Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
12255 svar till detta ämne
Postad 20 april 2008 - 07:20
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Hej,
Fråga: Jag upplever att jag har fördröjning i ljudet/läppsync på flera kanaler. Ljudet kommer före bilden så att säga. Kör endast med HDMI + TV högtalare på min Pioneerplasma. Alltså ingen hemmabio förstärkare.
Är det flersom upplver samma sak? Kan man kalibrera/konfiguera någon delay på box:en? Någon som har tips?
//S7
Nej, jag har inte detta problem, inte efter den senaste uppdateringen så tycker jag ljudsynk ligger rätt (det är i alla fall inte så att det stör). Det finns inget sätt att styra ljudsynk i boxen. Det är direkt du menar, inte på det som du har spelat in? Edit, du kanske kan prova om du har ljudsynkproblem om du kör komponent+analog ljud , eller Scart om du inte har komponent.
Redigerat av Unregistered124686ac, 20 april 2008 - 07:56.
Postad 20 april 2008 - 07:31
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Tja min glädje var kortvarig...
Nu hänger den sig, startar om, och låter mer och mer...
H-lvete va jag e trött på detta!!!
Låter mer och mer...., det låter som min nya box där fläkten låg an mot chassiet, om du kan känna vibrationer i locket så är det nog det. Eftersom inte CD tillåter egen fix av boxen, så är det att skicka tillbaka den, särskilt som den också hänger sig. Eftersom vibrationerna kommer av något som inte är rätt fixerat i boxen (se mina bilder i #3 som är från en ny box), så finnns det inget som hindrar en retur, det är ett fel i tillverkningen och inte normalt. Hängningarna och omstart är jag mer tveksam till om det verkligen kan fixas med en retur, är det någon som aldrig har råkat ut för en hängning eller omstart  Tror mer på en generell fix i mjukvara, fast det verkar vara en spridning av olika fel mellan användare så kanske det ändå finns en HW-påverkan, där man ligger och spelar på toleranser och timing. Vi får hoppas på nästa mjukvara
Postad 20 april 2008 - 07:50
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Hängningarna och omstart är jag mer tveksam till om det verkligen kan fixas med en retur, är det någon som aldrig har råkat ut för en hängning eller omstart Tror mer på en generell fix i mjukvara, fast det verkar vara en spridning av olika fel mellan användare så kanske det ändå finns en HW-påverkan, där man ligger och spelar på toleranser och timing. Vi får hoppas på nästa mjukvara
Precis det jag skrev lite längre upp. Den kan få för sig att stänga av sig själv, helt omotiverat. Händer dock inte ofta, kanske någon gång i veckan.
Postad 20 april 2008 - 08:36
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Precis det jag skrev lite längre upp. Den kan få för sig att stänga av sig själv, helt omotiverat. Händer dock inte ofta, kanske någon gång i veckan.
Nu jämför jag med en HTPC / XP MCE och då tycker jag att boxen inte hänger sig särskillt ofta. Därför har jag inte bytt min box pga oljud. Är väldigt nöjd med min box. Appropå ljudsynkproblem kan ni ladda ner detta radiopogram om detta vanliga problem och om varför. länk: Ljudet kommer inte samtidigt som bilden - platt-tv och digitalboxar skapar nya problem.(Fungerar inte länken kan ni klistra in länken i eran rss-läsare eller öppna med Quicktime och då sparas filen på hårddisken alternativt spelas upp med Itunes.)
Redigerat av ruva, 20 april 2008 - 12:26.
Postad 20 april 2008 - 12:14
hippo6
-
hippo6
-
Beroende
-
-
1 029 inlägg
Fick mina grejor installerade i fredags men har fortfarande inte fått HD-kanalerna
att funka förutom canal+ HD och SVT HD som har funkat sen början. Dom andra står de att jag inte har rättighet
till. Ringde till Canal digital för trodde de var ngt fel på boxen (som för övrigt är helt klart godkänt tyst än så länge!!)
men då säger han att de kan ta upp till 2 veckor(!) innan dom andra funkar!!
De måste ju för fasiken vara ett skämt,plus att han på servicen var ju hemsk att prata med.
Han tyckte jag skulle bort strömmen ock kortet sen stoppa i det igen sen vänta i en timme på ngn av de kanalerna som inte funkar,
då sa jag att jag väl får prova de....då la han på!
Har nån mer haft detta problem?? Ska de verkligen vara så?
Redigerat av hippo6, 20 april 2008 - 12:15.
Postad 20 april 2008 - 13:43
Frock
-
Frock
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag har samma problem, fck mitt installerat i onsdags. SVT HD och canal+ HD funkar men ingen annan HD-kanal. Jag fick samma råd som du men det hjälpte inte.
Postad 20 april 2008 - 17:03
Unregistered841d930f
-
Unregistered841d930f
-
Användare
-
-
151 inlägg
Jag har samma problem, fck mitt installerat i onsdags. SVT HD och canal+ HD funkar men ingen annan HD-kanal. Jag fick samma råd som du men det hjälpte inte.
Installerade mitt i tisdags och det hoppade igång på onsdagen. En annan liten fråga, jag tycker att undertexterna ligger långt ned. Jag kör scart till vanlig tjock-tv och använder utsträckning av bilden vid 4:3 utsändningar. Texten hamnar då väldigt långt ned, nästan halva undre raden försvinner. Kan man justera texten själv? Jag hade inte dessa problem med min förra box. Kan ju iofs justera hela bilden uppåt i inställningarna till tv. Problemet gäller enbart när boxen lägger på textremsan, inte kanaler där texten ligger med i bildsignalen.
Redigerat av Unregistered841d930f, 20 april 2008 - 17:21.
Postad 20 april 2008 - 18:17
sandby7
-
sandby7
-
Användare
-
-
100 inlägg
Nej, jag har inte detta problem, inte efter den senaste uppdateringen så tycker jag ljudsynk ligger rätt (det är i alla fall inte så att det stör). Det finns inget sätt att styra ljudsynk i boxen. Det är direkt du menar, inte på det som du har spelat in?
Edit, du kanske kan prova om du har ljudsynkproblem om du kör komponent+analog ljud , eller Scart om du inte har komponent.
Japp, det är direkt. /S7
Postad 20 april 2008 - 19:40
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Svar till alla er ovanstående som har problem med kanalerna. Prova att låta boxen stå på kanal 5 ett tag. Det var min installatör som tipsade om det. Det tog kanske 15-20 minuter innan alla kanaler var på plats här hemma hos mig.
Redan när första sladden var ansluten sa han åt mig att slå 101 på fjärren för att se om det fanns bild, och visst hade han rätt! BBC World fanns i rutan!
/W
Postad 20 april 2008 - 20:15
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Jag hade tur som fick en sån ung och entusiastisk installatör! Jag är verkligen kalasnöjd med Canal Digital! Framförallt med boxen som är tystare än min Delldator som jag ansåg vara knäpptyst tidigare!
/W
Postad 20 april 2008 - 22:14
hippo6
-
hippo6
-
Beroende
-
-
1 029 inlägg
Svar till alla er ovanstående som har problem med kanalerna. Prova att låta boxen stå på kanal 5 ett tag. Det var min installatör som tipsade om det. Det tog kanske 15-20 minuter innan alla kanaler var på plats här hemma hos mig. Redan när första sladden var ansluten sa han åt mig att slå 101 på fjärren för att se om det fanns bild, och visst hade han rätt! BBC World fanns i rutan! 
/W
Det där sa min installatör oxå men när de inte funkade efter 5 timmar så lät jag boxen stå på 5:an över natt men det hjälpte inte. Har fortfarande bara 2 fungerande HD-kanaler. Och de låter ju riktigt knepigt nu eftersom de finns flera än mig som fått som jag och andra som de funkar för med en gång!? Beror de på någonting eller är de ngt fel på mina grejor? Känns ju tungt att behöva vänta i 2 veckor för att se om han har rätt på Canal Digital!
Postad 20 april 2008 - 22:38
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Ifall du bor i Huddingeområdet, kanske jag kan slå en pling till min installatör och be honom kolla din installation. Så där ska det inte vara! No way!
/W
Postad 21 april 2008 - 07:26
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Ifall du bor i Huddingeområdet, kanske jag kan slå en pling till min installatör och be honom kolla din installation. Så där ska det inte vara! No way!
/W
Det har inget med installationen utan vad som är aktiverat på kortet. Jag fick HD kanalerna med en gång (med ett nytt kort som följde med boxen), men jag vet redan för ett halvår sedan att det var samma problem för de som inte fick med något kort utan skulle använda sitt gamla, de skulle också behöva vänta i 2 veckor innan det aktiverades. Jag har dock trott att CD via kundtjänst själva kan påskynda aktiveringen manuellt.
Postad 21 april 2008 - 10:29
hippo6
-
hippo6
-
Beroende
-
-
1 029 inlägg
Det har inget med installationen utan vad som är aktiverat på kortet. Jag fick HD kanalerna med en gång (med ett nytt kort som följde med boxen), men jag vet redan för ett halvår sedan att det var samma problem för de som inte fick med något kort utan skulle använda sitt gamla, de skulle också behöva vänta i 2 veckor innan det aktiverades. Jag har dock trott att CD via kundtjänst själva kan påskynda aktiveringen manuellt.
Det är ju så att det är ett nytt kort jag fått med,jag har ju inte haft Canal Digital förut. Jag ska prova att ringa kundtjänsten igen å hoppas att jag får prata med ngn annan. För detta tycker jag låter sjukt!
Postad 21 april 2008 - 15:39
kexxet
-
kexxet
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Är det någon som vet om CanalDigital har någon godkännd hårddiskbox som skulle gå att använda till multiabbonemang eller kan man få HDTV HDboxen billigare igen? (har redan en inspelningsbar HDbox + en gammal HDbox).
Postad 21 april 2008 - 19:37
Ohamn
-
Ohamn
-
Rookie
-
1 inlägg
Fick mina grejor installerade i fredags men har fortfarande inte fått HD-kanalerna att funka förutom canal+ HD och SVT HD som har funkat sen början. Dom andra står de att jag inte har rättighet till. Ringde till Canal digital för trodde de var ngt fel på boxen (som för övrigt är helt klart godkänt tyst än så länge!!) men då säger han att de kan ta upp till 2 veckor(!) innan dom andra funkar!! De måste ju för fasiken vara ett skämt,plus att han på servicen var ju hemsk att prata med. Han tyckte jag skulle bort strömmen ock kortet sen stoppa i det igen sen vänta i en timme på ngn av de kanalerna som inte funkar, då sa jag att jag väl får prova de....då la han på!
Har nån mer haft detta problem?? Ska de verkligen vara så?
Har haft Canal Digital i snart 1 vecka nu och är helnöjd. Man blev ju "lite" orolig när man läste om alla problemen med boxen. Min box funkar fläckfritt och låter knappt alls (än så länge?) Att jag inte klagar på ljudet kan ju kanske ha att göra med att jag har en Sharp XD1E vars nätdel låter lite!? ;-) Installationen gick hur bra som helst och alla kanaler inkusive HD-kanalerna kom upp meddetsamma. Installatören var mycket proffsig och uppdaterade boxen med ny mjukvara meddetsamma. Kommer att med intresse följa tråden och komma med fler inlägg vad det lider // Ohamn
Postad 21 april 2008 - 21:58
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Ny bugg, eller snarare ett förtydligande av vad jag tidigare har rapporterat:
Om jag har en inspelning som redan startat och sedan i EPG försöker att programmera inspelning på en annan kanal som startar medan den första pågår så går ej detta. Försöker jag att knappa in tiden manuellt så går detta ej heller. Varningsmeddelande visas.
Om jag däremot programmerar 2 samtidiga inspelningar i förväg så går detta bra. Oavsett om de startar samtidigt eller den ena startar innan.
När jag testade detta så upptäckte jag därtill en helt ny bugg: En pågående inspelning går ej att avbryta i EPG genom att trycka fyrkant (stopp), trots att det står så. Den går ej heller att ta bort i inspelade-listan med röd knapp så länge som den röda ikonen visas framför titeln. Det enda sättet att avbryta en inspelning är att gå till kanalen i "TV"-läge och trycka på stopp. Sedan kan man gå tillbaka och radera det inspelade.
Postad 22 april 2008 - 07:04
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Ny bugg, eller snarare ett förtydligande av vad jag tidigare har rapporterat: Om jag har en inspelning som redan startat och sedan i EPG försöker att programmera inspelning på en annan kanal som startar medan den första pågår så går ej detta. Försöker jag att knappa in tiden manuellt så går detta ej heller. Varningsmeddelande visas. Om jag däremot programmerar 2 samtidiga inspelningar i förväg så går detta bra. Oavsett om de startar samtidigt eller den ena startar innan.
När jag testade detta så upptäckte jag därtill en helt ny bugg: En pågående inspelning går ej att avbryta i EPG genom att trycka fyrkant (stopp), trots att det står så. Den går ej heller att ta bort i inspelade-listan med röd knapp så länge som den röda ikonen visas framför titeln. Det enda sättet att avbryta en inspelning är att gå till kanalen i "TV"-läge och trycka på stopp. Sedan kan man gå tillbaka och radera det inspelade.
Ska testa när jag kommer hem. Det kan bero på att EPG'n behöver en "nedlina" och en redan är upptagen för inspelning, då kanske den inte boxen kan klara av att programmera in en ytterligare även om du inte tänker starta inspelningen i nutid Nej, när en inspelning har startat så kan man inte ta bort den via programmerade inspelningar. Man får gå till kanalen och stoppa. Så är det på mina boxar också. Programmeringar som inte har startat går att ta bort i listan
Redigerat av Unregistered124686ac, 22 april 2008 - 07:05.
Postad 22 april 2008 - 07:49
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Ska testa när jag kommer hem. Det kan bero på att EPG'n behöver en "nedlina" och en redan är upptagen för inspelning, då kanske den inte boxen kan klara av att programmera in en ytterligare även om du inte tänker starta inspelningen i nutid 
Det var min första tanke när det inte funkade från EPG, eftersom en mottagare är "upptagen" med att visa Travel i den lilla rutan. Den idén tycker jag dock kom på skam eftersom det inte funkar med manuell programmering med direkt tidsangivelse heller. Då är ju inte EPG aktiv.
Postad 22 april 2008 - 08:06
Unregistered841d930f
-
Unregistered841d930f
-
Användare
-
-
151 inlägg
Det var min första tanke när det inte funkade från EPG, eftersom en mottagare är "upptagen" med att visa Travel i den lilla rutan. Den idén tycker jag dock kom på skam eftersom det inte funkar med manuell programmering med direkt tidsangivelse heller. Då är ju inte EPG aktiv.
Ni vet att man kan byta den kanal som syns i rutan i EPG:n? När man bläddrar mellan kanalerna kan man trycka på OK-knappen, då visas den kanalen man står på i den lilla rutan.
Postad 22 april 2008 - 08:28
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Ni vet att man kan byta den kanal som syns i rutan i EPG:n?
När man bläddrar mellan kanalerna kan man trycka på OK-knappen, då visas den kanalen man står på i den lilla rutan.
Jo, men gör man det så avbryts EPG nedladdningen och man får ingen data till de kanaler som inte har blivit uppdaterade.
Postad 22 april 2008 - 09:32
Unregistereda8896a86
-
Unregistereda8896a86
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag har haft pvr-bpxen sedan oktober förra året. Och visst låter den en hel del. Den står dock i ett skåp med glasdörrar så jag störs bara när det är tysta partier i tv-programmen. Tills nu har jag haft få hängningar andra problem bortsett från tidigare kända buggar (saknar verkligen 5.1 ljud via HDMI...).
MEN sedan sista firmware uppgraderingen har jag vid flera tillfällen fått stora problem när jag tittar på vissa inspelningar. Problemet är att inspelningen stoppar helt efter ca 20-40 min, boxen hänger sig och jag måste starta om. Jag har försökt med det mesta men samtliga dessa inspelningar har jag varit tvungen att radera eftersom den konstant hänger sig. Misstänker att jag har programmerat inspelning via EPG på de inspelningar som kraschat. Är det någon som känner igen detta problem?
//Peter
Postad 22 april 2008 - 10:01
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Jag har haft pvr-bpxen sedan oktober förra året. Och visst låter den en hel del. Den står dock i ett skåp med glasdörrar så jag störs bara när det är tysta partier i tv-programmen. Tills nu har jag haft få hängningar andra problem bortsett från tidigare kända buggar (saknar verkligen 5.1 ljud via HDMI...).
MEN sedan sista firmware uppgraderingen har jag vid flera tillfällen fått stora problem när jag tittar på vissa inspelningar. Problemet är att inspelningen stoppar helt efter ca 20-40 min, boxen hänger sig och jag måste starta om. Jag har försökt med det mesta men samtliga dessa inspelningar har jag varit tvungen att radera eftersom den konstant hänger sig. Misstänker att jag har programmerat inspelning via EPG på de inspelningar som kraschat. Är det någon som känner igen detta problem?
//Peter
Jag har haft ett ökat antal hängningar på sista tiden, men inte när det gäller att titta på inspelningar. Tror att jag på de sista två månaderna endast haft ett stopp under uppspelning där bilden bara har frusit. Har haft en ökad hängningsfrekvens när det är kommandon från fjärrkontrollen, typ byta kanal, förflytta sig i EPG, förflytta sig i inspelningslistan etc. Tidigare innan 1.4.1 så hade jag fler hängningar vid uppspelning, jag kunde då ibland ha ljudsynk problem på några sekunder, och blev det för stor skillnad så hängde sig boxen. Kan det vara så att de inspelningar som hänger sig är gjorda före 1.4.1? och att det skulle vara bättre på nya?
Postad 22 april 2008 - 12:08
Unregistereda8896a86
-
Unregistereda8896a86
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag har haft ett ökat antal hängningar på sista tiden, men inte när det gäller att titta på inspelningar. Tror att jag på de sista två månaderna endast haft ett stopp under uppspelning där bilden bara har frusit. Har haft en ökad hängningsfrekvens när det är kommandon från fjärrkontrollen, typ byta kanal, förflytta sig i EPG, förflytta sig i inspelningslistan etc.
Tidigare innan 1.4.1 så hade jag fler hängningar vid uppspelning, jag kunde då ibland ha ljudsynk problem på några sekunder, och blev det för stor skillnad så hängde sig boxen. Kan det vara så att de inspelningar som hänger sig är gjorda före 1.4.1? och att det skulle vara bättre på nya?
Tack för ditt svar que. Först och främst är jag är imponerad över ditt engagemang i den här tråden. Mycket värdefulla tips under vägen - stort tack för det!! Nej, det är det som är så konstigt, samtliga frysningar/låsningar har inträffat när jag tittat på nya inspelningar som är gjorda efter uppgraderingen till 1.4.1. Jag har inte lyckats hitta någon av mina gamla inspelningar där detta fenomen uppträder. Märkligt eller hur? Kanske man borde ringa CD, eller vad tycker du que? //Peter
Postad 22 april 2008 - 12:23
Unregistered710b3906
-
Unregistered710b3906
-
Veteran
-
-
2 199 inlägg
Tack för ditt svar que. Först och främst är jag är imponerad över ditt engagemang i den här tråden. Mycket värdefulla tips under vägen - stort tack för det!!
Nej, det är det som är så konstigt, samtliga frysningar/låsningar har inträffat när jag tittat på nya inspelningar som är gjorda efter uppgraderingen till 1.4.1. Jag har inte lyckats hitta någon av mina gamla inspelningar där detta fenomen uppträder. Märkligt eller hur? Kanske man borde ringa CD, eller vad tycker du que? //Peter
Du behöver inte ringa  Har du prövat en fabriksåterställning?
Postad 22 april 2008 - 13:37
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Du behöver inte ringa 
Har du prövat en fabriksåterställning?
Jag håller med Linus, prova med en fabriksåterställning, därefter kan du ringa  för jag tror inte Linus fixar en ersättningbox, eller gör du?
Postad 22 april 2008 - 14:19
hippo6
-
hippo6
-
Beroende
-
-
1 029 inlägg
Fick mina grejor installerade i fredags men har fortfarande inte fått HD-kanalerna att funka förutom canal+ HD och SVT HD som har funkat sen början. Dom andra står de att jag inte har rättighet till. Ringde till Canal digital för trodde de var ngt fel på boxen (som för övrigt är helt klart godkänt tyst än så länge!!) men då säger han att de kan ta upp till 2 veckor(!) innan dom andra funkar!! De måste ju för fasiken vara ett skämt,plus att han på servicen var ju hemsk att prata med. Han tyckte jag skulle bort strömmen ock kortet sen stoppa i det igen sen vänta i en timme på ngn av de kanalerna som inte funkar, då sa jag att jag väl får prova de....då la han på!
Har nån mer haft detta problem?? Ska de verkligen vara så? Det är ju så att det är ett nytt kort jag fått med,jag har ju inte haft Canal Digital förut. Jag ska prova att ringa kundtjänsten igen å hoppas att jag får prata med ngn annan. För detta tycker jag låter sjukt!
Ringde idag till dom för att se om ngn annan svarade och se vad den skullle säga. Nu svarade en tjej och nu lät det helt annorlunda. Hon tog mitt personnummer och kollade och såg att HD-kanalerna inte var registrerade på mig eller ngt sånt. Så det skulle hon fixa med en gång så det skulle funka idag eller senast imorrn. Så ville hon ha mitt kortnr men ja var på jobbet så de kunde hon inte få av mig men de skulle hon då försöka fixa ändå! Så nu återstår de väl att se om de kommer funka för mig men snacka om olika bemötande på deras kundservice! Så här somhon var ska man bli bemött tycker jag.
Redigerat av hippo6, 22 april 2008 - 14:26.
Postad 22 april 2008 - 14:23
Unregistereda8896a86
-
Unregistereda8896a86
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag håller med Linus, prova med en fabriksåterställning, därefter kan du ringa för jag tror inte Linus fixar en ersättningbox, eller gör du?
OK, tack för tipset. Jag ska testa med en fabriksåterställning när jag kommer hem så får vi se om det kan lösa problemet  . //Peter
Postad 22 april 2008 - 15:40
Unregistered710b3906
-
Unregistered710b3906
-
Veteran
-
-
2 199 inlägg
Jag håller med Linus, prova med en fabriksåterställning, därefter kan du ringa för jag tror inte Linus fixar en ersättningbox, eller gör du?
Jo kan jag göra, men måste veta kundnr och helhets problem.
Postad 22 april 2008 - 16:48
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Ny bugg, eller snarare ett förtydligande av vad jag tidigare har rapporterat: Om jag har en inspelning som redan startat och sedan i EPG försöker att programmera inspelning på en annan kanal som startar medan den första pågår så går ej detta. Försöker jag att knappa in tiden manuellt så går detta ej heller. Varningsmeddelande visas. Om jag däremot programmerar 2 samtidiga inspelningar i förväg så går detta bra. Oavsett om de startar samtidigt eller den ena startar innan.
Har testat ditt problem med inspelning, och du har helt rätt. Efter att satt en inspelning i ett tidsområde och den inspelningen har startat så går det inte att programmera ytterligare en inspelning i det tidsområdet, jag tar upp det i bugglistan. Jag tar upp det andra problemet som ett önskemål i bugglistan
Postad 22 april 2008 - 18:58
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Jag har haft ett ökat antal hängningar på sista tiden, men inte när det gäller att titta på inspelningar. Tror att jag på de sista två månaderna endast haft ett stopp under uppspelning där bilden bara har frusit. Har haft en ökad hängningsfrekvens när det är kommandon från fjärrkontrollen, typ byta kanal, förflytta sig i EPG, förflytta sig i inspelningslistan etc.
Tidigare innan 1.4.1 så hade jag fler hängningar vid uppspelning, jag kunde då ibland ha ljudsynk problem på några sekunder, och blev det för stor skillnad så hängde sig boxen. Kan det vara så att de inspelningar som hänger sig är gjorda före 1.4.1? och att det skulle vara bättre på nya?
Kan det ha med värmen att göra? Har min box där solen står på hela eftermiddagen och kvällen mot rullgardinen. Min box låste sig 2 gånger och satte en extra fläkt på den (hörs inte för den innuti boxen väsnas högre). Verkar funka nu men kan också bero på att jag stängde av den, senast, i DVB-T läget. Efter bägge låsningarna gick den till en DVB-T kanal. Har nu bläddrat lite bland sat-kanalerna. Vad tror ni?
Postad 22 april 2008 - 19:20
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Kan det ha med värmen att göra? Har min box där solen står på hela eftermiddagen och kvällen mot rullgardinen. Min box låste sig 2 gånger och satte en extra fläkt på den (hörs inte för den innuti boxen väsnas högre). Verkar funka nu men kan också bero på att jag stängde av den, senast, i DVB-T läget. Efter bägge låsningarna gick den till en DVB-T kanal. Har nu bläddrat lite bland sat-kanalerna. Vad tror ni?
Om du har kvar din "inbakade" box med kuddar, så kan det ge hängningar, men tror först det är en ökad risk runt 50C. Min box står helt fritt och har runt 38-39C, så den är ganska sval.
Postad 22 april 2008 - 20:31
PDDNOS
-
PDDNOS
-
Forumräv
-
-
646 inlägg
Linus82, när finns "sunda" boxar utan div. hängningar/resonansljud att tillgå?
Vill inte behöva modda själv med div. buntband, tejp, isoleringsmaterial samt externa fläktar etc, dvs garantin existerar ju inte längre då.
Vill gärna bli CD-kund, men betalar helst inte dyra pengar för en ofärdig box.......
Postad 22 april 2008 - 22:27
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Jag tror vi får leva med diverse små buggar etc. Marknaden för bildvisare är komplex och vi har alla våra egna unika förhållanden vad gäller kabeldragningar och placering av utrustning mm. Alla små detaljer som påverkar både bild och box osv.
Det var definitivt enklare när bara marksänd TV1 fanns!
Wasgo
Postad 23 april 2008 - 05:28
QuickBen
-
QuickBen
-
Rookie
-
9 inlägg
Jag har haft min box i två veckor nu. Den är mycket tyst (hörs inte alls med normalt TV-ljud) och har bara hängt sig en gång under den tiden, innan jag hade kopplat in den quad-LNB som följde med.
Jag stör mig lite på att det inte funkar att via EPG programmera två inspelningar inom samma tidsperiod, men har iofs hittills bara haft behov av det en gång.
Jag stör mig också på att den byter till Discovery Travel när jag byter till EPG - eftersom jag inte har den kanalen... Det enda som syns är en bild om kodad kanal. Jag trodde att den uppdaterade EPG via Kanal 5, men jag ska ta och kolla lite noggrannare om EPG uppdateras trots att Discovery Travel inte är upplåst.
Jämfört med min Dreambox DM 7000-S är den segare i kanalbytena, men i övrigt är jag helt nöjd. (Dreambox DM 7000-S till salu om nån är intresserad...)
@PDDNOS: Du bör nog ta med i beräkningen att de som skriver mest på forumet troligen är de som har mest problem med sina boxar.
Postad 23 april 2008 - 06:37
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Jag stör mig lite på att det inte funkar att via EPG programmera två inspelningar inom samma tidsperiod, men har iofs hittills bara haft behov av det en gång.
Med två ledningar dragna så ska du kunna programmera två inspelningar samtidigt i EPG'n. Det enda undantaget är att det inte går om en av inspelningarna redan har startat (av någon anledning som jag inte förstår) Jag stör mig också på att den byter till Discovery Travel när jag byter till EPG - eftersom jag inte har den kanalen... Det enda som syns är en bild om kodad kanal. Jag trodde att den uppdaterade EPG via Kanal 5, men jag ska ta och kolla lite noggrannare om EPG uppdateras trots att Discovery Travel inte är upplåst.
Den tar EPG från den transpondern som Discovery T&L och Science finns på. Just nu verkar som det är ändrat till Science istället, och det är en kanal som många inte har därför kodad kanal, bugglista #30 och 31 @PDDNOS: Du bör nog ta med i beräkningen att de som skriver mest på forumet troligen är de som har mest problem med sina boxar.
Det är nog så  , men vi älskar också våra boxar det är en sådan som vi har väntat på i flera år. Underbar bild och teknisk välutrustad. Den har väl några svagheter, något seg, ibland hängningar (någon i veckan??), fläkten har blivit bättre på de senaste leveranserna, så om det från början var 50% som klagade på ljudet, så är det kanske nu endast 5% eller något liknade, och det borde vara ganska enkelt att fixa de sista 5% också. Syftet med mitt skrivande är att få upp felen på bordet. Få dessa rapporterade så tydligt som möjligt, för att sedan få Sagem/CD att åtgärda buggarna.
Redigerat av Unregistered124686ac, 23 april 2008 - 06:52.
Postad 23 april 2008 - 08:59
Unregistered710b3906
-
Unregistered710b3906
-
Veteran
-
-
2 199 inlägg
Linus82, när finns "sunda" boxar utan div. hängningar/resonansljud att tillgå? Vill inte behöva modda själv med div. buntband, tejp, isoleringsmaterial samt externa fläktar etc, dvs garantin existerar ju inte längre då. Vill gärna bli CD-kund, men betalar helst inte dyra pengar för en ofärdig box.......
Den senaste batchen ska vara betydligt tystare och stabilare. Och vi försöker alltid göra våra kunder nöjda såklart. Och varför HD kanalerna ej funkar ibörjan är ett litet problem vi har märkt av. Vad det beror på är freeview (alla kanaler gratis i 2 veckor) och HD kanalerna ej är inlagda. Men det arbetar vi på.
Redigerat av Unregistered710b3906, 23 april 2008 - 09:01.
Postad 23 april 2008 - 09:40
Unregistered86d65e0e
-
Unregistered86d65e0e
-
Användare
-
-
224 inlägg
Hei!
Jeg har en boks som ikke bråker og som jeg er godt fornøyd med. Men det er en bug jeg finner svært irriterende. Når man ser på en innspillning eller en tv sending med delay (time shift) og det starter et programmert opptak, da kastes man ut av HDD'en og kommer til live TV. En ting er om man ser på en tidligere innspillning. Da kan man starte om når man blir kastet ut og spole seg fram dit man var. Det er irriterende. Men man mister i hver fall ikke noe. Om man derimot har pauset noe og er på time shift og det starter et opptak, mister man alt i time shift bufferet.. Det er utrolig irriterende og helt uakseptabelt. Jeg håper dette er en bug CD/Sagem vil fikse om ikke alt for lenge.
Postad 23 april 2008 - 10:07
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Hei! Jeg har en boks som ikke bråker og som jeg er godt fornøyd med. Men det er en bug jeg finner svært irriterende. Når man ser på en innspillning eller en tv sending med delay (time shift) og det starter et programmert opptak, da kastes man ut av HDD'en og kommer til live TV. En ting er om man ser på en tidligere innspillning. Da kan man starte om når man blir kastet ut og spole seg fram dit man var. Det er irriterende. Men man mister i hver fall ikke noe. Om man derimot har pauset noe og er på time shift og det starter et opptak, mister man alt i time shift bufferet.. Det er utrolig irriterende og helt uakseptabelt. Jeg håper dette er en bug CD/Sagem vil fikse om ikke alt for lenge.
Håller med, man får ha koll på sina satta inspelningar så att man inte börjar köra timeshift i dessa lägen. Vi har med den i vår bugglista som du hittar på sidan 1 inlägg #3
Postad 23 april 2008 - 10:51
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Håller med, man får ha koll på sina satta inspelningar så att man inte börjar köra timeshift i dessa lägen. Vi har med den i vår bugglista som du hittar på sidan 1 inlägg #3
Av någon anledning så funkar dock det omvända förloppet. Dvs när en inspelning avslutas så bryts inte timeshiften.
Postad 23 april 2008 - 12:05
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Av någon anledning så funkar dock det omvända förloppet. Dvs när en inspelning avslutas så bryts inte timeshiften.
Jo, man ska vara  för det lilla
Postad 23 april 2008 - 14:39
chpal56
-
chpal56
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Jaha, då var det tredje gången gillt. Har hämtat box nr 3 på posten och installerat den. Den är tyst eller i alla fall så tyst som man ska kunna begära anser jag. Verkar lovande. Det kändes på något sätt som om boxen var mer gedigen, chassit verkade kraftigare, men det kan vara jag som inbillar mig.
Får jag tid ska jag koppla loss och väga boxen innan jag skickar tillbaka nr 2. Förra gången jag bytte box så låg det, om jag inte misstar mig, en returfraktsedel i kartongen med den nya boxen, eller kom den separat? Någon som vet hur det är?
Kan också konstatera att box nr 1 (inledde bra, men blev alltmer högljudd) hade ett serienr på 9 tusen, box nr 2 (lösa delar skramlade från början för att avsluta som ett tröskverk) hade ett serienr på 40 tusen och nr 3 har ett serienr på 317 tusen. Har de verkligen tillverkat så många boxar, eller hoppar de i numreringen tro?
Nu hoppas vi som sagt att tredje gången gillt slår in.
EDIT 08-04-23 18:50 Chpal56:Kan också konstatera att den nya boxen redan var laddad med 1.4.1
Redigerat av chpal56, 23 april 2008 - 17:47.
Postad 23 april 2008 - 16:40
PDDNOS
-
PDDNOS
-
Forumräv
-
-
646 inlägg
Till er som fått byta ut er box 7-8 ggr, vem betalar frakten till/från CD?
Postad 23 april 2008 - 17:54
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Till er som fått byta ut er box 7-8 ggr, vem betalar frakten till/från CD?
Låter som min fråga (men det är bara 6x). CD betalar frakten, det följer med en returfraktsedel. CD har skött returer fint och man behöver inte vara utan box. Det kommer en ny box och så kan man skicka tillbaka den gamla i den förpackning den nya kom i.
Postad 24 april 2008 - 07:50
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Nu börjar det nästan bli svårt att hitta "nya" buggar, men igår så lyckades jag faktiskt med det
Jag backade ett liveprogram 15 minuter för att starta inspelning från början manuellt. Tryckte 2 ggr på rec för att få 1 timme, dvs så långt som programmet varar. När inspleningen slutar så har 1h 15min spelats in! Jag förväntade mig att tiden räknas från när man trycker på rec, men tydligen så sätts tiden från "live"-punkten. Följden blir ett för långt program som får namnet satt efter det efterföljande programmet.
En helt annan reflektion: vissa TV-tidningar följer tydligen våra diskussioner, för i veckans TV14 finns en läsarfråga om det finns någon HD-box som kan spela in. Svaret var att det finns denna (dvs "våran" box), men att den är så dissad "på olika forum" att den inte verkar vara något att ha.
Det är synd om våra diskussioner (som är offentliga) och vars syfte är att få fram en bättre produkt, ska missbrukas av media till att få folk att undvika produkten. Hade de följt tråden noggrant, så hade de ju också sett att den hela tiden blir bättre. (Sen kan man ju undra vad "olika forum" är, diskutteras denna box på något mer forum?)
(För övrigt är TV14 bra, eftersom de har HD-kanaler  )
Redigerat av agpath, 24 april 2008 - 07:51.
Postad 24 april 2008 - 08:11
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1 668 inlägg
Jag håller med! Jag följde noggrannt utvecklingen här på forumet och vågade slå till då jag märkte att kvaliteten gradvis ökat. Har nu haft min box i en månad och har hittills inget att klaga på, tvärtom så är jag riktigt nöjd med såväl funktioner som med bildkvaliteten.
Postad 24 april 2008 - 09:07
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1 120 inlägg
Borde det inte vara dags för en ny mjukvara strax?
Min tysta box är tillbaka i samma goda hederliga ljudliga nivå igen... men orkar inte byta förän de har fått i nya boxar som till 100% är fixsade.
I övrigt verkar den fungera helt ok för mig just nu...
Postad 24 april 2008 - 12:27
QuickBen
-
QuickBen
-
Rookie
-
9 inlägg
@que:
Mitt inlägg var på intet sätt avsedd som kritik mot dig eller någon annan på forumet, tvärtom har diskussionen och bugglistan - och de förbättringar som noteras - varit mig till stor hjälp när jag till slut tog steget och beställde.
Jag gillar verkligen boxen, och tyckte att det verkade som om PDDNOS tagit till sig främst de negativa synpunkterna.
Jag kan mycket riktigt spela in två kanaler inom samma tidsrymd genom att programmera via EPG i förväg. Det jag inte kan är tydligen att starta en inspelning från EPG när ett program redan har startat. Det är inte alls bra. Med Dreamboxen kunde jag helt enkelt ta fram info-bannern, trycka på REC och den spelade in återstoden av programmet. Det är den enda funktion jag verkligen saknar...
Postad 24 april 2008 - 13:09
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
@que:
Mitt inlägg var på intet sätt avsedd som kritik mot dig eller någon annan på forumet, tvärtom har diskussionen och bugglistan - och de förbättringar som noteras - varit mig till stor hjälp när jag till slut tog steget och beställde.
Jag gillar verkligen boxen, och tyckte att det verkade som om PDDNOS tagit till sig främst de negativa synpunkterna.
Jag kan mycket riktigt spela in två kanaler inom samma tidsrymd genom att programmera via EPG i förväg. Det jag inte kan är tydligen att starta en inspelning från EPG när ett program redan har startat. Det är inte alls bra. Med Dreamboxen kunde jag helt enkelt ta fram info-bannern, trycka på REC och den spelade in återstoden av programmet. Det är den enda funktion jag verkligen saknar...
Hej, du kan inte starta en inspelning från EPG när den har gått igång, men från programmet själv, live, så kan du trycka på REC och inspelningen startar, du kan med flera tryckningar på Rec styra hur långt du vill spela in. Om du har börjat att titta på kanalen och inte växlat kanal så kan du t.o.m. backa tillbaka med timeshift och spela in retroaktivt sedan snabbspola fram igen och du har med den första delen.
Postad 24 april 2008 - 16:26
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Någon här som arbetar på Canal Digital och vet:
1. Ska problemet med att schemalagda inspelningar som avbryter när man ser på ett redan inspelat program - fixas?
2. Ska äntligen, någon gång, förhandsvisningen i myTV tas bort? Jag undrar varför de lade in den funktionen över huvud taget då Canal Digital alltid kört med principen att påannonserat andra program innan filmen startar, trotts att filmkanalerna är endast avgiftsfinanserade. Det gör funktionen helt värdelös och stör i alla fall mig av en anledning nog många här förstår.
3. Går det att hotta upp bläddringen i menyerna? Klickar man för ofta går ju boxen några steg själv och sedan får man börja om.
4. Vore helt underbart med en webbbaserad epg istället för den rätt usla som finns nu. Skulle utan vidare kunna pröjsa 20 kr extra i månaden för detta.
Om ni undrar om jag tycker boxen är skräp så kan jag berätta att det tycker jag inte. Är nöjd med min box.
Redigerat av ruva, 24 april 2008 - 16:27.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|