Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilka regler gäller för öppet köp, ångerrätt?

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 December 2007 - 17:54

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Hej!

Jag råkade ut får något besynnerligt på OnOff idag. Tidigare när jag handlar datorkomponenter och annan hemelektronik så brukar jag handla på Elgiganten och där finns det möjlighet att lämna tillbaka varan inom 30 dagar om man inte är nöjd. Det behöver alltså inte vara något fel på den. Man går med den till disken, talar om varför man inte var nöjd och man får ett returkvitto. Detta har jag utnyttjat vid ett flertal tillfällen för grafikkort, digitalkameror, dvdspelare..

Nu köpte jag en skrivare på OnOff, men kvaliteten motsvarade inte alls mina förväntningar så jag gick till dem för att lämna tillbaka den.. men icke. Efter mycket tjafs ville de bara ta tillbaka den om jag bekostade två nya bläckpatroner, vilket uppgick till mer än vad skrivaren kostade.

Frågan till er som kan och vet nåt är, ovarför skiljer det mellan de båda butikerna på denna punkten? Har det något att göra med att det är just en skrivare? Har läst om massvis med personer här på forumet som har lämnat tillbaka sina tv-apparater och fått pengarna tillbaka för att de inte var nöjda med bildkvaliteten (obs, inget FEL). Där gör man ju åverkan på kablar, packetering och dylikt. Och när jag köpte grafikkortet så rev jag ju upp varenda sladd, dvdskiva och dylikt... med en massa fina klistermärken som indikerade obruten förpackning. Heller inga problem att lämna tillbaka (de öppnade inte ens förpackningen...)

Så som jag tolkade onoff så ville de inte köpa tillbaka varan för att:

1) Förbrukning hade skett av bläckpatronerna
2) De har inte samma förmån som elgiganten.

Vad kan tänkas vara rätt? Han som jag pratade med tittade på mig som jag vore en idiot och frågade "skulle DU vilka köpa en skrivare som nån använt". Nä sa jag men jag bryr mig väl inte om vad ni gör med produkterna efter ni köpt tillbaka dem. Detta är ju endast en förmån som jag som kund utnyttjar, jag bryr mig väl inte om vad som händer sen, det är ju erat problem.

Jag snackade med en på elgiganten när jag lämnade tebaks en digitalkamera varför de har denna förmån då det kostar pengar för dem... Jo sa han, vi har det för att slippa ha alla kunder som vill prova alla saker hela tiden. De får prova hemma istället. Och är de inte nöjda så kostar det dem ingenting.
Det låter ju faktiskt helt okej både ur konsumentens och butikens synvinkel, för jag hade ju aldrig köpt skrivaren utan att begära att få se en provutskrift först. Och det hade tagit dem en massa tid och ork att koppla in den, slösat papper o bläck osv. För jag har ju ingen aning om hur den skriver ut.... räcker den för mina behov eller är den för klen?

Likadant med grafikkortet, jag hade aldrig köpt ett grafikkort utan att få testat typ HD-dvduppspelning och diverse krävade spel i butiken. Först då kan jag ju bilda mig en uppfattning om produkten passar mig.

Jag kommer iaf att akta mig för onoff i fortsättningen... Tänk att köpa en TV för 18000 och sen när man kommer hem... hoppsan denna var alldeles för liten. Eller, usch vad dålig den är på att visa tvspel via komponent.

/Henrik

Postad 03 December 2007 - 18:01

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 1
Öppet köp är inget som man har rätt till som kund. Du måste avtala detta med affären innan du köper varan. Dock är det väldigt vanligt att man har öppet köp men det bästa är att fråga innan man handlar.

Postad 03 December 2007 - 18:01

avensis
  • avensis
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Hej!

Jag råkade ut får något besynnerligt på OnOff idag. Tidigare när jag handlar datorkomponenter och annan hemelektronik så brukar jag handla på Elgiganten och där finns det möjlighet att lämna tillbaka varan inom 30 dagar om man inte är nöjd. Det behöver alltså inte vara något fel på den. Man går med den till disken, talar om varför man inte var nöjd och man får ett returkvitto. Detta har jag utnyttjat vid ett flertal tillfällen för grafikkort, digitalkameror, dvdspelare..

Nu köpte jag en skrivare på OnOff, men kvaliteten motsvarade inte alls mina förväntningar så jag gick till dem för att lämna tillbaka den.. men icke. Efter mycket tjafs ville de bara ta tillbaka den om jag bekostade två nya bläckpatroner, vilket uppgick till mer än vad skrivaren kostade.

Frågan till er som kan och vet nåt är, ovarför skiljer det mellan de båda butikerna på denna punkten? Har det något att göra med att det är just en skrivare? Har läst om massvis med personer här på forumet som har lämnat tillbaka sina tv-apparater och fått pengarna tillbaka för att de inte var nöjda med bildkvaliteten (obs, inget FEL). Där gör man ju åverkan på kablar, packetering och dylikt. Och när jag köpte grafikkortet så rev jag ju upp varenda sladd, dvdskiva och dylikt... med en massa fina klistermärken som indikerade obruten förpackning. Heller inga problem att lämna tillbaka (de öppnade inte ens förpackningen...)

Så som jag tolkade onoff så ville de inte köpa tillbaka varan för att:

1) Förbrukning hade skett av bläckpatronerna
2) De har inte samma förmån som elgiganten.

Vad kan tänkas vara rätt? Han som jag pratade med tittade på mig som jag vore en idiot och frågade "skulle DU vilka köpa en skrivare som nån använt". Nä sa jag men jag bryr mig väl inte om vad ni gör med produkterna efter ni köpt tillbaka dem. Detta är ju endast en förmån som jag som kund utnyttjar, jag bryr mig väl inte om vad som händer sen, det är ju erat problem.

Jag snackade med en på elgiganten när jag lämnade tebaks en digitalkamera varför de har denna förmån då det kostar pengar för dem... Jo sa han, vi har det för att slippa ha alla kunder som vill prova alla saker hela tiden. De får prova hemma istället. Och är de inte nöjda så kostar det dem ingenting.
Det låter ju faktiskt helt okej både ur konsumentens och butikens synvinkel, för jag hade ju aldrig köpt skrivaren utan att begära att få se en provutskrift först. Och det hade tagit dem en massa tid och ork att koppla in den, slösat papper o bläck osv. För jag har ju ingen aning om hur den skriver ut.... räcker den för mina behov eller är den för klen?

Likadant med grafikkortet, jag hade aldrig köpt ett grafikkort utan att få testat typ HD-dvduppspelning och diverse krävade spel i butiken. Först då kan jag ju bilda mig en uppfattning om produkten passar mig.

Jag kommer iaf att akta mig för onoff i fortsättningen... Tänk att köpa en TV för 18000 och sen när man kommer hem... hoppsan denna var alldeles för liten. Eller, usch vad dålig den är på att visa tvspel via komponent.

/Henrik

Tycker faktiskt OnOff har rätt i detta dom sysslar ju inte med välgörenhet utan sysslar med försäljning av hemelektronik. Rent lagmässigt så finns det inget som heter öppet köp utan köpt är köpt föruttom om det skulle vara fel på proukten då har man rätt till öppet köp 14dagar.

Postad 03 December 2007 - 18:11

Stenlund
  • Stenlund
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
håller med förgående talare.
För vad fan ska dom med en använd skrivare till ? går ju knappast att sälja igen.

Många som missbrukar ett sådant generöst system som elgiganten har. KÖper en skrivare, skriver ut det dom ska sen kommer dom på att den visst inte var nå bra. Byter till en kamera, tar massa bilder sen efter 29dagar så kommer dom på att den inte var nå bra.... osv....

Postad 03 December 2007 - 18:15

Robinson Cruse
  • Robinson Cruse
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Kollade lite på deras webbsida.
http://www.onoff.com...47?opendocument

Postad 03 December 2007 - 18:18

darkniss
  • darkniss
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Jag jobbar själv med detta i en butik.

När man skall lämna tillbaka något på öppet köp så måste det gå att sälja igen. Digitalkameror och datordelar är inga förbrukningsvaror utan går att använda igen.

Förbrukningsvaror däremot: patroner, dvd-r skivor, projektorer osv. Har en begränsad användar tid.

På just en skrivare så när man sätter i patronerna så rinner färg ner i de "rör" som för färgen till skrivar huvudena. Och som bekant så torkar färgen till en skrivare om den inte används på några månader.

Du kan inte lämna tillbaka mjölken på ica om du har öppnat den?

Postad 03 December 2007 - 19:43

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Hej!

Asså jag förstår ju givetvis det hela ur butikens synvinkel. Det som jag överraskades var att bemötandet skiljde så totalt gentemot Elgiganten. Kan kunde väl bara ha sagt, sorry skrivaren (med bläckpatronerna) är en förbrukningsvara så vi kan tyvärr inte köpa tillbaka den, såvida du inte vill betala för patronerna. Det står här (visar fram en brochyr där det står)

Såklart fattar jag oxå att butikerna inte sysslar med välgörenhet, men hela systemet går ju ut på att man har en "prova på" period på 30 dgr för sånt som inte går att förbruka såsom abonnemang, dvdskivor, filmer, musik osv. Jag har varje gång jag lämnat in en pryl hos elgiganten haft ganska dåligt samvete för det men när jag har berättat det så har de bara skrattat åt mig och sagt "oroa dej inte det är så det funkar"... vilket har fungerat utmärkt för mig (och tydligen för dem oxå).

Så nu har jag fått svar på min fråga, det är alltså för att det var bläckpatroner i skrivaren som det blev som det blev. Grafikkort datorer, dvdspelare, tvapparater osv kan jag fortsatt köpa och "prova på" under 30 dagar för att sedan UTAN dåligt samvete lämna tebaks om jag inte var nöjd. Och utan sura miner från butiken.

håller med förgående talare.
För vad fan ska dom med en använd skrivare till ? går ju knappast att sälja igen.

SNälla någon jag fattar väl också att man inte kan sälja en begagnad skrivare som ny, det kan du inte med NÅGON produkt när den väl är öppnad. Sladdar och sånt ligger ju oxå i plomberade plastpåsar. Men jag bryr mig fortfarande inte om vad butiken gör med varan efter de har köpt tillbaka den det är ju inte mitt problem. Och enligt de som jag pratat med på elgiganten så ska jag som kund inte heller känna dåligt samvete för detta. De har prova på garantin för att slippa dema allting för kunderna. Du kan ju inte packetera om en inlämnad TV och sen sälja den som ny heller?????

Det jag var ute efter var vilka regler som gällde och om det var någon skillnad på onoff och elgiganten i detta avseende...

Förbrukningsvaror däremot: patroner, dvd-r skivor, projektorer osv

Hade nog faktiskt inte sett en projektor som förbrukningsvara... Antar du tänker på lampan.
Kan du hänvisa till någon webbsida hos något av åvanstående företag där detta står i klartext? Alltså vilka produkter som man får respektive inte får lämna tebaks. Jag var inne nyss o kollade på elgigantens hemsida men de har gjort om den rejält sedan jag senast var där och kollade (var ett tag sen) nu verkar deras köpvillkor endast omfatta onlinebutiken. Innan stod det klart och tydligt vilka produkter som innfattades av prova-på garantin.

Jag är inte arg på butiken eller nåt, men jag tycker att informationen i detta avseende är väldigt undermålig från butikens sida. I allafall jämfört med tidigare. Kanske kostade detta mycket för dem så att de helt enkelt valde att "tona ner" denna förmånen för att folk överutnyttjade den. Vad vet jag.

Hade iaf sluppit att stå och tjafsa med säljaren på onoff, om han klart och tydligt hade informerat vilka regler som gällde istället för att komma med sarkasmer.

MVH
Henrik

Redigerat av MrNorth27, 03 December 2007 - 19:50.

Postad 03 December 2007 - 20:14

darkniss
  • darkniss
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Hittade det tydligast på netonnets hemsida: http://www.netonnet...._se.html#oppang
Så enligt dem är det från Distans- och hemförsäljningslagens 10 §

Så det är helt enkelt upp till varje butik hur hårt dem följer denna regel. Elgiganten har kanske lite lösare regler för att de anser att de gynnar deras försäljning så mycket att det är värt det.

Dustin är väldigt klara med vad som gäller: "För att åberopa öppet köp får produkten ej vara öppnad, använd eller förstörd". inga speciella villkor från produkt till produkt. Detta gäller för de flesta butiker.

Men de som frågar mig brukar jag säga, att dem skall hantera produkten som om den skall lämnas tillbaka tills det att du är 100% säker på att den skall behållas.

Postad 06 December 2007 - 17:44

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0
Ångerrätt och öppet köp är helt skilda saker. Ångerrätt är en lagstadgad rättighet vid distansavtal medan öppet köp är ett frivilligt åtagande där butiken själv bestämmer villkoren. Öppet köp kan erbjudas både vid direktförsäljning i butik och distansförsäljning men vid distansavtal gäller inga öppet köp-villkor som lovar sämre än villkoren för ångerrätt. I detta fall så är det ett köp i butik och då gäller alltså inte ångerrätten. Ser man till ONOff:s villkor för öppet köp så står det ganska tydligt vad som gäller för just skrivare:

Öppet köp
På ONOFF vill vi att du ska bli nöjd med ditt köp. Vi lovar att verkligen hjälpa dig att köpa rätt vara från början. Om du trots allt inte skulle bli nöjd har vi öppet köp i 30 dagar på de allra flesta produkter. Det som krävs är att varan ska vara i nyskick och i sitt originalemballage samt att du har kvittot med dig. För att värna om nästa köpare av varan gäller följande undantag;

Skrivare
Om färgpatronen är bruten får du köpa en ny patron att lägga i förpackningen.

Datorer
Om förpackningen brutits måste vi rensa hårdisken och återinstallera alla program, detta för att kunna garantera nästa kund en dator i nyskick. För detta får du betala en återställningsavgift om 995 kr.

Hygienartiklar/ hushållsapparater/ spel / DVD-film / parabolpaket
Öppet köp endast vid obruten förpackning / plombering.

Videokameror / digitalkameror / telefoner
Öppet köp gäller vid obruten förpackning. Om förpackningen brutits gäller bytesrätt i 30 dagar. Om det är en kontantkortstelefon du vill lämna tillbaks måste telefonkortet vara obrutet.
Öppet köp gäller inte produkter som knutits till abonnemang eller avtal, inte heller varor som är specialbeställda åt dig. Om varan är köpt i paket eller med annan vara på köpet ska självklart samtliga varor återlämnas.

Hur man sedan behandlas av en enskild säljare är en annan femma och får tas med någon ansvarig.

Postad 11 December 2007 - 04:22

sunqan
  • sunqan
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
jag kan inte låta bli...

Tycker faktiskt OnOff har rätt i detta dom sysslar ju inte med välgörenhet utan sysslar med försäljning av hemelektronik. Rent lagmässigt så finns det inget som heter öppet köp utan köpt är köpt föruttom om det skulle vara fel på proukten då har man rätt till öppet köp 14dagar.

vad gäller öppet köp vid direktförsäljning till konsument så är det butiken som sätter upp villkoren för ett eventuellt öppet köp.
Lagmässigt finns det inget "öppet köp i 14 dagar om det är fel på produkten". man har 3 års reklamationsrätt, varav man under de första 6 månaderna inte behöver visa att felet inte funnits där från början... sedan brukar butiker lämna garantier som är mer frikostiga än så (typiskt ett eller två år).

så här står det i konsumentköplagen:

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.
Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).

27 § Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.
Säljaren får ej åberopa att han inte har beretts tillfälle att avhjälpa felet eller företa omleverans, om köparen har avhjälpt felet och det med hänsyn till omständigheterna inte skäligen kunde krävas att köparen skulle avvakta avhjälpande eller omleverans från säljarens sida. Lag (2005:62).

Rätt till prisavdrag eller hävning

28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.
Köparen har vidare rätt till ersättning för vad det kostar att avhjälpa felet, till den del denna kostnad inte är oskäligt hög eller täcks genom att köparen erhåller ett prisavdrag.
Köparen har dock inte rätt till prisavdrag vid köp av begagnade varor på en auktion där köpare har möjlighet att personligen närvara vid försäljningen. Lag (2002:587).

29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.

Hittade det tydligast på netonnets hemsida: http://www.netonnet...._se.html#oppang
Så enligt dem är det från Distans- och hemförsäljningslagens 10 §

Så det är helt enkelt upp till varje butik hur hårt dem följer denna regel. Elgiganten har kanske lite lösare regler för att de anser att de gynnar deras försäljning så mycket att det är värt det.

Dustin är väldigt klara med vad som gäller: "För att åberopa öppet köp får produkten ej vara öppnad, använd eller förstörd". inga speciella villkor från produkt till produkt. Detta gäller för de flesta butiker.

Men de som frågar mig brukar jag säga, att dem skall hantera produkten som om den skall lämnas tillbaka tills det att du är 100% säker på att den skall behållas.

Öppet köp och ångerrätt har inget med varandra att göra. Handlar man direkt i en butik är det vanligt att de tillämpar nån form av öppet köp, men det är ett frivilligt åtagande. handlar man på distans (tex webshop), så har konsumenten en lagstadgad ångerrätt på 14 dagar.
netonnet borde läsa lagtexten:
Notisum, distans och hemförsäljningslagen
Konsumentens ångerrätt

6 § Vid hemförsäljningsavtal om överlåtelse eller upplåtelse av varor börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten tar emot varan eller en väsentlig del av den. Vid hemförsäljningsavtal om en tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås. Vid hemförsäljningsavtal om livförsäkring börjar ångerfristen dock löpa den dag då konsumenten får kännedom om att försäkringsavtalet kommit till stånd.
Ångerfristen börjar löpa tidigast den dag då handlingar enligt 3 § kommer konsumenten till handa.
Avser avtalet en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel, får konsumenten och näringsidkaren skriftligen avtala att ångerfristen skall börja löpa den dag som anges i andra stycket oavsett om konsumenten har tagit emot varan eller en väsentlig del av den.

7 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.

men NETONNET säger:
"Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Detta förutsatt att produkten och produktförpackningen är i oförändrat skick, dvs oanvänd och ej förstörd eller skadad. Du får inte använda varan men naturligtvis försiktigt undersöka den. NetOnNet tillämpar Distans- och hemförsäljningslagen"

vilket INTE är vad som står i 7 § ovan

sedan hänvisar de till lagens 10 §:
Enligt Distans- och hemförsäljningslagens 10 § gäller inte ångerrätt, om avtalet avser:

En tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen. Exempel på produkter som tillhör denna punkt är abonnemang såsom Mobiltelefoni, Digital-TV.
En vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal. Exempel på produkter som faller inom denna punkt är enskilda bläckpatroner, kylfläktar, projektorer, grillar hushålls- och personvårdsprodukter.
En förseglad ljud-eller bildupptagning, ex.DVD-film, eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits.
ångerrätt och öppet köp 14 dagar gäller ej företag.

Medan lagtexten säger (10 § är nåt helt annat, netonnet avser 4-5 §§ )
4 § Bestämmelserna om ångerrätt i 9–16 §§ gäller inte distansavtal om
1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen,
2. en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal,
3. en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits,
4. en tidning eller en tidskrift, eller
5. vadhållning eller andra lotteritjänster.

5 § Avser distansavtalet en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel, får konsumenten och näringsidkaren skriftligen avtala att det inte skall finnas någon ångerrätt.

och deras uppräkning av produkter som räknas till punkt 2 är inte något som står i lagtexten... det är deras tolkning. ARN och/eller Tingsrätt avgör...

Postad 26 December 2007 - 03:05

corleoneee
  • corleoneee
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
nån som vet affärer på rak arm förutom elgiganten där man kan köpa t.ex. ett moderkort, pröva det och sen skicka tillbaka o få pengarna igen ?

Postad 27 December 2007 - 18:29

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Elgiganten har tydligen som intern policy att inte bråka vid kundreturer. Detta medför att deras priser ibland är lite högre än konkurrenterna. Dock tycker jag att deras policy är både modern och kundinriktad och att man ska stödja den genom att handla där.

Min personliga erfarenhet är att svenska butiker och kedjor är extremt snåla och bråkiga vid kundreturer jämfört med de flesta västeuropeiska länderna. Många butiker bryter faktiskt medvetet mot konsumentskyddslagstiftningen, vilket jag betraktar som närmast barbariskt.

Utan att klanka ner på några namngivna butiker eller kedjor så uppmanar jag alla att handla på ställen där man får lämna tillbaka saker utan bråk om man inte blir nöjd.

Postad 29 December 2007 - 12:56

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2031 inlägg
  • 0
Jag har en fundering kring min retur till Dustin Home. Jag ångrade mitt köp sedan jag inte alls var nöjd med TV:n, och packade ner den i originalemballaget, lade ner tillbehören (fjärr, putsduk, osv) i plastpåsar, samt skickade iväg den på pall till dem med hjälp av en fraktsedel de postat hem till mig, precis som de bett mig.

Jag har dock inte fått något svar alls från Dustin, de har inte hunnit titta på den än, men jag undrar om det finns något de kan klaga på? Jag hade den hemma på väggen i fyra dagar och hårdtestade den innan jag skickade tillbaka den. TV:n är i jättebra skick, jag putsade upp den innan den åkte iväg så den blev av med alla fingeravtryck, monterade ner den på foten igen, samt satte över skyddet och så i kartongen.

Vad har jag för rättigheter enligt lagen? Jag förstår att den får vara använd, eftersom man måste kunna testa produkten, men vad KAN Dustin Home klaga på? Kan de säga att jag inte FÅR ångra mitt köp, och vägra betala ut pengar? Hur illa måste det vara för att de ska vägra? Jag tror knappast att de kommer vägra, då de varit jättetrevliga och TV:n enligt mig är i bra skick, men jag är ganska orolig när det gäller så pass mycket pengar.

Tacksam för svar! ;)

Postad 29 December 2007 - 14:03

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Enligt 2 kap 14 § i distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) ska säljaren betala tillbaka dina pengar inom 30 dagar från det att säljaren har fått tillbaka TV:n.

Du får prova varan innan du ångrar dig och om du skickade ångermeddelandet inom 14 dagar efter mottagandet och om TV:n inte är försämrad på något sätt så har säljaren inte rätt att vägra att ta tillbaka den.

Redigerat av Unregistered1197, 29 December 2007 - 14:07.

Postad 29 December 2007 - 14:12

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2031 inlägg
  • 0
Tack för svaret!

Så de kan alltså inte klaga på att exempelvis plastpåsar med tillbehör är öppnade, osv?

Postad 29 December 2007 - 16:26

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Nej, brutna förpackningar svarar säljaren för enligt lagens förarbeten.

Postad 29 December 2007 - 18:18

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2031 inlägg
  • 0
Okej, det låter bra. Får vänta tills nästa vecka (år!) på besked nu, hursomhelst. Återkommer med information...

Redigerat av nurfen, 29 December 2007 - 18:19.

Postad 02 January 2008 - 13:41

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2031 inlägg
  • 0
Nu har jag fått besked - den är godkänd för återköp! :) Återstår nu bara att se hur lång tid det tar att få tillbaka pengarna.

Postad 02 January 2008 - 15:01

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Återköp är iofs något helt annat än ångerrätt. Återköp kallar säljarna det när de inte är skyldiga att ta tillbaka varan men frivilligt "köper tillbaka" den av kunden. Återköp kan ibland ske med prisavdrag för att det är en "begagnad" vara.

Vid ångerrätt så återgår varan automatiskt till säljaren som då ska lämna tillbaka kundens pengar med avdrag endast för eventuell frakt som har bekostats av säljaren.

Men förmodligen har de bara blandat ihop begreppen. Som sagt ska du få dina pengar inom 30 dagar från det att säljaren tog emot TV:n.

Postad 02 January 2008 - 15:28

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Har även jag arbetat i butik i många år med policy att om varan var i säljbart skick skulle den återställas och säljas igen dock med en klisterlapp på att detta var frågan om en kundretur och med ett något reducerat pris.

Avdrag på priset skedde för estetiska skador, saknade tillbehör eller skadade kartonger osv.

Detta var alltså ingen distanshandel där ångerrätt existerar utan över disk.

Skrivare köptes tillbaka mot att kunden betalade nya patroner (jag brukade slå ut de nya patronerna till 0-marginal (sorry chefen om du läser detta) mest för att jag tror på att en nöjd kund gagnar mig i längden), samt vitvaror och hygienartiklar/småvitt (tandborstar, vågar, epilatorer, hårfönar osv osv)

Postad 02 January 2008 - 16:15

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2031 inlägg
  • 0

Återköp är iofs något helt annat än ångerrätt. Återköp kallar säljarna det när de inte är skyldiga att ta tillbaka varan men frivilligt "köper tillbaka" den av kunden. Återköp kan ibland ske med prisavdrag för att det är en "begagnad" vara.

Vid ångerrätt så återgår varan automatiskt till säljaren som då ska lämna tillbaka kundens pengar med avdrag endast för eventuell frakt som har bekostats av säljaren.

Men förmodligen har de bara blandat ihop begreppen. Som sagt ska du få dina pengar inom 30 dagar från det att säljaren tog emot TV:n.

Jaha, ja, då blandade de ihop begreppen - köpet är ångrat, och samma belopp som jag köpte den för kommer att sättas in på kontot. Härligt hursomhelst :)

Postad 02 January 2008 - 17:15

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Har även jag arbetat i butik i många år med policy att om varan var i säljbart skick skulle den återställas och säljas igen dock med en klisterlapp på att detta var frågan om en kundretur och med ett något reducerat pris.

Avdrag på priset skedde för estetiska skador, saknade tillbehör eller skadade kartonger osv.

Detta var alltså ingen distanshandel där ångerrätt existerar utan över disk.

Skrivare köptes tillbaka mot att kunden betalade nya patroner (jag brukade slå ut de nya patronerna till 0-marginal (sorry chefen om du läser detta) mest för att jag tror på att en nöjd kund gagnar mig i längden), samt vitvaror och hygienartiklar/småvitt (tandborstar, vågar, epilatorer, hårfönar osv osv)

Det tycker jag du gjorde helt rätt i. Om man bryr sig om en kund även efter att han har betalat varan och burit hem den är chansen större att han kommer tillbaka och handlar igen och att han rekommenderar affären för sina kompisar.

Tyvärr stöter man på en hel del folk i branschen som bara intresserar sig för kunden fram tills dess att han har dragit kortet. Därefter är han fast i sk*ten och helt ointressant, tycker de.

Redigerat av Unregistered1197, 02 January 2008 - 17:19.

Postad 03 January 2008 - 16:20

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0

Tyvärr stöter man på en hel del folk i branschen som bara intresserar sig för kunden fram tills dess att han har dragit kortet. Därefter är han fast i sk*ten och helt ointressant, tycker de.

Mkt intressant läsning har det blivit i denna tråden. Nu förstår jag att jag i fortsättningen skall handla på elgiganten, där jag tidigare har blivit väldigt trevligt bemött och kunnat lämna tillbaka de varor jag köpt för att (i nästan alla fall) köpa något bättre och dyrare. Hade jag fått lämna tillbaka skrivaren på onoff hade jag köpt en dyrare, men eftersom inte detta gick så blev det inget med det.

En anledning till att jag "förutsatte" att man kunde lämna tillbaka lika frikostigt på onoff var att butikerna ligger ca 20 meter från varandra... det är alltså inte mycket som avgör till vilken butik man går. Jag kommer hädanefter att gå till elgigaten för på OnOff är de inte speciellt säljinriktade. Okej, jag kräver inte att de skänker grejorna gratis, men att jag inte ens fick en HDMI-kabel för 120 kr på köpet när jag köpte en tv för 19995 kr där är rent ut sagt uselt av en såns tor firma. Jag blev nästan ovän med försäljaren... men ville trots allt ha tvn.

Enda anledningen till att jag handlade där var att de hade modellen endast på onoff och jag ville inte handla en sån dyr pryl över internet.

Som sagt i fortsättningen går jag till elgiganten de ser iaf till att man som kund blir nöjd med sin produkt.
MVH
Henrik

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.