efter att ha kört med diverse 70-tals Maranz osv. Minns att jag tyckte den lät bra, så därför kunde det bli
intressant med en jämförelse mot grejerna man har nu. Förstärkaren var dessutom en testvinnare i bland annat
Hifi & Musik.
Det finns också forum där en del bestämt hävdar att billiga 2-kanalare står sig extremt bra mot dyra hembio-
förstärkare, eller egentligen mot vilken förstärkare som helst, så länge de inte klipper.
Testade både mot enbart hembioförstärkaren, och med rotelsteget inkopplat. För att göra jämförelsen någorlunda
rättvis så är intrycken i denna tråden från testen mellan NAD C320BEE och Denon AVC-A10SE, utan RB-1080. Det
är inte menat som en seriös test, utan är bara mina subjektiva omdömen. Spelaren som användes var Rotel RDV-
1050E.
Körde med dubbla uppsättningar högtalarkabel (likadana) för att snabbt kunna växla med bananer på högtalarna,
och spelade musik med varierande kvalitet på inspelningen. Skrev ner intrycken på papper under lyssningen, för
att inte glömma bort för/nackdelar. Intrycken kanske verkar lite snurriga, men det var det som dök upp i huvudet
just då.
testar_nad.png 389.3K
1 Antal nerladdningarBörjade med Denon, och "Jennifer Warnes - True Emotion". Ljudet var öppet och klart, med bra dynamik och
separation utan tendens till vasshet, och rösten lät rent och naturligt.
Växlade över till NAD och trodde först att jag hade råkat vända +/- fel på högtalarkabeln. Kontrollen och dynamiken
i basen försämrades markant, även på låg volym. Rösten fick en "statisk" färgning, lite som om det fanns grus i
mikrofonen. Ljudbilden var klart mindre och diffus. Trots det lät det helt ok ändå, undantaget den slöa och
odefinierade basen.
Fortsatte med NAD, och Nils Löfgren - Some Must Dream (Acoustic Live). Det är en av mina favoritskivor som ofta
snurrar i spelaren. Reagerade direkt på hur krympt ljudbilden var. Inte alls samma öppenhet och naturliga
klang som den låten brukar ha. Bitvis lät det nästa som om Nils lirade på en plastgitarr. Det är svårt att beskriva
men det lät inte äkta. Rösten fick även här en lite märklig färgning, som om lite brus klistrade sig fast i rösten.
Växlade tillbaks till Denon, och allt som jag gillar med den skivan kom tillbaks. Luftigheten, gitarrens klang, röstens
renhet osv. Så fortsatte det genom lyssningen. Blev nästan lite besviken eftersom jag minns att NADen lät bättre
än så, men kraven stiger väl i takt med uppgraderingarna.
Det mest förvånande är hur bra Hembioförstärkaren låter. På en del inspelningar är den nästan lite för bra, knappt
så att det finns en märkbar skillnad med och utan rotelsteget. Men när det kommer till rock och höga ljudnivåer
så har steget fortfarande ett övertag. Det behåller kontrollen i bottnen bättre och är en aning mer förlåtande i
toppen.
Ska man ge sig på en jämförelse med staplar, mellan de båda förstärkarna, så ser det ut ungefär så här. 10 = ljudet
med rotelsteget inkopplat, som referens:
Denon AVC A10SE:
Dynamik: 10/10
Bas: 8/10
Mellanregister: 9/10
Diskant: 8/10
Storlek på ljudbild: 8/10
NAD C320BEE:
Dynamik 6/10
Bas: 5/10
Mellanregister: 5/10
Diskant: 6/10
Storlek på ljudbild: 5/10
(Notera att det finns en stor portion ironi i denna testen. Alla intryck är seriösa, men allting är subjektivt, och bör
därmed inte tas på större allvar än det som står i hifitidningarna).
Sökningen pågår
Avancerad sökning
277 bilder
43 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?