Mer punchig bas i golvare?
61 svar till detta ämne
Postad 19 October 2007 - 21:31
dimmolto
-
dimmolto
-
Användare
-
-
229 inlägg
Hej
Jag har beslutat mig för att avsluta mitt sub kapitel.
Min REL Storm 5a är grym men jag tror ett par golvare kommer passa mig bättre. Jag tycker den låga basen från subben ofta flyger runt i mitt kala rum. Känns inge bra.
Tror ni att det är lite punch i basen i DYNAUDIO Audience 82?
Det står att dom har 8 tums basar. Borde väl kunna flytta lite luft. För övrigt tycker jag som Focus 140 ägare att karaktären är helt underbar. Hoppas golvarna presterar lika.
Min annons ligger ute för både sub o stativare/stativ.
Mvh
Postad 19 October 2007 - 21:42
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Du kommer fortfarade att få basproblem om du inte tillåter dig att gör akustiska åtgärder i rummet.
Postad 19 October 2007 - 21:59
dimmolto
-
dimmolto
-
Användare
-
-
229 inlägg
Ok. Men problemen borde bli mindre eller hur? Jag har svårt att tänka mig att en basvåg på 16Hz är så lätt att kontrollera i vilket modernt och större rum som helst.
Jag säger inte att jag har stora problem. Tycker mig bara minnas att jag uppskattade golvarna. Allt ljud kommer ifrån samma "håll" och man slipper justeringar av olika slag. Basen är ju lite mer riktad och ligger högre upp i registret eller hur?
Redigerat av dimmolto, 19 October 2007 - 22:03.
Postad 19 October 2007 - 22:27
thomas79
-
thomas79
-
Beroende
-
-
1423 inlägg
Är det inte precis tvärtom att det är lättare att få till en bra basgång med en eller ännu hellre flera subbar? Har för mig att exempelvis Ino rekommenderar det. Har dock inte prövat själv.
Postad 19 October 2007 - 22:35
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
tittar man i galleriet så säger det allt, kalt som en betongbunker och det kommer inte att ge bättre bas
med dynaudio.
det kommer att bli ungerfär det samma i bas ljudet så länge du inte gör något åt acustiken i rummet
1 hård ek parket 2 kala väggar troligen betong som gör att bas ljudet blir burkigt eller försvinner till grannen.
Postad 19 October 2007 - 22:42
dimmolto
-
dimmolto
-
Användare
-
-
229 inlägg
Usch det lät väldigt dystert.
Men ok. Att ändra inredningsstil är det inte tal om. Så den diskussionen kan vi lämna.
Jag tycker ändå att man kan argumentera för mindre konstigheter eftersom en golvare inte presterar bas ner till 16Hz som REL suben gör. Det borde alltså minska bieffekter från basen. Det var bara en tanke, jag kan givetvis ha fel?
Postad 19 October 2007 - 23:00
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Efter att ha kollat i galleriet har jag också svårt att se hur du ska få till någon trevlig bas... eller mellanregister eller diskant heller för den delen 
Men vill man inte ändra inredningsstil så är det man kan göra att försöka tackla det elektroniskt.
Men en till sub skulle göra det hela lättare, sen får du väl köra på en Velodyne SMS-1 eller någon annan sort av elektronisk lösning.
Postad 19 October 2007 - 23:28
dimmolto
-
dimmolto
-
Användare
-
-
229 inlägg
Ok. Nä då blir det ett par hederliga golvare istället. Siktet inställt på Dynaudio Audience 82.
När jag spelar endast stativarna låter det helt underbart. Så nja, man behöver inte ett perfekt akustiskt rum för att njuta av musik, som många tror. Jag har trots allt en mycket stor ryamatta, gardiner, tavlor allt det vanliga i möbelväg, 25kvm, dock ej övermöblerat som många andra verkar tycka är fint.
Ett par golvare känns som en kompromiss mellan den avsaknad av bas i mina stativare, och det enorma basutbud som min sub vräker ur. Dessutom blir det då mer fokus på bas högre upp i registret. Med subben får man ju verkligen sub bas vilken jag personligen skulle vilja cutta off emellanåt.
Ah det är skoj detta med Hifi.
Nu har jag haft ett par RS6, och 8. REL Storm samt Dynaudio stativare. Primare står kvar och kommer ej bytas ut. Det känns som man kommer närmare sitt idealljud för var dag!
Mvh
Postad 20 October 2007 - 00:08
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Du tror inte att du har subben ställd på för hög nivå? Du skriver att den vräker ur sig bas, en sub ska ju smälta in i systemet obemärkt och bara fylla i de där lägsta oktaverna som fattas 
Har du mätt upp nivån med ljudtrycksmätare så att allt är rätt?
Postad 20 October 2007 - 08:02
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Den subben du har är ju en av de allra bästa och speciellt lämpålig för musik. Innan du hamna i uppgraderingsträsket borde du seriöst ta och starta en tråd om akustikåtgärder och lära dig lite om detta och vips kommer du få se på underverk. Du kan uppgradera elektronik för 100000:- och det kommer inte att bli bättre än 2500:- akustik.
Postad 20 October 2007 - 08:20
dimmolto
-
dimmolto
-
Användare
-
-
229 inlägg
Du tror inte att du har subben ställd på för hög nivå? Du skriver att den vräker ur sig bas, en sub ska ju smälta in i systemet obemärkt och bara fylla i de där lägsta oktaverna som fattas  Har du mätt upp nivån med ljudtrycksmätare så att allt är rätt?
<{POST_SNAPBACK}>
Jo då. Jag har olika nivåer inprogrammerade. Lite stealth mode cuttad på 30Hz och mer tryck för Rammstein. Där har jag den dock inställd på 80Hz. Subben är grym, inget snack om det. Den smälter in väldigt bra. Trött på alla justeringar bara. Jag känner bara att det nästan är mer ljuligt att lyssna på endast stativare, och önskar att dessa kunde spätta på mer bas. Angående uppgraderingsträsket. Att köra Audience 82 blir ju knappast en uppgradering. Snarast neråt eller hur. Nu ser det ut som det gör i mitt vardagsrum. Jag inga som helst ambitioner att hänga upp engelska äckel tjocka gardiner och fixa heltäckningsmatta. Så bedrövligt desperat är jag inte på det perfekt ljudet  Vi kan väl alla komma överens om att en sub kan vara svår att tygla i ett mindre akustiskt fördelaktigt rum på 25kvm.
Redigerat av dimmolto, 20 October 2007 - 08:32.
Postad 20 October 2007 - 08:35
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3067 inlägg
Vill du inte göra något åt akustiken i ditt rum, tänker jag inte bråka med dig om det. Jag har inte jämnfört så mycket från Dynaudio så om A82 blir nedgradering eller inte är svårt att svara på. Annars borde det väl vara Focus 220 som du skall kolla på, motsvarande dina F140.
Det första som jag tänkte på, låna hem ex F220 och pröva om det blir bättre och du får svaret ganksa fort eftersom du verkar ha hittat elektronik som du trivs med och ljudfilisofin från högtalarna.
´
// Sat
Postad 20 October 2007 - 08:55
dimmolto
-
dimmolto
-
Användare
-
-
229 inlägg
Borde va lite mer drag i Audience 82 jämfört med Focus 220?
Har lyssnat på focusarna och de kändes nästan som mina stativare.
Jaa  Primare + Dynaudio = kärlek
Postad 20 October 2007 - 10:02
Heron
-
Heron
-
Veteran
-
-
1800 inlägg
Vill man inte göra något åt akustiken så får man leva med mycket efterklang vilket grötar ihop ljudet, men jag respekterar din prioritering. Stående vågor och utsläckningar är ett annat problem du säkert lider av och därför börjar tröttna på basljudet, men det kan man fixa med en parametrisk eq.
För att åtgärda detta så behåller du din sub och kompletterar med en parametrisk eq eller så köper du en sub med inbyggd parametrisk eq, t.ex en velodyne. Det andra alternativet är mycket smidigare om man inte orkar/kan eller vill lägga ner tid på att mäta och justera ljudet manuellt men resultatet kommer säkert inte bli lika bra som det första.
I mitt fall gjorde min peq underverk. Basen blev mycket behagligare, dvs man hör alla frekvenser lika bra i stället för ett entonigt dån och muller som ofta beror på att rummet spelar med.
Återgår du endast till golvare igen så kommer du nog få fortsätta att leva med den jobbiga entoniga basen pga rummets akustik.
/Heron
Redigerat av Heron, 20 October 2007 - 10:16.
Postad 20 October 2007 - 12:30
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Postad 20 October 2007 - 18:29
dimmolto
-
dimmolto
-
Användare
-
-
229 inlägg
Vill man inte göra något åt akustiken så får man leva med mycket efterklang vilket grötar ihop ljudet, men jag respekterar din prioritering. Stående vågor och utsläckningar är ett annat problem du säkert lider av och därför börjar tröttna på basljudet, men det kan man fixa med en parametrisk eq.
För att åtgärda detta så behåller du din sub och kompletterar med en parametrisk eq eller så köper du en sub med inbyggd parametrisk eq, t.ex en velodyne. Det andra alternativet är mycket smidigare om man inte orkar/kan eller vill lägga ner tid på att mäta och justera ljudet manuellt men resultatet kommer säkert inte bli lika bra som det första.
I mitt fall gjorde min peq underverk. Basen blev mycket behagligare, dvs man hör alla frekvenser lika bra i stället för ett entonigt dån och muller som ofta beror på att rummet spelar med.
Återgår du endast till golvare igen så kommer du nog få fortsätta att leva med den jobbiga entoniga basen pga rummets akustik.
/Heron
<{POST_SNAPBACK}>
Okej. Sakerligen blir det inte utmarkt, det haller jag med om. Men det borde val anda bli lite battre an tidigare, om ack endast lite? Golvare producerar ju inte lika mycket bas som en sub. Mindre bas = mindre bieffekter? Dessutom ar basen totalsyncad med ovriga register vilket ar irriterande med subben emellanat.
Redigerat av dimmolto, 20 October 2007 - 18:30.
Postad 20 October 2007 - 20:15
Heron
-
Heron
-
Veteran
-
-
1800 inlägg
En sub skall producera lagom med bas. Varken mer eller mindre och det är just vad man kan justera med hänsyn till akustik och placering eftersom den har ett eget volymreglage. Kompletterar man subben med en peq så får man också en rak basfrekvenskurva i sweet spot. En fullregisterhögtalare kan producera både för mycket och för lite beroende på placering och akustik, och den baskurvan är inte heller på långa vägar rak i ett rum med dålig akustik.
Postad 20 October 2007 - 20:35
dimmolto
-
dimmolto
-
Användare
-
-
229 inlägg
En sub skall producera lagom med bas. Varken mer eller mindre och det är just vad man kan justera med hänsyn till akustik och placering eftersom den har ett eget volymreglage. Kompletterar man subben med en peq så får man också en rak basfrekvenskurva i sweet spot. En fullregisterhögtalare kan producera både för mycket och för lite beroende på placering och akustik, och den baskurvan är inte heller på långa vägar rak i ett rum med dålig akustik.
<{POST_SNAPBACK}>
Absolut. Det är en del pickel med sub. Personligen har jag gjort så att jag har olika lägen för olika musik. I slutändan känner jag ändå att jag skulle nöja mig med en högtalare som spelar ok vid alla typer. Gillar inte detta justerande hela tiden.
Postad 20 October 2007 - 21:54
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Nu ser det ut som det gör i mitt vardagsrum. Jag inga som helst ambitioner att hänga upp engelska äckel tjocka gardiner och fixa heltäckningsmatta. Så bedrövligt desperat är jag inte på det perfekt ljudet Vi kan väl alla komma överens om att en sub kan vara svår att tygla i ett mindre akustiskt fördelaktigt rum på 25kvm.
<{POST_SNAPBACK}>
På bilderna ser det inte ut som du har någon matta alls på golvet. Det gör skillnad på ljudet (helst en tjock). Kalt parkettgolv är verkligen inte bra för akustiken. Jag ska själv byta min matta, mest för att den är så ful Du har fått bra tips i tråden. Risken finns att du kommer fortsätta att köpa och sälja prylar om du inte är beredd att fixa till rummet lite med. Det måste inte betyda "engelska äckel tjocka gardiner"
Postad 21 October 2007 - 02:30
Damocles
-
Damocles
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Jag vill nog påstå att en sub är lättare att tygla än ett par golvare med djup bas då golvarnas placering är kritisk över hela registret och den plats där basen låter bra kanske inte är lika fördelaktig när man ser till de andra frekvenserna. Din bas är troligen lättare att få till något vettigt. Det du skulle kunna göra är att försöka få ut den från väggen mera. Närheten till väggen kan vara bra eller dåligt. Jag laborerade själv lite med att ha min gamla subbas(bara en 8") hörnladdad ett tag, men det bildade några maxima i rummet som bokstavligen talat som inte var att leka med, tänk stående våg. Skillnader på bara 10 och 20 cm mot närmaste vägg kan vara rätt omvälvande, speciellt i närheten inom 50 och 70 cm från väggen, etc.
Annars kan du ju faktiskt testa att försöka använda basstödet med dina stativare och stänga av subben. Det kanske räcker i rummet. Men oavsett vilket så kommer jag sälla mig till övriga kören och säga att så länge rummet är problemet så kommer det fortsätta att vara det så länge du har samma frekvenser i musiken som högtalarna återger. Är det bara några enskilda frekvenser så är en parametrik EQ och lite mätning vettigt, oavsett subwoofer eller golvare.
Postad 21 October 2007 - 09:32
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Finns mycket snygga lösningar för att fixa acustiken.
Går ju att göra mycket snygga absorbenter ! Det kan till&med göra så att det blir snyggare i rummet
& att ha en matta på golvet, en ganska stor och kanske luddig, så kan det bli riktigt bra
Annars så tror jag att du inte kommer att bli specielt nöjd med förändringarna !
Jag tillhör dom som anser ( och har testat och inset ) att acustiken är minst 50%
jag tror att du tappar väldigt mycket av det väljud som du har nu, om du skulle ha kvar dina grejor och i stället lägga lite pengar på rummet så skulle du käna väldigt mycket i väljud & pengar.
Jag skulle alldrig lägga flera tusen på högtalare utan att först veta att acustiken är i alla fall OK, det tycker jag är total felpriorutering.
Men om du absolut inte vill förändra lite i rummet så får du leva med att det låter " dåligt " och det finns inga ekonomiskt sett likvärdiga allternativ för att få det bra.
Postad 21 October 2007 - 09:34
dimmolto
-
dimmolto
-
Användare
-
-
229 inlägg
Jag vill nog påstå att en sub är lättare att tygla än ett par golvare med djup bas då golvarnas placering är kritisk över hela registret och den plats där basen låter bra kanske inte är lika fördelaktig när man ser till de andra frekvenserna. Din bas är troligen lättare att få till något vettigt. Det du skulle kunna göra är att försöka få ut den från väggen mera. Närheten till väggen kan vara bra eller dåligt. Jag laborerade själv lite med att ha min gamla subbas(bara en 8") hörnladdad ett tag, men det bildade några maxima i rummet som bokstavligen talat som inte var att leka med, tänk stående våg. Skillnader på bara 10 och 20 cm mot närmaste vägg kan vara rätt omvälvande, speciellt i närheten inom 50 och 70 cm från väggen, etc.
Annars kan du ju faktiskt testa att försöka använda basstödet med dina stativare och stänga av subben. Det kanske räcker i rummet. Men oavsett vilket så kommer jag sälla mig till övriga kören och säga att så länge rummet är problemet så kommer det fortsätta att vara det så länge du har samma frekvenser i musiken som högtalarna återger. Är det bara några enskilda frekvenser så är en parametrik EQ och lite mätning vettigt, oavsett subwoofer eller golvare.
<{POST_SNAPBACK}>
Tack för tips. Kanske skall testa detta. Men jag tror en del missuppfattar mig.. Jag tycker generellt sätt att musik från stativarna ensamma (sub avstängd) låter bättre, än med suben igång. Det är en annan femma att rummet inte är optimalt akustiskt. Ja må kanske vara lat som inte orkar fippla med suben, testa olika placeringar, hänga upp ännu tjockare gardiner och lägga heltäckningsmatta över mitt fina ekparkettgolv. Men sådan är jag. Lat och bekväm. Skämt och sido. Det känns lite som att denna diskussion hör hemma i sub- eller i akustiskaåtgärder-forumet. Åter igen. Jag har absolut inget att klaga på vad gäller bas ifrån mina stativare. Det är en mer gemytlig bas än ifrån suben. Skulle dock önska något mer bas (det är ju trots allt en stativare) och det är därför jag nu kikar på en Dynaudio golvare.. för att vara exakt Audience 82. Orkar jag driva dem med Primare A30.1 (100W) tror ni? Mvh
Redigerat av dimmolto, 21 October 2007 - 09:39.
Postad 21 October 2007 - 09:38
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Åter igen. Jag har absolut inget att klaga på vad gäller bas ifrån mina stativare. Det är en mer gemytlig bas än ifrån suben. Skulle dock önska något mer bas (det är ju trots alltmen stativare) och det är därför jag nu kikar på en Dynaudio golvare.. för att vara exakt Audience 82. Orkar jag driva dem med Primare A30.1 (100W) tror ni?
Ja det gör den ! utan problem
Postad 21 October 2007 - 11:01
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3067 inlägg
Håller med DVD-ai, tror inte I30 kommer ha några problem att driva ett par A82. Den ligger ju på 4ohm (precis som mina) och I30 ger ungefär 240watt enligt kubmätning i 4ohm.
// Sat
Postad 21 October 2007 - 11:15
Unregisteredaaa4c984
-
Unregisteredaaa4c984
-
Lärjunge
-
-
362 inlägg
Du verkar ju redan bestämt dig för att sälja suben och byta till golvare.
Förstår då inte vitsen med denna tråd.
Jag har precis gått från golvare till stativare ( totem model one signature ) velodyne spl1200r.
Jag har länge varit skeptisk till att köra med stativare och sub.
Har alltid trott att det är svårt att integrera dom ihop.
Eftersom jag aldrig har provat så tänkte jag göra det.
Jag trodde att det skulle bli månader av att krypa runt på golvet och prova olika placeringar och inte få till det till hundra.
När jag fick hem min sub så hade jag endast ett par signalkablar på 1 meter att använda.
Hade inte så många placerings alternativ än att ställa suben bredvid ena fronten.
Gjorde så och tryckte på eq knappen på fjärren så suben körde några test svep.
Jag rörde inte ens delningen, ( ok jag provade men gick raskt tillbaka till fabriks inställningen 80 hz ).
Höjde volymen ett snäpp och voila.
Klart.
Jag har aldrig tidigare haft en jämnare frekvens gång i basen med någon golvare.
Kan ibland dock tycka att basen är lite klen.
Då är det bara att stänga av suben för att märka att, det var visst inspelningen som var basfattig.
Då märker man oxå vad mycket suben gör för ljudbilden.
Ibland när man sitter och lyssnar så tror man inte suben är igång.
Man märker det först när man stänger av den.
Ska snart lägga upp lite nya bilder på min anläggning.
Mvh Mucke
Redigerat av Unregisteredaaa4c984, 21 October 2007 - 11:18.
Postad 21 October 2007 - 11:34
dimmolto
-
dimmolto
-
Användare
-
-
229 inlägg
Du verkar ju redan bestämt dig för att sälja suben och byta till golvare. Förstår då inte vitsen med denna tråd. Jag har precis gått från golvare till stativare ( totem model one signature ) velodyne spl1200r. Jag har länge varit skeptisk till att köra med stativare och sub. Har alltid trott att det är svårt att integrera dom ihop. Eftersom jag aldrig har provat så tänkte jag göra det. Jag trodde att det skulle bli månader av att krypa runt på golvet och prova olika placeringar och inte få till det till hundra. När jag fick hem min sub så hade jag endast ett par signalkablar på 1 meter att använda. Hade inte så många placerings alternativ än att ställa suben bredvid ena fronten. Gjorde så och tryckte på eq knappen på fjärren så suben körde några test svep. Jag rörde inte ens delningen, ( ok jag provade men gick raskt tillbaka till fabriks inställningen 80 hz ). Höjde volymen ett snäpp och voila. Klart. Jag har aldrig tidigare haft en jämnare frekvens gång i basen med någon golvare. Kan ibland dock tycka att basen är lite klen. Då är det bara att stänga av suben för att märka att, det var visst inspelningen som var basfattig. Då märker man oxå vad mycket suben gör för ljudbilden. Ibland när man sitter och lyssnar så tror man inte suben är igång. Man märker det först när man stänger av den. Ska snart lägga upp lite nya bilder på min anläggning.
Mvh Mucke
<{POST_SNAPBACK}>
Vitsen med traden var att se om nan hade lite bra inputs om A82. Jag har ju ej lyssnat pa dessa. Kul att du ar nojd med sub. Jag var ocksa nojd men har val helt enkelt trottnat. Den kan man val fa gora? Tycker det ar charmigare bas i golvare. Trott pa det dar "stora" ljudet som endast en sub kan skapa. Primare A30.1 racker alltsa. Later bra. Tror ni man gynnas av ett extra steg, mer strom?
Redigerat av dimmolto, 21 October 2007 - 11:35.
Postad 21 October 2007 - 20:16
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
inte så att det motiverar priset !
Postad 21 October 2007 - 20:31
dimmolto
-
dimmolto
-
Användare
-
-
229 inlägg
inte så att det motiverar priset !
<{POST_SNAPBACK}>
Ok, så mycket bättre blir det alltså inte? Varför behöver NeoOne extra slutsteg tro, har ni kikat på hans grymma biosalong?
Postad 21 October 2007 - 21:02
A_lind
-
A_lind
-
Användare
-
-
131 inlägg
Jag förstår precis vad du menar, jag har suttit i ungefär samma sits.
En sådan sub som du idag har ger oftast en oerhört auktoritär och tung grund för stativare eller golvare att stå på, ibland kan den riktigt låga basen på nått sätt verka "för bra" gentemot ett par stativare/mindre frontar, dom kan helt enkelt inte leverera ett tryck som möter upp mot subben och matcha det, överlappen/integreringen är bra men det är ändå som att det saknas punch i det högre basregistret, svårt att förklara, men du kanske förstår vad jag menar? :\
Detta gällde för mig trotts att subben och senare subbarna var korrekt injusterade. (det lät bra men kanske inte riktigt korrekt i mina öron)
Mitt tips till dig är prova för det första att flytta runt subben lite, vill du ändå byta frontar så gör dig inte av med subben, du kommer att sakna den, den kommer att integrerar ännu bättre (och lättare) mot ett par lite stöddigare golvare, det är min praktiska erfarenhet, men allt hänger som vanligt på rummet..
Men har du problem med stående vågor etc och inte vill ändra alltför mycket i ditt vardagsrum så är Velodyns SMS1 den klart bästa vägen att gå, kanske tom innan du byter frontarna.
Några synpunkter på dina tilltänka golvare har jag inte för jag har aldrig lyssnat på dem tyvärr.
Postad 21 October 2007 - 21:05
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Nu kanske du trodde att jag skämtade men enklaste sättet att bedömma rumsproblemet är att socka igen porten. Detta gör att du skär av frekvensen nedåt. Testa!
Postad 21 October 2007 - 21:07
dimmolto
-
dimmolto
-
Användare
-
-
229 inlägg
Jag förstår precis vad du menar, jag har suttit i ungefär samma sits. En sådan sub som du idag har ger oftast en oerhört auktoritär och tung grund för stativare eller golvare att stå på, ibland kan den riktigt låga basen på nått sätt verka "för bra" gentemot ett par stativare/mindre frontar, dom kan helt enkelt inte leverera ett tryck som möter upp mot subben och matcha det, överlappen/integreringen är bra men det är ändå som att det saknas punch i det högre basregistret, svårt att förklara, men du kanske förstår vad jag menar? :\ Detta gällde för mig trotts att subben och senare subbarna var korrekt injusterade. (det lät bra men kanske inte riktigt korrekt i mina öron)
<{POST_SNAPBACK}>
Exakt. Mycket bra beskrivning. Jag kanske har varit trög på att förklara men du verkar förstå. Punchen från subben finns liksom inte riktigt. Mer punch i mina stativare. Dock är ju basen givetvis djupare i subben. Vi får se hur det blir. Än så länge finns grejerna kvar, men stativhögtalarna lär ryka vilken dag som helst. Dom är trots allt riktigt grymma.
Postad 21 October 2007 - 21:17
Heron
-
Heron
-
Veteran
-
-
1800 inlägg
Får jag fråga hur du har ställt in subben och delar du även stativarna?
Postad 21 October 2007 - 21:27
dimmolto
-
dimmolto
-
Användare
-
-
229 inlägg
Får jag fråga hur du har ställt in subben och delar du även stativarna?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har två olika lägen. 1: cuttar på 30Hz 2: cuttar på 80Hz lagom volym på båda lägen. Delar stativarna? Subben är kopplad högnivå.
Redigerat av dimmolto, 21 October 2007 - 21:27.
Postad 21 October 2007 - 21:56
thomas79
-
thomas79
-
Beroende
-
-
1423 inlägg
Här kommer ett lite annorlunda tips. Lyssna bara på gles akustisk och gles musik genom stativarna. Sådan musik kan få lite av livekänsla över sig när man lyssnar i ett dåligt akustiskt rum. I alla fall fick de det i mitt utan alla åtgärder jag har gjort.
Sedan när du ska lyssna på annan lite mer bastung musik kopplar du in dina nya hörlurar i din nyinköpta hörlursförstärkare och njuter av det. Enligt min mening den absolut bästa kompromissen du kan göra.
Postad 21 October 2007 - 22:11
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Tar du bort subben så kommer du att förlora information vid filmtittade.  Den återger mer och bättre den informationen än bara ett par golvare.
Postad 21 October 2007 - 22:16
dimmolto
-
dimmolto
-
Användare
-
-
229 inlägg
Tar du bort subben så kommer du att förlora information vid filmtittade. Den återger mer och bättre den informationen än bara ett par golvare.
<{POST_SNAPBACK}>
Intressant. Visst. Information går förlorad. Men jag måste ärligt säga att jag inte använt den mycket till film ändå. Nån som är sugen på en REL Storm?  Skicka ett PM.
Postad 22 October 2007 - 08:10
Unregistered1064
-
Unregistered1064
-
Forumräv
-
-
756 inlägg
Synd den var svart. En till REL Storm 5 hade vart mumma....
I mitt fall ger REl-subben punchen jag tidigare saknat lite. Det
var som mina golvare fick ett extra baselement. Den integrerar
så pass bra och har snabbheten att hänga med i all musik.
(Inte bara Infected Mushrooms och andra basorgier  )
Postad 22 October 2007 - 08:30
Unregisteredf53f9190
-
Unregisteredf53f9190
-
Lärjunge
-
-
392 inlägg
Kolla lite Klipsch högtalare... ex RF83orna där har du allt du vill ha bas och närhetskänsla....
knäcker dom flesta högtalare
Postad 22 October 2007 - 09:26
Unregistered0c078b54
-
Unregistered0c078b54
-
Beroende
-
-
1421 inlägg
Tanken slog mig att det kanske inte är freq som subben återger som är det du saknar?
"Punch"-ljudet som någon nämde anser jag ligga över subbens normala spelförmåga. Jag skulle tippa på ca 200-500hz (vild gissning). Har själv kommit på detta under resans gång. Visst ger en sub bra botten men själva punchen dvs låga midbasen där bla virveltrumman och bastrumman ligger spelar subben mindre roll. Där kan en riktig golvare faktiskt bli ett lyft från stativare med fler eller separata element till de olika frekvenserna, med eller utan sub.
Om du sen har akustiska problem bör detta ses över, definitivt men det gäller väl oavsett vilka högtalare du än väljer? Det jag menar är att du kanske är ute efter något subben ändå inte är riktigt inblandad i?
Själv har jag riktigt jobbiga betongväggar (vibrerande konstruktion, slår man på dom tjongar det.) och tyvärr inget som går att göra så mkt åt, jag har både mattor prylar och tavlor osv, vilket naturligtvis hjälper klangen i själva rummet, men vibrationerna i väggarna kommer man inte åt till 100% varpå jag tvingas vila mina golvare och kör med mina stativare som musikförmedlare i stället, då basen passar bättre in. (skall flytta om 3 mån och där är betongväggarna stumma.)
Postad 22 October 2007 - 09:35
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Kolla lite Klipsch högtalare... ex RF83orna där har du allt du vill ha bas och närhetskänsla.... knäcker dom flesta högtalare 
<{POST_SNAPBACK}>
Absolut inte. De är inte sä'rskilt märkvärdiga oavsett om man ser djup eller styrka. Dessutom tvingas man leva med "Klipschtoppen".
Postad 22 October 2007 - 09:41
dimmolto
-
dimmolto
-
Användare
-
-
229 inlägg
Tanken slog mig att det kanske inte är freq som subben återger som är det du saknar? "Punch"-ljudet som någon nämde anser jag ligga över subbens normala spelförmåga. Jag skulle tippa på ca 200-500hz (vild gissning). Har själv kommit på detta under resans gång. Visst ger en sub bra botten men själva punchen dvs låga midbasen där bla virveltrumman och bastrumman ligger spelar subben mindre roll. Där kan en riktig golvare faktiskt bli ett lyft från stativare med fler eller separata element till de olika frekvenserna, med eller utan sub.
Om du sen har akustiska problem bör detta ses över, definitivt men det gäller väl oavsett vilka högtalare du än väljer? Det jag menar är att du kanske är ute efter något subben ändå inte är riktigt inblandad i?
Själv har jag riktigt jobbiga betongväggar (vibrerande konstruktion, slår man på dom tjongar det.) och tyvärr inget som går att göra så mkt åt, jag har både mattor prylar och tavlor osv, vilket naturligtvis hjälper klangen i själva rummet, men vibrationerna i väggarna kommer man inte åt till 100% varpå jag tvingas vila mina golvare och kör med mina stativare som musikförmedlare i stället, då basen passar bättre in. (skall flytta om 3 mån och där är betongväggarna stumma.)
<{POST_SNAPBACK}>
Jag misstänker att du är på rätt spår. Subben går ju väldigt djupt, avgrundsdjup bas. Jag är nog ute efter en känsla av att flytta luft snarare än djup. Jag tycker man hittar ganska lite om Dynaudio Audience 82. Verkar inte vara en speciellt populär högtalare..
Redigerat av dimmolto, 22 October 2007 - 09:42.
Postad 22 October 2007 - 10:15
F.A
-
F.A
-
Lärjunge
-
-
252 inlägg
Nu kanske du trodde att jag skämtade men enklaste sättet att bedömma rumsproblemet är att socka igen porten. Detta gör att du skär av frekvensen nedåt. Testa! 
<{POST_SNAPBACK}>
Jag upplever mer tryck, o i mitt tycke bättre bas när jag pluggar porten med en tvättsvamp. Men jag är lite orolig att man missar basinfo, vid exempelvis film. Det vore jättebra om du kunde utveckla vad som händer (ska hända) när man pluggar porten då det känns som jag famlar lite i mörker.
Postad 22 October 2007 - 16:24
Unregistered7cde3c8f
-
Unregistered7cde3c8f
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Dimmolto
Var idag och skulle lyssna ut lite nya högisar.
Bleev helt kär i Focus serien, Fanns allt. även bra med bas i dom små.
Jämförde sedan med 220 och visst var det mer bas i dom.
Är nu helt såld på 220, men det är mycket pengar.
Lyssnade tillsammans med Hegel elektronik.
Faktiskt så tyckte jag att det var mer tryck i 140 än i Focal 826 som har 3*6.5"....
Focal utgick väldigt fort från listan tyvärr..
Hoppas du hittar nått som passar!
Postad 22 October 2007 - 16:38
dimmolto
-
dimmolto
-
Användare
-
-
229 inlägg
Dimmolto
Var idag och skulle lyssna ut lite nya högisar. Bleev helt kär i Focus serien, Fanns allt. även bra med bas i dom små. Jämförde sedan med 220 och visst var det mer bas i dom.
<{POST_SNAPBACK}>
Härligt att du hittat fram till Dynaudio. Dom har underbart mysig karaktär. Har lyssnat på F220. Vill dock höra A82. Det lär va mer drag i dom.. dubbla 8".
Postad 22 October 2007 - 16:45
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Jag upplever mer tryck, o i mitt tycke bättre bas när jag pluggar porten med en tvättsvamp. Men jag är lite orolig att man missar basinfo, vid exempelvis film. Det vore jättebra om du kunde utveckla vad som händer (ska hända) när man pluggar porten då det känns som jag famlar lite i mörker.
<{POST_SNAPBACK}>
Du ändrar ju frekvensvaret betydligt.
Postad 22 October 2007 - 16:51
dimmolto
-
dimmolto
-
Användare
-
-
229 inlägg
Jag förstår inte syftet med att socka porten. Kan du utveckla mer mr-välljud. Du säger ändrar frekvenssvaret, upptäcker rumsproblem etc. Vad är syftet, ska man köra disktrasa hela tiden eller?
Postad 22 October 2007 - 21:30
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Jag förstår inte syftet med att socka porten. Kan du utveckla mer mr-välljud.
Du säger ändrar frekvenssvaret, upptäcker rumsproblem etc. Vad är syftet, ska man köra disktrasa hela tiden eller?
<{POST_SNAPBACK}>
Det ger en indikation på om det är den långsamma delen alltså lågregistren som är problemet.  Nej du skall inte ha den jämt. men du vet om det är åt rätt håll du tänker.
Postad 23 October 2007 - 07:59
Unregisteredff90150f
-
Unregisteredff90150f
-
Forumräv
-
-
935 inlägg
Se om du inte kan få låna en till sub från någon trevlig butik istället... 2 subbar är alltid bättre än 1 sub
men ofta sämre än 4...
Nä, ju fler spridningskällor (4 brukar vara perfekt) du har i basregistret desto snyggare kommer basen
att integreras med rummet då du undertrycker en del stående vågor. Allt går förstås inte att få helt
perfekt utan nogrann akustikreglering, men det går att få betydligt bättre än att endast ha en spridnings-
källa i basen.
O så skaffar du några vettiga "stativare" istället som klarar lite dynamik så du får lite ka-poow!
Det "punschiga" ljud som du saknar ligger ofta mycket högre upp i frekvens än man tror (80 Hz är rätt
så djup bas faktiskt) o orkar inte topparna med dynamiskt så kommer det att låta trist o platt o ibland
jävligt illa.
Att dela subben vid 30 Hz är rätt kajko eftersom musik väldigt väldigt sällan innehåller vettig information
som går så lågt i frekvens.
Nä låt subben jobba lite o dela den brant vid 80 Hz istället (dela ALLTID med ett udda ordningens filter!
Då kommer den per automagi att få en snyggare fasintegration mot topparna som du SJÄLVKLART
HP-filtrerar!).
Just det, du HP-filtrerade inte dina stativare va?
Gör det för guds skull om du har någon som helst avsikt att få till en snygg basåtergivning.
Dessutom kommer dina stativare att orka med lite mer ka-poow om de inte behöver jobba arslet av
sig med att försöka återge djupbasen som subben egentligen tar hand om bättre...
O en sak till... Bara för att subben är ljudtryckskapabel betyder inte det att topparna inte behöver
klara höga ljudtryck... De ska självklart hänga med subben (subbarna, helst då 4 st) ordentligt.
Fast det gör ju inget om man har kanske 10 dB mer headroom i basområdet.
Postad 23 October 2007 - 08:30
dimmolto
-
dimmolto
-
Användare
-
-
229 inlägg
Se om du inte kan få låna en till sub från någon trevlig butik istället... 2 subbar är alltid bättre än 1 sub men ofta sämre än 4...
Nä, ju fler spridningskällor (4 brukar vara perfekt) du har i basregistret desto snyggare kommer basen att integreras med rummet då du undertrycker en del stående vågor. Allt går förstås inte att få helt perfekt utan nogrann akustikreglering, men det går att få betydligt bättre än att endast ha en spridnings- källa i basen.
O så skaffar du några vettiga "stativare" istället som klarar lite dynamik så du får lite ka-poow!
Det "punschiga" ljud som du saknar ligger ofta mycket högre upp i frekvens än man tror (80 Hz är rätt så djup bas faktiskt) o orkar inte topparna med dynamiskt så kommer det att låta trist o platt o ibland jävligt illa.
Att dela subben vid 30 Hz är rätt kajko eftersom musik väldigt väldigt sällan innehåller vettig information som går så lågt i frekvens. Nä låt subben jobba lite o dela den brant vid 80 Hz istället (dela ALLTID med ett udda ordningens filter! Då kommer den per automagi att få en snyggare fasintegration mot topparna som du SJÄLVKLART HP-filtrerar!).
Just det, du HP-filtrerade inte dina stativare va? Gör det för guds skull om du har någon som helst avsikt att få till en snygg basåtergivning. Dessutom kommer dina stativare att orka med lite mer ka-poow om de inte behöver jobba arslet av sig med att försöka återge djupbasen som subben egentligen tar hand om bättre...
O en sak till... Bara för att subben är ljudtryckskapabel betyder inte det att topparna inte behöver klara höga ljudtryck... De ska självklart hänga med subben (subbarna, helst då 4 st) ordentligt. Fast det gör ju inget om man har kanske 10 dB mer headroom i basområdet.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag fattar inte ett skvatt. Du pratar lite över min skalle nu. HP-filtrera? Udda ordningens filter? 10 dB mer headroom? Jag kan förstå att 4 subbar är bättre. Men jag har trots allt ett vardagsrum där man ska kunna sitta och umgås på ett vettigt sätt. Att sitta på en sub verkar obekvämt.  Du säger att det där punchiga ljudet ligger en bit över 80Hz. Då behöver jag alltså ingen sub?
Redigerat av dimmolto, 23 October 2007 - 08:32.
Postad 23 October 2007 - 11:54
Unregisteredff90150f
-
Unregisteredff90150f
-
Forumräv
-
-
935 inlägg
Jag fattar inte ett skvatt. Du pratar lite över min skalle nu.
Sorry... HP-filtrera?
Högpass filtrera betyder det oförkortat. E.g. man filtrerar bort frekvenser under en vald frekvens. För stativarnas skull betyder det att man avlastar dem från att spela låga frekvenser. Udda ordningens filter?
Delningsfilter kan man sortera beroende på med vilken branthet de filtrerar signalen. Ett första ordningens filter (ett filter av udda ordning) filtrerar med brantheten ca. 6 dB/okt (eller 10 dB/dekad). Det betyder att om man har ett första ordningens filter med bryfrekvensen 80 Hz så har då ett HP- filter sänkt signalnivån med 6 dB vid 40 Hz. Ett väldigt flackt filter. Ett 2:a ordningens filter har brantheten 12 dB/okt (20 dB/dekad), 3:e ordningen har brantheten 18 dB/okt osv. 10 dB mer headroom?
Headroom betyder precis som det låter, skulle väl kunna översättas till marginal på svenska. Har man 10 dB marginal i bassystemet jämfört med topp-systemet så klarar alltså bassystemet att spela 10 dB högre (i ljudstyrka) än toppsystemet. Jag kan förstå att 4 subbar är bättre. Men jag har trots allt ett vardagsrum där man ska kunna sitta och umgås på ett vettigt sätt. Att sitta på en sub verkar obekvämt. 
Du såg ju ut att ha gott om plats för ett gäng subbar i ditt rum längs med framväggen Du säger att det där punchiga ljudet ligger en bit över 80Hz. Då behöver jag alltså ingen sub?
<{POST_SNAPBACK}>
Ja det mesta av "punchet" ligger nog en bit över 100 Hz, men klarar högtalarna inte av att ge speciellt mycket ljudtryck under det så saknar du det mest fundamentala i återgivningen från alla basinstrument. Rätt tråkigt. Som att bara spela instrumentens övertoner. Blir nog att låta väldigt tunnt o tråkigt. Jag tycker personligen att det är mycket enklare att få till en riktigt bra basåtergivning med ett delat system (basmoduler/toppsystem) än med ett fullregister-system eftersom man har större möjligheter att korrigera lite för rummets "dåligheter". Framförallt placeringsmässigt så behöver man inte kompromissa mellan bästa ljudbild/återgivning och bästa lågfrekvens-återgivning. Men det är som sagt en del pysslande med att få det riktigt bra, speciellt om man inte har mät- utrustning tillgänglig (det tar tid, men man hittar tillslut något som låter riktigt bra).
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|