Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
4 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 26 november 2008 - 10:20
Postad 26 november 2008 - 11:32
Jag kan ge mig på att det är Linux i burken och då är det säkert Ext2 eller något annat mysko filsystem. Ingen som kan testa att koppla disken i en Linux-burk?Du kan säkert inte fixa detta själv, HDD'n har en filstruktur som inte är läsbar via windows. Har inte sett någon lyckats att byta HDD om det nu är den som är trasig. Det kanske också ligger programvara på HDD'n som måste laddas.
(Även Panasonic använder Linux i sina TV.)
Postad 26 november 2008 - 17:14
Och till Wasgo som är väldigt nöjd med sin box:
- Toppen!
Redigerat av ruva, 26 november 2008 - 17:16.
Postad 27 november 2008 - 08:32
Postad 27 november 2008 - 09:36
Frågan är om det i grund och botten är samma fjärrkontroll?
Den kanske går att få tag på och testa hur den fungerar till sattellitboxen.
Ser ut att vara "samma" kanppar på den.

Postad 27 november 2008 - 09:55
Att inspelningslistan raderas har inget att göra med det som redan finns på disken. Det är förprogrammerade inspelningar som kann försvinna. Redan inspelat kan inte försvinna om man inte manuellt redarer programmen.Någon som har ett bra tips på hur man löser följande: Har idag 13 sidor med inspelade barnprogram som ligger på hårddisken och behöver nu föra över dessa till min hårddiskförsedda DVD recorder, nån som har testat att ta hela inspelningslisatn och köra över ?? Man är lite skraj för att testa med tanke på att vissa råkat ut för att inspelningslistan helt raderats..
Det går inte att spela över mer än ett program i taget till DVD. Sedan går det inte att "föra över" program utan man måste helt enkelt titta på dem i realtid för att kunna spela över. Det du ser på skärmen spelas in, dvs mixtrar du med menyn eller annat så kommer det också med på inspelningen.
Postad 27 november 2008 - 23:00
Postad 28 november 2008 - 08:19
Som du kan läsa bland flera inlägg här i tråden så inte bara fungerar en universalfjärr utan den får i vissa fall boxen att funka bättre. Själv kör jag med Logitech 525 och den fungerar alldeles utmärkt!Har beställt en Sagem HD PVR 101-ST i dag och jag undrar om någon universalfjärr funkar eller vad en orginal kostar?Jag kör med trådlös bildöverföring till matrummet och sovrummet och jag vill inte släpa runt fjärren utan jag vill ha en i varje rum.
Postad 28 november 2008 - 08:35
Hur har du löst detta? Trådlös 1080i har jag inte hört talas om.Har beställt en Sagem HD PVR 101-ST i dag och jag undrar om någon universalfjärr funkar eller vad en orginal kostar?Jag kör med trådlös bildöverföring till matrummet och sovrummet och jag vill inte släpa runt fjärren utan jag vill ha en i varje rum.
Postad 28 november 2008 - 08:56
Som du kan läsa bland flera inlägg här i tråden så inte bara fungerar en universalfjärr utan den får i vissa fall boxen att funka bättre. Själv kör jag med Logitech 525 och den fungerar alldeles utmärkt!
Har också en 525a, är den svår att konfigurera med CDs box? Verkar vara rätt mycket knappar och funktioner på org. fjärren.
Postad 28 november 2008 - 09:23
CDs box finns med i Logitech's databas och nästan alla knappar stämde överens med originalfjärren. Enda ändringen jag gjorde var att lägga TextTV på * knappen och listan med inspelningar på # knappen men det är ju en smaksak om man vill ha dem där eller i menyn.Har också en 525a, är den svår att konfigurera med CDs box? Verkar vara rätt mycket knappar och funktioner på org. fjärren.
Postad 28 november 2008 - 10:34
Kan tillägga att det inte spelar någon roll om switchen är med eller inte. Jag har inte fått ut 575i via HDMI till projektorn förut, bara fått signal via HDMI om jag slagit på hd-utsignal.
När jag hade bild 575i via hdmi så kunde jag ha RGB på scarten samtidigt, de delar nog på funktionerna där.
Switchen upptäcker signal på HDMI-porten oavsett om jag har bild eller inte och oavsett om hd-signal är på eller av.
Att HDMI är dubberiktad är ingen nyhet. En källa kan få reda på vilka upplösningar displayen kan visa via en funktion som kallas Auto EIDE. Senare standarder kan väl även annan information skickas, som att starta andra apparater m.m vad jag förstått.
Har köpt en plasmatv, Pioneer PDP-5090 och prövat lite mer nu.
Med HD-signal på i boxen så slås uppskalningen på och man får även ut hd-upplösning
på hd-kanalerna. Med HD-signal av, enbart 575i på alla kanaler.
Men boxen buggar ur om man stänger av hd-signal för att sedan slå på den igen några gånger.
Då får man inte ut 575i längre om man har hd-signal av. Då får jag ingen bild alls.
Som nämts förut så byter inte boxen till kanalens utsända format längre, 720P eller
1080i om slår av och slår på hd-signalen igen eller väljer en fast upplösning.
Det jag skulle vilja ha är att man kunde få det formatet på sändningen som är utan påverkan av boxen.
Dvs. 575i, 720P, 1080i beroende på vad som sänds, skulle vilja kunna använda skalningen som finns i min tv.
Redigerat av Unregistered841d930f, 28 november 2008 - 13:08.
Postad 28 november 2008 - 11:31
Om du gör en fabriksreset så byter den automatiskt, ända till du i menyn gör ett val till 720p eller 1080i, då är du fast på manuella val tills ny reset. Uppskalningen görs alltid i boxen i HD läge, men den gör det ganska bra tycker jagHar köpt en plasmatv, Pioneer PDP-5090 och prövat lite mer nu.
Med HD-signal på i boxen så slås uppskalningen på och man får även ut hd-upplösning
på hd-kanalerna. Med HD-signal av, enbart 575i på alla kanaler.
Men boxern buggar ur om man stänger av hd-signal för att sedan slå på den igen några gånger.
Då får man inte ut 575i längre om man har hd-signal av. Då får jag ingen bild alls.
Som nämts förut så byter inte boxen till kanalens utsända format längre, 720P eller
1080i om slår av och slår på hd-signalen igen eller väljer en fast upplösning.
Det jag skulle vilja ha är att man kunde få det formatet på sändningen som är utan påverkan av boxen.
Dvs. 575i, 720P, 1080i beroende på vad som sänds, skulle vilja kunna använda skalningen som finns i min tv.
Redigerat av Unregistered124686ac, 28 november 2008 - 11:31.
Postad 28 november 2008 - 11:44
"boxern", det är väl bara Robban som har en sådan, eller?Men boxern buggar ur om man stänger av hd-signal för att sedan slå på den igen några gånger.

Även min Panasonic skalar upp bättre själv. Jag hade bättre bild med ComboBoxen via scart RGB, än vad denna box ger med uppskalad 1080i

Att växlingen till 720p inte funkar efter att ha växlat till 1080i spelar ingen roll. Jag tycker nästan att 1080i ser bättre ut, eller så är det ingen skillnad alls. TV'n måste ju ändå skala upp från 720p.
Postad 28 november 2008 - 13:07
Om du gör en fabriksreset så byter den automatiskt, ända till du i menyn gör ett val till 720p eller 1080i, då är du fast på manuella val tills ny reset. Uppskalningen görs alltid i boxen i HD läge, men den gör det ganska bra tycker jag
Jepp, vet att en fabriksreset fixar till växlingen.
Postad 29 november 2008 - 10:36
Har beställt en Sagem HD PVR 101-ST i dag och jag undrar om någon universalfjärr funkar eller vad en orginal kostar?Jag kör med trådlös bildöverföring till matrummet och sovrummet och jag vill inte släpa runt fjärren utan jag vill ha en i varje rum.
Ska du ha flera fjärrisar så bör du inte välja Harmony då dom kommer att hamna i otakt. Som ensam fjärris är den klockren till boxen.
Postad 29 november 2008 - 10:55

Igår beställde jag en HD PVR box med familjepaketet.
Har jag fattat detta rätt: Jag behöver ha 2st långa jäkla kablar ifrån parabolen till boxen, dvs jag måste dra en till. Jag behöver skaffa en coaxialkabel till då jag inte får någon digital ljudsignal via HDMI-kabeln (som är tillverkad för digital LJUD och bild). Högsta upplösningen är 720p istället för 1080p som man räknade med, (har iofs i dagsläget bara 720p på mina tv-apparater). Jag kommer att behöva svära och skrika för att digitalboxern har massa buggar?
Kommer sedan även införskaffa en trådlös splitter (eller vad de kallas) så jag kan se på tv i mina andra rum, har i nuläget redan en äldre canal digital box. Finns det några problem med detta?
Kommer att koppla boxen till min Pioneer https://www.prisjakt...kt.php?p=109652 Kan det uppstå några problem där?
Mvh Andreas
Postad 29 november 2008 - 11:13
Har jag fattat detta rätt: Jag behöver ha 2st långa jäkla kablar ifrån parabolen till boxen, dvs jag måste dra en till
Du måste dra två kablar för att kunna spela in på en och se en annan kanal samtidigt
Jag behöver skaffa en coaxialkabel till då jag inte får någon digital ljudsignal via HDMI-kabeln (som är tillverkad för digital LJUD och bild).
Ja digitalt ljud från boxens spdif utgång annars bara 2 kanal från hdmi. Skall komma en uppdatering men f.n vet.
720 p är högsta upplösningen. Finns också 1080i
Splittern bör inte vara något problem använder själv en till projektorn
Postad 29 november 2008 - 12:04
Du måste dra två kablar för att kunna spela in på en och se en annan kanal samtidigt
Ja digitalt ljud från boxens spdif utgång annars bara 2 kanal från hdmi. Skall komma en uppdatering men f.n vet.
720 p är högsta upplösningen. Finns också 1080i
Splittern bör inte vara något problem använder själv en till projektorn
Fan va värdelöst, då blir det ju dessutom en jäkla massa merjobb att behöva dra en ny kabel, samt borra ett hål till genom huset + mycket fulare då jag måste ha ytterliggare en tjock kabel längs med listerna intill de andra kablarna. Och vill jag slippa jobbet själv lär jag väl behöva vänta till efter jul med skiten. Va trött jag blir.
Någon som vet hur det funkar med öppet kök på detta? Har man någon returrätt?
Mvh Andreas
Postad 29 november 2008 - 13:45
Om du har en vanlig antenn kabel dragen så kan du använda den genom att använda en combiner/splitter (finns t.ex. på Kjell)Fan va värdelöst, då blir det ju dessutom en jäkla massa merjobb att behöva dra en ny kabel, samt borra ett hål till genom huset + mycket fulare då jag måste ha ytterliggare en tjock kabel längs med listerna intill de andra kablarna. Och vill jag slippa jobbet själv lär jag väl behöva vänta till efter jul med skiten. Va trött jag blir.
Postad 29 november 2008 - 14:22
Om du har en vanlig antenn kabel dragen så kan du använda den genom att använda en combiner/splitter (finns t.ex. på Kjell)
Jag har ju redan parabol med kabel dragen, men nu måste jag ju dra en till. Eller vad menar du?
Postad 29 november 2008 - 17:59
Postad 29 november 2008 - 20:28
Fan va värdelöst, då blir det ju dessutom en jäkla massa merjobb att behöva dra en ny kabel, samt borra ett hål till genom huset + mycket fulare då jag måste ha ytterliggare en tjock kabel längs med listerna intill de andra kablarna. Och vill jag slippa jobbet själv lär jag väl behöva vänta till efter jul med skiten. Va trött jag blir.
Någon som vet hur det funkar med öppet kök på detta? Har man någon returrätt?
Mvh Andreas
Du har två veckors ångerrätt, har jag för mig.
Du behöver inte bry dig om installationsarbetet, Canal Digital kontaktar en installatör åt dig och denne kommer att kontakta dig. Det ingår 1350:- för installationshjälp när man skaffar det där paketet.
Att göra det själv är ju meningslöst om man får det gratis av ett "proffs". Se till att vara med bara, så du kan framföra dina synpunkter om installationen och dragning av kablage.
Postad 29 november 2008 - 22:30
Du har två veckors ångerrätt, har jag för mig.
Du behöver inte bry dig om installationsarbetet, Canal Digital kontaktar en installatör åt dig och denne kommer att kontakta dig. Det ingår 1350:- för installationshjälp när man skaffar det där paketet.
Att göra det själv är ju meningslöst om man får det gratis av ett "proffs". Se till att vara med bara, så du kan framföra dina synpunkter om installationen och dragning av kablage.
Sätta upp antennen gör jag på 5 minuter om nu inte installatören kan komma direkt, bytte den gamla canal digital antennen mot viasat som jag hade 3 månader kvar på, behöver inte direkt gått på chalmers för det

Mvh Andreas
Edit* Är Sagem som tillverkat boxen som jag förstått det hela, så varför är det inte som Sagems PVR box för boxer? där räcker det ju med en kabel ifrån antennen.
Redigerat av andreas_gbg_, 29 november 2008 - 22:31.
Postad 29 november 2008 - 22:47
Varfifrån har du fått att du skulle kunna titta på HDTV i 1080p ?Högsta upplösningen är 720p istället för 1080p som man räknade med, (har iofs i dagsläget bara 720p på mina tv-apparater). Jag kommer att behöva svära och skrika för att digitalboxern har massa buggar?

Givetvis måste du ha 2 kablar eftersom den har 2 tuners. 3 kablar om du ska ha in marksignalen också.
Postad 29 november 2008 - 23:19
Varfifrån har du fått att du skulle kunna titta på HDTV i 1080p ?
Det är ingen Blu ray-spelare det handlar om här.
Givetvis måste du ha 2 kablar eftersom den har 2 tuners. 3 kablar om du ska ha in marksignalen också.
Nja det heter ju HD-box så det var 1080p jag hade förväntat mig, sedan kostar den ju mer än en Blueray. Ungefär samma sak som när man köpte en "HD-ready" tv för ca 4 år sedan, men hade iofs fel där också

Mvh Andreas
Postad 30 november 2008 - 00:23
Nja det heter ju HD-box så det var 1080p jag hade förväntat mig, sedan kostar den ju mer än en Blueray. Ungefär samma sak som när man köpte en "HD-ready" tv för ca 4 år sedan, men hade iofs fel där också
720p vart det visst, ett litet tag efter börjades det snacka om att det skall vara "FULL HD 1080p". Varför är det så självklart att jag behöver 2 kablar för dubbla tuners, behövde ju inte det till min Sagem PVR box för boxer, den hade också dubbla tuners så jag kunde spela in på en kanal medans jag tittade på en annan. Eller är jag helt ute och cyklar här???
Mvh Andreas
Boxer är markbundet, dvs du riktar in din antenn mot en sändar mast någonstans, som sänder allt med samma polarisation. Det finns bara en mast i området, eller så är de så starka att du kan få in flera på en gång mha en rundstrålande antenn. De frekvenser som tas emot går direkt in i tunern eller tunrarna, och allt finns tillgängligt där på samma gång.
Vid satellitmottqagning måste varje tuner välja både satellit, (dvs huvud/parabol), och polarisation, (dvs radiovågor i horisontell eller vertikal orientering). Det gamla, billigaste och fortfarande vanligaste sättet att göra detta på, kräver en kabel per tuner. Frekvensen som tas emot är mycket högre än vad tunern klarar, och frekvensen blandas därför ner i huvudet. Detta görs rakt av varpå hela frekvensbandet blir upptaget i kabeln.
Det finns ett nyare sätt som också kallas just single cable, vilket viasat använder på sin HD-box. Här får varje huvud sig tilldelat ett frekvensband att använda, och flera huvuden kan därför samsas på samma kabel.
Postad 30 november 2008 - 12:04
Är boxen tyst nu mer? Fläktljud?
Och hu är det med buggarna?
Jag fick detta paket i Fredags. Och har ännu inte upplevt några problem, redan spelat in ett par program.
Den är inte ljudlös, eftersom det som sagt sitter en liten fläkt i den, men tittar man på TV på normal eller hög ljudnivå så hör man den inte.
Har man däremot kanske små barn hemma och måste köra lite lägre ljudnivå på kvällarna, så måste jag säga att den är något störig.
Redigerat av Falcy, 30 november 2008 - 12:06.
Postad 30 november 2008 - 13:49
Om du har en vanlig TV antenn med kabel dragen ner till din TV idag (samt en kabel från parabolen) så kan du använda TV antenn kabeln för den andra satelit kabeln.Jag har ju redan parabol med kabel dragen, men nu måste jag ju dra en till. Eller vad menar du?
Postad 30 november 2008 - 16:20
Postad 30 november 2008 - 17:35
Nej, det har den inte.Någon som vet om boxen har picture in picture och hur man får fram det isf?
Postad 30 november 2008 - 21:01
Nu är detta inte boxens fel. TV-standarden är att HDTV sänds i 1080i eller 720p vilket motsvarar ungefär 10 mbit/s för båda. 1080p motsvarar 25 Mbit/s och är idag inte möjligt för TV-sändning pga den bandbredd en sådan kanal skulle ta. Därav får vi nöja oss med 1080p på Blu Ray.Nja det heter ju HD-box så det var 1080p jag hade förväntat mig, sedan kostar den ju mer än en Blueray. Ungefär samma sak som när man köpte en "HD-ready" tv för ca 4 år sedan, men hade iofs fel där också
720p vart det visst, ett litet tag efter börjades det snacka om att det skall vara "FULL HD 1080p".
Postad 30 november 2008 - 22:27
Postad 01 december 2008 - 09:29
typ 2-3 minuter före, så inspelningarna missar ju...
Postad 01 december 2008 - 11:14
Ja, trodde det var klockan på dvd-recordern som står under som sackade! Dock får CD-boxen tiden från satelliten så det är meningslöst att ändra. Vid nästa uppstart så blir det fel ändå, så länge inte satelliten går rätt. Felanmäl till CD istället.Någon mer än mig som märkt att klockan har börjat gå fel?
typ 2-3 minuter före, så inspelningarna missar ju...
Postad 01 december 2008 - 11:28
ja ska ta å göra detJa, trodde det var klockan på dvd-recordern som står under som sackade! Dock får CD-boxen tiden från satelliten så det är meningslöst att ändra. Vid nästa uppstart så blir det fel ändå, så länge inte satelliten går rätt. Felanmäl till CD istället.
Postad 01 december 2008 - 11:53
Ska de inte sända Premier Leauge-matcherna med Dolby Digital-ljud i Canal Sport HD?
Postad 01 december 2008 - 15:13
Är det inte så att du bara har problem med den kända DD5.1-buggen? Dvs tryck på setup så kommer ljudet.Lite OT:
Ska de inte sända Premier Leauge-matcherna med Dolby Digital-ljud i Canal Sport HD?
Postad 01 december 2008 - 15:19
Postad 01 december 2008 - 16:11

CD underkände också denna version av mjukvara, den fick gå i retur till Sagem
Postad 01 december 2008 - 17:49
Tyvärr, troligen ingen julklapp från Sagem eller CD i år
![]()
CD underkände också denna version av mjukvara, den fick gå i retur till Sagem
Perfekt, för HD-boxen är ju stabil som en aladåb...
Postad 01 december 2008 - 18:15
Nu är detta inte boxens fel. TV-standarden är att HDTV sänds i 1080i eller 720p vilket motsvarar ungefär 10 mbit/s för båda. 1080p motsvarar 25 Mbit/s och är idag inte möjligt för TV-sändning pga den bandbredd en sådan kanal skulle ta. Därav får vi nöja oss med 1080p på Blu Ray.
Nja, SVT-HD reklamerar väl att de sänder med 20Mbps?
En flertal DVB-S2 transpondrar distribuerar ca 75Mbps brutto. Med felrättnig 3/4 så räcker det till 3 kanaler med lite knappt 19Mbps netto per styck i medel.
Transpondern där History HD och TV4 HD sänder med 90Mbps 3/4 men den delas på 4 kanaler till knappt 17Mbps per styck. (Jag vet inte om de använder/köper olika mycket bit rate, jag har bara dividerat med antalet kanaler.)
När man pratar om Blu-Ray och 1080p skall man komma ihåg att källmaterialet då (oftast/alltid?) är i 24Hz som alltså inte kräver dubbla datatakten utan faktiskt mindre än motsvarande intelaced format i 50Hz.
(Nu ger ju lägre bildtakt också en lägre kvalitet men är det film i 24/25 Hz så finns det ju ingen bättre tids- information.)
De BD-skivor jag har som är i 60Hz är i interlaced format de också (1080/60i).
Jag har inte så många BluRay-skivor, men de jag har, pendlar mellan 20-50Mbps. Det gäller både 1080/24p och 1080/60i. Att det är högre bittakt beror alltså inte på att de är i progressivt format utan att kvaliteten är vald högre (mindre data-reduktion).
Redigerat av janb, 01 december 2008 - 18:22.
Postad 01 december 2008 - 19:07
Perfekt, för HD-boxen är ju stabil som en aladåb...
Finns nog någon här på forumet som nog skulle kunna åka till Frankrike och visa programmerarna där vad skåpet ska stå

Nu börjar sambon tröttna på alla inspelningar som inte spelas in till slutet och då även Canal+ filmer eller inspelningar som aldrig startar. Dags för en realtidsuppdaterande epg som gör att till exemplet bägge de försenade avsnitten av brottskod försvunnen uppdateras i inspelningslistan (detta gör bl a XP MCE 2005). Kanske en sådan uppdatering av mjukvaran vi har att vänta oss tillsammans med att timeshiftbuggen försvinner?
Postad 01 december 2008 - 20:17
Postad 01 december 2008 - 21:06
Hör med CD supporten. Har för mig att jag har läst att de har öppnat uppdateringen via satellit (men det kan vara fel). Alternativet är att du skickar in den och låter CD göra det. Det kan ju inte vara meningen att du ska ha en "urbox" utan möjlighet för uppdatering, i så fall får CD byta ut den.Jag har inte ens fått den gamla uppdateringen. Fick min box av en polare för att han ej kunde använda den och då var den ej uppdaterad. Så jag kan inte ens få in de marksända kanalerna på min, för det fixades väl i den uppdateringen. De e lite tråkigt. För man kan inte få tag i den uppdateringen på nåt annat sätt eller?
Hur som helst så är det väl bra att CD stoppar uppdateringarna (som inte håller måttet), det värsta som kan hända är ju att vi får ut en ännu sämre mjukvara. Sagem var på plats i förra veckan så CD kunde visa på plats vad som var fel, man får hoppas att Sagem nu sätter lite fart
Redigerat av Unregistered124686ac, 01 december 2008 - 21:10.
Postad 01 december 2008 - 21:46
BSOD & RROD släng er i väggen, här kommer fransmännen...
Postad 01 december 2008 - 23:56
Wasgo

Postad 02 december 2008 - 09:17
Hittade detta i SVT's eget forum som förklarar bättre varför TV inte sänds i 1080p:Nja, SVT-HD reklamerar väl att de sänder med 20Mbps?
En flertal DVB-S2 transpondrar distribuerar ca 75Mbps brutto. Med felrättnig 3/4 så räcker det till 3 kanaler med lite knappt 19Mbps netto per styck i medel.
Transpondern där History HD och TV4 HD sänder med 90Mbps 3/4 men den delas på 4 kanaler till knappt 17Mbps per styck. (Jag vet inte om de använder/köper olika mycket bit rate, jag har bara dividerat med antalet kanaler.)
"Först måste man skilja på produktionsformat och sändningsformat. OS tex produceras i 1080i/50. Det är alltså ett "lägre" format än 1080p/50 som alltså har 50 hela bilder i sekunden. Idag produceras ingen realtidstv i 1080p eftersom det dels saknas produktionsutrustning som i alla led klarar av att producera i 1080p, dels inga kodare som idag effektivt kan koda 1080p i realtidssändningar som tv är, utan artefakter."
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar