Nu ska vi iof passa oss vad vi kastar för dynga.
360 och PS3 är HDTV anpassade, och HDTV är i HD 3 standarder - 720p - 1080i - 1080p. Detta är de 3 upplösningar som HDMI och HDTV standarden är utformade kring och det i första hand för Film och TV.
Vad som står på kartongen är inte vad spelen rendereras i utan vad som stöds, detta är för att konsumenten vet vad han ska titta på för att se om detta spel funkar på hans TV. Har han då en TV där det fint står 1080p och det fint på spelet står 1080p, ja då vet konsumenten att detta spelet kommer funka på dennes TV.
Spel och konsol kretsar kring dator standarder och där har fasta upplösningar aldrig varit något utan där finns olka upplösningar att välja mellan, XGA SVGA WXGA m.m osv. Detta är de upplösningar som spel görs för och körs i. Skulle man skriva ut detta på boxen hade det bara förvirrat folk då det som sagt finns dussintals upplösningar.
Att maskinen sen skalar upp för att anpassa de inre upplösningar till de 2 som HDTV kräver är bara något vi får leva med då HDTV kretsar kring 1080 eller 720.
Det viktiga för mig är att spelen flyter bra och att det ser snyggt. Vad det är för tekniskt bakom skiter jag i, jag får vad jag ser på screenshoots och trailers från hemsidor (får ju ta då det som är final) och om det sen skulle visa sig vara under 720p så bryr jag mig inte.
Isf fall bör de ju skriva ut vilken AA, vilken AF, vilken shader verison m.m man använder ellr vad spelar den tekniska informationen för roll?
Som sagt är man sugen på ett spel och vill se hur det ser ut så går man in på bra hemsidor så som gamersyde.com och se hur bilderna/filmerna är från spelet och bara skiter i om det är 1080, 720 osv.
Redigerat av PalmiNio, 30 December 2007 - 16:17.