Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur mycket kostar elementen i drift?

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 december 2007 - 23:08

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1 364 inlägg
  • 0
Tja

Har precis köpt hus och fnular lite över driftskostnaderna...

Det är direktverkande el vilket är lite oroväckande, fast jag hörde någon stans nyligen att direktverkande el idag är billigare än olja...

Som tur är så är alla element bytta till oljefylda radiatorer och det är även en luftvärmepump installerad. Just nu är 75% av elementen avslagna och jag försöker värma huset med luftvärmepumpen i stället (det är enplans hus).

Nu till min fråga. Elementen ligger på 800 W. 800 W drar de väl när de går i maxfart antar jag?!? Om man då kör dem på medeltempratur, hur många watt kan de dra då? 500 w?!?

Vad kostar då ett element som drar låt säga 500 watt på månadsbasis?

Tänker jag rätt så här: 500W= 0,5kW. Detta element drar då 0,5kW/timme=0,5kWh?!? 0,5kWh=ca 0,50 kr.

0,50 kr *24 h * 31 d= 372 kr/mån.

=ett av mina element kostar mig ca 370 kr varje månad när de går på medelfart?!?

(detta ska jag jämföra med hur mycket luftvärmepumpen drar). Det känns som att luftvärmepumpen är det billigare alternativet med tanke på hur många som installerar sådan just nu...

Någon som är relativt säker på hur mycket ett 800 watts element drar på medelfart och vad en luftvärmepump som är specad till "kapacity: 4,2 kW, input: 35 W drar?

Tack!

/Johan

Postad 12 december 2007 - 23:22

FiRREN
  • FiRREN
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0
ledsen att jag inte kan hjälpa dig att räkna, men finns inte den dära sidan som dom gör reklam om på tv, fortum som kan hjälpa en att räkna vad det kostar osv?

EDIT: var inne och kollade lite på fortums sida, det var mer tips på att sänka sin elförbrukning.

Redigerat av FiRREN, 12 december 2007 - 23:28.

Postad 13 december 2007 - 08:25

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

• 931 inlägg
  • 0
I varje kommun finns det en energirådgivare som man kan ringa till och diskutera liknande saker med.

Vattenfall har annars en energiguide på sin hemsida som kanske kan hjälpa dig.

http://www.vattenfal...WT.ac=advertise

Postad 13 december 2007 - 10:51

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2 261 inlägg
  • 0
Tycker du har en bra lösning med luftvärmepump samt oljefyllda elradiatorer. Visst, ett vattenburet system kanske är ännu mer kostnadseffektivt, men att få in vattenburet i ett hus som i dagsläget saknar det är ganska dyrt. Jag och min sambo bor i ett 2 plans radhus på ca 145 kvm och vi värmer hela klabbet med luftvärmepump. Övervåningen är nån grad svalare, men eftersom den inte används så mycket så är det inga problem. Iofs har vi numer ett biorum däruppe vilket innebär att vi spenderar mer tid däruppe. Så blir det riktigt kallt längre perioder kanske vi stödeldar med nåt element...annars får värmen från projektorn och ps3:an sköta uppvärmningen av biorummet...haha!
Har du möjlighet att sätta in braskamin är det något du bör överväga. Vi har en och när det blir riktigt kallt är det gött att kunna tända en brasa...både för värmen och för mysfaktorn.

Du skriver inte hur stort hus du har, hur välisolerat det är och var du bor i landet, men om det är en någorlunda öppen planslösning och du bor i från mellansverige och söderut så borde det inte vara några större problem att värma hela huset med luftvärmepumpen så länge utetempen inte kryper ner för långt. Finns faktiskt ett bra forum där det finns mycket hjälp att få gällande såna här frågor.

www.varmepumpsforum.com

Lycka till!

//P

Redigerat av peppelito, 13 december 2007 - 10:53.

Postad 13 december 2007 - 15:48

Unregistered87e80d3e
  • Unregistered87e80d3e
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Du verkar räkna rätt. Om ett element drar 1 kW per timme så blir det riktigt kWh. Sen resten är ju inga problem att räkna ut. Gällande luftvärmepump så är det förstås ett bra alternativ. Luftvärmepumpen brukar bara använda ungefär 1-1.5 kW (det står på luftvärmepumpen, våran är 1.14kW). Man kan säga att denna effekt används för att flytta värme från utsidan till insdian så att värmeeffekten vid gynnsamma förhållanden blir då uppmot 4-5 kW. Självklart minskar detta med temperaturen, och du kommer märka i januari, februari att din luftvärmepumpe inte räcker till :D

Som nämts, en braskamin är en utmärkt värmekälla för dig. Luftvärmepumpen kan snabbt regleras ned automatiskt om du eldar för mycket, samt den hjälper till att cirkulera luften. Gällande oljefyllda element så finns det egentligen ingen fördel med dessa idag. Men en god styrning av "icke-oljefylda element" så fungerar de minst lika bra. Tvärtom så får du en tröghet i de oljefylda som kan vara till nackdel.

Som tillägg, så har vi en liknande situation som du verkar ha. El-element+luftvärmepump. Luftvärmepumpen värmer bra och trevligt för hushållsekonomin. Nyligen installerade vi också en braskamin vilket också höjer trivseln :unsure: För en nyinstallation av braskamin kan du räkna med kaminpris ca 20' för en märkeskamin, och lika mycket till för installation. Men självklart kan du komma billigare undan...

Redigerat av Unregistered87e80d3e, 13 december 2007 - 15:52.

Postad 13 december 2007 - 18:18

jonitz
  • jonitz
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0

Du verkar räkna rätt. Om ett element drar 1 kW per timme så blir det riktigt kWh.

Detaljer kanske, men förvånansvärt många verkar inte kunna skilja på effekt och energi. Ingenting kan dra 1kW per timme eftersom enheten för effekt redan har dimensionen "per tidsenhet", dvs 1W = 1J/s. Elementet drar alltså 1kW eller 1kJ/s, vilket på en timme såklart blir 1kWh eller 3600kJ. Alltså W är effekt, och Wh blir ett mått på energi.

Postad 13 december 2007 - 20:19

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

• 1 229 inlägg
  • 0
det är nog svårt att gissa hur mycket el det går åt, det beror ju helt på hur välisolerat huset är tex... läs av elmätaren varje månad och ha koll på förbrukningen sommar vs vinter så vet du snart;)
för mig går det åt ca 200kr mer i månaden på vintern till elvärmen, då försöker jag elda 2ggr per dag men det räcker inte riktigt....

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.