Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung PS-50A416

36 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung PS50A416 (TV) 2 8,08 (11) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 26 juni 2008 - 08:26

juan
  • juan
  • Forumräv

• 823 inlägg
  • 0
Ny billig Plasma från Samsung är det någon som har sett den live?

Postad 02 juli 2008 - 19:42

sotiskatt
  • sotiskatt
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Köpte denna igår och är otroligt nöjd så här långt! Vanlig analog tv tycker jag ser helt ok ut, även om jag i huvudsak kommer att använda den till en HTPC.

Pixelmappning på 1360 x 768 @ 60 Hz fungerar helt perfekt via HDMI! Det fungerade bra också via VGA, men jag fick inte 100% stabil bild i det fallet. Det finns justeringmöjligheter, men jobbade inte med det eftersom DVI till HDMI gav perfekt resultat direkt.

Eftersom det är min första platt-tv har jag svårt att bedöma hur den står sig mot övriga plasma. Jag kan bara säga att i mina ögon så är det absolut kanonbild när jag kör en film i 720p/1080p pixelmappat via DVI från pcn till HDMI in på tvn.

Redigerat av sotiskatt, 03 juli 2008 - 07:34.

Postad 05 augusti 2008 - 22:20

Adampe
  • Adampe
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Jag skulle titta på en Panasonic px80/px8 idag men märkte att bilden flimrade i den, även om den har 100 hz. Denna Sammy har inte 100 hz men flimrade inte alls. Mycket bra bild måste jag säga. Undrar bara om den har eller inte har Filter Bright, eller är det bara de större bröderna 456/457 som har det. Och hur viktigt är det med Filter Bright. Gör den någon skillnad? Och hur viktigt är det med 100 hz?

Postad 08 augusti 2008 - 07:37

Adampe
  • Adampe
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Det blev en Samsung framom Panasonic! Känns skönt att äntligen (efter 1,5 års funderande) ha bestämt sig. Det var lite nervöst att slå på tv:n första gången, men efter att man valt bl.a. språk och land var bilden där och den var faktiskt bättre än jag hade vågat hoppas. Inget flimmer (till skillnad från Panasonic), inbyggda digitalboxar både för Boxer och Comhem, optisk digital ljudutgång till hemmabion, pris ca 12000 kr och mycket snygg design.

TV:n är grymt stor, även om vi sitter på 4,5 - 5 meters avstånd tycker jag den är stor. En 42" hade dock varit för liten, och man kan väl aldrig ha FÖR stor TV? :-)

Har dragit ner kontrasten och färgen och kör på "snälla" inställningar under de första 200 h. Sedan ska jag börja finjustera bilden med DVE-dvd:n och dylika.

Ikväll ska jag se på OS-invigningen, och i helgen ska jag kolla om 100 hz-funktionen verkligen behövs för en som inte tittar så värst mycket på sport eller om det bara är ett marknadsföringstrick.

Postad 08 augusti 2008 - 08:27

Unregistered548843e2
  • Unregistered548843e2
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Skönt att du är nöjd med din tv!

Ang. pixelmappat så funderade jag också i dom banorna (har px8:an), men om jag skulle få till det så skulle ju det innebära att HTPCn skalar upp även 720p material till 1360x768 innan det ens kommer till tvn.

Nu har ju inte jag en tv som jag tror klarar av att ta emot det riktigt. Kommer väldigt nära i Powerstrip när jag testar men den låser bildfrekvensen till 25i lurigt mycket, så jag tror inte att jag skulle lyckats och la av.

La ner hela grejen eftersom skalning ändå måste göras på en eller annan ort, och då teven är byggd för att just skala om 720p till sin yta på 1366x768, och gör det mycket mycket bra, så är jag skitnöjd!

Angående flimmer så står jag som ett frågetecken när jag hör det. Teven visar ingen antydan till flimmer matad från HTPC med 50hz 1280x720.. Du har nog sett ett trasigt exemplar eller felinställt.

Postad 08 augusti 2008 - 08:39

Stiffy100
  • Stiffy100
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Det blev en Samsung framom Panasonic! Känns skönt att äntligen (efter 1,5 års funderande) ha bestämt sig. Det var lite nervöst att slå på tv:n första gången, men efter att man valt bl.a. språk och land var bilden där och den var faktiskt bättre än jag hade vågat hoppas. Inget flimmer (till skillnad från Panasonic), inbyggda digitalboxar både för Boxer och Comhem, optisk digital ljudutgång till hemmabion, pris ca 12000 kr och mycket snygg design.

TV:n är grymt stor, även om vi sitter på 4,5 - 5 meters avstånd tycker jag den är stor. En 42" hade dock varit för liten, och man kan väl aldrig ha FÖR stor TV? :-)

Har dragit ner kontrasten och färgen och kör på "snälla" inställningar under de första 200 h. Sedan ska jag börja finjustera bilden med DVE-dvd:n och dylika.

Ikväll ska jag se på OS-invigningen, och i helgen ska jag kolla om 100 hz-funktionen verkligen behövs för en som inte tittar så värst mycket på sport eller om det bara är ett marknadsföringstrick.

Hej!

Jag tror du har gjort ett bra val. Jag har en A457 42" och är jävligt nöjd. Bilden på Canal+ från Comhem är inte långt ifrån dvd kvalle. Sen med blu ray visar tv: sin bästa sida. Lycka till

Mvh stiffy

Postad 08 augusti 2008 - 15:54

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Gick förbi denna i ett av de stora hemelktronikvaruhusen idag och hajjade till över hur naturlig och trevlig bild den hade jämfört med 99% av alla andra apparater runt den.
Micklade med fjärren och såg att den var inställd på FILM som förval. De andra lägena är nog inte att rekommendera - alls.
Riktigt bra storbild för ca 12000:-!
Den verkar ha mkt bra justeringsmöjligheter för en mer avancerad kalibrering också. Fast jag tyckte nog att den såg riktigt bra ut som den gjorde faktiskt. :P

Postad 11 augusti 2008 - 06:40

Adampe
  • Adampe
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Nu har jag tittat på tv i helgen och blir faktisk bara mer och nöjd över mitt val av apparat. Jag hör inget plasmasurr, inte ens när jag väldigt nära tv:n, och jag tycker svärtan är grymt bra. Jag upplever att bilden kan blir svartare än vad själva panelen är då den inte är påslagen. Om det är möjligt vet jag inte, men så tycker jag det är. Ljudet är (förstås) inget vidare, men jag använder min hemmabioanläggning till allt annat än nyheterna :-)

Under inkörningsperioden kör jag med "snälla" inställningar. Efter inkörningen ska jag försöka mig på att kalibrera den (jag ska dock skriva upp alla ursprungsinställningar, så jag hittar tillbaka om jag strular till det). Ang ghosting, dvs märken som blir kvar efter t.ex. någon logga, upplever jag inte det som någon problem. Ett par gånger har jag sett lite, lite, men efter att ha bytt kanal eller kört med inbränningsskyddet ett par minuter är det borta. Det verkar inte vara något problem på denna tv.

Det som jag dock tyckte var lite konstigt var att när jag valde att skala upp hdmi out på min dvd-hemmabio till 1080i upplevde jag bildkvaliteten i tv:n som något sämre än om jag hade 720p (eller lägre) inställt. Kanske jag borde ha ändrat något på tv:n också?

Vilket hälpmedel rekommenderas när man sedan ska justera och ställa in bilden så att den blir så bra som möjlgt? Jag har DVE, men finns det någon annan (bättre)?

Postad 11 augusti 2008 - 13:24

MungoBBQ
  • MungoBBQ
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Hej!

Finns det nån som har denna teve, eller en annan modern Samsung med inbyggd Com Hem-mottagare som kan ta ett par foton på hur det ser ut när man är inne i programguiden och posta här?

Av nån anledning finns det inga bilder i manualerna till apparaterna, och ingen av de butiker jag varit inne i har en teve uppkopplad mot nät så att det går att få in programdata till guiden, oavsett om det är Boxer eller Com Hem (vilket ju inte lär spela nån roll - det är samma mjukvara i teven?)

Alltså, det finns tydligen två olika sätt att se programguiden i Samsung-maskinerna. Nån slags "kompakt" guide och så en "full" guide. Kan nån ta lite bilder och posta så man får se hur det ser ut?

Tack som tusan, på förhand!

Postad 11 augusti 2008 - 13:58

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Vilket hälpmedel rekommenderas när man sedan ska justera och ställa in bilden så att den blir så bra som möjlgt? Jag har DVE, men finns det någon annan (bättre)?

Snälla inställningar? Ställ den i Film-läget och se över de inställningarna med DVE, kan du göra redan från dag 1 (möjligen att du är lite extra försiktig med Contrast-reglaget i början) och under resten av livstiden.

DVE är det bästa verkyget för att ställa in på egen hand med ögonen som verktyg.

Postad 12 augusti 2008 - 06:21

Adampe
  • Adampe
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Hej!

Finns det nån som har denna teve, eller en annan modern Samsung med inbyggd Com Hem-mottagare som kan ta ett par foton på hur det ser ut när man är inne i programguiden och posta här?

Av nån anledning finns det inga bilder i manualerna till apparaterna, och ingen av de butiker jag varit inne i har en teve uppkopplad mot nät så att det går att få in programdata till guiden, oavsett om det är Boxer eller Com Hem (vilket ju inte lär spela nån roll - det är samma mjukvara i teven?)

Alltså, det finns tydligen två olika sätt att se programguiden i Samsung-maskinerna. Nån slags "kompakt" guide och så en "full" guide. Kan nån ta lite bilder och posta så man får se hur det ser ut?

Tack som tusan, på förhand!

Jag ska försöka minnas att ta ett par bilder på "info" och "epg-guiden" och lägga upp här ikväll. Det ser dock ut som i alla digitalboxar, dvs trycker man på info-knappen ser man information om det aktuella programmet och trycker man på guide-knappen ser man info om alla program som kommer på alla kanaler i ett slags schema. Man kan sedan klicka på resp programruta och läsa mer. Men som sagt, jag ska försöka minnas :-)

Snälla inställningar? Ställ den i Film-läget och se över de inställningarna med DVE, kan du göra redan från dag 1 (möjligen att du är lite extra försiktig med Contrast-reglaget i början) och under resten av livstiden.

DVE är det bästa verkyget för att ställa in på egen hand med ögonen som verktyg.

Är det bara jag som tycker att bilden (i alla tv-apparater) ser för gul ut i filmläget?

Postad 12 augusti 2008 - 07:17

Stiffy100
  • Stiffy100
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Hej!

Håller med. Även om varm1 och varm2 (på Samsung) är den rätta färgtempen tycker jag det vita ser pissgult ut. Tycker att dessa templägen är helt oanvändbara.

Kör med standardläge och normal bildtemp. Blir lite som så att bara för filmen är tänkt att se ut på ett visst sätt med viss färgtemp så ska man plågas med att kolla på filmen med den tempen trots att det egentligen ser crap ut. Sen kan man ju sätt kontrast, ljusstyrka mm och ändå få grym bild bara man skiter i varmtempen. Personligen tycker jag att filmerna kommer mer till sin rätt i normal färgtemp.

Mvh
/stiffy

Postad 12 augusti 2008 - 08:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Är det bara jag som tycker att bilden (i alla tv-apparater) ser för gul ut i filmläget?

Är ju bara att ändra färgtemp. Kanske att du av nån anledning gillar blå-stick tex, det är ju iofs inte kalibrering som du prata om men givetivs ska du köra med det du finner är bäst för dig.
(och vem vet, kanske är den lite för gul-tintad direkt i filmläget - finns inget som säger att det läget är klockrent out-of-the-box, därför man tar DVE till hjälp).

Postad 12 augusti 2008 - 11:15

Lajjn
  • Lajjn
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Ursäkta en gröning, men vad står DVE för, verkar vara bra att kunna.

Postad 12 augusti 2008 - 11:18

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Kalibrerings verktyg.

:)

Postad 12 augusti 2008 - 11:30

Stiffy100
  • Stiffy100
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Ursäkta en gröning, men vad står DVE för, verkar vara bra att kunna.

Hej!

Eller rättare sagt DVE = Digital Video Essentials, kalibrerings dvd/Blu ray med olika mönster osv som man ställer in olika parametrar i tv:n med.

Mvh
Stiffy

Postad 12 augusti 2008 - 12:32

MungoBBQ
  • MungoBBQ
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Jag ska försöka minnas att ta ett par bilder på "info" och "epg-guiden" och lägga upp här ikväll. Det ser dock ut som i alla digitalboxar, dvs trycker man på info-knappen ser man information om det aktuella programmet och trycker man på guide-knappen ser man info om alla program som kommer på alla kanaler i ett slags schema. Man kan sedan klicka på resp programruta och läsa mer. Men som sagt, jag ska försöka minnas :-)

Tack, det vore kanonkula!

Jag skulle även vilja höra hur det allmänna intrycket av guiden är. Min mamma har en Sony-teve med inbyggd digitalbox/guide och den är sjukt seg - det tar minst 2 sekunder innan man får upp guiden, det tar lång tid efter det att man tryckt på "info" innan texten dyker upp, etc.

Postad 13 augusti 2008 - 06:17

Adampe
  • Adampe
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Tack, det vore kanonkula!

Jag skulle även vilja höra hur det allmänna intrycket av guiden är. Min mamma har en Sony-teve med inbyggd digitalbox/guide och den är sjukt seg - det tar minst 2 sekunder innan man får upp guiden, det tar lång tid efter det att man tryckt på "info" innan texten dyker upp, etc.

Hej!

Jag tog ett par bilder av epg-guiden igår som jag skulle ladda upp på kvällen, men glömde... Ska försöka minnas ikväll! Guiden är inte alls långsam, öppnas på en gång i denna modell av Samsung i alla fall. Däremot tar det säkert 1 sekund vid kanalbyte när man kör digitalt. Det kanske inte verkar som någon lång stund, och inte är det långsammare än i andra digitalboxar, men lite irriterande är det ändå kan jag tycka, men man får väl kalla det för ett i-lands problem :-) Det finns ju epg-guider för 8 dygn framåt, men i denna tv tror jag att man bara ser 2 program, eller 2 timmar framåt (har inte riktigt koll), men det räcker bra. Det finns ju text-tv om man vill se veckans program. Däremot är det viktigt i inspelningsbara digitalboxar att epg:n täcker 8 dygn, för där väljer man bara vilka program man vill ska "bandas" och klickar på dem, stänger boxen och så sköter den resten - kanonbra grej, som blir mitt nästa inköp.

Postad 13 augusti 2008 - 12:12

MungoBBQ
  • MungoBBQ
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Däremot är det viktigt i inspelningsbara digitalboxar att epg:n täcker 8 dygn, för där väljer man bara vilka program man vill ska "bandas" och klickar på dem, stänger boxen och så sköter den resten - kanonbra grej, som blir mitt nästa inköp.

Jo, jag har en sån men kan inte rekommendera den. :blink:

Jättesnällt att du laddar upp bilder - det uppskattas verkligen!

Postad 13 augusti 2008 - 21:17

Adampe
  • Adampe
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Ok, nu har jag kollat epg-guiden lite bättre och man kan steppa flera dygn framåt (eller bakåt), alltså inte bara nu och nästa program!

Jag ska också, liksom flera andra här, förklara att jag inte är någon fotograf och att jag bara använder en kompakt digitalkamera. Men man får ju hoppas att någon annan också lägger ut några bilder snart. Är för övrigt om än ännu nöjdare med denna tv! :unsure:

Om ett par veckor när vi fått lite nya möbler ska vi möblera om, och då åker tv:n upp på väggen. Kan någon tipsa om ett bra väggfäste som går att vrida tv:n ca 5 grader? Fästet ska inte gå att tilta, för den funktionen behöver jag inte.

Den första bilden är tv:n framifrån, den andra är från sidan (och tv:n är faktiskt ännu tunnare än vad bilden visar tycker jag). Den tredje visar det som syns när man trycker på info-knappen när man tittar på digital-tv och den sista bilder är epg-guiden.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Adampe, 13 augusti 2008 - 21:20.

Postad 13 augusti 2008 - 21:26

Adampe
  • Adampe
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Jo, jag har en sån men kan inte rekommendera den. :unsure:

Jättesnällt att du laddar upp bilder - det uppskattas verkligen!

Hej MungoBBQ! Varför gillar du inte inspelningsbara digitalboxar?

Postad 14 augusti 2008 - 06:26

Adampe
  • Adampe
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Bilderna jag la upp är tagna precis när vi har som mest solsken i rummet (bra tajming?). Däremot är jag väldigt förvånad över att jag inte störs av reflektionerna och speglingarna i denna tv. Kanske är det så att jag är så nykär i denna apparat att jag inte (ännu) irriterar mig på sånt? ;) I vår förra tv, en 32" tjock-JVC, stördes jag av minsta lilla refelktion och ändå var den inte alls lika glansig. Kanske den större bildytan gör att man ändå ser bilden bra, jag vet inte, men det är inget stort problem som sagt. Och att det tar 1 eller kanske 2 sekunder vid digitalkanalbyte gör heller inget, men det borde ju gå att utveckla tekniken så vi får snabbare kanalbyten kan man tycka.

Postad 14 augusti 2008 - 07:40

MungoBBQ
  • MungoBBQ
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Tack för bilderna! Super!

Hej MungoBBQ! Varför gillar du inte inspelningsbara digitalboxar?

Det räcker nog att läsa i denna tråd så ser du varför: Tråden på Minhembio

Postad 26 augusti 2008 - 11:40

Adampe
  • Adampe
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
SAMSUNG SUPPORTEN...

Jag hade en fråga ang text-tv:n i min nya Samsung PS-50A416. Det verkade dock som om den vänliga Samsung-supporten, som också är snabb att svara, inte riktigt hängde med på vad jag undrade över...

Läs här om vår konversation:

Mitt första mejl: --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Text-tv -inbränning
Hej!
Har haft min PS50A416XXE i snart 2 veckor och är väldigt nöjd, förutom en sak, och det är när jag önskar ha textningen från text-tv påslagen, dvs sid 199 på svt1, 299 på svt2 och 890 på tv4, så står sidnumret uppe till vänster och lyser väldigt starkt. (På min förra tv försvann sidnumret efter några sekunder.) Text-tv:n text är också väldigt skarp och ljus och jag har inte hittat någon funktion att dra ner på text-tv:ns kontrast. Det tar nästan i ögonen på kvällen. Finns det, eller kommer det någon uppdatering, som skulle råda bot på detta? Eller finns det någon funktion som jag missat, där man kan fixa det här? Och hur kan jag se vilken mjukvaruversion jag har och hur kan jag i så fall uppdatera den? Tacksam för svar!

Mitt första svar: ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej

Tack för ert email till Samsung Electronics Nordic.

Det du kan göra är att gå in i menyn, in på bild och ställa om till
filmläge. Annars kan du ändra ljusstyrkan längre ner i bildmenyn.

Kontakta oss gärna igen om du har flerfrågor.

Med vänliga hälsningar

Mitt andra mejl: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Text-tv
Tack för ert snabba svar, men jag fick inte svar på alla mina frågor.

Jag kör med 'låga värden' på kontrast och ljusstyrka eftersom tv:n är ny, men text-tv:n tycks inte påverkas av justeringar. Text-tv:n 'lyser' väldigt starkt.

Frågorna kommer här igen:

1) Kan man få bort text-tv-numret uppe i vänstra hörnet (så att man inte riskerar inbränning) när man använder text-tv:s textningsfunktion?

2) Om inte, så är någon mjukvaruuppdatering på kommande som åtgärdar problemet?

3) Hur kan jag kolla vilken mjukvaruversion jag har?

Med vänlig hälsning och tacksam för (3 st) svar,

Mitt andra svar: -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej

Tack för ert email tillSamsung Electronics Nordic.

1. Om du går in i inställningar i menyn så har du nått som heter
bildinställningar, om du går in där så hittar du inbränningsskydd, där
kan du sätta på vit skärmi till det har försvunnit, sen kan du även
kolla om pixenskiftning är aktiv, om den inteär det så kan du aktivera
den.

2 och 3. När det gäller uppdatering av mjukvaran så är det bara Samsungs
auktoriserade verkstad som kan kolla vilken version du har samt om den
behöver uppdateras eller inte.

Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor.

Med vänliga hälsningar

Mitt tredje mejl: -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Text-tv
Hej,

Tack igen för snabbt svar (på fråga 2 och 3) men jag tror inte du/ni förstår (min fråga nr 1) vad jag menar när jag frågar om sidnumret som står uppe i vänstra hörnet...

Jag har inte fått någon inbränning (eftersom jag inte vågar ha på text-tv:s textningsfunktion). Alltså, från början:

Pröva själv att sätt på t.ex. SVT1 och se om programmet går att få textat genom att trycka fram sida 199 på text-tv. (Om inte det finns textning just nu pröva SVT2 och välj sedan sid 299 på text-tv. Om inte den kanalen heller har programmet textat via text-tv pröva kanal 4 och text-tv-sidan 890.)

När du nu tittar på ett program som endast är textat via text-tv så visas inte bara textremsorna nertill utan uppe i bildens vänstra hörn ser man siffrorna 199, 299 eller 890. Det är dessa siffror jag är rädd att ska orsaka inbränning.

På min förra tv (som var av annat märke) visades dessa siffror bara ca en halv minut, för att sedan försvinna.

Eftersom vi ibland måste ha ljudvolymen väldigt låg kan det vara bra att ha textningen aktiverad så man inte missar något ord, men det vågar vi inte ha nu, eller?

Mvh

Mitt tredje svar: --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej

Aha, vi ber om ursäkt för missförståndet där.
Det som antadligen har hänt är att när du går ur text tv så trycker du
på text tv-knappen, då hamnar du i ett annat läge av hur text tv kan
visas, när du går ur text tv trycker du på TV/DTV-knappen.

Med vänliga hälsningar

Mitt fjärde mejl: -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Text-tv
Hej igen för fjärde gången,

(Nästan så jag tror att du driver med mig...?) Så här svårt kan det väl inte vara att förstå min fråga?

Fråga a) Vet du vad textningsfuntionen som text-tv tillhandahåller betyder?

Svar a) Det betyder att program som saknar text, kan man få textade, t.ex. om man här hörselskadad.

Fråga b ) Vet du var text-tv:s sidnummer finns?

Svar b ) Det finns uppe till vänster i bilden, och visar vilken text-tv-sida man tittar på.

Fråga c) Vet du hur man aktiverar textningsfunktionen på text-tv när man tittar på t.ex. SVT1?

Svar c) Man har på SVT1 och väljer sedan text-tv och trycker in sidnummer 199.

Fråga d) Hur får man bort sidnumret så bara textremsorna nertill är synliga (för att förhindra en eventuell inbränning av sidnumret)?

Ett program tar kanske en timme, och har man på textningsfunktionen under en timme och sidnumret är aktivt kan det ju lämna kvar en (förhoppningsvis temporär) inbränning. Hur gör jag för att kunna läsa texten nere i textremsorna och samtidigt inte se sidnumret uppe i hörnet?

Jag hoppas du eller någon där kan ge mig ett svar på fråga d).

Mvh

Mitt fjärde svar: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej

Tack för ert email tillSamsung Electronics Nordic.

Sidonummren går inte att ta bort då de ingår i layouten på text-tv'ns
sida och det är inget som tv'n kan tabort då de ingår i sändningen av
text-tv. Enda sättet att få bort siffrorna är att gå ur text-tv men då
försvinner även texten. Tyvärr är detta något som Samsung inte kan göra
något åt.

Med vänliga hälsningar

Mitt femte och sista mejl: ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej igen,

Du skriver att sidnumren ingår i text-tv:ns layout och därför inte går att ta bort. Hur kommer det sig då att de automatiskt tas bort på min andra tv efter några sekunder?

Nåväl, svaret är att Samsungs tv:n inte tar bort det, hoppas på en patch/fix här. Undrar dock om man vågar använda textningsfunktionen...?

Nu ska jag inte störa dig mer!
Mvh :-)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inte mycket hjälp där inte. Om sidnumren ingår i text-tv:ns layout är det ju konstigt att de försvann efter några sekunder på min andra tv, eller hur?

Adampe

Redigerat av Adampe, 26 augusti 2008 - 11:46.

Postad 27 augusti 2008 - 09:52

Adampe
  • Adampe
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Fick ett sista svar från Samsung support:

Hej

Ska lägga upp ett förslag på en fix så att det försvinner. Men som det
ser ut idag så är det så som du har det.

Med vänliga hälsningar
Samsung Support

Postad 29 augusti 2008 - 15:52

MungoBBQ
  • MungoBBQ
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Sidonummren går inte att ta bort då de ingår i layouten på text-tv'ns
sida och det är inget som tv'n kan tabort då de ingår i sändningen av
text-tv. Enda sättet att få bort siffrorna är att gå ur text-tv men då
försvinner även texten. Tyvärr är detta något som Samsung inte kan göra
något åt.

Humor! Jag har en Samsung 19" LCD-teve som har texttv och på den så går det naturligtvis utmärkt att använda textningsfunktionen utan att sidnumren visas hela tiden, precis som på alla andra teveapparater jag någonsin ägt... Så tydligen kan Samsung göra det på en av sina andra modeller, varför skulle det inte gå med denna modell? :(

Postad 01 oktober 2008 - 17:28

Unregistered38333
  • Unregistered38333
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Är så nöjd det går att vara över denna prisvärda plasma. En fråga dock: Vid 4:3 så maskas bilden i grå ton på sidorna. Har någon hittat inställningsalternativ så att maskningen blir svart?

Postad 01 oktober 2008 - 18:55

MungoBBQ
  • MungoBBQ
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Är så nöjd det går att vara över denna prisvärda plasma. En fråga dock: Vid 4:3 så maskas bilden i grå ton på sidorna. Har någon hittat inställningsalternativ så att maskningen blir svart?

Nej, det verkar bara gå att välja grå eller ljusgrå. :P

Kanske skulle svarta sidor orsaka inbränning?

Postad 24 oktober 2008 - 14:09

Adampe
  • Adampe
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
TV:n lever sitt eget lilla liv trots att jag avaktiverat den automatiska uppdateringen!

En morgon när jag vaknade stod tv:n på trots att jag hade släckt den kvällen innan. Dessutom var det en analog kanal som visades och jag tittar s.g.s. alltid på digitala kanaler. Då avaktiverade jag den automatiska uppdateringsfunktionen (av den inbyggda digitalboxen) men ändå händer det ibland att tv:n knäpper till och är på ett par minuter (med svart bild) för att sedan stänga av sig igen. Lite irriterande. Har läst att man kan gå in i servicemenyn och där också avaktivera något som kanske gör att detta upphör, men p.g.a. att jag är rädd för att garantin ska upphöra om jag går in i servicemenyn, så har jag inte gjort det.

Bilden är i alla fall mycket bra! Ingen risk för permanenta inbränningar längre verkar det som. Jag har haft tv:n några månader nu och är bara SÅÅÅ nöjd :-)

Buggen med text-tv-sidans nummer som blir kvar uppe i vänstra hörnet har Samsung-teknikerna inte ännu lyckats åtgärda, men de sa att de ska föra denna önskan vidare.

När jag kopplade in datorn via VGA tycker jag att bilden blir lite flimrig. Jag avskyr flimmer, och undrar om någon annan upplevt samma sak? Jag har hört att via HDMI kan bilden bli flimrig men inte via VGA. Har någon något tips?

Postad 25 februari 2009 - 22:44

Adampe
  • Adampe
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Har nu haft tv:n i ett halvår och är väldigt nöjd med den. Den automatiska uppdateringen som alltid slår på 45 min efter att man stängt tv:n är väl en onödig finess som bara går att avaktivera genom att gå in i servicemenyn (vilket jag dock inte har gjort), samt att om ett program textas av text-tv lyser sidnumret 199 (för SVT1-text) uppe i vänstra hörnet, kanske med risk för inbränningar? Supporten lovade be om en patch för detta, men än har ingen fixning kommit. Kanalbytena i den inbyggda digitalboxen är också aningen långsamma. Dessa tre (små)saker är de enda negativa sakerna jag har att säga om denn tv, som för övrigt har fungerat klockrent. Bilden är fantastisk och varje kväll är jag lika nöjd när jag slår på den, faktiskt lika nöjd som med mitt senaste förvärv, Maximum C-8000 PVR, en inspelningsbar digitalbox, med vars hjälp jag kan banda två program samtidigt som jag tittar på ett tredje! Hur har man någonsin klarat sig utan en sådan?!? ;)

Bifogad fil(er)

Postad 26 februari 2009 - 20:43

Hassezilla
  • Hassezilla
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0

Har nu haft tv:n i ett halvår och är väldigt nöjd med den. Den automatiska uppdateringen som alltid slår på 45 min efter att man stängt tv:n är väl en onödig finess som bara går att avaktivera genom att gå in i servicemenyn (vilket jag dock inte har gjort), samt att om ett program textas av text-tv lyser sidnumret 199 (för SVT1-text) uppe i vänstra hörnet, kanske med risk för inbränningar? Supporten lovade be om en patch för detta, men än har ingen fixning kommit. Kanalbytena i den inbyggda digitalboxen är också aningen långsamma. Dessa tre (små)saker är de enda negativa sakerna jag har att säga om denn tv, som för övrigt har fungerat klockrent. Bilden är fantastisk och varje kväll är jag lika nöjd när jag slår på den, faktiskt lika nöjd som med mitt senaste förvärv, Maximum C-8000 PVR, en inspelningsbar digitalbox, med vars hjälp jag kan banda två program samtidigt som jag tittar på ett tredje! Hur har man någonsin klarat sig utan en sådan?!? :lol:

Hur tycker du svärtan är? Har kollat på samsungs 4-serie plasmor på stormarknader och tycker att svärtan ser otroligt grå ut om man jämför med 6-serien. Närmare bestämt så är det a457 jag tittat på.

Postad 20 april 2009 - 10:34

Adampe
  • Adampe
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Hur tycker du svärtan är? Har kollat på samsungs 4-serie plasmor på stormarknader och tycker att svärtan ser otroligt grå ut om man jämför med 6-serien. Närmare bestämt så är det a457 jag tittat på.

Efter att ha ställt in kontrast, färger och annat så måste jag säga att svärtan är minst lika bra som på Panasonic. Den Pioneer jag såg på El-Giganten i lördags hade sämre svärta än min Samsung, men det kan bero på att de tv:n som finns ute i affärerna inte är korrekt inställda, samt att lysrör och den starka belysningen som finns i affärerna stör. Men hemma är bilden mycket bra och man riktigt ser djupet i bilden.

Ringde dock Samsung-services pga att tv:n hade knäppt på sig själv förra veckan igen. När jag vaknade var tv:n påslagen och en analog kanal visades! Service-killen sa att main boarden bör bytas, vilket betyder att tv:n måste ner från väggen, och stativet måste skruvas fast igen - pust! Programversionens sista fyra siffror är -1001, och nu finns det en nyare version -1002, men enligt service-killen avhjälps detta fel inte bara med en uppgradering. Måste dock vänta med att fixa detta tills jag är ledig någon vardag så jag kan vara hemma när han kommer. Det tar 3-4 dagar att beställa ett nytt main board från Holland, så jag ska ringa honom en vecka innan jag vill få det bytt. Eftersom allt annat fungerar så bra är jag dock lite tveksamt till att byta main boarden, tänk om något annat börjar strula i stället då?

Har någon annan samma problem med att tv:n uppgraderas sig själv 45 min efter att man stängt av den? Och att den ibland t.o.m. kan vara påslagen på morgonen? Vet någon vad man i så falla kan göra (förutom att byta main board)?

Tacksam för svar!

Postad 20 april 2009 - 15:26

Dr Knas
  • Dr Knas
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Du har troligen butiksläge aktiverat om den slår på sig själv utan din inblandning.

Postad 25 april 2009 - 07:28

Pajsan
  • Pajsan
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Efter att ha ställt in kontrast, färger och annat så måste jag säga att svärtan är minst lika bra som på Panasonic. Den Pioneer jag såg på El-Giganten i lördags hade sämre svärta än min Samsung, men det kan bero på att de tv:n som finns ute i affärerna inte är korrekt inställda, samt att lysrör och den starka belysningen som finns i affärerna stör. Men hemma är bilden mycket bra och man riktigt ser djupet i bilden.

Tjena, jag har en Samsung PS-50A416 på väg hem i detta nu och undrar om du kan dela med dig av dina kalibrerade inställningar? Jag är ganska grön vad gäller kalibrering så alla tips tas emot. Kan meddela att jag till största delen kommer titta på den med den inbyggda comhem-boxen.

Hur länge ska man köra på låg kontrast då man sätter igång skärmen? Räcker 100 h?

Tack på förhand.

Postad 11 juni 2009 - 21:34

Freppa_
  • Freppa_
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Hej!
Ville bara se om några fler köpt denna och har några synpunkter. Tänker mest på att se film från datorn och kolla på digital-tv med den inbyggda mottagarn.
Saken är den att jag kan komma över denna tv genom jobbet för 6000 kr. Läst mycket positivt och antar det bara är att slå till för det "låga" priset.

Sen det där med pixelmappningen. Var menas med det? Någon speciell inställning?
Just nu kör jag dvi->hdmi från min dator till min 42 tums LG LCD. Har ett Geforce 8800 GTS och väljer bara att köra två skärmar. Så "drar" jag över filmfönstret till tvn. Samt ändrar jag i grafikinställningarna till 720p signal så bilden från datorn passar in i rutan på tvn.

Postad 26 juni 2009 - 12:06

maw33
  • maw33
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hur är den på film och så?hackar det nått och så?

Postad 12 juli 2009 - 10:28

method
  • method
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Ville bara se om några fler köpt denna och har några synpunkter. Tänker mest på att se film från datorn och kolla på digital-tv med den inbyggda mottagarn.

Har haft den i 6 månader och är jättenöjd. Toppenbild, kör DVD med uppskalning via HDMI och HTPC via HDMI/DVI. Jag upplever att TV:n också skalar SD-DVB bra.

Sen det där med pixelmappningen. Var menas med det? Någon speciell inställning?
Just nu kör jag dvi->hdmi från min dator till min 42 tums LG LCD. Har ett Geforce 8800 GTS och väljer bara att köra två skärmar. Så "drar" jag över filmfönstret till tvn. Samt ändrar jag i grafikinställningarna till 720p signal så bilden från datorn passar in i rutan på tvn.

Jag kör 1360x768@60 från ett gammalt ATI 9600, funkar prima. Har inte testat VGA men som nån skrev så känns det som det kvittar när HDMI funkar så pass bra.

Min enda invändning är det sunkiga ljudet i fall man har för avsikt att lyssna genom TV-högtalarna samt att jag verkar ha svårt att få ut DD 5.1 genom optiska ljudutgången bak, hittills bara DD 2.0 och PCM.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.