Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Första intryck Onkyo 875 E

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 November 2007 - 23:19

heliac
  • heliac
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0
Plockade fram den ikväll för att testa hur den låter i vanligt 2-kanals-läge. Kopplade in cd-spelare både via optiskt och analogt och givetvis högtalarna. (JBL LSR 6332)

Vilken besvikelse!!!!!

För det första: 200 Watt my ass.... Här finns det inte mycket att komma med! Och var är basen?

Väldigt nasalt ljud, skränig mid!!! Och att höja Bass/Treble förstörde ljudet helt....Att man inte ens kan göra tonkontroller 2007!!!!

Var tvungen att åka till jobbet så jag hann inte fördjupa mig något större.

Verkar oxå som att den inte skickar ifrån Multichannel input till Pre-Out, gör den inte det så lämnar jag tillbaka den.

Hoppas innerligt att det är nån meny där frontarna inte är inställda som fullregister.

Postad 03 November 2007 - 23:36

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Det verkar som om du inte ens lärt dig hur förstärkaren fungerar ännu eller kollat hur den står inställd , det är ingen 2-kanalare du har utan en hembio förstärkare så man kan inte bara koppla in den och sedan trycka på play och tro att det skall låta gudomligt , så jag tror du skall börja med att ställa in den , lära dig den och slutligen spela in den i vad jag har hört ca 100 timmar , sedan kan du skriva en tråd om vad du tycker.

Postad 03 November 2007 - 23:41

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Plockade fram den ikväll för att testa hur den låter i vanligt 2-kanals-läge. Kopplade in cd-spelare både via optiskt och analogt och givetvis högtalarna. (JBL LSR 6332)

Vilken besvikelse!!!!!

För det första: 200 Watt my ass.... Här finns det inte mycket att komma med! Och var är basen?

Väldigt nasalt ljud, skränig mid!!! Och att höja Bass/Treble förstörde ljudet helt....Att man inte ens kan göra tonkontroller 2007!!!!

Verkar oxå som att den inte skickar ifrån Multichannel input till Pre-Out, gör den inte det så lämnar jag tillbaka den.

Hoppas innerligt att det är nån meny där frontarna inte är inställda som fullregister.

Körde du Pure läge? Tror det heter så, när man kopplar helt förbi DSP-chip osv..
//M

Postad 03 November 2007 - 23:50

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Vilken besvikelse!!!!!

Körde du Pure läge? Tror det heter så, när man kopplar helt förbi DSP-chip osv..
//M

Tror inte han vet om den funktionen ännu då han var inne och justerade ton kontrollerna.......

Redigerat av Unregisteredc220c3eb, 03 November 2007 - 23:51.

Postad 03 November 2007 - 23:55

heliac
  • heliac
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0

Det verkar som om du inte ens lärt dig hur förstärkaren fungerar ännu eller kollat hur den står inställd , det är ingen 2-kanalare du har utan en hembio förstärkare så man kan inte bara koppla in den och sedan trycka på play och tro att det skall låta gudomligt , så jag tror du skall börja med att ställa in den , lära dig den och slutligen spela in den i vad jag har hört ca 100 timmar , sedan kan du skriva en tråd om vad du tycker.

Det har du helt rätt i!

Men jag räknar med att ingenting i den ska vara justerat eftersom den är helt ny. Alltså bör den i 2-kanalsläge och Cd som vald ljudkälla spela fronthögtalarna som fullregister!

Om det nu är default med en skärning av basen för frontarna i 2-kanals-läge kan det ju förklara varför jag upplevde miden så stark.

Då frågar man sig ju varför i h-vete det är så från fabrik? Vem vill lyssna på det viset?

Postad 04 November 2007 - 00:19

heliac
  • heliac
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0

Vilken besvikelse!!!!!

//M

Tror inte han vet om den funktionen ännu då han var inne och justerade ton kontrollerna.......

Tryckte allt på den knappen men då var det tyst.

Postad 04 November 2007 - 01:25

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
haha.. rtfm :)

Postad 04 November 2007 - 01:26

heliac
  • heliac
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0

haha.. rtfm :)

??

Postad 04 November 2007 - 01:32

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Förlåt.. 'Read The Fucking Manual'... :)

Jag har ingen Onkyo själv, men har läst om 'Pure Direct (?)' läget.. den skall stänga ner all processering av ljudet för enbart stereoavlyssning (tom dödar displayen, tror jag). Testa och se om det funkar..

875:an skall låta oförskämt bra tydligen, ge den lite inspelningstid och sätt in dig i funktionerna.
//M

Postad 04 November 2007 - 01:45

heliac
  • heliac
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0

Förlåt.. 'Read The Fucking Manual'... :)

Jag har ingen Onkyo själv, men har läst om 'Pure Direct (?)' läget.. den skall stänga ner all processering av ljudet för enbart stereoavlyssning (tom dödar displayen, tror jag). Testa och se om det funkar..

875:an skall låta oförskämt bra tydligen, ge den lite inspelningstid och sätt in dig i funktionerna.
//M

Som jag skrev hoppas jag verkligen att frontarna är skurna i basen i nån meny. Men frågan kvarstår dock.....

Om displayen indikerar endast L och R varför ska då basen vara dämpad? Jag kan förstå det om LFE-kanalen är igång och man har klena frontar men med endast L R igång på tex. radio, phono eller cd ska det va fullt ös när man köper en rec. på 200W/kanal.

Om du köper en ren tvåkanalsmaskin så är väl inte tonkontrollen för bas tillbakavriden när du tar den ur kartongen???

Postad 04 November 2007 - 22:33

Unregistered2d5b6d9a
  • Unregistered2d5b6d9a
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0
Polarn köpte en Denon 2807 för ett tag sedan. Den lät som en transistorradio i det läget som den var inställd i från fabrik. Efter att ha läst den oerhört virriga manualen så fick han till slut till det och nu låter det bra.

Slutsat: Den är alltså antagligen felinställd. Så läs manualen och ställ in den så kommer det garanterat att låta bra sedan

Postad 04 November 2007 - 22:41

heliac
  • heliac
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0

Polarn köpte en Denon 2807 för ett tag sedan. Den lät som en transistorradio i det läget som den var inställd i från fabrik. Efter att ha läst den oerhört virriga manualen så fick han till slut till det och nu låter det bra.

Slutsat: Den är alltså antagligen felinställd. Så läs manualen och ställ in den så kommer det garanterat att låta bra sedan

Ska ta tag i det till veckan! Den har ju fått bra kritik så det måste ju ligga nåt i det du säger.

Postad 05 November 2007 - 20:20

Hengan
  • Hengan
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Skriv gärna hur det gick för dej och vad du justerade i inställningarna på Onkyon , för min låter oxå skit i 2-kanal.

Postad 05 November 2007 - 21:26

heliac
  • heliac
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0

Skriv gärna hur det gick för dej och vad du justerade i inställningarna på Onkyon , för min låter oxå skit i 2-kanal.

Har du oxå en 875 eller har du nån annan i den nya serien?

Postad 06 November 2007 - 00:02

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0
heliac:
Det är inte alls säkert att de står som fullregister som default. Min Marantz stod i THX-läge som default, och då körs frontarna som small tydligen och baslådan påkopplad. Min teori är att det är likadant på Onkyon och då är det ju inte särskilt konstigt att basen är lite småkass. Jag har själv lyssnat på Onkyo 805, och den slår många förstärkare på fingrarna när det gäller bas, så jag kan inte tänka mig att 875:an skulle vara sämre.
Läs igenom manualen noga, undvik automatiskt kalibrering, och gör allt manuellt istället, så lär det låta bra mycket bättre.
Automatisk kalibrering har en tendens att sänka basen till obefintlighet, och den gör sällan ett bra jobb, även fast Audyssey sägs vara bra. Personligen tycker jag man gör ett mycket bättre jobb själv, när man ställer in än vad den autoamtiska kan göra. Jag har aldrig fått en bra automatisk inställning iaf.

Postad 10 November 2007 - 17:28

heliac
  • heliac
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0
Nu har jag fördjupat mig lite i manualen och lagt flera timmar på lyssning.

Mycket riktigt så var frontarna avdelade vid 80 Hz vilket givetvis var orsaken till att den var så tunn i basen. Efter justering till fullregister blev den biten klart bättre.

Helt utan några justeringar av tonkontroller, vare sig eq:n eller bass/treble tycker jag dock fortfarande att ljudet har ett överpresenterat mellanregister/diskant någonstans i området 3-6000 Hz. Vid lägre lyssningvolymer kompenseras detta hyggligt av att ge på lite bas antingen med eq:n eller tonkontrollen, men när man höjer spretar mellanregistret ut igen och det blir mest tröttsamt att höra på. Diskanten är vass vid alla volymer och det låter som den rundar av ganska tidigt. Stereobilden är ok men inte imponerande.

Effektmässigt vore det kul med en spec. i fullt register och två kanaler körda istället för 200W vid 1000 hz och en kanal igång. Vid lite högre volymer brister upplösningen en del och dynamiken plattas ihop. Vid rejält volympådrag slog förstärkaren ifrån vid ett tillfälle utan att högtalarna lät illa.

Som surroundförstärkare för den som har normala krav på jud är den säkert helt ok, och jag kan inte påstå att den låter dåligt men gillar man att verkligen lyssna på musik lämnar den mycket att önska tycker jag.

Dock anser jag att man får mycket för pengarna eftersom den har rejält med funktioner och jag tror säkert att jag blir nöjd med den till det jag ska ha den till.

Använd kringutrustning:

JBL LSR 6332
JBL LX 1000
Acoustic research AR-3A (Dessa högtalare var minst tröttsamma att lyssna på ihop med Onkyon)

Pioneer DV-696 AV (kört både optiskt och RCA)
Teac X2000R (Rullbandspelare)
Technics SL-1210 MkII (Vinylspelare)

Postad 10 November 2007 - 19:08

Unregistered8386e6b4
  • Unregistered8386e6b4
  • Lärjunge

• 495 inlägg
  • 0
Jag måste säga att jag är förvånad över dina intryck. Har själv en 905 och gissar att den inte är mer än något bättre än din 875. Dina intryck med vass diskant, klen bas, överaccentuerat mellanregister och dålig ork på högre volymer går helt tvärt emot min intryck. 875 liksom 805 har ju även fått strålande recensioner av flera tidningar utomlands. Inte minst ljudet har fått högsta betyg. Kan det vara fel på din stärkare? Har du extremt svåra högtalare (låter inte troligt med JBL som väl brukar vara extremt lättdrivna)? Har du akustikproblem?

Smaken är naturligtvis olika men det är lite märkligt när dina preciserade intryck går rakt emot vad jag upplever hemma hos mig med min 905 :)

Postad 10 November 2007 - 20:45

heliac
  • heliac
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0

875 liksom 805 har ju även fått strålande recensioner av flera tidningar utomlands.

Jag kanske låter negativ men så fantastisk som recensionerna ger den sken av att vara ljudmässigt anser jag inte att den är helt enkelt.

Jag har en drös med förstärkare, recievers (2-kanal) och slutsteg så jag ska lyfta fram nåt annat i morgon och jänföra lite, jag har kört mina frontar med ett eller två PA-slutsteg (beroende på vilka högtalare som står framme) under ett par års tid så jag kanske är lite "effektskadad". Att ta ut 50 W ur en apparat som orkar leverera 500 eller ta det ur en som bara orkar med 100 W gör ändå en viss skillnad på ljudet.

Observera att all lyssning skett utan sub.

Edit: Exilgbg - Vad har du haft tidigare innan 905:an?

Redigerat av heliac, 10 November 2007 - 22:24.

Postad 10 November 2007 - 22:35

Unregistered8386e6b4
  • Unregistered8386e6b4
  • Lärjunge

• 495 inlägg
  • 0
Mina senaste förstärkare har varit Yamaha 1500, HK AVR 80 (föregångare till 8500) och innan dess en Onkyo Integra 2-kanalare.

905:an slår alla med marginal både med avseende på kvalitet och kraft. HK´n kommer närmast.

Postad 11 November 2007 - 11:45

MattLund
  • MattLund
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Köpte en 875 för några dagar sedan. Det som slog mig när jag satte på en skiva med Johnny Cash är att det låter som innan digitalrevolutionen i mitten av 80-talet. Nyanserna i musiken kommer fram på ett sätt som jag inte hört sedan analogtekniken försvann. Hemska tanke, kanske nördarna som vägrar överge LP-skivor och rörförstärkare hela tiden har haft rätt. För första gången en förstärkare där diskanten inte låter likadant oavsett om det är ett "f" ett "s" eller något annat.

Kör med biampade B&W 705 som fronter, Infinity beta som bakhögtalare, SVS som sub. Hade effektförstärkare (Rotel) och en Marantz tidigare, men Onkyon har mycket bättre kontroll över högtalarna trots att effekten är ungefär densamma.

För dem som vill ha ett fylligare ljud rekommenderar jag bara att köra "All channel stereo" så får ni med suben också. Bakhögtalarna kommer på köpet, men jag tycker inte det stör.

Kort sagt, ni som ännu inte har bytt till en Onkyo. Gör det!

Mattias

Postad 11 November 2007 - 12:58

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0

Köpte en 875 för några dagar sedan. Det som slog mig när jag satte på en skiva med Johnny Cash är att det låter som innan digitalrevolutionen i mitten av 80-talet. Nyanserna i musiken kommer fram på ett sätt som jag inte hört sedan analogtekniken försvann. Hemska tanke, kanske nördarna som vägrar överge LP-skivor och rörförstärkare hela tiden har haft rätt. För första gången en förstärkare där diskanten inte låter likadant oavsett om det är ett "f" ett "s" eller något annat.

Kör med biampade B&W 705 som fronter, Infinity beta som bakhögtalare, SVS som sub. Hade effektförstärkare (Rotel) och en Marantz tidigare, men Onkyon har mycket bättre kontroll över högtalarna trots att effekten är ungefär densamma.

För dem som vill ha ett fylligare ljud rekommenderar jag bara att köra "All channel stereo" så får ni med suben också. Bakhögtalarna kommer på köpet, men jag tycker inte det stör.

Kort sagt, ni som ännu inte har bytt till en Onkyo. Gör det!

Mattias

Håller med helt! Helt sjukt bra förstärkare, och jag har då "bara" 805:an ..
För att komplettera ovanstående text, så kan jag nämna att om man vill ha basen påkopplad i stereoläge så är det bara att gå in i setupen och ändra "Double bass" till "Yes", då får man med baslåda i alla lägen.
Bästa förstärkaren jag haft :lol:

Postad 11 November 2007 - 13:34

jummen
  • jummen
  • Lärjunge

• 361 inlägg
  • 0
Sitter oxo på en 875. Blir bara mer och mer nöjd. Ja kör med den automatiska inställningen på. Får mer tryck i ljudet då tycker jag, blir fylligare. Ljudet blir klarar i PA men jag tycker att ljudet blir att låta onaturligt typ, blir välldigt kallt ljud. Sen blir inte subben med då heller..
Ja körde auto å sen finjusterade på Tone och lite annat smått och gott så det passar mig bäst.

Sen att den är grym att få till det med surround när den matas med en vanlig 2kanals tvsignal är så guld.. Slår min gammla Pioneer 2014 med hästlängder på edn fronten.

Postad 08 December 2007 - 05:18

heliac
  • heliac
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0
Nu har det ju gått ett tag och jag har haft tid att lyssna en hel del på Onkyon. Mina intryck kvarstår dock, kör man den helt "rakt" utan eq, tonkontroller eller något annat så är den enligt mig ovanligt klen i basen och stark i miden. Jag är absolut inte beredd på nån "hängmatta" när den körs helt rakt men inte heller sånt här ljud. Det här gäller front i fullregisterläge med subbarna avstängda. Men med ganska många db:s utslag på både eq och tonkontroller låter den helt ok. Den är oxå väldigt tyst och brusfri tycker jag. Dock så kör jag den endast som försteg mot ett slutsteg och en annan eq där jag inte behövde göra lika stora utslag alls för att uppleva en schysst frekvensgång.

När man kör den som försteg ställer den till med mer brus och oljud än mitt nästan tio år gamla Proton-försteg gjorde med samma kringutrustning inkopplat, dock acceptabelt men ändå tråkigt när det är till det sämre på en så mycket nyare apparat.

Nåt annat som irriterar är att den släpper bildsignalen (HDMI) mellan meny/reklam/film när man kör dvd:n igenom den, så att projjen visar blå bild en kort stund.

Postad 08 December 2007 - 10:49

Galten
  • Galten
  • Lärjunge

• 338 inlägg
  • 0
Efter att ha läst allt som går om Onkyo 875 blir jag bara mera otålig i min väntan.. hoppas att min tillsammans med de nya canton högtalarna kommer i nästa vecka...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.