Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PS3 + input lag. Existerar det?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 May 2008 - 09:49

Mayflyy
  • Mayflyy
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Hej.

Har precis införskaffat mig en PS3:a och jag har en del input lag när jag kör min lcd tv som dator skärm.
Man känner att musen inte riktigt hänger med.

Men det här med input lag, gäller det då alla enheter som ansluts till tv,n. dvs DVD spelare, dator, spel konsoll?
Eller hur fungerar det egentligen? Är det kanske bara dator till tv som har input lag i så fall?

Och vad är input lag egentligen? Om man i t.ex ett bilspel på ps3 ska svänga med hjälp av den analoga spaken på kontrollen, då är ju tanken att bilen ska svänga direkt när rör den analoga spaken. Men har man då inputlag så antar jag att det blir en fördröjjning så bilen inte svänger precis på en gång när man rör den analoga spaken, har jag rätt?
Och är detta något som existerar även på en PS3?

Och om man då spelar en dvd film eller blue ray film i ps3:an. Förekommer det även input lag då så ljudet blir osynkat?

Hoppas ni kan svara på mina frågor.

Tack på förhand.

Mvh

Jonas

Redigerat av Mayflyy, 14 May 2008 - 09:54.

Postad 14 May 2008 - 10:02

MTD
  • MTD
  • Lärjunge

• 393 inlägg
  • 0
Vad är input lag?

Postad 14 May 2008 - 10:07

Mayflyy
  • Mayflyy
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Vad är input lag?

http://en.wikipedia.org/wiki/Input_lag

Postad 14 May 2008 - 11:33

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0
Har aldrig upplevt det du beskriver. Inte ens när jag streamar filer från datorn med Tversity får jag lag/osynk. Men visst, blåtand arbetar ju i 2,45 GHz så någon tidsfördröjning är det väl.....

Edit:

Tror du undrar över uppdateringsfrekvensen på din TV/panel egentligen, den brukar väl ligga på 2-8 ms. Längre än så å man kan se streck efter pucken vid hockeymatcher å dylikt. Men jag tror knappast att du kommer få någon skillnad i ljud/bild med den lilla tidsskillnaden.

Redigerat av Unregistered8c00bd99, 14 May 2008 - 11:36.

Postad 14 May 2008 - 11:58

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

• 1102 inlägg
  • 0
Input lag existerar på en del plattskärmar, speciellt rytmbaserade spel som Guitar Hero påverkas, och just det spelet har väl också inställningar för att avhjälpa det. Det bästa är att ta reda på vilket läge på din tv som har minst bildprocesshantering, och stänga av sådana om tevens menyer tillåter det. Oftast är det game/movie/cinema och liknande som har minst bildbehandling.

En del förstärkare har också möjlighet att justera så att ljud och bild hamnar i synk.

Jag har själv inte upplevt någon lag eller ljudosynk så det är inte alla modeller, eller lägen.

Redigerat av DanielSchenström, 14 May 2008 - 12:00.

Postad 14 May 2008 - 12:23

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Du får sannolikt inte problem med att ljud och bild inte synkar. Orsaken till input-lag beror nämligen på bildbehandlingen och tv-tillverkaren är medveten om hur lång tid denna tar och korrigerar för det med ljudet. Om du kopplar ljudet till en extern ljudanläggning kommer det dock inte synka (om du inte dragit ljudet genom tv:n då kanske den kan korrigera) utan då måste man korrigera ljudet manuellt på förstärkaren. Detta går ofta men inte alltid.

Om du upplever inputlag när du rör vid musen kommer du sannolikt att uppleva kraftig input-lag när du spelar spel också. Det har egentligen inget med vad du kopplar in, men det kan bero på vad det du kopplar in har för upplösning. Tumregeln är att interlaced bild så gott som alltid innebär lite inputlag på all platt-tv då interlaced tar tid att göra om till progressivt. På vissa tv-apparater tar det tyvärr jättelång tid. Annan bildbehandling ökar också tiden.

Det bästa man kan göra är alltid att skicka en progressiv signal som är så nära tv:ns upplösning som möjligt (helst exakt samma 1:1 pixelmapping) samt stänga av brusreducering, bildförbättringar, 100hz motion flow etc då allt sådant per definifition ALLTID introducerar delay. För den skull inte sagt att de alltid introducerar märkbar delay.

Tyvärr verkar det som att vissa tv-apparater fortfarande 2008 inte är lämpade för spel pga detta. Lösningen kan vara att använda Xbox 360 som kan skicka ut native-upplösningar (t.ex. 1366*768) om tv:n har det. Testa dock med PC först om det hjälper där.

Uppdateringsfrekvensen osv är helt annan sak. Det finns plasma som trots under 0,1 ms updateringsfrekvens har halvsekunderslång input delay och annarsa slöa LCD:er som har mkt lite input delay.

Artiklen om input lag på wikipedia är för övrigt lite missvsande i sammanhanget då den fokuserar på LCD:ers med detta problemet. Även om det är problem på datorskärmar är det en en droppe i havet om man jämför med vad deinteralcing, bildbehandling m.m. kan orsaka på HDTV. Det finns t o m CRT-HDTV som det inte går att spela på pga input delay. Finns utförliga diskussioner om detta på www.avsforums.com

Alltså även om jag är en varm plasmaförespråkare är detta inget LCD-problem utan att generellt TV-problem.

Redigerat av Grimmy, 14 May 2008 - 12:30.

Postad 16 May 2008 - 13:42

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Input lag har endast med tvn att göra. Ska du spela mycket fightingspel så är LCD ett dåligt val. Alla LCD har en hel del inputlag. Musikspel kan vara lite irriterande på LCD också.

Postad 16 May 2008 - 16:42

Phredreeke
  • Phredreeke
  • Forumräv

• 798 inlägg
  • 0

Input lag har endast med tvn att göra. Ska du spela mycket fightingspel så är LCD ett dåligt val. Alla LCD har en hel del inputlag. Musikspel kan vara lite irriterande på LCD också.

Jag ser inte varför en LCD skulle ha mer input lag än en plasma. Du kanske blandar ihop input lag med responstid. Det spelar ingen roll om tvn har 0,1 eller 8 ms responstid om den interna signalbehandlingen fördröjer signalen med 200 ms.

Postad 16 May 2008 - 17:02

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Nope jag menar inputlag. Fightingspel som kräver exakt input tex Virtua Fighter 5 är väldigt svåra att spela på min LCD. Vissa "moves" är helt omöjliga att utföra för de kräver att man gör dem i exakt rätt läge vilket inte går när det laggar lite hela tiden. Plasma har säkert samma problem. Håll er till bildrör om ni ska spela fightingspel ordentligt är mitt tips :)

Postad 21 February 2010 - 14:11

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2789 inlägg
  • 0
Nu fattar jag varför musens respons är så kass på min dator kopplad till en gammal LCD - https://www.prisjakt...ukt.php?o=30847

Är ju på gång att köpa nytt och undrar om någon kan tipsa om en bra spelTV för under 9 000. Jag funderar på denna https://www.prisjakt...kt.php?p=414200

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.