Expansys - erfarenheter av denna butik?
16 svar till detta ämne
Postad 15 februari 2008 - 07:02
Wingberg
-
Wingberg
-
Rookie
-
7 inlägg
Tja!
tänkte bara klaga lite på det här företaget, och se om någon mer har råkat ut för liknande?
beställde en order på över 20 000, och va tvungen att betala via bankgiro, vilket jag också gjorde för exakt 7 dagar sen (2008-02-08). Och jag har inte ens fått en bekräftelse! har mailat dom åtskilliga gånger utan att få ett svar. så idag går jag til polisen (vilket jag inte orkade göra, och samma dag som jag tänkte gå dit skeppades varorna, 2008-02-18) samt kontaktar konsument europa!
hoppas någon svarar under dagen så man får lite feedback!
Mvh Niclas
Redigerat av Wingberg, 21 februari 2008 - 18:07.
Postad 15 februari 2008 - 11:41
dancegavindance
-
dancegavindance
-
Rookie
-
2 inlägg
Så sent som igår beställde jag en DV-kamera från just eXpansys. Nu blir man ju lite orolig när man dels inte hittar butiken i Butikslistan på prisjakt längre och sen ser detta inlägget.
Dock fick jag en mail-bekräftelse direkt men sen fick jag idag ett mail där de vill att jag ska scanna in en räkning från senaste månaden samt min id-handling.
Är det någon annan som har behövt göra detta, och är det säkert?
Postad 15 februari 2008 - 12:52
Wingberg
-
Wingberg
-
Rookie
-
7 inlägg
Ringde dom förut och fick prata med någon dam på engelska. Hon hade ingen aning om vad det kunde va sa hon. hon hade ingen information alls, utan sa åt mig att vänta tills dom har pengarna och hör av sig.. jag ger dom några dagar till, det kan ju va banken som strular. men svaret jag fick från konsument europa är ju ganska oroväckande:
"Hej Niklas,
Företaget finns även i Sverige: Expansys Scandinavia AB i Sundsval. Enligt Bolagsverkets söktjänst pågår rättsliga åtgärder mot företaget. Du kan ringa till bolagsverket direkt för att få mer information om detta.
Då vi enbart sysslar med gränsöverskridande handel kan vi inte hjälpa till. Men du kan kontakta konsumentvägledaren i din kommun, polisanmäla företaget och göra en anmälan till ARN.
Med vänliga hälsningar
Jurist/Legal Advisor
Konsument Europa/ECC Sweden
Box 48, 651 02 Karlstad
Tel: + 46 54 19 41 54"
Postad 16 februari 2008 - 00:52
dancegavindance
-
dancegavindance
-
Rookie
-
2 inlägg
"Rättsliga åtgärder" låter inte så tryggt, tror jag avbeställer min order tills jag fått lite mer klartecken kring eXpansys.
Tack för informationen, Wingberg!
Postad 16 februari 2008 - 11:13
Wingberg
-
Wingberg
-
Rookie
-
7 inlägg
kollade på bolagsverkets sida, och på statusen för expansys, stod det likvidation beslutad. Vilket i stora drag betyder att myndigheterna går in och omvandlar företagets tillgångar till pengar för att kunna betala skulder till fodringsägare..
frågan är ju varför man fortfarande kan handla från sidan, dom borde väl fått näringsförbud under tiden, och hur prisjakt kan ha dom som partner, åtminstonde hade, tills för bara några dagar sen..
Postad 16 februari 2008 - 12:23
Tomas_D700
-
Tomas_D700
-
Rådgivare
-
-
5 022 inlägg
Hej <<< Nedan är mina personliga kommentarer, inte ett officiellt uttalande av Prisjakt Sverige AB >>> Varför försvann eXpansys från Prisjakts butikslista? Prisjakt presenterade eXpansys med en
sv_eu.gif 197bytes
1 Antal nerladdningar-symbol vilket innebär att företaget som bedriver verksamhet i butiken har sin hemvist utanför Sverige men inom EU samt att följande villkor uppfylls: - Svenskspråkig webbplats - Svensktalande support - Priser ska redovisas i svenska kronor - Leverans skall kunna ske över hela Sverige I eXpansys' fall så erbjuder man svensktalande support omkring 20 timmar i veckan då personen som har hand om den svenska marknaden arbetar halvtid. Övriga tider svarar en engelsktalande person på samtal från Sverige. När det gäller kravet på svenskspråkig webbplats så är en del viktig information på engelska, bland annat köpvillkoren med uppgifter om ångerrätt, reklamationer etc. Jag tror detta är anledningen till att eXpansys (åtminstone tillfälligt) försvunnit från butikslistan. De uppfyller däremot villkoren för att presenteras med en
eu.gif 91bytes
0 Antal nerladdningar-symbol där enda kravet är att företaget ska leverera över hela Sverige. Bolagsverkets beslut om likvidation av Expansys Scandinavia ABSå här hänger det enligt min uppfattning ihop: Domänen expansys.se är registrerad på Expansys PLC i Storbritannien medan verksamheten bedrivs av Expansys Nomatica SAS i Frankrike. När man handlar varor från expansys.se så ingår man alltså ett avtal med det franska företaget. Det svenska företaget Expansys Scandinavia AB bedriver ingen som helst verksamhet på domänen expansys.se. För ungefär ett år sedan så bestämde man sig för att minska på antalet företag i Europa och Expansys Scandinavia AB:s tillgångar överfördes då till Expansys UK Ltd i Storbritannien. Enligt svensk lag så måste alla företag registrerade i Sverige ha en i Sverige bosatt kontaktperson. Eftersom Expansys UK Ltd inte har för avsikt att bedriva verksamhet i det svenska bolaget och ingen kontaktperson längre finns så beslutatde Bolagsverket rutinmässigt om likvidation av företaget. Detta berör dock inte verksamheten på domänen expansys.se eftersom den bedrivs av det franska företaget Expansys Nomatica SAS. Jag vet inte om detta hjälper till att räta ut vissa frågetecken i tråden. Källor: Telefonkontakt med Expansys Nomatica SAS i Frankrike. Telefonkontakt med Expansys UK Ltd i Storbritannien. Telefonkontakt med handläggare på Bolagsverket.<<< Ovan är mina personliga kommentarer, inte ett officiellt uttalande av Prisjakt Sverige AB >>>
Redigerat av Tomas_D700, 16 februari 2008 - 17:47.
Postad 20 februari 2008 - 19:04
Wingberg
-
Wingberg
-
Rookie
-
7 inlägg
tack för svaren. tänkte uppdatera mitt ärende. nu är det så att jag har fått varorna idag, 12 dagar efter jag beställde, så det är uppenbarligen inget konstigt med företaget. och varorna fungerar som dom ska och jag fick allt jag beställt på samma gång. jag kom även undan nästan 8000 billigare än i butik så det är ju helt ok =)
så den som har lite is i magen tjänar ju på att handla här, men räkna inte med någon vettig kundservice. jag blev riktigt orolig efter jag skickat iväg 20 000 och inte får någon som helst respons.. men som sagt det verkar ju fungera ändå.
Postad 25 februari 2008 - 16:02
pinscher
-
pinscher
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Det verkar som att antingen får man väldigt bra service eller urusel från eXpansys om man läser recensionerna här.
Jag fick väldigt bra service. Det tog någon dag längre än väntat innan de uppdaterade att de mottagit betalning och svarade inte på mailet där jag frågade om pengarna inte kommit fram men å andra sidan hade pengarna kommit in vid det laget så de kanske tyckte det var överflödigt. Iaf så gick det snabbt och utan problem.
Postad 25 februari 2008 - 17:59
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1 820 inlägg
Jag har precis beställt en EEEPC 701 för ca 4000kr med frakt. Fast tog det säkra före det osäkra och valde pay on delievery, även om det kostade mig några hundra extra.. Återkommer med mer info om köpet och butiken är jag fått datorn.
Redigerat av twebbas, 25 februari 2008 - 18:01.
Postad 25 mars 2008 - 12:49
Madelein
-
Madelein
-
Rookie
-
2 inlägg
Inlägg ifrån Verkställande direktör för eXpansys Europa Jag, Frédéric Pont, Verkställande direktör för eXpansys Europa och medlem i Board of Directors, vill härmed dementera de yttranden som har gjorts på olika web-sidor angående den påstådda konkursen av företaget eXpansys Scandinavia AB. eXpansys är ett Engelskt företag som är registrerat på London börsen (XPS.L) och som har en Europeisk filial som är belägen i Montpellier, Frankrike – eXpansys-Nomatica s.a.s., Parc Eurêka , Rue de Thor 34960 Montpellier Cedex 2, France siret : 444-088-793- eXpansys har stängt ner sitt lokala kontor i Sundsvall för att bättra vår service kvalitet för våra svenska och skandinaviska kunder. Detta beslut berör inte vår kommersiella verksamhet eller vår ekonomiska situation. Heller inte vår professionallism och vår seriositet angående våra leveranser. Madelein Panossian är vår interlokutör sedan November 2007. Men med målet att alltid ge en bättre service till våra kunder kommer hon att få hjälp av en ny medarbetare, Lina Snellman, från och med nästa måndag. Slutligen, ställer jag mig personligen till förfogande vid eventuella frågor dock på engelska. Email: [email protected]
Postad 19 maj 2008 - 00:10
scytale
-
scytale
-
Rookie
-
1 inlägg
Inlägg ifrån Verkställande direktör för eXpansys Europa
Jag, Frédéric Pont, Verkställande direktör för eXpansys Europa och medlem i Board of Directors, vill härmed dementera de yttranden som har gjorts på olika web-sidor angående den påstådda konkursen av företaget eXpansys Scandinavia AB.
eXpansys är ett Engelskt företag som är registrerat på London börsen (XPS.L) och som har en Europeisk filial som är belägen i Montpellier, Frankrike – eXpansys-Nomatica s.a.s., Parc Eurêka , Rue de Thor 34960 Montpellier Cedex 2, France siret : 444-088-793-
eXpansys har stängt ner sitt lokala kontor i Sundsvall för att bättra vår service kvalitet för våra svenska och skandinaviska kunder.
Detta beslut berör inte vår kommersiella verksamhet eller vår ekonomiska situation. Heller inte vår professionallism och vår seriositet angående våra leveranser.
Madelein Panossian är vår interlokutör sedan November 2007. Men med målet att alltid ge en bättre service till våra kunder kommer hon att få hjälp av en ny medarbetare, Lina Snellman, från och med nästa måndag.
Slutligen, ställer jag mig personligen till förfogande vid eventuella frågor dock på engelska. Email: [email protected]
Den 'påstådda konkursen av företaget eXpansys Scandinavia AB' är ett faktum per den 28/2 2008 enligt bolagsverkets kungörelser från 2008-03-04. Se länk nedan... https://poit.bolagsv...A5va 2008-03-04Bilda er egen uppfattning om verkligheten...
Postad 19 maj 2008 - 02:40
Tomas_D700
-
Tomas_D700
-
Rådgivare
-
-
5 022 inlägg
Bilda er egen uppfattning om verkligheten...
Verkligheten är väl den att verksamheten i det svenska bolaget Expansys Scandinavia AB upphörde och att Bolagsverket (pga. att ingen delgivningsmottagare anmälts till aktiebolagsregistret) tog beslut om likvidation. Detta ledde sedan till att bolaget försattes i konkurs. Edit:
Vad som sker med det svenska bolaget har dock ingen inverkan på webbplatsen < www.expansys.se>. Domännamnet är registrerat på företaget Expansys PLC i Storbritannien medan verksamheten bedrivs av det franska företaget Expansys Nomatica SAS.
Redigerat av Tomas_D700, 20 maj 2008 - 00:09.
Postad 28 januari 2009 - 21:31
xlntD
-
xlntD
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
jag har också dålig erfarenhet av eXpansys. la ett inlägg om det på fairshopping som de svarade på. summeringen av det är att de servar inte alla saker de säljer i sverige och kunden för själv bekosta frakten till deras service i frankrike, "ingår inte i garantin". köpte ett bluetooth headset som de inte har service på i sverige. de påstår att de har lagen på sin sida och det har de väl kanske,,, vad vet jag. det jag vet är att det kostar mer än det smakar om något händer. De är jätte tylliga med detta då man bockar för att man tagit del av de allmäna villkor etc som gäller zzZZ. Priset och leveransen till mig kan jag inte klaga på, problemen kommer först då man tror att garantin täcker,,,, se mitt inlägg och deras svar: http://www.fairshopp...?opinionid=3099
Postad 09 juli 2009 - 10:57
uncle buck
-
uncle buck
-
Lärjunge
-
-
307 inlägg
Förnyar denna tråd lite.
Beställde en vara från Expansys.se i mitten av 2008. Varan lever inte upp till produktbeskrivningen, presterar inte som utlovat. Varan levereras trasig. Varan går sönder totalt 3 gånger i min ägo. Expansys hänvisar mig felaktigt till tillverkaren direkt. Varan har ett produktionsfel som gäller alla varor i serien. Expansys erkänner problemet till slut men vill att jag ska forsätta skicka in produkteen om och om igen på lagning, tills garantin går ut. Till slut så får jag ett RMA nummer så jag kan skicka den direkt till expansys där de personligen ska laga produkten åt mig. De förmår inte att reparera produkten och jag erbjuds ca 75% av köpebeloppet som tillgodokvitto hos expansys, frakt och ersättning för förlorad tid vill de inte ersätta. Efter mycket om och men så lovar de att jag ska få 85% av köpebeloppet insatt på mitt visakonto, ngt jag inte hunnit med att kolla så att det kommit in. De ca 1000kr jag betalat i porto för reparationerna har jag inte lyckats få tillbaka, expansys.se vill att jag ska betala 15% av beloppet för en produkt som jag kunnat använda i en månad av de 6 månader jag ägt den, resten av tiden var den trasig.
Jag blev inte erbjuden en ersättningsprodukt under tiden reparationerna gjordes.
Jag fick inte returfrakt vid reparationer återbetald.
expansys sålde en vara de visste var behäftad med kraftiga konstruktionsfel.
Varan levde inte upp till produktbeskrivningen.
expansys hänvisade, felaktigt, mig direkt till tillverkaren för reparationer.
expansys erkände till slut varans felaktighet men vill inte ge mig pengar utan en ny likadan lika felaktig vara som åter skulle gå sönder tills min garantitid gick ut.
När jag till slut lyckas övertala dem om att nästa vara kommer att ha samma fel så får jag inte tillbaka 100% av mina pengar.
expansys vägrade att ge mig mina pengar åter utan erbjuder mig tillgodokvitto, först efter hot om konsumentombudsman, konsumentverk, svensk konumenträtt mm får jag in delar av köpesumman på mitt konto.
Supporten var vänlig i talet men personerna byts ofta ut och personalen är väldigt okunnig.
Många av dessa punkter strider mot svensk konsumentlag.
JAG REKOMMENDERAR STARKT DU ATT VÄLJER ANDRA SITER ÄN "eXpansys" FÖR DINA KÖP ÖVER NÄTET!
Postad 26 augusti 2009 - 15:36
Reckie
-
Reckie
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Efter att själv haft problem så gjorde jag en sökningen och hittade denna tråd.
Behöver dock inte skriva någon egen beskrivning eftersom inlägget ovanför beskriver hur det gått till även för mig.
Det löste sig visserligen tillslut men det är tråkigt att man ska behöva ligga på och själv känna till konsumentköplagen för att kunna argumentera emot. Är nog en hel del kunder som godtar beskedet om att de ej har rätt till garanti när de i själva verket har det. Tråkigt att det ska vara så och det känns inte direkt ärligt.
Editerad inlägget så att det slapp bli en upprepning av föregående inlägg.
Redigerat av Reckie, 26 augusti 2009 - 20:04.
Postad 02 oktober 2013 - 19:18
petersundevall
-
petersundevall
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag beställde 2 mindre varor från Expansys i slutet på juni i år för ca 500 kronor. Vid ordern fyllde jag i vad jag trodde var mitt kortnummer, skrev fel på 1 siffra men fick beskedet att "köpet var genomfört". Efter ca 10 dagar får jag ett mail om att kortnumret var fel. Expansys använder sig med andra ord inte ens av ett säkert kortsystem utan knappar in uppgifterna som kunden skickar och drar betalningen manuellt. Nåväl.. Jag kontaktade Expansys på nytt och uppgav mina korrekta uppgifter. Enligt supporten hade detta korrigerats och min order skulle skickas inom kort. Efter ca 1 månad får jag ytterligare mail om att mina kortuppgifter inte stämmer - vi är nu i mitten på augusti månad. Jag kontaktar Expansys på nytt och meddelar felet, och att jag uppgett mina korrekta kortuppgifter. Nu får jag uppge uppgifterna igen och deras ekonomiavdelning ska "göra ett försök igen så fort som möjligt". I början på september månad får jag äntligen ett mail om att jag debiterats och att min försändelse "snart kommer att skickas". 2 veckor senare får jag ett till mail om att min order har skickats. Vi är nu inne i oktober månad och jag har fortfarande inte sett något paket, däremot har jag debiterats för det. Med andra ord: Mer än 3 månader har gått och jag har inte fått min försändelse.Jag kommer aldrig mer att handla av detta bolag. Extremt oseriösa som helt uppenbart inte kan sköta business ordentligt.
Postad 01 september 2014 - 12:42
ivan löfgren
-
ivan löfgren
-
Rookie
-
3 inlägg
Har gått ett tag sedan senaste inlägg här och jag tycker detta företag förtjänar en replik. Jag var mycket skeptisk till att handla från Exapansys efter läst denna tråd, men priset gjorde att jag chansade. Från beställning till att varan lämnade lagret (i Frankrike) tog två dagar. Därefter blev det helg och idag, måndag kom produkten fram. Spårbart från beställning till lagerhantering, upphämtning med DHL och avlämning till mig. Under tiden hann jag med att maila supporten med en fråga om kollinummer, som står både i mailet och på deras hemsida, men jag missade det. De svarade dagen efter med ett vänligt mail och en länk för spårning hos DHL. Mycket bra service. Mycket bra leveranstid. Mycket bra pris. Rekommenderas varmt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Köp & Sälj
-
→
Butiker & Import
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|