Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nikon D80 hjälp!

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 juni 2008 - 22:37

UGotNoobed
  • UGotNoobed
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Hej!

Mina föräldrar köpte en nikon D80 för några månader sen, som sedan legat iprincip oanvänd tills nu då jag fått intresse för fotografering. Innan jag hittade manualen så kladdade jag runt en massa med knapparna så inställningarna är huller om buller. Hur gör jag för att återställa inställningarna som visas i displayen? Alltså alla inställningarna på kameran. Genom menyn kan man bara återställa inställningarna man gör i menyn..

Dessutom undrar jag..

Jag är ingen avancerad användare tycker jag, och jag känner att jag inte riktigt behöver lära mig allt om alla knappar och deras funktioner. Klarar man sig ändå om man kör på Auto inställningar? Det enda jag vet är vad de olika inställningarna på ratten gör. Men sen alla andra knappar som det finns jäkligt många av, kan jag inte.

Jag brukar fota en del makro, men vill gärna ta lite HDR bilder. Måste jag ändra något speciellt i inställningarna för det?

Är helt vilsen just nu och tar gärna emot alla slags tips och svar.

*Jag har bläddrat lite i manualen utan vidare förståelse.

#2

Postad 20 juni 2008 - 23:06

cebonit
  • cebonit
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
RESET

Find the two buttons with green dots next to them on the top right of the D80. They are the +/- * and AF * buttons. Hold them both down for a few seconds. The top LCD blinks and everything is back to normal.


Från Ken Rockwells sida

#3

Postad 21 juni 2008 - 16:21

Unregistered9c97d1f2
  • Unregistered9c97d1f2
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Tjean.

D80 är en trevlig kamera som kan mycket.
Naturligtvis kan du köra med Auto läge (det gröna på programväljaren)
Men jag tycker du ska slå om och köra på läge P då kan du även välja Över/ Under exponering men +/- väljaren
sen kan du manuellt ställa ISO (=ljuskänsligheten) och Vitbalansen m.m.

Besök sidan nikonforum.se

Och prova en massa olika saker... ta gärna samma bild med olika inställningar..så vet du vad det gör för skillnad

Lycka till

#4

Postad 13 oktober 2008 - 11:01

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Använder denna tråd för en fråga om Nikon D80.
Jag tycker att kameran överexponerar alla kort en anning.
Fråga min bror och han sa att det är nikon kännda för.
Då till min fråga.
Jag vet att jag kan ställa in manuellt om jag vill kompensera exponeringen med en knapp på kamerans överisa.
Inget konstigt med det men finns det en inställning i menyn där jag kan sätta att den underexponerar alla kort med
-0,7 så det blir det normalvärdet som jag önskar mig.
MVH Simz

#5

Postad 13 oktober 2008 - 12:37

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Det verkar inte som att det inte går.
Men om någon vet så säg till.

Här är lite info från Ken Rockwell

EXPOSURE

I have bad news, good news and more good news.

The bad news is the meter on my D80 is the worst of any Nikon I've used in 20 years, at least for my taste.

The good news is that it's easy to work around, and more good news is that beginners will probably prefer the D80's meter over the cameras that I prefer, like my D200.

My D80 overexposes a lot. No big deal; I dial in -0.7 stops of exposure compensation (the +/- button) and it's fine. What makes it the worst meter I've used is that it isn't consistent. My Canons, which also consistently overexpose and on which I set -2/3 compensation, at least overexpose the same amount all the time, so I can leave the compensation at -2/3 most of the time. I set the compensation and forget on my Canon and other Nikons, but on my D80 I have to keep checking the LCD and change the compensation accordingly. For shots under a reasonable range of lighting conditions, I need to set my compensation anywhere from 0.0 to -1.3 stops with my D80.

This extra fiddling is the only thing for which I can fault my D80. See Modern Exposure Technique for how to work around it. Even with the added exposure twiddling, I still prefer my D80 to the Canon SLRs, since the Canons require even more twiddling from me, since the Canons lack Nikons Auto ISO settings and smart reset functions.

Many other photographers may prefer this lighter rendition. People more often than not complained about the D70 and D200 underexposing in bad (contrasty) lighting, so Nikon decided to appease the lowest common denominator and have the D80 expose for the shadows. That means when an inexperienced photographer forgets to turn on his flash in harsh light (always shown as a blinking bolt in the finder and usually ignored) that the D80 will be sure that his backlit subject will be exposed well even if the background is completely obliterated. I prefer the other cameras, which would expose for the highlights and presume the bad lighting was intentional.

It's easy to lighten dark parts of images, but impossible to recover lost highlights. That's why I prefer errors on the side of underexposure. Oddly Nikon includes a shadow recovery firmware gimmick called "D-Lighting," but that is only a help for images that are too dark. My D80's meter firmware is already ensuring that no shadow gets too dark. D-Lighting only helps if you have good highlights and want to lighten shadows. My D80 meter obliterates the highlights and preserves the shadows, eliminating any need for D-Lighting.

/Simz

Redigerat av Simz, 13 oktober 2008 - 12:43.


#6

Postad 14 oktober 2008 - 19:52

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0
Något jag inte förstått är att när kameran är avstängd visas det i toppdisplayen hur många kort man har kvar att ta. Går detta att ta bort på något sätt? De borde ju dra en massa onödig batteritid.

#7

Postad 14 oktober 2008 - 20:17

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0

Något jag inte förstått är att när kameran är avstängd visas det i toppdisplayen hur många kort man har kvar att ta. Går detta att ta bort på något sätt? De borde ju dra en massa onödig batteritid.


Nja, en LCD-display drar inte särskilt mycket ström i sig... Tänk på alla LCD-klockor från 80-talet :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.