Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sveriges Radio i marknätet

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 June 2008 - 08:16

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
Såg i morse att min Force-box hade lagt till SR P1, P3 och en klassisk kanal i tv-listan. Någon som har hunnit med att lyssna och kan komma med en kommentar kring ljudkvaliteten jämfört med vanlig FM-lyssning?

Vad tycker ni i övrigt om att SR kommer in med radiokanaler i marknätet? Vad jag förstår så utnyttjar de ledig kapacitet i SVT-muxen, så SVT-kanalernas kvalitet ska inte påverkas.

För egen del ser jag inte riktigt vitsen med radio i marknätet, så länge det bara är 3 kanaler som inte stjäl bandbredd från tv-kanaler så är det väl ok, men det känns som att det är bättre att satsa på tv istället, med fler kanaler eller högre kvalitet.

Postad 27 June 2008 - 12:50

pzk
  • pzk
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Lite märkligt är det eftersom de skriver på sin sida att de kommer hårdlansera DAB+ de kommande åren. Men de tycker väl att detta är ett bra mellanalternativ, nu finns det ju möjlighet till text-tv, EPG och till och med visa bilder/video om de skulle vilja.

Frågan är vem som kommer köpa DAB+ apparater när det kommer om det lika gärna går genom marknätet och man kan ha en låda för både tv och radio ?

Redigerat av pzk, 27 June 2008 - 12:53.

Postad 27 June 2008 - 14:54

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Gjorde en kanalsökning nu (FireDTV) och den hittade:

SR-P1
SR-Klassiskt
SR-P3

Formatet är MPEG Audio Layer II (MP2), bitraten är variabel, ligger mellan 200-250kbit/s.

edit: Spelade in ett klipp. Orkade inte skilja MP2-dataströmmen från transportströmmen, så jag spelade bara in det
i Windows. Omkodningen till MP3 är möjligtvis lite degraderande men det kanske ändå ger en hyfsad "bild" av hur
ljudkvaliteten är. Det verkar vara bra dynamik iaf:

Bifogad fil  SR_P3.mp3   832.65K   14 Antal nerladdningar

Bifogad fil  p3.jpg   99.36K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 27 June 2008 - 15:49.

Postad 27 June 2008 - 16:23

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Här är ett klipp direkt ur transportströmmen (SR-Klassiskt).

OBS!
Byt namn till .mp2 (forumet accepterar bara mp3 av någon anledning). Förmodligen går den att spela upp med
ändelsen mp3 också, men det är inte säkert.

Bifogad fil  06_27_16_52_00_SR_Klassiskt_Notturno.mp3   777K   18 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 27 June 2008 - 16:24.

Postad 10 August 2008 - 19:03

Dman
  • Dman
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0
Hejhopp, inte för att det är så jätteviktigt för mig, men jag undrar lite försiktigt om det är hos fler som kanalerna tystnat?

Jag har en Force 320 och radiokanalerna dök upp automatiskt för ett tag sedan, men tystnade efter ett par dagar. Undrar nu om det är lönt att börja böka i inställningarna för mottagaren, eller är det så att det inte bara är hos mig det tystnat?

Som sagt, ingen katastrof eftersom man har SR tillgängligt på andra ställen, men man är ju lite klåfingrigt nyfiken och vill ha grejerna körklara ifall det dyker upp andra kanaler.

Postad 11 August 2008 - 09:19

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Inge Force att jämföra med men SR har testat lite med lika sätt att sända kanalen,idag uppfattar min ComboBox från CD som en kodad videokanal men släpper igenom ljudet. De har med andra ord lagt på en Video ID, den sänds INTE som en radiokanal eftersom, som SR säger, ett stort antal boxar inte kan hantera radio.

Usla jekla tillverkare. Att de inte klarar att följa en standard! En del har helt klart fuskat.
Alltså - DVB-text samt DVB-radio saknas hos en del vilket ger att SVT inte vågar sända DVB-text och SR inte DVB-radio

Hur svårt kan det vara?

Postad 11 August 2008 - 11:58

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1255 inlägg
  • 0
Jag får inget ljud på min force 530 (detta har diskuterats i forcetråden i digitalboxforumet) och slutsatsen är att boxen tolkar ljud utan bild som en kodad bild och stänger då av ljudet.
Jag har dock en TV och en satellitmottagare som båda har dvb-t-tuner. På dessa apparater fungerar det utmärkt.

Inge Force att jämföra med men SR har testat lite med lika sätt att sända kanalen,idag uppfattar min ComboBox från CD som en kodad videokanal men släpper igenom ljudet. De har med andra ord lagt på en Video ID, den sänds INTE som en radiokanal eftersom, som SR säger, ett stort antal boxar inte kan hantera radio.

Usla jekla tillverkare. Att de inte klarar att följa en standard! En del har helt klart fuskat.
Alltså - DVB-text samt DVB-radio saknas hos en del vilket ger att SVT inte vågar sända DVB-text och SR inte DVB-radio

Hur svårt kan det vara?

Hur kommer det sig att boxar som inte följer standard blir godkända av teracom? :P

Postad 11 August 2008 - 13:16

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0

Hur kommer det sig att boxar som inte följer standard blir godkända av teracom? :P

Boxen följer/följde väl standarden för tv i tv-mode och radio i radio-mode. Att sedan SR inte vill ligga i radio-mode ger detta som resultat. Sedan är ju Force-boxarna ett antal år gamla, kanske har standarden förändrats och även kanske Teracoms testmetoder. Jag sitter själv med en 530 och har aldrig fått in SR på den. Nu har jag en Philips platt-tv så nu kan jag lyssna på SR via marknätet, men det kommer jag aldrig att göra tror jag, extremt mycket enklare att ratta in FM på receivern.

Redigerat av Berkan, 11 August 2008 - 13:28.

Postad 26 August 2008 - 11:59

detduvill
  • detduvill
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
När dom nya radiokanalerna först dök upp i programlistorna, så fick jag ljud i min Force 530. Sen efter någon uppdatering några dagar senare så försvann ljudet. Efter det har det varit tyst, tills idag när jag testade. Alltså, nu har i alla fall jag ljud, trots att det inte finns någon bild. Riktigt trevligt faktiskt att kunna vila ögonen en stund mellan varven och kunna alternera mellan TV och Radio. :)

Postad 26 August 2008 - 15:19

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
Åh, då måste jag testa med min box också.

Postad 29 August 2008 - 09:57

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Jahapp, så bytte man till P3 på comboxen (CD) igår. Inte ett ljud. Inte på någon av SRs kanaler.

Kodad kanal och inget ljud. Har de någon aning om vad de gör egentligen eller är det så svårt att bara sända ljud?

Postad 30 August 2008 - 23:25

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
Verkar som att boxarna beter sig olika beroende på hur de kodar innehållet. När de gör på ett sätt funkar box x men inte y, ändrar det så är det tvärtom etc.

Postad 31 August 2008 - 07:36

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Det funkar bra med den inbyggda ca-modulen i våran Samsung Q96 42".

Men varför inget P2? I.o.f.s ingen kanal man lyssnar på men finns P1 + P3 så . . .

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.