Comhem - Så här dålig är bilden!!! av frhape
Kommentarer till
Kommentarer till Comhem - Så här dålig är bilden!!! av frhape
Startad av
frhape
, dec 18 2007 11:54
2 svar till detta ämne
Postad 18 december 2007 - 11:54
Jag har samma fenomen på min TV, och eftersom jag matar den från en HTPC har jag större koll på vad som kommer in/ut.
Principen är att det finns PC Level 0-255 och Video levels 16-235 där det lägsta värdet är referensen för svart och det högsta referensen för vitt.
En PAL DVD har tex Video levels. Men HD-content använder tydligen PC levels.
Själv är min HTPC låst till Video levels (i de catalystdrivarna jag har iallfall) vilket innebär att om jag kör hd-content med PC levels så kommer HTPCn att klippa informationen mellan 0-16, och jag får "Crushed blacks", massa bildinformation i svärtan (och de ljusaste delarna också) går förlorad.
Vill jag undvika det måste jag konvertera PC levels 0-255 till Video levels 16-235, och banding-artefakter uppstår.
Tittar jag på samma content på min PC (som outputtar PC levels) får jag ingen banding där.
Kan det vara så att Humax-boxen är låst på en Color space, och därför ha behövt att välja om HD-content eller SD-content ska se bra ut?
Det är rätt illa :/
Hmm sorry för lång inlägg

Postad 18 december 2007 - 15:15
https://www.minhembi...s...062&st=2460 så ser du att detta troligen fixas iom en mjukvaruuppdatering på deras HDbox i januari månad.
Se tråden:
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar