Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

24p-källa (HD-DVD el BD) på 50hz TV, vad händer?

29 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 december 2007 - 15:41

eriklarsson
  • eriklarsson
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Hej,

Som jag förstår lagras de flesta filmer i 24p på hddvd och bd, men vad gör spelarna om man inte har en tv som klarar 24p utan bara har tex 50hz...?

Varför pratas det inte om huruvida spelarna klarar detta olika bra osv? Jag har HTPC själv så jag vet vad det innebär att sampla om pcm-ljud när man spelar saker snabbare osv, samt att det inte funkar bra med spdif....

MVH
/Erik

Postad 05 december 2007 - 16:48

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

• 1 266 inlägg
  • 0
I stort sett alla spelare som jag stött på klarar av att skicka ut signalen i 1080p 50/60Hz, 720p 50/60Hz eller ännu lägre om man så önskar.
Om du bygger en HTPC så skickas siganlen ut i det format du ställt in den på i Windows.

Postad 06 december 2007 - 10:38

eriklarsson
  • eriklarsson
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Men hur spelar den upp den då?

I 24p fast över 50p så det blir ryckig bild?

Snabbar den upp uppspelningen till 25 fps (som reclock) så ljudet samplas om? Hur funkar detta med digitalt ljud? Decodar den strömmen, snabbar upp och encodar igen? Borde inte kvalitén diffa mellan spelare? Varför har man inte läst överhuvudtaget nån info om detta!?

Eller kör den 3:2 pulldown i 60hz som default?

Postad 07 december 2007 - 08:27

Zionalfa
  • Zionalfa
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Har gjort ett test med flera olika TV LCD/Plasma i butik där vi spelade upp från en B.D spelare, signal 1080p/24, och det var många...de flesta app som slåcknade. Har du inte stöd för 24hz så får du ingen bild i rutan. Sen vilket stöd du har...fullt ur eller inte...det är en annan sak. För att få ut bild sänder su signalen i 1080p/50-60hz, och av de tester vi gjorde i butik och hemma så flöt bilden utmärkt då. (Hemma använder jag Sharps B.D spelare till HD ready proje och kör på 720-1080p/50-60hz)

Postad 07 december 2007 - 09:02

eriklarsson
  • eriklarsson
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Zionalfa ,

Men då betyder ju det att spelarna spelar materialet snabbare, eller hur? (i 50hz-läge)

Och hur gör dom med ljudet då? Decodar dom ljudet, samplar om och sen encodar det igen? Detta är väl enda sättet, annars får väl man samma problem som när man klockar upp med reclock och skickar passthrough på spdif, för många droppade paket... men det borde innebära förlust i kvalité (kanske inte nämnvärd) men i en recension skulle jag gärna se det nämnas iallfall...

Jag tycker det är en stor grej, men iof provtittar man och det låter och ser jättebra ut så kanske man låta det va och inte grotta i det mer :lol:

Postad 07 december 2007 - 09:19

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Skickar inte spelaren ut bilden i 24 Hz skickar den istället ut bilden i 60 hz (inte 50 hz!). Finns inte en "HD-ready" tv i världen som inte kirrar 60 hz. Dvs spelaren utför en 3:2-konvertering. Inget mickel med ljudet behövs.

edit: aha, men man kan ju förstås få spelaren att skicka ut signalen som 576i50 ja...dvs om man av nån idotisk anledning vill göra sin BD-film via Scart eller nått - vet i fasen hur den gör den konverteringen faktiskt. :lol: Men gissar på att den repeterar en av 24 bilder för att komma upp i 25 Hz.

Redigerat av pacman, 07 december 2007 - 09:28.

Postad 07 december 2007 - 09:45

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
HD-film i 50 eller 60hz blir "ryckigt" hur du än hanterar signalen. Alla filmproduktioner som spelas in på just film (inte video alltså utan 35, 70 osv millimeters FILM) spelas in i 24 FPS. På DVD-formatet snabbare man upp detta i PAL (till 25 bilder/sek) vilket gör att filmen (bilden) löper snabbare. Detta påverkar också ljudet såvida man inte pitchkorrigerat ljudet efteråt. I NTSC repeterar man istället 2 bildrutor av 5 för att kompensera till NTSC-systemets 30 FPS (egentligen 29,97 om man skall vara exakt.) Detta ger korrekt hastighet på filmen, men istället en ryckighet (som iofs går att kompensera för, mycket enkelt på en HTPC t.ex)

När det gäller blu-ray och HDDVD så lagras filmen i 24 FPS och levereras också ut i sin tur i 24hz. För att visa denna bild i 50 eller 60hz så måste man alltså kompensera "åt andra hållet."

Alternativet är om skärmen klarar en multipel av 24 hz, dvs 48, 72 eller 96 hz.

1080p/24 flyter på mycket bra i min Pioneer plasma och jag tycker absolut man skall kolla att skärmen man funderar på stödjer detta om man skall köpa TV (eller projektor) idag då film förblir film och kommer spelas in i 24 bilder per sekund ett antal år till...

Min Pioneer plasmas Pure Cinema II detekterar detta på alla källor som indikerar att originalet är filmbaserat (24 fps) material, bryter ner bilden och bygger om den med rätt FPS (3:3 pulldown tror jag det kallas...) och visar bilden i sin tur i 72 hz.

Postad 07 december 2007 - 11:47

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

I NTSC repeterar man istället 2 bildrutor av 5 för att kompensera till NTSC-systemets 30 FPS (egentligen 29,97 om man skall vara exakt.)

Inte så viktigt men, alla bildrutor repeteras, men de repeteras olika många gånger.

Konverteringen, som kallas 3:2 pulldown är en konvertering från 24 frames/s till 60 fields/s. Varannan frame kommer repeteras 3 ggr(då i fields-form), varannan kommer repeteras 2 ggr(då i fields-form):
Postad bild

Har aldrig gillat det där med att man säger att NTSC är 30 frames/s (vilket man ser ofta), kan tyckas vara samma sak men ibland ställer det bara till det. 60 fields/s ska det va, då stämmer matematiken oxå. :lol:

Värt att påpeka är dock att 24p film kan på NTSC DVD utan problem lagras som 24 Hz progressivt, 60 Hz interlace och alla möjliga varianter däremellan. Dvs man måste numera inte göra en 3:2 pulldown när man överför film till NTSC DVD, på skiva kan man lagra lite hur som helst. Grejjen är dock att ut från mpeg-dekodern kommer (iprincip) alltid 60 Hz så nån form av 3:2 konvertering sker alltid med NTSC.

Postad 07 december 2007 - 22:13

ANSY
  • ANSY
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Kan någon summera:

Hur viktigt är det med en TV som klarar 24p?

Om min TV inte klarar det och jag skaffar en Blue-Ray spelare och ställer den på 50/60Hz.
Kommer jag att se "ryckigheten"? eller kommer jag kunna njuta av filmen ändå?

/ANSY

Postad 08 december 2007 - 10:24

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3 433 inlägg
  • 0

Om min TV inte klarar det och jag skaffar en Blue-Ray spelare och ställer den på 50/60Hz.

Det är bara du som kan svara på om du kommer att störa dig på det. Gå till en butik och se om du har ont av det.

Postad 10 december 2007 - 14:09

eriklarsson
  • eriklarsson
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Min Pioneer plasmas Pure Cinema II detekterar detta på alla källor som indikerar att originalet är filmbaserat (24 fps) material, bryter ner bilden och bygger om den med rätt FPS (3:3 pulldown tror jag det kallas...) och visar bilden i sin tur i 72 hz.

Kallas inte det din tv gör för inverse 3:2 pulldown?

Anyways, det betyder alltså att jag (och många andra) som har en tv som klarar 50hz och 60hz men inte mer, kommer att få ryckig bild om man investerar i riktigt dyra hd-dvd/bd-spelare... det känns helt makalöst!!?? :lol:

Postad 10 december 2007 - 14:18

eriklarsson
  • eriklarsson
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Har gjort ett test med flera olika TV LCD/Plasma i butik där vi spelade upp från en B.D spelare, signal 1080p/24, och det var många...de flesta app som slåcknade. Har du inte stöd för 24hz så får du ingen bild i rutan. Sen vilket stöd du har...fullt ur eller inte...det är en annan sak. För att få ut bild sänder su signalen i 1080p/50-60hz, och av de tester vi gjorde i butik och hemma så flöt bilden utmärkt då. (Hemma använder jag Sharps B.D spelare till HD ready proje och kör på 720-1080p/50-60hz)

Eftersom du påstår att bilden flöt perfekt indikerar det att materialet spelades i en exakt multipel av TVns, och skulle spelaren snabba upp till 25fps kan jag köpa det, men om du menar att 60hz också flöt utmärkt tror jag nog det snarare är så att du inte såg ryckigheten... förklara gärna mer!

Skickar inte spelaren ut bilden i 24 Hz skickar den istället ut bilden i 60 hz (inte 50 hz!). Finns inte en "HD-ready" tv i världen som inte kirrar 60 hz. Dvs spelaren utför en 3:2-konvertering. Inget mickel med ljudet behövs.

edit: aha, men man kan ju förstås få spelaren att skicka ut signalen som 576i50 ja...dvs om man av nån idotisk anledning vill göra sin BD-film via Scart eller nått - vet i fasen hur den gör den konverteringen faktiskt. :lol: Men gissar på att den repeterar en av 24 bilder för att komma upp i 25 Hz.

24Hz i 60hz genom 3:2 pulldown känns helt galet att introducera. Att jag skulle spendera massor med pengar på att få så hög kvalité som möjligt men samtidigt introducera ryckighet är galet...

En repeat av den 24:e bilden är också otänkbart, jag har själv sett det och det om någonting är helt uteslutet, upplevdes som ett totalfrys varje sekund...

Jag känner hur många som helst som jag vet kollar på tv utan att matcha frameraten, dom tror att det funkar som det ska och ser därför inte att det rycker... nu är det nog tyvärr så att eftersom du vet att det inte kommer matcha kommer du säkert titta efter det, se det, och sen är du fast. B)

Postad 08 januari 2008 - 00:14

Leif S
  • Leif S
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Eriklarsson, ANSY m.fl:

Har gått i precis samma tankar de senaste dagarna och undrat och var idag inne på InWarehouses konceptbutik på Birger Jarlsgatan, där de har flera Full-HD-paneler som de matar med Blu-Ray/24p.

Fick hålla på o spola hur mycket jag ville i Blu-Ray filmen som de hade som demo på Full-HD:sarna och kom fram till en sak:
Det var bara EN tv jag tyckte klarade 24p-signalen bra och det var Samsungs nya F8-serie med 100Hz och 24p MotionPlus. Den såg helt underbar ut! De andra (Samsung M86, Sony W3000, Panasonic plasma m.fl) var det ett mycket irriterande "judder" på vid långsamma panoreringar (antar att detta var p.g.a ej "äkta" 24p processing). Personligen skulle det driva mig vansinnig att kolla på i längden!

Så för min del blir det till att vänta några månader tills 100Hz:arna går ned några tusenlappar i pris... :)

Har du möjlighet skulle jag rekommendera alla som undrar huruvida det hackar eller ej att se efter själva; verkar vara väldigt individuellt om man irriterar sig på det eller inte.

MvH // Leffe

Postad 15 januari 2008 - 08:17

eriklarsson
  • eriklarsson
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

100Hz och 24p MotionPlus

Hmm det är inte så att den TVn interpolerar dit nya frames, alltså visar tex 48 eller 72 bilder och "hittar på" vad som ska vara emellan de "riktiga" bildrutorna då?

För när man väl tittar på en sån är det lätt att de andra ser ryckiga ut, fast det är ju en brist som filmbranchen som valt 24 fps är ansvariga för. Den ryckighet jag menar är att en panorering inte går helt mjukt, lite mer som "snabbare, sen långsammare, sen minifrys".

Dessutom har jag inte sett en TVn som klarar att interpolera snyggt, och det funkar ibland men ögat är alltför duktigt på att se när saker inte stämmer eller hänger ihop som det ska... (exempelvis så jag LOTR när en stor drake flög över en stad. Vingarna slog så snabbt att algoritmen hängde inte med, men det va ju busenkelt för mina ögon och hjärna att fatta att det skulle vara stad bakom och drake i närbild, och det upplevdes som massa konstiga effekter där vingarna passerade). Dessutom är dom riktigt dyra fortfarande, men jag erkänner att det finns potential.

Postad 15 januari 2008 - 10:02

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0

Dessutom har jag inte sett en TVn som klarar att interpolera snyggt, och det funkar ibland men ögat är alltför duktigt på att se när saker inte stämmer eller hänger ihop som det ska... (exempelvis så jag LOTR när en stor drake flög över en stad. Vingarna slog så snabbt att algoritmen hängde inte med, men det va ju busenkelt för mina ögon och hjärna att fatta att det skulle vara stad bakom och drake i närbild, och det upplevdes som massa konstiga effekter där vingarna passerade). Dessutom är dom riktigt dyra fortfarande, men jag erkänner att det finns potential.

Det där med vingarna är inget annat än MPEG-2 komprimeringsartefakt. Händer det på tok för mycket i varje pixel/mellan pixlar mellan varje frame så finns inte kapacitet att helt representera filmens exakta utseende.

Detta blir väldigt tydligt på digital-TV sändningar i kanaler som sänder i låg bitrate. Exempelvis: hela rutan fylld med snöande konfetti under TV-galor blir katastrof...

Postad 16 januari 2008 - 15:56

eriklarsson
  • eriklarsson
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Det där med vingarna är inget annat än MPEG-2 komprimeringsartefakt. Händer det på tok för mycket i varje pixel/mellan pixlar mellan varje frame så finns inte kapacitet att helt representera filmens exakta utseende.

Nja är inte så säker på det, är rätt van vid MPEG-2-artefakter osv, och iof är jag inte helt säker men jag tror att TVn brevid utan denna interpolering inte hade nån sån effekt.

Nu är vi iof inne på väldigt subjektiva saker, men slutsatsen är att tekniken i sig producerar för mycket artefakter och jag skulle störa mig på det...

Postad 16 januari 2008 - 16:36

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Kallas inte det din tv gör för inverse 3:2 pulldown?

Anyways, det betyder alltså att jag (och många andra) som har en tv som klarar 50hz och 60hz men inte mer, kommer att få ryckig bild om man investerar i riktigt dyra hd-dvd/bd-spelare... det känns helt makalöst!!?? :)

Det korrekta benämningen borde vara "3x framerate conversion" eller nått i den stilen om man ska vara noga men "3:3 pulldown" duger gott som beskrivning (inte 3:2, då det indikerar konvertering till 60 Hz).

Anledningen till att jag inte riktigt gillar ordet pulldown är att det ordet härstämmar från processen då man överför film till video (man "pulldown" filmrullen med filmrutorna in i telecine-utrustningen (3 resp 2 gånger per frame), dvs apparaten som scannar film till videosignaler). Att en skärm ändrar frekvensen är ju inte riktigt samma sak - om man ska vara noga, som sagt. :)

Ja 24 Hz material betyder att ni som inte har en tv som klarar 24 hz material får sk "3:2 judder" ja. Därför finessen börjar bli vanlig och den hypas (varför inga andra än Pioneer och några projtillverkare inte har fattat detta förän nu är dock en gåta...)

Problemet inte nytt, NTSC-film är oxå 24 Hz-material, dvs de som kör NTSC-filmer har ALLTID drabbats av "3:2 judder".

Redigerat av pacman, 16 januari 2008 - 16:38.

Postad 18 januari 2008 - 09:54

eriklarsson
  • eriklarsson
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Problemet inte nytt, NTSC-film är oxå 24 Hz-material, dvs de som kör NTSC-filmer har ALLTID drabbats av "3:2 judder".

Det stämmer, men jag vill inte drabbas...

Postad 18 januari 2008 - 12:23

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Det stämmer, men jag vill inte drabbas...

Då har du väl 3 alternativ:

1) Köp ny display

2) Fixa, mha en HTPC, ett BD-spelare program som konverterar upp BDs 24 fps till 25 fps genom att "snabba upp filmen" (+ ev ompitching av ljudet). Kan inget om HTPC men jag har för mig att nått sånt finns...

3) Gilla läget ändå alternativt stunta i det här med HD-film. :)

Postad 19 januari 2008 - 14:46

Unregistered0a3e2b6b
  • Unregistered0a3e2b6b
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Anyways, det betyder alltså att jag (och många andra) som har en tv som klarar 50hz och 60hz men inte mer, kommer att få ryckig bild om man investerar i riktigt dyra hd-dvd/bd-spelare... det känns helt makalöst!!??

-------------------

Har en Pioneer 5:gen har testat enligt manualen från Pioneer 24p Direct Out och Auto på OUTPUT RESOLUTION, ser väldigt lite skillnad om jag istället begär ut 720p och har kvar 24p eller 720p och stänger av 24p.

Det skulle nog behövas någon form av testfilm, vid panorering såg det väldigt lika ut!

Postad 27 januari 2008 - 21:32

eriklarsson
  • eriklarsson
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Då har du väl 3 alternativ:

1) Köp ny display

2) Fixa, mha en HTPC, ett BD-spelare program som konverterar upp BDs 24 fps till 25 fps genom att "snabba upp filmen" (+ ev ompitching av ljudet). Kan inget om HTPC men jag har för mig att nått sånt finns...

3) Gilla läget ändå alternativt stunta i det här med HD-film. ;)

1) Köpte ju den precis! :(

2) Har redan en HTPC, speedar redan upp 24 fps-material till 25 i realtid (och pitchar om ljudet, och kodar om till Ac3 i realtid för 5.1 till min reciever). Har ingen BD-läsare bara...

3) Gilla läget? Bah.... och strunta i HD-film? Det är ju nu det behövs mer än nånsin? Jag är ju beredd att lägga massa pengar på hårdvara om det finns nåt som kan leverera det jag vill ha, och så finns det inte!? o_O

Postad 08 februari 2008 - 21:45

EtaCarinae
  • EtaCarinae
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Som jag förstår lagras de flesta filmer i 24p på hddvd och bd, men vad gör spelarna om man inte har en tv som klarar 24p utan bara har tex 50hz...?

Varför pratas det inte om huruvida spelarna klarar detta olika bra osv? Jag har HTPC själv så jag vet vad det innebär att sampla om pcm-ljud när man spelar saker snabbare osv, samt att det inte funkar bra med spdif....

För att spinna vidare på tema ljud... Jag antar att det även går att återskapa 24Hz rutorna ur en vanlig PAL DVD och att det är spelaren som snabbar upp visningen med ca 4.2%. Ni som har 24p spelare med 24p skärm fungerar det bra (perfekt) för uppspelning av PAL-DVD? Och hur vanligt är det med PAL-DVDs där man bemödat sig med ned-pitchning innan kodning? Dessa skivor tappar ju litet i attraktion i 24p scenariot :) ...

Postad 09 februari 2008 - 22:30

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

För att spinna vidare på tema ljud... Jag antar att det även går att återskapa 24Hz rutorna ur en vanlig PAL DVD och att det är spelaren som snabbar upp visningen med ca 4.2%. Ni som har 24p spelare med 24p skärm fungerar det bra (perfekt) för uppspelning av PAL-DVD? Och hur vanligt är det med PAL-DVDs där man bemödat sig med ned-pitchning innan kodning? Dessa skivor tappar ju litet i attraktion i 24p scenariot :lol: ...

PAL DVD filmerna på en BD eller HD DVD spelare spelas upp i 50Hz. Det görs inte om till 24p.

Postad 12 februari 2008 - 00:05

EtaCarinae
  • EtaCarinae
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

För att spinna vidare på tema ljud... Jag antar att det även går att återskapa 24Hz rutorna ur en vanlig PAL DVD och att det är spelaren som snabbar upp visningen med ca 4.2%. Ni som har 24p spelare med 24p skärm fungerar det bra (perfekt) för uppspelning av PAL-DVD? Och hur vanligt är det med PAL-DVDs där man bemödat sig med ned-pitchning innan kodning? Dessa skivor tappar ju litet i attraktion i 24p scenariot :) ...

PAL DVD filmerna på en BD eller HD DVD spelare spelas upp i 50Hz. Det görs inte om till 24p.

Okey... surt. Jag tolkar det som att det kanske inte är helt trivialt att få mottagande ljudavkodare att förstå att det kommer en ström med lägre bittakt och som ska spelas upp i 24/25 av ursprungligt tempo. Det borde dock gå på PC, men har inte sett någon sådan finess i något DVD-program...

Postad 12 februari 2008 - 13:44

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Jag antar att det även går att återskapa 24Hz rutorna ur en vanlig PAL DVD och att det är spelaren som snabbar upp visningen med ca 4.2%.

Nej det är inte spelaren som speedar upp med 4.2%. Det görs innan lagring på skivan så att säga (dvs videoströmmen "tajmas" som 25 hz och man lägger in ett ljudspår som är upp-pitchat).

Postad 22 februari 2008 - 13:39

eriklarsson
  • eriklarsson
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Okey... surt. Jag tolkar det som att det kanske inte är helt trivialt att få mottagande ljudavkodare att förstå att det kommer en ström med lägre bittakt och som ska spelas upp i 24/25 av ursprungligt tempo. Det borde dock gå på PC, men har inte sett någon sådan finess i något DVD-program...

Kolla in Reclock som ljudrenderare till PC. Det programmet kan användas både för att snabba upp 24fps material till 25 och samtidigt (valfritt) justera pitch, men också för att pictha ner PAL (kallas PAL Speed down) Så en 25fps PAL DVD med pitchade röster pitchas ner till original (men fortfarande i 25fps, om man vill).

Förvirrande? :)

Postad 02 mars 2008 - 16:11

EtaCarinae
  • EtaCarinae
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Kolla in Reclock som ljudrenderare till PC. Det programmet kan användas både för att snabba upp 24fps material till 25 och samtidigt (valfritt) justera pitch, men också för att pictha ner PAL (kallas PAL Speed down) Så en 25fps PAL DVD med pitchade röster pitchas ner till original (men fortfarande i 25fps, om man vill).

Förvirrande? :P

Jag är med.

Hur vanligt är det egentligen att PAL-DVD är nerpitchade innan kodning? (Så att vid uppspelning i PAL/25Hz fås samma tonhöjd som original). Jag är dåligt insatt i AC3 överföring över SP/DIF, men om uppspelningstakten klockas av sändaren och stora avvikelser är ok (ja jag vet - det är antagligen en utopisk önskan) borde en 24p spelare lätt kunna slöa ner PAL-DVD uppspelning till 24Hz och för en del skivor (de som inte är nedpitchade innan kodning) skulle vi då få orginaltakt på både bild och ljud och slippa pull-down konverertingar. Huzzah!

Postad 02 mars 2008 - 19:15

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

Förvirrande? ;)

Jag är med.

Hur vanligt är det egentligen att PAL-DVD är nerpitchade innan kodning? (Så att vid uppspelning i PAL/25Hz fås samma tonhöjd som original). Jag är dåligt insatt i AC3 överföring över SP/DIF, men om uppspelningstakten klockas av sändaren och stora avvikelser är ok (ja jag vet - det är antagligen en utopisk önskan) borde en 24p spelare lätt kunna slöa ner PAL-DVD uppspelning till 24Hz och för en del skivor (de som inte är nedpitchade innan kodning) skulle vi då få orginaltakt på både bild och ljud och slippa pull-down konverertingar. Huzzah!

Vet inte heller hur pass vanligt det är med nedpitchat ljud på PAL DVD. Men jag kan tänka mig att det är de flesta? Vet inte varför du vill göra om PAL DVD till 24Hz igen. Änne ett led som mixtrar med bild o ljud som kan försämra det.. är det värt det? PAL behövs inte göra någon pulldown på, det e NTSC som det görs på. Så om det är ryckig bild du oroar dig för så är det inte samma problem som på NTSC.

Postad 04 mars 2008 - 00:19

EtaCarinae
  • EtaCarinae
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Vet inte varför du vill göra om PAL DVD till 24Hz igen. Änne ett led som mixtrar med bild o ljud som kan försämra det.. är det värt det?

Jag var mer ute efter om det fanns en teoretisk möjlighet att komma tillbaka till originaltakt och originalpitch utan åverkan. Detta verkar ju vara principiellt möjligt i PAL-DVDs som inte är nedpitchade innan kodning.

PAL behövs inte göra någon pulldown på, det e NTSC som det görs på. Så om det är ryckig bild du oroar dig för så är det inte samma problem som på NTSC.

Var litet för snabb där :) Det är väl t o m så att NTSC-DVD också nästan alltid har original-framarna i 24p och att det är spelaren som gör 2:3 pull-down? En 24p spelare borde då verkligen kunna ta en NTSC-DVD och trycka ut i 24p utan pull-down och utan strul med ljud-transkodning som ju i princip redan är sparad i originaltakt. Någon som provat NTSC-DVD i sin 24p spelare?

Postad 04 mars 2008 - 10:28

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Det går att lagra 24 Hz film på NTSC DVD på flera olika sätt, tex som 24p, 30p eller 60i. Det är bland annat därför, vad jag vet, alla mpeg2 dekodrar ger 60i ut.

Denna 60i kan förstås i ett senare skede konverteras till 24p, exempel på där det görs (eller iaf försöker göras) är Iscan VP30/50-processorna eller Pioneer plasma i Advanced-mode.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.