Vinyl vs CD
746 svar till detta ämne
Postad 21 februari 2008 - 19:58
Gizy
-
Gizy
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Hej orkade inte kolla igenom allt. är så att jag funderar på att slänga ut mitt 5.1 system och skaffa ett 2.0 att ha hemma. i varje fall till att börja med. då tänkte jag ett par XTZ 99.26or och en XTZ Class-A 100 D II att driva dem med. Nu är min fråga ska jag hålla mig till cd som innan eller får jag ett bättre ljud om jag går över till vinyl. jag har ingen aning då detta inte riktigt intresserat mig innan men efter köpet av nya högtalare för 1 år sedan nu så fick jag upp ögonen för skillnaden mellan de olika prisklasserna på högtalare. Även att jag bara köpte billighetsvariant då så gjorde det stor skillnad. Nu är jag ute efter mer upplevelse i ljudet och så bra som möjligt. Tackar för svar :-) MVH: Gizy
Postad 21 februari 2008 - 20:22
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
Om du inte redan har en stor vinylsamling så tycker jag att du kommer att få ut mer av en CD-spelare. Du kan ju välja en CD-spelare som kan ta emot digitala källor och fungera som en DAC, t.ex. åt datorn eller en nätverksspelare. Sedan kan du ju titta på de högupplösta ljudformaten som SACD och DVD-Audio som är väldigt trevliga.
En vinylspelare är ett bra komplement om man tycker att man inte kommer längre med digitalt ljud. Men det är mycket pill med pickuper och inställningar. Långt ifrån alla vinylskovor låter bra.
Satsa på CD och om du fortfarande saknar något om några år så kan vinylen vara botemedlet.
Bara det att du behöver fråga är ett tecklen på att vinyl är överkurs.
Redigerat av Unregistered1197, 21 februari 2008 - 20:23.
Postad 21 februari 2008 - 21:44
Gizy
-
Gizy
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
tackar så mycekt för svaret. då vet jag det.
då ska jag bara hitta en trevlig cd/dvd spelare eller kanske en av varje.
kan ju alltid vara trevligt att se lite film med.
eller kanske ska behålla den camebridge audio Azur 540D som jag har till jag har råd att köpa en CD spelar.
tror den bör räcka till att börja med
Postad 21 februari 2008 - 23:14
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3 928 inlägg
Tror nog du kommer ganska långt med Cambridgen du har.
Postad 22 februari 2008 - 18:00
Unregistered53a69b62
-
Unregistered53a69b62
-
Användare
-
-
232 inlägg
Om man skall satsa på vinyl eller ionte beror ju även på vilken musik man gillar. För mitt vidkommande gillar jag rock, pop, country, klassiskt, singer songwriter m m. Eftersom jag kan hitta enormt mycket av denna musk på vinyl är min musikkonsumtion billig. På loppisar och secondHandbutiker kommer man ju över skivor för runt tian. Det innebär ju att en samling om 100 plattor inte kostar mer än runt tusenlappen. Kvalitetsmässigt kan man få ut enormt mycket av vinyl.
Postad 22 februari 2008 - 18:10
Unregistered973
-
Unregistered973
-
Veteran
-
-
2 349 inlägg
Cambridge audio azur 540D är en riktigt bra maskin, spelar cd på ett mycket bra sätt behåll den.
Köp sen en rega P1 och ett hyffsat riia (man kan få ett Musical Fidelity X-LP beggat för en 1200 ca på www.hifimagasinet.com). En rega P1+Rega elys pickup 2500 på netonnet tex.
Snorbra vinylstart där.
Naturligtvis subjektivt från mig som har en rega (dock p25).
Postad 24 februari 2008 - 04:45
Gizy
-
Gizy
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
ok låter bra det. då gör jag så... så får vi se när vinylen kommer in i bilden.
Postad 24 februari 2008 - 18:50
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3 700 inlägg
Vinylen kommer ju inte att dö och det är ju skoj att ibland göra en retrotripp men i längden vinner cd både ljudmässigt och användarvänligthet.
Postad 24 februari 2008 - 22:20
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Hejsan Gizy.
Vilken sorts musik lyssnar du på? Du har inte problem med något knäpp ibland?
Mvh
Ljudkvalite
Postad 25 februari 2008 - 10:57
JonasFerdinandsson
-
JonasFerdinandsson
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Skulle säga att jämföra vinyl och CD är kriminellt! =)
Har du väl lyssnat på en bra skivspelare så är det inget du någonsin kommer att tveka över, det är därför det är så mycket dyrare med en bra skivspelare också... En ljudkvalite som inte en cd kommer nära, en riktigt bra rör cd kommer halvvägs.
Men användarvänligeheten är kanske inget att hurra för, tvätta slipa och allt vad det innebär, både och är helt klart det bästa enligt mig! Lycka till...
Postad 25 februari 2008 - 13:00
Unregistered1064
-
Unregistered1064
-
Forumräv
-
-
756 inlägg
Cd och vinyl är bra komplement. Men kostnaden för väljud cd - vinyl
är minst 1:2 enligt mina öron.
Dom mest väljudande upplevelser jag haft hittills har vart vinyl. Men
då är det enstaka plattor:
- Metallica: Black Album
- Tears for Fears: Seeds of Lova
- Steely Dan: Gaucho
Sen är inte allt svart guld som glimmar. Mkt skitljud på vinyl också. Hur stor
nostalgitrippen än är.
Det som jag gillar med vinyl är att jag har bättre förståelse för orsak och verkan.
Inställning PU, VTA, underlag mm... Jag kan byta ljudsignatur genom att byta PU.
Cdspelaren står där och låter som den gör utan att jag kan göra nåt åt det...
Men jag skulle inte kunna vara utan nåt av dom två formaten.
Postad 26 februari 2008 - 19:25
Unregistereda50f5b49
-
Unregistereda50f5b49
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
Jag får väl flika in mina vinyl erfarenheter. Jag lirar på ett par Carlsson OA58.2 som drivs av en Cambridge 640. Har nu min 3:e skivspelare då jag vägrat ge upp formatet. Jag sitter just nu med en Rega p2 som hade goldring pickup (numera bytt till Linn k18 pickup) alltså en kombination som kostar cirka 5500 ungefär. Riaat är ett pro-ject nånting- I början tyckte jag det lät väldigt bra, jag lyssnade ett par veckor. Sen insåg jag problemet, det var ENDAST ett par av de splitternya plattorna som egentligen lät bra, Tex bruce springsteen - Seeger sessions. Jag fortsatte, och ju mer jag lyssnade ju mer störde jag mig på ljudet. tills för någon dag sedan kopplade jag i min gamla blliga pioneer dvd! Som kostade cirka 1000kr för kanske 4 år sedan. Jag ramlade nästan ur soffan, JAG HADE glömt hur bra mina carlsson verkligen lät. KAN inte förstå hur folk kan säga att vinyl låter bättre. För i mina öron låter en 128kbits mp3:a faktiskt bättre. Jag har än idag aldrig hört en skivspelare som inte distar. Och dist är det VÄRSTA jag vet. totalt förstör upplevelsen för mig. Nu kommer säkert svar som: Köp bättre Riaa, Köp bättre skivspelare. Osv osv osv. Men jag menar, ska man behöva lägga ner 20.000kr för att komma upp i samma ljudkvalite som en cdspelare för 2000kr? Sen till de största problemen med vinyl som jag ser det, Ljudnivån är alldeles för låg, mina carlsson kräver redan att man vrider på volymen som fasen, med vinyl på det så blir det nästan inget ljud kvar känns det som. Andra problemet för mig ialf är att det blir ingen "punch" i ljudet, det låter bara trist. Sen till det värsta, Skivorna låter sämre ju mer man spelar dem. Jag ska gå över till Cd igen ialf. Jag har totalt tröttnat på vinyl. Jag får väl flika in mina vinyl erfarenheter.
Jag lirar på ett par Carlsson OA58.2 som drivs av en Cambridge 640.
Har nu min 3:e skivspelare då jag vägrat ge upp formatet.
Jag sitter just nu med en Rega p2 som hade goldring pickup (numera bytt till Linn k18 pickup) alltså en kombination som kostar cirka 5500 ungefär. Riaat är ett pro-ject nånting-
I början tyckte jag det lät väldigt bra, jag lyssnade ett par veckor. Sen insåg jag problemet, det var ENDAST ett par av de splitternya plattorna som egentligen lät bra, Tex bruce springsteen - Seeger sessions.
Jag fortsatte, och ju mer jag lyssnade ju mer störde jag mig på ljudet.
tills för någon dag sedan kopplade jag i min gamla blliga pioneer dvd! Som kostade cirka 1000kr för kanske 4 år sedan.
Jag ramlade nästan ur soffan, JAG HADE glömt hur bra mina carlsson verkligen lät.
KAN inte förstå hur folk kan säga att vinyl låter bättre. För i mina öron låter en 128kbits mp3:a faktiskt bättre. Jag har än idag aldrig hört en skivspelare som inte distar. Och dist är det VÄRSTA jag vet. totalt förstör upplevelsen för mig. Eller alla "SSSsssss" ljud som hörs så fort någon sjunger.
Nu kommer säkert svar som: Köp bättre Riaa, Köp bättre skivspelare. Osv osv osv.
Men jag menar, ska man behöva lägga ner 20.000kr för att komma upp i samma ljudkvalite som en cdspelare för 2000kr?
Sen till de största problemen med vinyl som jag ser det, Ljudnivån är alldeles för låg, mina carlsson kräver redan att man vrider på volymen som fasen, med vinyl på det så blir det nästan inget ljud kvar känns det som.
Andra problemet för mig ialf är att det blir ingen "punch" i ljudet, det låter bara trist.
Sen till det värsta, Skivorna låter sämre ju mer man spelar dem.
Jag ska gå över till Cd igen ialf. Jag har totalt tröttnat på vinyl.
Postad 26 februari 2008 - 19:59
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3 700 inlägg
Skulle säga att jämföra vinyl och CD är kriminellt! =)
Har du väl lyssnat på en bra skivspelare så är det inget du någonsin kommer att tveka över, det är därför det är så mycket dyrare med en bra skivspelare också... En ljudkvalite som inte en cd kommer nära, en riktigt bra rör cd kommer halvvägs.
Men användarvänligeheten är kanske inget att hurra för, tvätta slipa och allt vad det innebär, både och är helt klart det bästa enligt mig! Lycka till...
Tyvärr har du helt fel här! Det låter kanske konstigt men CD'n är tekniskt överlägsen Vinylsvarven. Vet ej hu tekniskt bevandrad du är men jag kan förstå ditt resonemang. Jag upplvever ofta ljudet från Vinyl som vädigt bra om det är en bra spelaare med ett bra riia. Dock har jag fått lära mig att tänka om eftersom det sitter i mastringen mer än i tekniken. CD inspelningar är oftast söndermastrande och värdelös komprimerade vilket förstör möjligheten till en bra och dynamisk återgivning. Vinylpressen är oftast mycket mer dynamiska och fina i sin kvalite vilket gör att du kan uppleva bättre ljud trotts att mediet är mycket sämre.
Postad 27 februari 2008 - 18:13
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
I början tyckte jag det lät väldigt bra, jag lyssnade ett par veckor. Sen insåg jag problemet, det var ENDAST ett par av de splitternya plattorna som egentligen lät bra, Tex bruce springsteen - Seeger sessions.
Jag fortsatte, och ju mer jag lyssnade ju mer störde jag mig på ljudet.
tills för någon dag sedan kopplade jag i min gamla blliga pioneer dvd! Som kostade cirka 1000kr för kanske 4 år sedan.
Jag ramlade nästan ur soffan, JAG HADE glömt hur bra mina carlsson verkligen lät.
KAN inte förstå hur folk kan säga att vinyl låter bättre. För i mina öron låter en 128kbits mp3:a faktiskt bättre. Jag har än idag aldrig hört en skivspelare som inte distar. Och dist är det VÄRSTA jag vet. totalt förstör upplevelsen för mig.
Nu kommer säkert svar som: Köp bättre Riaa, Köp bättre skivspelare. Osv osv osv.
Men jag menar, ska man behöva lägga ner 20.000kr för att komma upp i samma ljudkvalite som en cdspelare för 2000kr?
Sen till de största problemen med vinyl som jag ser det, Ljudnivån är alldeles för låg, mina carlsson kräver redan att man vrider på volymen som fasen, med vinyl på det så blir det nästan inget ljud kvar känns det som.
Andra problemet för mig ialf är att det blir ingen "punch" i ljudet, det låter bara trist.
Sen till det värsta, Skivorna låter sämre ju mer man spelar dem.
Hejsan. Låt mig kommentera det du skriver. Den skivan du ansåg låter bra, Seeger sessions, är ju en vinylskiva så låter stort sett som dagens loudness war CD skivor. Det vill säga ingen dynamik och man har ökat EQ så diskanten blir ljus. Du fortsätter med att säga vinylen inte ger någon punch och man måste höja volymen så högt. Anledningen varför du måste höja volymen är antingen att ditt riaa steg är dåligt eller felaktigt anpassad till din pickup eller så är det mest trovärdiga alternativet, att vinylskivorna har mer dynamik och därför måste du höja volymen. Vill påpeka att med bra pickup och man är försiktig med skivorna så sliter man inte ut dom i första taget. Mvh Ljudkvalite
Postad 27 februari 2008 - 19:05
Unregisteredf2a7f9fd
-
Unregisteredf2a7f9fd
-
Mästare
-
-
3 989 inlägg
Tyvärr har du helt fel här!
Det låter kanske konstigt men CD'n är tekniskt överlägsen Vinylsvarven. Vet ej hu tekniskt bevandrad du är men jag kan förstå ditt resonemang. Jag upplvever ofta ljudet från Vinyl som vädigt bra om det är en bra spelaare med ett bra riia. Dock har jag fått lära mig att tänka om eftersom det sitter i mastringen mer än i tekniken. CD inspelningar är oftast söndermastrande och värdelös komprimerade vilket förstör möjligheten till en bra och dynamisk återgivning. Vinylpressen är oftast mycket mer dynamiska och fina i sin kvalite vilket gör att du kan uppleva bättre ljud trotts att mediet är mycket sämre.
F-n du skrev ju precis det jag skulle skriva :-)
Postad 27 februari 2008 - 19:38
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 307 inlägg
Japp, mr välljud hann före mig med
Postad 28 februari 2008 - 09:09
Unregistered1064
-
Unregistered1064
-
Forumräv
-
-
756 inlägg
Får väl dra en lans för vinylen då, trots att jag är blandmissbrukare
Var nära att förkasta formatet med min första svarv + NAD Riaa. Allt
dhega beskriver. Gav det en chans till med en MF X-LPS. Sen var jag
fast
Men inte riktigt nöjd. MF hade ingen möjlighet att justera gain. Fick
vrida på volymen alltför mkt. Fixade en ASR Riaa istället.
Så man får vara beredd att pröjsa . Men en rigg för 15 - 20 000 gör underverk.
En skiva som följt med mig under alla uppgraderingar är Massive Attack "Mezzaine".
Med vinylversionen så spelar det bas som jag aldrig hört förut på cd. Hela huset
skakar (och nej, det är inte rumble).
Men jag gillar pillet och ritualerna som att tvätta, justera mm.. Och eventuellt
knaster har hjärnan en förmåga att filtrera bort.
Har köpt mer vinyl på ett år än jag köpt cd under hela livet. Men akta Er för vinyl-
versioner av nya skivsläpp. Giriga skivbolag känner av vinylrevivalen och släpper
skit. Man får surfa runt och kolla vad andra tycker. Men att köpa en 70-talare för
30kr, som låter skit svider inte. Man kan chansa mer. Upptäckt musik jag aldrig
skulle ha tänkt på tidigare. Har ett helt 70-tal att utforska
Postad 28 februari 2008 - 12:05
Unregistereda50f5b49
-
Unregistereda50f5b49
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
Det är kul att det låter bra för vissa ialf 
För jag kan ju erkänna att Vinyl är förbannat mycket skönare/snyggare/tuffare än CD.
Det är lite som med min andra hobby, Motorcyklar.
Jag kunde ha köpt en en Japansk livlös hojj som går perfekt varjedag.
Men istället har jag en gammal BSA som man måste skruva med och vårda ömt , kanske ge den små kärleksfulla klappar på tanken.
Men när jag är ute och kör den, även fast den inte går så snabbt, krånglar en del, bromsarna är usla osv.
SÅ ÄR känslan enorm. tonerna som kommer ur avgasrören är något helt annat.
Kan tänka mig att det är lite samma sak inom vinylen, synd bara att jag är hyffsat kräsen med ljud och jag måste lägga ner så jädra mycket pengar för att ja ska bli nöjd med det.
Postad 28 februari 2008 - 14:02
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Hej dhega. Det krävs inte mycket pengar för att få bra ljud från vinyl. För runt 5000 kr skulle man kunna bygga ihop ett system som låter kanonbra. Det som är viktigt är matchningen och framförallt inställningen av spelaren.
Om du är kräsen på ljudet så förstår jag faktiskt inte hur du kan anse Seger sessions låta bra.
Mvh
Ljudkvalite
Redigerat av Unregistered1412, 28 februari 2008 - 14:03.
Postad 02 mars 2008 - 12:43
Unregistereda50f5b49
-
Unregistereda50f5b49
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
Bra och bra,
Det är i princip den enda vinylen jag har som inte distar så man får ont i öronen, så jag vet inte vad som är fel hemma hos mig, jag har lirat ett flertalet skivspelare och jag tycker det låter lika jävligt varjegång.
Kanske är det rent av fel på mitt riaa?
Postad 02 mars 2008 - 16:50
Unregistered1092
-
Unregistered1092
-
Veteran
-
-
1 623 inlägg
Då är min fråga.
Har du kopplat kablarna ifrån riaan rätt?
Många riaa förstärkare har både Mc & mm så har man kopplat fel där samt ställt in läget fel ifall den skulle stå på till ex mc istället för mm då den är kopplad som mm.
Så brukar ljudet bli väldigt dåligt oavsett vad man har för utrustning.
Själv körde jag en riktigt bra skiva igår som dynamiken lät väldigt bra på.
Det var ZZ Top - Eliminator som snurrade i min spelare.
Postad 02 mars 2008 - 21:57
Unregistered53a69b62
-
Unregistered53a69b62
-
Användare
-
-
232 inlägg
Spelar mest vinyl, tycker att det är kul och det låter bra men inte speciell praktiskt. Jag gör gärna en jämförelse med att köra bil med automatlåda? mycket praktiskt men inte speciellt aktivt, den manuellt växlade är sannolikt snålare med soppan och oftast snabbare, men som sagt en automat är enkel.
Hälsningar
LOGO_Liten.png 2,14K
1 Antal nerladdningar
Import av Tysk HighEnd
Postad 03 mars 2008 - 23:29
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Bra och bra, Det är i princip den enda vinylen jag har som inte distar så man får ont i öronen, så jag vet inte vad som är fel hemma hos mig, jag har lirat ett flertalet skivspelare och jag tycker det låter lika jävligt varjegång.
Kanske är det rent av fel på mitt riaa?
Hejsan dhega. Ja något låter som det är stort fel, för jag har spelat vinyl i 25 år och har inte alls upplevt dom problemena du har. Visst, man kan ha oturen att köpa en beg vinyl som någon dålig och trasig pickup har förstört innerspåren på men det är knappast vanligt. Så det låter som inställningsfel någonstans. Mvh Ljudkvalite
Postad 03 mars 2008 - 23:48
heliac
-
heliac
-
Lärjunge
-
-
271 inlägg
Jag har faktiskt aldrig haft nöjet att lyssna på en vinylanlläggning av klass, tyvärr. Hemma har jag bara en enkel Technics 1210 med en Ortofon OM-PRO pickup, alltså en ganska hygglig spelare men ändå inget mot en"riktig".
Jag tycker det kan låta riktigt bra men det tråkiga är att det är bara på ett fåtal skivor.
Beror det på dåliga pressar att så många vinyler har så ugget ljud trots att skicket på skivorna är bra?
Postad 06 mars 2008 - 19:48
Isaac
-
Isaac
-
Veteran
-
-
1 836 inlägg
vinyl är bra att ha för musik som inte släppts på CD och för bättre masters, annars så tycker jag att CDn är ljudkvalitetsmässigt överlägsen vinylen, dock så föredrar jag PCM 96/24 framför PCM 44,1/16. Man hade ju hoppats på att betalning för nedladdning av högupplösta FLAC-filer kunde ha fått bli verklighet någon gång är ju ganska många med SB och liknande.
Redigerat av Isaac, 06 mars 2008 - 19:51.
Postad 09 februari 2009 - 13:56
Unregistered85528044
-
Unregistered85528044
-
Användare
-
-
217 inlägg
Hejsan!
Har sökt runt lite men kanske inte hittat rätt sökord. Testar med en fråga istället.
Har köpt en begagnad vinylspelare, en Pro-Ject 1 Xpression III med Benz Micro PU MC20E2. Riaat är PJ´s phonobox II.
Älskar den men den verkar inte gilla mig lika mycket då den distar på det mesta jag lägger på. Både ospelat och begagnat, både ytterspår och innerspår. Vissa gånger hoppar pu´n utan att det hörs som om det skulle vara en repa.
Inget damm heller som kan störa. Eftersom grejerna inte är ett år gamla ens antar jag att det handlar om inställningar och det är ju lättare sagt än gjort när man är nybörjare. Har försökt ställa om den och in den efter instruktioner i manual men inget hjälper.
Finns några bra guider/tips på nätet för detta? I värsta fall lämnar jag in den men jag vill lära mig själv!
Mvh
Postad 09 februari 2009 - 17:21
Ar@b
-
Ar@b
-
Lärjunge
-
-
349 inlägg
Låter som den spårar helt kasst.
Börja med att kolla nåltrycket och anti-skate inställning.
Eftersom pickupen är ganska lågkompilant så tycker jag att du borde testa att lägga på en vikt på armen på ett par gram för att få ner resonansfrekvensen i nålupphängningen, har man för hög resonansfrekvens där så spårar den också dåligt.
Ett bra tips är att skaffa skivan "Hi-fi News Analogue Test LP" finns på Svalander.se, mycket bra skiva när man ställer in spelare
Jag tycker inte du ska spela några skivor förrän du har fixat problemet, som det är nu så slits skivorna en hel del (likaså nålen)
Postad 06 mars 2009 - 19:57
Unregistered0f9bd39e
-
Unregistered0f9bd39e
-
Rookie
-
2 inlägg
Hejsan !
Jag är också av den åsikten att vinyl låter bättre än CD.
Och det behövs inte någon superdyr anläggning heller.
Ljudet är ju mer öppet än CD:n som låter platt.
Nu till ditt problem Nandayo.
Din PU finns ju med olika utnivåer trots att det är en MC-PU.
Nedanstående saxat från Ljudmakaren.se:
• Högnivåvarianten: Utnivå 2 mV
• Lågnivåvarianten: Utnivå 0,5mV
Har du den med högre utnivå, så blir ljudet för högt om RIAA:n står på lågnivå och du får distortion.
Då kan det gå att köra med MM inställning istället.
Sedan skall den inte kopplas till en skivspelaringång på stärkaren, eftersom du redan har en RIAA inkopplad.
Detta är en tanke jag fick när jag läste ditt inlägg.
Hälsningar
Vinyl for ever
Postad 07 mars 2009 - 15:50
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 307 inlägg
Hejsan !
Jag är också av den åsikten att vinyl låter bättre än CD. Och det behövs inte någon superdyr anläggning heller. Ljudet är ju mer öppet än CD:n som låter platt.
Vad är det för skivor du lyssnar på? CD låter allt annat än platt, Lägre brusgolv betyder att skräp som inte hör till inspelningen, t ex brus osv flyttas ner i signalnivå. Det låter alltså renare, mer likt ursprunget, men inte plattare. Sen ska man ju tänka på att det kräver lite mer av högtalarna med CD också, eftersom små detaljer tack vare den högre upplösningen kan ligga på lägre signalnivå. Ibland så låg nivå att det inte hörs helt enkelt, om högtalarna inte kan återge det. Beskrivningen ovan gäller såklart välmastrade skivor, inte tuggummi-automat-kvaliteten som många nya skivor har.
Postad 07 mars 2009 - 19:42
Unregistered0f9bd39e
-
Unregistered0f9bd39e
-
Rookie
-
2 inlägg
Hejsan! Jag lyssnar på olika skivor, pop, rock, blues och klassiskt, live och studio och när jag har jämfört, så är det samma skiva på både vinyl och CD. Visst CD:n kan ju göras friare från brus och annat som stör, men det blir inte mer likt ursprunget, såvida det inte är digitala instrument. "Analoga" instrument består ju av sinusvågor med olika frekvens och amplitud, medan CD:n består av digital sinusvåg. Den är ju uppbyggd av ettor och nollor, det gör att sinusvågen blir hackig, inte mjuk som en ren sinussignal. Men ju fler bitar och samplingsfrekvens så blir ju den digitala signalen mer lik den analoga, men den kommer aldrig ifatt helt. Ta t.ex. en direktgraverad vinylskiva, där går signalen så direkt som möjligt in i graververkat och får då med alla signaler som finns vid spelningen. Det är detta som man hör vid uppspelning på sin vinylspelare. Men med en CD-inspelning så omvandlas signalen till ettor och nollor i en AD-omvandlare och sedan tillbaka igen vid uppspelning. Så där är ju vinylen mer likt originalet. Sedan är ju ett problem till med CD-skivorna (oftast, det finns undantag), det är ju komprimeringen som gör att dynamiken minskas på ett negativt sätt. Se länk: http://www.dvdforum....page=2#m1597667Nu vet jag inte hur dessa skivor låter men man kan ju se fenomenet. Sen har ju alla sina preferenser när det gäller hur det skall låta, det är ju tur för annars hade världen låtit tråkig. Så det är här är ju hur jag upplever det hela och sedan har ju alla andra sin uppfattning. Men vinylen har ju fått ett uppsving igen och många tycker som jag, att ljudet är mer dynamiskt och har mer rymd. Hälsningar Vinyl for ever
Postad 07 mars 2009 - 20:38
QAM
-
QAM
-
Forumräv
-
-
755 inlägg
Visst CD:n kan ju göras friare från brus och annat som stör, men det blir inte mer likt ursprunget, såvida det inte är digitala instrument.
"Analoga" instrument består ju av sinusvågor med olika frekvens och amplitud, medan CD:n består av digital sinusvåg. Den är ju uppbyggd av ettor och nollor, det gör att sinusvågen blir hackig, inte mjuk som en ren sinussignal. Men ju fler bitar och samplingsfrekvens så blir ju den digitala signalen mer lik den analoga, men den kommer aldrig ifatt helt.
Ditt resonemang skulle varit korrekt, om det inte vore för just bruset och knastret på vinyl. Hackigheten som du beskriver hos den digitala signalen kallas normalt för kvantiseringsbrus, och den brusnivån är lägre än bruset hos den analoga signalen från en grammofon.
Postad 08 mars 2009 - 11:51
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 307 inlägg
Visst CD:n kan ju göras friare från brus och annat som stör, men det blir inte mer likt ursprunget,
Jo, det blir mer likt originalet eftersom brusgolvet är lägre, det dynamiska omfånget större osv. "Analoga" instrument består ju av sinusvågor med olika frekvens och amplitud, medan CD:n består av digital sinusvåg. Den är ju uppbyggd av ettor och nollor, det gör att sinusvågen blir hackig, inte mjuk som en ren sinussignal. Men ju fler bitar och samplingsfrekvens så blir ju den digitala signalen mer lik den analoga, men den kommer aldrig ifatt helt.
Nej, det där stämmer inte. Läs lite om hur nykvist samplingsteorem fungerar. Sen är det ju så att alla vinylskivor som har pressats de senaste 20-30 åren kommer antingen från en digital master, eller så digitaliseras den analoga signalen innan/vid pressningen. Du lyssnar alltså på samma "trappstege" när du spelar vinyl Det är många som inte vet det, och det man inte vet har man inget ont av, kanske. Sedan är ju ett problem till med CD-skivorna (oftast, det finns undantag), det är ju komprimeringen som gör att dynamiken minskas på ett negativt sätt. Se länk: http://www.dvdforum....page=2#m1597667 Nu vet jag inte hur dessa skivor låter men man kan ju se fenomenet.
Att ljudet kan komprimeras har dock ingenting med lagringsformatet att göra. Det finns många vinylskivor med kraftigt komprimerat/limiterat ljud med. Värst är det med popmusik där det ska låta så högt som möjligt. Sen har ju alla sina preferenser när det gäller hur det skall låta, det är ju tur för annars hade världen låtit tråkig. Så det är här är ju hur jag upplever det hela och sedan har ju alla andra sin uppfattning. Men vinylen har ju fått ett uppsving igen och många tycker som jag, att ljudet är mer dynamiskt och har mer rymd.
Personliga preferenser och fakta är däremot två skilda saker. Rent tekniskt är CD-formatet överlägset vinyl. Att man sen kan föredra distortionen/felen som vinyl lägger till är en annan sak, och det är ju inget fel med det om man nu gillar det.
Redigerat av Ageve, 08 mars 2009 - 12:01.
Postad 19 augusti 2009 - 18:10
mushakage
-
mushakage
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Vad tycker ni om denna jämförelse: http://www.audioholi...s-vs-cds-part-4Någon har kanske redan postat den?
Postad 19 augusti 2009 - 21:29
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Det säger inte så mycket. Det man främst jämför är olika mastering.
Postad 20 augusti 2009 - 18:29
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 307 inlägg
Tycker det var en riktigt dålig artikel. Graferna han visar säger ju ingenting om olka format, bara olika mastringar. Dessutom visar ju siffrorna fördelar som han helt ignorerar. Nja det blir IG på den.
Postad 22 augusti 2009 - 08:02
Unregistered1061
-
Unregistered1061
-
Forumräv
-
-
528 inlägg
Hej orkade inte kolla igenom allt.
är så att jag funderar på att slänga ut mitt 5.1 system och skaffa ett 2.0 att ha hemma. i varje fall till att börja med. då tänkte jag ett par XTZ 99.26or och en XTZ Class-A 100 D II att driva dem med.
Nu är min fråga ska jag hålla mig till cd som innan eller får jag ett bättre ljud om jag går över till vinyl. jag har ingen aning då detta inte riktigt intresserat mig innan men efter köpet av nya högtalare för 1 år sedan nu så fick jag upp ögonen för skillnaden mellan de olika prisklasserna på högtalare. Även att jag bara köpte billighetsvariant då så gjorde det stor skillnad. Nu är jag ute efter mer upplevelse i ljudet och så bra som möjligt.
Tackar för svar :-) MVH: Gizy
Jag är faktist tveksam, om du verkligen ska byta ut ditt 5.1 system till ren 2-kanalare. CD skivor låter idag så illa att det spelar nog ingen roll vad man lyssnar med. Från början av 90-talet har det bara gått utför med cd skivorna rent ljudmässigt. Lyssnar du på 60- och 70-tals musik, är vinylspelaren att föredra. Massor av billiga skivor på loppisar och second hand butiker. Lyssnar du på 80-tals musik, Jazz och Klassisk musik, är cd-spelaren att föredra. Begagnade och nya cd skivor till bra priser + Stort urval. Lyssnar du på 90- och 2000-tals Pop och Rock musik, är radion bäst att avnjuta musiken på. Tyvärr finns inget annat alternativ än radio till dagens skit inspelningar.
Postad 22 augusti 2009 - 10:22
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Jag tycker inte man behöver välja. Såklart behåller man 5.1 systemet och lyssnar på musik med det. Den klarar ju av det med, lovar
Postad 24 augusti 2009 - 11:55
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 307 inlägg
Dessutom har ju musik på DVD och Bluray (konserter osv) oftast mycket bättre ljud än motsvarande album på CD (bättre mixning och mastring).
Postad 24 augusti 2009 - 21:41
Demon Slayer
-
Demon Slayer
-
Guru
-
-
4 888 inlägg
Dom bäst välljudande skivor jag har är vinyl.
Man kan få tag i billiga saker att få väldigt bra ljud med.
Jag har en Technics Direct Drive SL-1411, det är stort sätt samma modell
som användes för några år sedan av DJ´s och man kan få tag i en sån för runt
1-2 tusen kronor om man letar lite.
Jag har satt på den en NOS (new old stock) shure MM pickup M-75b (diamant infattade versionen)
den pickupen kostade inte många kronor men spelar som en för flera tusen.
Riaa har jag en Creek OBH-15 och ja den kostar lite grand men är vettig.
Detta paket blir inte 20k, utan kanske max 6k vilket är samma man måste ge för att
få en cd-spelare som låter bättre än dom flestas dvd-spelare.
Nu gillar jag bas och har valt både en spelare med drag i, samt en pickup med ganska skön punch.
Jag har även kappa90 vilka ger ett sju###### tryck i dom nedre frekvenserna.
Nu har jag inte testat på något väldigt avancerat sätt men dom bästa skivorna är ju typ Dire straits, Pink floyd, Chris rea. Dessa har jag på både cd och vinyl och det är inget snack om saken att vinylerna låter mycket bättre. Bättre dynamik - helt klart. Sultans of swing t.ex är ju HDCD och har ett bra ljud, men vinylen låter bättre.
Samma med pink floyd echoes och dark side of the moon.
Nu är inte skillnaderna så stora så det spelar så mycket roll, men den finns där.
Jag håller med om att vinylen har nackdelar som blir fördelar för cd´n. Aldrig knaster på cd, behöver inte damma av hela tiden, mindre osv.
Dom kompletterar varandra bra, som någon sa så hittar man massa kul musik på vinyl för 10-20 kronor. Det finns en hel del roligt som inte ligger i hyllorna på cd. Gillar man klassiskt så kan man få en hel mozart-box för 50:- och det finns massa skönt 70-tal.
Jag kör både och men även om man är skadad audiofil så blir det allra mest mp3 eftersom man får med hela sin skivsamling till jobbet och det är smidigast av allt.
Appropå ipoden så kopierade jag 5st Harvey mandel skivor till datorn via ett ganska avancerat program där man kunde ställa in allting optimalt med höger-vänster ljudnivå osv. Gjorde om dessa till bästa kvalitetens mp3 via Lame och körde dessa hos en kompis via ipoden. Sedan bytte vi till vinylen och skulle se om vi hörde skillnad. Vi bara skrattade rakt ut. *vilken enorm* skillnad! det var ingen dynamik alls i mp3´erna och det var som att ta ut en hel skopa glass eller fetvadd eller liknadne från örona när vi satte på originalet.
Nu är ju inte det något jag tänker på när jag splear av dessa (eller andra) mp3 utan när man gör det utan liknelse så tycker man ju att det låter helt ok, och det är ju bra.
Redigerat av Demon Slayer, 24 augusti 2009 - 21:44.
Postad 25 augusti 2009 - 00:11
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Är masteringen lika så är CD mycket överlägsen vinylen. Dock finns det en hel del skivor som är bättre masterad på vinyl. Så vinylspelare kan helt klart vara bra att skaffa sig.
Postad 25 augusti 2009 - 00:39
Blacksight
-
Blacksight
-
Användare
-
-
158 inlägg
Jag är faktist tveksam, om du verkligen ska byta ut ditt 5.1 system till ren 2-kanalare. CD skivor låter idag så illa att det spelar nog ingen roll vad man lyssnar med. Från början av 90-talet har det bara gått utför med cd skivorna rent ljudmässigt.
Lyssnar du på 60- och 70-tals musik, är vinylspelaren att föredra. Massor av billiga skivor på loppisar och second hand butiker.
Lyssnar du på 80-tals musik, Jazz och Klassisk musik, är cd-spelaren att föredra. Begagnade och nya cd skivor till bra priser + Stort urval.
Lyssnar du på 90- och 2000-tals Pop och Rock musik, är radion bäst att avnjuta musiken på. Tyvärr finns inget annat alternativ än radio till dagens skit inspelningar.
turismo, nu var du lite ironisk va? =D Att man inte tycker om den musik som produceras kan jag förstå men att säga att själva mastering:en skulle hålla dålig kvalitet har jag mycket svårt att se. Tekniken på detta område som på alla andra områden har ju utvecklats. Sen är det ju klart att om man tycker distorsion, färgning och brus ger mera liv till musiken så kan man lätt lägga på dessa effekter på en CD som normalt finns på Vinyl via signalprocessorer och annan signalbehandling (tex matchning av komponenter som högtalare/förstärkare/cd-spelare). Men personligen tycker jag att an anläggning ska vara i det närmaste transparent så att man får lyssna på en ljudupptagning så som skaparen hade tänkt att den skal lyssnas på, av ren respekt till upphovsmannen.
Postad 25 augusti 2009 - 00:49
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 307 inlägg
Inte för att vara taskig, men du borde läsa på, eller åtminstone jämföra en nyproducerad eller remastrad CD med en äldre inspelning. Tekniken finns, och missbrukas. Här kan du börja: http://www.youtube.c...h?v=3Gmex_4hreQ
Postad 25 augusti 2009 - 07:46
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Rega Planar 2, Hegel H1 & Dynaudio Focus 140Rega P2 Goldring 2200 HEED Questar RIAA Rent spontant känner jag att jag blir lättare lyssningstrött av cd-ljudet. Ljudet är visserligen mer korrekt, kan många gånger lyfta fram mer detaljer, men upplevelsen av musiken förändras. Försäljnignen av vinyl har ökat lavinartat, likaså vinylspelarna. CD-skivor har inget andrahandsvärde idag. Detta beror främst på att det är ett digitalt medium, det går att kopiera många gånger om utan kvalitetsförlust. Vi värderar subjektiva upplevelser nu, och jag kan inte gå i borgen för hur allas öron fungerar härute. Jag kan bara svara för mig själv: Att konsumera vinyl handlar om en helt annan livsstil än att lyssna på cd. Det finns en charm i jakten på enskilda exemplar som uppskattas för sitt befintliga skick. Vidare är vinylomslagen mer av en konst art som inte återfinns i cd-världen. Även om jag numera har en väldigt bra anläggning, och säkert över 350 cd-skivor så blir det alltmer sällan som jag spelar cd. Det senaste inköpet på cd var förra veckan "Pink Floyd's - The Wall som jag är väldigt nöjd med. Båda formaten har sina fördelar, men jag mår bättre av att lägga på en vinylplatta, göra rent den med min lilla borste och lyssna till de första statiska knäppen innan musiken sätter igång. Hela ritualten skapar en väldigt speciell känsla av förväntan hos mig som lyssnare. Genom att sänka pick-upen så vigs jag i ögonblicket, blir medveten om mediet såväl som musikupplevelsen.
Redigerat av Glidtassen, 25 augusti 2009 - 07:48.
Postad 25 augusti 2009 - 08:44
Unregistered1061
-
Unregistered1061
-
Forumräv
-
-
528 inlägg
Dessutom har ju musik på DVD och Bluray (konserter osv) oftast mycket bättre ljud än motsvarande album på CD (bättre mixning och mastring).
Tack för tipset, Ageve! har helt enkelt missat den möjligheten. Vart kan man få tag i dessa intressanta inspelningar? (Tips emotages med öppen hand, snälla) Jag lägger hellre lite mer pengar på en bra inspelning än en dålig. Jag har för närvarande ingen cd- eller dvd-spelare inkopplad till stereon. Helt enkelt för att jag inte orkar lyssna på mer än en eller två låtar på dagens inspelade cd skivor. Det beror inte på musiken, utan att man oftast blir förtvivlad över det dåliga ljudet. Får rota fram någon spelare som står i gaderoben. Om jag hittar några musik dvd's! Någon som har hört hur musik låter på Bluray? Har ingen bluray spelare, men är det bra ljud köper jag en direkt.
Postad 25 augusti 2009 - 09:09
Demon Slayer
-
Demon Slayer
-
Guru
-
-
4 888 inlägg
Är masteringen lika så är CD mycket överlägsen vinylen.
Var finns det en sådan cd att lyssna på? Eftersom du verkar så säker så har du kanske minst ett exempel som jag kan jämföra.
Postad 25 augusti 2009 - 12:21
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Vi värderar subjektiva upplevelser nu, och jag kan inte gå i borgen för hur allas öron fungerar härute. Jag kan bara svara för mig själv: Att konsumera vinyl handlar om en helt annan livsstil än att lyssna på cd. Det finns en charm i jakten på enskilda exemplar som uppskattas för sitt befintliga skick. Vidare är vinylomslagen mer av en konst art som inte återfinns i cd-världen.
Här har vi en stor anledning varför många upplever vinylen som "bättre" än CDn. Och det har inte med dom ljudliga aspekterna att göra. Var finns det en sådan cd att lyssna på?
Eftersom du verkar så säker så har du kanske minst ett exempel som jag kan jämföra.
Det finns fullt med exempel. Air, Dead can dance, Nitin sawhey, etc etc. Problemet är ju masteringen. Eftersom vinyl är ett sådant begränsat medium så behöver man ofta fixa till ljudet för att det ska låta bra på skiva, medans på CD kan man stort sett lägga över vad som helst.
Postad 25 augusti 2009 - 13:02
paul_on_fuzz_bass
-
paul_on_fuzz_bass
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Här har vi en stor anledning varför många upplever vinylen som "bättre" än CDn. Och det har inte med dom ljudliga aspekterna att göra.
Att man föredrar LP har oftast med de ljudliga kvaliteterna att göra. Det är underbart att lyssna på en klassisk skiva i fint orepigt skick, och detta utan häftighets- eller mysighetsfaktorn. Vad som är bra och dåligt är subjektivt och inte objektivt. Det finns ingen naturlag eller liknande som säger att bara för att CD kan spela upp ett högre frekvensomfång (eller valfritt annat tekniskt försteg), så låter det bättre. Det finns inget som säger att bara för att även sprillans LP brusar påtagligt mer än CD, så är CD bättre. Det är riktigt att CD brusar mindre. Men inte att den är bättre. Man skall även komma ihåg att mycket musik är masterad för LP och många överföringar till CD är inte bra. De verkar inte ha blivit bättre heller med alla nutida mer eller mindre lyckade ommasteringar. De som anser att LP är sämre och endast intressant som någon slags livstilsprodukt, måste ställa sig frågan varför LP, mer än tjugo år efter det att CD tog över som det främsta mediet, fortfarande finns och att försäljningen ökar. Det finns andra format som varit ppoulära, som kassettband, MD, DAT, 8-track, magnetrulle, stenkaka etc, men ingen finns kvar. LP låter OFTA bättre, anser jag. Jag har en relativt blygsam grammofon. Dessutom är det tänkbart att CD försvinner inom kort. Artikeln någon länkade till om upplevd fördel med LP, var intressant och inte dålig. Som någon påpekade skall man inte glömma bort radio. P2 sänder i bra kvalitet. Själv köper jag skivor utifrån vilket medium de är avsedda. Om man vill ha Jack White's nya grupp Dead Wheater's nya skiva, köper man den på LP för att manm vet att den är gjord för det formatet. Vill man ha en skiva med Steeleye Span, köper man den på LP om man kan etc. MVH
Postad 25 augusti 2009 - 16:11
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Det är underbart att lyssna på en klassisk skiva i fint orepigt skick, och detta utan häftighets- eller mysighetsfaktorn.
Klassisker musik är ju bland det sämsta man kan lyssna på vinyl. Inte för masteringen, utan för dess dynamik ofta gör att brusgolvet märks verkligen väl. Vad som är bra och dåligt är subjektivt och inte objektivt.
Nej, detta är icke sant. Vad som är god återgivning är inte subjektivt utan man kan kolla upp det objektivt. Vad du gillar för sound, är däremot subjektivt. Men god återgivning av källan kan man kolla upp objektivt. Då är CD klart överlägsen vinyl. Det finns ingen naturlag eller liknande som säger att bara för att CD kan spela upp ett högre frekvensomfång (eller valfritt annat tekniskt försteg), så låter det bättre.
Säger du samma om VHS och bluray? Att det inte finns något som säger att bluray är ett bättre format än VHS? För det kan finnas fall där VHSn ÄR bättre, på grund av mastering/källan, men det är ju ingen debatt om vilket format som är tekniskt bäst. Samma som vinyl och CD. CD är klart överlägsen vinylen, men det finns en hel del fall där vinylen är bättre på grund av källan/masteringen. Det finns inget som säger att bara för att även sprillans LP brusar påtagligt mer än CD, så är CD bättre.
Så bruset och knastret, som INTE finns på mastern, är alltså inte en påverkan helt plöstligt? Såklart det är en "färgning" av återgivningen. Man skall även komma ihåg att mycket musik är masterad för LP och många överföringar till CD är inte bra. De verkar inte ha blivit bättre heller med alla nutida mer eller mindre lyckade ommasteringar.
Precis det jag säger men det är INTE samma sak som att vinylen är ett bättre format. Själv köper jag skivor utifrån vilket medium de är avsedda. Om man vill ha Jack White's nya grupp Dead Wheater's nya skiva, köper man den på LP för att manm vet att den är gjord för det formatet. Vill man ha en skiva med Steeleye Span, köper man den på LP om man kan etc.
MVH
Hur gör man en inspelning för vinylformatet? Mer än begränsar djupbasen, höga diskanten, och dynamiskt lugnar ner sig?
Postad 25 augusti 2009 - 17:06
paul_on_fuzz_bass
-
paul_on_fuzz_bass
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Hej Hifimatte!
Önskar inte bråka med dig. Du har rätt i mycket av det du skriver, som t ex att att BD är bättre än VHS och att CD ger förutsättningar för en bättre "återgivning" än vinyl. Däremot kan man inte bestrida att vad som är "bra", d v s vad man föredrar, inte har något med objektivitet att göra. Vad som är bra är subjektivt. I någon mening är väl CD tekniskt och objektivt bäst eftersom de inte brusar etc. Men om det inte ger det "sound" (din term som betyder ljud) man föredrar framför vinyl, är det sämre. Jag har inte debatterat vad som är tekniskt bäst, men noterar att många föredrar LP framför CD oavsett om CD är "tekniskt bäst". Jag har ett ganska transparent system med rotel och ino-högtalare. Om du subjektivt tycker att det låter bäst när det mäter bäst så är det så. För mig vore det en förlust om jag skulle säga till mig själv : "ja, CD kan spela både djupare och högre och har vare sig brus, knaster eller endast ca 20 minuter per sida. Det är därför bättre och jag föredrar det.".
Brus och knaster är inte någon färgning. Det är fel. Måhända bidrar de till upplevelsen eftersom det sällan är alldeles tyst när man lyssnar på levande musik; det finns t ex alltid ett levande "brusgolv" på konserter. Jag tror att det bidrar till att man kan lyssna längre och intensivare. Det är min erfarenhet.
Jag önskar att du fick lyssna på en bra inspelning och bra pressning av något klassiskt verk på en väl uppsatt grammofon. Kanske någon inspelning på Decca med Solti, varför inte Also Spracht Zarathustra eller kanske originalutgåvan av Master of Puppet med Metallica. Du kanske kommer att föredra vinylljudet. Men det finns inga lätttillgängliga tekniska förklaringar till varför.
Det har litet att göra med att omslagen är större och finare.
Ha det!
Postad 25 augusti 2009 - 17:23
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Önskar inte bråka med dig.
Detsamma  Jag vill bara påpeka felaktigheter i resonamanget. Däremot kan man inte bestrida att vad som är "bra", d v s vad man föredrar, inte har något med objektivitet att göra. Vad som är bra är subjektivt.
Nej, det stämmer ju inte helt. Som jag sa, om vi snackar om återgivning så går det att objektivt kolla upp vilket format som ger mest korrekt återgivning, vilket CD gör. Men om man snackar om ett visst sound, så är det såklart subjektivt. Om du gillar pannkakor eller ej är din subjektiva åsikt, hurvida dom har ägg i sig kan man däremot kolla upp objektivt. Om du subjektivt tycker att det låter bäst när det mäter bäst så är det så. För mig vore det en förlust om jag skulle säga till mig själv : "ja, CD kan spela både djupare och högre och har vare sig brus, knaster eller endast ca 20 minuter per sida. Det är därför bättre och jag föredrar det.".
Det är rätt så lätt att höra färgningen som vinyl ger. Det är alltså inte bara mätbart utan även klart hörbart. Brus och knaster är inte någon färgning. Det är fel.
Om bruset och knastret inte finns på studiomastern så måste du väl hålla med om att vinyluppspelningen adderar dessa ljudet som inte finns på master, eller hur? En färgning alltså. Måhända bidrar de till upplevelsen eftersom det sällan är alldeles tyst när man lyssnar på levande musik; det finns t ex alltid ett levande "brusgolv" på konserter. Jag tror att det bidrar till att man kan lyssna längre och intensivare. Det är min erfarenhet.
Om man spelar in det med lokalens brusgolv så ska det såklart återges så, från mastern. Men varför ska Yello eller någon annan pop, rock, metal, som är studioproduktion, återges med något som inte fanns i studion eller på studiomastern? Jag önskar att du fick lyssna på en bra inspelning och bra pressning av något klassiskt verk på en väl uppsatt grammofon. Kanske någon inspelning på Decca med Solti, varför inte Also Spracht Zarathustra eller kanske originalutgåvan av Master of Puppet med Metallica. Du kanske kommer att föredra vinylljudet. Men det finns inga lätttillgängliga tekniska förklaringar till varför.
Vad får dig att tro jag inte hört det? Jag har en rätt så bra vinylavspelning (ca 40,000 kr i nypris) och ett par tusen vinylplattor med flera skivor med utsök ljudkvalité. Så jag har hört vinyl låta riktigt bra, men det är fortfarande ett faktum att samma mastering på CD låter bättre.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Baffelväggen
Globe
2025-04-28 19:31:57
-
2st Slutsteg till köket
Anton
2025-04-27 22:56:09
-
MadVR Core videoprocessor
Globe
2025-04-26 20:58:03
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|