Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Squeezebox - Extern Dac

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Citypulse DA 7.2x DAC (DAC & hörlursförstärkare) 0 6,5 (1) Inga priser
Zhaolu D3.0 (DAC & hörlursförstärkare) 1 (0) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 10 mars 2008 - 12:10

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Tjenare grabbar!

Har kikat mer och mer mot en Squeezebox då cd-samlingen börjar bli stor och benen gamla och trötta men jag undrar om ljudkvalitén är bra direkt ur den om man kör med t.ex. flac? Kan man vinna nåt vad det gäller ljudet om man använder sig av en extern dac t.ex.
http://www.firestone....asp?pdtseqnm=4
eller kanske
http://www.pacificva...IYEDEDNGM2.html

Måste man ge sig upp längre i pris för att hitta en dac som gör jobbet bättre än SB?

Nuvarande utrustning består av NAD M3 + B&W 804s.

mvh Robert

Redigerat av Vobbe, 10 mars 2008 - 12:13.

Postad 10 mars 2008 - 12:58

kalman
  • kalman
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Se t ex vad Tonläget anser om saken:

http://www.tonlaget....cd-spelare.html

"En fälla är att ansluta till separat DA-omvandlare [eller till digital ingång på förstärkaren] - om omvandlaren inte är extremt bra så får man bara "finare ljud". Men sämre musik pga att precisionen i tidsled försämras [gitter]"

Postad 12 mars 2008 - 16:18

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

Se t ex vad Tonläget anser om saken:

http://www.tonlaget....cd-spelare.html

"En fälla är att ansluta till separat DA-omvandlare [eller till digital ingång på förstärkaren] - om omvandlaren inte är extremt bra så får man bara "finare ljud". Men sämre musik pga att precisionen i tidsled försämras [gitter]"

Nu är jag ju rockie på området, min gitter/jitter är ju inte en problem om man har en sånhär om man skall tro ljudmakarna då den eliminerar allt jitter(hur det ny är möjligt??)

http://www.ljudmakar..._id=1065&menu=1

Postad 12 mars 2008 - 17:34

jnon
  • jnon
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Det ska gå alldeles utmärkt att ansluta en squeezebox till en extern D/A-omvandlare. Citatet från Tonläget använder bland den luddigaste vokabulären jag någonsin sett och är totalt intetsägande. Jitter har diskuterats ganska mycket tidigare här på formet, och men kan hitta ett antal trådar om man använder sökfunktionen.

Postad 12 mars 2008 - 18:34

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Jag har också läst citatet...men kan inte säga att jag håller med.... framför allt inte om att SB är som en bra cd
Hemma så lät den inte så värst bra genom de analoga utgångarna.... och eftersom den stod nere i 2-kanalren så fanns inget att koppla digitalt...men jag tror fortfarande att den tjänar på en DAC...

Postad 13 mars 2008 - 07:04

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Jo har läst en hel del på head-fi och alladär verkar köra med en extern dac. Har hittat följande model som det förmodligen kommer bli till slut http://www.diykits.c...ulse DA7.2x.htm.

Postad 13 mars 2008 - 07:15

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Detta är humor. Antaligen något dom hittat på för att få sälja sina dyra cd-spelare.

Citypulse dacen ska ju vara rätt trevlig också har man läst.

Postad 13 mars 2008 - 07:48

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Jo jag förstod det som det med, har även kollat lite på Zhaloun (stavning frågas?) men citypulsen föll mer i smaken pga recensioner, bättre utseende och balanserade utgångar :)
http://www.diykits.c...dac_with_tg.htm
Verkar som det finns en hel del att välja på vad det gäller DACar, kollar man utomlands är det väldigt stort verkar det som. Konstigt att det inte slagit lika mycket här i Norden?

Passar på att hiva in svaret jag fått från hemsidan med priser och en jämförelse mellan dacarna:

"Hi!
DA-7.2XII is much Fi Hi at sound good for Classic --- good dynamic ,sharp .
D-3.0 is everything softer and Musical -----more like British type
It depends on your taste !

DA-7.2XII cost $343 USD
It weights 4.6 kg and cost $78 USD ship by speedpost EMS.
Total $421 USD for that .

D3.0 cost $229 USD
It weights 4.1 kg and cost $72 USD ship by speedpost EMS.
Total $301 USD for that"

Jag förstår det som att är lite mer "klipp" i Citypulsen och lite lugnare återgivning i Zhaloun?

Redigerat av Vobbe, 13 mars 2008 - 07:46.

Postad 13 mars 2008 - 13:56

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Har själv en Zhaolu som står hemma i garderoben, jag har inte tillräckligt bra hörsel för att höra skillnad på den och på dacen som sitter i min Denon 3806.
Sånt här måste nästan blindtestas också eftersom skillnaderna är minimala och man inbillar sig en hel del. Det är inte direkt som att byta till ett par andra högtalare där skillnaderna är uppenbara :)

Redigerat av Martin, 13 mars 2008 - 13:57.

Postad 13 mars 2008 - 17:03

TCM
  • TCM
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Har själv en Zhaolu som står hemma i garderoben, jag har inte tillräckligt bra hörsel för att höra skillnad på den och på dacen som sitter i min Denon 3806.
Sånt här måste nästan blindtestas också eftersom skillnaderna är minimala och man inbillar sig en hel del. Det är inte direkt som att byta till ett par andra högtalare där skillnaderna är uppenbara :)

Hör du skillnad på analogt ut från SB:n och om du kopplar digitalt ut till 3806:an?

Postad 13 mars 2008 - 17:07

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Hör du skillnad på analogt ut från SB:n och om du kopplar digitalt ut till 3806:an?

Det tror jag inte att jag skulle göra om jag blindtestade. Men jag föredrar att hålla kedjan digital så långt fram som möjligt.
Squeezeboxen i sig presterar ju trots allt som en helt okej cd-spelare, och på det med perfekt avläsning varje gång!
Jämförde öppet mot en audionet VIP cd-spelare dock, kostar runt 30 lök. Då tyckte vi väl att det lät lite bättre. Sen körde vi lite halvblint, dvs bara slog på en källa och körde och man visste inte vilken det var, då kunde ingen höra några skillnader.

Redigerat av Martin, 13 mars 2008 - 17:09.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.