Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hyundai 47" LCD-TV

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 mars 2008 - 07:58

tompa_rocks
  • tompa_rocks
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Hoppas jag får lite hjälp. Jag är sugen på en (gärna men inte nödvändigtvis) full hd tv. Jag kommer att se mycket film/serier då dom flesta, för tillfället, är i 720p så då funderar man ju om den har 1:1 pixelmapping via vga och hur bra det blir med 720p material på en full hd? På min nuvarande hd ready tv har jag lite problem med overscan, bilden bli lite ryckig (inte datorns fel) och det skulle vara katastrof om det var liknande problem på den här.

Användingsområde 2: Tv spel

jag har både ett 360 och ett ps3 (iochförsig också ett wii men det känns som om det kommer att vara skräp på den tv:n) båda "stor konsollerna" med hdmi utgång är det någon som har erfarenhet av den här tv:n i sammband med spel?

Kan man få ut ljud från den till förstärkaren. Dvs. kan man koppla 360 hdmi till tv:n (få ljud via den) och sedan koppla tv:n till förstärkaren (eftersom jag inte har någon hdmi ingång på förstärkaren)

Finns det länkar, reccensioner osv. att dela med sig av så posta gärna.

Redigerat av tompa_rocks, 07 mars 2008 - 07:59.

Postad 07 mars 2008 - 08:47

tompa_rocks
  • tompa_rocks
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Skulle mina ljudproblem kunna lösas med den här?

http://www.webhallen...d=82643&traff=1

Postad 09 mars 2008 - 15:59

Unregistered782aad9e
  • Unregistered782aad9e
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Den klarar inte att ta in HDMI ljudsignalen och sedan skicka vidare till förstärkaren.
Du får koppla in HDMIn till TVn å köra digitala signalen separat till färstärkaren via fiberkablen från Xboxen.

Via VGA ingången så funkar den bara i 1024x768 dock så tänk på det...1920x1020 funkar ej---bara via HDMI.

Redigerat av Unregistered782aad9e, 09 mars 2008 - 16:02.

Postad 09 mars 2008 - 18:06

tompa_rocks
  • tompa_rocks
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
1024x768 ? Inte 1 366 x 768 eller vad det brukar vara? Det beror kanske på att det är en 47" ?

Som jag förstår det så kommer jag att kunna pixelmappa 1024x768 på den via datorn? Hur upplever du den bilden? är det verkligen hd-känsla? Är det stor skillnad mot full hd?

Jag är mest rädd för att det kommer att uppstå eftersläpningar och dylikt då jag kör film (hd film) från datorn om bilden är lite sämre då jag tittar på tv via antennkabeln bryr jag mig mindre om. Det skulle vara roligt om krulltott26 eler någon annan som har någon koll på hur den här tv:n fungerar då man kopplar den till datorn kunde lugna mig lite=)

Jag funderar på att köpa en mediaspelaree typ tvix eller kanske en htpc men det kommer att bli en senare historia i sådana fall för tillfället är det bild från datorn via vga (eller dvi) Eventuellt skulle jag kunna köra datorn via dvi---> hdmi
ps3---hdmi xbox360---> komponent. i sådana fall vore det roligt att veta om den klarar 1080p via component?

Postad 10 mars 2008 - 12:54

Unregistered782aad9e
  • Unregistered782aad9e
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
1024x768 klarar den max via VGA av någon anledning när jag kör via datorn. Dem har väl schnekat lite med viss del av tekniken i burken.
Jag har tyvärr inget HD eller Full HD material att testa med att köra via datorn för att testa pixelmappningen.
Men kanske går väl att tanka ner nån testfilm från nätet....ska kolla om jag får tid och avrapportera efteråt.
Har själv köpt denna tv enbart för xbox bruk och inte för HD filmer så jag har inte testat detta.

Enligt webhallen så ska den klara 1080p via komponent när jag tjackade den....fast de skulle jag inte lita på för mycket.
Orkar jag så kanske jag testar men då måste jag börja harva med kabeltrasslet.....*ångest*.

Postad 10 mars 2008 - 13:07

tompa_rocks
  • tompa_rocks
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Tack krulltott26
Det verkar inte vara så många som köpt den här Tv:n men det lät ju lovande att du har den till xbox 360.

Jag borde kunna köra pixelmappat från datorns dvi utgång till tv:ns hdmi utgång om jag mixtrar lite grann.

Bussigt att du tagit dig tid att svara i tråden, jag såg att du gett tv:n en 8:a på prisjakts omdömme.
Var det något som du var mindre nöjd med?

Postad 10 mars 2008 - 22:08

Unregistered782aad9e
  • Unregistered782aad9e
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Håller på och tankar ner en 1080p test film just nu och ska testa....intresserad själv av resultatet.
Har du inte funderat på att streama från Windows media player till 360an och skippa pc till VGA kopplingen eller PC till hdmi?
Har själv inte provat att streama FULL HD till tvn via xboxen men vanlig 480p funkar juh guld.
Full HD är väl iof typ 5MB/sec så man kan inte köra över WLAN till 360an.

Gav den en 8a för att jag tycker att man ska bli helt blown away för en 10 poängare....och jag har juh inte fått nån WOW känsla direkt av den men den känns definitivt prisvärd för en full HD....väl godkänd men inte bästa tvn i världen.
Folk slänger iväg 10 poängarna för lättvindigt.
Jag har vanlig analog kabeltv hemma och man ser verkligen att en 47 tummare inte är gjord för 480p analoga sändingar.

.....återkommer snart med mer info förhoppningsvis.

Postad 11 mars 2008 - 08:47

Unregistered782aad9e
  • Unregistered782aad9e
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Jävligt svårt att hitta nån FULL HD test film i divx format märkte jag.
Dem flesta är i QuickTime .mov format som 360an inte klarar av.
Fick till slut tag i en ISO med olika testfilmer i 480p 720p och 1080p och i olika bitrate.

Testade 720p och 1080p via xboxen som är kopplad via HDMI i/f.
Nu är jag ingen riktigt kvalitetsexpert och kommer antagligen aldrig bli det heller men jag hade svårt att se skillnad på 720p och 1080p filmerna.....möjligtvis marginell skillnad.
Man måste nog ha två tvs bredvid varran körandes samtidigt dem olika formaten för att se skillnaden.
Sen körde jag från PCn via VGA på 1024x768 och jämförde med xboxen och jag måste säga att där såg man viss skillnad även fast man inte hade två tvs bredvid varran och jämförde.

Det går att köra 1280x768 upplösning via VGA ingången kom jag på men då får jag iaf en skum rand längst ned på tvn som irriterar...kan vara för att det inte är äkta 1280x768 den kör i det läget.....maby....dont know.

Hoppas denna info hjälper.

Postad 10 april 2008 - 19:39

geck0
  • geck0
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Blev det nån 47" hyundai Tompa_rocks??
Är lite intresserad av denna, priset är lockande...
Själv kommer jag att använda den till vanlig tv (digital comhem) och även en htpc för att se Divx i 720p och 1080p.

Krulltott, vad kan du säga om den analoga tv-bilden? Är den riktigt risig eller är den ok (du kanske har en bild att dela med dig av:)? Har du testat digitaltv?

Jag undrar om det är samma panel som hyundais 42 tummare med samma modellbeteckning. Det finns ju lite tester på den...

schysst att du tar dig tid krulltott!

Postad 22 april 2008 - 20:36

Celing
  • Celing
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Något nytt om TVn? Tänkte satsa på den här nu när den är på rea för 11990:-
Jag ska ha den att spela på mest, x360. Samt streama filmer ifrån datorn. Men hur är det egentligen nu?
Måste man ha TVn kopplat via HDMI till x360 för att få ut 1080p och högsta upplösning? Går det inte med vanlig komponent? Jag har nämligen den gammla verisionen utav Xbox 360 utan någon HDMI ingång så det kanske kan bli lite surt..

Postad 22 april 2008 - 22:08

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1 076 inlägg
  • 0
Någon som vet om den visar 1080p24 på "rätt" sätt? Dvs utan "judder", hack etc?

Postad 08 maj 2008 - 15:24

Unregistered782aad9e
  • Unregistered782aad9e
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
-Det går att köra 1080p via komponent från 360an.

-Har vid enstaka tillfällen märkt att bilden hackat eller juddrat som du skriver men försvunnit vid omstart av 360:an.
Händer 1 på 100ggr men märks redan vid uppstarten av 360an och försvinner efter omstart.

Postad 08 maj 2008 - 15:29

Unregistered782aad9e
  • Unregistered782aad9e
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Gällande analoga tunern så har jag svårt att utala mig om den eftersom jag vet att min antennkabel som är 10 meter lång är dragen tillsammans med ljudkablarna till satelit högtalarna bak och fuckar upp bilden.....gjorde även det på gamla tvn i rummet. Så sorry men jag har inte kunna testa tunern fullt ut.

Postad 19 maj 2008 - 14:08

Hinneman
  • Hinneman
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag har inte fått 1080p att fungera via Component, skärmen blir bara svart. 1080i fungerar däremot fint. Enligt manualen skall den heller inte stödja mer än 1080i via Component.

Den analoga tv-bilden är rätt kass enligt min uppfattning. Hade en 1360x768 TV innan och det såg definitivt bättre ut. Det kan naturligtvis delvis bero på att den hade lägre upplösning.

Via PC är TV:n helt överlägsen och fungerar hur bra som helst med Full-HD-upplösning.

Redigerat av Hinneman, 19 maj 2008 - 14:09.

Postad 19 maj 2008 - 14:16

Hinneman
  • Hinneman
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Nu har jag kört ett tag med TV:n och det är två saker som stör mig:

1) Vid filmvisning så känns det som om ljusa partier blir långdragna i vertikal riktning. Har upplevt det flera gånger men bara om delar av bilden är ljusa. Extremt märktes det i Bourne Ultimatum när dessa flashbacks visas. Fenomenet har jag både via Xbox (Komponent) och PC (HDMI).

2) Nyligen hade jag ett märkligt fel när jag spelade på Xboxen. Det såg ut som om ett rött färgfilter hade lagts över skärmen. 4-5 breda vertikala linjer visades över skärmen. När jag bytte till PC och sedan tillbaks till Xboxen så hade linjerna försvunnit.

Någon som upplevt något liknande eller som vet vad som kan vara orsaken?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.