Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Störningsvågor på Samsung LCD

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 januari 2008 - 19:13

Unregistered0d5a35d1
  • Unregistered0d5a35d1
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Här kommer ännu en störningstråd. Jag har kollat runt men har inte hittat liknande fall då det mesta verkar vara antennrelaterat. Jag har irriterande vandrande vågor/skuggor på skärmen som är fruktansvärt irriterande när man väl har hakat upp sig på dem. De första dagarna tänkte jag inte på det, jag var alldeles för upptagen med att vara exalterad! Men när jag började granska bilden upptäckte jag det och nu är det såklart det enda man ser :).

Först trodde jag att vågorna hade med störningar i den analoga mottagningen (Comhem) att göra. Men det kvarstår när man drar ut antennsladden och ENBART har DVD'n inkopplad (via SCART). De ser dock lite olika ut beroende på vad som är inkopplat.

Jag har kopplat bort samtliga störkällor som basstationer till telefoner, trådlås router o.s.v. Endast DVD'n är inkopplad och vågorna är kvar.

Den viktigaste frågan jag ställer mig är såklart om det överhuvudtaget KAN vara TV'n det är fel på med detta problemet. Jag tycker att det ser ut som typiska "taskig-antenn-i-husvagn"-vågor men det är det uppenbarligen inte!

Nån kunnig som kan stilla mitt sinne!?

Redigerat av Unregistered0d5a35d1, 10 januari 2008 - 21:18.

Postad 10 januari 2008 - 20:10

Unregistered0d5a35d1
  • Unregistered0d5a35d1
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Tillägg #1: När jag använder stillbildsfunktionen på TV'n och fryser bilden så fryser jag även vågorna. Detta borde väl tyda på att problemet ligger i insignalen? Eller?

Tillägg #2: Vid inkoppling av PC (via VGA-kabel) uppstår inte problemet. Det är helt fantastisk bild då man kör en HD-film!

Jag försöker bara utesluta fel på TV'n, det känns viktigast just nu!

Redigerat av Unregistered0d5a35d1, 10 januari 2008 - 21:09.

Postad 11 januari 2008 - 06:27

Unregistered0d5a35d1
  • Unregistered0d5a35d1
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Verkligen ingen som upplevt samma problem? Tänkte prova med kompositkablage idag...

En tanke: Kan det vara relaterat till elnätet? Jag har, åtminstone till synes, ojordade uttag i hela lägenheten. TV-kabel sitter visserligen i en jordad förgreningsdosa, men det hjälper väl knappast ifall väggutaget fortfarande är ojordat? Elkunskaperna är dåliga här...

Postad 11 januari 2008 - 19:46

Unregistered0d5a35d1
  • Unregistered0d5a35d1
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
OK! Fortfarande ingen respons men jag fortsätter ändå :)

Elnätet är uteslutet (som väntat faktiskt). Däremot gjorde det susen med kompositkabel, de vandrande persiennvågorna försvann vid DVD-tittande. Det enda som kvarstår är ett svagt flimmer, liknande det man får när man kör för låg frekvens på en CRT-skärm. Ljuset flackar liksom litegrann. Någon som vet vad detta beror på? Eller är det normalt för en LCD som inte har 100Hz?

Postad 11 januari 2008 - 20:01

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0
tjena bonkemannen!

Hjälpte en arbetskamrat igår att hämta ut sin nya samsung m86 igår från komplett. Den hade exakt samma fenomen som du beskriver, vandrande störningsvågor. Koppla in min dator via hdmi ingången å plötsligt var det borta. Först misstänkte vi att hans källa (en tvix) hade någon glapp i kontaktdonet eller liknande. Men när jag sedan ställde om datorn till att skicka ut 24Hz istället för 60Hz dök det upp även med datorn. Efter några snabba tester insåg vi att fenomet uppstod vid 24 å 50Hz men inte vid 60.

Polaren är ju ingen bildbög som jag själv å sa att han inte störde sig nämnvärt.

Samsungs nya F86 har haft rapporterade linjer vid just 24Hz signal, har kanske produktionsfelet spritt sig hos samsung? Eller är detta ett känd bugg? Har inte brytt mig att kolla igenom den officiella m86 tråden. Eftersom vi nu är två på detta forum kan man ju tänka sig att detta felet finns på ganska många m86:or och samsung fått en hel del support samtal. Vad tror ni händer om man ringer å frågar om de känner till buggen?? -"det har vi aldrig hört talas om"......

Postad 11 januari 2008 - 21:01

Unregistered0d5a35d1
  • Unregistered0d5a35d1
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Tjena!

Jag ställer mig frågan hur man överhuvudtaget ställer om grafikkortet till 24 Hz. Jag kan som lägst ställa 60 Hz. Vad ligger en standarddigital-TV-signal på? 50 eller?

Jag blir som sagt också av med linjerna när jag kopplar in datorn och nu även med kompositkablage till DVD'n. Nu kvarstår endast det lilla flackandet ljuset jag beskrev i förra posten. Men som sagt, det kanske "är så på den modellen :)"

Ett litet samtal till Samsung skadar nog inte. De ska ju såklart vet när man inte är helt nöjd.

Och ja... Jag är också en extrem bildbög! :P

Redigerat av Unregistered0d5a35d1, 11 januari 2008 - 21:03.

Postad 11 januari 2008 - 22:15

henkeny
  • henkeny
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Kan rapportera att jag hade exakt samma problem med min LE40S86, alltså en helt annan modell.

Problemen uppstod vid analog tv från comhem, digital-tv från comhem och även vid DVD från standard scart. När jag kör min laptop via VGA har jag klockren bild.

MEN, efter ganska exakt 1 veckan med frenetiskt sökande på nätet, bildkalibrering osv. så försvinner ränderna helt plötsligt. Kan det vara så att det är någon inkörningsperiod? För nu syns inte tillstymmelse till några ränder och jag är väldigt nöjd med bilden för att vara en så pass billig 40 LCD.

Postad 11 januari 2008 - 22:39

Unregistered883bce2a
  • Unregistered883bce2a
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Jag har precis samma sak på min 46m87. Syns mer eller mindre beroende på sändning och färg osv. Oftast märker man det inte alls. Har sett det på digital-TV via scart men ocskå från PS3:an via s-video. Men Datorn och PS3:an via HDMI ser perfekt ut.
på min börjar dom vandra ca:1 dm från skärmens ovankant. Uppåt resp. nedåt från den positionen.
Har också märkt att dom försvinner om man sätter på stillbilden på tv:n, men däremot är dom kvar om man sätter på stillbilden på digitalboxen. Stör mig inte speciellt mycke på detta men vore ju kul att få ett svar vad det är för något.

Postad 12 januari 2008 - 09:09

Unregistered0d5a35d1
  • Unregistered0d5a35d1
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Kan rapportera att jag hade exakt samma problem med min LE40S86, alltså en helt annan modell.

Problemen uppstod vid analog tv från comhem, digital-tv från comhem och även vid DVD från standard scart. När jag kör min laptop via VGA har jag klockren bild.

MEN, efter ganska exakt 1 veckan med frenetiskt sökande på nätet, bildkalibrering osv. så försvinner ränderna helt plötsligt. Kan det vara så att det är någon inkörningsperiod? För nu syns inte tillstymmelse till några ränder och jag är väldigt nöjd med bilden för att vara en så pass billig 40 LCD.

OK! I mitt fall ser jag ränderna mindre tydligt vid comhems analoga signal, men det kan bero på att bilden är blurrigare där och att de framträder mindre då. Via component försvinner de på DVD'n, men tyvärr har jag inte componentutgång på min box. Det får rulla bäst det vill på det analoga skräpet, det skall ändå fasas ut helt så småningom. Får väl skaffa en bättre box vid läge med HDMI-utgång.

Jag har precis samma sak på min 46m87. Syns mer eller mindre beroende på sändning och färg osv. Oftast märker man det inte alls. Har sett det på digital-TV via scart men ocskå från PS3:an via s-video. Men Datorn och PS3:an via HDMI ser perfekt ut.
på min börjar dom vandra ca:1 dm från skärmens ovankant. Uppåt resp. nedåt från den positionen.
Har också märkt att dom försvinner om man sätter på stillbilden på tv:n, men däremot är dom kvar om man sätter på stillbilden på digitalboxen. Stör mig inte speciellt mycke på detta men vore ju kul att få ett svar vad det är för något.

EXAKT så ser mina ränder ut. De startar 1 dm från ovankanten och vandra uppåt respektive nedåt. Jag stör mig som fan på det, men de går ju som sagt att vaska bort om jag skippar scartkabeln. Tycker dock att det är kass av Samsung att inte klara signalerna från scart ordentligt.

Bilden från datorn ser mycket bra ut här också, via VGA kabel. Enda gången jag får njuta riktigt eftersom jag inte har någon Blu-Ray/HD-DVD-spelare ännu. Men ack vad Hayden Panettiere (Heroes) är fin i HD ;)

Tack för respons!

Postad 12 januari 2008 - 09:26

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Vita linjer/ränder som står still eller vandrar har diskuterats på en av trådarna för Samsungs M8:or.
https://www.minhembi...p;highlite=vita

Man kan nog säga att det är fastställt att flera av dessa apparater har/har haft problem med scartingångarna, verkar kunna vara hård- eller mjukvaruproblem. Äldre firmwares hade en s.k. scartbugg, osäker på om det är klarlagt att den verkligen existerat.

Sedan finns ju förstås alla andra förklaringar som ni redan testat.

Postad 12 januari 2008 - 11:23

Unregistered883bce2a
  • Unregistered883bce2a
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Har läst att F86:an har haft samma problem men det har lösts av en firmware uppdatering. Vilken firmware har ni som har detta problem? Själv har jag 2002.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.