Har precis köpt hus och fnular lite över driftskostnaderna...
Det är direktverkande el vilket är lite oroväckande, fast jag hörde någon stans nyligen att direktverkande el idag är billigare än olja...
Som tur är så är alla element bytta till oljefylda radiatorer och det är även en luftvärmepump installerad. Just nu är 75% av elementen avslagna och jag försöker värma huset med luftvärmepumpen i stället (det är enplans hus).
Nu till min fråga. Elementen ligger på 800 W. 800 W drar de väl när de går i maxfart antar jag?!? Om man då kör dem på medeltempratur, hur många watt kan de dra då? 500 w?!?
Vad kostar då ett element som drar låt säga 500 watt på månadsbasis?
Tänker jag rätt så här: 500W= 0,5kW. Detta element drar då 0,5kW/timme=0,5kWh?!? 0,5kWh=ca 0,50 kr.
0,50 kr *24 h * 31 d= 372 kr/mån.
=ett av mina element kostar mig ca 370 kr varje månad när de går på medelfart?!?
(detta ska jag jämföra med hur mycket luftvärmepumpen drar). Det känns som att luftvärmepumpen är det billigare alternativet med tanke på hur många som installerar sådan just nu...
Någon som är relativt säker på hur mycket ett 800 watts element drar på medelfart och vad en luftvärmepump som är specad till "kapacity: 4,2 kW, input: 35 W drar?
Tack!
/Johan