![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
Postad 16 augusti 2008 - 08:48
Postad 16 augusti 2008 - 11:28
Vi har funderat och funderat fram och tillbaks, sökt på nätet och åkt runt i otaliga butiker för att kolla vilken plasma vi ska ha. Nu har den kommit, PS42a456, Kan inte vara nöjdare. Vi är inga tv freaks så detta har vari en djungel att försöka välja och det har varit två nervösa veckor innan vi fick hem den för hur bilden skulle vara.
Intrycket i butik var att bilden kanske är lite "grynig" jämfört med andra märken men att samsungen hade bättre skärpa i sina bilder därför valde vi denna. Nu när den står på plats så är bilden helt annorlunda än i buiken. Den är glasklar tycker vi. Det finns ingen antyda till grynighet överhuvudtaget vilket är en stor skillnad från de i butikerna, tv sändningarna ser ut som om det är en dvdfilm vi kollar på, SUPERNÖJDA.
Postad 16 augusti 2008 - 11:58
Äntligen!
Vi har funderat och funderat fram och tillbaks, sökt på nätet och åkt runt i otaliga butiker för att kolla vilken plasma vi ska ha. Nu har den kommit, PS42a456, Kan inte vara nöjdare. Vi är inga tv freaks så detta har vari en djungel att försöka välja och det har varit två nervösa veckor innan vi fick hem den för hur bilden skulle vara.
Intrycket i butik var att bilden kanske är lite "grynig" jämfört med andra märken men att samsungen hade bättre skärpa i sina bilder därför valde vi denna. Nu när den står på plats så är bilden helt annorlunda än i buiken. Den är glasklar tycker vi. Det finns ingen antyda till grynighet överhuvudtaget vilket är en stor skillnad från de i butikerna, tv sändningarna ser ut som om det är en dvdfilm vi kollar på, SUPERNÖJDA.
Hej!
Kan inte annat än att hålla med. Vid bra tv sändningar tror man att man har råkat sätt på en dvd i stället. Vissa filmer på canal+ (och andra kanaler) har grymt bra bild på denna tv. Jag blir lika förvånad varje gång jag slår på tv:n att det oftast ser så bra ut.
Trevlig helg
Mvh
/stiffy
Postad 17 augusti 2008 - 12:38
Postad 17 augusti 2008 - 13:31
Jag har köpt en Samsung PS50A456. Jag irreterar mig på att den röda färgen flimrar i vågrätta linjer under OS sändningarna. Speciellt vid närbilder av tex en idrottare med röd klädsel så hoppar och flimrar färgen. När bilden följer en idrottare flimrar tex röda stolpar på arenorna och reklamskyltar i bakgrunden. Man kan även se att det röda i tex små flaggor intill namnet i startlistorna flimrar lätt. Vid bilder på avstånd är bilden mycket bättre. Någon som har samma problem och vet vad man kan göra åt det?
Hej!
Har inget problem med att min 42" har röd flimmer men tycker att den röda färgen är lite övermättad. Jag kör comhem box och har sänkt färgen till 45-46 samt röd gain under vitbalans är sänkt till 20 och röd offset till 22. Testa detta och säg hur det blev. Kanske inte hjälper men det är värt ett försök. Och förresten sätt colour space på Auto.
Mvh
MT
Postad 17 augusti 2008 - 13:39
Tack
Postad 17 augusti 2008 - 14:11
Av alla er som köpt denna TV var det någon av er som valde mellan denna och px80 42" ? varför föll valet på Samsungen isåfall?
Tack
Hej!
Jag valde mellan denna och PX 80. Anledningen till att jag valde Samsungen var att jag tyckte att PX 80 hade lite för softad lite dassig bild och jag tyckte det var som ett "hölje" över bilden hur jag än ställde in den. PX80 hade inte så mkt inställnings möjligheter och jag kunde inte få bort den lite röda övertonen den hade utan att påverka den övriga färgerna. Jag upplever Samsungen som skarpare, kan dock verka lite pixlig i bland med det fungerar med att justera ner skärpan lite, samt sätt brusreduceringen på auto. Detta är dock inget problem för min del. På A457 lagras bildinställningarna för varje ingång till skillnad på PX 80. Det var viktigt för mej tex när jag kör standard läge för Comhem så skulle det inte fungera med de inställningarna för Bd 30 Blu-rayen med skärpa osv. Vad det gäller colour banding så tycker jag nog att apparaterna är rätt lika. Med de material jag har testat med så klarar PX 80 det aningen bättre i mörka miljöer.
PX80 är en bra tv men den passade inte mina krav/behov. Samsungen har lite problem med ghosting där texten visas mot svart bakgrund, som kan vara lite iriterande men det försvinner rätt snabbt vid bild/sekvensbyte. Vad gäller svärtan så tycker jag att PX80 och A457 var likvärda i mina ögon trots att A457 ser grå ut när den är avstängd. A457 upplever jag som mer ljusstarkare än PX 80. Jag är dock ingen expert men det är hur jag upplever dem. Mina föräldrar har en PX80 så jag har haft mkt tid att jämföra dem.
Mvh
Stiffy
Postad 17 augusti 2008 - 15:52
Hej!
Har inget problem med att min 42" har röd flimmer men tycker att den röda färgen är lite övermättad. Jag kör comhem box och har sänkt färgen till 45-46 samt röd gain under vitbalans är sänkt till 20 och röd offset till 22. Testa detta och säg hur det blev. Kanske inte hjälper men det är värt ett försök. Och förresten sätt colour space på Auto.
Mvh
MT
Hej!
Tack för tipset. Bilden blev bättre helt klart, men flimret försvann inte riktigt. Däremot testade jag att köra teven direkt genom uttaget istället för genom Tele2/Kabelvisions boxen. Vilken skillnad! Färgerna höll sig på plats plötsligt. Nu vet jag att det alltså är boxen som ställer till det...Men har bara 4 kanaler genom uttaget tyvärr. Jag kör genom scart just nu och Tele2 stödjer ej HD ännu. Kan det bli stor skillnad med en box som stödjer HD och möjlighet att använda HDmi utgången?
Postad 17 augusti 2008 - 16:33
Hej!
Tack för tipset. Bilden blev bättre helt klart, men flimret försvann inte riktigt. Däremot testade jag att köra teven direkt genom uttaget istället för genom Tele2/Kabelvisions boxen. Vilken skillnad! Färgerna höll sig på plats plötsligt. Nu vet jag att det alltså är boxen som ställer till det...Men har bara 4 kanaler genom uttaget tyvärr. Jag kör genom scart just nu och Tele2 stödjer ej HD ännu. Kan det bli stor skillnad med en box som stödjer HD och möjlighet att använda HDmi utgången?
Tjenare!
Gött att det blev något bättre. Jag fick också byte vår comehm box när vi bytte tv. Färgerna från den gamla boxen var alldeles mysko samt att EPG vyn flimmrade. Därmed finns väl risken att av bilden vid program kan flimra som på din box.
Skulle nog vilja påstå att skillnaden kan bli mkt stor om du skulle byta yill HD box och i kombination med bra kvalité på sändningen.
Sen finns det ju även scart/RGB till komponent eller 720P converters som du kopplar in mellan din vanliga box och tv. även på detta sätt blir bilden grymt bra.
Mvh
Stiffy
Postad 17 augusti 2008 - 19:11
Tjenare!
Gött att det blev något bättre. Jag fick också byte vår comehm box när vi bytte tv. Färgerna från den gamla boxen var alldeles mysko samt att EPG vyn flimmrade. Därmed finns väl risken att av bilden vid program kan flimra som på din box.
Skulle nog vilja påstå att skillnaden kan bli mkt stor om du skulle byta yill HD box och i kombination med bra kvalité på sändningen.
Sen finns det ju även scart/RGB till komponent eller 720P converters som du kopplar in mellan din vanliga box och tv. även på detta sätt blir bilden grymt bra.
Mvh
Stiffy
Aha . Men var hittar jag scart/RGB till komponent eller 720P converters och hur funkar det? Märker mer och mer att jag är en glad amatör på det här området...

Postad 17 augusti 2008 - 19:31
Aha . Men var hittar jag scart/RGB till komponent eller 720P converters och hur funkar det? Märker mer och mer att jag är en glad amatör på det här området...
Hej!
Här är en länk till digitaltvexperten http://www.digitaltv...dukt.php?p=1000 på en scart till komponent converter. Nackdelen är att den bara tar hand om bild signalen. Men har du analog ljud ut från boxen eller tar ut ljudet digitalt från den är det inget problem. Det finns även andra som tar hand om både ljud och bild samt uppskalning till 720p men dessa är en del dyrare.
Mvh
MT
Postad 17 augusti 2008 - 19:32
Aha . Men var hittar jag scart/RGB till komponent eller 720P converters och hur funkar det? Märker mer och mer att jag är en glad amatör på det här området...smile.gif
Exempelvis här
Jag är dock tveksam att det hjälper om din digitalbox inte håller måttet.
Postad 17 augusti 2008 - 19:44
Exempelvis här
Jag är dock tveksam att det hjälper om din digitalbox inte håller måttet.
Precis!
Naturligtvis måste ju boxen vara felfri.
Mvh
stiffy
Postad 18 augusti 2008 - 11:00
Ni som köpt denna TV vart har ni köpt den och vad har ni betalat?
På elgiganten i Kiruna kostar den 9990:- och det är väl ok(iochmed att det är samsung norden version)
Det är nog så det får bli för mig.
Postad 18 augusti 2008 - 19:35
Postad 19 augusti 2008 - 07:59
Postad 19 augusti 2008 - 08:21
Den här tvn har ju inbyggd motagare som fungerar med comhem. Hur skulle det bli om man använde comhems egna mottagare istället, någon skillnad på bilden, någon som vet?
Hej!
Vet inte hur bildskillnaden blir men jag får grym bild med Com hems externa box "270 någonting" tror jag den heter. Samt en Supra fullscart.
Mvh
Stiffy
Postad 19 augusti 2008 - 11:39
Det känns lite som om det är två "olika" sorters bilder, så det blir lite en smaksak vilken man vill ha. Svårt att säga att den ena är bättre än den andra. Panasonicen kändes lite mer naturtrogen, medan Samsungen hade lite mer "stuns" i bilden.
En sak som slog mig när jag stog och jämförde, var att det var inte samma proportioner på det som visades. Jag tittade på ett avsnitt av American Choppers från Discovery HD, och man kunde tydligt se att personerna på PX80:n var smalare än på A456:an. Har någon en idé om varför det är så? Är det en inställning, eller det sådan skillnad mellan panelerna hårdvarumässigt? Det var svårt att avgöra vilken som var korrekt, men jag tyckte att Paul JR såg lite väl slimmad ut på Panasonicen

//Mvh, Torbjörn
Postad 19 augusti 2008 - 13:45
Jag var på Expert och jämförde A456:an och PX80. Fick stå en bra stund och leka med fjärrkontrollerna, för att jämföra dom ordentligt.
Det känns lite som om det är två "olika" sorters bilder, så det blir lite en smaksak vilken man vill ha. Svårt att säga att den ena är bättre än den andra. Panasonicen kändes lite mer naturtrogen, medan Samsungen hade lite mer "stuns" i bilden.
En sak som slog mig när jag stog och jämförde, var att det var inte samma proportioner på det som visades. Jag tittade på ett avsnitt av American Choppers från Discovery HD, och man kunde tydligt se att personerna på PX80:n var smalare än på A456:an. Har någon en idé om varför det är så? Är det en inställning, eller det sådan skillnad mellan panelerna hårdvarumässigt? Det var svårt att avgöra vilken som var korrekt, men jag tyckte att Paul JR såg lite väl slimmad ut på Panasonicen.
//Mvh, Torbjörn
Hej!
Pappa har en Panasonic och jag själv en Samsung och Panasonic breddar inte mitten av bilden när den töjer ut 4:3 till 16:9-formatet utan endast sidorna. Samsung är inte lika duktig på att hålla proportionerna rätt i bilden när den töjs ut. Han är tydligen sådär slimmad (om inte någon ställt in fel format).
Redigerat av Adampe, 19 augusti 2008 - 13:46.
Postad 19 augusti 2008 - 14:48
Hej!
Pappa har en Panasonic och jag själv en Samsung och Panasonic breddar inte mitten av bilden när den töjer ut 4:3 till 16:9-formatet utan endast sidorna. Samsung är inte lika duktig på att hålla proportionerna rätt i bilden när den töjs ut. Han är tydligen sådär slimmad (om inte någon ställt in fel format).
Hej!
Jag har en Panasonic hemma nu, så jag vet vad du menar med att den inte breddar i mitten vid 4:3-sändningar. Detta var dock en 16:9-sändning (Discovery HD).
// Mvh, Torbjörn
Postad 20 augusti 2008 - 08:45
Tyvärr fick jag för mig att skicka iväg min DVD på lagning samma dag jag köpte TV´n så har bara kikat på comhem-kabel (utan box). Jag är väldigt nöjd med analog TV i alla fall, det var en av anledningarna till att jag köpte just denna och även min förra som var riktigt bra på analoga signaler.
Det första jag gjorde var att plocka bort alla bildförbättringar och då blev bilden klockren. Kan tänka mig att det kanske blir lite mjukare bild om man kör på "low"-inställningar av den digitala brus-reduktions-funktionen

Har även testat PS2(RCA) och Wii(Component) och där finns inget att klaga på heller.
Skall bli kul att se hur DVD-filmerna ser ut sen från min Samsung HT-XQ100 och uppskalning till 720p.
Har kollat blu-ray på den i butik och det såg också riktigt bra ut, inte omöjligt att jag handlar en BD30 inom en snar framtid.
Ikväll åker den upp så fort jag sågat till mina nya ELFA-hängskenor! (varför kan inte alla ha samma VESA?

Postad 20 augusti 2008 - 14:57
När jag kör bilden via tele2-boxen så blir bilden mycket klarare, men den röda färgen flimrar och hänger inte med vid snabba rörelser som i idrottssändningar. Jag har en lång antennkabel på ca 4 m, eftersom teven är placerad långt från uttaget. kan även det påverka signalsstyrkan till teven?
Postad 22 augusti 2008 - 19:45
fick bara en underlig känsla att min varit uppackad tidigare
Postad 22 augusti 2008 - 22:24
snabb fråga, Var bordsstativet färdigmonterat på TVn redan i kartongen för er som köpt?
fick bara en underlig känsla att min varit uppackad tidigare
Japp stativet var färdigmonterat och det skall det vara, fick nämligen byta min första TV pga. problem med knapparna på själva TV´n (dom funkade inte). Och båda apparaterna hade stativen monterade.
Om den varit uppackad eller inte brukar man märka på ex. batterierna till fjärrisen, om dom är lösa eller tejpade kan man ju ana oråd, dom skall vara inplastade.
Mvh
Postad 22 augusti 2008 - 22:28
Jag har tidigare skrivit om mina problem med flimrande röd färg på 50 tummaren av denna produkt och fått vettiga svar. När jag körde direkt via antennuttaget, utan tele2 box, så blev färgen inte så flimrig, men däremot grynigare. Och 2 mörka linjer i bakgrunden av bilden rullade också nerifrån och upp hela tiden. De försvann något när jag ökade färgen i bilden, men inte helt. Beror det på dålig sändingssignal tro?
När jag kör bilden via tele2-boxen så blir bilden mycket klarare, men den röda färgen flimrar och hänger inte med vid snabba rörelser som i idrottssändningar. Jag har en lång antennkabel på ca 4 m, eftersom teven är placerad långt från uttaget. kan även det påverka signalsstyrkan till teven?
Knepigt fel, jag hade börjat med att byta kabel, längden skall det inte vara några problem med.
Postad 29 augusti 2008 - 04:22
Postad 29 augusti 2008 - 07:56
Har nyligen köpt en PS-42A456, kör med digital-tv via com hem och är än så länge väldigt nöjd. Dock har jag ett problem. Får bara bild men inget ljud från Tv'n när jag kopplar in datorn, kör med hdmi-hdmi. Hoppas nån kan hjälpa mig med detta?
Det har med största sannolikhet att göra med datorn och inte med tvn i det här fallet. Att få ut ljud ur hdmi från datorer är inte så lätt som man kan tro. Hur ser datorn ut? Vilket grafikkort/moderkort?
Postad 29 augusti 2008 - 08:36
Det har med största sannolikhet att göra med datorn och inte med tvn i det här fallet. Att få ut ljud ur hdmi från datorer är inte så lätt som man kan tro. Hur ser datorn ut? Vilket grafikkort/moderkort?
Datorn är en bärbar Dell XPS 1530. Grafikkortet är ett Geforce 8600 GT.
Postad 30 augusti 2008 - 18:08
Däremot tycker jag att bilden inte hänger med vid snabba rörelser. När fotsbollsspelarna jagar bollen har de 2-3 skuggor efter sig en kort stund. Samma sak vid vanliga program om en person rör sig snabbt så blir figuren dubblerad en kort stund. Snabba "runt rörelser" med teve-kameran skappar oskärpa och lite hackiga rörelserså man blir nästan yr av bilden. Är det digitalboxen som spökar igen eller är teven känslig för oskärpa?
jag funderar skarpt på att sälja den här teven. Skapar mest besvikelse. Eller har jag för höga förväntningar på en plasma TV i denna prisklass. Kan en HD box med HDMI utgång ge en bättre bild så man slipper skuggorna eller är det något man får stå ut med?
Postad 31 augusti 2008 - 18:08
Jag har kört hårt med tvvn i 2 veckor. Inga skuggor som du pratar om.
Jag är jättenöjd. Kör ComHem via dreambox. Vissa kanaler blir nära DVD klass.
Har provat från adtorn och kört några HD filmer. Kan bara säga att det är väldigt bra bild då.
Rekomenederar denna TV varmt.
Postad 01 september 2008 - 10:48
Den här tråden blev jag glad när jag hittade! Har beställt en sånhäringa Samsung 42 fr hbb och väntar ivrigt...
När jag har letat plasma har ett grundkrav varit inbyggd digitalmottagare och digital ljudutgång som klarar att köra ut en Dolby Digitalsignal. Detta har inte Panna PX 80, därför har den aldrig varit ett alternativ för mig. Tycker det är knäppt att ha en digitalmottagare men ingen digital ljudutgång... SVT:s Dolby Digitalsändningar är ju underbara, t ex Allsång på Skansen och Så ska det låta :-).
Ang importerad tv eller "svensk", läste jag någonstans att Samsungs support kan hjälpa till att ändra menyerna i tv:n till svenska, på en importerad. och en bruksanvisning på svenska har jag redan hittat på Nätet, och digitalmottagaren för DVB-T (Boxer) ska vara densamma som i importerade apparater. Med andra ord blir den enda skillnaden (om jag fattat rätt) mellan svensk och importerad, att DVB-C-mottagare saknas i den importerade.
Jag kör nu tv hemma via Telia/bredband, och undrar hur det kommer att se ut på nya tv:n (RGB scart), men kommer också köra Boxers gratiskanaler via tv:ns inbyggda mottagare.
Att jämföra bild mellan olika apparater i butik är vanskligt, som redan nämnts. Det finns ju så många inställningsmöjligheter, och ljusförhållandena är ju annorlunda än hemma. Dessutom vill jag lusläsa bruksanvisningen och prova olika inställningsmöjligheter innan jag kan säga hur bra bilden är.
Jag bestämnde mig för denna då jag läst så mycket bra om Q97/6-modellen, och denna ska då vara "nästa generation".
Postad 02 september 2008 - 20:05
Ang importerad tv eller "svensk", läste jag någonstans att Samsungs support kan hjälpa till att ändra menyerna i tv:n till svenska, på en importerad. och en bruksanvisning på svenska har jag redan hittat på Nätet, och digitalmottagaren för DVB-T (Boxer) ska vara densamma som i importerade apparater. Med andra ord blir den enda skillnaden (om jag fattat rätt) mellan svensk och importerad, att DVB-C-mottagare saknas i den importerade.
Jag går i samma tankar... Är det endast DVB-C-mottagaren som saknas? Bortsett från att Samsung inte hämtar min tv om jag har oturen framme.
Dvs. Inga problem med importerad om jag ska köra med HD-box via comhem?
Tack på förhand!
Postad 03 september 2008 - 14:20
Ja... *harkel*, det där med att komma hem och hämta eller installera uppdaterad programvara har jag inte koll på faktiskt.Jag går i samma tankar... Är det endast DVB-C-mottagaren som saknas? Bortsett från att Samsung inte hämtar min tv om jag har oturen framme.
Dvs. Inga problem med importerad om jag ska köra med HD-box via comhem?
Tack på förhand!
Men om du kör com hem från en HD-box, då kör du väl ut bilden från HDMI in i tv:n och då är det ju inga problem :-)
Svenska bruksanvisning finns här:
http://www.samsung.c...d...e=D&vType=R
Redigerat av Unregistered57457843, 03 september 2008 - 14:29.
Postad 03 september 2008 - 21:07
Postad 04 september 2008 - 08:27
Enligt manualen verkar funktionen Real 100Hz inte gå att stänga av. Någon som kan bekräfta detta?
Hej!
Det stämmer. Den går inte att stänga av utan bara sätt i demo läge.
Mvh
Stiffy
Postad 04 september 2008 - 12:19
Postad 04 september 2008 - 12:50
Postad 04 september 2008 - 18:59
Tänkte testa era och se om det faller i ögonen, har mixtrat lite men vill gärna se andras.
Postad 05 september 2008 - 07:17
Jag har dock ett problem, vet inte ifall detta beror på TV eller vad det är:
Ifall jag kör DVD-filmer från min Playstation 2 och kopplar in den röda och den vita ljudkabeln (Left/Right) från PS2 och rakt in i min förstärkare så blir ljudet lite FÖRE bilden, vilket kan uppfattas lite jobbigt att titta på emellanåt (då "lagget" inte är det samma hela tiden). Fast än jag drar även ljudkablarna in i TVn och sedan från TV kör via Audio Out (röd och vit utport) så blir ljudet före bilden.
Tror dock inte problemet existerar ifall jag ser på TVn och kör ljudet via TVns egna högtalare.
Tänkte testa med en annan källa i helgen, (Xbox) och får se ifall det är samma problem då.
Postad 09 september 2008 - 14:52
Bilden är helt enkelt fantastisk och jag är efter en halv tv-kväll mycket nöjd och glad. Kör helst med bildläget "Movie" då det blir en mjuk behaglig bild, lite liknande gammal tjock-tv, dvs vilsam för ögonen.
Har dock några funderingar:
Bildläget "Autowide" fungerar bra med tv:ns inbyggda digitalmottagare, fast när jag ser på vissa tv-kanaler via telia-box-->via dvd-inspelare-->Component, blir det bara "16:9", dvs svarta remsor uppe och nere, trots att det är riktiga "bredbildssändningar". Vet ngn råd?
Har inte hittat ngn meny där uppskalning nämns, var finns det? Ska prova ikväll att köra en dvd-film och trycka på Progressive på dvd-fjärren får jag se vad som händer.
Postad 09 september 2008 - 20:42
Hittar ingen jämförbar information hos Samsung !
Postad 10 september 2008 - 17:36
Återkommer med synpunkter senare...
Postad 12 september 2008 - 08:38
Tänkte höra med er andra som har denna om ni, efter att man stängt av tvn, kan höra ett mjukt "pingande" ljud ibland. För mig uppstår detta ljud alltd efter avstängninng. Är detta normalt?
Postad 12 september 2008 - 10:17
Det kallas ljudeffekt och kan stängas av i menyn, om man inte gillar det.Hejsan!
Tänkte höra med er andra som har denna om ni, efter att man stängt av tvn, kan höra ett mjukt "pingande" ljud ibland. För mig uppstår detta ljud alltd efter avstängninng. Är detta normalt?
Hoppas det var detta du menade...
Btw, jag prövar att köra uppskalning fr dvd-inspelaren som klarar 576p. Bilden är riktigt nice !
Jag märkte en grej. Tv:n skickar allt ljud den har, ut genom den digitala ljudutgången, även analogt som kommer från dvd-inspelaren.
Jag har alltså kopplat Telia digitalbox med RGB-scart till Sony dvd-inspelare, och därifrån analog stereo till tv:n, och detta ljud skickas alltså även ut i digitalljudutgången (sen har jag såklart även digitalt ljud fr Sonyn till receivern).
Redigerat av Unregistered57457843, 12 september 2008 - 10:39.
Postad 12 september 2008 - 12:54
Det kallas ljudeffekt och kan stängas av i menyn, om man inte gillar det.
Hoppas det var detta du menade...
nja, jag tror inte det. Kommer med ojämna mellanrum och pågår kanske upp til en timme efter avstängning, inte så att det håller på i ett utan kanske var femte minut eller så.
Postad 12 september 2008 - 20:51
Detta är mitt första inlägg på denna högklassiga och roliga sajt.
Nu skall vi se, jag har en "gråimporterad" Samsung PS-42A457 från Dustin Home, den funkar bra enligt vad jag har kunnat se hittills. Den har dock bara varit i gång i typ 12 timmar eller så.
1) Min första fråga gäller "Ljuseffekt: Av/Standby-läge på/TV-läge på/På" Jag är lite fundersam för jag får inte igång den sk LED belysningen. Jag har satt den på "Always" men inte fan lyser den. Hjälp! Jag har inte världens koll... så hjälp uppskattas.
2) Nästa fråga: Hur stor är skillnaden med CA-modul kontra en lite äldre Samsung extern digitalbox, tror den heter DTB 940q1V eller nåt liknade iaf.
3) Sista frågan. Skall man inte röra några inställningar och bara ha den på "Standard" i början? Är det en myt att man inte skall röra några inställningar? och om man gör det... vad händer då?
Tacksam för gedigna svar. Jag väntar nyfiket och intresserat.
Mvh
Pumbalou
Postad 15 september 2008 - 09:22
VälkommenHej!
Detta är mitt första inlägg på denna högklassiga och roliga sajt.

Jag har själv en 50A556 och ställer man denna på "På" så lyser den alltid, dock så har jag själv valt att ha den avstängd, då jag tycker den stör alldeles för mycket...Nu skall vi se, jag har en "gråimporterad" Samsung PS-42A457 från Dustin Home, den funkar bra enligt vad jag har kunnat se hittills. Den har dock bara varit i gång i typ 12 timmar eller så.
1) Min första fråga gäller "Ljuseffekt: Av/Standby-läge på/TV-läge på/På" Jag är lite fundersam för jag får inte igång den sk LED belysningen. Jag har satt den på "Always" men inte fan lyser den. Hjälp! Jag har inte världens koll... så hjälp uppskattas.
Svårt att säga, bästa är väll om du kan testa, kanske om du kan låna en CA-modul av någon? Den inbyggda boxen borde ju kunna leverera bättre bild då den borde slippa omvandlingssteget från digital till analog.2) Nästa fråga: Hur stor är skillnaden med CA-modul kontra en lite äldre Samsung extern digitalbox, tror den heter DTB 940q1V eller nåt liknade iaf.
3) Sista frågan. Skall man inte röra några inställningar och bara ha den på "Standard" i början? Är det en myt att man inte skall röra några inställningar? och om man gör det... vad händer då?
Jag drog ner de flesta bildinställningarna de första veckorna, men om du inte vill göra det så borde du kunna ställa in bilden efter hur du tycker att den ser bra ut (vilket inte brukar vara som den redan är inställd).
Hoppas dessa svar hjälper dig lite

Postad 15 september 2008 - 11:26
Mycket intressant tråd, har själv varit ute & jämfört apparaterna, och fastnar för just 50" 456 modellen.
Något har Samsung verkligen gjort rätt.
Och, i jämförelse med Samsungs egna full HD plasma, blir det verkligen konstigt.
Såg på en dålig utsändning av Eurosport HD, ett cykellopp.
På 50" 456an såg man antydningar av struktur och tydliga nyanser på exempelvis vägbanan.
Men på plasma full HD versionen, 50" 557, var det en jämn grå yta, i enbart en nyans - och suddigare.
Samma syns i andra program - verkligen är full HD plasma mycket sämre.
456 modellen hade från HD OS sändningarna en överlägset lugn brusfri & skarp bild.
Och jo, någon form av signalbehandling är ju på gång, men resultatet är verkligen bra.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar