Fladdrande ljus, Samsung LCD
20 svar till detta ämne
Postad 29 January 2008 - 08:03
Unregistered0d5a35d1
-
Unregistered0d5a35d1
-
Användare
-
-
131 inlägg
Hej! Jag har en Samsung LE-40M86BD som jag efter mycket om och men är nöjd med. Det enda problemet jag har är att jag måste ha backlight på 10 (fullt ös) för att slippa att ljuset flackar litegrann. Flackandet syns vid jämna, lite mörkare backgrunder och blir tydligare ju mer jag drar ner backlighten. Flackandet finns säkert kvar där bakom vid full backlight, men i och med den höga belysningen så syns det inte. Jag har tyvärr varit så urbota dum i huvudet och köpt gråimporterat via Komplett.se och jag ger mig inte in i den garantisnurran med min hälsa i behåll... Inte när "problemet" inte är värre. Vi slängde dessutom emballaget i julstädningen vilket gör det ännu svårare med en retur. Vad kan detta bero på. Varför flackar ljuset lite när jag drar ner backlighten??? Ny info, se inlägg 3!
Redigerat av Unregistered0d5a35d1, 05 February 2008 - 13:24.
Postad 29 January 2008 - 19:03
Unregistered0d5a35d1
-
Unregistered0d5a35d1
-
Användare
-
-
131 inlägg
Värt att nämna är att den inte beter sig såhär i PC-läge. Kopplar jag in laptopen med VGA-kabel kan jag dra ner backlight utan att få någon som helst störning i bilden.
Alla "bildförbättrare" är avslagna förutom Digital NR som står på låg. Allt annat är ändå skit.
Postad 04 February 2008 - 19:48
Unregistered0d5a35d1
-
Unregistered0d5a35d1
-
Användare
-
-
131 inlägg
*bump*
Jag la precis märke till att om jag slår om min DVD-spelare till att jag har en NTSC-TV så blir allting perfekt! Inget flackande ljus oavsett vilken backlightstyrka jag har.
Hur FAN kan detta komma sig? Jag har väl ändå en PAL-TV trots att den är gråimport? De enda som kör NTSC är väl USA? Har för mig att min är tyskimport. Jag kan tyvärr inte göra samma inställning på min digital-TV box.
EDIT: Eller man kanske inte talar om PAL och NTSC längre när det gäller platt-TV?
Redigerat av Unregistered0d5a35d1, 04 February 2008 - 19:50.
Postad 05 February 2008 - 11:54
Jimpatheking
-
Jimpatheking
-
Användare
-
-
197 inlägg
*bump*
Jag la precis märke till att om jag slår om min DVD-spelare till att jag har en NTSC-TV så blir allting perfekt! Inget flackande ljus oavsett vilken backlightstyrka jag har.
Hur FAN kan detta komma sig? Jag har väl ändå en PAL-TV trots att den är gråimport? De enda som kör NTSC är väl USA? Har för mig att min är tyskimport. Jag kan tyvärr inte göra samma inställning på min digital-TV box.
EDIT: Eller man kanske inte talar om PAL och NTSC längre när det gäller platt-TV?
Jag har samma problem de första 5 minutrarna med min tv. Dock är det en plasma så något backlight finns ju inte.
Postad 05 February 2008 - 12:10
Unregistered0d5a35d1
-
Unregistered0d5a35d1
-
Användare
-
-
131 inlägg
Nåt fel på backlighten är det nog inte, som jag trodde från början. TV:n verkar ju har problem med 50 Hz insignal!
Vad jag inte fattar är att det är ju det min TV SKA klara! NTSC är ju 60 Hz. Jag hade förstått flimmer om jag kör på NTSC, inte tvärtom.
Jag börjar mer och mer fundera på om jag ska lämna in den hos den lokala TV-fixaren och låta dem titta på det. De går att prata med. Skicka tillbaka till Komplett.se är lönlöst. De kommer aldrig att se något fel och det kommer att ta flera veckor. De nollställer skiten, testkör med butiksinställningar, dvs fullt ös på backlight och kontrast, och konstaterar att inga fel finns.
Postad 05 February 2008 - 15:56
Jimpatheking
-
Jimpatheking
-
Användare
-
-
197 inlägg
Nåt fel på backlighten är det nog inte, som jag trodde från början. TV:n verkar ju har problem med 50 Hz insignal!
Vad jag inte fattar är att det är ju det min TV SKA klara! NTSC är ju 60 Hz. Jag hade förstått flimmer om jag kör på NTSC, inte tvärtom.
Jag börjar mer och mer fundera på om jag ska lämna in den hos den lokala TV-fixaren och låta dem titta på det. De går att prata med. Skicka tillbaka till Komplett.se är lönlöst. De kommer aldrig att se något fel och det kommer att ta flera veckor. De nollställer skiten, testkör med butiksinställningar, dvs fullt ös på backlight och kontrast, och konstaterar att inga fel finns.
Jag har vart om än mer "dum" än dig och köpt min på pixmania så att skicka tillbaka verkar ju inte så kul för mig heller då man får betala frakt och felsökning om de inte hittar nå fel. Nästan så jag hoppas den pajjar på riktigt. Såg att min är tillverkad i Slavakien och där är det väl måndag hela veckan på kvaliten kanske. Men skulle du kunna få det bekräftat att det är fel så har du ju en chans att häva köpet för den inte var anpassad för svenskmarknad!
Postad 07 February 2008 - 19:50
consensus
-
consensus
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Inget fel på Slovakien. Jag köpte oxå en X-version och sparade 3500:-. Den fungarar alldeles precis lika bra som grannens "Sverige-version". Enda skillnaden var att jag fick gå in i servicemenyen och enabla "Nordic" innan jag fick svenska menyer. Tror ni verkligen att det är skillnad på hårdvara på Samsungs grejer beroende på vilken fabrik som tillverkar?
Ang 50Hz-flimmer: Du har inte händelsevis lysrörslampor i närheten av TV:n? De blir ju synkade med TV:ns refreshfrekvens. Det kan räcka med att gatubelysningen lyser in tex.
Postad 07 February 2008 - 20:08
Jimpatheking
-
Jimpatheking
-
Användare
-
-
197 inlägg
Inget fel på Slovakien. Jag köpte oxå en X-version och sparade 3500:-. Den fungarar alldeles precis lika bra som grannens "Sverige-version". Enda skillnaden var att jag fick gå in i servicemenyen och enabla "Nordic" innan jag fick svenska menyer. Tror ni verkligen att det är skillnad på hårdvara på Samsungs grejer beroende på vilken fabrik som tillverkar?
Ang 50Hz-flimmer: Du har inte händelsevis lysrörslampor i närheten av TV:n? De blir ju synkade med TV:ns refreshfrekvens. Det kan räcka med att gatubelysningen lyser in tex.
Upptäckte när jag kallade på samsungs tv att slovakien står som produktionsland även på xee varianten om jag fattar det hela rätt så tji på mig. Ne det ar svart i mitt rum, inga lampor på men jag har märkt att den tappar bilden fullständigt när det är ljust i rummet eller ute men flimmret finns där jämt men man ska kanske inte vara så orolig om det ändå försvinner efter 5 minuter, tror bara den behöver värma upp eller nå. En fråga till dig, funkar den digitala turnern? Jag fick in kanalerna första gången jag testade plug and play men hars edan kört genom boxern och nu när jag skulle testa igen för se skillnad på bilden om jag inte kör in med scart så vägrar den att genomföra den digitala sökningen och det oavsett vilket land jag väljer  Vet hur man kommer in i S menyerna men vad står den jag ska ändra då? Vägrar att peta på fel saker där inne.
Postad 08 February 2008 - 09:14
Unregistered0d5a35d1
-
Unregistered0d5a35d1
-
Användare
-
-
131 inlägg
Nej, jag har haft persiennerna fördragna. Tror att det är långsökt. Det bär mig väldigt emot, men jag får nog acceptera att köra backlight på 10 när jag tittar på vanligt digital TV. Är rädd att det kommer att gräma mig ett bra tag, men samtidigt kan ju prislappen hamna på vad som helst om jag lämnar in den, så alternativen är få.
Postad 08 February 2008 - 13:05
pjohansson
-
pjohansson
-
Rookie
-
9 inlägg
Jag upplever tyvärr samma fenomen på min 1 vecka gamla 40M86:a. Den är gråimporterad av Dustin och har firmware 2012. Har haft misstankar om att det är något i omgivningen som stör den alternativt att det kan vara relaterat till att jag är tvungen att använda ojordat uttag på grund av att min lägenhet saknar jordade uttag i rummet där jag har tv:n. Jag ska försöka prova den i ett annat rum med jordat uttag och där det finns färre elektriska prylar i närheten.
Kör du jordat/ojordat?
Postad 08 February 2008 - 13:16
Unregistered0d5a35d1
-
Unregistered0d5a35d1
-
Användare
-
-
131 inlägg
"Skönt" med en själsbroder! Som jag sökt dig!
Skämt åsido. Beklagar problemet. Det är roligt att du nämner jordag/ojordat eftersom det är det jag ska prova när jag kommer hem. Det slog mig imorse när satt och funderade. Jag har också ojordade uttag i lägenheten men ska prova uttaget på altanen. Har inga större förhoppningar dock.
Det kanske är relaterat till firmware, då vi har samma.
Sen om man vänder på det hela. Hur jobbigt är det att ha den på backlight 10 egentligen, man har väl haft större motgångar i livet. Funderar på att gå problemet till mötes istället och fixa lite belysning bakom TV:n för att kompensera.
Redigerat av Unregistered0d5a35d1, 08 February 2008 - 13:17.
Postad 08 February 2008 - 19:35
Unregistered0d5a35d1
-
Unregistered0d5a35d1
-
Användare
-
-
131 inlägg
Har tänkt om och kommer nog att lämna in TV:n till en reparatör för felsökning. Man vet ju inte ifall man har tur och det visas sig vara en enkelt åtgärdad fel.
Vad är worst case? Är det ett byte av mainboard? Är det någon som kan svara på vad det skulle kunna kosta?
Postad 15 February 2008 - 02:25
roblepitch
-
roblepitch
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Tja!
Har precis samma problem.. har du löst ditt?
Funkar som sagt att köra med 10 backlight ... men då får man ju en massa backlight bleeding istället....
Är problemet med det fladdrande ljuset ett fabriks fel?
(De som har filmen "Talladega Nights" (Blu-Ray) och en Samsung LE40M8 kan kolla på en av de första scenerna när pappan kommer in i klassrummet och det är en närbild på hans ansikte med den svarta tavlan i bakgrunden...
Kolla svarta tavlan... fladdrar bilden?)
Redigerat av roblepitch, 15 February 2008 - 02:40.
Postad 15 February 2008 - 15:35
Unregistered0d5a35d1
-
Unregistered0d5a35d1
-
Användare
-
-
131 inlägg
TV:n är just nu inlämnad så jag väntar på besked. Det är ju alltid spännande det där! De kommer ringa och säga att de inte kan se nåt fel, det kan jag ge mig fan på. De kopplar upp en dator och kör 60 Hz och konstaterar att det funkar jättebra, trots att jag har sagt att problemet är vid 50 Hz. Men svar kommer förhoppningsvis snart...
Postad 29 February 2008 - 01:22
roblepitch
-
roblepitch
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Det har gått ca två veckor nu, har du fått något svar?
Postad 29 February 2008 - 07:37
Unregistered0d5a35d1
-
Unregistered0d5a35d1
-
Användare
-
-
131 inlägg
Nej, tyvärr! Jag ska ringa till reparatören idag och kolla vad som händer. Den har varit inlämnad i 3 veckor på måndag.
Postad 01 March 2008 - 01:31
roblepitch
-
roblepitch
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Postad 01 March 2008 - 12:17
Unregistered0d5a35d1
-
Unregistered0d5a35d1
-
Användare
-
-
131 inlägg
Ja, att han som repararerar bl.a Samsung på firman är sjuk sen ett antal dagar! Det börjar fanimej nästan bli komiskt detta...
Redigerat av Unregistered0d5a35d1, 01 March 2008 - 12:17.
Postad 24 March 2008 - 13:07
Unregistered0d5a35d1
-
Unregistered0d5a35d1
-
Användare
-
-
131 inlägg
Reparatören kunde inte åtgärda problemet med flackandet. Han sa:
- Jag tittade inte så noga innan jag uppdaterade firmware, men jag kopplade in en x-box efteråt och kunde inte se något.
Han är väl halvblind antar jag, för problemet kvarstod som sagt. Jag tvekar på att han ens kollade på 50 Hz som jag sa åt honom att göra. Dock var de klassiska SCART-ränderna borta. De verkar faktiskt ha lyckat med sin senaste firmware (ver. 2013) där.
Jag har nu sålt TV:n till mina föräldrar för ett bra pris, då deras tjock-tv rasade nyligen. De är inte lika bildfanatiska som jag och märker inte det om jag inte pekar på problemet. Jag har köpt en felfri M87:a på Expert nu istället.
Grejen är ju den att nu har jag ju en låda att returnera den gamla i till Komplett.se (hade slängt den gamla). Vi ska antagligen skicka upp den nu för att få ett utlåtande. Jag anser att vi ska ha en ny.
Redigerat av Unregistered0d5a35d1, 24 March 2008 - 13:08.
Postad 24 March 2008 - 22:17
Jimpatheking
-
Jimpatheking
-
Användare
-
-
197 inlägg
Reparatören kunde inte åtgärda problemet med flackandet. Han sa:
- Jag tittade inte så noga innan jag uppdaterade firmware, men jag kopplade in en x-box efteråt och kunde inte se något.
Han är väl halvblind antar jag, för problemet kvarstod som sagt. Jag tvekar på att han ens kollade på 50 Hz som jag sa åt honom att göra. Dock var de klassiska SCART-ränderna borta. De verkar faktiskt ha lyckat med sin senaste firmware (ver. 2013) där.
Jag har nu sålt TV:n till mina föräldrar för ett bra pris, då deras tjock-tv rasade nyligen. De är inte lika bildfanatiska som jag och märker inte det om jag inte pekar på problemet. Jag har köpt en felfri M87:a på Expert nu istället.
Grejen är ju den att nu har jag ju en låda att returnera den gamla i till Komplett.se (hade slängt den gamla). Vi ska antagligen skicka upp den nu för att få ett utlåtande. Jag anser att vi ska ha en ny.
ja det tycker jag du ska göra men skicka den inte. Låt Komplett skicka ut någon att hämta den. Jag vägrade skicka min med posten till Pixmania och nu i veckan kommer Dacher och hämtar den på deras räkning! Konsumentköpslagen säger nämligen att de inte får komma extra kostnader vid reklamation. Sedan är det inte skaäligt att på vanligt sätt skicka så dyr tv!
Postad 25 March 2008 - 15:11
Unregistered0d5a35d1
-
Unregistered0d5a35d1
-
Användare
-
-
131 inlägg
Konsumentlagen säger det ja. Men enligt Komplett.se så skickar de en fraktsedel och då betalar jag ju inget, förutom om det inte visar sig att TV:n inte har några fel och det skulle inte förvåna mig. Problemet med reparatörer är att de inte tar sig tid att kolla ordentligt för att de har så ###### bråttom. De kopplar snabbt in valfri grunka till TV:n -- kollar snabbt -- och om inte TV:n smälter eller visar dansande tyska dvärgar på skärmen så anser de att det inte är något fel. Det är för jävligt enligt mig att de inte tar sitt uppdrag på allvar och vågar stångas med tillverkaren. Men man biter inte den hand som föder en...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|