Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pioneer om framtiden - plasma även framöver

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 mars 2008 - 11:54

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

• 34 inlägg
  • 0
Läs mer här

Postad 07 mars 2008 - 15:23

danielhedman
  • danielhedman
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
:D :blink: :) :D ;) :lol: :D :D B) :huh:

Det sammanfattar väl förhållningen till hur de nu gjort, aldrig gillat sharp men det blir säkert ett bra samarbete.
Om fler kommer åt pioneers panelteknik blir den billigare och alla blir gladare. yey, så länge det står pioneer på teven så ^_^

Postad 07 mars 2008 - 15:46

lando
  • lando
  • Lärjunge

• 381 inlägg
  • 0
Då kanske det blir dags för en pioneer lcd tv då... skulle ju varit riktigt nice ifall dom får fram samma bild som jag har idag på min PDP506, lyckas dom med det så blir det en direkt.

Hade varit riktigt skönt med en LCD så man slipper vara nervös för inbränningar.

Postad 07 mars 2008 - 15:52

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 302 inlägg
  • 0
Eftersom Sharp har köpt in sig i Pioneer och alltså är delägare så kan man ana varför de gör som de gör, dra era egna slutsatser...

Så här är det:
February 1, 2008 — In a possibly momentous move, Sharp acquired a significant stake in Pioneer late last year. Sharp's $358 million investment bought it 14 percent of Pioneer, making it the latter's biggest shareholder. Pioneer also acquired 0.9 percent of Sharp.

Man ville naturligtvis slå ihjäl det största hotet mot sin LCD-dominans, så jag tror inte på att de kommer att släppa tekniken till Panasonic längre, det vore dumt i Sharps ögon...

Redigerat av junkan, 07 mars 2008 - 16:19.

Postad 07 mars 2008 - 18:25

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1 105 inlägg
  • 0
I mina öron låter detta helt enkelt som att plasmatekniken trots allt blev/är för dyr att utveckla. Pioneers utvecklingsteam för plasmatekniken skall alltså läggas ned eftersom tekniken kostar mer än det smakar för Pioneer. Jag tycker detta pressmeddelande känns lite som Toshibas pressmeddelande om att sluta producera HD-DVD för några veckor sedan, dvs startskottet till plasmateknikens undergång. Åtminstone på lite längre tid, kanske ett par år... Trist :D

MVH
Jonsod

Redigerat av jonsod76, 07 mars 2008 - 18:35.

Postad 07 mars 2008 - 18:49

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Värt att nämna, som inte står i artikeln, är att G9-panelerna kommer tillverkas av Pioneer själva. Detta innebär att det inte blir någon skillnad vad det gäller plasma från Pioneer i år. Dock så kommer G10-paneler att tillverkas av någon annan än Pioneer själva. Där läggs tillverkningen "på annan fabrik"....och tillverkare.
Dock kommer vi får se, precis som det vart inne på tidigare, "Pioneer KURO" LCD-serie redan i höst där Pioneer och Sharp numera har ett samarbete ihop.

Postad 07 mars 2008 - 19:34

ae_g
  • ae_g
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Läste i en tidning(tror det var M3) att dom hade fått se en panel som inte släppte igenom något ljus alls, det var alltså bäcksvart där det skulle vara bäcksvart, är detta G9-panelerna eller var de bara någon ny prototyp?
Om de skulle vara en prototyp finns det ju kanske en risk att den inte går i produktion iom dessa händelser, vilket gör att vi kanske kommer gå miste om denna svarta panel?
så min fråga är, är G9-panelerna dessa bäcksvarta paneler jag läste om i M3? :D

Postad 08 mars 2008 - 02:15

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1 470 inlägg
  • 0

Läste i en tidning(tror det var M3) att dom hade fått se en panel som inte släppte igenom något ljus alls, det var alltså bäcksvart där det skulle vara bäcksvart, är detta G9-panelerna eller var de bara någon ny prototyp?
Om de skulle vara en prototyp finns det ju kanske en risk att den inte går i produktion iom dessa händelser, vilket gör att vi kanske kommer gå miste om denna svarta panel?

om det var den här du syftar på, så verkar det som den ligger (låg?) betydligt längre in i framtiden änn nästa generation. tyvärr.

Postad 08 mars 2008 - 02:42

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1 105 inlägg
  • 0

om det var den här du syftar på, så verkar det som den ligger (låg?) betydligt längre in i framtiden änn nästa generation. tyvärr.

Jag minns inte var men jag vet att jag läst att den tv:n är Pioneers G9-plasma. Och att den skall ut i produktion, blir väl Pioneers sista EGENTILLVERKADE plasma, snacka om att sluta på topp :D

MVH
Jonsod

Postad 08 mars 2008 - 10:30

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

I mina öron låter detta helt enkelt som att plasmatekniken trots allt blev/är för dyr att utveckla. Pioneers utvecklingsteam för plasmatekniken skall alltså läggas ned eftersom tekniken kostar mer än det smakar för Pioneer. Jag tycker detta pressmeddelande känns lite som Toshibas pressmeddelande om att sluta producera HD-DVD för några veckor sedan, dvs startskottet till plasmateknikens undergång. Åtminstone på lite längre tid, kanske ett par år... Trist :D

MVH
Jonsod

Ganska märklig tolkning...det enda som står klart är att det var för dyrt för en liten tilverkare att utveckla och tillverka premium bild-paneler. Att ur det dra några slutsatser om plasmans framtid går helt enkelt inte.

Hur många företag av Pioneers lilla storlek finns det som utvecklar/tillverkar premium LCD-paneler? Exakt 0. Detta har alltså väldigt lite med plasma teknikens vara eller icke vara att göra, utan mera vilka affärsmodeller som funkar eller inte funkar - oavsett teknik.

Plasma är väl annars den teknik som har kanske störst utvecklingspotential ifråga om prestanda OCH tillverkningspris så det blir nog inget HDDVD av det här på ett bra tag... :D

Postad 08 mars 2008 - 11:52

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1 105 inlägg
  • 0

I mina öron låter detta helt enkelt som att plasmatekniken trots allt blev/är för dyr att utveckla. Pioneers utvecklingsteam för plasmatekniken skall alltså läggas ned eftersom tekniken kostar mer än det smakar för Pioneer. Jag tycker detta pressmeddelande känns lite som Toshibas pressmeddelande om att sluta producera HD-DVD för några veckor sedan, dvs startskottet till plasmateknikens undergång. Åtminstone på lite längre tid, kanske ett par år... Trist B)

MVH
Jonsod

Ganska märklig tolkning...det enda som står klart är att det var för dyrt för en liten tilverkare att utveckla och tillverka premium bild-paneler. Att ur det dra några slutsatser om plasmans framtid går helt enkelt inte.

Hur många företag av Pioneers lilla storlek finns det som utvecklar/tillverkar premium LCD-paneler? Exakt 0. Detta har alltså väldigt lite med plasma teknikens vara eller icke vara att göra, utan mera vilka affärsmodeller som funkar eller inte funkar - oavsett teknik.

Plasma är väl annars den teknik som har kanske störst utvecklingspotential ifråga om prestanda OCH tillverkningspris så det blir nog inget HDDVD av det här på ett bra tag... :D

Nja, det får stå för dig. Kan hända att jag målat upp armageddon lite förhastat men nog ligger det något i det jag säger. Ja kostnaderna för att utveckla plasmatekniken har diskuterats som en av teknikens svaghet sedan länge och det har naturligtvis kostat Pioneer en hel del att vara absolut världsledande på själva tekniken. Men att de nu beslutar att lägga ned egen tillverkning för att istället satsa på LCD och annan teknik tycker jag talar för sig själv.

Varför? Jo det som talar för mitt tidigare inlägg är att med Pioneers kommande G9 är tekniken i det närmaste fulländad och det borde inte kosta så mycket mer att förbättra den ytterligare - då det inte är möjligt i någon större grad. Men varför slutar då Pioneer att sälja egentillverkade plasma-tvs just nu? Ja, om det inte är för att Pioneer inte längre tror på att plasma är framtiden så förstår jag det inte. Jag menar, Pioneer har ju trots inte gått i konkurs.

Det positiva är att andra företag förhoppningsvis kan ta till sig tekniken så att den kan leva vidare genom dessa. Vi får väl se... :D

Postad 08 mars 2008 - 12:39

Aristoteles
  • Aristoteles
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Precis! Man ska ju komma ihåg att jättar som Sony och Samsung går ihop för att tillverka LCD-paneler i gemensamma fabriker. Så jag tror inte man ska dra för stora växlar på detta om Pioneer och plasmans framtid.

Postad 08 mars 2008 - 15:41

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 302 inlägg
  • 0
Har ni missat att som jag skrev att Sharp är ny storägare i Pioneer och har därmed säkert stor del i detta beslutet.

Sony har skrivit kontrakt med Sharp också, uppenbarligen har de inte varit jättenöjda med samarbetet med Samsung.

Postad 08 mars 2008 - 18:43

danielhedman
  • danielhedman
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Pioneer isn't abandoning Kuro plasma, expects same-quality panels from Matsushita

If you're all broken up about Pioneer's seeming exit of the plasma business, take heart. Pioneer Executive Vice President Russ Johnston claims Pioneer's plans aren't to abandon Kuro-quality plasma displays in any way. The move to an outside manufacturer (Matsushita, parent company of Panasonic) is designed to cut cost in plasma production, but Pioneer still plans to maintain its premium edge over competitors. "The number-one goal is to make sure we can maintain our differentiation," said Russ, "and specifically our Kuro difference in the marketplace."

http://www.engadget....-quality-panel/

:D B) :D

Postad 09 mars 2008 - 14:59

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

• 1 868 inlägg
  • 0
Personligen tycker jag detta är jätte synd. Tror inte detta kommer komma oss konsumenter som vill ha det bästa tillgodo. Tyvärr. Pioneer vill öka vinsten och går över till LCD, förståligt. Men jag tycker själv de borde ha kvar alternativet med premium plasma. Tror inte det blir bra med ett sammarbete där. De enda som kan dra nytta av det är Panasonic. Kanske vi kommer få se riktigt bra Pansonic plasmor nu till vettiga priser?

Postad 09 mars 2008 - 23:02

danielhedman
  • danielhedman
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
beror ju på hur avtalet ser ut. :)

Postad 10 mars 2008 - 12:35

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Nja, det får stå för dig. Kan hända att jag målat upp armageddon lite förhastat men nog ligger det något i det jag säger. Ja kostnaderna för att utveckla plasmatekniken har diskuterats som en av teknikens svaghet sedan länge och det har naturligtvis kostat Pioneer en hel del att vara absolut världsledande på själva tekniken.

Jag har inga siffor på vad det kostar (helst för ett litet företag som Pioneer) att utveckla och tillverka top-of-the-line LCD paneler men jag har iaf inte sett nått om att det skulle vara billigare än plasma iaf.

Men att de nu beslutar att lägga ned egen tillverkning för att istället satsa på LCD och annan teknik tycker jag talar för sig själv.

Vad då istället satsa på LCD? Det enda som har hänt att de slutar tillverka egna bildpaneler, oavsett typ. De kommer fortsätta med premium plasmor så det är inget "istället satsa på LCD".

Däremot kommer de oxå satsa på att leverera LCD (och D-ILA projektorer, vad jag hört). Det är väl ett led i att utöka sina marknadsandelar, vad är det som är så negativt med det? Eller för att säga det på ett annat sätt, hur det kan det vara negativt för ett företag att satsa på, och expandera, det de är bra på och sluta med det de är mindre bra på (som leder till underskott i kassan)?

Varför? Jo det som talar för mitt tidigare inlägg är att med Pioneers kommande G9 är tekniken i det närmaste fulländad och det borde inte kosta så mycket mer att förbättra den ytterligare - då det inte är möjligt i någon större grad.

Finns hur mkt förbättringspotential som helst i plasma och G9 är inget mer än nästa steg på vägen. Finns många fler att ta efter det.
Teknik blir aldrig fulländad föresten, den utvecklas ständigt och ska man hänga med måste man investera - uppenbarligen har Pio upptäckt att det finns andra sätt att förvalta sina pengar än att göra allt själva.

Octopussy>>
Samma här, hur läser ni egentligen?

Tror inte detta kommer komma oss konsumenter som vill ha det bästa tillgodo

Man kan istället fråga sig hur länge Pio hade klarat att köra det race de gjort. De flesta företag som blöder täpper till hålen - i längden tjänar nog konsumenten på det med. Vem vet, kanske är denna åtgärd det enda som funkar om man vill forsätta leverera det bästa till kunden?

går över till LCD,

De går inte över till LCD, de kompleterar med LCD, inte ens i närheten av samma sak.

Men jag tycker själv de borde ha kvar alternativet med premium plasma.

Men det har de ju! Pioneer kommer fortsätta leverera premium plasmor (och om allt vill sig väl, premium LCD med - gott med mångfald!).

De enda som kan dra nytta av det är Panasonic

Ja och ev Pioneer oxå då...annars skulle de nog inte tagit beslutet. :)

Om Pansonic tjänar på det här så är det väl i så fall "vi" som är den stora vinnaren. Räkna med ännu bättre och ännu mer prisvärda plasmor från dem. Och eftersom Pioneer själva har sagt att ska ska fortsätta leverera premium-plasmor (näe, inte gå över till LCD - är detta klart nu? :blink: ) så måste de uppenbarligen leverera nått väldigt speciellt eftersom de måste visa att de har nått bättre än det Panasonic själva erbjuder, låter som nått för "oss konsumenter som vill ha det bästa ", eller hur? :)

Är rätt säker på att Pio inser att de behöver göra mer än att ta en Panna tv och sätta på en Pio logga för att de ska kunna fortsätta leverera premium-plasmor.

Aristoteles>>

Man ska ju komma ihåg att jättar som Sony och Samsung går ihop för att tillverka LCD-paneler i gemensamma fabriker.

Jepp, vilket säger mig att man behöver vara rätt stor (större än självaste Sony) för att det ska vara lönsamt samtidigt som man håller sig på toppen. Vad vi ser är att Sony/Samsung erbjuder tv-apparater i allt från ultra-budget till premium klass. Varför skulle inte Panasonic/Pioneer kunna göra samma sak?

Postad 10 mars 2008 - 13:57

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0
Jösses, det var en hel del märkliga slutsatser som dras av folk i denna tråd.

Visst, allt handlar om utifall Pioneer lyckas finna en sammarbetspartner som kan tillverka peneler åt Pioneer. Finns inget i historien som talar för att det skulle vara omöjligt, däremot ska man aldrig säga aldrig så det är självklart inte uteslutet att Kurotekniken och framförallt personerna bakom kunskapen eventuellt kan gå förlorad i processen.

Om vi antar att likt historien visat för andra tillverkare så kommer Pioneer att kunna finna en tillverkare av deras framtida paneler. Då är det Pioneer som bestämmer specifikationen för dessa paneler och ingen annan, det är så det fungerar inom tillverkning. Den som köper tjänsten bestämmer specifikationen av det de önskar att tillverka.

Nackdelen, för Pioneer, är att deras sammarbetspartner kommer att få tillgång till deras teknik vad gäller tillverkning av paneler, men det ger ju samtidigt potentiellt möjligheten att den kunskapen kommer att medföra bättre paneler från tillverkarens övriga sortiment -> win-win för konsumenterna.

Fördelen, för Pioneer, är att de kan minska sina omkostnader, fokusera än mer på ihopsättandet av deras plasma TV-apparater och fokusera på övrig teknik bakom en TV, vilka är minst lika viktiga för slutresultatet, dvs bildbehandligen och elektroniken som driver panelerna. Pioneer offrar således 1/3 av det som gör projekt Kuro av idag, paneldesignen, men 2/3 av tekniken behålls helt intakt inom Pioneer.

Det är ju inte så att alla kompoenter hos en Pioneer Plasma av idag tillverkars uteslutande av Pioneer, långt därifrån. Jag har aldrig sett någon måla upp svarta rubriker pga detta faktum.

Summan blir alltså att om man antar att förhandligarna lyckas och att sammarbetet med t ex jätten Matsushita/Panasonic blir effektivt så kommer Pioneers position på marknaden att stärkas, inte försvagas. Man bör också komma ihåg att Panasonic, av idag, och Pioneer inte är direkt uttalade konkurrenter. Pioneeer har aldrig uttalat ett mål att sälja extrema kvantiteter utan de är fokuserad på extrem kvalité, medan Panasonic har ambitionen att vara världsledande försäljare av plasma TV-apparater. Den skillnaden i mål gör att chansen för ett lyckat sammarbete där båda stärker sina positioner är god.

Redigerat av Wolfy, 10 mars 2008 - 13:59.

Postad 10 mars 2008 - 16:50

Maths
  • Maths
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Väldigt stor risk att Pioneer kommer att få några dåliga år när det gäller kvalité. Det är nästan alltid problem när man går från ett koncept till ett annat. I dag har Pioneer en produktion av paneler som är inkörd och funkar väldigt bra om man ser till resultatet av bilden. Det är stor risk att de kommer att få problem när någon annan skall tillverka deras paneler, åtminstonde under en period.

Sen säger Pioneer att det inte bara är en panel som avgör vilken bild man får, det är filter och elektronik som avgör också.

Bara att hoppas att vi får se lika överlägset bra plasmor från Pioneer i framtiden som de har i dag. Och annars kan vi inte göra nått åt det, tyvärr. Själv kommer jag nog att inhandla en G9 LX508D. Hade tänkt vänta ett tag till eftersom jag har en 428XD och proj. Den 9 mm tunna som presenterades på CES mässan verkade ju trevlig. Men för att vara säker på att få en Pioneer, de sista "äkta" Pioneer som kommer att finnas, så blir det köp av en G9.

/Mats

Postad 10 mars 2008 - 22:28

Maths
  • Maths
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Väldigt stor risk att Pioneer kommer att få några dåliga år när det gäller kvalité.

Det kanske rentav blir bättre med utan surriga paneler och damm bakom glasen.
Visst har Pio bra bild men inte sticker dom ut med kvaliteten precis.
Panasonic sticker ut med kvaliteten däremot http://www.informati...cleID=202801834

M

Kan inte hålla med om att Pioneers plasmor surrar mer än andra. Har lyssnat runt i butiker och inte hittat en enda plasma som inte låter från elektroniken. Surr verkar vara något som hör plasmatekniken till. Precis som en gammal CRT har en linjetrafo som surrar så har plamsor sin fosfor som skall belysas vilket alstrar surret.

/Mats

Postad 13 mars 2008 - 07:33

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Är inte 428 , 508 osv G8? , G9 har väl inte kommit änu eller?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Baffelväggen
    Globe
    2025-04-28 19:31:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.