Känns som en del missförstånd behöver redas upp här, jag ber om ursäkt om en del upprepningar sker.
1: Bilden... Efter vad jag har förstått får du bättre svärta iallafall på en lcd, plasma är lite mer förlåtande för dåliga sändningar men en bra LCD rätt kalibrerad är inte långt efter. Och i mitt privata tycke får man mycket bättre bild på en LCD med HD källor än en plasma men det är vad jag tycker.
Om vi enbart jämför produkter i toppskicktet så har plasmatekniken idag bättre svärta än lcd. Tack vare detta kan plasmatekniken använda färger bättre - större färgspektrum, tekniken har även en större "native" kontrast och kan därigenom presentera ett större bilddjup. Det stämmer att plasmor generellt hanterar signaler av sämre kvalite bättre än lcd, men detta gäller även signaler från HD-källor om vi kikar på produkter i toppskicktet. Varför jag refererar till produkter i toppskicktet återkommer jag till senare...
2: Ljudnivån... Alla plasmor surrar, vissa mer, vissa mindre. Hade en Samsung plasma tidigare som surrade extremt högt men som det inte ansågs vara något fel på så bytte till en Philips LCD som är helt knäpptyst.
Det stämmer att bildelementet från plasmor avger störande ljud, dock varierar detta oerhört från modell till modell (i vissa fall t.o.m. mellan produkt till produkt av samma modell). Men lcd-tv:s kan likaså har störande ljud, från t.ex. fläktar. Vad menar jag med detta, jo vad gäller störande ljud från en tv så kan man inte ställa plasma vs. lcd utan man måste jämföra produkt mot produkt.
Skriv inte "gärna Full HD".
Full HD är ett mini-krav om du inte redan nu planerar för en ny apparat redan nästa år.
Det här är helt fel. Jag har tillsammans med personer i min bekantskapskrets testat just hur mycket full HD tillför bildkvaliten (det finns även en uppsjö artiklar om detta på nätet). Såvida man inte sitter ca 0.5-1 m från sin skärm så tillför 1080 linjer ingen information som man uppfattar något märkbart. Däremot är det stor skillnad mellan 576 och 720 linjer på normala sittavstånd. Först när bilden blir större än 70-80" så börjar 1080 linjer bli mer viktigt. Det man måste förstå är att bildkvaliten är avgörande av en mängd olika egenskaper, och dessa i samverkan avgör själva bildkvaliten - upplösningen är bara en av dessa egenskaper och kan alltså inte självmant höja bilden till skyarna. Varför denna Full HD noja? Jo, ett smart drag av lcd-industrin. Höga siffror lockar "svenssons" till köp och desutom är det lättare att sälja en tv med hjälp av höga siffror istället för att prata om t.ex. bildbehandling etc med kunden. Samma fenomen finner man inom kontrastkriget - men man pratar tyst om hur denna mäts, vilket varierar en hel del...
LCD är roligare.
Till och med Pioner håller på avveckla sin plasma-tillverkning.
Varför bry sig om ålderdomlig 1900-tals-teknik.
Vad det är som är roligare med lcd förstår jag inte och låter därför bli att kommentera detta. Men Pioneer håller inte på att avveckla sina plasmor, de kommer dock överlåta ett konkurerande företag att börja producera deras paneler. Dock delar jag din åsikt om att jag tror att lcd kommer överleva plasma, men detta beror
inte på att lcd tekniken skulle vara bättre än plasmatekniken utan på att plasmatekniken är dyrare att tillverka. Man tjänar mer pengar på lcd. Sen förstår jag inte hur du kan kalla plasmatekniken ålderdomlig? Har du sett Pioneers kommande G9 generation? Finns troligen inte en lcd på marknaden inom den närmaste framtiden som ens kommer i närheten av denna vad gäller bildkvalite. Och förresten, lcd fanns också på 1900-talet...
Se också till att du har tillräckligt med HDMI-kontakter.
Blu-ray, DVD, digitalboxar, dator, AV-reseiver och vad mer skall du koppla till TV:n?
SCART, VGA och Komponent var säkert bra för 10 år sedan och kan vara bra att ha men för nya prylar är det HDMI som kommer att används.
Hmm, i grund och botten håller jag med dig. Men att komponent inte är bra idag tar jag helt avstånd ifrån. Skillnaden mellan HDMI och komponent är som regel mycket liten vad gäller bildkvaliten, dessutom har det visat sig att komponent mellan vissa maskiner ibland ger en bättre bild än med HDMI-kabel. Så räkna inte bort komponent...
Vad pratar du om? Dagens plasma är bäst , ingen chans för inbränning (beroende på vilka företag , tex känt för att aldrig få en inbränning på ca 6 timmars stillbild ex är panasonic , pioneer , sony , tom LG osv .
M3 listade Plasma i ett test av lcd mot plasma , att plasma har bättre bild för tv tittande samt film med sin fina svärta, spel med responstid osv . Lcd ger kristallklar bild , samma gör plasma med en lite mörkare titt .
För det första kan dagens plasmor visst drabbas av inbränningar, men med lite eftertanke så är detta sällan något problem längre. Förr fick man ta betydligt mer hänsyn till detta problem. Sen ställer jag mig frågande till ditt påstående om att plasma är bäst för att M3 skrivit det. Jag läser själv väldigt mycket recensioner och tester etc. Det man slås snabbt av är att olika testare ofta har väldigt olika uppfattningar om samma produkter, trots att de använder sig av referensapparater. MEN, likaså finner man ofta likheter bland de olika skrifterna/artiklarna - och om flera olika källor kommit fram till samma sak - ja då ökar sannolikheten att de har funnit något som de flesta instämmer med. Att påstå något som att plasma är bättre än lcd för att en enda källa kommit fram till det är alldeles för dåligt...
I mitt tycke var Plasma överlägset om man ser bakåt i tiden men nu håller LCD på att komma i kapp och skillnaden är mycket mindre. Enda sättet är att jämföra apparat och apparat och själv bestämma.
Jag vill avsluta med detta citatet då jag tycker detta är väldigt bra och riktigt. Man kan jämföra tekniken plasma mot tekniken lcd - men bara om vi jämför produkter från toppskicktet. Så fort vi tar ett steg ned för att kika på produkter i de mellersta och lägre prisklasserna (oftast återfinns inte toppprodukterna här), så är det idag helt ointressant att ställa lcd vs. plasma. Visst kan vi kika närmare på teknikernas för- och nackdelar, men vill vi köpa den apparat som ger bäst bild i klassen - ja då står kampen istället mellan apparat vs. apparat.
MVH
Jonsod
Redigerat av jonsod76, 30 mars 2008 - 17:22.