Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HDMI till SCART konverterare?

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 maj 2008 - 16:36

Vicce666
  • Vicce666
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Finns det någon konverterare från hdmi till scart? skulle vara sjukt praktiskt då projektorn jag funderar på bara har hdmi. Man vet ju aldrig när man vill koppla in de gamla konsolerna! :)

En till fråga sen bara. Vet nån ifall Sony VPL AW10/15 eller HD65 har så man kan max/min lins ration? Jag är nybörjare på projektorer så ha respekt! :)

Tack!

Postad 18 maj 2008 - 17:51

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Finns det någon konverterare från hdmi till scart? skulle vara sjukt praktiskt då projektorn jag funderar på bara har hdmi. Man vet ju aldrig när man vill koppla in de gamla konsolerna! :)

Till Optoma HD65 följer det med en adapter (se nedan) så att du kan köra SCART RGB via VGA ingången.

En till fråga sen bara. Vet nån ifall Sony VPL AW10/15 eller HD65 har så man kan max/min lins ration? Jag är nybörjare på projektorer så ha respekt! B)

Lite osäker på hur du frågar, men Optoma HD65 har en s.k. kastratio på 1.55 - 1.7, och tillika zoomratio på 1.1x.
Med andra ord, för att få din bildbredd på t ex 4 m, så ta 4/1.55-1.7, och för att få t ex avstånd som krävs för 2 m bildbredd, så ta 2*1.55 - 1.7.
Fast här är ju online kalkylatorn enklare att använda. :) Den ger dig även de s.k. offsetvärdena.

Bifogad fil(er)

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 18 maj 2008 - 17:51.

Postad 19 maj 2008 - 10:45

igel_son
  • igel_son
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
jajjemensan scart till vga finns. Bla. på kjell&CO försökte bygga en egen sån kabel men efter 4 misslyckade försök gav jag upp, fick aldrig rätt på färgerna, men sync och så gick. men då gissar jag att du vill ha ljud och bild igenom HDMI till scart? En sån skulle va nice najs men är osäker på om de finns...

Postad 19 maj 2008 - 16:57

Vicce666
  • Vicce666
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
halv invalid som jag är fattade jag inte till hundra procent?.. Finns det till alla projektorer eller bara till HD65! :)

Postad 19 maj 2008 - 17:21

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Finns det till alla projektorer

Adaptern ovan funkar rent fysiskt till alla projjar med VGA (dsub15) ingång.

MEN. Problemet är att "RGB Scart-signal" är en typ av signal (kallas RGB+Composite Sync, RGBS) och "Dator/VGA-signal", den signal som projjen normalt förväntar sig att få via VGA-ingången, är en helt annan typ av signal (kallas RGB+HV). Bara för att en proj käkar RGBHV behöver det inte betyda att den gillar RGBS.

Jag skulle tro att det är vanligare att projjar INTE kan ta emot RGBS-signaler via VGA än att de gör det. HD65:an gör det uppenbarligen dock, ingen aning om hur det ligger till med AW15/10.

Så svaret på det fråga är alltså: i praktiken nej.

Så för din del blir det väl någe såhär:
1) Kolla om din tilltänka proj kan äta RGBS (dessutom måste den kunna köra det med en interlace signal klockad ~15 kHz) - enklast är om det står i klartext att den äter Scart.
2) Använd nån annan koppling, s-video eller god forbid komposit.
3) Eller konvertera dina scart signaler till hdmi-signaler. Kräver en kostsam konverterare som lär gå på en bra bit över 1000 spänn (har ingen aning om vad de kostar men jag är ganska säker på att de inte är billiga).

Oh, en sak, eftersom din proj "bara" har HDMI-ingång så är det en Scart till HDMI konverterare du vill ha, inte tvärtom. :)

Postad 19 maj 2008 - 20:47

Vicce666
  • Vicce666
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Adaptern ovan funkar rent fysiskt till alla projjar med VGA (dsub15) ingång.

MEN. Problemet är att "RGB Scart-signal" är en typ av signal (kallas RGB+Composite Sync, RGBS) och "Dator/VGA-signal", den signal som projjen normalt förväntar sig att få via VGA-ingången, är en helt annan typ av signal (kallas RGB+HV). Bara för att en proj käkar RGBHV behöver det inte betyda att den gillar RGBS.

Jag skulle tro att det är vanligare att projjar INTE kan ta emot RGBS-signaler via VGA än att de gör det. HD65:an gör det uppenbarligen dock, ingen aning om hur det ligger till med AW15/10.

Så svaret på det fråga är alltså: i praktiken nej.

Så för din del blir det väl någe såhär:
1) Kolla om din tilltänka proj kan äta RGBS (dessutom måste den kunna köra det med en interlace signal klockad ~15 kHz) - enklast är om det står i klartext att den äter Scart.
2) Använd nån annan koppling, s-video eller god forbid komposit.
3) Eller konvertera dina scart signaler till hdmi-signaler. Kräver en kostsam konverterare som lär gå på en bra bit över 1000 spänn (har ingen aning om vad de kostar men jag är ganska säker på att de inte är billiga).

Oh, en sak, eftersom din proj "bara" har HDMI-ingång så är det en Scart till HDMI konverterare du vill ha, inte tvärtom. :)

hahah... aaa just det! B) Tack för hjälpen! Får kolla upp sakerna!

Postad 21 maj 2008 - 19:02

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

• 1 612 inlägg
  • 0
epson har scart in på vissa av sina projar. de andvänder en adapter men då blir komposkit ingången upptgen. Men det gör ju inget.

Postad 21 maj 2008 - 19:30

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
Japp, hade jag ju nästan glömt. :)

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  scart.jpg   17,24K   3 Antal nerladdningar

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 21 maj 2008 - 19:32.

Postad 23 maj 2008 - 13:03

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
Mig veterligen finns det inga SCART-HDMI konverterare.

//Max Reference

Postad 23 maj 2008 - 16:13

Unregisteredc60b5864
  • Unregisteredc60b5864
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Mig veterligen finns det inga SCART-HDMI konverterare.

//Max Reference

Jo det finns det...scart-hdmi

Men jag tror inte att man får någon kvalitets uppskalning :) ( med andra ord inget att lägga pengarna på)

Postad 23 maj 2008 - 17:43

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
De säljs i Sverige här
http://www.digitaltv...scart_rgb_till_
Jag har en CS-720PHD1 mellan digitalboxen och platt-tv:n. Det är förstås ingen proffs-skalare, men bilden är riktigt bra. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.