Är lite sugen på Centrum 42Q1 FHD för den har ett bra pris. Är det någon här som har provat den? Den har sjunkigt ganska rejält i pris och man undrar ju om det kan vara något galet med den?
Centrum 42Q1 FHD
(TV)
|
0
|
(3)
|
Inga priser |
Postad 23 January 2008 - 22:37
Är lite sugen på Centrum 42Q1 FHD för den har ett bra pris. Är det någon här som har provat den? Den har sjunkigt ganska rejält i pris och man undrar ju om det kan vara något galet med den?
Postad 26 January 2008 - 12:04
Är det någon här som har provat den? Hur är svärtan och färgåtergivningen?
Postad 27 January 2008 - 12:17
Någon som vet om denna tv har 1:1 pixelmappning via HDMI ?
Låter den mycket alltså att det knäpper och knakar i den när den är på eller avslagen ?
Surrar det mycket i nätdelen beroende på vilken ljusstyrka man har väldigt viktigt att veta då jag tänkt använda den som datorskärm och jag kommer att sitta nära den?
Är backlighten justerbar i flera olika steg ?
Är det mycket backlight bleeding ?
Postad 29 January 2008 - 10:27
Kort rapport:
Analog TV är riktigt dålig.
Comhem via box & scart - återkommer med rapport.
HTPC, med Firedtv comhem, Mediaportal, HDMI koppling, ser helt OK ut, behöver testa lite olika inställningar.
I korta drag, ok som HTPC skärm, men jag är tveksam till att sitta nära, 2 - 3 meter betraktningsavstånd rekommenderas.
Det är en budgetbudget skärm, och skall väl bedömas därefter, har du höga krav går den bort.
Postad 01 February 2008 - 01:33
Jag ser gärna en uppföljning på det här inlägget. Du kör den pixelmappat 1920x1080 via HDMI genom datorn eller endast genom en mediaportal?HTPC, med Firedtv comhem, Mediaportal, HDMI koppling, ser helt OK ut, behöver testa lite olika inställningar.
I korta drag, ok som HTPC skärm, men jag är tveksam till att sitta nära, 2 - 3 meter betraktningsavstånd rekommenderas.
Det är en budgetbudget skärm, och skall väl bedömas därefter, har du höga krav går den bort.
Postad 01 February 2008 - 13:32
Jag kör programmet Mediaportal från HTPC, DVI-D - HDMI, enligt Netonnet skall 1080P vara pixelmappat, men jag skall kolla detta.
Bilden från Comhem-boxen (Ej HD box) är helt OK beroende på vilken kanal man tittar på, SVT, TV4 är i allmänhet helt OK övriga kanaler varierar.
Man får ställa ner kontrast, ljus samt välja bildläge naturlig = inte så mycket färg så är bilden helt OK.
Jag har däremot problem med att TV'n tappar HDMI signalen efter avstängning. PC'n är på, TV'n har varit avstängd under några timmar när jag sedan sätter på TV'n igen får jag ingen bild från PC'n.
Det enda som hjälper är att start om PC'n, jag letar drivrutiner samt har mailat netonnet supporten, vi får se, annars blir det att utnyttja öppet köp.
Postad 01 February 2008 - 16:40
Hur är det med pixelfel? Har du några döda/missfärgade pixlar?
Postad 02 February 2008 - 12:19
Tack för uppföljning. HDMI-problemet verkar ju onekligen vara lite av en dealbreaker om det inte finns någon smidigare lösning än att starta om datorn. 8K för 42" FullHD är helt klart lockande även om TV:n är ganska ful med sina tjocka ramar.. men HDMI-krångel är det inte värt ens för det låga priset.
Hur är det med pixelfel? Har du några döda/missfärgade pixlar?
HDMI-krångel? Inte mer krångel än att jag skulle kunna stå ut med det mot att tv:n bara kostat 8k. Detta krånglet kanske ligger i grafkkortets förmåga att detektera en tv som slås på. Det finns olika typer av grafikkort menar jag...
Solen skiner idag så det blir kanske en tur till netonnet för att göra av med 7 990: -
Bosse
Postad 02 February 2008 - 14:46
Hmm, är du spydig eller läser jag ditt inlägg fel?HDMI-krångel? Inte mer krångel än att jag skulle kunna stå ut med det mot att tv:n bara kostat 8k. Detta krånglet kanske ligger i grafkkortets förmåga att detektera en tv som slås på. Det finns olika typer av grafikkort menar jag...
Solen skiner idag så det blir kanske en tur till netonnet för att göra av med 7 990: -![]()
Bosse
Visst kanske det ligger i grafikkortet, men sådant vill man veta innan man kastar ut 8K. Iaf vill jag det. Således vill jag ha mer info om den här TV:n, vilket är skälet till att jag gör inlägg i den här tråden. Om fler har haft samma problem, med olika grafikkort, så får man utgå från att det är TV:n som spökar. Om ingen annan har detta problem så kan det mycket väl vara psamuels grafikkort som strular.
Omstart av datorn för att få bild på TV:n är i vilket fall som helst (oavsett om det är TV:ns eller grafikkortets fel) fullkomligt oacceptabelt, även för billiga 8K.
Redigerat av monodc, 02 February 2008 - 14:48.
Postad 02 February 2008 - 14:54
Hmm, är du spydig eller läser jag ditt inlägg fel?HDMI-krångel? Inte mer krångel än att jag skulle kunna stå ut med det mot att tv:n bara kostat 8k. Detta krånglet kanske ligger i grafkkortets förmåga att detektera en tv som slås på. Det finns olika typer av grafikkort menar jag...
Solen skiner idag så det blir kanske en tur till netonnet för att göra av med 7 990: -![]()
Bosse
Visst kanske det ligger i grafikkortet, men sådant vill man veta innan man kastar ut 8K. Iaf vill jag det. Således vill jag ha mer info om den här TV:n, vilket är skälet till att jag gör inlägg i den här tråden. Om fler har haft samma problem, med olika grafikkort, så får man utgå från att det är TV:n som spökar. Om ingen annan har detta problem så kan det mycket väl vara psamuels grafikkort som strular.
Omstart av datorn för att få bild på TV:n är i vilket fall som helst (oavsett om det är TV:ns eller grafikkortets fel) fullkomligt oacceptabelt, även för billiga 8K.
Spydig? Hur kan du få mitt inlägg att verka spydigt överhuvudtaget? Med tanke på priset på andra tv-apparater med motsvarande tekniska prestanda så kan jag stå ut med ev. omstart av datorn för att få bild på tv:n. Bara det jag ville ha sagt. Det är visst då acceptabelt med en liten teknisk brist med tanke på priset tycker jag. Hade jag badat i pengar hade jag inte tyckt så här...
Bosse
Postad 02 February 2008 - 16:24
Ja, jag kan som sagt ha läst ditt inlägg fel, men du använde rolleyes-ikonen, vilket är en liten figur som himlar med ögonen. När någon himlar med ögonen så brukar det betyda att denne vill markera att motparten är korkad, eller liknande.Spydig? Hur kan du få mitt inlägg att verka spydigt överhuvudtaget? Med tanke på priset på andra tv-apparater med motsvarande tekniska prestanda så kan jag stå ut med ev. omstart av datorn för att få bild på tv:n. Bara det jag ville ha sagt. Det är visst då acceptabelt med en liten teknisk brist med tanke på priset tycker jag. Hade jag badat i pengar hade jag inte tyckt så här...
Bosse
Nåja, jag är inte på minhembio för att bråka, så jag ber om ursäkt för att jag läste ditt ikonval fel.
Hoppas nu bara att någon kan svara på om det här med HDMI-signalen är ett genomgående fel oavsett grafikkort eller om det är ett undantagsfall i psamuels fall.
Postad 02 February 2008 - 18:27
Om jag tolkar pixelmappat.nu rätt, rätta mig gärna om jag har fel, så är denna Tv INTE pixelmappad 1:1, testbilden är inte jämngrå utan har ljusare band med cirka 1 cm mellanrum oavsett upplösning, se nedan.
För att se all text på skärmen måste jag ställa upplösningen till 1824x1028, i 1920x1080 tappar jag någon centimeter i ytterkanterna. (Grafikkort MSI Nvidia GeForce 7600 GT).
Jag skall testa med en Dueple Mediaspelare, den skall klara 1920x1080i/p, återkommer med rapport.
Jag har inga döda pixlar, ej heller några konstiga missljud under drift eller standby.
Vad gäller den breda ramen så håller jag med om att det är fult, men, ramen är mattsvart och rent bild/betraktningsmässigt är det behagligt med denna ram.
HDMI problemet kvarstår, jag kommer att testa med en DVI-A - VGA kabel, för att se om skärmen tappar den signalen också.
Postad 02 February 2008 - 20:02
Än så länge är jag nöjd med vad tv:n presterar. Har kopplat Telias digital-tvbox med scart till tv:n och vad som är närkbartr är att beroende på vilken kanal jag tittar på så skiljer sig bildkvaliten märkbart. SVT:s kanaler är skitbra men lite udda kanaler som showtime med flera har sämre bild men det beror ju inte på tv:n.
Datorn är kopplad DVI (dator)-HDMI (tv) med en guldpläterad kabel. Jag kan stänga av tv:n med datorn igång, slå på tv:n igen och bläddra till HDMI och datorbilden är där. Datorn behöver alltså inte startas om. Nvidia Geforce 7600GS heter mitt grafikkort. 1920x1080 är vad grafikkortet föreslog direkt när det kände av tv:n. Bilden fick inte plats först men efter ett tryck på wideknappen på fjärrkontrollen så att det blev Full1 istället för Full2 så fixade det sig också!
Nu börjar Harry Potter på SVT1 och det är ju ett bra sett att kolla om man trivs med bilden....
Bosse
Postad 02 February 2008 - 20:27
Låter lovande. Jag har ett 7600GT som jag tänkte köra i min HTPC, och om ett 7600GS fungerar klanderfritt så bör ju storebror 7600GT göra det också. Jag hade visserligen tänkt köra HDMI hela vägen för att få med ljud och hela kalaset i samma kabel, men DVI -> HDMI fungerar ju självklart också.Tv:n är köpt och jag sitter här i soffan med tv:n som bildskärm
Än så länge är jag nöjd med vad tv:n presterar. Har kopplat Telias digital-tvbox med scart till tv:n och vad som är närkbartr är att beroende på vilken kanal jag tittar på så skiljer sig bildkvaliten märkbart. SVT:s kanaler är skitbra men lite udda kanaler som showtime med flera har sämre bild men det beror ju inte på tv:n.
Datorn är kopplad DVI (dator)-HDMI (tv) med en guldpläterad kabel. Jag kan stänga av tv:n med datorn igång, slå på tv:n igen och bläddra till HDMI och datorbilden är där. Datorn behöver alltså inte startas om. Nvidia Geforce 7600GS heter mitt grafikkort. 1920x1080 är vad grafikkortet föreslog direkt när det kände av tv:n. Bilden fick inte plats först men efter ett tryck på wideknappen på fjärrkontrollen så att det blev Full1 istället för Full2 så fixade det sig också!
Nu börjar Harry Potter på SVT1 och det är ju ett bra sett att kolla om man trivs med bilden....
Bosse
Du har inga problem att köra pixelmappat till skillnad från psamuels alltså? Pixelmappat.nu ger dig en jämn fin bild utan moaremönster?
Tack för input!
Postad 03 February 2008 - 00:10
Har joxat vidare och med en upplösning på 1280x800 och 60hz på tv:n så är det ju helt underbart att sitta 3,5 meter ifrån i soffan och data med trådlöst tangentbord/mus.
Jag tyckte bilden var perfekt när jag tittade på Harry Potter och sen Brottskod försvunnen på ettan. Andra tycker säkert att bilden kan vara bättre vilket säkert är sant men till vilket pris? Några pixelfel eller annat fel har jag inte. När jag med datorbilden på tar fram bildmenyn så står det 1080p H:67khz V:60hz om nu det kan vara intressant.
Imorgom ska den hängas upp på väggen. Det ser helknepigt ut att ha den stående på bänken där 32" tjocktv:n stod innan. Frågor? Ställ dom! Jag är ingen expert men jag ser när något är prisvärt och det är sannerligen denna Centrum-tv! 32" tjocktv:n köper grannen billigt av mig imorgon
Bosse
Redigerat av Bosse-i-skogen, 03 February 2008 - 00:10.
Postad 03 February 2008 - 00:47
Låter verkligen lovande.Pixelmappat har jag inte riktigt koll på men det ska ju bli det via HDMI så...
Har joxat vidare och med en upplösning på 1280x800 och 60hz på tv:n så är det ju helt underbart att sitta 3,5 meter ifrån i soffan och data med trådlöst tangentbord/mus.Bilden är så knivskarp och överhuvudtaget helt perfekt. Med fulla 1920x1080 så blir bilden lika perfekt men allt så smått för en annan som börjar komma till åren.
![]()
Jag tyckte bilden var perfekt när jag tittade på Harry Potter och sen Brottskod försvunnen på ettan. Andra tycker säkert att bilden kan vara bättre vilket säkert är sant men till vilket pris? Några pixelfel eller annat fel har jag inte. När jag med datorbilden på tar fram bildmenyn så står det 1080p H:67khz V:60hz om nu det kan vara intressant.
Imorgom ska den hängas upp på väggen. Det ser helknepigt ut att ha den stående på bänken där 32" tjocktv:n stod innan. Frågor? Ställ dom! Jag är ingen expert men jag ser när något är prisvärt och det är sannerligen denna Centrum-tv! 32" tjocktv:n köper grannen billigt av mig imorgon
Bosse
Har du lust att besöka http://pixelmappat.nu/ med Centrumen (via HTPC) och se om du får ett jämngrått mönster (egentligen vertikala svarta och vita linjer om vartannat)? Om det blir konstiga vågmönster så är det inte pixelmappat, om det är jämngrått så är det pixelmappat. Se till att bilden som laddas i webläsaren är i 100% storlek och inte nedskalad till att få plats i webläsarfönstret.
Det vore fenomenalt om den verkligen fixar 1920x1080 pixelmappat för ynka 8K.
Postad 03 February 2008 - 01:06
Edit: Oavsett hur många gånger jag klickar nästa bild så är det på 3-4 meters avstånd helt jämngrått på alla bilder. Tittar jag på 30 cm avstånd så ser jag vertikala linjer på en bild, horisontella på en annan, diagonala på en tredje och alla linjerna på alla bilderna är knivskarpa och en pixel breda vad jag kan se.
Redigerat av Bosse-i-skogen, 03 February 2008 - 01:15.
Postad 03 February 2008 - 01:47
Nä de e lugnt... ikonvalet var fel
Postad 03 February 2008 - 01:52
Jättetack. Det verkar ju onekligen som att den fixar pixelmappning i FullHD.Ställde om till 1920x1080 och gick till pixelmappet. Jag kan klicka nästa bild. vilken bild ska jag titta på?
Edit: Oavsett hur många gånger jag klickar nästa bild så är det på 3-4 meters avstånd helt jämngrått på alla bilder. Tittar jag på 30 cm avstånd så ser jag vertikala linjer på en bild, horisontella på en annan, diagonala på en tredje och alla linjerna på alla bilderna är knivskarpa och en pixel breda vad jag kan se.
Kanske får bli en Centrum istället för Toshiban som är 2K dyrare och som därtill verkar ha problem med just pixelmappning. 2K är en hel del pengar trots allt.
Postad 03 February 2008 - 12:29
Fortsatta iakttagelser:
Om jag tolkar pixelmappat.nu rätt, rätta mig gärna om jag har fel, så är denna Tv INTE pixelmappad 1:1, testbilden är inte jämngrå utan har ljusare band med cirka 1 cm mellanrum oavsett upplösning, se nedan.
För att se all text på skärmen måste jag ställa upplösningen till 1824x1028, i 1920x1080 tappar jag någon centimeter i ytterkanterna. (Grafikkort MSI Nvidia GeForce 7600 GT).
Jag skall testa med en Dueple Mediaspelare, den skall klara 1920x1080i/p, återkommer med rapport.
Jag har inga döda pixlar, ej heller några konstiga missljud under drift eller standby.
Vad gäller den breda ramen så håller jag med om att det är fult, men, ramen är mattsvart och rent bild/betraktningsmässigt är det behagligt med denna ram.
HDMI problemet kvarstår, jag kommer att testa med en DVI-A - VGA kabel, för att se om skärmen tappar den signalen också.
7600GT bode klara vad mitt 7600GS klarar. Om jag kör lägre upplösning än 1920x1080 så får jag dessa band med en centimeters mellanrum men som jag skriver längre ner så är alla bilder jämngråa med full upplösning och bildläget Full1 på. 1920x1080 och Full2 (så en centimeter försvinner runt om ) generar fyrkanter och ränder. En guldpläterad DVI-HDMIkabelI använder jag som sagt.
Den feta ramen är just vad den är, FET och det är bara snyggt med en fet 42"-are!
Postad 03 February 2008 - 18:38
Fortsatta iakttagelser:
7600GT bode klara vad mitt 7600GS klarar. Om jag kör lägre upplösning än 1920x1080 så får jag dessa band med en centimeters mellanrum men som jag skriver längre ner så är alla bilder jämngråa med full upplösning och bildläget Full1 på. 1920x1080 och Full2 (så en centimeter försvinner runt om ) generar fyrkanter och ränder. En guldpläterad DVI-HDMIkabelI använder jag som sagt.
Den feta ramen är just vad den är, FET och det är bara snyggt med en fet 42"-are!
OK, jag vet, man skall läsa manualen, men det är ju så tråkigt.
Mitt pixelproblem berodde på att jag hade Full2 läget på, i Full1 är allt frid och fröjd!
(ja, jag skäms) Stort tack till Bosse-i-skogen!
Mitt problem med HDMI består dock, jag tror emellertid att jag har förstått vad som händer.
Om jag stänger av TV'n, så får grafikkortet en signal från TV'n som gör att interfacet "stängs av".
Av någon anledning startar det inte när jag startar TV'n igen, så det är sannolikt ett PC/Grafikkortsproblem.
Skall se om jag kan googla fram någon lösning.
Så här långt är min analys att 7990:- är ett bra pris, denna TV duger gott åt dom flesta förutom hardcore bild-fetischister men då talar vi om helt andra priser.
Fortsättning följer......................................
Postad 03 February 2008 - 22:36
Bara ett tips om du inte använder Nvidias konfigueringspaket.
1280x800 (som på min laptop med 15,4 wide) körde jag för att kunna läsa på 4 meters håll men tyckte att propotionerna var aningen fel (klockan i sidebaren var inte helt rund). Det rätta är (enligt mitt tycke) att köra 1280x768 eftersom en bredbildsskärm till en dator mäter 16:10 mot en widescreen tv som mäter 16:9.
Har jag sagt att efter ett dygn så är jag fortfarande helnöjd?
Bosse
Postad 03 February 2008 - 22:37
Hur upplever ni svärtan på den? Jag inser att man inte kan ha stora krav på en såpass billig apparat, men nog vore det trevligt om den var iaf ok. Det är för all del svårt att bedöma svärta om man inte har en annan LCD-TV att jämföra med, men rent spontant, hur upplever ni att den hanterar "mörka" filmer?
Postad 03 February 2008 - 22:41
Vill du ha korrekt AR så är 1280x720 det rätta för en 16:9-TV, kika om dina grafikinställningar tillåter den upplösningen.1280x800 (som på min laptop med 15,4 wide) körde jag för att kunna läsa på 4 meters håll men tyckte att propotionerna var aningen fel (klockan i sidebaren var inte helt rund). Det rätta är (enligt mitt tycke) att köra 1280x768 eftersom en bredbildsskärm till en dator mäter 16:10 mot en widescreen tv som mäter 16:9.
Postad 03 February 2008 - 22:47
Postad 03 February 2008 - 22:57
Vill du ha korrekt AR så är 1280x720 det rätta för en 16:9-TV, kika om dina grafikinställningar tillåter den upplösningen.1280x800 (som på min laptop med 15,4 wide) körde jag för att kunna läsa på 4 meters håll men tyckte att propotionerna var aningen fel (klockan i sidebaren var inte helt rund). Det rätta är (enligt mitt tycke) att köra 1280x768 eftersom en bredbildsskärm till en dator mäter 16:10 mot en widescreen tv som mäter 16:9.
Så sant så! 1280x720 ger helt rätt propotioner. Jo jag mätte klockan i sidebaren med tumstock!
Man tackar!
Bosse
Förresten, ni har inte lust att, om ni har tillgång till kamera, plåta TV:n litegrann ur olika vinklar? Jag är nyfiken på hur den ser ut "på riktigt" då produktbilderna inte alltid säger hela sanningen.
Ska ta bilder på tv:n med tillbehör imorgon.
Bosse
Postad 03 February 2008 - 23:22
Super!Så sant så! 1280x720 ger helt rätt propotioner. Jo jag mätte klockan i sidebaren med tumstock!
Ska ta bilder på tv:n med tillbehör imorgon.
Bosse
Postad 04 February 2008 - 09:41
Jag joxade med vistas inbyggda skärmkonfiguration men tyckte att jag inte fick rätt på det.Hämtade och installerade Nividas senaste drivrutinspaket. Efter installation fick jag altenativet "Grafikalternativ" när jag högerklickar på skrivbordet. Väl där så lekte jag omkring lite i menyerna. Satte tv:n som primär skärm, monitorn som primär och fram och tillbaka med olika upplösningar. Efter omstart av datorn så var där fler alternativ. Tex att kunna ändra uppdateringsfrekvens på tv:n, om grafikkortet skulle pixelmappa eller om tv:n skulle sköta det. Kanske detta som gör att min tv inte glöms bort.
Bara ett tips om du inte använder Nvidias konfigueringspaket.
1280x800 (som på min laptop med 15,4 wide) körde jag för att kunna läsa på 4 meters håll men tyckte att propotionerna var aningen fel (klockan i sidebaren var inte helt rund). Det rätta är (enligt mitt tycke) att köra 1280x768 eftersom en bredbildsskärm till en dator mäter 16:10 mot en widescreen tv som mäter 16:9.
Har jag sagt att efter ett dygn så är jag fortfarande helnöjd?![]()
Bosse
Vilken version på Nvidia drivrutiner kör Du?
Postad 04 February 2008 - 19:37
http://hem.bredband....nos/42Q1FHD.pdf
Jag fick även svar på några frågor jag hade;
1) Den skall klara FullHD pixelmappat även om man kör HDMI hela vägen; dator -> TV.
2) Den fixar FullHD i 50 och 60 Hz men inte 24 Hz, vilket betyder att den inte kör äkta 1080p/24, något som kan resultera i en viss ryckighet vid panoreringar då man ser på exempelvis Blu-ray/HD DVD-filmer.
3) Maxupplösning via VGA är 1360x768 (som de flesta andra FullHD-apparater i budgetsegmentet).
Redigerat av monodc, 06 February 2008 - 02:20.
Postad 05 February 2008 - 08:18
Postad 05 February 2008 - 11:00
Jag mailade NetOnNet och fick manualen skickad till mig som PDF. Den verkar inte finnas att tillgå på deras websida, men jag tror att den kan vara av intresse för folk som är nyfikna på den här apparaten.
http://hem.bredband....FHD-Swedish.pdf
Jag fick även svar på några frågor jag hade;
1) Den skall klara FullHD pixelmappat även om man kör HDMI hela vägen; dator -> TV.
2) Den fixar FullHD i 50 och 60 Hz men inte 24 Hz, vilket betyder att den inte kör äkta 1080p/24, något som kan resultera i en viss ryckighet vid panoreringar då man ser på exempelvis Blu-ray/HD DVD-filmer.
3) Maxupplösning via VGA är 1360x768 (som de flesta andra FullHD-apparater i budgetsegmentet).
2) "Viss ryckighet"? Nu ptatar vi riktigt nörderi va? En normalanvändare märker nog inte av denna ryckighet. Bara för att hålla isär begreppen: perfekt bild för en normalanvändare/halvnörd vs: perfekt bild för en supernörd. Vi pratar om 8K menar jag...
3) Jag har inte provat med VGA utan kör DVI-HDMI. Då jag sitter 4 meter från tv:n kör jag nu 1280x720 för att kunna läsa texten på skärmen. Blir det sämre kvalite med denna upplösning via VGA? Jag frågar för picture in picture fungerar inte tillsammans med HDMI. Däremot fungerar det med t ex. EXT och VGA.. Det är ju bra (och nördigt)
Bilderna jag tar på tv:n blir inte bra... ska dock prova igen.
Bosse
Redigerat av Bosse-i-skogen, 05 February 2008 - 11:10.
Postad 05 February 2008 - 21:56
"Vilken version på Nvidia drivrutiner kör Du?"
http://www.nvidia.co...69.25_whql.html
OK, det är för Vista, jag kör XP.
Jag är inte ensam om detta problem, det är en HDMI handskakningsprocess, TV'n talar helt enkelt om för PC'n att den är avstängd varvid PC'n stänger av grafiken.
Tyvärr klarar PC'n/TV'n inte av att aktivera grafiken signalen igen.
Eventuellt får jag byta grafikkort.
Postad 06 February 2008 - 02:20
Ja, vi talar riktigt petigt nu. Ungefär motsvarande audiofili där extremisterna köper suprakabel till högtalarna för 800 kr metern.2) "Viss ryckighet"? Nu ptatar vi riktigt nörderi va? En normalanvändare märker nog inte av denna ryckighet. Bara för att hålla isär begreppen: perfekt bild för en normalanvändare/halvnörd vs: perfekt bild för en supernörd. Vi pratar om 8K menar jag...
3) Jag har inte provat med VGA utan kör DVI-HDMI. Då jag sitter 4 meter från tv:n kör jag nu 1280x720 för att kunna läsa texten på skärmen. Blir det sämre kvalite med denna upplösning via VGA? Jag frågar för picture in picture fungerar inte tillsammans med HDMI. Däremot fungerar det med t ex. EXT och VGA.. Det är ju bra (och nördigt)att kunna ha datorbilden stort och tv:n i en liten bild samtidigt. Om jag sen kan skifta plats på dessa så är det ju ännu bättre.
Bilderna jag tar på tv:n blir inte bra... ska dock prova igen.
Bosse
Jag frågade mest NetOnNet om VGA-upplösningen då jag även kommer koppla min laptop (som endast har VGA) mot TV:n, och det vore kul att kunna nyttja alla 1920x1080 pixlar även då. Men 1360x768, eller 1280x720, är ju helt acceptabelt också, kanske framför allt vid filmtittande. Text blir ju aningen suddig på LCD/TFT-skärmar om man inte kör dem pixelmappat.
Robert_J: Jag provar att ladda upp den igen, om det inte fungerar ändå kan jag lägga den i en zip-fil.
Kolla om denna fungerar.
http://hem.bredband....nos/42Q1FHD.pdf
Fungerar finfint för mig.
Postad 06 February 2008 - 08:00
Postad 06 February 2008 - 11:43
"Vilken version på Nvidia drivrutiner kör Du?"
http://www.nvidia.co...69.25_whql.html
OK, det är för Vista, jag kör XP.
Jag är inte ensam om detta problem, det är en HDMI handskakningsprocess, TV'n talar helt enkelt om för PC'n att den är avstängd varvid PC'n stänger av grafiken.
Tyvärr klarar PC'n/TV'n inte av att aktivera grafiken signalen igen.
Eventuellt får jag byta grafikkort.
Jag kör dual boot Vista/XP kom jag på nu...
Postad 06 February 2008 - 17:12
Jag har inte köpt den här TV:n ännu, det var mest ett generellt uttalande vad gäller LCD/TFT-skärmar. De är inte skapta för att visa annat än native-upplösning, tills killnad från gamla CRT-skärmar som kan visa en mängd olika upplösningar. En LCD/TFT består av ett fast antal pixlar som inte kan ändras, om skärmen är på 1920x1080 så är det den upplösningen skärmen är skapad för. Allt annat är uppskalat eller nedskalat vilket för med sig en viss suddighet.Tackar, den nya filen fungerar. Har du hunnit testa med VGA ännu? Ser det bra ut med 1360x768 eller 1280x720? Framgår lite otydligt om du testat eller bara generellt sett tycker det ser suddigt ut. VGA är nämligen det jag, i alla fall till en början, måste använda.
Det är inte suddigt på en sådan nivå att text blir oläslig, det är bara inte så skarpt som det kan vara i "native".
Bildexempel:
Native

Non native (1280x720 på en 1920x1080-panel)
Postad 07 February 2008 - 20:10
Jag väntar med spänning!Bilderna jag tar på tv:n blir inte bra... ska dock prova igen.
Postad 07 February 2008 - 20:41
Redigerat av monodc, 07 February 2008 - 20:43.
Postad 08 February 2008 - 00:25
Vad det gäller HD så är den bara ok. Testade ASTRA HD via satellit(1080) den saknar detaljerna och hänger inte riktigt med i snabba sekvenser som fotboll. 720p och 1080 via mediaplayer classic är väl ok.
Testade Nvidia 5200 VGA 800x600,1024x768 och 1280x1024 och det blir fförfvånansvärt bra bild, dock endast i 4:3 läge om man ska bevara de rätta proptionerna.
Tror inte denna klarar 1080p utan endast 1080i
Detta från Monitor Asset Manager 1.26
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ATI+Centrum
Monitor
Windows description......... Plug and Play Monitor
Manufacturer description.... 42'' TFT-TV
Manufacturer................ OEM
————————————————————————————
Manufacture date............ 2006, ISO week 37
EDID revision............... 1.3
Display type and signal..... Digital
Sync input support.......... n/a
Timing characteristics
VESA GTF support............ Not supported
Horizontal scan range....... 15-46kHz
Vertical scan range......... 49-61Hz
Video bandwidth............. 80MHz
Extension blocks............ 1
Timing recommendation #1.... 1920x540 at 60Hz
Modeline................ "1920x540" 74.250 1920 2008 2052 2200 540 542 547 562 +hsync +vsync
Timing recommendation #2.... 1920x1080 at 30Hz
Modeline................ "1920x1080" 74.250 1920 2008 2052 2200 1080 1084 1094 1124 interlace +hsync +vsync
Timing recommendation #3.... 1280x720 at 60Hz
Modeline................ "1280x720" 74.250 1280 1390 1430 1650 720 725 730 750 +hsync +vsync
Standard timings supported
640 x 480 at 60Hz - IBM VGA
1280 x 720 at 60Hz - OEM
1920 x 540 at 60Hz - OEM
1920 x 1080 at 30Hz - OEM
Display adapter
Adapter description......... ATI Radeon HD 3850
Adapter device ID........... 0x95051002
Display settings............ 1920x1080, 32bpp
==========================================================
NVIDIA+Centrum
Timing characteristics
VESA GTF support............ Not supported
Horizontal scan range....... 15-46kHz
Vertical scan range......... 49-61Hz
Video bandwidth............. 80MHz
Extension blocks............ 1
Timing recommendation #1.... 1920x540 at 60Hz
Modeline................ "1920x540" 74.250 1920 2008 2052 2200 540 542 547 562 +hsync +vsync
Timing recommendation #2.... 1920x1080 at 30Hz
Modeline................ "1920x1080" 74.250 1920 2008 2052 2200 1080 1084 1094 1124 interlace +hsync +vsync
Timing recommendation #3.... 1280x720 at 60Hz
Modeline................ "1280x720" 74.250 1280 1390 1430 1650 720 725 730 750 +hsync +vsync
Timing recommendation #4.... 720x480 at 60Hz
Modeline................ "720x480" 27.000 720 736 798 858 480 489 495 525 -hsync -vsync
Timing recommendation #5.... 1440x240 at 60Hz
Modeline................ "1440x240" 27.000 1440 1478 1602 1716 240 244 247 262 -hsync -vsync
Timing recommendation #6.... 1440x480 at 30Hz
Modeline................ "1440x480" 27.000 1440 1478 1602 1716 480 488 494 524 interlace -hsync -vsync
Timing recommendation #7.... 1920x540 at 50Hz
Modeline................ "1920x540" 74.250 1920 2448 2492 2640 540 574 579 562 +hsync +vsync
Timing recommendation #8.... 1920x1080 at 25Hz
Modeline................ "1920x1080" 74.250 1920 2448 2492 2640 1080 1148 1158 1124 interlace +hsync +vsync
Timing recommendation #9.... 1280x720 at 50Hz
Modeline................ "1280x720" 74.250 1280 1720 1760 1980 720 741 746 750 +hsync +vsync
Timing recommendation #10... 720x576 at 50Hz
Modeline................ "720x576" 27.000 720 732 796 864 576 581 586 625 -hsync -vsync
Standard timings supported
720 x 480 at 60Hz - OEM
720 x 576 at 50Hz - OEM
1280 x 720 at 50Hz - OEM
1280 x 720 at 60Hz - OEM
1440 x 240 at 60Hz - OEM
1440 x 480 at 30Hz - OEM
1920 x 540 at 50Hz - OEM
1920 x 540 at 60Hz - OEM
1920 x 1080 at 25Hz - OEM
Display adapter
Adapter description......... NVIDIA GeForce 6600 GT
Adapter device ID........... 0x014010DE
Display settings............ 1824x1028, 32bpp
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Denna är nog väl sina 8k och duger gott o väl till att visa HD filmer i 1280x720 och spela spel via Xbox, Playstation, men för att använda via PC och dess så kallad 1080p så duger den inte i alla fall inte för mig , kommer att uppgradera till något som klarar pixelmappat och 1080p.
Bör nog tillägga att jag har använt en annan 1080p 42 tums TV som klarade pixelmappat som dataskärm i 2 år och skillnaden mellan den och denna Centrum är enorma vad det beträffar bildkvalite och [b]pris.
Postad 08 February 2008 - 10:49
Jag vet inte vad du har för preferenser men som jag skrivit tidigare i tråden så är 1080p och pixelmappat via HDMI inga problem (och det är verkligen 1080p). Vid fulla 1920x1080 så ser jag ingen suddighet överhuvudtaget och texten är knivskarp och utan flimmer. Några problem med skärpaan existerar överhuvudtaget inte. Jag har använt tv:n som dataskärm sedan jag köpte tv:n för en vecka sedan och att säga att den inte duger som sådan tycker jag inte stämmer med verkligheten, jag tycker t om att det närmar sig skitsnack...
Nvidia 7600GS har jag i datorn.
Bosse
Postad 08 February 2008 - 15:45
Sen om du Bosse-i-skogen tycker det är skitsnack, är helt Ok.
Min 42a's
CE standard timings supported
1920 x 1080i at 59.94/60Hz (16:9) - HDTV (Native)
1920 x 1080p at 59.94/60Hz (16:9) - HDTV (Native)
720 x 480p at 59.94/60Hz (16:9) - EDTV
1280 x 720p at 59.94/60Hz (16:9) - HDTV
1920 x 1080i at 50Hz (16:9) - HDTV
1920 x 1080p at 50Hz (16:9) - HDTV
720 x 576p at 50Hz (16:9) - EDTV
1280 x 720p at 50Hz (16:9) - HDTV
640 x 480p at 59.94/60Hz (4:3) - Default
720 x 480i at 59.94/60Hz (16:9) - Doublescan
720 x 480i at 59.94/60Hz (4:3) - Doublescan
720 x 576i at 50Hz (16:9) - Doublescan
720 x 576i at 50Hz (4:3) - Doublescan
Centrum's
CE Standard timings supported
720 x 480 at 60Hz - OEM
720 x 576 at 50Hz - OEM
1280 x 720 at 50Hz - OEM
1280 x 720 at 60Hz - OEM
1440 x 240 at 60Hz - OEM
1440 x 480 at 30Hz - OEM
1920 x 540 at 50Hz - OEM
1920 x 540 at 60Hz - OEM
1920 x 1080 at 25Hz - OEM
Postad 08 February 2008 - 19:46
Sen om du Bosse-i-skogen tycker det är skitsnack, är helt Ok. "
Att DU tycker att din studio 42a är överlägsen Centrum-tv har jag aldrig sagt något om.
Men när du skriver att Centrum-tv:n inte klarar 1080p och pixelmappat via HDMI så reagerar jag eftersom det inte är sant. Håll dig till tekniska fakta och sen kan du tycka att din studio 42:a är enormt mycket bättre vilket den säkert är eftersom den antagligen är en proffs-tv... Centrum tv:n klarar för övrigt 1920x1080p i 60hz utan några problem.
Ha en trevlig helg alla tv-gurus!
Ps: Imotgon ska vi titta på Melodifestivalen på 42" och 5,1 ljud!
Redigerat av Bosse-i-skogen, 08 February 2008 - 19:48.
Postad 15 March 2008 - 23:47
Postad 24 March 2008 - 03:11
Den kan ta emot en 1080p24-signal, men den kan inte spela upp den i 24 Hz (eller en jämn multipel, dvs 48, 72, 96 Hz etc) så den konverterar 24 Hz till 50 eller 60 Hz vilket resulterar i lite ryckig motion vilket retar livet ur folk med riktigt höga krav.Hej... Måste bara klämma in några ord här .. Jag har en Popcorn hour och en centrum 42q1fhd Jag är hel nöjd. Grym tv för pengarna. Såg att någon skrev att den inte klarar 1080p24 ?? Jag vet inte men jag har provat alla "bildlägen" på pch:n inklusive 1080p24, och alla funkar fint. Ingen expert men..
Jag har sett Centrumen "live" nu iaf, och bildkvalitén är som de flesta säger mycket bra, särskilt i förhållande till priset. Inte i nivå med de bästa apparaterna i prisklassen ~10-11K (Sony, Samsung, LG etc) dock, men för 9K (8K innan prishöjningen) är det en bra apparat.
Redigerat av monodc, 24 March 2008 - 03:12.
Postad 25 March 2008 - 09:33
Ja.. Jag är nöjd med den iaf. Och skulle man komma på något som är dåligt med den så kan man ju alltid trösta sig med att den var billig.Jag har sett Centrumen "live" nu iaf, och bildkvalitén är som de flesta säger mycket bra, särskilt i förhållande till priset. Inte i nivå med de bästa apparaterna i prisklassen ~10-11K (Sony, Samsung, LG etc) dock, men för 9K (8K innan prishöjningen) är det en bra apparat.
Redigerat av BaveR, 25 March 2008 - 09:34.
Postad 03 April 2008 - 15:34
Ett nytt grafikkort gjorde susen, så nu kan jag stänga av TV'n hur som helst och vid uppstart kommer bilden tillbaka.
Med det gamla kortet fick jag antingen lämna Mediaportal med TV bild alternativt starta om pc'n för att få tillbaka bilden
Postad 04 April 2008 - 11:14
Själv har jag ett 7800gtx mvore ju fint fall det gick att lösa utan att behöva köpa ett nytt grafikkort.
Postad 08 April 2008 - 13:10
Funkar finfint
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
0
6 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?