Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kan jag ha haft sönder min TV?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 June 2008 - 13:27

knutaz
  • knutaz
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej!

Fick min Samsung M86BD 40 tum igår och den verkar nu ha pajjat.
Kopplade in den direkt i datorn med en DVI-HDMI kabel och körde så i flera timmar igår utan några problem. Idag uppstod dock problem, slog på TV:en som då dör efter ungefär 10 sekunder och nu startar den inte. Datorn känner dock igen TV:en men den är helt svart. Kan det bero på att jag hade 75Hz på grafikkortet och att den därför gick sönder eller tror ni det är fabriksfel?

Väldigt tacksam för svar!

Postad 28 June 2008 - 13:31

Gokster
  • Gokster
  • Forumräv

• 867 inlägg
  • 0
Ring in och säg att den bara dog dagen efter, inte mycket snack om saken :P

Så får du en ny!

Postad 28 June 2008 - 13:43

knutaz
  • knutaz
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Ring in och säg att den bara dog dagen efter, inte mycket snack om saken :P

Så får du en ny!

Jo det ska jag ta och göra på måndag! Jag tänkte bara ifall jag på något sätt hade "grillat" min TV med för hög frekvens från grafikkortet eller hur man ska säga ;) Så att man inte gör om det igen.

Är lite orolig att dom ska försöka vrida det till att det var mitt fel så att jag inte får någon ny, 9000 är ganska mycket pengar för mig B)

Tack för ditt lugnande svar! =)

Redigerat av knutaz, 28 June 2008 - 13:47.

Postad 28 June 2008 - 13:58

Unregisteredaab88258
  • Unregisteredaab88258
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Så ska det inte hända om man råkar köra fel frekvens på ingången...

Det låter som det är ett tillverkningsfel på TVn, du har nog fått ett trasigt exemplar från fabriken...den ska bytas på garantin.

Postad 28 June 2008 - 14:11

knutaz
  • knutaz
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Så ska det inte hända om man råkar köra fel frekvens på ingången...

Det låter som det är ett tillverkningsfel på TVn, du har nog fått ett trasigt exemplar från fabriken...den ska bytas på garantin.

Tack för svar!

Tycker ni jag ska ringa till inköpsstället eller till samsung support? Vilka har ansvaret för detta egentligen?

Postad 28 June 2008 - 14:16

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1225 inlägg
  • 0

Tack för svar!

Tycker ni jag ska ringa till inköpsstället eller till samsung support? Vilka har ansvaret för detta egentligen?

Du ska alltid kontakta inköpsstället då de är dem du har "avtal" med.

mvh Manor

Postad 28 June 2008 - 14:23

knutaz
  • knutaz
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Du ska alltid kontakta inköpsstället då de är dem du har "avtal" med.

mvh Manor

Ok, ja jag såg nu att mitt inköpsställe verkar vara vettiga när det gäller sånt här så det ska nog lösa sig.

Tack alla som orkat svara!

Postad 28 June 2008 - 15:59

Unregistered352083ca
  • Unregistered352083ca
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Jag har också pajat hdmi-ingången på min tv genom att köra dvi-hdmi. Det blev efter att jag bootade datorn med en linux-live-skiva som säkert skickade någon frekvens som inte tv:n tyckte om. Jag har inte skickat in tv:n på reparation eftersom det tydligen är på mitt eget ansvar om tv:n skulle gå sönder under transporten :S. Då kändes det onödigt riskabelt eftersom jag lika gärna kan köra på vga-ingången istället.

Postad 28 June 2008 - 18:21

Unregisteredb98c9d15
  • Unregisteredb98c9d15
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Jag har också pajat hdmi-ingången på min tv genom att köra dvi-hdmi. Det blev efter att jag bootade datorn med en linux-live-skiva som säkert skickade någon frekvens som inte tv:n tyckte om. Jag har inte skickat in tv:n på reparation eftersom det tydligen är på mitt eget ansvar om tv:n skulle gå sönder under transporten :S. Då kändes det onödigt riskabelt eftersom jag lika gärna kan köra på vga-ingången istället.

Det må hända vara ditt ansvar att tillse att inte apparaten används på ett sätt som kan skada den... men att koppla in en annan enhet såsom en dator via DVI skall inte skada den... gör den det så är det ett tillverkningsfel i antingen din tv eller dator. HDMI är bakåtkompatibelt med DVI och använder samma signaltyp för att överföra bildsignalen så följer bägge apparaterna specen så skall det inte vara några problem eller risker.

Förr i tiden när apparaterna var analoga rakt igenom kunde det vara problem med att man kom utanför "ordinarie" frekvenser och spänningsnivåer men i ett modern heldigitalt system som DVI/HDMI finns faktiskt inte denna möjlighet.

Antingen kan din tv ta emot signalen och du får bild eller så kan den det inte, din tv går inte sönder bara för att du försöker övertala den att updatera med 100Hz när den bara klarar av 60Hz... Klarar den inte mer än 60Hz så struntar den helt enkelt i din signal finns inget läge däremellan och inte heller något som kan skada apparaten.

Du kan och skall aldrig kunna ändra tex spänningsnivåer eller strömstyrkor på din apparat så att detta kan skada apparater. Går detta så är det ett designfel och utanför HDMI/DVI standarden.

Däremot om man tex kör sin dator och tv ojordade så kan det lätt uppstå potentialskillnader som kan vara skadliga, jordpunkt blir inte sällan din tv-antenn. Men detta bör faktiskt en apparat vara designade emot via olika överspänningsskydd och buffertar så även här borde du om du inte varit väldigt oaktsam kunna hävda garantifel.

Postad 29 June 2008 - 01:46

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
I extrema fall kan man ju dock få strömspikar från en defekt dator. Detta kan hända om du bara jordat tv:n eller bara datorn eller ingen alls av dem. Ovanligt, men inte omöjligt.

Man kan inte sabba genom fel frekvenser.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.