Ersätta gammal HK AVR80 med vad? Onkyo vs Denon
19 svar till detta ämne
Postad 24 October 2007 - 11:02
Lilienberg
-
Lilienberg
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Min externa DD-dekoder pajade vilekt har föranlett att jag klampat in på tre Hifi-butiker i Stockholm och ställt frågan : "Vad ska jag köpa om jag vill ha lika bra ljud eller bättre för att driva mina NHT 2.5i-högtalare om jag letar efter en reciver som är rimligt framtidssäker?" Kandidaterna jag fått som förslag är Onkyo TX-SR805 Denon AVR-2808 HK AVR-645Känner att HKn är lite lägre utrustad än de övriga och att den tillhör en produktlinje som snart kommer ersättas så den känns inte så het. Så tråden handlar kanske mest om Onkyo vs Denon. Varför är Onkyon 10kg tyngre? är det den extra HDMI-ingången? Vad innebär THX-klassningen ? När jag var en liten pojke hade THX-klassade produkter speciell ljudbehandling (reequalization, decorelation bla bla bla) Kan den ena något som den andra inte kan? Är det samma Audissay och Faroudja-grejer i båda? Är det någon förstärkares ljudkarraktär som inte passar mina högtalare?
Postad 08 November 2007 - 13:43
Lilienberg
-
Lilienberg
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Postad 08 November 2007 - 15:09
Miltex
-
Miltex
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Jag går lite i samma tankar, har idag en AVR80, riktigt bra stärkare, på sin tid iaf 
Mina tankar ligger också mot Onkyon, men har långt ifrån bestämt mig ännu... Detta då jag precis har flyttat och innan stärkaren ens kommer på plats så ska vardagsrummet bli klart och ny TV ska inhandlas... Men jag följer helt klart tråden med intresse :-)
Postad 08 November 2007 - 15:41
Fainted1
-
Fainted1
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Jag har en Onkyo 875. Ganska lik 805. Jag skulle alla gånger säga 805 om du är ute efter bra ljud. De låter grymt bra och att den väger 10 kg mer betyder att den har en hel del mer krut under pansaret.
THX är aldrig någon nackdel om man säger så. Kanske lite hypat men absolut schysst.
Det är på pappret samma Faroudja och Audessey grejer.
Men välj Onkyon och köp den från tyskland så får du en bra pris också.
Postad 08 November 2007 - 15:48
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5773 inlägg
Onkyo verkar ju ha bra kvalité på sina grejer, lite som HK i sina fornastora dagar. Denon känns lite b-aktiga, jag förstår inte hur en receiver på 12,5kg kan leverera någon kraft i ljudet, är tveksam till att den verkligen kan driva en anläggning med stora högtalare. HK 645 mycket ljud för pengarna men inga finesser överhuvudtaget. Onkyo 805 känns just nu som min personliga favorit också.
Postad 08 November 2007 - 16:16
Lilienberg
-
Lilienberg
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Läste just en artikel om THX på nätet och konstaterar som någon sa här att det inte är någon direkt nackdel att ha det. Det visar sig också att det fortfarande betyder viss ljudbehandling när man kör i THX Cinema-läge etc.
THX klassning, extra HDMI och 10kg plus talar för Onkyo.
Det som dock är mer intressant för mig är hur de låter klangmässigt. HKn känns lite för varm/luddig med mina högtalare. Är det någon som kunnat göra någon jämförelse mellan Onkyo och Denon eller kan peka ut någon recension på nätet kanske?
Postad 08 November 2007 - 19:30
Unregistered8386e6b4
-
Unregistered8386e6b4
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Jag har inte jämfört Denonen med Onkyon så detta är spekulationer från min sida. Jag tror dock att Onkyon är ett bättre val. Tycker personligen att Denon visserligen borgar för god kvalitet men att de är överprissatta. Onkyon har fått mycket bra recensioner inte minst för ljudkvalitet och kraftresurser.
Har själv ägt en AVR 80 som jag var mycket nöjd med då. Den hade dock olägenheten att skena iväg med ljudvolymen vilket var lite störande. Efter det och med tanke på vad jag läst/hört så har jag numer inte något vidare förtroende för HK´s kvalitet.
Nu har jag en Onkyo 905. Den är givetvis överlägsen 80:an rent tekniskt men är även klart vassare ljudmässigt och har även mer kraft. Onkyo spelar med lite mer finess än HK. Lite mer upplöst och mer välljudande diskant är de främsta skillnaderna enligt mig. Basen är också mycket bra men den var det inget fel på på HK´n heller.
Postad 08 November 2007 - 19:39
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Det enda jag ser som nackdel för Onkyon vs Denon är 805:a utseende. De borde kicka hela designavdelningen och anställa några från H/K. I övrigt så har nog 805:an överhanden i det mesta.
Whathifi har varit rätt kritiska mot Denon på sistone också, och lyft fram Onkyo som klassledare i segmentet.
Postad 08 November 2007 - 21:16
Unregistered8386e6b4
-
Unregistered8386e6b4
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Det enda jag ser som nackdel för Onkyon vs Denon är 805:a utseende. De borde kicka hela designavdelningen och anställa några från H/K. I övrigt så har nog 805:an överhanden i det mesta. Whathifi har varit rätt kritiska mot Denon på sistone också, och lyft fram Onkyo som klassledare i segmentet.
Jag tycker personligen att Onkyorna är rätt snygga, i alla fall de svarta. De är väl lite konsevativa utseendemässigt vilket tydligen tilltalar mig, är väl en bakåtsträvare  Gillar däremot inte Denons utseende främst pga deras stora (i mitt tycke fula) display. Jag respekterar dock att du och andra tycker annorlunda. Håller med om att HK gör rätt snygga apparater. Gillar att de har en rätt tydlig egen look. Kollar man närmare (och känner på dem) så är de dock rätt plastiga.
Postad 08 November 2007 - 21:22
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Det enda jag ser som nackdel för Onkyon vs Denon är 805:a utseende. De borde kicka hela designavdelningen och anställa några från H/K. I övrigt så har nog 805:an överhanden i det mesta. Whathifi har varit rätt kritiska mot Denon på sistone också, och lyft fram Onkyo som klassledare i segmentet. Jag tycker personligen att Onkyorna är rätt snygga, i alla fall de svarta. De är väl lite konsevativa utseendemässigt vilket tydligen tilltalar mig, är väl en bakåtsträvare Gillar däremot inte Denons utseende främst pga deras stora (i mitt tycke fula) display. Jag respekterar dock att du och andra tycker annorlunda. Håller med om att HK gör rätt snygga apparater. Gillar att de har en rätt tydlig egen look. Kollar man närmare (och känner på dem) så är de dock rätt plastiga.
Jo exilgöteborgaren, det är insidan som räknas, point made
Postad 09 November 2007 - 15:56
Unregistered8386e6b4
-
Unregistered8386e6b4
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Det enda jag ser som nackdel för Onkyon vs Denon är 805:a utseende. De borde kicka hela designavdelningen och anställa några från H/K. I övrigt så har nog 805:an överhanden i det mesta. Whathifi har varit rätt kritiska mot Denon på sistone också, och lyft fram Onkyo som klassledare i segmentet. Jag tycker personligen att Onkyorna är rätt snygga, i alla fall de svarta. De är väl lite konsevativa utseendemässigt vilket tydligen tilltalar mig, är väl en bakåtsträvare Gillar däremot inte Denons utseende främst pga deras stora (i mitt tycke fula) display. Jag respekterar dock att du och andra tycker annorlunda. Håller med om att HK gör rätt snygga apparater. Gillar att de har en rätt tydlig egen look. Kollar man närmare (och känner på dem) så är de dock rätt plastiga.
Jo exilgöteborgaren, det är insidan som räknas, point made 
Så är det, men man skall nog inte underskatta betydelsen av utseendet som är viktigt för väldigt många och det är nog väldigt få som inte bryr sig alls, nu talar jag om receivers men det gäller nog det mesta i livet
Postad 14 November 2007 - 13:43
Lilienberg
-
Lilienberg
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Men välj Onkyon och köp den från tyskland så får du en bra pris också.
Jag förstår inte hur man skall kunna spara något på en sådan affär. Kan man få den momsfri från mindre nogräknade firmor eller? Nu får man 805:an för 10995kr på Dustin Home och billigaste Tysklandsaffären inkl frakt får jag till 10200kr typ. Någon mer initierad får gärna berätta hur man kommer så billigt undan som möjligt
Postad 14 November 2007 - 20:38
widde
-
widde
-
Beroende
-
-
1211 inlägg
Jag har ägt och testat följande receivrar i kronologisk ordning:
Marantz SR-4001
H/K AVR-245
Marantz SR-5001
Marantz SR-6001
Marantz SR-7002
Onkyo TX-SR805
Har även varit och lyssnat på Yamaha RX-V1800.
Av dessa receivrar har jag inte riktigt varit nöjd med någon förutom Onkyon som jag personligen låter hur grymt som helst!
Helt sjukt bra tryck i den, samtidigt som dialog i filmer är riktigt bra! Bra tryck i effekt som explosioner, även utan subbas. Mina högtalare fick helt nytt liv med Onkyon.
Tyvärr kan jag väl instämma i skaran om att den är ganska ful. Den har en väldigt ful böjning längst upp, som är riktigt fult 
Även displayen ser väl rätt tattig ut, grön text (har en svart SR-805).. Men under huven är den grym och det påvisar ju även vikten som ligger på 23,5Kg. (Den var jäävligt tung att bära hem  )
Jag kan inget annat än rekommendera Onkyo. Hade aldrig lyssnat eller ens ägnat en tanke åt Onkyo innan, men min nästa receiver (om många år) lär nog även den vara Onkyo
Postad 29 December 2007 - 06:54
Lilienberg
-
Lilienberg
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
I ämnet intressanta händelselser 2007 kan jag meddela att det blev en Onkyo 805.
Mycket för de extra kilona, ljudklangen som matchar mina NHT och THX-klassningen.
Tack alla för hjälpen
Finns lite bilder i mit galleri.
Postad 29 December 2007 - 14:57
Mahti
-
Mahti
-
Beroende
-
-
1363 inlägg
Vart köpte du den ifån då? Funderar också på att köpa en väldigt snart.
Postad 29 December 2007 - 19:39
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
Onkyo verkar ju ha bra kvalité på sina grejer, lite som HK i sina fornastora dagar. Denon känns lite b-aktiga, jag förstår inte hur en receiver på 12,5kg kan leverera någon kraft i ljudet, är tveksam till att den verkligen kan driva en anläggning med stora högtalare. HK 645 mycket ljud för pengarna men inga finesser överhuvudtaget. Onkyo 805 känns just nu som min personliga favorit också.
Tycker det är mysko jag med nästan 8000 kr och typ det är en lättviktare vad tar dom betalt för inte gäller det kraft . Sitter och kikar på nytt jag med i den prisklassen finns hur mycket som helst och dom flesta väger nästan 10 kg mer ..
Postad 29 December 2007 - 20:16
muraren
-
muraren
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
Onkyo verkar ju ha bra kvalité på sina grejer, lite som HK i sina fornastora dagar. Denon känns lite b-aktiga, jag förstår inte hur en receiver på 12,5kg kan leverera någon kraft i ljudet, är tveksam till att den verkligen kan driva en anläggning med stora högtalare. HK 645 mycket ljud för pengarna men inga finesser överhuvudtaget. Onkyo 805 känns just nu som min personliga favorit också. Tycker det är mysko jag med nästan 8000 kr och typ det är en lättviktare vad tar dom betalt för inte gäller det kraft . Sitter och kikar på nytt jag med i den prisklassen finns hur mycket som helst och dom flesta väger nästan 10 kg mer ..
Bly är inte så dyrt idag  Har en denon 2807 som jag är riktigt nöjd med (vet iofs inte dess matchvikt)  14kg vägde den visst enligt denons hemsida.
Redigerat av muraren, 29 December 2007 - 20:19.
Postad 29 December 2007 - 22:06
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
Onkyo verkar ju ha bra kvalité på sina grejer, lite som HK i sina fornastora dagar. Denon känns lite b-aktiga, jag förstår inte hur en receiver på 12,5kg kan leverera någon kraft i ljudet, är tveksam till att den verkligen kan driva en anläggning med stora högtalare. HK 645 mycket ljud för pengarna men inga finesser överhuvudtaget. Onkyo 805 känns just nu som min personliga favorit också. Tycker det är mysko jag med nästan 8000 kr och typ det är en lättviktare vad tar dom betalt för inte gäller det kraft . Sitter och kikar på nytt jag med i den prisklassen finns hur mycket som helst och dom flesta väger nästan 10 kg mer ..
Bly är inte så dyrt idag Har en denon 2807 som jag är riktigt nöjd med (vet iofs inte dess matchvikt) 
14kg vägde den visst enligt denons hemsida.
Nä det är sant . Men man undrar ju vad man får när andra fabrikat är mycket tyngre . Skall ner på hifiklubben nu i veckan lyssna lite på denna och Naden i samma pris ..
Postad 30 December 2007 - 06:04
Lilienberg
-
Lilienberg
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Vart köpte du den ifån då? Funderar också på att köpa en väldigt snart.
Köpte den i butik för fullpris. Hade min HK ute på annons och dagen innan julafton kom en trevlig herre och köpte den vilket gjorde att jag inte hade tid att vänta på leverans vare sig från Dustin (som är billigast just nu) eller från Tyskland. Så jag torskade väl en tusenlapp där. Men ibland är snabb leverans viktigare, hur skulle julen sett ut om man tittat på Kalle utan ljud?
Postad 30 December 2007 - 09:28
Galten
-
Galten
-
Lärjunge
-
-
338 inlägg
Bly är inte så dyrt idag Har en denon 2807 som jag är riktigt nöjd med (vet iofs inte dess matchvikt) 
14kg vägde den visst enligt denons hemsida.
de är nog inte blypriset :=) utan ett bättre nätaggregat för att orka ge ett fullödigt ljud, som gör viktskillnaden.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|