Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ghosting och plasmor

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 January 2008 - 14:37

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
Har mer eller mindre vart bestämd i ett par veckor nu på att när nästa dos av penningtillskott kommer så ska jag beställa en Panasonic TH-42PX70. Men allt eftersom det börjar närma sig guldregn, har jag blivit mer och mer orolig över det här fenomenet ghosting. Läser det överallt att det är något som man inte riktigt blir av med, "men", men det går bort med lite myrornas krig och så..

Jag har genom detta forum läst mig till att det beror på att plasmacellerna, eller vad man ska kalla det för inte riktigt hinner kyla av ordentligt, så då får man liksom en spökeffekt, och som sagt det försvinner oftast med lite underhåll sas.

Men okej, det är bara tillfälligt, men hur ofta och i hur stor utsträckning störs man av det? Ser man det bara om man letar efter det, eller syns det rätt tydligt mest hela tiden? Hur fort och hur mycket måste man bearbeta cellerna som står för spökeffekten?

Av de apparater jag har kollat på, dvs px70:n och ett handfull lcd:er så tycker jag att det har vart rätt överlägset trevligast bild på plasman. Dock tror jag att jag kanske kommer att störa mig på ghostingen om det är jättetydligt och man måste hålla på med dagligt underhåll av tv:n för att bli kvitt det osv...

Så ge järnet nu. Hur pass vanligt och störande upplever ni ghostingen? Hur upplever ni det?
Observera nu att det inte är de permanenta inbränningarna jag är rädd för här.

Postad 23 January 2008 - 14:56

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0
Har framtvingat en ghosting på en Pioneer 427 en gång, men den försvann efter några minuters TV-tittande.

Har i övrigt inte sett någon ghosting på de 3 Pioneer plasmor jag ägt, 2 G7 och nu en G8, alla 42". Kan inte uttala mig om övriga märken.

Postad 23 January 2008 - 15:07

SH[]RTY
  • SH[]RTY
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
jag har lite probbs,,kika i slutet på denna tråd
https://www.minhembi...p;#entry1748553

Postad 23 January 2008 - 15:08

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0
Har en ganska ny PX-70 37" och har sett tydlig "Ghosting" en gång och antydan en eller ett par gånger. Inget störande alls. Har inte kört några myror eller annat efteråt utan bara "tittat på". Kör man mycket statiska bilder så kan det antagligen bli jobbigare? :)

Att välja bort en bättre tv-bild pga rädsla för störande ghosting tror jag vore ett stort misstag. Har heller inga problem med surr och knäppningar som man kan läsa att en del upplever (inte ännu iaf). Mest störande imo är refelexerna från fönster (på dagtid alltså) och lampor. Inte heller detta är så jobbigt så att jag skulle välja sämre bild om det var valet (inget nytt dessutom då det var samma med den gamla crtn). En sämre bild skulle jag reta mig på hela tiden.

Redigerat av Unregistered1013, 23 January 2008 - 15:09.

Postad 23 January 2008 - 15:10

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3680 inlägg
  • 0
Har inte heller drabbats av varken ghosting eller inbränningar på min P96'a.... Märker inga tendenser till det ens efter en lång spelkväll/natt med PS3 heller....

Postad 23 January 2008 - 15:27

Unregistereda5463e9c
  • Unregistereda5463e9c
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
Inte heller jag har sett tillstymmelse till ghosting på min PX70. Har dock inte spelat någonting än. Det kanske blir nu när den har klockat de första 200h.

Postad 23 January 2008 - 15:36

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
Just det, glömde nämna att jag tänkt kör en del wii på den också, och just för tillfället är det guitar hero 3 som går varmt. Nu vet jag inte riktigt om det tillför nåt till tråden, men jag ville nämna det iaf.

Postad 23 January 2008 - 16:11

Unregisteredb42c7e80
  • Unregisteredb42c7e80
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0
Jag har en LG som verkar vara det märke som drabbas mest av ghosting. Det var klart värre i början. Nu när TV'n är 3-4 månader så kan jag skönja ghosting när jag byter källa. D.v.s den tid det tar att byta från PS3 till TV och bilden är svart. Ghosting syns absolut inte "genom" vanlig TV-bild.
Ta det vackert med kontrast och statiska bilder (livmätare i spel o.d) i början så är det ingen fara.

Lycka till
Olle

Postad 06 February 2008 - 08:40

F.A
  • F.A
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0
Jag upplever ghosting ibland på dvd (vit textremsan mot svart bakgrund) men aldrig annars via boxer.
Statiska menybilder, där man väljer språk osv verkar i de flesta fall också ge ghosting direkt.
5 sekunder med whitewash är det dock borta.

Blir det mer eller mindre ghosting beroende på vilken källa man använder?
Blueray vs dvd vs boxer exempelvis.

Postad 06 February 2008 - 10:51

Ruuupert
  • Ruuupert
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Kan inte råda dig att köpa en LG plasma från PC-serien ifall du vinn undkomma ghostning iallafall. Brutal ghostning...

Postad 06 February 2008 - 11:44

sto65
  • sto65
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Har en Pc56 Lg och håller med Ruuupert

Postad 06 February 2008 - 11:48

Doraso
  • Doraso
  • Forumräv

• 657 inlägg
  • 0
Ja mina föräldrar har en LG plasma också och den får ghosting bara man har menyn framme 1min. När den inte får någon signal är det en ruta som hoppar runt och det blir tillomed ghosting av den. Känns inte friskt.

Mvh D

Postad 06 February 2008 - 14:00

F.A
  • F.A
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0
Jag har en lgpc1r men upplever det inte alls så allvarligt som ni beskriver.
Därav min fråga: Kan det vara något annat än tv:n som påverkar ghosting t ex olika dvd/blueray spelare?

Postad 06 February 2008 - 14:22

Unregisteredb42c7e80
  • Unregisteredb42c7e80
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0
Min LG50PF95 är väl en generation nyare än PC-serien? Det verkar iaf som PC-serien är betydligt hårdare drabbad.

Jag har inga problem med ghosting längre. I början syntes det mer och då fick mina söner inte spela mer än 30 minuter på PS3 utan att byta spel. Nu spelar de flera timmar i sträck (med statiska inslag i bilden) utan att det syns någon ghosting annat än mot svart bakgrund. Den är dock mycket svag så man måste verkligen leta efter den för att se den. Den syns absolut inte genom vanlig bild och är borta efter några sekunders bild även på mot bakgrund. (D.v.s om jag byter källa igen några sekunder senare)

Den, i mitt tycke, överlägsna bildkvaliten på både TV, film och inte minst TV-spel väger mycket tyngre än den knappt synbara ghostingen.

Postad 06 February 2008 - 14:35

F.A
  • F.A
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0

(med statiska inslag i bilden) utan att det syns någon ghosting annat än mot svart bakgrund. Den är dock mycket svag så man måste verkligen leta efter den för att se den. Den syns absolut inte genom vanlig bild och är borta efter några sekunders bild även på mot bakgrund. (D.v.s om jag byter källa igen några sekunder senare)

Den, i mitt tycke, överlägsna bildkvaliten på både TV, film och inte minst TV-spel väger mycket tyngre än den knappt synbara ghostingen.

pc1 är äldre men jag känner igen mig i det du beskriver

Upplever du någon skillnad på t ex tv-spel, film eller TV vad gäller ghosting?

Postad 06 February 2008 - 14:40

Kocho
  • Kocho
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Jag har väldigt mycket ghosting på min PX70. Kanalloggor brukar sitta kvar ett tag. Hastighetsmätare i bilspel tex.
Film som inte täcker hela bilden och texten hamnar i det svarta under bilden är också störande

Postad 06 February 2008 - 15:52

Unregisteredb42c7e80
  • Unregisteredb42c7e80
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0

pc1 är äldre men jag känner igen mig i det du beskriver

Upplever du någon skillnad på t ex tv-spel, film eller TV vad gäller ghosting?

Kanske. Hastighetsmätaren i MotorStorm kan skönjas efter ett tags spelande. (Fast fortfarande bara mot svart bakgrund) Kanalloggor har jag dock aldrig sett, men de är väl å andra sidan betydligt svagare kontrastmässigt.
De svarta fälten över och under filmer kan jag också skönja när filmen är slut.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.