Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Brådis hjälp... 50" LCD eller Plasma?

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 mars 2008 - 23:24

thrilled
  • thrilled
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hejsan alla hembio fantaster!

Jag sitter i en knepig sits som jag tror ni erfarna och duktiga forummedlemmar kan hjälpa mig med.

Imorgon skall nämligen jag och sambon åka och köpa oss en 50" TV har vi tänkt oss. Nu är dilemmat att jag är av den typen som ÄLSKAR att göra research i typ ett par veckor innan jag beslutar mig för vilken produkt jag skall köpa :)

Som ni nu säkert redan har listat ut så kommer det inte hinnas med denna gången. Jag tänkte därför skriva upp korta och enkla önskemål och seden be er med mer erfarenhet att ge mig förslag på modeller som kan passa mig.

Önskemål

Maxpris ca 18.000 kr
Gärna Full HD
Vi har ett Nintendo Wii som används rätt flitigt och jag är därför mest inne på en LCD tv av rädsla för inbränning. Men ni kanske är av annan åsikt?
Gott med anslutningsmöjligheter

Nu lämnar jag över ordet till er i stort hopp om att kunna sålla fram ett trevligt alternativ.

STORT TACK på förhand!

/Micke

Postad 29 mars 2008 - 23:41

krajm
  • krajm
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
tjo, tror inte du ska bestämma dig för lcd jusst för att du inte vill ha inbränningar.. vad jag har läst mig till så är det rätt så sällsynt att få inbränningar på moderna plasma apparater. om du inte kopplar in datorn och lämnar skrivbordsbakgrunden på i ett dygn eller så.

jag håller själv på att leta tv i samma prisklass och storlek. gärna Full-HD också. men en sak som är mycket viktigt enligt mig är svärtan. jag vill komma så nära "kuro" svärta som möjligt när jag köper tv. (snor tråden lite, den som vet ett sådant alternativ kan ju nämna det.)

sedan om du ska ha lcd och kan nöja dig med 46" så finns samsungs f86. den tycker jag har mycket bra svärta för att vara lcd och bilden är riktigt bra. den kan du ju kolla närmare på i butiken iaf.

/victor

Postad 30 mars 2008 - 00:01

mariowoow
  • mariowoow
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Ska ni kolla på vanlig SD-tv och film så är plasma bäst, plasma är också väldigt bra på tv-spel men LCD är mer optimerat för det. Ska du kolla på stilbilder så äger LCD..Inbränningar är bara skitsnack nuförtiden, en bra plasma som inte våldtas får inga inbränningar.

Själv har jag en Sharp LCD som jag älskar, spelar mest tv-spel men också SD och film. Film gör sig riktigt bra på den om signalen är bra men du får aldrig samma djupa och starka färger som en plasma.

Det är ett vågspel där man får väga fördelar och nackdelar mot varandra. Det ABSOLUT bästa är att kolla i butiken ordentligen för i till sist och syvenes är det du och din sambo som ska bli nöjda och då kvittar det om den har en kontrast på 1500000:1 eller 15:1 typ :)

Jag fastnade för LCD:ns skarpa klarare bild..medans andra fastnar för plasmans starka djupa färger. Välj själv och bli inte vilseledda av försäljarnas skitsnack och undersök be om att få se både SD-tv och 720p med rätt inställningar. Själv gillar jag Sharp,Pioneer,Panasonic.Sony och möjligen Philips. Lycka till!

Redigerat av mariowoow, 30 mars 2008 - 00:01.

Postad 30 mars 2008 - 00:19

Unregistered192fdbd3
  • Unregistered192fdbd3
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Om du mest ska spela wii på den så LCD, men skulle rekommendera en LCD iallafall av två anledningar.

1: Bilden... Efter vad jag har förstått får du bättre svärta iallafall på en lcd, plasma är lite mer förlåtande för dåliga sändningar men en bra LCD rätt kalibrerad är inte långt efter. Och i mitt privata tycke får man mycket bättre bild på en LCD med HD källor än en plasma men det är vad jag tycker.

2: Ljudnivån... Alla plasmor surrar, vissa mer, vissa mindre. Hade en Samsung plasma tidigare som surrade extremt högt men som det inte ansågs vara något fel på så bytte till en Philips LCD som är helt knäpptyst. Och nu efter lite pillande i menyn med inställningar och så vidare har jag fått bättre bild än jag hade på min plasma, oavsett sändning. HD filmer är helt enormt snygga.

Detta är dock bara min åsikt, men tycker inte du ska avstå från en plasma om inbränningen är allt du är rädd för, dagens tv-apparater har ofta inbyggda funktioner etc för att förhindra det.

Ett tips till om du kollar på en Samsung, köp den i en butik nära dig alternativt en nätbutik som du vet köper från Samsung Norden och inte "gråimport" då Samsung Norden har mycket bättre garantivillkor.

Redigerat av Unregistered192fdbd3, 30 mars 2008 - 00:22.

Postad 30 mars 2008 - 00:40

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0
tror knappast du får en 52" LCD för 18k

Postad 30 mars 2008 - 01:09

Unregistered192fdbd3
  • Unregistered192fdbd3
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Sant, den billigaste som finns kostar ca 21k.

Om han nöjer sig med 46" kan han få en för 11k som billigaste samt en massvis bra LCD:er för runt 18k.

Postad 30 mars 2008 - 01:28

Unregistered730fbd91
  • Unregistered730fbd91
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Skall du köpa en TV skall du ha den några år.
Var då noga med att den uppfyller kraven för de åren.
Standard från och med nu är 1920 x 1080 upplösning och multisynk = 24Hz, 50Hz, 60Hz och gärna 96Hz och 100Hz.

Skriv inte "gärna Full HD".
Full HD är ett mini-krav om du inte redan nu planerar för en ny apparat redan nästa år.

LCD är roligare.
Till och med Pioner håller på avveckla sin plasma-tillverkning.
Varför bry sig om ålderdomlig 1900-tals-teknik.

Se också till att du har tillräckligt med HDMI-kontakter.
Blu-ray, DVD, digitalboxar, dator, AV-reseiver och vad mer skall du koppla till TV:n?
SCART, VGA och Komponent var säkert bra för 10 år sedan och kan vara bra att ha men för nya prylar är det HDMI som kommer att används.

Det finns massor av 46" LCD-TV med Full HD och tre HDMI-kontakter för under 18000 kronor att välja mellan.
Vill du ha 52" bör du spara i hop till minst 10000 kronor till.

Redigerat av Unregistered730fbd91, 30 mars 2008 - 01:45.

Postad 30 mars 2008 - 01:59

Zimma
  • Zimma
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

Standard från och med nu är 1920 x 1080 upplösning och multisynk = 24Hz, 50Hz, 60Hz och gärna 96Hz och 100Hz.

Full HD är ett mini-krav om du inte redan nu planerar för en ny apparat redan nästa år.

LCD är roligare.

Blu-ray, DVD, digitalboxar, dator, AV-reseiver och vad mer skall du koppla till TV:n?
SCART, VGA och Komponent var säkert bra för 10 år sedan och kan vara bra att ha men för nya prylar är det HDMI som kommer att används.

Det finns massor av 46" LCD-TV med Full HD och tre HDMI-kontakter för under 18000 kronor att välja mellan.

Full-HD ett minimikrav? Läs här så ser du att att det är svårt att skilja på 720p och 1080p även för "experter": http://m3.idg.se/2.1022/1.132631
Jag sitter med en 50" plasma på lite drygt 3m och tycker det ser sjukt bra ut. Inte en enda detalj försvinner. Jag jämförde även full-hd mot hd-ready innan jag bestämde mig och tyckte absolut inte att det var värt dom extra tusenlapparna som 1080p kostade. Jag såg ingen nämnvärd skillnad.

LCD är roligare? Att Pioneer håller på att avveckla sin plasmatillverkning är en halvsanning. De ska fortsätta med plasma men kommer inte att tillverka sina egna paneler.

Jag tycker att generellt att LCD har sämre svärta och djup. Det finns säkert undantag men jag baserar det på de plasma jag har sett och de LCD jag har sett.

Det enda som skulla ha fått mig att välja LCD var att jag skulle använda den som datorskärm flera timmar i veckan.

Postad 30 mars 2008 - 02:32

Unregistered192fdbd3
  • Unregistered192fdbd3
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

LCD är roligare.

Full-HD ett minimikrav? Läs här så ser du att att det är svårt att skilja på 720p och 1080p även för "experter": http://m3.idg.se/2.1022/1.132631
Jag sitter med en 50" plasma på lite drygt 3m och tycker det ser sjukt bra ut. Inte en enda detalj försvinner. Jag jämförde även full-hd mot hd-ready innan jag bestämde mig och tyckte absolut inte att det var värt dom extra tusenlapparna som 1080p kostade. Jag såg ingen nämnvärd skillnad.

LCD är roligare? Att Pioneer håller på att avveckla sin plasmatillverkning är en halvsanning. De ska fortsätta med plasma men kommer inte att tillverka sina egna paneler.

Jag tycker att generellt att LCD har sämre svärta och djup. Det finns säkert undantag men jag baserar det på de plasma jag har sett och de LCD jag har sett.

Det enda som skulla ha fått mig att välja LCD var att jag skulle använda den som datorskärm flera timmar i veckan.

Jo men frågan är varför nöja sig med mindre. Prisskillnaden mellan en "HD READY" och en "FULL HD" är så lite nu samt att i stort sett alla nya tv-apparater har full hd så varför välja en som inte stödjer det. Bara dumt i mitt tycke. I stort sett alla LCd har full hd, det är sämre med plasma dock.

Men allt är relativt, vissa personer kommer hävda att plasma är det bästa andra LCD. I mitt tycke var Plasma överlägset om man ser bakåt i tiden men nu håller LCD på att komma i kapp och skillnaden är mycket mindre. Enda sättet är att jämföra apparat och apparat och själv bestämma.

Redigerat av Unregistered192fdbd3, 30 mars 2008 - 02:42.

Postad 30 mars 2008 - 02:35

Unregistered1369
  • Unregistered1369
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Vad pratar du om? Dagens plasma är bäst , ingen chans för inbränning (beroende på vilka företag , tex känt för att aldrig få en inbränning på ca 6 timmars stillbild ex är panasonic , pioneer , sony , tom LG osv .

M3 listade Plasma i ett test av lcd mot plasma , att plasma har bättre bild för tv tittande samt film med sin fina svärta, spel med responstid osv . Lcd ger kristallklar bild , samma gör plasma med en lite mörkare titt .

Anpassad för film och sport dvs .

Men samma e lcd , dock e plasma bättre enligt mig .

Satsa på 50 plasma :)

Postad 30 mars 2008 - 02:51

Unregistered1369
  • Unregistered1369
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Förlåt mig , Du har nintedo wii med sambon . Jag har underbara riktigt fina lcd teves som ger kristall grym bild åt er

Toshiba 46XF355D --> https://www.prisjakt...kt.php?p=243436

Toshiba 47Z3030D --> https://www.prisjakt...kt.php?p=237490

Sony KDL-46D3550 --> https://www.prisjakt...kt.php?o=231717

Alla med riktigt bra omdömen , Fina galleri bilder och bra info . Oavsett vilken ni tar så får ni riktigt bra köp även av samsung teve . Dock lite rädd för buggar där men inte dessa teves :) Top of the line , men annars e alla andra as bra :) Fanns inte 50 för de priset exakt men dessa e grymma _!! o nära 50 ;) 46 & 47 . Hoppas jag vart till någon hjälp :P

Personligen skulle jag satsat på Toshiban 47 --> https://www.prisjakt...kt.php?p=237490 Grymt snygg o 14 bra omdömen :D garanterat lyckat köp :D

Postad 30 mars 2008 - 09:11

thrilled
  • thrilled
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hejsan!

Tack för alla goda råd och tips jag fått hittills!

En 52" TV har inte vart aktuellt :) Såg nämligen att ett par påpekade att jag inte kunde få en 52" LCD för 18k. Detta förstår jag fullt och klart.. Dock var jag osäker om det fanns LCD i 50" och om man kanske kunde ha råd med en sådan?

Det jag tycker jag fått ut hittills ganska klart och tydligt är iaf:

* Välj en FULL HD för det är så lite skillnad på priset och dom flesta nya har FULL HD
* Behöver inte stirra sig blind på inbränningar när det gäller plasma.

Personligen tycker jag att Samsung har väldigt snygga tv apparater vilket absolut inte är en nackdel :) Frågan är bara vilken modell av 46"-50" som jag skulle rikta in mig på om man skulle välja en samsung. Skall tillägga att huvudsysslan på denna tv kommer vara tv sändningar via boxer och nintendo wii. Filmer dvs DVD ser jag på projektorn. Annars tycker jag även Panasonic och Sony har rätt snygga apparater.. någon modell av dessa som sticker ut hakan och gör bra ifrån sig i min prisklass på ca 18.000 max.

Tack igen på förhand för svaren.. detta forum är alltid suveränt med den kompetens som finns hos er användare!

MVH

/Micke

Postad 30 mars 2008 - 17:11

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1 105 inlägg
  • 0
Känns som en del missförstånd behöver redas upp här, jag ber om ursäkt om en del upprepningar sker.

1: Bilden... Efter vad jag har förstått får du bättre svärta iallafall på en lcd, plasma är lite mer förlåtande för dåliga sändningar men en bra LCD rätt kalibrerad är inte långt efter. Och i mitt privata tycke får man mycket bättre bild på en LCD med HD källor än en plasma men det är vad jag tycker.

Om vi enbart jämför produkter i toppskicktet så har plasmatekniken idag bättre svärta än lcd. Tack vare detta kan plasmatekniken använda färger bättre - större färgspektrum, tekniken har även en större "native" kontrast och kan därigenom presentera ett större bilddjup. Det stämmer att plasmor generellt hanterar signaler av sämre kvalite bättre än lcd, men detta gäller även signaler från HD-källor om vi kikar på produkter i toppskicktet. Varför jag refererar till produkter i toppskicktet återkommer jag till senare...

2: Ljudnivån... Alla plasmor surrar, vissa mer, vissa mindre. Hade en Samsung plasma tidigare som surrade extremt högt men som det inte ansågs vara något fel på så bytte till en Philips LCD som är helt knäpptyst.

Det stämmer att bildelementet från plasmor avger störande ljud, dock varierar detta oerhört från modell till modell (i vissa fall t.o.m. mellan produkt till produkt av samma modell). Men lcd-tv:s kan likaså har störande ljud, från t.ex. fläktar. Vad menar jag med detta, jo vad gäller störande ljud från en tv så kan man inte ställa plasma vs. lcd utan man måste jämföra produkt mot produkt.

Det här är helt fel. Jag har tillsammans med personer i min bekantskapskrets testat just hur mycket full HD tillför bildkvaliten (det finns även en uppsjö artiklar om detta på nätet). Såvida man inte sitter ca 0.5-1 m från sin skärm så tillför 1080 linjer ingen information som man uppfattar något märkbart. Däremot är det stor skillnad mellan 576 och 720 linjer på normala sittavstånd. Först när bilden blir större än 70-80" så börjar 1080 linjer bli mer viktigt. Det man måste förstå är att bildkvaliten är avgörande av en mängd olika egenskaper, och dessa i samverkan avgör själva bildkvaliten - upplösningen är bara en av dessa egenskaper och kan alltså inte självmant höja bilden till skyarna. Varför denna Full HD noja? Jo, ett smart drag av lcd-industrin. Höga siffror lockar "svenssons" till köp och desutom är det lättare att sälja en tv med hjälp av höga siffror istället för att prata om t.ex. bildbehandling etc med kunden. Samma fenomen finner man inom kontrastkriget - men man pratar tyst om hur denna mäts, vilket varierar en hel del...

LCD är roligare.

Vad det är som är roligare med lcd förstår jag inte och låter därför bli att kommentera detta. Men Pioneer håller inte på att avveckla sina plasmor, de kommer dock överlåta ett konkurerande företag att börja producera deras paneler. Dock delar jag din åsikt om att jag tror att lcd kommer överleva plasma, men detta beror inte på att lcd tekniken skulle vara bättre än plasmatekniken utan på att plasmatekniken är dyrare att tillverka. Man tjänar mer pengar på lcd. Sen förstår jag inte hur du kan kalla plasmatekniken ålderdomlig? Har du sett Pioneers kommande G9 generation? Finns troligen inte en lcd på marknaden inom den närmaste framtiden som ens kommer i närheten av denna vad gäller bildkvalite. Och förresten, lcd fanns också på 1900-talet...

Hmm, i grund och botten håller jag med dig. Men att komponent inte är bra idag tar jag helt avstånd ifrån. Skillnaden mellan HDMI och komponent är som regel mycket liten vad gäller bildkvaliten, dessutom har det visat sig att komponent mellan vissa maskiner ibland ger en bättre bild än med HDMI-kabel. Så räkna inte bort komponent...

Vad pratar du om? Dagens plasma är bäst , ingen chans för inbränning (beroende på vilka företag , tex känt för att aldrig få en inbränning på ca 6 timmars stillbild ex är panasonic , pioneer , sony , tom LG osv .

M3 listade Plasma i ett test av lcd mot plasma , att plasma har bättre bild för tv tittande samt film med sin fina svärta, spel med responstid osv . Lcd ger kristallklar bild , samma gör plasma med en lite mörkare titt .

För det första kan dagens plasmor visst drabbas av inbränningar, men med lite eftertanke så är detta sällan något problem längre. Förr fick man ta betydligt mer hänsyn till detta problem. Sen ställer jag mig frågande till ditt påstående om att plasma är bäst för att M3 skrivit det. Jag läser själv väldigt mycket recensioner och tester etc. Det man slås snabbt av är att olika testare ofta har väldigt olika uppfattningar om samma produkter, trots att de använder sig av referensapparater. MEN, likaså finner man ofta likheter bland de olika skrifterna/artiklarna - och om flera olika källor kommit fram till samma sak - ja då ökar sannolikheten att de har funnit något som de flesta instämmer med. Att påstå något som att plasma är bättre än lcd för att en enda källa kommit fram till det är alldeles för dåligt...

I mitt tycke var Plasma överlägset om man ser bakåt i tiden men nu håller LCD på att komma i kapp och skillnaden är mycket mindre. Enda sättet är att jämföra apparat och apparat och själv bestämma.

Jag vill avsluta med detta citatet då jag tycker detta är väldigt bra och riktigt. Man kan jämföra tekniken plasma mot tekniken lcd - men bara om vi jämför produkter från toppskicktet. Så fort vi tar ett steg ned för att kika på produkter i de mellersta och lägre prisklasserna (oftast återfinns inte toppprodukterna här), så är det idag helt ointressant att ställa lcd vs. plasma. Visst kan vi kika närmare på teknikernas för- och nackdelar, men vill vi köpa den apparat som ger bäst bild i klassen - ja då står kampen istället mellan apparat vs. apparat.

MVH
Jonsod

Redigerat av jonsod76, 30 mars 2008 - 17:22.

Postad 30 mars 2008 - 17:17

Unregistered1369
  • Unregistered1369
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Toshiba 47Z3030D --> https://www.prisjakt...kt.php?p=237490

Sony KDL-46D3550 --> https://www.prisjakt...kt.php?o=231717

Alla med riktigt bra omdömen , Fina galleri bilder och bra info . Oavsett vilken ni tar så får ni riktigt bra köp även av samsung teve . Dock lite rädd för buggar där men inte dessa teves biggrin.gif Top of the line , men annars e alla andra Riktigt grymma .

Satsa inte på samsung i dagsläget, plasma & lcd har samsung stor problem med när de gäller Över 42 tum .

Dock kommer Nya Samsung apparater i Maj om ca 1 månad jag Definitivt tycker du borde vänta på om du gillade designena och märket Samsung :) Svara gärna om jag varit till hjälp , vore roligt prata med dig .

Här e länk till samsung nya lcd apparater som gör att du blir garanterat NÖJD och framtidssäker med dubbelt så bra bild än föregångaren + du bara väntar 1 månad . : D Här e länken --> http://www.prylporta..._MKF860.dbp.asp

6-serien:
• Storlek: 19, 22, 32, 37, 40, 46 och 52 tum
• Full-hd upplösning (1920x1080 pixlar)
• 100 Hz-tekniken
• 4 hdmi-ingångar (1.3)
• USB 2.0 för mp3-musik eller bildvisning
• Kommer till Sverige i maj månad /mvh Marco :)

Postad 30 mars 2008 - 17:44

Phredreeke
  • Phredreeke
  • Forumräv

• 798 inlägg
  • 0
Skönt med Matsism och theLofD som kontrast mot alla plasmafantaster som annars brukar flocka trådar av den här typen. (även om jag aldrig själv hört att plasma skulle ha sämre svärta än LCD, alltid hört det motsatta)

Postad 30 mars 2008 - 21:57

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0
Köp den skärm som ni anser ger bäst bild! Skit i specen och skit i "Full-HD"! Jaga bara bästa bild! Ta den med mest detaljer även om det skulle vara 320x200 i upplösning! Det är inte specen ni ska stirra på i flera år, ni ska ju titta på skärmen!

Det där M3-testet var väl knappast vetenskapligt men håll med om att det är tankeväckande att ALLA testpersonerna var överens om att 1024x768-panelen gav fler detaljer än 1920x1080-panelen...

1080p-panel kan vara ett nerköp om tillverkaren har snålat in på andra prestanda som är viktigare för den upplevda bildkvaliteten. Så om ni har en bestämd summa pengar att handla tv för så kan en vass HD-ready-skärm mycket väl ge bättre bild än en Full-HD-skärm, det beror på de andra egenskaperna, som tyvärr säljarna inte gör reklam för och som normalkunderna inte frågar efter.

Postad 31 mars 2008 - 14:46

Phredreeke
  • Phredreeke
  • Forumräv

• 798 inlägg
  • 0

Skall tillägga att huvudsysslan på denna tv kommer vara tv sändningar via boxer och nintendo wii.

Till dessa uppgifter är den optimala tvn en 28" SDTV... :)

Postad 31 mars 2008 - 16:28

Unregistered03050ee3
  • Unregistered03050ee3
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Skall tillägga att huvudsysslan på denna tv kommer vara tv sändningar via boxer och nintendo wii.

Till dessa uppgifter är den optimala tvn en 28" SDTV... :)

... en 4:3 sådan till råga på allt...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.