Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Förstärkare till Klipsch RF-82

58 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon PMA-1500AE (Stereoförstärkare) 6 8,53 (14) Inga priser
Klipsch Synergy F-3 (Golvhögtalare) 1 9,06 (15) Inga priser
Klipsch Reference RF-82 (Golvhögtalare) 1 9,25 (51) Inga priser
38 relaterade trådar
KLIPSCH-klubben (2388 inlägg) 9 mån sedan
2-kanalsförstärkare med Hembiofunktion (198 inlägg) 4 år sedan
Gästbok för Anton9101 (1 inlägg) 6 år sedan
Rf82 eller rp160 (8 inlägg) 7 år sedan
Tips! Klipsch på Black Friday hos Elgiganten (20 inlägg) 8 år sedan
Klipsch F3 vs B&W 683 Bastryck/diskant? (78 inlägg) 8 år sedan
Hjälp ang högtalare (17 inlägg) 9 år sedan
dynavoice m-85 gen 1 vs Klipsch rf-82 mk1 (32 inlägg) 9 år sedan
Ersätta Harman Kardon HK3390 med AVR460? (0 inlägg) 11 år sedan
Klipsch RF82 eller RF63? (19 inlägg) 12 år sedan
* Officiell tråd - Klipsch RF serien * (642 inlägg) 12 år sedan
Förstärkare och CD till Dali Ikon 6 (20 inlägg) 12 år sedan
Denon PMA-1500AE (31 inlägg) 14 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 14 år sedan
Förslag på ersättningshögtalare (8 inlägg) 14 år sedan
Bästa förstärkare under 8000 beg (12 inlägg) 14 år sedan
Bildinställningar till pioneer pdp-lx5090 (5 inlägg) 14 år sedan
Provlyssnat! (120 inlägg) 14 år sedan
Min Ljudresa (121 inlägg) 15 år sedan
Söker ny högtalarkabel till mina Klipsch F3´or (19 inlägg) 15 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 15 år sedan
Ingen bas (26 inlägg) 15 år sedan
Ny Hk970 med nya Klipsch RF-82 o basen är borta. (19 inlägg) 15 år sedan
Gruppköp- Klipsch F3 ifrån Best Home Cinema (17 inlägg) 15 år sedan
Denon pma1500AE vs XTZ 100D II (11 inlägg) 16 år sedan
bästa förstärkare och högtalare för ca 20K ? (59 inlägg) 16 år sedan
Klipsch RF82 (50 inlägg) 16 år sedan
Vilken av dessa 2-kanalare? (66 inlägg) 16 år sedan
Vilken stereo förstärkare (14 inlägg) 17 år sedan
Högtalare för metal (75 inlägg) 17 år sedan
Tips på ny 2-kanalare... (23 inlägg) 17 år sedan
Marantz PM-15S1 vs. Denon PMA-1500AE (2 inlägg) 17 år sedan
Tips på förstärkaralternativ (7 inlägg) 17 år sedan
nya frontar, rf82 eller rs8 (67 inlägg) 17 år sedan
Denon PMA-1500AE (2 inlägg) 17 år sedan
Inköp av ny 2-kanalare... (18 inlägg) 17 år sedan
Denon AVR3806 + PMA1500AE (18 inlägg) 17 år sedan
Klipsch Reference IV 2006 (0 inlägg) 18 år sedan

#1

Postad 19 december 2007 - 13:13

aje99
  • aje99
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Hej på er, alla kunniga!!

Var och lyssnade på Klipsch RB-82 igår och blev minst sagt imponerad av spelglädjen, riktigt bra ös var det i dom. Det enda jag är lite frågande till är att diskanten ibland blev lite för mycket, ganska påfrestande faktiskt.

Så nu till frågan: Vad skall man välja för förstärkare till dessa högtalare..? Jag vill ha något som dämpar diskanten något. Om man nu kan kalla högtalarna "ljus" i karaktären söker jag en förstärkare som är något "mörk" i karaktären. Håller detta resonomang över huvud taget? Är helt grön på detta som ni förstår... :P

Högtalarna kostar strax över 10 k, hur mycket är det då rimligt att lägga på förstärkaren? Var skall man lägga största krutet. Har kollat lite på stärkare runt 4-6k....

Ge mig allt ni har... Jag är tacksam för allt...

anders

#2

Postad 19 december 2007 - 16:33

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0

Hej på er, alla kunniga!!

Var och lyssnade på Klipsch RB-82 igår och blev minst sagt imponerad av spelglädjen, riktigt bra ös var det i dom. Det enda jag är lite frågande till är att diskanten ibland blev lite för mycket, ganska påfrestande faktiskt.

Så nu till frågan: Vad skall man välja för förstärkare till dessa högtalare..? Jag vill ha något som dämpar diskanten något. Om man nu kan kalla högtalarna "ljus" i karaktären söker jag en förstärkare som är något "mörk" i karaktären. Håller detta resonomang över huvud taget? Är helt grön på detta som ni förstår... :P

Högtalarna kostar strax över 10 k, hur mycket är det då rimligt att lägga på förstärkaren? Var skall man lägga största krutet. Har kollat lite på stärkare runt 4-6k....

Ge mig allt ni har... Jag är tacksam för allt...

anders


Hej Anders

ja vad kul att du gillar Klipschen...och rf-82 är fina högtalare som dessutom som nya kommer att ha en ännu ljusare ton i början då det är aluminiumkonor..+ att det är en horn diskant..., men detta släpper så småningom så man får ha tålamod i början för när dom släpper till så händer det saker.

till reciver al Ren förstärkare....beror lite på hur du har tänkt att använda anläggningen ..mer musik än film? tja en tvåkanalare kanske eller mer bio än musik eller rent av lika mycket på båda?..

Reciver:
Dom jag tycker passar bäst vad gäller Klipsch blir enligt min erfarenhet av dom som själv är klipsch ägare att Yamaha, Denon, Marantz, Sheerwood, Onkyo, t.ex varför väljer jag dom just? jo... dessa ärväldigt bra på biodelen men samtidigt väldigt bra på musikdelen oxå...och Denon och Marantz ger en varmare ljud bild i dessa högtalare och dessutom har en väldigt gererös biodel som har en massa tekniska möjligheter i dom oxå...

Förstärkare för musik är dom flesta 2 kanalare men....om man ska sikta på bara musik så tycker jag personligen att man ska isf sikta på Klipsch i F serien istället

dessa är mörkare i sin ton samtidigt väldigt mycket musik högtalare för den som vill ha ett basigare ljud ...något att fundera på kanske...
Rörförstärkare är otroligt väl passande till Klipsch det är en skön känsla att lyssna på en röris....mjukt varmt ljud en ren 2 kanalare i sann musik anda...

En reciver jag personligen tycker du ska hoppa över är H/K..Varför? jo det som är H/K kännetecken är just att det låter inte bra i Klipsch högtalare och framför allt inte i RF serien som direkt avslöjar i ljudet som brötigt och o sammanhängande.....och som en Reciver saknar H/k all potesial vad gäller biodelen för där har dom andra recivrarna betydligt bättre kompetens..och tro det eller ej men för eller senare kommer du förmodligen märka själv vilket ljud du vill ha och dina krav ökar med detta så vad du än gör så fälj hur du tycker att det ska låta för det kan ingen hjälpa dej med , där krävs dina öron och egna jämförleser, det vi kan göra är att komma med förslag på vad som KAN tänkas vara bra ..men du ska defentivft lyssna så mycket som möjligt innan du bestämmer dej...

Lycka till

//CG-47

#3

Postad 19 december 2007 - 16:54

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Roligt att du verkar hitta din högtalare, som näms är ju H/K väldigt populära till, om du tänkt främst musik borde ju 970 stå väldigt bra till.

Jag har endast hört dem tillsammans med recievers från Marantz och H/K då jag tyckte försnämnda gjorde bättre ifrån sig. Dock var det inte min typ av högtalare så min åsikt väger nog rätt lite.

// Sat

#4

Postad 19 december 2007 - 18:35

aje99
  • aje99
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Tack för snabba och bra svar..

Det jag är ute efter är en ren 2-kanalsanläggning. Visst kommer den få vara med när jag tittar på film, men framför allt är det musik som gäller.

Jag skall absolut titta på F3:orna, låter väldigt intressant. Det enda med dom är att det är sämre element (enligt HIFI-huset) i dom. Av någon anledning stör det mig fast jag inte ens lyssnat på dom... Kanske ändrar sig när jag hör dom.

Av förstärkare verkar det som om Denon och Marantz är värda att titta lite extra noga på. Har kollat lite på XTZ - Class A100 DII som ju enligt många är väldigt kompetent förstärkare. Någon som har erfarenheter av den tillsammans med Klipsch..?

Tack på förhand...

#5

Postad 19 december 2007 - 19:50

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Jag rekommenderar Arcam, Electrokompaniet eller Äldre Classe. Samtliga fungerar strålande.

#6

Postad 19 december 2007 - 23:25

Schumi
  • Schumi
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Jag kör med Denon PMA 1500AE till RF-82. Det låter riktigt riktigt bra.

#7

Postad 20 december 2007 - 12:28

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

  • 808 inlägg
  • 0
Jag förstår inte varför F3 skulle vara bättre till musik än RF-82. RF-82 är helt klart bättre! Bättre delningsfilter, bättre element, mer stadgad låda osv. Dessa spelar både renare och mer definierat än F-serien, så har du möjlighet så hade jag gått på RF-serien.

Tyvärr kan jag dock inte rekommendera XTZ:an till ett par Klipsch då jag tycker diskanten drar iväg för mycket, speciellt då man spelar lite högre.

Förstärkare som annars passar bra är Denon, NAD, Cambridge, Onkyo och Marantz.

MVH Flingan

Redigerat av Flingan, 20 december 2007 - 12:29.


#8

Postad 20 december 2007 - 12:49

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Vad provlyssnade du med för förstärkare och ljudkälla?
Är man tveksam till toppen efter en provlyssning tycker jag det är frågan om man ska försöka fixa det med elektronik eller om man ska kika vidare på andra högtalare.
Det kan ju vara så att man kollar ordentligt på andra högtalare och konstaterar att Klipsch ändå är det man vill ha ... (efter att ha provlyssnat lääänge på Klipsch - utan att bli trött) ... då kan man börja försöka med elektronik.

#9

Postad 20 december 2007 - 13:01

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0
Provlyssna innan du köper & försök att lyssna på så många som möjligt .

Marantz & Yamaha är 2 säkra kort båda har ett neutralt ljud , Maranten ett lite varmare varmare ljud . Även Denon skall oxå vara mkt bra ihop med Klipsch om man kollar på Klipsch forum .

Onkyo är lite för ljus i karaktären .

HK är lite för mörk i karaktären . Har själv HK & är inte riktgt nöjd med den kombinationen blir troligtvis en Marantz som ersättare .

Men försök att provlyssna & se vad som passar dig & se dessa endast som ett förslag

#10

Postad 20 december 2007 - 15:09

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0

Jag förstår inte varför F3 skulle vara bättre till musik än RF-82. RF-82 är helt klart bättre! Bättre delningsfilter, bättre element, mer stadgad låda osv. Dessa spelar både renare och mer definierat än F-serien, så har du möjlighet så hade jag gått på RF-serien.

Tyvärr kan jag dock inte rekommendera XTZ:an till ett par Klipsch då jag tycker diskanten drar iväg för mycket, speciellt då man spelar lite högre.

Förstärkare som annars passar bra är Denon, NAD, Cambridge, Onkyo och Marantz.

MVH Flingan


Tja.. F-serien är anorlunda byggd och är inte en amrikanare heller utan en KINA tillverkad vilket i sig förklarar priset ..och visst dom har ett lite sämre delningfilter . men trots det är dom inte sämre ändå..utan annorlunda bara,..och dom är lite basigare och mörkare i ljudet vilket kan vara mer intressant då han vill ha ett varmt ljud,...och tydligen så är det musik som gäller och då är faktiskt F-serien inte fel alls..

ja jag får hålla med dej att det är lite lurigt med XTZ även om dessa makiner är väldigt bra oxå..

RF-serien är ju kanon grejer , men F-serien är absolut inte dåliga grejer på något sätt, värt att komma ihåg kanske att det finns fler typer av klipsch högtalare som även ska passa in i rummet...har man inget stort rum så är kanske inte stora golv-högtlare nödvändiga när ljudet i klipsch blir så stort redan med små högtalare....jag själv har ju märkt hur det ibland är för stora h-talare i ett litet rum blir helt fel i ljud bilden, det blir overkill av stora mått...så därför så tycker jag att man kan även ta alla andra klipsch högtalare till en bra reciver ....

Jag glömde Cambridge som inte är fel heller faktiskt....eller acram som någon annan kom med eller Primare, eller Rotel , osv...men då sticker ju priset iväg utan dess like ....

//CG-47

Redigerat av Unregistered1113, 20 december 2007 - 15:11.


#11

Postad 20 december 2007 - 16:29

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0
Nu har ni väl snart rekommenderat varenda stärkarmärke som finns. Tror trådskaparen börjar bli förvirrad. :P Är diskanten tveksam varför inte kika på andra högtalare?

#12

Postad 20 december 2007 - 17:04

aje99
  • aje99
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Vad provlyssnade du med för förstärkare och ljudkälla?
Är man tveksam till toppen efter en provlyssning tycker jag det är frågan om man ska försöka fixa det med elektronik eller om man ska kika vidare på andra högtalare.
Det kan ju vara så att man kollar ordentligt på andra högtalare och konstaterar att Klipsch ändå är det man vill ha ... (efter att ha provlyssnat lääänge på Klipsch - utan att bli trött) ... då kan man börja försöka med elektronik.


Förstärkaren var en Yamaha vet inte vad den hette men en av deras lite dyrare... och så var det nån hårddiskspelare, också Yamaha...

Jag har lyssnat på en hel del högtalare men fastnade för Klipschen sen en kompis övertalade mig att lyssna på dom hos Ljudkällarn i Göteborg. Såg någon på forumet som jämförde Klipschhögtalare med PA högtalare, jag tycker han har lite rätt idet... fast på ett positivt sätt...Tyckte det var ett ###### drag i dom :P precis vad jag vill ha

Jag kanske skall tillägga att det lilla obehag jag kände av de höga frekvenserna var när det spelades riktigt högt. (vilket jag själv kanske kommer göra två gånger innan pensionen).

Jag har också haft funderingar på RB-61 tillsammans med en RW-10D subba, blir ungenfär samma pengar och ganska cleant designmässigt. Men jag blev som sagt ganska såld på golvarna, även RF-52 lät riktigt bra. oj oj.. börjar likna en högtalartråd nu...

Tillbaka till stärkarna : Verkar som jag i första hand skall kolla Marantz och Denon. Problemt blir väl nu att kunna provlyssna rätt combo, tror inte Ljudkällarn har Denon iaf bara Marantz. Om någon känner till någon annan affär som har Klipsch i Göteborgstrakten så hojta gärna till...!


Tack alla för hjälpen... /anders

#13

Postad 20 december 2007 - 17:13

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0

Nu har ni väl snart rekommenderat varenda stärkarmärke som finns. Tror trådskaparen börjar bli förvirrad. :) Är diskanten tveksam varför inte kika på andra högtalare?


Den är hissad lite i diskanten samt att hornet ger en rätt direkt verkan vilket kan kännas väldigt pang på rödbetan. Bra att inte välja allt för ljus elektronik. :P

#14

Postad 20 december 2007 - 18:09

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

  • 808 inlägg
  • 0
Ja det känns som att alla har rekommenderat alla olika förstärkarmärken som finns, men jag kan inte hålla med om att alla dessa skulle passa bra. Finns flera rekommendationer här som jag inte tycker passar Klipsch alls. Men jag ska inte fortsätta spinna på det. Kan bara konstatera att du gör helt rätt i att kolla upp Marantz hos Ljudkällarn, och hör lite om vad de rekommenderar!

Tja.. F-serien är anorlunda byggd och är inte en amrikanare heller utan en KINA tillverkad vilket i sig förklarar priset ..och visst dom har ett lite sämre delningfilter . men trots det är dom inte sämre ändå..utan annorlunda bara,..och dom är lite basigare och mörkare i ljudet vilket kan vara mer intressant då han vill ha ett varmt ljud,...och tydligen så är det musik som gäller och då är faktiskt F-serien inte fel alls..


Förstår inte riktigt vad du menar med att den är annorlunda byggd? Klart att F-serien inte är samma som RF-serien, men grundkonstruktionen är ju densamma, förutom placeringen av basreflexen.

Jag har aldrig sagt att F-serien är dåliga högtalare, tvärtom! Men jag tycker inte att de på något vis är bättre än RF-serien. Visst spelar de lite fetare bas, men o andra sidan så är den inte av samma kvalitet, och det låter gärna lite bumligt.

MVH Flingan

#15

Postad 20 december 2007 - 19:00

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

Tja.. F-serien är anorlunda byggd och är inte en amrikanare heller utan en KINA tillverkad vilket i sig förklarar priset ..

Enligt ett inlägg HÄR från en ägare till ett par RF82 så är även dessa (iaf hans) gjorda i Kina.
"The RF-83 and RF-63 are in fact made in the USA (Hope). The RF-82 on down are made overseas. My RF-82s do in fact say Made in China on the back."

Den är hissad lite i diskanten samt att hornet ger en rätt direkt verkan vilket kan kännas väldigt pang på rödbetan. Bra att inte välja allt för ljus elektronik.

Och vilka är det då med tanke på alla förslag? Det kanske duger lika bra med de gamla generaliseringarna gällande receivers? Ljusa: Pioneer, Yamaha. Varma: Marantz, Onkyo: Loudness: H/K. Kraftfulla: Nad, H/K. Resten: Neutrala??

Redigerat av Unregistered1013, 20 december 2007 - 19:01.


#16

Postad 20 december 2007 - 20:07

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

  • 808 inlägg
  • 1

Enligt ett inlägg HÄR från en ägare till ett par RF82 så är även dessa (iaf hans) gjorda i Kina.
"The RF-83 and RF-63 are in fact made in the USA (Hope). The RF-82 on down are made overseas. My RF-82s do in fact say Made in China on the back."


Stämmer bra det. Alla Klipsch-högtalare tillverkas i Kina, utom RF-63 och RF-83.

MVH Flingan

#17

Postad 20 december 2007 - 20:19

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

  • 3 121 inlägg
  • 0

Och vilka är det då med tanke på alla förslag? Det kanske duger lika bra med de gamla generaliseringarna gällande receivers? Ljusa: Pioneer, Yamaha. Varma: Marantz, Onkyo: Loudness: H/K. Kraftfulla: Nad, H/K. Resten: Neutrala??

Yamaha ska väl vara neutrala och kraftfulla ?
Får jag fråga varför inte Denon är ett alternativ ?
edit : citatmarkering

Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 20 december 2007 - 20:23.


#18

Postad 20 december 2007 - 20:43

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0

Förstår inte riktigt vad du menar med att den är annorlunda byggd? Klart att F-serien inte är samma som RF-serien, men grundkonstruktionen är ju densamma, förutom placeringen av basreflexen.

Jag har aldrig sagt att F-serien är dåliga högtalare, tvärtom! Men jag tycker inte att de på något vis är bättre än RF-serien. Visst spelar de lite fetare bas, men o andra sidan så är den inte av samma kvalitet, och det låter gärna lite bumligt.

MVH Flingan


Nej Flingan och jag säger inte det heller....jag säger bara att dom INTE är dåliga ..det betyder inte att jag påstår att du tycker dom är dåliga..OK...

Nja jag delar inte din uppfattning om att F-serien låter så ....det är kanske så som det många ggr är att det beror på vilken drivning man har även här sen är vi olika i vad vi gillar för ljud oxå en viktig faktor, och vissa reciver/stärkare funkar inte ihop med KLIPSCH vilket vi som har dom hemma har tydligt märkt.

när jag lyssnade på dessa så var det med en Yamaha....som drev dom F3 och det var så jag började bestämma mig för F3 , men som du säger så är Rf serien mer definerad och renare och ger bionljudet den vikt som jag behövde , och eftersom biolljudet är prio för mig så blev RF serien det jag valde..

hade det varit bara musik ..så hade jag nog haft F3 här istället för det är dom väldigt sköna att lyssna till...

Edit: ändrat och lagt till text.
//CG-47

Redigerat av Unregistered1113, 20 december 2007 - 21:06.


#19

Postad 20 december 2007 - 20:46

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

  • 808 inlägg
  • 0
Jag har fortfarande inte sagt att F-serien är dålig, så jag förstår inte varför du skriver det. Vid det här laget borde du väl veta att jag är en Klipsch-anhängare.

MVH Flingan

#20

Postad 20 december 2007 - 20:55

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0

Tja.. F-serien är anorlunda byggd och är inte en amrikanare heller utan en KINA tillverkad vilket i sig förklarar priset ..

Enligt ett inlägg HÄR från en ägare till ett par RF82 så är även dessa (iaf hans) gjorda i Kina.
"The RF-83 and RF-63 are in fact made in the USA (Hope). The RF-82 on down are made overseas. My RF-82s do in fact say Made in China on the back."


Tja det kan vara så att dom har börjat med det? , men från Klipsch själva så säger dom tydligt att dessa byggs i USA...sedan så pratade jag med en på ljudkällaren ( länge sedan nu ) och han såg hur dom tillverkades i fabriken då han har varit där och kollat.

Mina är defentivft från USA och är tillverkade där med....men visst USA gör kanske som sverige , tillverkning i asien för en billigare produktion ...inte allt för ovanligt längre....får skicka ett brev till klipsch och få en förklaring och info vad dom är vad idag, det är ju lika rörigt vad gäller JAMO vara eller icke vara i klipsch händer längre..
återkommer med info då jag ska skicka ett mail till dom ....och fråga.

JA han har fått många stärkare att välja på men det tycker jag ifs är bra för det är nu han ska hitta vad han gillar bäst..för hans öron och att veta det så måste man lyssna ...som du vet, ju mer man vet ju mindre slipper man undra..

//CG-47

#21

Postad 20 december 2007 - 20:59

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0

Jag har fortfarande inte sagt att F-serien är dålig, så jag förstår inte varför du skriver det. Vid det här laget borde du väl veta att jag är en Klipsch-anhängare.

MVH Flingan


Opps jag ser att jag skrev det ja ...vilket är ett ord för mycket...jag påstår inte det heller vilket jag säger med eller hur?

juups jag vet att du är en Klipsch anhängare :P

#22

Postad 20 december 2007 - 21:08

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

Och vilka är det då med tanke på alla förslag? Det kanske duger lika bra med de gamla generaliseringarna gällande receivers? Ljusa: Pioneer, Yamaha. Varma: Marantz, Onkyo: Loudness: H/K. Kraftfulla: Nad, H/K. Resten: Neutrala??

Yamaha ska väl vara neutrala och kraftfulla ?

Inte enligt de generella "lagar" som spreds ffa för ett par år sedan. Ljus och svag var omdömet som ofta spreds från mun till mun då (initierat av ett par självutnämnda "förståsigpåare"). Finns det kanske nya eller uppgraderade generaliseringar man kan använda?

Får jag fråga varför inte Denon är ett alternativ ?

Frågar du mig? Ingen aning. Annars var det väl någon som föreslog just Denon har jag för mig. Tror faktiskt att Denon ligger bland topp tre i nämnda alternativ här i tråden. Kan ju ändra sig dock... Verkar även som att det blandas friskt mellar flerkanal och tvåkanal i tråden vilket ju inte gör det hela lättare.

Är det inte lättare att söka vidare bland högtalare isf för att hoppas att man hittar en elektronik som dämpar (felkonstruerad?) diskanten så mycket att men inte riskerar få ont av den ("ganska påfrestande faktiskt")?

#23

Postad 20 december 2007 - 21:18

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0

Frågar du mig? Ingen aning. Annars var det väl någon som föreslog just Denon har jag för mig. Tror faktiskt att Denon ligger bland topp tre i nämnda alternativ här i tråden. Kan ju ändra sig dock... Verkar även som att det blandas friskt mellar flerkanal och tvåkanal i tråden vilket ju inte gör det hela lättare.

Är det inte lättare att söka vidare bland högtalare isf för att hoppas att man hittar en elektronik som dämpar (felkonstruerad?) diskanten så mycket att men inte riskerar få ont av den ("ganska påfrestande faktiskt")?


Tja men nu vill han ju ha Klipsch , och då ska vi väl hjälpa honom med att få ut av det på bästa sätt...

Tror t.o.m du sa en gång för länge sedan att man bör alltid börja med h-talren och så väljer man elektronik efter det..länge sedan nu , (Osäker här dock om du sa det)

ja denon är verkligen passande ...faktum är att jag blev väldigt sugen på Denons 4308, visst inte billig nu men vilken reciver ..ujuj...så inga (felkostruktioner här?) utan kanon grejer.

CG-47

#24

Postad 20 december 2007 - 22:06

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

Tja men nu vill han ju ha Klipsch , och då ska vi väl hjälpa honom med att få ut av det på bästa sätt...

Man bör nog fråga sig om man inte skall söka vidare om man skriver "ganska påfrestande faktiskt" om diskanten imho.

Tror t.o.m du sa en gång för länge sedan att man bör alltid börja med h-talren och så väljer man elektronik efter det..länge sedan nu , (Osäker här dock om du sa det)

Stämmer troligen. Vi diskuterade nog vilket man bör skaffa / uppgradera först har jag för mig (stärkare eller högtalare). Lättare att dra hem flera olika stärkare för hemmatest än flera stora olika golvare. Frågan i detta fall är om det redan är försent då (med tanke på diskanten). Tycker det låter som en chansning med tanke på första inlägget men det är ju upp till skaparen.

#25

Postad 20 december 2007 - 22:13

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0

Tja.. F-serien är anorlunda byggd och är inte en amrikanare heller utan en KINA tillverkad vilket i sig förklarar priset ..

Enligt ett inlägg HÄR från en ägare till ett par RF82 så är även dessa (iaf hans) gjorda i Kina.
"The RF-83 and RF-63 are in fact made in the USA (Hope). The RF-82 on down are made overseas. My RF-82s do in fact say Made in China on the back."

Den är hissad lite i diskanten samt att hornet ger en rätt direkt verkan vilket kan kännas väldigt pang på rödbetan. Bra att inte välja allt för ljus elektronik.

Och vilka är det då med tanke på alla förslag? Det kanske duger lika bra med de gamla generaliseringarna gällande receivers? Ljusa: Pioneer, Yamaha. Varma: Marantz, Onkyo: Loudness: H/K. Kraftfulla: Nad, H/K. Resten: Neutrala??


Du kanske inte tycker att det finns ljusare och mörkare av skalan för förstärkare? Jag grundare mitt uttalande på erfarenhesmässig kunskap. Vad exakt är den du vänder dig emot?

#26

Postad 21 december 2007 - 00:03

Tommy67
  • Tommy67
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Hej på er, alla kunniga!!

Var och lyssnade på Klipsch RB-82 igår och blev minst sagt imponerad av spelglädjen, riktigt bra ös var det i dom. Det enda jag är lite frågande till är att diskanten ibland blev lite för mycket, ganska påfrestande faktiskt.

Så nu till frågan: Vad skall man välja för förstärkare till dessa högtalare..? Jag vill ha något som dämpar diskanten något. Om man nu kan kalla högtalarna "ljus" i karaktären söker jag en förstärkare som är något "mörk" i karaktären. Håller detta resonomang över huvud taget? Är helt grön på detta som ni förstår... :)

Högtalarna kostar strax över 10 k, hur mycket är det då rimligt att lägga på förstärkaren? Var skall man lägga största krutet. Har kollat lite på stärkare runt 4-6k....

Ge mig allt ni har... Jag är tacksam för allt...

anders

Mors Bekymra dig inte om diskanten. Har haft mina 82or i 9 månader nu och nyligen släppte basen ordentligt så jag trodde ungarna vart och pillat men inte så. Har bas i överflöd saknar nästan lite diskant. Körde först hk revicer 7 55w 35A lät riktigt skapligt men kanske inte så detaljerat det finns mycket att hämta ur 82orna. Så jag köpte ett rent slutsteg som jag kör på preouten till 82orna (Rotel 1080) 200W 243A vilket lyft i både 2kanal och 7 . Köp gärna en förstärkare som du tycker har lite för mycket diskant för oj oj när de släpper ordentligt då vill du ha mer diskant, basen får en enorm skillnad. Rotel är varma och neutrala i sitt ljud , yamaha o marantz också ok men inte den styrkan. Hk räcker men saknas detalj upplösning. Men dina öron är viktigast, och ljudet kommer förändras från vast lite skrikigt när de är inspelade och det tar många timmar. Hk 97o är en kanon förstärkare för de pengarna. Om du vill pumpa på men till finlir nix.
Mvh Tommy

#27

Postad 21 december 2007 - 05:11

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

Du kanske inte tycker att det finns ljusare och mörkare av skalan för förstärkare?

Menar du baserat på märket under vissa / alla år eller på hur varje enskild modell låter just i dagsläget. Själv har jag ingen aning vad som kan vara lämpligt att föreslå i ämnet pga att jag inte gjort några jämförelser med någon tillräckligt bra metodik.

Jag grundare mitt uttalande på erfarenhesmässig kunskap.

Lite "Deja Vu" här, men liknande har hörts från ett par medlemmar som jämfört elektronik vid olika tillfällen, med olika högtalare i olika rum, och ändå kunnat kategorisera märkena generellt då de har kunnat kompensera för de stora skillnader i det som imö betyder mest (högtalarna och rummet).

Du mfl har säkert bättre koll än så men inte lätt att bedöma för en utomstående iom att metodiken är okänd. De erfarna som skriver att Onkyo är "ljusa" har de lika rätt som de erfarna som skriver att de är "varma"? Har varit liknande motsatser gällande de flesta märkena tex Yamaha och Marantz trots "erfarenhetsmässig kunskap". Inte helt enkelt...

#28

Postad 21 december 2007 - 09:59

aje99
  • aje99
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Som sagt... Jag fastnade rejält för RF-82. Det enda jag vill är att hitta en förstärkare som är lite "mildare" i de högre registren, för att jag tror att det skulle passa mig och mina tilltänkta Klipschhögtalare bra.

Det jag kollar på nu är Marantz PM7001 och DENON PMA-1500AE. Denonstärkaren har redan komenterats, kan någon säga nåt om Marantzen tillsammans med Klipschen. Någon som har den combon hemma rent av..?

anders

#29

Postad 21 december 2007 - 12:23

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

  • 808 inlägg
  • 0
Skulle nog vilja säga att Marantz passar bättre till Klipsch än vad Denon gör, i alla fall på det jag har hört. Men det kanske är en smaksak. Personligen tycker jag Marantz spelar lite varmare.

MVH Flingan

#30

Postad 21 december 2007 - 13:00

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0
som tommy67 säger så släpper dom efter en tids spelande( 4 till 10 månader) och då kommer den dova basen som gör den mjukare och varmare i ljudet, så det kan verkligen vara bra med Denon då dom nya ..har en liten annan ljudbild idag då märket inte är helt renodlat Denon som dom gamla ( för c:a 2-år sedan ) utan har en liten ljusare ljudbild idag , så Denonstärkare är inte fel ändå...men flingan har en poäng oxå att Marantz är mycket trivsamma i ljudet ihop med klipsch , och eftersom musiken tydligen kommer vara prio så är det detta som ska väg leda dej , så olika sorters musik är en bra testgrund från akustiskt- till ren basgång så du får hela upplevelsen i dina öron..

Lycka till.

//CG-47

Redigerat av Unregistered1113, 21 december 2007 - 13:02.


#31

Postad 21 december 2007 - 16:13

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Tja.. F-serien är anorlunda byggd och är inte en amrikanare heller utan en KINA tillverkad vilket i sig förklarar priset ..

Enligt ett inlägg HÄR från en ägare till ett par RF82 så är även dessa (iaf hans) gjorda i Kina.
"The RF-83 and RF-63 are in fact made in the USA (Hope). The RF-82 on down are made overseas. My RF-82s do in fact say Made in China on the back."


Tja det kan vara så att dom har börjat med det? , men från Klipsch själva så säger dom tydligt att dessa byggs i USA...sedan så pratade jag med en på ljudkällaren ( länge sedan nu ) och han såg hur dom tillverkades i fabriken då han har varit där och kollat.

Mina är defentivft från USA och är tillverkade där med....men visst USA gör kanske som sverige , tillverkning i asien för en billigare produktion ...inte allt för ovanligt längre....får skicka ett brev till klipsch och få en förklaring och info vad dom är vad idag, det är ju lika rörigt vad gäller JAMO vara eller icke vara i klipsch händer längre..
återkommer med info då jag ska skicka ett mail till dom ....och fråga.

JA han har fått många stärkare att välja på men det tycker jag ifs är bra för det är nu han ska hitta vad han gillar bäst..för hans öron och att veta det så måste man lyssna ...som du vet, ju mer man vet ju mindre slipper man undra..

//CG-47

dom är nog i hopsatta i usa men troligen är att element och filter är made in cihna då alla ome tillverkare har lagt produktionen på kina när det gäller filter och element.

#32

Postad 21 december 2007 - 21:13

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0

dom är nog i hopsatta i usa men troligen är att element och filter är made in cihna då alla ome tillverkare har lagt produktionen på kina när det gäller filter och element.


Tja det kan vara så, men jag är tveksam dock men jag har skickat ett mail till klipsch om detta så vi får klarhet i dessa frågor, för jag har kollat mina element och filter och det står made in USA på allt ,så Rf-63 är USA tillverkning iaf ..men visst det kan ju vara så att på dom lägre serierna är detta gjort så här...en sak är dock klar, att Klipsch Tech. har utvekling och ihopsättning i USA vad gäller RF delen , och vad som är säkert om Synergy serien så är den helt tillverkad i Kina... dock som du säger så kan en del av elektroniken ligga i kina...och som du säger så är dom ju storleverantörer av dessa varor , så jag håller inte det för omöjligt.....jag hoppas att klipsch kommer med ett svar snart..

Jag lägger ut det så fort jag har fått det.

//CG-47

#33

Postad 21 december 2007 - 22:08

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

dom är nog i hopsatta i usa men troligen är att element och filter är made in cihna då alla ome tillverkare har lagt produktionen på kina när det gäller filter och element.


Tja det kan vara så, men jag är tveksam dock men jag har skickat ett mail till klipsch om detta så vi får klarhet i dessa frågor, för jag har kollat mina element och filter och det står made in USA på allt ,så Rf-63 är USA tillverkning iaf ..men visst det kan ju vara så att på dom lägre serierna är detta gjort så här...en sak är dock klar, att Klipsch Tech. har utvekling och ihopsättning i USA vad gäller RF delen , och vad som är säkert om Synergy serien så är den helt tillverkad i Kina... dock som du säger så kan en del av elektroniken ligga i kina...och som du säger så är dom ju storleverantörer av dessa varor , så jag håller inte det för omöjligt.....jag hoppas att klipsch kommer med ett svar snart..

Jag lägger ut det så fort jag har fått det.

//CG-47

varför jag skriver så så är det så att den sista som gjorde bobinerna försvan för 6 år sen dom kunde inte konkurea med kina tillverkningen .
det som är troligt är att dom köper alla delarna i kina och sätter i hope elementen i usa men då skall det stå assembly in usa det finns flera element tillverkare som har gjort så men dom har försvunit med blixtens hastighet från marknaden .
det är det samma med den största ome tillverkan i usa i dag eminence har lagt ut nästan all sin tillverkning i fjärranöstern.

#34

Postad 21 december 2007 - 22:16

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

Lite "Deja Vu" här, men liknande har hörts från ett par medlemmar som jämfört elektronik vid olika tillfällen, med olika högtalare i olika rum, och ändå kunnat kategorisera märkena generellt då de har kunnat kompensera för de stora skillnader i det som imö betyder mest (högtalarna och rummet).

Du mfl har säkert bättre koll än så men inte lätt att bedöma för en utomstående iom att metodiken är okänd. De erfarna som skriver att Onkyo är "ljusa" har de lika rätt som de erfarna som skriver att de är "varma"? Har varit liknande motsatser gällande de flesta märkena tex Yamaha och Marantz trots "erfarenhetsmässig kunskap". Inte helt enkelt...

Fick syn på en tråd i grannforumet Faktiskt.se som tangerar en del av det vi diskuterar här. Bla skriver en faktisktmedlem (Michael G) följande :
"Jag har svårt att se giltigheten i denna förklaring. I de tidningar jag läser (läst) så tillskriver man i pricip genomgående den testutsatta apparaturen egenskaper av ljudmässig karaktär. Alltså att en förstärkare låter mörkt, att en kabel låter ljust, att en högtalare låter för direkt på, etc, etc...
Detta är en logisk omöjlighet med mindre än att man har fullständig kontroll på övriga kedjan inklusive rummet (kompletterat med mätvärden som stöder lyssningsresultaten).
Med tanke på att man snarare kombinerar referensanläggningar där allt låter "bra" tillsammans och i det rum de skall verka, borde slutsatsen snarast vara typ:
-Just denna anläggning i just detta rum med just dessa skivor, låter ljusare med kabel A än med kabel B.
Dvs. testerna säger i princip ingenting för normalkonsumenten. Oavsett om smaken är personlig eller inte. Men eftersom de utger sig för att ge viss vägledning och eftersom många tror att de gör det, blir det hela litet lurigt."


Ovan handlar om tidningars testande men kan naturligtvis lika väl gälla om någon med "erfarenhetsmässig kunskap" hemmatestar. Kanske inte så konstigt att någon menar Onkyo är ljus och en annan mörk. Kanske är som inlägget pekar på - ingen av dem vet egentligen om det är receivern / stärkaren som orsakar ljudkaraktären eller om det är något helt annat. Har man dessutom övertro på sig själv och drar säkra slutsatser (som i det övre citatet) så kan det bli riktig gallimatias över det hela.


.

Redigerat av Unregistered1013, 22 december 2007 - 06:01.


#35

Postad 21 december 2007 - 22:27

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Lite "Deja Vu" här, men liknande har hörts från ett par medlemmar som jämfört elektronik vid olika tillfällen, med olika högtalare i olika rum, och ändå kunnat kategorisera märkena generellt då de har kunnat kompensera för de stora skillnader i det som imö betyder mest (högtalarna och rummet).

Du mfl har säkert bättre koll än så men inte lätt att bedöma för en utomstående iom att metodiken är okänd. De erfarna som skriver att Onkyo är "ljusa" har de lika rätt som de erfarna som skriver att de är "varma"? Har varit liknande motsatser gällande de flesta märkena tex Yamaha och Marantz trots "erfarenhetsmässig kunskap". Inte helt enkelt...

Fick syn på en tråd i grannforumet Faktiskt.se som tangerar en del av det vi diskuterar här. Bla skriver en faktisktmedlem (Michael G) följande :
"Jag har svårt att se giltigheten i denna förklaring. I de tidningar jag läser (läst) så tillskriver man i pricip genomgående den testutsatta apparaturen egenskaper av ljudmässig karaktär. Alltså att en förstärkare låter mörkt, att en kabel låter ljust, att en högtalare låter för direkt på, etc, etc...
Detta är en logisk omöjlighet med mindre än att man har fullständig kontroll på övriga kedjan inklusive rummet (kompletterat med mätvärden som stöder lyssningsresultaten).
Med tanke på att man snarare kombinerar referensanläggningar där allt låter "bra" tillsammans och i det rum de skall verka, borde slutsatsen snarast vara typ:
-Just denna anläggning i just detta rum med just dessa skivor, låter ljusare med kabel A än med kabel B.
Dvs. testerna säger i princip ingenting för normalkonsumenten. Oavsett om smaken är personlig eller inte. Men eftersom de utger sig för att ge viss vägledning och eftersom många tror att de gör det, blir det hela litet lurigt."


Ovan handlar om tidningars testande men kan naturligtvis lika väl gälla om någon med "erfarenhetsmässig kunskap" hemmatestar. Kanske inte så konstigt att någon menar Onkyo är ljus och en annan mörk. Kanske är som inlägget pekar på - ingen av dem vet egentligen om det är receivern / stärkaren som orsakar ljudkaraktären eller om det är något helt annat. Har man dessutom övertro på sig själv och drar säkra slutsatser (som i citatet ovan) så kan det bli riktig gallimatias över det hela.


.

titta i gallerierna så blir man nästan mörkrädd det är bara att titta på golven parkett och inga mattor
och sen har folk mage att klaga på sina saker och tror?? att saker och ting blir bättre om man köper den förstärkaren eller den kabeln eller den högtalaren .

#36

Postad 22 december 2007 - 01:23

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0
ja jag håller med faktiskt , had ejag tagit bort mina mattor (har 2 stora) så hade rummet blivigt riktigt dåligt...

Annars är det bara att ge trådskaparen all lycka och som sagt hur du än gör så är det du och dina öron som ska fälla det avgörande beslutet om hur du vill ha det och vad du gillar i dina öron...och ta det lugnt och ta tid..ju mer man lyssnar ju mer kunskap får man och kan du ta hem och testa så är det en väldigt bra ide ..för då vet du hur det kommer att låta just hemma...

Du gillar Klipsch RF-82 men har märkt att dom är väldigt stora i ljudet och så är det...dynamiken är så otroligt kraftig i dessa högtalare att det behövs inte mycket till högtalare eller reciver/stärkare att ge dej det där ljudet du vill ha...

lycka till med vad du än bestämmer dig för :)

//CG-47

#37

Postad 22 december 2007 - 09:10

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Det man skall passa sig för är apparater som är hissade i diskanområdet. Detta har ingenting att göra med om det är dåliga rum! Rummet är en i sig egen faktor som skall bearbetas. Så skilj på äpplen och päron.

#38

Postad 22 december 2007 - 11:24

aje99
  • aje99
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
tja... Naturligtvis kommer rummet spela roll för ljudet och hela upplevelsen. Som Farbror Barbro sa: "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet". Jag kommer köpa mina RF-82:or och troligtvis även en Marantzstärkare och förhoppningsvis blir jag riktigt nöjd med det. Om inte blir det till att fortsätta att leta. Troligtvis ändras ens preferenser över tiden också, så vem vet vad man vill om ett par år...

Tack så jättemycket alla för hjälpen... :)

#39

Postad 26 januari 2008 - 17:12

Unregisterede3bc339b
  • Unregisterede3bc339b
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
ursäkta om jag kapar tråden, men jag är intresserad av lite samma sak. jag har en marantz sr5400 original SE receiver i dagsläget. tror ni att denne kommer orka med och fungera bra tillsammans med klipsch rf-82?

#40

Postad 27 januari 2008 - 15:15

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

  • 808 inlägg
  • 0
Visst kommer den att orka med att driva Klipsch RF82. Men dessa högtalare förtjänar egentligen mycket mer kraft för att komma till sin rätt. Känsligheten är hög på högtalarna, men de kan ha ganska knepiga fasvridningar som kräver ström.

MVH Flingan

#41

Postad 28 juli 2008 - 21:42

Unregistered1122
  • Unregistered1122
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
vad tror ni om RF-83 och McIntosh MA6500 för "hårdrock/metal/alternativt" så som dream theater, the used, totalt ###### mörker, falconer, millencolin och osv.

musik som jag lyssnar på: http://www.lastfm.se/user/oLjud

Har Sonus Faber Cremona Auditor nu, men vill ha mer action när jag lyssnar, mer slagkraft och pondus i klippet. ska kännas mer så att säga!

ska upp och lyssna på klipsch i umeå om de har dem där, hoppas det.

några kommentarer??

MVH Mikael

#42

Postad 23 september 2008 - 14:11

Unregisteredcbe4768c
  • Unregisteredcbe4768c
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
RF83 har sånt sjuk tryck att det är som att bli magpumpad av en 20-årig Mike Tyson i soffan. Tycker du inte att det är tillräckligt med action så vet jag inte vad du ska kolla på. Sen så se till att fråga hur länge dom haft modellen uppe inspelningstiden verkar vara A & O när det gäller Klipsch. Sen är frågan om du vill punga 10k extra för det trycket när du ljudmässigt (läs klang. vet inte hur jag ska utrycka mig) inte hör någon skillnad på dom och Rf63orna. Samt att dom är så ******** stora i 83 modellen. Men samtidigt smidiga om du behöver byta tapet, lär ju lossna om du drar på. :) Glöm inte favvoskivorna!

#43

Postad 19 februari 2009 - 08:57

saib0t
  • saib0t
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Jag är också ganska så intresserad av dessa högtalare, men funderar på hur de funkar ihop med min stereo.
Har en Rotel RB980BX och RC980BX combo, steget levererar 2x120W så det borde ju orka driva högtalarne.
Men som trådskaparen så vill jag inte att diskanten ska ta över för mycket, men det kanske inte är nått problem
efter inspelningstiden.? Vill ju ha ordentligt med tryck till hårdrocken, då verkar dessa högtalare vara det givna valet.?

#44

Postad 25 april 2009 - 22:54

Unregistered866066c7
  • Unregistered866066c7
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Trådupplivning...

Ingen som har erfarenhet av hur RF82 låter med Trends TA10?

#45

Postad 07 maj 2009 - 08:43

Chumba
  • Chumba
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa Yamaha a-s700 till mina klipsch rf-82. Vad tror ni om denna combo?

#46

Postad 02 juni 2009 - 09:28

Pelle81
  • Pelle81
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
*Chumba*
Här kommer ett svar/erfarnhet till dig ang dina funderingar på Yamaha A-S700 till klipsch RF82.
Jag har precis denna uppsättning hemma och det låter kanonbra för pengarna, lyssnar väldigt mycket på hårdrock och liknande musik. Yamahan är väldigt neutral, sticker inte ut någonting utan låter högtalarna spela så som det är tänkt. Dvs med pondus och kraft och med en hyperöppen ljudbild. Jag försökte akta mig för att återge den ibland vassa diskanten och det är inga som helst problem med Yamahan. Den funkar kanon för pengarna 5900:- hifihuset örebro

Hoppas du blir nöjd vad du nu kommer fram till för förstärkare!

Mvh Per

#47

Postad 21 juli 2009 - 21:21

malawi_voodoo
  • malawi_voodoo
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Tjo, jag lånar denna tråd med - som har innehållit mycket intressant information.

Jag lyssnar precis som oLjudet på mest metal och hårdrock, har sneglat på HK980 samt klipsch RF82, men skulle tex. MarantzPM7001 vara en bättre kombination? Om både HK980 (970) räknas som kraftpaket utan finlir och samma sak med RF82orna, är risken stor att detaljerna "försvinner" då så att säga, att man kanske bör välja marantzen istället för HK'n om man har ett par så pass kraftfulla högtalare som RF82?

#48

Postad 22 juli 2009 - 13:56

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

  • 808 inlägg
  • 0
Enligt mig är RF82 och HK980 en mkt bättre kombination än tillsammans med Marantzen.
Detaljerna kommer du inte förlora. Dessutom vet jag inte om HK 980 kan räknas som ett kraftpaket utan finlir, åtminstone inte i den prisklassen, för där kan du inte få så mkt bättre.

MVH Flingan

#49

Postad 28 juli 2009 - 15:40

agent 007
  • agent 007
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0
Jag lånar också tråden lite, jag har precis lyssnat till RF-62 på två helt olika ställen (och helt olika rum), jag tycker de var otroligt vassa i diskanten, snudd på plågsamma och otrevliga. MEN om de var placerade överdrivet långt ifrån varandra var ljudet riktigt bra, alltså lång mellan högtalare A och högtalare B.

Utan att veta gissar jag att detta är hornens fel/förtjänst, ljudbilden var supercentrerad och riktigt behaglig, trodde först att de hade en center kvarglömd, så grymt centrerat lät det.

Men till min fråga, upplevs RF-82 precis lika eller? Hade tyvärr ingen möjlighet att prova dessa (som jag var ute efter).

Men är det samma diskant i både 62 och 82?
Ni som har någon av dessa, tycker ni inte diskanten är snudd på obehaglig och mycket skrikig? (vi pratar musik, inte till film)

Redigerat av agent 007, 28 juli 2009 - 15:41.


#50

Postad 28 juli 2009 - 20:24

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

  • 808 inlägg
  • 0
Hejsan,

Jo det är faktiskt samma diskant i RF-82 och RF-62, så de bör låta snarlika i diskanten.
Jag har RF-62 och ska helt ärligt säga att jag inte riktigt vet vad jag tycker om dem längre. Jag har verkligen gillat de hur länge som helst. Mellanregister och bas tyckte jag var väldigt bra, och diskanten gav en väldigt fin närvaro.
Nu har jag varit utan högtalarna under nästan 10 månader, men när jag nu kom hem och lyssnade på dem så måste jag säga att jag blev lite besviken. Det är främst diskanten som gör mig besviken. Jag upplever den som du säger lite plågsam och intensiv på hög volym. Men o andra sidan så står de nu i ett annat rum och jag vet att det kan spela stor roll. Såhär minns jag inte högtalaren, men har svårt att säga om det är för att jag har vänjt av mig vid högtalaren eller om det är det nya rummet. I alla fall så planerar jag ett test mot en klassiskt golvhögtalare i något högre prisklass bara för att jämföra lite.

MVH Flingan



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.