Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canon HG10

32 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canon Camcorder Legria HG10 (Videokameror) 1 6.5 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 24 November 2007 - 13:00

Unregisteredb8273d68
  • Unregisteredb8273d68
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Är det någon som har erfarenheter eller tankar om Canons videokamera HG10. Den har inbyggd hårddisk på 40GB. Vad anser ni om AVCHD-formatet? Hur funkar den medföljande programvaran från Corel? Jämförelse med t.ex. HV20? Finns det något forum där jag kan läsa om HG10?

Postad 10 December 2007 - 18:03

emperor
  • emperor
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Är också sugen på denna och önskar forumets input.

Funderar på att köpa den i USA -den är betydligt billigare där.
Något man bör se upp med vid köp av videokameror där?

Ska åka dit i januari och tänkte köpa den på Ebay och låta dom skicka den till hotellet.
Någon med erfarenhet av dylika affärer?

Postad 19 December 2007 - 15:38

gosh
  • gosh
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Precis beställt och hoppas få den innan julafton :P

Postad 27 December 2007 - 13:14

Yoghurt Abborre
  • Yoghurt Abborre
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Det vore ju skönt med en svensk tråd, gärna här, som tar upp problematiken med mjukvara/codecs för HG10.

Mjukvaran från Corel som följer med kameran är helt värdelös har jag förstått av flera internationella trådar. Har därför inte ens installerat den.

Har testat iMovie på min Mac och det fungerar sådär. Redan när jag ska importera HD-material så varnar programmet för att det kanske inte kommer att spelas riktigt på datorn (Mac Book Pro 2,4, 2GB). Sen går det bara att exportera till en .m4v via Quicktime i 960x540 vilket ju inte riktigt var tanken när jag köpte en HG10.

Skulle vara mycket intressant att höra från någon som lyckats hitta en mjukvara som hanterar filerna från HG10 och kan konvertera till ett format som funkar.

Postad 28 December 2007 - 23:00

Unregisteredd27cb1cb
  • Unregisteredd27cb1cb
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Köpte en idag efter att ha letat efter en bra HDD-kamera. Installerat den värdelösa programvaran och undrar också om det finns något bättre program? Dock till PC...

Postad 29 December 2007 - 18:09

gosh
  • gosh
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Köpte en idag efter att ha letat efter en bra HDD-kamera. Installerat den värdelösa programvaran och undrar också om det finns något bättre program? Dock till PC...

http://www.ulead.com/runme.htm

Det skall vara mycket bra för att redigera filmer mm.

Själv har jag inte installerat något utan videokameran dyker upp som en hårddisk i utforskaren.

Postad 04 January 2008 - 23:23

Unregisteredd27cb1cb
  • Unregisteredd27cb1cb
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Köpte en iMac ett par dagar efter kameraköpet då vi upptäckte att vår nästan nya värsting hempc inte pallade med. Allt bara laggade. Fungerade klcokrent att redigera och importera med iMovie 8!

Dock lämnade vi tillbaka kameran. Upptäckte att det tog år och tar att backup'a 3h material. Så tidsvinsten mot DV-band är borta. Köpte oss Canons HV20 istället. :unsure:

Postad 05 January 2008 - 14:49

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1705 inlägg
  • 0

Upptäckte att det tog år och tar att backup'a 3h material. Så tidsvinsten mot DV-band är borta. Köpte oss Canons HV20 istället.

Var precis min tanke när jag satt med kraftigt huvudbry angående vilken kamera jag skulle köpa. Har beställt en HV20 också.

Valet stod mellan Canon HV20,HG10 och Panasonic SD5. AVCHD och redigering fällde avgörandet p.g.a. bildkvalitet som påstås vara bättre med HV20 och problem med att hantera AVCHD både när det gäller redigering och konvertering så jag kan se mina filmer på xbox360 eller HDDVD.

Att man får back-up automatiskt med mini-dv gör inget heller.

Vaad gäller bildkvalitet tror jag inte jag skulle märkt mycket skillnad oavsett vilken kamera jag valt men men. Panasonicen gick bort lite på att det saknades en heldel funktioner man får med HV20.

Postad 10 January 2008 - 08:48

beachboy72
  • beachboy72
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0

Upptäckte att det tog år och tar att backup'a 3h material. Så tidsvinsten mot DV-band är borta. Köpte oss Canons HV20 istället.

Var precis min tanke när jag satt med kraftigt huvudbry angående vilken kamera jag skulle köpa. Har beställt en HV20 också.

Valet stod mellan Canon HV20,HG10 och Panasonic SD5. AVCHD och redigering fällde avgörandet p.g.a. bildkvalitet som påstås vara bättre med HV20 och problem med att hantera AVCHD både när det gäller redigering och konvertering så jag kan se mina filmer på xbox360 eller HDDVD.

Att man får back-up automatiskt med mini-dv gör inget heller.

Vaad gäller bildkvalitet tror jag inte jag skulle märkt mycket skillnad oavsett vilken kamera jag valt men men. Panasonicen gick bort lite på att det saknades en heldel funktioner man får med HV20.

Varför tar det längre tid att ta backup på en kamera som HG10 motför HV20? antar att ni menar något med AVHCD formatet? men föra över filmerna till datorn går väl snabbare med HG10? HV20 är det realtid pga band eller är jag ute å cyklar? Sen kopiera på datorn till en backupdisk eller liknande....är väl ingen skillnad? I mitt fall lutar det åt HG10 trots lite sämre bildkvalité och sportfilmningsmöjligheter, gillar inte band....men övertala mig gärna att välja hv20...hellre nu än efter köpet och jag ångrar mig ;) Måste dock köpa nu...kan inte vänta på HV30 ens...lillkillen börjar gå när som helst, och redan kränkt min gamla hårddiskkamera :wub:

Postad 10 January 2008 - 09:08

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Köpte en iMac ett par dagar efter kameraköpet då vi upptäckte att vår nästan nya värsting hempc inte pallade med. Allt bara laggade. Fungerade klcokrent att redigera och importera med iMovie 8!

Dock lämnade vi tillbaka kameran. Upptäckte att det tog år och tar att backup'a 3h material. Så tidsvinsten mot DV-band är borta. Köpte oss Canons HV20 istället. ;)

3h material tar 3h att överföra med HV20.

Hur lång tid tog det med HG10?

Postad 10 January 2008 - 09:18

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
Är det någon som har filmat med HG10 PAL versionen och kan lägga upp en filmsnutt eller har hittat en länk till nått PAL klipp av amatörfilmare?

( filmklippen på canons egen sida är ju inte direkt rättvisande, ingen panorering + att dem är konverterade till progressiv *.mov klipp)

HV 20 PAL version har jag heller inte hittat några klipp på länkar mottages gärna

Postad 13 January 2008 - 15:15

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Är också sugen på denna och önskar forumets input.

Funderar på att köpa den i USA -den är betydligt billigare där.
Något man bör se upp med vid köp av videokameror där?

Ska åka dit i januari och tänkte köpa den på Ebay och låta dom skicka den till hotellet.
Någon med erfarenhet av dylika affärer?

Ingen garanti på kameran

Postad 14 January 2008 - 20:30

beachboy72
  • beachboy72
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Jo man kan skicka den till Canon USA och det kostar runt 1000lappen fram och tillbaka. Men tror faktiskt inte garantin är så viktig, fungerar den när den kommer så lär den fungera ett år iaf, och tappar man den så funkar allriskförsäkringen iaf länsförsäkringar.

Har just köpt en på Ebay och hoppas på att få den på en vecka eller så, ska bli intressant och se HUR dålig den är på panoreringar samt sport, den ska hänga med nu när min lill-kille tar sina första steg..(kanske bäst att skaffa stativ?? :D )

Hursomhelst..vill inte ha band av olika anledningar...och hg10 ser duglig ut vad jag har sett, alla AHVCD hårddiskkameror verkar ha problem med panoreringar och sport (måste kanske filma interlaced?)

Ang HG10 och HV20 jag har inte provat föra över filer från HG10 men iom att AVHCD är en komprimeringsteknik som gör filerna mindre (antar än vanliga bandkomprimeringen, och lite sämre bildkvalité också) så har jag svårt att tro att HG10 tar längre tid på sig att flytta 3h material än HV20, då måste det ju vara något fel på datorn..jag menar 40gb och USB...och det är väl 5,5h i super quality?...men 40gb på 5,5h blir 2mbyte sekunden...även om det inte är en extern usb hårddisk så har den ju usb 2.0 borde ju ligga på 15ggr det. Någon som vet?

Postad 14 January 2008 - 21:55

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1705 inlägg
  • 0

har jag svårt att tro att HG10 tar längre tid på sig att flytta 3h material än HV20,

Ber om ursäkt om jag var otydlig. Det ska normalt sett gå fortare att föra över filer från en kamera med hårddisk eller flashminne än en kamera som spelar in på band då man som sagt var för över i realtid med band.

Det är när man ska börja redigera eller göra om filerna till något annat format, helt enkelt om man vill arbeta med sina filmer det börjar gå tid när man har AVCHD filer och tidsvinsten vid överföringen är snabbt borta.

Ingen här med en kamera som lagrar i AVCHD formatet och kan berätta hur snabbt överföring till dator går ?

Man får väga fördelar med hårddisk,flashminne eller mini-dv band mot varandra och välja kamera efter vad man själv kommer framtill helt enkelt.

Postad 15 January 2008 - 13:56

Yoghurt Abborre
  • Yoghurt Abborre
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Jag har som sagt var en HG10 och ångrar tills vidare mitt köp.

Själva kameran är sjukt bra, lättanvänd osv.

Att redigera AVCHD suger. Faktum är att det suger så mycket att jag bestämt mig för att avvakta redigering tills om ett halvår då jag antar att det finns mjukleverantörer som fått styr på formatet. Trots allt tror de flesta att AVCHD skall bli standardformat för HD-konsumentvideo.

Så vitt jag kommer ihåg tog själva överföringen inte besvärligt mycket tid, typ lika lång tid som att överföra vilka filer som helst via USB. Vad som däremot tar riktigt lång tid är att konvertera den överförda filen för redigering. Har man riktigt mycket material antar jag att man lika gärna kan låta datorn tugga över natten, vilket väl är ok om man inte redigerar så ofta.

Av internationella forum att döma står det heller inte heller något vidare till med mjukvara och codecs ännu. Det verkar vara ett evigt gytter att hitta bra mjukvara som löser hela redigeringsproblematiken inklusive codecs. För Mac kanske Final Cut Pro fungerar, men det är rätt så jäkla dyrt att köpa för en privatanvändare.

Sen är det ju det där med mervärdet av HD, hur stort är det egentligen? DVD-kvalle räcker rätt fint eftersom man sällan eller aldrig spelar in film med helt rätt ljusförhållanden osv. Har iofs inte skaffat någon mini-HDMI sladd ännu och därför inte testat hur det blir oredigerat, men det skulle förvåna mig om jag trillade ur soffan.

Känner mig överhuvudtaget lite neggig kring julklappen till mig själv, men det kanske blir annat ljud i skällan om nåt halvår.

Redigerat av Yoghurt Abborre, 15 January 2008 - 13:58.

Postad 15 January 2008 - 18:04

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Att redigera AVCHD suger.

Vad har du för processor? med 1, 2, eller4 kärnor?

Postad 16 January 2008 - 12:40

Yoghurt Abborre
  • Yoghurt Abborre
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Jag har en Mac Book Pro: 2,4 Ghz Intel Core 2 Duo, 2GB RAM, NVIDIA 8600M GT 256MB, 7600 RPM Hårddisk.

Har installerat dubbla operativ: XP och Leopard och testat i båda.

Mao mer än tillräckligt, behövs 4 kärnor kanske Canon borde flagga för det, inte direkt skitvanligt.

Redigerat av Yoghurt Abborre, 16 January 2008 - 12:42.

Postad 16 January 2008 - 17:45

chello
  • chello
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hei, jeg er Norsk og ny bruker av forumet.
Min historie er at jeg kjøpte et HG10 fra Apple Store.
Jeg er veldig fornøyd med apparatet, men problemet er at der fulgte ingen skandinavisk brugermanual med :-)
Jeg ville bli fryktelig glad om noen av dere ville maile meg en dansk eller svensk manual i pdf

På forhånd takk
Erling

Postad 23 January 2008 - 15:46

beachboy72
  • beachboy72
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Har fått min HG10 nu...
Skrev en "mindre bok" och tänkte att kan vara intressant för Er i denna tråd också...
Har även några speculationer någon kunning här kanske kan svara?
https://www.minhembi...howtopic=182756

Postad 27 January 2008 - 18:53

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
Ni som köpt denna kamera.
Hur spelar ni upp inspelat material?

Via kameran ?
Via dator? och isåfall vilka codecs, mediaspelare använder ni då?
via TVIX 4100/5100?

Postad 27 January 2008 - 19:52

chello
  • chello
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hei.
Den spiller av på min Mac, TV, kan konvertere til iPod.....finns ingen grenser. Meget bra kamera. En annen ting, er det noen av dere som kan skaffe meg en svensk/dansk bruksanvisning?

Erling

Postad 27 January 2008 - 23:55

beachboy72
  • beachboy72
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Verkar som det inte finns att ladda ner svensk bruksanvisning..lite dåligt tycker jag..finns kanske på någon skiva? har en NTSC själv och engelsk tyvärr.

Chello...antar att du använder Final cut pro? har du lyckats få till bättre panoreringar i 24p? provade på en 24p tv direkt från kameran, verkar faktiskt som om kameran inte kan spela upp det på sin egen display bra, eller tv, frågan är om det är bra "dekodat" till kameran, så det gäller att ha bra programvara? för 1080i är perfekt på tv, sådär på datorn...dvs mycket sämre...hur får man tag på canons codec :P

Jag kan inte ens göra långsamma panoreringar i 24p, interlaced går hur bra som helst...

Har du lyckats med något som du kan lägga upp som går se i VLC, KMP eller någon annan spelare i så hög upplösning som möjligt 24p och lite snabba panoreringar :blush:

Postad 28 January 2008 - 14:50

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
Det har vart en del funderingar runt 2GB limitation av filstorleken( >17min. klipp påverkas) från hårddiskkameror och att det blir ljudhack när man lägger ihop filerna via diverse redigeringsprogram.

lösningen är DOS.

copy /b 000001.mts+000002.mts joined.mts
vilket tydligen ger korrekt söm.
Läs mer här.

Postad 01 February 2008 - 00:30

Unregistered612e640a
  • Unregistered612e640a
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Hallå,

sitter och försöker starta min första redigering och det går åt fanders ärligt talat. Jag behöver hjälp.

Jag har filmat flertalet snuttar och ska börja redigera (Har en HG-10 PAL ska tilläggas) men inget program jag nu testat funkar. Har testat Pinnacle Studio 10, Samma fast Studio 11 och nu testar jag Ulead Videostudio 11,5 Plus.

De filer jag lyckats överföra med det medföljande programmet är i InterVideo WinDVD Media File, vad sjutton är det för filformat... Det fnkar ju som sagt inte tillsammans med dessa program. Jag hittar när jag pluggat in kameran i datorn en fil i formatet .avi hur kan jag spela in i .avi ??

Men just nu är som sagt det största bekymmret, hur kan jag redigera de filer jag redan har överförda till datorn?

Någon som vet och jag ge råd/tips ?

Mvh Niklas

Postad 01 February 2008 - 08:23

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Hallå,

sitter och försöker starta min första redigering och det går åt fanders ärligt talat. Jag behöver hjälp.

Jag har filmat flertalet snuttar och ska börja redigera (Har en HG-10 PAL ska tilläggas) men inget program jag nu testat funkar. Har testat Pinnacle Studio 10, Samma fast Studio 11 och nu testar jag Ulead Videostudio 11,5 Plus.

De filer jag lyckats överföra med det medföljande programmet är i InterVideo WinDVD Media File, vad sjutton är det för filformat... Det fnkar ju som sagt inte tillsammans med dessa program. Jag hittar när jag pluggat in kameran i datorn en fil i formatet .avi hur kan jag spela in i .avi ??

Men just nu är som sagt det största bekymmret, hur kan jag redigera de filer jag redan har överförda till datorn?

Någon som vet och jag ge råd/tips ?

Mvh Niklas

Om du kopplar upp kameran till datorn via USB så skall du kunna se en filstruktur, nånstans i någon mapp i den strukturen ligger filer som är namngivna typ 00001.MTS , 00002.MTS osv flytta över de filerna till datorn via utforskarens hjälp.

Sedan kan man öppna dessa MTS filer i Pinnacle Studio 11.1 och redigera

Bifogad fil(er)

Redigerat av Biggles2002, 01 February 2008 - 12:02.

Postad 01 February 2008 - 10:50

balahir
  • balahir
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Av internationella forum att döma står det heller inte heller något vidare till med mjukvara och codecs ännu. Det verkar vara ett evigt gytter att hitta bra mjukvara som löser hela redigeringsproblematiken inklusive codecs. För Mac kanske Final Cut Pro fungerar, men det är rätt så jäkla dyrt att köpa för en privatanvändare.

Det finns ju ett nästan lika bra alternativ som heter Final Cut Express, som är 90% av FCP för 10% av priset, ungefär som Photoshop Elements konceptet. Använder den senaste versionen (4.0) som skall kunna hantera AVCHD fint. Kostade 1800kr. Tror också att iMovie 08 (Mac) hanterar formatet, samt att åtminstone Pinnacle Studio 11 fixar det.

Är själv väldigt sugen på HG10, har en miniDV idag, och är hjärtligt trött på banden. Funderar på att vänta på Sonys nya SR-10. Är det någon som hört/sett någon som jämfört dem i praktiken och inte bara siffror?

B.

Redigerat av balahir, 01 February 2008 - 10:51.

Postad 01 February 2008 - 11:17

chello
  • chello
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Verkar som det inte finns att ladda ner svensk bruksanvisning..lite dåligt tycker jag..finns kanske på någon skiva? har en NTSC själv och engelsk tyvärr.

Chello...antar att du använder Final cut pro? har du lyckats få till bättre panoreringar i 24p? provade på en 24p tv direkt från kameran, verkar faktiskt som om kameran inte kan spela upp det på sin egen display bra, eller tv, frågan är om det är bra "dekodat" till kameran, så det gäller att ha bra programvara? för 1080i är perfekt på tv, sådär på datorn...dvs mycket sämre...hur får man tag på canons codec :rolleyes:

Jag kan inte ens göra långsamma panoreringar i 24p, interlaced går hur bra som helst...

Har du lyckats med något som du kan lägga upp som går se i VLC, KMP eller någon annan spelare i så hög upplösning som möjligt 24p och lite snabba panoreringar :)

beachboy.
Jeg bruker Final Cut Express, men er så og si nybegynner, men har ingen problemer med å lagre til filer som VLC, iPod osv.
Holder på og lære meg :blink:

Postad 01 February 2008 - 14:18

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
Någon som hittat nån länk eller kan lägga upp en originalfil *.mts där det är filmat i 50i/60i 15mbps (högsta)?

Postad 01 February 2008 - 17:18

Unregistered612e640a
  • Unregistered612e640a
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Om du kopplar upp kameran till datorn via USB så skall du kunna se en filstruktur, nånstans i någon mapp i den strukturen ligger filer som är namngivna typ 00001.MTS , 00002.MTS osv flytta över de filerna till datorn via utforskarens hjälp.

Sedan kan man öppna dessa MTS filer i Pinnacle Studio 11.1 och redigera

Ok, jo jag har hittat filstrukturen men testade aldrig av någon anledning just det du skrev *Var nog trött* :)
Tack för informationen, jag ska genast bege mig hem för att testa detta. Jag får väl återkomma om jag har fortsatta problem.

Tack så mycket för hjälpen och trevlig helg.

I övrigt kan jag på den mycket korta tid ändå konstatera att det är en riktigt vass kamera. Har hittils filmat enduro och den är följsam i fokusen, bra ljudupptagning.

Postad 23 March 2008 - 16:52

sisältää
  • sisältää
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Kan man filma i 4:3 med HG10?

Postad 27 August 2008 - 20:13

Rosten
  • Rosten
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej, här kommer jag som ny på forumet!
KONVERTERING AV AVCHD SOM FUNKAR...

Jag är lycklig ägare till HG10, som jag filmat en hel del med under vår USA-resa.
Väl hemma upptäcker jag, liksom ni, att det inte är så lätt att redigera.
Programmen som följde med gick knappt att installera, särskilt inte på en AMD dator. Intel gick bättre.
Köpte ADobe Premiere 4 Elements i stället, men så kommer det sura med filformatet M2TS... :-(

Efter mycket letande och testande hittade jag till slut VoltaicHD, som är gjort bara för att konvertera från detta mystiska format till WMV och AVI. Laddade ner en trial, och det funkade direkt!

Nu har jag ju inte testat så mycket än, men det verkar lovande. Tänkte att övriga HG10-ägare kanske har nytta av detta.

Kolla på http://www.shedworx.com/?q=voltaichdpc

Postad 06 October 2008 - 02:36

dicken32
  • dicken32
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Ok, jo jag har hittat filstrukturen men testade aldrig av någon anledning just det du skrev *Var nog trött* :)
Tack för informationen, jag ska genast bege mig hem för att testa detta. Jag får väl återkomma om jag har fortsatta problem.

Tack så mycket för hjälpen och trevlig helg.

I övrigt kan jag på den mycket korta tid ändå konstatera att det är en riktigt vass kamera. Har hittils filmat enduro och den är följsam i fokusen, bra ljudupptagning.

Hej, har också en canon hg10 och ska filma en cross åkare i morgon, undrar om du har några bra tips vad gäller slutarhastigheten, upplever att på auto med full hd så hänger inte bilden med riktigt, blir nästan så det hackar när man ska följa med ett objekt som åker förbi. Jag har hittat dom olika programmen nu iallafall typ, sport, porträtt m.m samt TV där man kan ställa slutarhastigheten manuellt tror de finns från 6 till 2000. Vad ska man ha för att inte kompromissa för mycket på kvalitén? eller om det finns något av programmen som har lämplig slutarhastighet? är helt nybörjare i den här branschen så jag vore tacksam för alla tips jag kan få. Mvh Jonny

Postad 14 December 2008 - 23:08

dansman
  • dansman
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej. Vet att det är en massa svar på denna tråd. Orkar tyvärr inte läsa alla så jag skriver bara det jag vet.
Jag har en HF100 som typ är en kopia av HG10 fast med flashminne istället för hårddisk. Samma lins, sensor, panel, processor, meny och komprimering.
Jag anser att under ljusa förhållanden är bildkvalitén helt underbar. Även med panoreringar. Om man ska ha någon form av panoreringsstöd/rörelsekompensation så är det tv:som kan göra resten. Kameran tycker jag sköter sig utmärkt. Dock bör man stänga av bildstabilisatorn när man pannorerar med stativ. Då kompenserar inte kameran för något som inte sker.

Att redigera i iMovie tycker jag går relativt smärtfritt. ja det tar förbannat lång tid att importera och rendera men resultatet blir bra. Riktigt bra om man använder rätt renderingsinställningar. Något som fick mig att tappa hakan dock är att om man importerar i nya pinnacle på en pc tog det typ nada tid! så jag provade i Final Cut på min mac mini. Samma där. mycket mycket fortare. Någon minut bara för ca 1.5 timme film.

Overall: Prova annat program än iMovie som jag för övrigt gillar som faen. Jag älskar min kamera. Ställ inte in den på nått 25P läge eller skit. Sätt på standard 50P och sen använda Movieläget för mest naturliga bild - Inte extra vivid, och så mycket bättre och mindre grynigt när det är mörkt. Naturig bild helt enkelt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.