Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HFX Mini bygge

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 March 2008 - 13:53

BulanS
  • BulanS
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Uppdaterat med slutgiltig konfiguration

* Processor

* Moderkort

* Minne

* Chassi

* Disk

* Mus

* Tangentbord

* Tv-kort för satellit har jag redan liggande:

*Fjärrkontroll
HFX VISTA Remote Control with Internal Receiver

-------------------------------------------------------------------------------------------------
/// EDIT
Tidigare förstainlägg
Tänkte till slut bygga ihop mig en HTPC, och tänkte bara verifiera med er kunniga så jag inte missat något eller så.

/// EDIT
Har ändrat konfigurationen till AMD, se post #12 nedan

* Chassie - Själva lådan bundlad med det mesta

* Disk

* Processorn - 45nm är ju det senaste och strömsnålaste

* Moderkort - Vill ha ett med hyffsad inbyggd grafik och HDMI.. och då verkar det bara vara detta att välja på.. ?

* Minne - Så ska det vara minne som passar med Mobo/Proc.. ?
Där har jag faktiskt inte någon riktigt bra koll på vad som gäller i dagsläget?
Borde väl vara något med 1333Mhz kanske?, men hittar inga DDR2 med det?
Ideér?

* Kylpasta

Orelevant i sammanhanget eftersom det ju iaf passar, men iaf så ska man ju styra det hela på något vis också
Tror denna mus blir bra, har glasbord så man får väl ha den i luften

Tänkte mig detta Tgb.. eller ska man välja det mindre Mini istället? Beror väl så klart på hur mycket man tänkt knappa eg.. hmm

Ev så vill man kanske ha en fjärrkontroll också..
Hittade en som verkar höra till HFX chassie
HFX VISTA Remote Control with Internal Receiver

Funkar det eller finns det någon annan bättre man ska välja?

Tv-kort för satellit har jag redan liggande:

Tänkte sen köra WinXP + Mediaportal på det hela.

Minne ska man som sagt ha, är det något mer man också behöver för att få ihop allting?

Redigerat av BulanS, 19 May 2008 - 09:05.

Postad 25 March 2008 - 14:04

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Ett tips: Vad det gäller Asus moderkortet och RAM! Kolla deras QVL-lista för moderkortet!! Köp något som står på listan!!! Tar du något annat som verkar bättre pris/hastighet etc. så är risken att moderkortet inte känner igen den och ställer in helt fel! Tro inte att dom släpper några bios där dom vidgar vilka ram-minnen som kortet känner igen!

Redigerat av Life, 25 March 2008 - 14:04.

Postad 25 March 2008 - 14:19

BulanS
  • BulanS
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Det är ju precis såna saker man vill veta!
Tackar så mycket! Finns det någon länk till den där listan någonstans?
//Edit - Tror jag lyckades hitta listan:
P5E-VM HDMI Motherboard Qualified Vendors List (QVL)

En lös fundering.. skulle det funka med ett Mobo utan inbyggd grafik och istället ta något enklare separat grafikkort (typ HD2600 etc)
eller blir det värmeproblem då så man borde gå upp till HFX Classic lådan istället?

Redigerat av BulanS, 25 March 2008 - 14:33.

Postad 25 March 2008 - 14:45

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Den eviga frågan :)
Ska du inte spela, skulle jag nog kanske titta på ett med inbyggt grafikkort! Och OM du skulle kunna tänka dig ett AMD-kort så kommer nog detta kort vara helt ok så snart dom är ikapp med drivrutiner:

Postad 25 March 2008 - 15:25

BulanS
  • BulanS
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Hehe.. jo det är ju den eviga frågan..

Eg kommer jag ju inte att spela, även om det händer att jag skulle vilja starta upp något gammalt spel någon gång.
Eg är det så här; Har ett gammalt ATI kort nu "Radeon 2600 Pro" tror jag det heter, har ett par år på nacken och sitter i en burk med en P4 3Ghz.
Och om det inbyggda (Intel GMA X3500) presterar lika bra (dåligt :-) ) som det så är jag eg nöjd.

Känns väl just nu som det lutar åt Intel iom deras senaste processorer, men man ska ju alltid vara öppen för förslag så det kanske inte är så tokigt att se vad AMD har att erbjuda
//Edit
Hittade lite info om AMDs Chipset, och det verkar ju inte alls tokigt med den inbyggda grafiken
http://www.tomshardw...d_780g_chipset/
*stön*.. ännu mer att ta hänsyn till då.. får ta en kik på AMD's processorer också då..

Redigerat av BulanS, 25 March 2008 - 16:37.

Postad 25 March 2008 - 17:38

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Du kan fortsätta din research här på spcr :)

Postad 25 March 2008 - 18:34

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Tänk på att det moderkortet med största sannolikhet kommer behöva en ny bios för att 45nm CPUs ens skall posta + att de kräver minst 667Mhz minnen för dessa nya CPUer.

Har inga bra erfarenheter av det inbyggda grafikkortet utan kör istället med ett ATI 2400PRO

Postad 25 March 2008 - 18:52

BulanS
  • BulanS
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Tänk på att det moderkortet med största sannolikhet kommer behöva en ny bios för att 45nm CPUs ens skall posta + att de kräver minst 667Mhz minnen för dessa nya CPUer.

Vilket Mobo menar du? Det för AMD eller Intel ?
Gissar intel eftersom AMD väl inte har 45nm Proc..
Är det några större problem med att BiOS behöver en uppdatering?
.. Att jag isf behöver ha en annan processor att köra uppdareringen med kanske då..

Annars då.. AMD processorer.. vilken är det som gäller där?
Känner att jag bara har koll på Intels

Redigerat av BulanS, 25 March 2008 - 18:54.

Postad 25 March 2008 - 20:50

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
I Spcrs testrigg i artikeln kör dom

Den var tillräckligt kraftfull för att fixa alla olika HD-format inkl. blu-ray...fast du kanske vill betala mer för en snabbare processor (som du inte behöver)? :blink:
Om du kikar i artikeln får du en uppsättning komponenter som du kan jämföra med/mot

edit: sen är det ju givetvis ett plus om den finns i lager :)

Redigerat av Life, 25 March 2008 - 20:52.

Postad 27 March 2008 - 10:48

BulanS
  • BulanS
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Om jag förstått det hela korrekt så kan man i princip sammanfatta det så här:

* Intel-lösning
Snabbare processor, sämre spelprestanda

* AMD-lösning
Lite slöare processor, bättre spelprestanda

Och oavsett lösning så kommer det gå bra att avkoda HD-material.

Isf känns det ju som att AMD-lösningen är den mest flexibla, om det nu stämmer med spelprestandan, verkar svårt hitta någon jämförelse mellan (AMD) 780G & (Intel) X3500.
Spelprestandan är ju inte någon sensationell oavsett, men som sagt, lite bättre på AMD iaf..

Redigerat av BulanS, 27 March 2008 - 10:52.

Postad 27 March 2008 - 11:22

BulanS
  • BulanS
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Vad är det eg för skillnad mellan dessa AMD processorer?
Den ena har lite högre klockfrekvens, men namnen skiljer så mycket så jag undrar om det är något mer?

Och är det korrekt uppfattat att att vilket som minne DDR2 PC8500/1066MHz funkar med detta mobo och proc?

Redigerat av BulanS, 27 March 2008 - 13:54.

Postad 01 April 2008 - 12:17

BulanS
  • BulanS
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Nu har jag bestämt mig.
Blir AMD varianten med 4850 processor och Gigabyte GA-MA78GM-S2HGA-MA7 med 780G chipset som gäller..

Då är bara frågan, går det att yxa ner detta i ett HFX mini Chassi och få en fungerande kylning på det hela?

För att jag själv ska hålla lite koll så blir det alltså följande komponenter[b].
* Processor

* Moderkort

* Minne

* Chassi

* Disk

* Mus

* Tangentbord

* Tv-kort för satellit har jag redan liggande:

Redigerat av BulanS, 19 May 2008 - 08:55.

Postad 21 April 2008 - 00:44

dahlenu
  • dahlenu
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

* Disk

Överväg Samsung Spinpoint istället; tystare och svalare.

Postad 21 April 2008 - 00:51

dahlenu
  • dahlenu
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Vad är det eg för skillnad mellan dessa AMD processorer?
Den ena har lite högre klockfrekvens, men namnen skiljer så mycket så jag undrar om det är något mer?

Och är det korrekt uppfattat att att vilket som minne DDR2 PC8500/1066MHz funkar med detta mobo och proc?

Athlon X2 4850e är den nyaste och finns testad med Gigabyte GA-MA78GM-S2H på flera ställen. Verkar mycket lovande. Jag stötte dock på en uppgift som säger att 4850e använder högst 800 MHz minne, så det kan vara onödigt att välja 1066 MHz minne. Ta t ex Corsair XMS2 DHX 800 MHz (PC6400).

Postad 27 April 2008 - 12:01

kusling
  • kusling
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0
bulan är du klar med ditt bygge? vore kul att se lite bilder, iallafall på chassit ;)
jag ska själv bygga en hfx mini snart, måste bara spara lite pengar till alla delar först. Men vet inte vilket chassi jag ska ta än, svårt att hitta bra bilder på dem.

men de är ju bara de snyggaste chassin som finns!

Postad 19 May 2008 - 08:51

BulanS
  • BulanS
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Har precis fått alla grejor nu, så bara jag får tid så är tanken att jag ska montera ihop det hela.. :-)

Har uppdaterat första posten med de grejor det blev till slut.

Överväg Samsung Spinpoint istället; tystare och svalare.

Finns ingen SATA 2,5" 7200rpm som heter Spinpoint, bara 3,5", Samsung har dock några andra diskar som har den specen.
https://www.prisjakt...ams=k=s18420487
Men det blev en Seagate denna gång, får hoppas jag slipper ångra mig då men 2,5" är rätt tysta oavsett märke så..

Redigerat av BulanS, 19 May 2008 - 09:03.

Postad 08 June 2008 - 12:55

DirektDesign
  • DirektDesign
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

bulan är du klar med ditt bygge? vore kul att se lite bilder, iallafall på chassit :(
jag ska själv bygga en hfx mini snart, måste bara spara lite pengar till alla delar först. Men vet inte vilket chassi jag ska ta än, svårt att hitta bra bilder på dem.

men de är ju bara de snyggaste chassin som finns!

Finns en bild i mitt album på mitt HFX Mini. Kan lägga upp lite bygg bilder senare också så får du/ni se hur det ser ut inuti...

/direktdesign

Postad 24 June 2008 - 14:24

DirektDesign
  • DirektDesign
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
NU ligger det bilder i mitt album :) Har inte tid att fixa till det tidigare!

/DD

Postad 24 June 2008 - 17:45

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Ett tips DirektDesign det är att göra om CPU heatpipe-setupen.
Tanken är att heatpipe'sen ska ligga rakt igenom fästena, ser ut som att det första fästet är vinklat, så den kommer inte göra något för att kyla ned CPUn.

Postad 24 June 2008 - 20:14

DirektDesign
  • DirektDesign
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Ett tips DirektDesign det är att göra om CPU heatpipe-setupen.
Tanken är att heatpipe'sen ska ligga rakt igenom fästena, ser ut som att det första fästet är vinklat, så den kommer inte göra något för att kyla ned CPUn.

Vet att den första är lite sne vinklad, men har ändå inga problem med värmen för CPUn. Har den som demo dator i butiken... Satt ett AM2 kort tidigare i och CPU placeringen var inte ens i närheten med det som sitter i idag. Hade inga fler heatpipes hemma så jag böjde till de som sitter så gott det gick...
Fungerar som det ska som sagt iaf.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.