Vad jag vet så är det mycket delade åsikter om en equalizer hjälper eller stjälper.
För ca 20 år sedan var en eq nästan obligatorisk i ett stereorack men nu lyser de med sin närvaro, iaf i den form som var i då. Nu dyker de upp igen i form av inbyggda parametriska eq i subbar och i A/V-recievers. Eq-funktionerna har också fått väldigt exotiska namn på köpet så som audyssey osv.
Jag har lagt ner en hel del pengar, tid och arbete på att få ordning på min betonbunker till biorum men den dåliga akustiken är en riktig utmaning. Sweet spot och högtalarplaceringen är givetvis i mitt tycke optimalt placerade. Sedan är rummet väl dämpat med massor av absorbenter och ekot är endast ett minne blott (gamla bilder i mitt galleri). Däremot förvränger rummet ljudet en hel del och för att lösa detta så har jag kopplat in en parametrisk eq till subben. Efter en hel del på datorn uppmätta frekvenssvep från anläggningen och justeringar därefter så är basen otroligt mycket bättre än innan. Riktigt bra t.o.m vågar jag påstå

Det jag vill slå för på stora trumman är att det är helt ok att lägga stora pengar på själva ljudanläggningen men om man samtidigt inte åtgärdar akustiken tillräckligt så blir inte ljudet bra i sweet spot såvida man inte har riktig tur med rummets akustik från början.
Kom gärna med era erfarenheter och om man skall ha en eq eller inte för ett optimalt ljud.
Mvh
Heron