Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Clonerna är tillbaka

29 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 April 2008 - 13:01

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
http://www.austech.i...os-amigo-8.html

Postad 22 April 2008 - 13:33

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Å nu ändrar alla med kopior/kloner till en MAC adress som används i orginal Dreamboxar... Man kan ju undra vad DMM uppnådde med det här..., utom en massa badwill från konsumenterna.

humlan.

Postad 22 April 2008 - 13:53

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
räcker det inte redan med den tråden som finns?

Postad 22 April 2008 - 14:05

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Var inte tänkt att denna skulle bli del 2 av den andra. Adm, du kan egentligen låsa denna.

Postad 22 April 2008 - 14:12

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Undrar hur länge det dröjer innan DMM täpper igen den här metoden t.ex att drivern kommunicerar med bootloadern och om det är fel bootloader så funkar det inte iaf åtminstone inte med alla nyare images som kommer med nya drivern :D och det finns andra sätt att kolla med men tänker inte säga hur det får klonfolket komma på själva :)

Redigerat av Leatherface, 22 April 2008 - 14:14.

Postad 24 April 2008 - 07:22

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Vad är det för fel på kopior?
Jag äger ingen av dessa men funderar på att köpa en HD DVB-S box och allt som pressar priser är välkommet :P
Fungerar klonerna sämre? (förrutom att DMM försöker stoppa dem då..)

Mer open-source, freeware och billig hårdvara åt folket! :blush:

Postad 24 April 2008 - 10:06

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
ja men problemet är att kopiorna använder programvara som INTE är opensource!!!!
enigma,busybox,kernel osv är opensource och får användas.... drivrutinerna är det INTE....
kopiorna använder dom iaf och boxarna har blivit låsta pga ett kopieringsskydd och det är inte konstigare än att windows eller liknande slutar fungera för att man inte har nån key eller liknande...
gnäll på dom som säljer kopiorna att fixa fram äkta legala drivrutiner och stjäl inte från andra...
det är vad det handlar om bla och att kopior säljs som utger sig för att vara orginal och det är bedrägeri...
när det gäller opensource för alla så är vi helt på samma sida däremot...

Redigerat av Leatherface, 24 April 2008 - 10:10.

Postad 24 April 2008 - 10:20

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Dreambox och klonernas (samt en hel del andra boxar på marknaden) affärsidé är att sälja boxar som blåser Satellit/Kabel/T-bolagen på stålar med antingen cardsharing eller kodar av kanaler via mjukvara utan att betala för sig. De säger inte det högt för de "vet inte vad köparna gör med sina boxar och tar avstånd för allt som är olagligt", men de facto, vem skulle köpa en sådan box utan dessa finesser? Så med den bakgrunden förstår jag inte vad Dreambox håller på med, det är som en tjuv stjäl från en annan tjuv.

Postad 24 April 2008 - 10:24

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
hur många gånger ska man behöva säga att DMM tillverkar ingen mjukvara som gör det möjligt att köra CS????
När man köper en Dreambox (åtminstone orginalboxarna) så kan man enbart se FTA + dreamcrypt (deras egen krypteringsstandard) och inget annat om man inte stoppar in en CA modul... men det finns många olika inofficiella images som olika släpper men dom har inte DMM nåt att göra med... vet att kopior säljs med inofficiella images ofta men dom boxarna säljs ju inte av DMM...
Dreambox är inte nå mera olaglig än en dator med TV kort för du kan köra exakt samma mjukvara som gör det möjligt med en dator... sen att det finns folk som sysslar med det kan man väl knappast beskylla DMM på nu får ni väl ändå ge er... varför sälja pistoler när folk uppenbarligen går och råna banker och skjuter folk med dom??? varför sälja tomskivor för folk piratkopierar på dom??? Förbjud alla bredbandslevereantörer för alla som har bredband piratkopierar ju varför skulle man annars ha bredband??? om man börjar tänka som ni...
Och den som säger såna där saker har uppenbarligen ingen Dreambox själv och vet vad man har för möjligheter med den och ska därför inte uttala sig... Dreambox är fan så mycket bättre box än andra boxar pga alla möjligheter med den och största fördelen är att den är opensource = alla kan bidra med mjukvara till den som gör den bättre... man är inte i händerna på att boxtillverkna ska fixa nåt... Och därför skaffar såna boxar som alternativ till t.ex bygga en HTPC istället... sen finns de självklart en hel del CS inom dreambox det nekar jag inte till... men det förekommer lika mycket på andra linuxboxar och datorer med... så sluta svartmåla DMM nu och tråden handlar inte ens om det...

Redigerat av Leatherface, 24 April 2008 - 10:35.

Postad 24 April 2008 - 10:55

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

hur många gånger ska man behöva säga att DMM tillverkar ingen mjukvara som gör det möjligt att köra CS????

Nej, DMM bidrar inte aktivt till att boxarna används för cardsharing, men då det för en del kunder uppenbarligen är det avgörande argumentet för att köpa en Dreambox så tjänar de lik förbaskat pengar på företeelsen. Kanske rent av till den grad att CS är en förutsättning för DMMs existens, det beror ju på hur stor del av försäljningen som kan hänföras till den kundgruppen och det lär väl ingen veta. Inte för att det heller har något med det här ärendet att göra.

man är inte i händerna på att boxtillverkna ska fixa nåt.

Nja, det var väl många som fann sig vara i händerna på DMM när de boxar man köpt i god tro "fixades" på ett sätt som ärligt talat saknar motstycke.

Postad 24 April 2008 - 11:31

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Jag förstår inte problemet.. säljaren har brutit mot lagen genom och använde licenerade drivers och vissa sålt förfalskade dm500s som utger sig för att vara orginal... det är dom ni ska vända till er och inte DMM

och det står klart och tydligen i licensen för driverna

You're free to copy these files, distribute them, but you're NOT allowed
to CHANGE them, DISASSEMBLE them or use them on any hardware not sold
(or licensed) by Dream-Multimedia TV.

They do not contain any "derived" work based on GPL work.

- Felix Domke, for Dream-Multimedia TV

och som jag sagt många gånger tidigare CS kan köras på allt... alla linuxboxar,datorer,routrar med linux installerat osv... man kan inte börja hoppa på DMM för att det råkat va vanligt då kan man börja hoppa på tillverkarna av nästan allting där saker kan missbrukas och det skulle vara samma sak...

förresten är det nödvändigt med flera trådar om samma sak?

Redigerat av Leatherface, 24 April 2008 - 11:36.

Postad 24 April 2008 - 11:45

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

Jag förstår inte problemet.. säljaren har brutit mot lagen genom och använde licenerade drivers och vissa sålt förfalskade dm500s som utger sig för att vara orginal... det är dom ni ska vända till er och inte DMM

Tror du i ärlighetens namn att folk som köper Dreambox kör med originalimagen och en CAM för sitt betalda originalkort?

Utan CS och andra konstigheter skulle dessa Linux boxar vara totaldöda på marknaden.

DMM är beroende av Gemini Team och andra för att försäljningen ska fortsätta och inte stagnera.

Att OEM boxar från samma fabrik som gör DMMs boxar är olagliga för att de använder sig av så kallade drivrutiner är ju bara ett skämt.

DMM borde städa framför egen dörr innan dom anklagar andra för olagligheter.

Postad 24 April 2008 - 11:51

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Jag vet många som har gjort det inkl jag själv... dom kanske kör alternativ image och softcam men dom behöver inte köra CS för det.... många köper för alla möjligheter man får med den och jag vet många som köpt enbart för att kunna ha viasat och CD i samma box nåt du inte kan med deras orginalboxar... du kan inte köra alla fina plugins som finns för dreamboxen på orginalboxar... du har inget webinterface där du kan ställa in timers eller se på inspelningar eller nån kanal om du inte är hemma t.ex eller sitter vid datorn och surrar skit på minhembio och samtidigt kanske ha tv i en liten ruta brevid... dom som köpt mindre modellen dm500 har ofta köpt för att dom kan spela in över nätverk på sin dator bla... att säga att alla köper pga CS är ren ###### skitsnack...

Redigerat av Leatherface, 24 April 2008 - 11:55.

Postad 24 April 2008 - 11:53

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Skulle det inte vara väldigt konstigt om tex Microsoft stämmer/förhindrar någon att köra Windows på en PC hårdvara som inte är tillverkad och licensierad av endast ett företag, tex. Dell ??.... Alla andra hårdvaror skulle försöka stoppas för att Dell skulle få sälja fler datorer?

DMM drivers borde alltså kunna KÖPAS och köras på en Klon så skulle problemet vara borta, eller hur? Jag tar inte med i beräkningen det som alla företag i dagens läge måste räkna med ... nämligen thepiratebay.org och liknande "tjänster" ;)

Bara ett exempel, jag tar ingens sida ännu... ;)

Postad 24 April 2008 - 11:56

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
ja men dom skulle stämma alla som sålde piratkopierad windows med datorerna... det är vad det handlar om här....
och Microsoft gör ju redan allt dom kan för att försöka förhindra att man kör på piratkopior...
Visst om dom hade pratat med DMM om att köpa deras licenserade drivrutiner hade det varit en annan sak men dom har inte gjort det i det här fallet alltså är dom olagliga att sälja... och i dom fallen där dom sålt dm500 som utger sig för att vara äkta är det rent bedrägeri helt enkelt... varför ska det var så svårt att få in det i era skallar???

Redigerat av Leatherface, 24 April 2008 - 12:11.

Postad 24 April 2008 - 12:08

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
A) Men det borde vara okay att köpa en 'Klon' utan DMM drivrutiner och sedan ta sin drivrutin från den Dreambox man har och lägga på sin Klon?
Precis som man köper en PC utan Windows och tar den Windows-skiva man redan äger och installerar på sin nya PC?

;) Vad jag förstår så går inte det med de prylar som dryftas här?

Man har kanske riktat in sig fel, och borde enbart koncentrera sig på de som säljer Klon+DMM drivrutin, inte allmänheten som kanske gör som i A)

Postad 24 April 2008 - 12:12

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Nej det är olagligt att både sälja och använda DMM drivrutiner på en en annan box...

They do not contain any "derived" work based on GPL work.

- Felix Domke, for Dream-Multimedia TV

Och ja dom koncentrerar sig på att få fast alla som säljer dom boxarna med och tack vare kopieringsskyddet kan dom säkert få fast ännu fler då kunder hör av sig efter att ha blivit lurad... och dom som hjälper DMM är jag säker på kommer få hjälp tillbaka från DMM's sida...

Redigerat av Leatherface, 24 April 2008 - 12:25.

Postad 25 April 2008 - 08:58

Output
  • Output
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Tror du i ärlighetens namn att folk som köper Dreambox kör med originalimagen och en CAM för sitt betalda originalkort?

Utan CS och andra konstigheter skulle dessa Linux boxar vara totaldöda på marknaden.

DMM är beroende av Gemini Team och andra för att försäljningen ska fortsätta och inte stagnera.

Att OEM boxar från samma fabrik som gör DMMs boxar är olagliga för att de använder sig av så kallade drivrutiner är ju bara ett skämt.

DMM borde städa framför egen dörr innan dom anklagar andra för olagligheter.

Det tror jag. Jag har endast en 600 box och använder ett orginal kort till den, ingen CS alls.

Postad 25 April 2008 - 09:33

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

Det tror jag. Jag har endast en 600 box och använder ett orginal kort till den, ingen CS alls.

Yep du kör en Softemu i din box, det innebär att du kör en programvara som är olaglig och inte betalats licens för.

Postad 25 April 2008 - 09:58

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
det har iofs Packetloss rätt i iaf men fortfarande ingen CS så det är inte i syfte att tjäna pengar...

Postad 25 April 2008 - 11:05

Output
  • Output
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Yep du kör en Softemu i din box, det innebär att du kör en programvara som är olaglig och inte betalats licens för.

Det är inte olagligt eligt svensk lag att köra softemu.... Det är dock så att CS bryter mot avtalet du har med canal digital eller viasat. Dock så står det i viasats avtal att man endast får använda en individuell mottagare per kort. Så enligt Viasat så bryter jag inte mot avtalet ens.... Bryter man mot avtalet, dvs har fler boxar kopplade till ett kort så är det fortfarande inte ett lagbrott, utan ett avtalsbrott och det går under civilrätt.

Postad 06 May 2008 - 08:09

woom
  • woom
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Det som står här ovanför är väl från något slags kontrakt som försöker reglera villkoren för hur en mjukvara får användas. Bryter man mot dessa villkor så är det ett kontraktsbrott, inte lagbrott. Men det förutsätter att kontraktet är lagligt och bindande, vilket är nog är lite tveksamt i detta fall.

Det som DMM gör, alltså medvetet och avsiktligt förstör annans egendom (skadegörelsebrott i sverige), är faktiskt olagligt och straffbart (upp till 1 års fängelse). Om jag hade en klon som blivit förstörd skulle jag polisanmäla detta. Inte för att jag tror att polisen kommer att prioritera detta på något sätt, men det kan vara bra att referera till när man sedan kräver skadestånd från DMM (om nu den kod som orsakade skadan kommer från dem).

Tillägg:

Jag har ingen dreambox själv (ännu), varken icke-klon eller klon, så jag har inte så bra koll på hur dess mjukvaruarkitektur ser ut.

Efter att ha läst lite mera i en annan tråd så inser jag att man kan se det som att det är en drivrutin som inte fungerar med icke-DMM-hårdvara. Problemet är väl då att man efter en "uppgradering" till denna drivrutin inte kan byta ut den mot något som fungerar. Rimligen så borde ju DMM ha kunnat lösa det på något sätt som medgav en "downgrade" tillbaka till något som fungerade. I sådana fall så verkar ju uppsåtet fortfarande ha varit att sabotera klon-boxen, särskilt om det fanns en tidsinställning för när spärren aktiverades.

Redigerat av woom, 06 May 2008 - 08:57.

Postad 06 May 2008 - 10:26

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
fortfarande så ska drivrutinen inte finnas där och utan den så skulle du inte ha kunnat uppgradera överhuvudtaget då det inte finns några fungerande drivrutiner som inte bryter mot lagen... kan dom inte fixa egna drivrutiner ska dom inte heller sälja boxarna så enkelt är det...
Dessutom har det sålts dm500 som utgett sig för att vara äkta boxar med och det är bedrägeri... det har lett till att dom inte kunnat få sina boxar lagade pga garantin inte gäller då om inte försäljaren står för att byta ut dom från egen kassa förstås...
Och dom som råkat ut för kloner kan faktiskt höra av sig till DMM och få hjälp med få pengarna tillbaka + att dom kan få belöning om dom är till betydande hjälp till att fälla dom försäljare som sysslar med bedrägeri...
Dom som har sålt under annat namn och utseende kan dom nog inte göra så mycket åt däremot...
Sen så har DMM inte förstört en enda box det är bara det att man måste ha JTAG för att lägga dit en ny bootloader...
Och det är visst ett lagbrott att använda DMM's licenserade drivers det kan jämföras med att sälja datorer med piratkopierad windows på... all annan GPL mjukvara som enigma osv får vem som helst använda däremot...
Om windows slutar fungera efter 30 dagar vem gnäller ni på den som sålt datorn eller Microsoft?
Och innan nån börjar snacka om BIOS igen så är skillnaden den att Microsoft har inte skapat bioset och har inte rätt att göra nåt med den medans DMM har rätt att skydda det dom har skapat om då nån har lagt in nåt som inte funkar på en annan box kan inte DMM hållas ansvariga för det... kan inte förstå varför det är så svårt för folk att förstå det...

Redigerat av Leatherface, 06 May 2008 - 10:47.

Postad 06 May 2008 - 11:45

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Hela den här skiten rår helt å hållet DMM själva för, då dom verkar ha "noll-koll" på hur saker fungerar på marknaden. Hade dom agerat som ett seriöst företag, hade dom lika enkelt som andra företag kunnat slippa det här. Alltså bara genom vanlig enkel produktutveckling. T.ex, genom mindre förändringar av utseendet (kostar inget) som färg, display, front, dekaler, anslutningar m.m, å därmed kunnat ändra modellbeteckning en aning. Förändring av anslutningsmöjligheterna, byte av utseende på fjärrkontrollen, d.v.s små förändringar i all oändlighet. Saker som inte kostar nåt, men som effektivt avslöjar kopior, å kloner hinner såklart inte komma ut i nån större mängd heller. På det här viset gör "alla andra", för att hela tiden slippa risken med det nu DMM har hamnat i, nåt som tydligen inte dom förstår. Enkla modellbyten/modellbeteckningar å förändringar som eg inte innebär nåt i praktiken för funktion eller prestanda, men som är mycket effektivt för att bevaka ett varumärkes särprägel...

humlan.

Postad 06 May 2008 - 12:18

woom
  • woom
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

fortfarande så ska drivrutinen inte finnas där och utan den så skulle du inte ha kunnat uppgradera överhuvudtaget då det inte finns några fungerande drivrutiner som inte bryter mot lagen...

Jag vill fortfarande hävda att detta inte är lagbrott, det är möjligen kontraktsbrott != lagbrott. Att uppsåtligen förstöra annans egendom är däremot lagbrott. Om detta har skett eller inte verkar dock vara knepigt att avgöra. Det är dock lätt att inse att DMM inte har gjort sitt anseende bättre.

Postad 06 May 2008 - 13:02

Output
  • Output
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Jag vill fortfarande hävda att detta inte är lagbrott, det är möjligen kontraktsbrott != lagbrott. Att uppsåtligen förstöra annans egendom är däremot lagbrott. Om detta har skett eller inte verkar dock vara knepigt att avgöra. Det är dock lätt att inse att DMM inte har gjort sitt anseende bättre.

Nu är det så att ingen egendom är förstörd heller.... Så att spinna DMMs drivrutins förmåga att EJ fungera på kloner till lagbrott är ju helt absurt.

Kontraktsbrott är civilrättsligt, vilket gör att DMM måste stämma tillverkarna av kloner för att få bort dem, detta är ju kostsamt samt tar år innan det är klart. Ifall detta då görst i ett land där DMM ej har en respresentant gör ju inte saken lättare.

Postad 06 May 2008 - 19:33

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

Hela den här skiten rår helt å hållet DMM själva för, då dom verkar ha "noll-koll" på hur saker fungerar på marknaden. Hade dom agerat som ett seriöst företag, hade dom lika enkelt som andra företag kunnat slippa det här. Alltså bara genom vanlig enkel produktutveckling. T.ex, genom mindre förändringar av utseendet (kostar inget) som färg, display, front, dekaler, anslutningar m.m, å därmed kunnat ändra modellbeteckning en aning. Förändring av anslutningsmöjligheterna, byte av utseende på fjärrkontrollen, d.v.s små förändringar i all oändlighet. Saker som inte kostar nåt, men som effektivt avslöjar kopior, å kloner hinner såklart inte komma ut i nån större mängd heller. På det här viset gör "alla andra", för att hela tiden slippa risken med det nu DMM har hamnat i, nåt som tydligen inte dom förstår. Enkla modellbyten/modellbeteckningar å förändringar som eg inte innebär nåt i praktiken för funktion eller prestanda, men som är mycket effektivt för att bevaka ett varumärkes särprägel...

humlan.

just det dom gjorde i form av dm500+ och dm600 som ersatt gamla dm500an...
dm500orna som säljs idag i butikerna är inte från DMM...

http://www.dream-mul...ducts_dm500.php

Redigerat av Leatherface, 06 May 2008 - 19:38.

Postad 06 May 2008 - 20:08

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Herregud, det har ju gått många år mellan 500 å 500+ :) Skulle nåt annat göra så där med sin/sina storsäljare vore dom borta från marknaden snabbt. Varenda företag skulle snabbt komma med liknande produkter i egen å förbättrad tappning. Tur för DMM så är inte Dreambox vidare stort i sammanhanget, utan tillhör bara en liten nisch där Vi Tv-nördar håller till...

humlan

Postad 06 May 2008 - 21:13

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0
500:an är en riktig skitbox.

Jag hade DM500S och bildkvaliten är usel, de kör med billiga videofilter vilket gör att bilden är suddigare än riktiga boxar.

Finns massor med trådar på nätet där folk klagar på detta, dessvärre har 600:an samma problem.

Postad 06 May 2008 - 21:18

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
jag har jättefin bild på min dm7025 iaf :) dm500/600 är budgetmodellerna så man kan inte räkna med samma kvalite som på dom dyrare... men jag vet också att en del av klonerna har sämre bild och nätverksdelar bla som ställer till problem... testade ta hit en som hade en klon och var bara pixlande på bilden vid streaming och sämre bild på tvn medans min orginal dm500 inte hade nåt av dom problemen... då kör jag med scart->komponent som ger lite bättre bild än vanlig scartkabel...

Redigerat av Leatherface, 06 May 2008 - 21:25.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.