Förstärkare med varm och mjuk karaktär
42 svar till detta ämne
Postad 16 oktober 2007 - 19:16
C-Beat
-
C-Beat
-
Användare
-
-
165 inlägg
Letar efter en ny 2-kanalare för att ersätta min Yamaha RX-V657 men hittar ingen med rätt karaktär.
Jag har hittills provat Cambridge och Onkyo men både är alldeles för vassa i det övre registret. Akustiskt material och kvinnliga sångerskor (tex Katie Melua) blir riktigt smärtsamma att lyssna på!
Jag behöver något som är mjukt och varmt men med pondus och dynamik i prisklassen 4-7000:-. Några rekommendationer?
Mina frontar är Kef iq9.
Postad 16 oktober 2007 - 19:23
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1 391 inlägg
För mig är varm mjuk karaktär och rätt bra pondus! http://www.hifimagas...?annonsID=18756Men de betyder inte att du tycker det, men till 95% kommer du nog att hålla med  Att detta är en ruggigt bra förstärkare! mvh
Postad 16 oktober 2007 - 19:23
Vobbe
-
Vobbe
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Riktigt riktigt bra förstärkare, ordentligt med driv, läcker design  och ett bra bra driv till högtalarna. Ljudet går helt klart åt det fylliga och varma hållet och är definitivt värt att kika närmre på! Edit: Hittade en relevant annons, modellen över vilket ger ännu mer effekt och även balanserade ingångar. http://www.hifimagas...?annonsID=14485
Redigerat av Vobbe, 16 oktober 2007 - 19:25.
Postad 16 oktober 2007 - 19:36
C-Beat
-
C-Beat
-
Användare
-
-
165 inlägg
Tack för snabba svar
Denon går tyvärr bort på design (väger tyvärr också in) men den är helt klart värd en provlyssning!
Thule är däremot intressant, jag har inte tittat på dem tidigare. Hur står sig lillebror IA60 mot IA100? Ska ta mig en sväng förbi Hifiklubben och låna hem en  Tack för tipset!
Postad 16 oktober 2007 - 19:47
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1 391 inlägg
Tack för snabba svar 
Denon går tyvärr bort på design (väger tyvärr också in) men den är helt klart värd en provlyssning!
Thule är däremot intressant, jag har inte tittat på dem tidigare. Hur står sig lillebror IA60 mot IA100? Ska ta mig en sväng förbi Hifiklubben och låna hem en Tack för tipset!
<{POST_SNAPBACK}>
Tycker du verkligen inte att den är läcker?
product2317.jpg 12,29K
0 Antal nerladdningarMen de är iaf bra att du skall lyssna på den  Thulen är med säkert mycket bra. Märker att smaken är riktigt olika! Själv tycker jag att denna denon är riktigt clean och läcker, med sitt detaljrika fina ljud! Hoppas de blir denon mvh
Postad 16 oktober 2007 - 20:14
Vobbe
-
Vobbe
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Håller hårt på Thule jag och tror definitvt att den har det ljud du är ute efter, denonen slår mig inte så fyllig utan snarare mer detaljer i övre registren (precis som ovanstående talare uppmärksammar). IA60 är en riktigt trevlig förstärkare det med, mer effekt i IA100 och om inte mitt öra lurar mig tycker jag även att ljud kvalitén på 100an känns stråt vassare. Tyvärr är det som du säger inte så många som kikar på Thule, riktigt synd då IA100 i min mening dräper denon pma 1500, nad c372 och cambridge 640 osv. Dock som han sa här över så 'r juh smaken rätt så delad http://www.thule-audio.dk/kika under read more för lite recensioner på prylarna.
Postad 16 oktober 2007 - 20:34
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
Min tanke, när jag tänkte efter, är att det är ganska ovanligt med utpräglat varma förstärkare idag. De flesta moderna förstärkare drar åt det neutrala hållet.
Mitt tips är därför att titta på begagnade förstärkare från 80-talet. De stora märkena höll mycket hög kvalitet på den tiden och ljudidealet låg ofta åt det varma hållet.
Då kan du få ett litet muskedunder för under tusenlappen. Själv vårdar jag en harman/kardon 645 Vxi från mitten av 80-talet som har mer *POW!* än Batman.
Postad 16 oktober 2007 - 20:44
Flingan
-
Flingan
-
Forumräv
-
-
808 inlägg
Jag skulle vilja säga NAD C372. Men den går kanske bort med tanke på design...där inte Denon PMA-1500 ens var godkänd ??
MVH Flingan
Postad 16 oktober 2007 - 21:13
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1 391 inlägg
Min tanke, när jag tänkte efter, är att det är ganska ovanligt med utpräglat varma förstärkare idag. De flesta moderna förstärkare drar åt det neutrala hållet.
Mitt tips är därför att titta på begagnade förstärkare från 80-talet. De stora märkena höll mycket hög kvalitet på den tiden och ljudidealet låg ofta åt det varma hållet.
Då kan du få ett litet muskedunder för under tusenlappen. Själv vårdar jag en harman/kardon 645 Vxi från mitten av 80-talet som har mer *POW!* än Batman.
<{POST_SNAPBACK}>
Ja, precis håller med  Men tycker du inte denon är både varm och neutral och detaljrik? Det tycker jag iaf. Hade varit roligt att veta vad du/andra tycker.
Postad 16 oktober 2007 - 22:21
Falloutboy
-
Falloutboy
-
Lärjunge
-
-
444 inlägg
Jag behöver något som är mjukt och varmt men med pondus och dynamik i prisklassen 4-7000:-. Några rekommendationer?
Några förslag som borde passa dig utmärkt:
Eller om du kan tänka dig begagnat så kanske du kan hitta nåt från Musical Fidelity.
Postad 16 oktober 2007 - 22:24
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1 391 inlägg
Ja, nu när falloutboy nämner vincent, så har jag hört mycket om att de har väldigt varm ljudbild  Men jag har själv ingen anning, har aldrig lyssnat på en sån maskin.
Provlyssna och se
mvh
Postad 16 oktober 2007 - 23:30
widde
-
widde
-
Beroende
-
-
1 211 inlägg
Tror nog att en Marantz av något slag skulle passa dig, om du är ute efter varmt och mjukt ljud. Det är precis vad de har
Postad 17 oktober 2007 - 07:27
Unregistered0c078b54
-
Unregistered0c078b54
-
Beroende
-
-
1 421 inlägg
Vet inte vilken prisklass du letar i, men ingen som nämner Primare I21? Alternativet är en gammal Marantz från typ 80-talet som brukar vara riktigt varma har jag för mig. Sen är väl äkta rör ett ytterligare förslag.
Har du fortfarande för vasst ljud får vi nog kika på vilken cd/dvd-spelare du har. Det kan göra mkt.
Postad 17 oktober 2007 - 08:12
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8 314 inlägg
Jag skulle föreslå byte av högtalare om det primära är att ändra ljudbild. Påverkar avsevärt mycket mer än förstärkaren.
Postad 17 oktober 2007 - 08:30
Unregistered5714e0fd
-
Unregistered5714e0fd
-
Användare
-
-
190 inlägg
Jag skulle föreslå byte av högtalare om det primära är att ändra ljudbild. Påverkar avsevärt mycket mer än förstärkaren. 
<{POST_SNAPBACK}>
Håller absolut med. Har själv elektronik från Vincent som anses varm och fyllig, som jag bytt i etapper. Det var först när jag bytte högtalarna som jag blev nöjd. Jag hade också problem med vass diskant som jag är allergisk mot. Även om elektroniken kommer att förbättra ljudet i önskvärd riktning finns en risk att du ändå inte blir nöjd. //borka
Postad 17 oktober 2007 - 09:56
C-Beat
-
C-Beat
-
Användare
-
-
165 inlägg
Tack för alla svar!
Högtalarna är jag helnöjd med! UniQ elementet är jag kär i  Det är snarare matchningen med förstärkare som gör det lite svårt.
Jag ska försökta hinna förbi stan idag och provlyssna Marant PM7001 och titta på Vincents förstärkare, båda ser snygga ut i silver finish  I helgen ska jag försöka låna hem en Nad C372 och Thule IA60 för test. Designmäsigt så håller nog båda två måttet.
Jag återkommer med lyssningsintryck!
Postad 17 oktober 2007 - 09:59
Unregistered0c078b54
-
Unregistered0c078b54
-
Beroende
-
-
1 421 inlägg
Får du vass diskant med NAD:en får VI nog komma och byta ut högtalarna i alla fall
Ser fram emot dina lyssningsintryck.
Edit: Något slog mig just, du har inga problem med akustiken eller något i den stilen som gör att det blir mkt diskant? Onkyo brukar inte bli vasst även om de har mkt info i toppen. Får du inget vasst ljud med din Yamaha?
Redigerat av Unregistered0c078b54, 17 oktober 2007 - 10:02.
Postad 17 oktober 2007 - 10:09
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8 314 inlägg
Högtalarna är jag helnöjd med! UniQ elementet är jag kär i Det är snarare matchningen med förstärkare som gör det lite svårt.
Jag ska försökta hinna förbi stan idag och provlyssna Marant PM7001 och titta på Vincents förstärkare, båda ser snygga ut i silver finish I helgen ska jag försöka låna hem en Nad C372 och Thule IA60 för test. Designmäsigt så håller nog båda två måttet.
<{POST_SNAPBACK}>
Min fundering är ändå om du verkligen är nöjd med högtalarna. Det är förhållandevis liten påverkan då man mixar med stärk. Cambridge har jag inte hört så mycket, men en hel del Onkyo och spontant känns dte som om att hänns dte hårt i toppen med dem så är det högtalarna som är boven. Visst är det bra högtalare, men det finns ju fler bra högtalare ... Visst blir det skillnad om du tex kör 372. Blir säkert mjukare och behagligare, men samtidigt förlorar man en hel del, bassnärt separation och 3D. Har man valt en högtalare med den karaktär som dina KEF har gissade jag att man tyckte sådant var ganska viktigt ... men det kanske är fel?  Å andra sidan blir det mesta ett lyft från din gamla Yamaha.... även NADen. Nåja - det är ju du som ska leva med dem. Jag framför bara mina spekulationer. Ser fram mot att läsa hur det går.
Postad 17 oktober 2007 - 12:54
C-Beat
-
C-Beat
-
Användare
-
-
165 inlägg
Akustiken är inget jättebekymmer i min lägenhet. Jag har lite kvar att jobba med men inget som gör särskilt stor inverkan på ljudet.
Skälet till att jag valde Kef:arna är bla mellanregistret och diskanten som jag verkligen gillar. Diskanten är rätt ljus och luftig, på ett positivt sätt, men det är lätt att den går till överstyr.
Utöver uniQ elementet var självklart det lägre mellanregistret och basen bidragande till köpet
Sammanfattnigsvis är det följande förstärkare som jag ska titta närmare på och provlyssna:
MarantzPM4001/7001
Thule IA60
NAD C372
Vincent SV-129 (om jag hittar någon återförsäljare i stockholm)
Återkommer med inputs
Postad 17 oktober 2007 - 17:22
C-Beat
-
C-Beat
-
Användare
-
-
165 inlägg
Första provlyssningen avklarad. Det blev en vända med Marantz PM7001, PM7001.KI och Rotel RA-06.
PM7001:
Bra instrumentseparation, torr fin bas och framförallt ett övre register som passade perfekt till mina iQ9
PM7001.KI:
Samma som ovan men med mer fyllighet genom samtliga register. Möjligvis mindre spretig i mellanregistret. Allt verkade hamna på rätt plats. Pure löve
RA-06:
Tung och auktoritär bas med bra pondus. Däremot alldeles för skrikig från mellanregistret och uppåt.
Nästa venda blir på fredag och då är det Thule IA60(möjligen IA100) och kanske även NAD C372 som kommer provlyssnas.
Redigerat av C-Beat, 17 oktober 2007 - 17:22.
Postad 17 oktober 2007 - 18:33
Unregistered0c078b54
-
Unregistered0c078b54
-
Beroende
-
-
1 421 inlägg
Intressant.. Marantz-tipsen verkade inte så tokigt med andra ord.
Är KI-modellen värd de mer pengarna anser du? dvs är skillnaderna tillräckligt stora?
Ta gärna med NAD:en, är själv väldigt nyfiken på vad du tycker om denna pjäs jämfört med övriga.
Redigerat av Unregistered0c078b54, 17 oktober 2007 - 18:36.
Postad 17 oktober 2007 - 18:46
Vobbe
-
Vobbe
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Låter som att det går riktigt bra för dig med lyssnandet, håller fortfarande tummarna för att Thulen ska falla dig i smaken dock
Postad 17 oktober 2007 - 18:50
C-Beat
-
C-Beat
-
Användare
-
-
165 inlägg
Jag måste nog endå påstå att KI versionen är värd de extra pengarna, det var större skillnad än vad jag trodde. Egentligen känns det inte helt korrekt att de har samma modellbeteckning eftersom de lät så olika. Men sen får vi se vad min budget tillåter...
Postad 17 oktober 2007 - 19:25
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1 742 inlägg
Kolla även in Music Hall A25.2, det är en lite rocker
Postad 17 oktober 2007 - 20:02
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1 391 inlägg
Nästa venda blir på fredag och då är det Thule IA60(möjligen IA100) och kanske även NAD C372 som kommer provlyssnas.
När du ändå är där får du ju inte glömma att lyssna på Denon 1500AE med som du lova  Sen vill jag höra dina lyssningsintryck på denna! mvh
Postad 18 oktober 2007 - 20:49
FMBio
-
FMBio
-
Användare
-
-
106 inlägg
Vet ej om det vara receivers ni diskuterade men om du skall köpa receiver... Tyckte jag Harman&Kardon AVR-347 hade mycket mjukare, varmare ljud än Marantz 6001, så den fick det bli. Den kan jag varmt rekommendera.
, FMBio
Postad 18 oktober 2007 - 23:25
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 322 inlägg
RA-06: Tung och auktoritär bas med bra pondus. Däremot alldeles för skrikig från mellanregistret och uppåt.
<{POST_SNAPBACK}>
Varken Rotel, Cambridge eller Onkyo har skrikigt eller vasst ljud. Lyssna på andra högtalare också när du ändå är i uppgraderingstagen. Katie Melua ska verkligen inte låta vasst. Vad hade du för CD-spelare när du testade?
Redigerat av Ageve, 18 oktober 2007 - 23:32.
Postad 19 oktober 2007 - 08:04
C-Beat
-
C-Beat
-
Användare
-
-
165 inlägg
När jag provlyssnade RA-06 hade jag Rotels matchande CD, kan den ha hetat RCD-06?
Katie Melua, Piece by Piece, ligger precis på gränsen till att kunna göra ont i öronen med fel stärkare/högtalare. Tycker därför att den är ypperlig för att jämföra karaktär på elektroniken.
Postad 19 oktober 2007 - 09:26
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1 391 inlägg
RA-06: Tung och auktoritär bas med bra pondus. Däremot alldeles för skrikig från mellanregistret och uppåt.
<{POST_SNAPBACK}>
Varken Rotel, Cambridge eller Onkyo har skrikigt eller vasst ljud.
Lyssna på andra högtalare också när du ändå är i uppgraderingstagen. Katie Melua ska verkligen inte låta vasst.
Vad hade du för CD-spelare när du testade?
<{POST_SNAPBACK}>
Alla tycker olika  Tycker han roteln låter skrikigt, så tycker han det, även om inte du tycker det C-beat En fråga, jag är också lite nyfiken på vad du har lyssnat på för några högtalare med all elektronik du har testat  Du har väl skrivit det, men jag har missat det isåfall. mvh
Postad 19 oktober 2007 - 10:24
C-Beat
-
C-Beat
-
Användare
-
-
165 inlägg
Jag har egentligen endast testat med mina Kef iq9 eftersom jag är ute efter en stärkare till dom. Därför kan mina åsikter skilja sig från andras pga högtalarna vid aktuellt testtillfälle. Kef:arna är ju lite speciella med sitt koaxial element...
Åker direkt efter jobbet för att provlyssna lite fler
Redigerat av C-Beat, 19 oktober 2007 - 10:25.
Postad 19 oktober 2007 - 11:16
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8 314 inlägg
Alla tycker olika Tycker han roteln låter skrikigt, så tycker han det, även om inte du tycker det
<{POST_SNAPBACK}>
Påpekandet rör nog snarast att det inte är stärken som är skrikig utan högtalaren (eller möjligen någon annan komponent, men mindre troligt). Sedan försöker man kompensera det med en i flera avseenden sämre stärk ... Lite som att skaffa solglasögon då man har för stark belysning i ett rum. Visst kan man få bukt med ljuset, men det finns ju en risk att man kanske inte ser annat istället. Lättare att kolla över belysningen ... tycker jag. Men är man nöjd med sina lampor så ...  Huvudsaken är ju att den som ska leva med arrangemanget blir nöjd. By the way - testat att försöka dämpa rummet?
Postad 19 oktober 2007 - 12:13
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 322 inlägg
Alla tycker olika Tycker han roteln låter skrikigt, så tycker han det, även om inte du tycker det
<{POST_SNAPBACK}>
Ja, visst är Rotel vassa och skrikiga i ljudet, precis som Denon Allvar, läs tråden innan du svarar. Från första inlägget: Jag har hittills provat Cambridge och Onkyo men både är alldeles för vassa i det övre registret.
Vet inte hur mycket du har lyssnat på Onkyo, men jag har aldrig uppfattat deras förstärkare som vassa, tvärtom ett rent och rätt behagligt ljud, men som brister lite i dynamik och djupbas (de modeller jag har testat). Vasst ljud hade de verkligen inte iaf (möjligt att det finns undantag). Det samma gäller Cambridge, de förknippas inte direkt med vasst ljud, tvärtom lite "fluffigt" (återigen de modeller jag har hört). Du kan väl svara mig ärligt. Om ljudet blir vasst med Rotel, tror du att det beror på högtalarna eller förstärkaren? Om du inte tror på förstärkaren, vad var isåfall meningen med ditt första inlägg? Inte hjälpte det trådskaparen iaf. Precis som hifisnubben skriver, så var meningen med mitt inlägg att tipsa om att lyssna på andra högtalare också, eftersom felet eller det han uppfattar som fel kanske inte beror på elektroniken som driver högtalarna.
Redigerat av Ageve, 19 oktober 2007 - 12:25.
Postad 19 oktober 2007 - 12:25
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Varken Rotel, Cambridge eller Onkyo har skrikigt eller vasst ljud.
Lyssna på andra högtalare också när du ändå är i uppgraderingstagen. Katie Melua ska verkligen inte låta vasst.
Vad hade du för CD-spelare när du testade?
<{POST_SNAPBACK}>
Håller med Ageve .. Något annat måste vara åt h-te i din kedja .. Men det är en bra provskiva du valt .. om en anläggning ger tex s-ljud, så avslöjar denna skiva detta. Kan som exempel säga att Denon gav s-ljud men inte cambridge. Skall du testa cambridge, så skall det vara 740a för de pengarna Onkyos 2 kanalare kan du få för samma peng i tyskland. Den som jag tänker på finns väl inte i sverige.Tyvärr har inte Arcam eller Rotel något i denna prisklassen så jag kan bara rekomendera dig att du gör ett återtest med 740a i annat fall kan jag inte rekomedera dig annat än att gå på de andras tips. Maveric
Postad 19 oktober 2007 - 12:47
C-Beat
-
C-Beat
-
Användare
-
-
165 inlägg
iQ9 drar åt det ljusa hållet och jag vill hitta en matchning med förstärkare som fungerar väl. Om jag sedan uppfattar tex Cambridge som vass med iQ9 behöver inte det innebärara att Cambridge generellt har en vass karaktär. Det är kombinationen högtalare+förstärkare som i slutändan avgör karaktären på ljudet.
Kom också ihåg att jag tidigare suttit med en Yamaha RX-V657 som är varm, odefinierad och sladdrig i basen. Denna utgör självklart delvis min referenspunkt.
Postad 19 oktober 2007 - 13:07
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1 391 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Påpekandet rör nog snarast att det inte är stärken som är skrikig utan högtalaren (eller möjligen någon annan komponent, men mindre troligt). Sedan försöker man kompensera det med en i flera avseenden sämre stärk ... Lite som att skaffa solglasögon då man har för stark belysning i ett rum. Visst kan man få bukt med ljuset, men det finns ju en risk att man kanske inte ser annat istället. Lättare att kolla över belysningen ... tycker jag. Men är man nöjd med sina lampor så ... Huvudsaken är ju att den som ska leva med arrangemanget blir nöjd.
By the way - testat att försöka dämpa rummet?
<{POST_SNAPBACK}>
Hehe jo de är sant! I detta fallet är jag med 100% säker, på att de inte är förstärkarnas fel! Skrev så bara för att jag vet ageve älskar rotel, och de var bara roligt att se om han var vaken idag  Och de var han! mvh
Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 19 oktober 2007 - 13:09.
Postad 19 oktober 2007 - 13:10
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8 314 inlägg
Kom också ihåg att jag tidigare suttit med en Yamaha RX-V657 som är varm, odefinierad och sladdrig i basen.
<{POST_SNAPBACK}>
Nu är jag helt borta. Jag ska ärligt säg atat jag inte hört 657, men föregångarna. Om det jag hört stämmer (=samma ljudideal) så kan jag förstå odefinierad och sladdrig i basen, men varm??? Och i synnerhet då man ställer det i relation till Onkyo. By the way - såg att mitt tidigare inlägg kunde tolkas som att jag dissar dig. Det gör jag inte! Du hör det du hör och ska självklart gå efter det. Det är bara att jag inte kan få ihop det ... By the way - kan iofs hålla med om att kombinationen högtalare + stärk ger helheten, men ska jag hugga siffror från höften (utan något som helst belägg mer än egen erfarenhet) så skulle jag vilja säg aatt betydelsen för slutljudet säkert är 90-10 (kanske mer?) i påverkan för högtalare- stärk (förutsatt att man har en stärk som kan hantera högtalarna, vilket väl är tveksamt med Yamahan). Det är då jag röstar för att gå på det som påverkar mest ... om det inte är YTTERST små saker man jagar.
Postad 19 oktober 2007 - 13:20
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
iQ9 drar åt det ljusa hållet och jag vill hitta en matchning med förstärkare som fungerar väl. Om jag sedan uppfattar tex Cambridge som vass med iQ9 behöver inte det innebärara att Cambridge generellt har en vass karaktär. Det är kombinationen högtalare+förstärkare som i slutändan avgör karaktären på ljudet.
Kom också ihåg att jag tidigare suttit med en Yamaha RX-V657 som är varm, odefinierad och sladdrig i basen. Denna utgör självklart delvis min referenspunkt.
<{POST_SNAPBACK}>
Eftersom att jag aldrig hört dina högtalare kan jag inte säga att det är så .. Men utefter ditt resonemang, bör du byta högtalare, då de verkar ta bort stärkarnas egen karraktär. Jag har själv ljusa högtalare och de har då inte dessa problem. Högtalarna är sista länken i kedja och då bör man också byta dem först om man eftersträvar ett visst ljudideal. Tror du skulle ha ett par B&W med en Denonstärkare istället. Då får du vad du beskriver att du vill ha. ( om vi pratar hifiklubbens grejor ) Du behöver nog testa runt lite till så att du får en annan referenspunkt än du går o bär på Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 19 oktober 2007 - 13:20.
Postad 19 oktober 2007 - 14:00
C-Beat
-
C-Beat
-
Användare
-
-
165 inlägg
Jag är helt med er. Det är högtalaren som vägger tyngst i ljudkaraktären och det är just därför jag vill ha kvar mina iQ9:or! De uppfyller varje egenskap som jag letar efter i ljudkaraktär.
Sedan är det möjligt att Cambridge/Onkyo/Rotel inte är "tillräckligt" mjuk och varm i mellanregister/diskant för att ge den slutliga karaktär jag är ute efter och därför tolkar jag dem som vassa i jämförelse med min yamaha.
Jag är även medveten om att yamaha 657 inte på något sätt är en särskilt bra referensförstärkare i detta segment men det är trotsallt den referens jag har eftersom jag haft stärkaren i ca 2års tid.
Postad 19 oktober 2007 - 14:06
Unregistered0c078b54
-
Unregistered0c078b54
-
Beroende
-
-
1 421 inlägg
Vet inte om jag missat det, men har du talat om ännu vilken cd/dvd-spelare som används?
Om den svagaste länken är riktigt svag är det väldigt svårt att kompensera med annat.
Tillägg:
Har själv hört DAC:ens betydelse. A/B/C jämförde dacarna i mina Onkyos 803, 603 samt DVD´n 402. Där 603:an lät tunn och tråkig om man körde musiken via den. Mellan 803:an och DVD´n var det jämnare skägg dock även om jag valde att köra med 803:an i slutändan.
Är det Yamaha dvd du har även som uppspelare har jag för mig att den inte ska vara någon höjdare till musik?
Redigerat av Unregistered0c078b54, 19 oktober 2007 - 14:12.
Postad 19 oktober 2007 - 20:14
C-Beat
-
C-Beat
-
Användare
-
-
165 inlägg
Ytterligare en provlyssning avklarad. Denna gång blev det en Thule IA100. Jag började med de "vanliga" testspåren och tyckte det lät bra, inget att klaga på egentligen. Fortsatte med lite andra plattor i samlingen och fastnade med Nils Lofgrens Band Live i spelaren. Vilken dynamik! Jag satt i min lyssningsfotölj och fick gåshud  Spår 1 på först skivan och bas solot på andra skivan lå helt otroligt! Jag lyssnade vidare på Jamie Cullum, Twenty Something, och blev imponerad av den fina instrument placeringen i stereobilden och härligt råa återgivning av Jamies röst. Med andra ord en lyssande matchning! Thule IA100 toppar nu listan före Marantz. Det beror egentligen inte främst på ljudet utan på två andra funktioner som jag inte tänkt så mycket på tidigare. Den först är den lilla lcd-displayen på thulen som visar volymen (varför har inte fler 2-kanalare det?) och det andra är den snabba och smidiga växlingen mellan linjeingångar, thulen byter direkt!
Postad 20 oktober 2007 - 10:22
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1 391 inlägg
Vet inte om jag missat det, men har du talat om ännu vilken cd/dvd-spelare som används? Om den svagaste länken är riktigt svag är det väldigt svårt att kompensera med annat.
Tillägg: Har själv hört DAC:ens betydelse. A/B/C jämförde dacarna i mina Onkyos 803, 603 samt DVD´n 402. Där 603:an lät tunn och tråkig om man körde musiken via den. Mellan 803:an och DVD´n var det jämnare skägg dock även om jag valde att köra med 803:an i slutändan.
Är det Yamaha dvd du har även som uppspelare har jag för mig att den inte ska vara någon höjdare till musik?
<{POST_SNAPBACK}>
mm, precis han har rätt  T.ex vilken anläggning kan bli så in i vass, med en technics spelare, med 1bits system, de vet jag då de var min första och sista technics! Sen så köpte man en denon med 20bits alfpha processing! shieet asså har jag fått en ny anläggning? Iofs var detta många många år sen, men de spelar ingen roll! 1bits systemet är lika dåligt idag eftersom de är = vasst!! VERKLIGEN! Ps: måste tillägga att alla andra tillverkare innan, gick över till 1bits system.....förutom denon...!! och vad har vi idag mvh
Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 20 oktober 2007 - 10:25.
Postad 21 oktober 2007 - 02:12
Damocles
-
Damocles
-
Beroende
-
-
1 200 inlägg
Katie Melua brukar vara nice, speciellt då Piece by Piece. Annars är ju Panteras låt Becoming rätt bra också. Den låten med fel högtalare eller i ett odämpat rum kan låta fruktansvärt illa faktiskt. Samtidigt brukar övre basen / lägre mellanregistret och stärkaren få ta i lite om trummorna ska låta vettigt.
Postad 21 oktober 2007 - 12:27
Unregisteredaaa4c984
-
Unregisteredaaa4c984
-
Lärjunge
-
-
362 inlägg
Första provlyssningen avklarad. Det blev en vända med Marantz PM7001, PM7001.KI och Rotel RA-06.
PM7001: Bra instrumentseparation, torr fin bas och framförallt ett övre register som passade perfekt till mina iQ9 
PM7001.KI: Samma som ovan men med mer fyllighet genom samtliga register. Möjligvis mindre spretig i mellanregistret. Allt verkade hamna på rätt plats. Pure löve
<{POST_SNAPBACK}>
Varför inte titta närmare på rotel ra 1062 eller ännu bättre rotel ra 1070 som jag har. 1070 är rotels största och bästa integrerade. Garanterat inte skrikig eller vass. Tyvärr lite bortglömd. Många tror att ra-06 är det bästa integrerade som rotel har. Ra 1070 har ett varmt och upplöst mellanregister och massor med kraft. Jag har just nu ett par totem model one signature högtalare som är väldigt krävande och avslöjande för elektroniken. Roteln driver dom utan några som helst problem. Mvh Mucke
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Baslåda nr5
Anton
2025-06-02 13:28:15
-
Nya stativ
Anton
2025-05-30 12:20:04
-
Powercon ”grendosa”
Anton
2025-05-28 20:37:24
-
Baffelvägg
Anton
2025-05-24 08:28:29
-
JBL 4309 vs 708i
Anton
2025-05-23 13:58:22
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|