Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljudproblem Euro2008 i HD hos CD

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 June 2008 - 18:08

LarsN
  • LarsN
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Tittar på CD och "TV4 HD Fotboll" men ljudet är dåligt. Det är korta avbrott ungefär med 60sek mellanrum, avbrotteten är en tiondels sekund långta och mycket irreterande? (kör med Dolby digital 5.1 ljud)

Undrar bara om det är jag som har problem eller om det är TV4 som sänder dåligt ljud?
jag har inte samma problem på andra HD eller STV kanaler.

/Lars

Postad 12 June 2008 - 18:45

LarsN
  • LarsN
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Det verkar vara fler som har samma problem , men diskussionen om det ligger i fel tråd.......hårdvara ...CD HD PVR
https://www.minhembi...howtopic=171163

Postad 13 June 2008 - 10:09

padwan
  • padwan
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Tycker vi kan fortsätta diskutera ljudproblemen i denna tråd istället.

Har precis samma problem som du beskriver. Var katastrof igår (torsdag) under den tidiga matchen och första halvlek på den sena.. Andra halvlek på den sena matchen var rätt okej dock.

Har även lite småproblem med eftersläpningar i bilden (eller vad det heter). Inte lika ofta som ljudproblemen, men kanske 5-10 gånger per halvlek.

Vi kan utesluta att felet ligger hos oss kunder då det är många som har exakt samma problem - fast med olika boxar/kablar/tv etc.. CanalDigital verkar dock skylla på TV4 iallafall

Postad 13 June 2008 - 11:57

LarsN
  • LarsN
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Bildproblemen känner jag inte igen, men därimot har jag noterat att ljudmixenfrån de två arenorna är väldigt olika.
Från den ena arenan är ljudet från de bakre högtalarna (publiken) mycket bättre. Någon mer med samma problem ?

Orkar inte ringa CD och klaga då jag förstått att det är TV4 som levererar ljud och bild till CD. Men jag hoppas verkligen attt de fixar till det innan EM är över!!!!!!!!!!!

Postad 13 June 2008 - 12:04

hofwing
  • hofwing
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Jag har också märkt av ljudproblemen, kör med en Vantage HD-7100S.

Mailade CD:s kundtjänst i tisdags (10/6) och fick följande svar samma dag:

Hej och tack för ditt mail

Det har varit problem med ljudet på TV4:s HD-sändningar, men detta ska vara åtgärdat till kvällens matcher.

Något som, så klart, inte stämmer öht.

Postad 13 June 2008 - 12:07

millstream
  • millstream
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Jag kontaktade Tittarombudsmannen på TV4 och fick följande svar:

Hej !

Vi har tyvärr problem med Dolby-E signalen och tror oss kunna lösa detta innan lördagens sändningar.
Felet uppkommer hos Tv4.

Vi ber om ursäkt för detta.

/ xxxx xxxxxxx

Man ställer sig frågan varför de inte löste det innan förra lördagens sändningar...
/Anders

Redigerat av millstream, 13 June 2008 - 12:08.

Postad 13 June 2008 - 12:18

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0

Bildproblemen känner jag inte igen, men därimot har jag noterat att ljudmixenfrån de två arenorna är väldigt olika.
Från den ena arenan är ljudet från de bakre högtalarna (publiken) mycket bättre. Någon mer med samma problem ?

Orkar inte ringa CD och klaga då jag förstått att det är TV4 som levererar ljud och bild till CD. Men jag hoppas verkligen attt de fixar till det innan EM är över!!!!!!!!!!!

Det stämmer med min syn också att det är olika från olika arenor när det gäller ljudmixen.

Postad 13 June 2008 - 12:23

Goya
  • Goya
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Har även jag haft ljudproblem (återkommande hack) på HD-kanalen under hela fotbolls-EM. Det var någon match där det var helt borta minns jag, men i övrigt varje match...

Har felanmält det 3ggr och senast så krävde jag även att jag får någon form av kompensation om detta fortgår. Jag kommer ringa och felanmäla imorgon igen om det visar sig att felet kvarstår i kvällens matcher. Frågan är bara hur mycket som är skäligt att få i kompensation...hittills har man ju missat 8-9 matcher i HD (jag har slagit över till vanliga 4:an pga ljudhacken).

För mig spelar det ingen roll om felet ligger hos TV4 eller Canal Digital. Jag har köpt en tjänst från Canal Digital och betalat rätt mycket för den (3000kr box, 700 startavg, 5-600kr installation + löpande månadskostnader) för att kunna se på EM i HD och hittills så har ju inte detta gått så bra. Väldigt tråkigt att dom (TV4+Canal Digital) inte kan leverera EM i HD nu när dom gjort så mycket marknadsföring kring just det...

Hoppas på bättre ljud ikväll eller senast till Sverige-matchen imorgon...

Postad 13 June 2008 - 13:56

vilse
  • vilse
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
Jag fick detta svar från tittarombudsmannen på TV4 idag:

Hej !

Vi planerar att åtgärda detta idag.

Helt säker på att detta helt försvinner är vi inte då det förekommer störningar från produktionsplatsen.( Österrike.)

Mvh

Postad 13 June 2008 - 15:04

padwan
  • padwan
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Dagens matcher spelas i Schweiz, så vi får väl se om TV4 löst problemet tills ikväll. Morgondagens matcher (bl.a Sverige-Spanien) spelas tyvärr i Österrike.

Men om vi ska lita på TV4 så borde söndagens matcher iallafall vara okej :) Time will tell..

Postad 13 June 2008 - 15:13

ssa
  • ssa
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Efter jag skrivit ett något upprört mail till några högt uppsatta personer på CD fick jag idag följande svar :

Hej,
först av allt vill jag be om ursäkt för den svaga responsen från Canal Digital. Vi anstränger oss mycket för att ge samtliga kunder en god service men här har vi som organisation tyvärr inte lyckats.

Vad gäller ditt rapporterade ljudproblem har det sedan upptäckten varit ett prioriterat problem hos oss. Vi vet att det är ett problem med med utsändningen från TV4. De i sin tur har ett problem med synkroniseringen av ljudet till sina HD utsändningar. Ny HW är beställd och de hoppas att problemet blir löst under dagen idag. Vi är i kontinuerlig kontakt med TV4 och följer upp status och jag återkommer till dig när felet är korrigerat.

Vänliga hälsningar,
/Karl-Gustav Niska

Teknisk Direktör - Canal Digital

Postad 13 June 2008 - 15:27

padwan
  • padwan
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Efter jag skrivit ett något upprört mail till några högt uppsatta personer på CD fick jag idag följande svar :

Hej,
först av allt vill jag be om ursäkt för den svaga responsen från Canal Digital. Vi anstränger oss mycket för att ge samtliga kunder en god service men här har vi som organisation tyvärr inte lyckats.

Vad gäller ditt rapporterade ljudproblem har det sedan upptäckten varit ett prioriterat problem hos oss. Vi vet att det är ett problem med med utsändningen från TV4. De i sin tur har ett problem med synkroniseringen av ljudet till sina HD utsändningar. Ny HW är beställd och de hoppas att problemet blir löst under dagen idag. Vi är i kontinuerlig kontakt med TV4 och följer upp status och jag återkommer till dig när felet är korrigerat.

Vänliga hälsningar,
/Karl-Gustav Niska

Teknisk Direktör - Canal Digital

Kanoners.. Det viktiga (iallafall för mig) är att
1) De är medvetna om problemet
2) De försöker åtgärda problemet (snabbt, och genom samarbete med övriga inblandade)
3) De håller oss uppdaterade

Vissa företag vill ju ofta inte veta av problem "Nää vaddå detta har vi aldrig hört talas om, har du testat att starta om <produkten>?". Eller så skyller de bara ifrån sig på någon eller något annat.

Känns skönt att CanalDigital bryr sig och försöker åtgärda problemet. Mer än så kan man knappast begära.. Har alltid tyckt de hanterar sina kunder på ett värdigt sätt :)

Redigerat av padwan, 13 June 2008 - 15:29.

Postad 13 June 2008 - 16:30

LarsN
  • LarsN
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
okej, nu när vi vet att det är CD/TV4 som har problem, varför informerar de då inte sina titare?
De kunde lätt lägga ut en slinga i bild där de bad om ursäkt för ljudproblemen, hur många timmar har inte alla som upplevt problemen lagt ner på att leta efter felet i sin egen utrustning hemma?
Det skulle inte förvåna mig om det finns folk som försökt att fixa det genom att klättra upp på taket och justera parabolen i tron om att det är där felet ligger.

Det är detta som retar mig mest!

Nåja, det man kan roa sig med är att Visat troligen skött ett likande problem ändå sämre ;-)

Postad 13 June 2008 - 20:01

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0
Har haft samma problem som alla andra men nog har Holland-Frankrike varit ok första kvarten i alla fall? Kan vi hoppas att det är löst?

Postad 13 June 2008 - 22:02

Leito
  • Leito
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Kan inte påminna mig att jag hört en enda glitch i ljudet i varken Rum-Ita eller Hol-Fra-matcherna idag. Risken är ju dock överhängande att båda matcherna från Österrike imorgon har ljudproblem.

Postad 15 June 2008 - 21:52

LarsN
  • LarsN
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Nu verkar allt fungera som det ska med ljudet, hoppas att det håller i sig!

Postad 16 June 2008 - 09:56

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Nu verkar allt fungera som det ska med ljudet, hoppas att det håller i sig!

Kan inte hålla med! Det strulade med ljudet från kommentetorerna i TUR-TJE-matchen.

Postad 16 June 2008 - 11:19

hofwing
  • hofwing
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Kan inte hålla med! Det strulade med ljudet från kommentetorerna i TUR-TJE-matchen.

Inga problem här, allt har funkat problemfritt här de senaste dagarna!

Postad 16 June 2008 - 12:41

padwan
  • padwan
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Japp, men det var inte dedär dropoutsen som vi lidit utav innan, utan det var nåt annat. Antagligen "tekniska problem" som alltid har förekommit mer eller mindre under alla år som TV funnits :(

När de klipper in Ekwall från avbytarbänken försvinner ju kommentatorerna och det var säkert någon som kom åt växla-till-ekwall-knappen eller nåt :( Märktes antagligen inte om man inte körde med 5.1-ljud.

Postad 16 June 2008 - 13:33

Unregistered1454
  • Unregistered1454
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Japp, men det var inte dedär dropoutsen som vi lidit utav innan, utan det var nåt annat. Antagligen "tekniska problem" som alltid har förekommit mer eller mindre under alla år som TV funnits :(

När de klipper in Ekwall från avbytarbänken försvinner ju kommentatorerna och det var säkert någon som kom åt växla-till-ekwall-knappen eller nåt :( Märktes antagligen inte om man inte körde med 5.1-ljud.

Hade varit bättre om de haft "koppla-bort-ekwall"-knappen intryckt hela tiden så hade man sluppit honom...

Postad 18 June 2008 - 08:26

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
När man växlar mellan VM-HD-kanalerna så brukar centerkanalens ljud försvinna. För att få tillbaka det (kommentatorsljudet) behöver jag först byta till en SD-kanal och sen tillbaka till valfri HD-kanal.

Redigerat av hassesolo, 18 June 2008 - 08:27.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.