Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Testa din LCD/Plasma TVs input lag och publicera

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 september 2007 - 12:43

Onaqui
  • Onaqui
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
http://tft.vanity.dk/
Där finns program med vilket du kan testa input-lag på din skärm. Du behöver kunna koppla in datorn till 2 skärmar och visa samma bild på båda två samtidigt. Gör du detta med en LCD och en CRT-skärm och kör den klockan och tar kort på det så ser du hur mycket det skiljer. Detta är din input-lag.
Jag undrar hur mycket input-lag olika LCD-apparater har och vill gärna veta hur mycket olika modeller har på olika upplösningar.
Posta vilken upplösning och vilka bildförbättringsprogram du har på / av osv.
Tacksam för hjälp.

Postad 20 september 2007 - 14:54

LillKille
  • LillKille
  • Veteran

• 1 680 inlägg
  • 0

http://tft.vanity.dk/
Där finns program med vilket du kan testa input-lag på din skärm. Du behöver kunna koppla in datorn till 2 skärmar och visa samma bild på båda två samtidigt. Gör du detta med en LCD och en CRT-skärm och kör den klockan och tar kort på det så ser du hur mycket det skiljer. Detta är din input-lag.

<{POST_SNAPBACK}>

Är det inte bara deltat mellan skärmarna's "lag-input" du mäter då?

-lk

Postad 20 september 2007 - 17:56

Onaqui
  • Onaqui
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Jo, men eftersom CRT i stort sett inte har någon input lag så är det väldigt nära LCD-skärmens input lag du får fram.

Postad 20 september 2007 - 18:38

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14 825 inlägg
  • 0

Jo, men eftersom CRT i stort sett inte har någon input lag så är det väldigt nära LCD-skärmens input lag du får fram.

<{POST_SNAPBACK}>

En CRT kan ha "inputlag". Beror helt på hur och om bilden processas. Om du skicka bilden till TVn och ljudet till en receiver och får syncproblem så har du inputlag. Enkelt test. Några ms i lag är inget man lider av, i ett musikspel där det är viktigast med respons så är iaf responsen från spelarens sida rytmisk och kalkylerad och inget som baseras på reflex vilket gör att några ms hit och dit inte spelar någon roll.

Postad 21 september 2007 - 10:52

Onaqui
  • Onaqui
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Men i musikspel som t.ex. Guitar Hero 2 och antagligen även Rock Band så finns det ju en funktion som heter "Calculate lag". Denna tar bort detta problem.
Men problemet med input lag är ju värst med fps-och beat-em-up spel. Jag har tänkt att ha min TV till att lira Tekken 6 på och därför försöker jag få lite folk att testa sina skärmar så man kan veta hur mycket olika modeller har i input lag på olika upplösningar.

Postad 21 september 2007 - 11:16

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0
Krävs att man har en CRT också. Vem har det i dagens läge? :P

Postad 21 september 2007 - 12:08

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Haha, exakt. Man får ju hänga med tekniken.

Postad 21 september 2007 - 14:39

LillKille
  • LillKille
  • Veteran

• 1 680 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Haha, exakt. Man får ju hänga med tekniken.

<{POST_SNAPBACK}>

:) Troligtvis har du minst inputlag av oss alla.

-lk

Postad 21 september 2007 - 14:59

Mollusk
  • Mollusk
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Är du seriös beat-em-up spelare är det nog bara att leta rätt på en gammal 50hz CRT, ända som säljs i EU regionen som verkligen är dugligt så vitt jag vet. Dom är ju inte så värst dyra så att fixa en seperat setup just för beat-em-ups tex kanske kan vara en möjlighet? Har själv tänkt just den tanken.

För att minska input-lag så mycket som möjligt måste TVn pixelmappa signalen, dom flesta TVs pixelmappar bara 1080i/p, jag vet inte vad Tekken 6 kör för upplösning men utan specifierad pixelmapping av TVn skalas signalen om och du förlorar den största delen ms. Även 720p signaler skalas och behandlas av alla TVs oavset vilken upplösning TVn i sej har, tekniskt sett finns det störst möjligheter med en 1080 panel som pixelmappar 1080 signaler.

Sony har sagt att dom ska släppa dom första OLED monitorerna i Japan innan årets slut, nästa år kanske dom släpper ut en TV på 27" har jag för mej det var. Dom har speccat sina paneler till 0.1ms, jag tror CRT med direkt throughput har en ungefärlig specc på 1ms. Now heres the potential! :P Det är bara att hoppas att dom låter sina TVs ha ett gamemode som strömmar signalen utan minsta behandling, något som inte bör vara helt omöjligt tycker man.

Postad 21 september 2007 - 15:52

Onaqui
  • Onaqui
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Jag tänkte att du kör någon gammal datorskärm som är CRT, eller en jävligt snabb TFT-skärm, för att testa input lag.

Jag har ju en 50hz CRT just nu, men det är verkligen skit att spela typ fightnight och motorstorm på den atm. Asjobbigt med flimmeret.

Alla nya Philips TVapparater har ju ett game-mode. Frågan är bara hur bra det är. Den TVn jag kollat på pixelmappar 1080 också, och ps3an skalar ju om till 1080p om du vill det, så om TVn bara skickar bilden rakt igenom utan någon bildbehandling ska ju gå bra. Den jag kollat på är Philips 42PFL7862D. 100hz, 3ms (4 enl vissa källor), pixelmappar 1080p och har som sagt ett game-mode.

Jag har mailat Philips och frågat om de har några siffror på input lag och även vad detta "game-mode" egentligen gör. För det känns ju lovande att det ens finns, för då har de ju uppmärksammat problemet och försökt göra någonting åt det.

Om TVn tar kanske 10ms på sig att ändå förbereda bilden innan den visar den så har jag ju bara 13ms. Upp till 20ms kan jag leva med, men då blir det riktigt jobbigt när jag ska spela på internet. Eftersom då kan det bli uppemot 20ms till bara inom sverige. Det går ju inte att lira på, men har jag bara 20ms på skärmen kan jag leva med det och det duger ju till att lira mot m8s på.

Jag köper mig nog en sån skärm och om den inte fungerar bra så skickar jag tillbaks den helt enkelt. Men den känns verkligen väldigt lovande och jag hoppas den finns kvar om en månad xD

Redigerat av Onaqui, 21 september 2007 - 15:54.

Postad 22 september 2007 - 09:32

SirSkorpan
  • SirSkorpan
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
så så inte vara så nesliga mot CTR, skulle ha väldigt svårt att byta bort min iiyama Vision Master Pro 451. Helt underbar skärm :rolleyes:

Väl mött!
/Skorpan

Postad 22 september 2007 - 09:47

Onaqui
  • Onaqui
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Ah, du pratar datorskärmar. Jag sitter också på CRT, skulle eventuellt kunna byta ut den mot någon Samsung Syncmaster med typ 2ms. Men ######r vad fin din skärm var :rolleyes: 90hz @ 1600x1200 xD

Postad 24 september 2007 - 16:31

Skvall
  • Skvall
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0

Några ms i lag är inget man lider av, i ett musikspel där det är viktigast med respons så är iaf responsen från spelarens sida rytmisk och kalkylerad och inget som baseras på reflex vilket gör att några ms hit och dit inte spelar någon roll.

Några ms skulle säkert räcka till (nästan?) alla spel. Men nu handlar det ju om mer än så. Bildbehandlingen kan väl snarare ta upp mot 50ms.

Märks ju oftast inte av så mycket, men i spel som kräver extrem reflex så kan det vara väldigt störande.

radiozo: "Krävs att man har en CRT också. Vem har det i dagens läge?"

Alla(?) som spelar snabba spel som t ex quake? B)

Postad 05 oktober 2007 - 18:20

Mollusk
  • Mollusk
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
JVC har tydligen en bra modell, tror det är DV8, mindre input-lag än dom flesta andra.
Inte hört eller sett så mycket om JVC konstigt nog, verkar vara en gömd liten juvel, verkar skitgrym faktiskt!
http://gizmodo.com/g...p?autoplay=true

Postad 10 oktober 2007 - 18:24

Onaqui
  • Onaqui
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Det där är inte dv8, den där heter typ X89 någonting. DV8 har 8ms, X89 har 4,5, även kontrasten och något mer skiljde.

Postad 10 oktober 2007 - 22:18

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1 743 inlägg
  • 0
En lösning om du inte måste ha stor bild är ju en högkvalitets datorskärm av CRT-typ som du kopplar via VGA :)

Postad 10 oktober 2007 - 23:16

Muaytudd
  • Muaytudd
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Är du seriös beat-em-up spelare är det nog bara att leta rätt på en gammal 50hz CRT, ända som säljs i EU regionen som verkligen är dugligt så vitt jag vet. Dom är ju inte så värst dyra så att fixa en seperat setup just för beat-em-ups tex kanske kan vara en möjlighet? Har själv tänkt just den tanken.

För att minska input-lag så mycket som möjligt måste TVn pixelmappa signalen, dom flesta TVs pixelmappar bara 1080i/p, jag vet inte vad Tekken 6 kör för upplösning men utan specifierad pixelmapping av TVn skalas signalen om och du förlorar den största delen ms. Även 720p signaler skalas och behandlas av alla TVs oavset vilken upplösning TVn i sej har, tekniskt sett finns det störst möjligheter med en 1080 panel som pixelmappar 1080 signaler.

Sony har sagt att dom ska släppa dom första OLED monitorerna i Japan innan årets slut, nästa år kanske dom släpper ut en TV på 27" har jag för mej det var. Dom har speccat sina paneler till 0.1ms, jag tror CRT med direkt throughput har en ungefärlig specc på 1ms. Now heres the potential! :) Det är bara att hoppas att dom låter sina TVs ha ett gamemode som strömmar signalen utan minsta behandling, något som inte bör vara helt omöjligt tycker man.

<{POST_SNAPBACK}>

Kör inte alla spel i 60hz?

Postad 13 oktober 2007 - 10:58

Onaqui
  • Onaqui
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Alla spel körs inte i 60hz, bara NTSC-spel. PAL kör 50hz.
Jag har löst det, hittat en TV som pixelmappar 1080p och har 4ms responstid & 100hz. Riktigt skön till tekken, och näst intill ingen input-lag. Känns som att köra på en CRT när jag rör musen i windows.
Philips 7862D har jag.
Ska ta och fixa en kamera och ta ett input-lag kort sen.

Postad 08 september 2008 - 17:18

Unregisteredd9aa4701
  • Unregisteredd9aa4701
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

<a href="http://tft.vanity.dk/" target="_blank">http://tft.vanity.dk/</a>
Jag undrar hur mycket input-lag olika LCD-apparater har och vill gärna veta hur mycket olika modeller har på olika upplösningar.
Posta vilken upplösning och vilka bildförbättringsprogram du har på / av osv.
Tacksam för hjälp.

Får jag föreslå ett annat sätt att mäta input lag som inte kräver kamera och CRT? Tvärtom, med en dator, lite sladdar och en extern videokälla (video, dator, spelkonsol) kan du mäta upp det i en butik.

Principen bygger på att mäta input lag genom att banda ljudet från källan (dvd-spelare, spelkonsol, dator) på en ljudkanal och ljudet från teven på en annan kanal. Eftersom teven buffrar ljudet för att bild och ljud inte skall hamna i osynk kommer ljudsignalen ur teven att släpa efter lika mycket som input laget. Hänger ni med? För enkelhets skull bifogar jag ett kopplingsschema där jag använt en XBOX 360 (med analog utgång) som källa och en bärbar dator som bandspelare. Datorn kör ett enkelt ljudredigeringsprogram som visar ljudets vågform i höger resp. vänster kanal.
Bifogad fil  kopplingsschema_input_lag.jpg   58,52K   0 Antal nerladdningar

Med allt inkopplat är det bara att knata uppåt och nedåt i XBoxens menyer. Varje gång du går upp ett steg i menyn ger xboxen ifrån sig ett diskret ljud. Spela in det med ljudprogrammet. Markera sedan vågformen från ljudet börjar i högerkanalen tills det dyker upp i vänsterkanalen. Det markerade intervallet motsvarar tevens input lag när den behöver skala om en analog videosignal (SD)

Samma test går antagligen att göra med digital videosignal (PS3), bara du kan få fatt på en analog ljudutgång på konsolen.

Redigerat av Unregisteredd9aa4701, 08 september 2008 - 17:20.

Postad 08 september 2008 - 18:30

Ghorun
  • Ghorun
  • Forumräv

• 686 inlägg
  • 0
Glömt att testa det här fast jag tänkt göra det, hade ju CRT gånger två när jag sist läste tråden.
Min 37PX80 ligger inte så farligt mycket efter min CRT-skräm iaf , övergång mot 05:860 när min skärm är vid 05:891.
Kameran är inte den bästa, snabbaste slutartiden den klarar av iaf.

Bifogad fil  px80.jpg   24,16K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Ghorun, 08 september 2008 - 18:30.

Postad 10 september 2008 - 22:08

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0

Glömt att testa det här fast jg tänkt göra det, hade ju CRT gånger två när jag sist läste tråden.
Min 37PX80 ligger inte så farligt mycket efter min CRT-skräm iaf , övergång mot 05:860 när min skärm är vid 05:891.
Kameran är inte den bästa, snabbaste slutartiden den klarar av iaf.

Bifogad fil  px80.jpg   24,16K   0 Antal nerladdningar

det var på tiden att nån nämnde plasma!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.