Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Subwoofer en bit upp, ej på golv?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 februari 2008 - 16:40

Folköl dunka-dunka
  • Folköl dunka-dunka
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Jag tror aldrig att jag har sett en subwoofer placerad upphöjt.

I mitt fall skulle det kunna passa att göra så, inredningsmässigt. En snygg sub skulle kunna stå på tv-skåpet!

Är det bara fånigt, eller finns det all anledning att prova?

(Jag sneglar lite på CAV WF250, det vore fördelaktigt med en lite "skulptural" fason.)

Postad 29 februari 2008 - 16:49

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
brukar inte bli någe bra, för mycket resonanser i möbeln och basen är konstruerad för att ha bas-stöd från golvet.

Postad 29 februari 2008 - 17:06

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0
Om du kan lösa stabiliteten/infästningen så är det ljudmässigt ett mycket bättre alternativ än att placera en subwoofer på golvet.

MVH
/Chuck

Postad 29 februari 2008 - 18:11

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Om den placeras i höjd men nära en vägg i så fall.

Postad 01 mars 2008 - 01:15

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0

Om du kan lösa stabiliteten/infästningen så är det ljudmässigt ett mycket bättre alternativ än att placera en subwoofer på golvet.

MVH
/Chuck

Aldrig hört detta förut. Finns det något läsvärt om det påståendet tar jag tacksamt emot en länk ;)

Postad 01 mars 2008 - 07:47

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0
Det är engentligen inget konstigt i sig, eller magiskt. Handlar bara om att man får bort subwoofern från hörnen, som ibland tenderar att förstärka frekvenser väldigt mycket och göra ljudet sämre sett ur ett frekvensresponsperspektiv. Det upplevs då som "blöt" och lite "långsam" bas.

En snabbartikel jag hittade är från Karl Kennedy, en av männen bakom JL Audios subwoofers: Vertical Room Modes

MVH
/Chuck

Postad 01 mars 2008 - 13:17

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0
Förstår principen. Skall provas i framtiden, tackar för länken.
Allt skulle bli enklare om man hade ett dedikerat biorum, vilket ska inredas i framtida hus. Finns en del att ta hänsyn till nu, det estetiska och flickvännen som "aldrig hör någon skillnad" ;)

Postad 01 mars 2008 - 19:40

Folköl dunka-dunka
  • Folköl dunka-dunka
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Spännande synpunkter! Stabiliteten i underlaget är måhända viktigast om subben har porten nedåt, eller?

"Snabb" bas är viktigt, då musik är viktigare än film. Eller, jag är kinkigare med musik, snarare.

Så frågan är om det blir resonanser pga vibrationer i skivan den i så fall skulle stå på... det är fråga om IKEAs markör (skåpet, inte bänken), och överskivan är rejält grov faktisk, massivträ. Det skulle möjligen också gå att styva upp ytterligare underifrån.

Postad 01 mars 2008 - 21:14

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Jag har min sub i min möbel ca 40-50cm ovanför golvet. Subben delar plats med centern nedanför TVn som hänger på väggen med möbeln rakt under. Detta är dock inte gjort av ljudmässighet utan grannsämjan som anledning.

Det GÅR att fixa bra bas på detta sätt men som Chuck har beskrivit är det svåra att fixa stabiliteten i möbeln. Ser man inte upp kan det även bli ännu värre med vibrationer från sub till möbel till golv osv. Jag har provat att ha subben på golvet men jag lyckades inte få till det lika bra av någon anledning. Mitt rum är inte det bästa ur akustisk synpunkt heller.

Jag inbillar mig att det blir "enklare" att fixa bra bas med en sub i en möbel om subben, såsom min, är av sluten konstruktion. Detta är dock bara en teori jag har så ta det för vad det är.

Postad 01 mars 2008 - 22:22

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0

Det är engentligen inget konstigt i sig, eller magiskt. Handlar bara om att man får bort subwoofern från hörnen, som ibland tenderar att förstärka frekvenser väldigt mycket och göra ljudet sämre sett ur ett frekvensresponsperspektiv. Det upplevs då som "blöt" och lite "långsam" bas.

En snabbartikel jag hittade är från Karl Kennedy, en av männen bakom JL Audios subwoofers: Vertical Room Modes

MVH
/Chuck

Jag har aldrig gillat uttrycken snabb vs långsam bas. Ljud kommer ut ur högtalaren samtidigt som den matas in från förstärkaren. Det finns ingen fördröjning, och inte heller någon insvängning att tala om, för då skulle högtalaren jobba i resonans.

Snarare brukar snabb bas vara bas utan riktigt lågt frekvensinnehåll, och ofta når basen som lägst om den får stå i ett hörn. Det kan bli bäst i hörn, artikeln dömmer inte heller ut hörnen helt, och jag ser heller ingen anledning att inte pröva.

Edit
Det smög sig in ett ord för mycket, så jag sätter det här istället: Fick

Redigerat av QAM, 01 mars 2008 - 22:25.

Postad 01 mars 2008 - 22:39

Folköl dunka-dunka
  • Folköl dunka-dunka
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

MVH
/Chuck

Jag har aldrig gillat uttrycken snabb vs långsam bas.
... brukar snabb bas vara bas utan riktigt lågt frekvensinnehåll

Det är min förståelse av begreppet.

Postad 11 mars 2008 - 01:05

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

• 839 inlägg
  • 0
Dali Piano Forte är gjord för att monteras på väggen. Hur den presterar har jag dock ingen aning om.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.