För en vecka sedan sände de UEFA-cup matcher. Någon information i deras EPG? Nej då, inte via Canal Digital, deras EPG, däremot via Boxers EPG samt deras TextTV.
Hur är det då med annan information. Tja, titta på vad som står i CD EPG när exempelvis ett avsnitt av House ska visas på Canal+. Via CD står det en allmän beskrivning av serien, via Boxer vilket avsnitt som ska visas, kort info som handlingen. Tittar man efter på Canal+ TextTV står där oftast samma info som via Boxer.
Eller när de ska visa en fotbollsmatch. Via CD står oftast bara att de ska via en match från Premier League eller Serie. Inte vilka som ska spela, inte om det är en repris. Titta på infon på Boxer, där står vilka som ska spela och om det är en repris vilket datum matchen är.
Så här har det alltid varit, hela tiden jag haft ComboBoxen från Canal Digital, alltid mer och bättre information via marknätet. För det är väl inte bara jag som upplevt denna usla EPG? Någon som är nöjd med den?
Enkla krav har jag:
• Den ska uppdateras ofta. Åtminstone en gång per dag! OM tidningar kan har rätt program på rätt tid borde EPGn klara det.
• Mer information. Vid serier vilket avsnitt som visas. Vid filmer vem som regisserat, skådespelare samt några rader om filmen (mer än idag)
• Visa aktuell information, vilka lag ska de visa? Informationen finns på TextTV, då borde den även finnas i EPGn
• Snabb. Oftast tittar jag enbart på EPGn som visar nuvarande och nästa program men det är främst på grund av att den större guiden är så långsam på att ladda sina data. Boxers är bättre som laddar i bakgrunden bara boxen är igång.
Sorgligt är det, att de inte kan bättre.