Rekommenderade inställningar på en Epson EMP-TW700
63 svar till detta ämne
Postad 04 juli 2008 - 17:16
azguz
-
azguz
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Hej,
Ja rubriken säger väll det mesta.. har monterat upp min TW700 nu..
Till Wii:t har jag komponent kabel och TV samt dator går på en nödlösning komposit så länge(tills jag får hem bra kablar för det å)
Det är en hel del man kan ställa in på sin Epson... Ni som har erfarenhet av dem.. Vilka rekommendationer har ni? Vad brukar man få pilla på för att få en bra bild, eller godtycklig 
Bilden blev ca 200*116 om det är vesäntlig info.
Postad 04 juli 2008 - 17:31
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2 077 inlägg
Du hittar en tråd dedikerad till kalibrering och inställningar av TW-700 här  mvh /Pär
Postad 04 juli 2008 - 20:47
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
Denna hade jag helt missat. Sicken genomgång! *pust* /FredrikPROJEKTOR System ABISF CertifieradEpson & Optoma hembio i Sverige
Postad 05 juli 2008 - 08:54
azguz
-
azguz
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Du hittar en tråd dedikerad till kalibrering och inställningar av TW-700 här 
mvh
/Pär
KANONERS!!!
Postad 11 juli 2008 - 15:10
azguz
-
azguz
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Hej! Nu har jag pillat med inställningar ganska länge, med båda AVIA och DVE.. Först utgick jag ifrån den här källan; http://www.bigscreen...k...l=45&atyp=1Nedanstående gäller för min dator DVI till HDMI;Så ställde initiallt; Förvalet Living Room blev vårt primära val i slutändan, med färgtemperatur 6500K och Skin Tone 4. Tint här blev -10 och Color Saturation hela -20. White Level/Contrast skall vara -2 och Black Level/Brightness 0. Övriga inställningar som på Normal.
Sen kopplade jag in AVIA för att ställa brightness och contrast... Inställningarna blev totalt så här; Living room, Brightness 4, contrast -5, color saturation -20, Tinit -10, sharpness 15/8, color temp 6500K, skin tone 4, Gamma 2.0, Auto iris on, image normal, epson white on(fast gråad, så kan ej välja.. kanske är av då?), output scale normal(krävs för att kunna ha dvi-video expanded), DVI-VIDEO level expanded(utan denna på expandet ser jag bara den mörkaste vita i nedanstående testbild i avia, och inga svarta, med denna expanded ser jag 2 av varje). Med ovanstående så kan jag se som det ska va på nedan;  Men i DVE så kan man få ytterliggare en svärta, den får jag itne in dvs den yttersta i;  Utan DVI-video expanded får jag bara in den ljusaste vita och ingen svart alls i avia och inge bättre i DVE.... Datorn kör en X1800GTO med 2 DVI ut för min LCD asus MW221u och projektorn.. På Asusen får jag in alla 3 svärtorna i DVE, men ej på epsonen, kör i clonat läge. Ovanstående är också den bästa bilden jag fått till hitills iallafall, men jag är långt ifrån nån expert :/ Nedanstående gäller för min DVD komponent;DVD:n är en Sharp DVRW370S(S) med komponent P.scan... Den har jag ställt som ovan med nått undantag där DVI-video expanded ej finns då det ej är HDMI in.. Där får jag bara 2 av de vita i avia, ingen svart alls :/ Är säker på att jag inte har BTB och WTW (om jag förstått beteckningarna rätt), men det orde väll vara bättre att få en bra bit på båda skalorna black level och white level istället för bara WTW för datorn... Bryr mig nogi nte om WTW och BTB men iallafall så skulle jag vilja ha ut för DVD:n som för datorn, om det går... allså nån form av svärta Men vilket cirkus och få in allt ut genom komponentkabeln..Från början hade jag en gammal billig VHS som tog in TV kanalerna.. samt ett Wii med komponentkabel.. VHS:en kunde endast skicka komposit via scarten och när den väl på 10m kom till projjen så var nästan all färg borta... så hur får jag ut TV till komponent? Jo, införskaffar en DVD med komponent tänkte jag först, men ack..dessa har inga ingångar.. Men det har inspelningsbara DVD:er... Då hittar jag en monster VHS/DVD sharp inspelningsbar med progressiv stöd divx etx.. ja allt utom hdmi..(vilket itne gör något, HDMi ingången tar min dator) begagnad för 700kr sen mars 07.. (GRATIS nästan, jag blev glad iallafall) Borjar koppla in... får ut komponent ur den från DVD, söker in kanaler och ja, där är de... DVD och TV ut via komponenten.. goods... VHS då, nej, det kan den inte... då kopplar jag min gamla videos scart ut till den nyas scart in... och väljer kanal AV2 i nya vhs/dvd:n... och titta.. då har jag även VHS ut via komponenten till projjen Nu återstår bara en komponent växel/switch.. så jag slipper byta kabeln mellan wii:t och DVD/VHS:en... Nu kan jag se VHS, DVD, TV, spela nintendo 8 bitars och Sega master system, samt wii på projjen via komponenten... OCH så har jag 15m DVI-D till HDMI från dator till projjen......Allt på 90" 200*116cm
Redigerat av azguz, 12 juli 2008 - 09:11.
Postad 11 juli 2008 - 16:31
azguz
-
azguz
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Lägger upp 2 bilder, dock är ju det aldrig rättvist och sen blir det ju lite suddigare när man pausat, men det är mindre suddigt om bilden tas när det är i rörelse  Och så är det tagit med en k810i. Kvalitén på källan är bättre än DVD men vet inte om det är helt 720p.
Lite miljö;
DSC00097.JPG 92,55K
12 Antal nerladdningar
Och detalj;
DSC00098.JPG 97,09K
10 Antal nerladdningar
Postad 12 juli 2008 - 08:54
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2 219 inlägg
Varför kör du living room har du tänt i taket eller?
EDIT: jaha, jag ser att du kopierat texten från big screen. Markera dina citat på något sätt för annars blir det väldigt rörigt att läsa.
Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 12 juli 2008 - 09:00.
Postad 12 juli 2008 - 09:21
azguz
-
azguz
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Varför kör du living room har du tänt i taket eller?
EDIT: jaha, jag ser att du kopierat texten från big screen. Markera dina citat på något sätt för annars blir det väldigt rörigt att läsa.
Jo, jag gick på deras inställningar som en grund rak av, lär ju börja någonstans Sen har jagi tne jättelätt å få mörkt i rummet, har en provisorisk filt så länge
DSC00100.JPG 75,74K
8 Antal nerladdningarMen nu när det är mörkt så är de här inställningarna den första jag lyckats "känna" att jag får ut lite upp mot vad man skulle kunna få ut av denna maskin.
Postad 12 juli 2008 - 15:55
fridaE
-
fridaE
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag är glad att du är nöjd med din bild, men måste tyvärr säga att de inställningar som du har kvotat är totalt galna vad gäller att återreproducera en korrekt bild - faktum är att bilden överstyrs både i färger och kontrast/brightness....
Att du även använder AVIA gör att du får en progressivt felaktigt svartnivå genom hela gråskalan, och du kommer att tappa detaljer både i svart och vitt.
Redigerat av fridaE, 12 juli 2008 - 15:55.
Postad 12 juli 2008 - 16:43
azguz
-
azguz
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Jag gick enligt vad de ställt i bigscreen..
Först när man väljer "living room", eller de övriga för den delen, ser det itne alls "naturligt" ut med färgerna alls.. men för living room så blev det genast bättre av att välja 6500K istället för de försinställda 8000K och sen blev det bättre när jag fortsatte ändra enligt deras inställning.. Vet inte vad som ska va "rätt" igentligen, (har inge aning alls), man har ju inte sett en korrekt bild över hur det "ska" vara, men hittills är detta det bästa..
Ska prova att utgå från andra color modes senare, normal etc.. för å se om jag kan få ut WTW och BTB vilket jag itne får, har ju provat med DVE också.. Dock med detta så får jag iallafall från datorn ut de 2 första svärtorna och de 2 första vita, men på DVD:n får jag itne ut nå svärtor alls i testbilden(har ignen aning om varför.. om det är DVD:n eller om det är nått förval som begränsar i projektorn)
Vet ni nå inställningar jag kan prova som en grund och sen utgå ifrån? Gäller främst från datorns x1800GTO via DVI till HDMI.. Men gärna även från DVD:n komponent progressiv. man vill ju itne beta av almptimmar med tron om att ha en bra/OK bild när man kan få mycket bättre!
Redigerat av azguz, 12 juli 2008 - 16:47.
Postad 12 juli 2008 - 16:57
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2 077 inlägg
Tyvärr är bigscreen helt ute och cyklar när det gäller de inställningar som de rekommenderar - de är t om fullständigt galna.
Jag har kalibrerat mer än 20st TW-700 i många olika miljöer, alltid med referens till gällande standarder och med proffsutrutning. Kolla gärna med Epson Sverige, och/eller de som distribuerar TW-700, huruvida de TW-700 jag har kalibrerat åt dem vid flera mässor och butiker ser bra ut
Kör de inställningar som rekommenderas i tråden på Component.se - där utgår jag t ex alltid från Natural
mvh
/Pär
Postad 12 juli 2008 - 18:11
azguz
-
azguz
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Ja det låter ju itne kul, men å andra sidan grejjjjt då jag borde kunna få ännu bättre bild då
Mm, jag le nog kontakta ATi först så jag får ordning på utsignalerna från datorn först.. Nu har helt plötsligt de vita strecken i testbilden från AVIA försvunnit på min datormonitor och de svarta strecken försvunnit på projektorn
Så först fixa utsignal! Ska det fungera med DVI-D till hdmi?
EDIT;
Lär lägga in att jag fick köpa datorn komplett begagnad för ett bra pris med nackdelen att det var ATI... hade jag helt fått välja hade det varit Nvidia.... tycker itne alls om ATI´s kontroller för TV
Redigerat av azguz, 12 juli 2008 - 18:13.
Postad 12 juli 2008 - 20:02
azguz
-
azguz
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Ok... nu ska vi se om jag kan få fart på benämningarna här då.. Om jag utgår därifrån; http://www.component...?showtopic=5901Och detta citat; Hursom helst - I detta utrymme (0 - 255) så mappar Studio RGB (video) komponenterna R', G', och B' till nominella referensnivåer på 16 och 235. Den klipper INTE signalen över 235 eller under 16. När man konverterar till PC RGB så kommer samma referensnivåer att vara 0 och 255, och helt tydligt så kommer signaler utanför detta område att klippas - detta är RIKTIGT dåligt.
På projektorn från datorn ser jag nu troligen 16-235 där under 16 och över 235 är klippt. Dock kör jag i clonat läge och på min monitor får jag BTB strecket i DVE Dvs. där visas 0-16, men... jag kan inte se de vita strecken som man också ska schysstera efter å monitor... Så på projektorn kan jag se 4% ljusare än svart och 2% ljusare än svart, men på monitorn ser jag också BTB.. På projektorn ser jag i AVIA båda vita strecken på projektorn men inget på monitorn.. Slår man om till testbilden för DVE med skalan så kan jag inte se rutan för den sista vita de refererar till, varken på projektor eller monitor. MM, har kontaktat ATI så få se vad man får där, sen får man gå med det till en Epson kunnig och fråga hur det ska schysstera mot det
Postad 13 juli 2008 - 09:30
azguz
-
azguz
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Om jag byter nu mellan de olika förvalen, natural, theater black1-2, bRGB etc.... Så är det faktiskt så att de inställningar jag dragit från bigscreen ger vad jag tycker är bästa bilden.. Iallafall i mitt rum och med min övriga utrustning.. I alla de andra förvalen så blir det helt galet med färgerna eller något annat.. Definitivt när jag tittar på transformers så upplever jag robotarna som mer detalrika, skarpare och finare i färgerna, utan att människorna ser orangea ut, dvs. de är fortfarande bleka som mig själv när jag tittar på handen.(förutsatt att de inte solat solarioum och käkat karoten i oändlighet)
Ingen som har nå idé på varför BTB klipps bort ut mot projektorn? jag har ju den på skärmen så det är ju inte utsignalen som är galen?
Postad 13 juli 2008 - 09:40
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2 219 inlägg
Jag har inte orkat läsa igenom allt du skrivit men jag har svårt att tro att living room skulle ge dig bästa bilden. Sedan ser de väldigt solbrända ut i Transformers. De SKA inte se bleka ut. Både huvudpersonen och hans tjej ser väldigt solbrända ut.  Du måste ju kalibrera varje läge och spara det som ett förval. Vet inte om du gjort det. Dessutom måste du kalibrera lite annorlunda för NTSC. EDIT: tycker att bilden ser blek och urvattnad ut på dina screen shots. Typiskt Living room el dynamic alltså. Natural är det enda jag använder. Samt ibland theater black 1 när jag vill att det ska vara helt tyst.
Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 13 juli 2008 - 09:55.
Postad 13 juli 2008 - 09:47
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12 561 inlägg
Ser lite grå ut faktiskt. Även om tagen bild med mobilen.
Postad 13 juli 2008 - 09:55
azguz
-
azguz
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Jag har inte orkat läsa igenom allt du skrivit men jag har svårt att tro att living room skulle ge dig bästa bilden. Sedan ser de väldigt solbrända ut i Transformers. De SKA inte se bleka ut. Både huvudpersonen och hans tjej ser väldigt solbrända ut.
Du måste ju kalibrera varje läge och spara det som ett förval. Vet inte om du gjort det. Dessutom måste du kalibrera lite annorlunda för NTSC.
EDIT: tycker att bilden ser blek och urvattnad ut på dina screen shots. Typiskt Living room el dynamic alltså. Natural är det enda jag använder. Samt ibland theater black 1 när jag vill att det ska vara helt tyst.
Jo, de är lite färg gladare också, utan att bli onaturligt, men de käkar ju karoten  .. På projjen är hon så färgrann som nere;  däremot om man tittar på t ex. skådespelaren som spelar "secretary of defence", vet ej vad han heter, men han spelar skurken i Enemy of the state också.. Han ser "normal" ut.. Kan mycket väl vara så att det ser blekt och urvattnat ut.. har verkligen ingen aning om hur det "ska" se ut.. Man hari ngen referens att "sträva" efter.. Ingen som vet vart i Gävle man kan skaffa sig detta?
Redigerat av azguz, 13 juli 2008 - 10:03.
Postad 13 juli 2008 - 10:09
azguz
-
azguz
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Ser lite grå ut faktiskt. Även om tagen bild med mobilen.
Mm, de är itne bra screensen, vet itne hur jag ska förklara skillnaden men.. Screensen är som att ta på sig ett par solglasögon och titta. Bet blir som en filter mörkt framför bilden?
Postad 14 juli 2008 - 11:21
azguz
-
azguz
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Hmm Sitter och läser på den här sidan; http://www.ramelectr...-calibration.epHere you get to the "Black Level" setting. This is one area that Many would argue the Digital Video Essentials has an advantage over the Avia disk. The DVE disk has test patterns that include "Blacker than Black" material and is an excellent way to set your black level no matter what type of display you may have. The third bar on the outsides of both left and right sets of three vertical "gray" level bars inside the white "I-beam" is supposed to be invisible at "Studio" video levels. On a Computer, video levels are normally set differently which might explain why you may see them on your display now. Depending on how your computer display is set up, you may see the three bars, two bars or maybe even one bar as a lighter shade of gray than the "black" background. You may want to temporarily set the contrast and brightness of your monitor until you can see them, just to see what we are talking about. Using the DVE disk, you will need to adjust contrast until the third "blacker than black" bar dissolves completely into the background, but not more. The DVE disk gives you a "blacker than black" signal, or maybe better described as "below black" signal to work with. Some combinations of equipment will not even let you see it. Some DVD players give you choices of levels which may or may not effect your overall black level after you calibrate. What is "below black"? Well, "Studio" calibrated video levels define the upper and lower black and white levels differently than the digital levels of Computers. Computers use levels of 0-255, while "Studio" calibrated Video uses 16-235. Unlike Avia where you want to try to have the black signal more or less equal to the surrounding black, with DVE, you have some options. With a digital display, you will normally want to be sure to set the below black signla to a level just below visibility. With a CRT analog display you will certainly want to try adjusting using the different IRE level screens, since overall brightness levels may effect the black level. See below...
Om ovanstående fetmarkerade påståenden är sanna så börjar det stämma med min hårdvara... Isåfall har jag det rätt nu när jag får ut rätt nu eftersom projektor menar att input signal från datorn är RGB- Video och den yttre BTB strecken är osynligt för mig på projektorn men inte på monitorn som borde vara PC.. Btw så har jag provat ISF disken och kalibrerat theater black 1, och det blev bättre än ovanstående kalibrering, skönt att kunna ha Eco mode nu... nästa dubbla lamptimmarna..  I ovanstående bild så ser jag fälten till fältet som ska vara mellan de yttre 3 prickarna på projektorn. OBS inte till och med utan till.. Yttre fältet svart/vitt är osynligt på projektorn.. Däremot ser jag det för svart på monitorn men ej för vitt. Detta stämmer isåfall mer överens med vad jag får ut från DVD:n till komponenten också...
Postad 14 juli 2008 - 11:30
passan1
-
passan1
-
Beroende
-
-
1 019 inlägg
Vart köper jag en ny o billig lampa? Har gått 1900tim börjar snart bli dags för det.
Postad 14 juli 2008 - 12:31
Sur gubbe
-
Sur gubbe
-
Användare
-
-
240 inlägg
Ifall du kör video level RGB och inte ser Blacker-Than-Black är det troligt att någon krets i kedjan klipper nivåerna precis under 16 och över 235.
Ifall du kör datorsvärta/expanded ser du inte BTB och WTW öht eftersom det är just vad som sker med expansionen av nivåer. 16 mappas om till 0 och 235 till 255. Allt över och under klipps per definition.
När du kör dator är det normalt datorsvärta (därav namnet) och om jag minns saken rätt kan du justera detta genom lämpligt uppspelningsprogram, inte genom grafikdrivrutinernas verktyg eftersom de endast trycker tillbaka de redan expanderad nivåerna till 16 och 235, dvs att BTB och WTW redan är klippta.
Rätta mig gärna, HTPC är inte min grej. För mycket hjärnblödning innan allt hamnar rätt.
Postad 14 juli 2008 - 13:46
azguz
-
azguz
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Ifall du kör video level RGB och inte ser Blacker-Than-Black är det troligt att någon krets i kedjan klipper nivåerna precis under 16 och över 235.
Ifall du kör datorsvärta/expanded ser du inte BTB och WTW öht eftersom det är just vad som sker med expansionen av nivåer. 16 mappas om till 0 och 235 till 255. Allt över och under klipps per definition.
Frågan är varför det klipps mot projektorn men itne mot datorskärmen.. Och så kör jag utan expanded så får jag ingen svärta alls.. Den svarta gubben med kavaj och skjorta med ett X bakom blir svart. permanent.. ingen skillnad mellan kavaj och skjorta, nada.. samma i DVE, istället för att åtminstonne se 4% och 2% ljusare än svar ser jag ingenting.. bara svart? Samma sak om jag sätter på epson white.. Epson white lär va av och expanded på för att jag ska få se någon skillnad mellan skjortan och kavajen överhuvudtaget? har provat; Windows media player, VLC, windvd9, Nero showtime... och x1800GTO ska va ett HDTV(HDCP) kort så ska ju gå med det....
Postad 14 juli 2008 - 13:51
azguz
-
azguz
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Enda som skiljer monitor från projektorn är att monitorn är ansluten med en DVD-I till DVD-I kabel och projektorn med en DVD-D till HDMI kabel.
Men jag hari tne hittat några I eller A kablar för ovanstående... Finns bara DVI-D till HDMI, digitalt dvs...
Postad 14 juli 2008 - 13:52
Sur gubbe
-
Sur gubbe
-
Användare
-
-
240 inlägg
Frågan är varför det klipps mot projektorn men itne mot datorskärmen.. Och så kör jag utan expanded så får jag ingen svärta alls.. Den svarta gubben med kavaj och skjorta med ett X bakom blir svart. permanent.. ingen skillnad mellan kavaj och skjorta, nada.. samma i DVE, istället för att åtminstonne se 4% och 2% ljusare än svar ser jag ingenting.. bara svart? Samma sak om jag sätter på epson white.. Epson white lär va av och expanded på för att jag ska få se någon skillnad mellan skjortan och kavajen överhuvudtaget?
Då har du inte matchat nivåerna och kör expanded/datorsvärta mot TW700 som är inställd på att ta emot videosvärta. Datorskärmen är, per definition, inställd för datorsvärta. Skrev ett utförligare svar om det i den officiella tråden.
Postad 14 juli 2008 - 14:13
azguz
-
azguz
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Men då tordes mitt grafikkort skicka ut expanded/datorsvärta... Och då bör jag ställa EXPANDED i projektorn, men då förlorar jag BTB och WTW.. Vilket jag gör.. Utan expanded blir det bara skit, då ser jag nte någon skillnad alls i de första svarta fälten i gråskalan; http://www.ramelectr...steps-ramps.jpgMen varför verkar jag få BTB(jag ser ju x-et och det strecket i DVE) på min monitor(dock ej WTW)? Om den också går på datorsvärta så ska inte BTB finnas där heller? Eftersom kabeln till projektorn är digital DVI-D... är det den som gör det? Bör man ha en DVI-I eller DVI-A? Isåfall verkar ju det va VÄLDIGT vilseledande med å marknadsföra digitala signaler när de inte visar BTB och WTW?? Men.. kan man överhuvudtaget få BTB och WTW från datorn ut O_O?
Postad 14 juli 2008 - 14:52
azguz
-
azguz
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
http://www.audioholi...evels-xvycc-rgbIntressant Manufacturers are not Speaking the Same Language Unfortunately, manufacturers are coming up with their own ways of dealing with interoperability issues with respect to levels and color range issues. A good example is Epson's new Pro Cinema 1080UB projector. On standard factory settings the Epson does not allow below black (blacker-than-black) pluge calibration. To get the levels right on this model, you need to enable "Expanded" mode on the HDMI Signal Range setting. Epson isn't the only display that requires this odd setting, Marantz' new VP-15S1 exhibited the same behavior.
First, set your source components to output YCbCr if there is an option. Second, get a test disc that has a Blacker-than-Black pattern (AVIA Pro, Digital Video Essentials, any THX DVD with THX Optimizer, etc) and ensure that you can see blacker-than-black on your display. Third, switch your display's HDMI setting from 'Normal' to 'Enhanced' if you do not see the Blacker-than-Black pattern. As long as you can see a below black signal, you are more than likely set up to get the best possible dynamic range from your display. Your final step in resolving this issue should be to set the correct black and white levels.
Postad 14 juli 2008 - 15:50
azguz
-
azguz
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
AHA! score 1 till Mig och -10 för datorer
Nu har jag både WTW och BTB på skärmen OCH projektorn!
Det är varje mediaspelare som skitar ner allt.. T ex så lära man dra upp brightness i mindvd9 för å se BTB... men den struntarj ag i.. viktigare var VLC och där kan man gå in på videoinställningar och under avancerat ändra output från standard.... sen finns det massor att välja, men jag valde OpenGl(eftersom detta vet jag sköts av grafikkortet) och volla!! då ser jag X:et bakom killen, samt även knapparna hela vvägen på skjortan i den vita bilden
Dock måste DVI- level vara expanded... Men eftersom jag kan se BTB och WTW nu så är det ju rätt och jag får hela 0-255, inget faller bort..
Postad 14 juli 2008 - 16:15
azguz
-
azguz
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Då var datorn till projektorn ok.. iallafall så jag får hela signalen...
Men nu har jag problem med min DVD då... Den är ju kopplad via komponenet... men där ser jag endast 4% ljusare än svart.. Varken 2% ljusare eller BTB syns.. Enda inställningen man kan göra i spelaren är Auto/PAL och om man ska ha Scart RGB, komponent i, komponent p, och självklart har jag valt komponenet p(progressiv)
Postad 14 juli 2008 - 17:07
azguz
-
azguz
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Eftersom jag kvotat förut så kan jag kvota igen hur det ser ut nu när det faktiskt fungerar med hela skalan. Utgick ifrån theater black 1 där jag gjorde ett par förinställningar med colortemp etc.
Sen använde jag ISF kalibreringsdisk. Den med Svart X och svart skjort, vit skjorta etc..
theater black 1
Brightness -2, contrast 2
color saturation -14, Tint 0
Sharpness 19/7
Color temp 6500K, skin tone 0
Gamma 2.0 (vill itne gå upp för det känns som om det bler ett grått filter framför bilden då)
Auto iris On
Aspect normal(enda valbart)
epson white off
output scale larger
DVI-video expanded (det här är ett måste, annars försvinner X-et(och BTB strecket i DVE) och knapparna på den vita skjortan)
Postad 15 juli 2008 - 17:02
azguz
-
azguz
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Usch vad tråkigt.
Har ni lust att ta vidare diskussion någon annanstans? Jag vill läsa om inställningar för min 700:a som jag precis köpt.
Jo det var ltie tråkigt att detta uppstod bara för att jag använde en referens att utgå från... Däremot så har jag bara läst.. "De inställningarna är dåliga", förvisso fick jag en länk, men om det är lätt och se om inställningarna är dåliga så borde det va lätt att punkta upp lite inställningar som man kan mata in och se hur det ser ut i ens rum. Men jag löste det med datorn iallafall, tråkiga är att VLC i allt utom standard kan ge "tearing" ibland... Däremot om man vill spela DVD skivor från datorn så verkar Windows meda player 9 sända ut både BTB och WTW utan krångel... "plugg and play" så att säga... (Nya användare kan prova mina inställningar initialt och se om ni får BTB och WTW från datorn, eftrsom det där fungerar för mig.. Får ni ej så lär ni pilla i varje mediaprogram! För winDVD lär man öka brightness i programmet, i VLC lära man ändra bort output, för WMP 9 gjorde jag ingenting, men man kanske lär göra något på andra datorer.) Om nån kan hjälpa mig med min j*vla DVD nu... Nu har jag provat en annan DVD via komponent, och även S-video via komponent till projektorn. Jag får samma sak iallafall.. Jag ser WTW, men inte ens 2% ljusare än svart på DVE, endast 4% ljusare än svart går att få synligt genom att öka brightness... Enligt sharp ska spelaren spela enligt "standard"... vad nu de menar med det... Kabel är en; http://www.digitaltv...dukt.php?p=1015och borde fungera... Eftersom jag ej får ut samma sak med 2 DVD´s nu så känns det ju lite skummt.. Kanske kan få låna en annan komponent som jag slår upp det med för å testa om det kan vara kabeln... Ett mail ligger hos Epson för besvaring.. Killen lät lite "ÖÖöö" i telefonen.. "Det var ju itne en av de vanliga frågorna.." hehe, så han tyckte jag skulle maila så kunde det vidarbefodras till nån som kunde
Postad 15 juli 2008 - 20:32
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Det är sånthär jag enbart blir riktigt förbaskat upprörd över, nämligen det faktum att vi alla är ute efter samma sak - så bra bild som möjligt, men att folk inte kan ta det så pass lugnt och inse att man ibland helt enkelt inte är överens.
Vad det än må vara som är den underliggande orsaken till den ordentliga klinch i vilken två herrar under dagen ingick i, så är inte Minhembio rätt arena att ta den diskussionen i, vilket jag tror och hoppas att ni båda förstår.
Vad som är korrekt bild är en debattfråga man gärna får sysselsätta sig med, vilket också gjorts flitigt på flertalet ställen. Personligen tycker jag att film i första hand skall uppskattas av betraktaren och att man aldrig skall låta religion stå obestritt utan måste diskuteras innan den accepteras som fakta - dock är sättet på vilken denna diskussion förts helt felaktig.
Jag tänker inte peka finger åt någon sida men vid första knyst om partiskhet, att undertecknad inte vet vad han håller på med osv osv kommer jag att behöva ta i mer än såhär.
Postad 15 juli 2008 - 21:16
azguz
-
azguz
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Hmm. Som tjurfäktaren i färdinand gör jag nu.. "sliter sitt hår".. provade med annan DVD och samma mörker.. prova med S-video istället..samma mörker.. Flyttade kabeln till wiit och spela lite... sen körde jag en film från datorn... nu kl 22 provade jag och slänga in ISF igen och titta på fan... Då ser jag X:ett... Wierd... men itne alls lika bra som när jag kör från datorn.. Känns som om steget från skorta-kavaj-X är för litet.. skillnaden blir itne tillräcklig..
Slänger jag in DVE så är det 4% ljusare jag ser... 2% kanske kan skymtas som BTB borde göras när man vrider upp brightness..
Jaha, i med ISF igen och där är X:et nu iallafall... Det är väll så att DVD:n sänder hela signalen, men kanske inte sänder den i nått vidare omfång.
det här speglas även på brightness/contrast inställningarna där den ligger på -/+ för datorn, men +/- för DVD:n
Postad 16 juli 2008 - 11:25
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Vad som är korrekt bild är en debattfråga
Ehh, näh. När du säger "debatt" så kan det tolkas som att det finns utrymme för bedömningar till höger och vänster. De gör det möjligtivs om man diskuterar kärnkraftfrågor eller vilken snabbmat som är godast, men det gör det knappast när det gäller ett ämne som "korrekt bild". Att sen inte alla förstår vad begreppet innebär betyder inte att begreppet som sådant kan debatteras. Man kan förstås föra en "debatt" i syfte att få någon/några att förstå begreppet...men det är i praktiken inte är en debatt utan snarare en delgivning av information från en mer kunnig sida till en mindre kunnig sida  . Personligen tycker jag att film i första hand skall uppskattas av betraktaren
Ja men det är ett annat ämne, ""vilken bild gillar jag mest" eller vad vi ska kalla det och det kan man väl debattera om man vill. Men det ska inte sammanblandas med ämnet "korrekt bild". Hur du fick in ordet "religion" i det hela är beyond me föresten men det kanske vi kan lämna därhän... Jajja, tebaks till 700:an...
Postad 16 juli 2008 - 11:42
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Tack Pacman, det är inte alltid man har tungan rätt på tangentbordet. Självklart är en korrekt bild så som filmskaparen ämnade att den skall se ut - sedan vilken bild just jag föredrar är vad diskussionen precis som du säger borde handla om - inte vad som är rätt eller fel.
Religion kanske var ett starkt uttryck - I stand corrected.
Postad 16 juli 2008 - 12:43
Sur gubbe
-
Sur gubbe
-
Användare
-
-
240 inlägg
Inte lätt för azguz som enbart vill ha bättre bild på sin TW700.
Jag tror mycket hänger på det enkla faktum att väldigt få faktiskt vet hur en korrekt bild ska se ut. Än mindre har tillgång till korrekt bild för jämförelse. Jag har det alldeles för sällan. Då går man på känsla och känslan för den som inte vet hur bilden egentligen ska se ut är grundat på biologiska faktorer.
- överdriven kontrast ger klippta vitnivåer. Ljusnivåerna förskjuts, IRE 50 återges med ljustyrkan hos IRE 60 medan IRE 80-90-100 blir lika ljusstarka. Gråskalan skiftar etc. Fast många tycker bilden "ser bättre ut" eftersom allting blir ljusare.
- För lågt ställd brightness klipper skuggnyanser, "Men det blir ju maffigare svärta/mer kontrastkänsla!"-argumentet
- För kall färgtemperatur. Det är ett väl dokumenterat fenomen att ju mer blått i vitbalansen, desto "vitare" och "renare" upplever man vitt.
- Överdriven "skärpa", det vill säga kantskuggor som hjälper ögat att urskilja konturer men som i själva verket är en distorsion.
etc. etc.
Det är precis sådana enkla knep som tillverkarna tar till för att sälja apparater. Eftersom så få vet hur bilden egentligen ska se ut köper man modellen man tror har den bästa bilden. Fast egentligen köper man bara en (inkorrekt) inställd bild, inte en bra eller dålig apparat.
Tillbaka till azguz: Har inte hängt med i alla dina svängar, men har du kollat med "Setup Level" hos TW700 som ställer in svartnivån för NTSC? Står den fel kan det klippas i svartnivåer. Sedan ska man inte underskatta DVD spelarnas förmåga att vrida till bilden genom att mörka ned mörka nyanser för "maffigare svärta". Särskilt ifall de har egna brightness-reglage. Det är kanske först vid +1 brightness du får med den information som egentligen skulle vara där.
Redigerat av Sur gubbe, 16 juli 2008 - 12:45.
Postad 16 juli 2008 - 14:16
Unregistered1156
-
Unregistered1156
-
Veteran
-
-
1 852 inlägg
Det är precis sådana enkla knep som tillverkarna tar till för att sälja apparater. Eftersom så få vet hur bilden egentligen ska se ut köper man modellen man tror har den bästa bilden.
Räcker inte det då?  För övrigt, är det någon som kört Bigscreen's inställningar? Hur blev det?
Postad 16 juli 2008 - 14:17
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Dreadlock>> De e lugnt, ville bara förtydliga lite.
Postad 16 juli 2008 - 14:59
azguz
-
azguz
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Inte lätt för azguz som enbart vill ha bättre bild på sin TW700.
Jag tror mycket hänger på det enkla faktum att väldigt få faktiskt vet hur en korrekt bild ska se ut. Än mindre har tillgång till korrekt bild för jämförelse. Jag har det alldeles för sällan. Då går man på känsla och känslan för den som inte vet hur bilden egentligen ska se ut är grundat på biologiska faktorer.
Tillbaka till azguz: Har inte hängt med i alla dina svängar, men har du kollat med "Setup Level" hos TW700 som ställer in svartnivån för NTSC? Står den fel kan det klippas i svartnivåer. Sedan ska man inte underskatta DVD spelarnas förmåga att vrida till bilden genom att mörka ned mörka nyanser för "maffigare svärta". Särskilt ifall de har egna brightness-reglage. Det är kanske först vid +1 brightness du får med den information som egentligen skulle vara där.
Ne, vill ju få ut kvalité på de få lamptimmar man har.... väl spenderade pengar vill man få till  Jo, jag har aldrig sett dessa testbilder på en korrekt inställd skärm... blir svårt att uppfatta om man gjort rätt lixom.. Jo har tittat på den och man kan ju ställa 0 och 7,5%.. märkeri ngen skillnad bara att det blir lite mörkare med 7,5%.. Men något är ju fel... man vill ju kunna sänka brightness och höjja kontrasten.. Därmed borde man ju hamna under 0 på brightness och över noll på kontrast.... Något som jag gör på datorn där jag får mer skillnad mellan de olika stegen av svart... men på DVDn är det som tidigare sagts inte så... och det är ju knaaaasigt.
Postad 04 september 2008 - 13:05
azguz
-
azguz
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Igår gjorde jag en ny kalibrering då man fått upp lite lamptimmar.. Men samtidigt gjorde jag en ändring som jag missat. Ändra gamman från 2.0 till 2.2 för theater black 1 kalibreringen. Sen gick jag på brightness och contrast..
Fan vad jag tyckte det blev skillnad.. Kikade på LOTR i hd.. Förut var svart inte riktigt riktigt helt svart, utan det fanns som en hinna av vitt eller något utanpå.. nu försvann den och bliden börjar bli så där kristallklar..
Postad 30 september 2008 - 03:09
Unregistered895166df
-
Unregistered895166df
-
Beroende
-
-
1 200 inlägg
En liten fråga fr en novis: Vad ställde du in Brightness och kontrast på för värden?
Jag ska själv försöka ge mig på att kalibrera min Epson,
Vad ska jag börja med? Jag har inte för avsikt att använda mig utav ett datorprogram, då jag tycker det verkar fantastiskt krångligt.
Utifrån det jag läst fr tidigare skribent är att man ska börja med följande:
1, Theatre Black ----> Kör själv på Normal för tillfället???
2, Gamma: Höja gamman fr 2.0 till 2.2
3, Brightness??? Vad ska jag göra här? Höja sänka?
4, Kontrast???? Vad ska jag göra här? Höja sänka?
Postad 30 september 2008 - 07:47
athinair
-
athinair
-
Rookie
-
5 inlägg
Huga!
Här har man precis beställt en dylik apparat utan att egentligen förstå vilken djungel av inställningar man gett sig in på... För oss noviser på området vore det najs med en länk där man kan läsa på sig lite om de olika inställningar som finns och hur de fungerar i praktiken (gamma, färgvärme, kontrast mm) men nu är jag kanske lite utanför projektorforumet. Ska spana efter det i nån kalibreringstråd...
Hoppas du har fått en bra bild i alla fall Azguz!
Postad 30 september 2008 - 08:04
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
En liten fråga fr en novis: Vad ställde du in Brightness och kontrast på för värden?
Jag ska själv försöka ge mig på att kalibrera min Epson,
Vad ska jag börja med? Jag har inte för avsikt att använda mig utav ett datorprogram, då jag tycker det verkar fantastiskt krångligt.
Utifrån det jag läst fr tidigare skribent är att man ska börja med följande: 1, Theatre Black ----> Kör själv på Normal för tillfället??? 2, Gamma: Höja gamman fr 2.0 till 2.2 3, Brightness??? Vad ska jag göra här? Höja sänka? 4, Kontrast???? Vad ska jag göra här? Höja sänka? Vad ska jag börja med?Köp DVE och ställ in efter de testmönster som finns där. Guide hittar du här.
Postad 30 september 2008 - 22:06
Unregistered895166df
-
Unregistered895166df
-
Beroende
-
-
1 200 inlägg
Hua det låter fortfarande krångligt allt det här, men självklart vill man ha så bra bild som möjligt.
Länken som bifogades i det föregående inlägget gav helt klart en fingervisning om tillvägagångssätt. Dessvärre hade jag lite svårt med förklaringen i det första steget. Bla skriver författaren att skalan in mitten ska se så naturlig ut som möjligt??? För oss som inte har gjort detta känns ordet naturligt grymt vagt, eftersom det naturligt är ett ganska relativt begreppe, beroende på vem man frågar...
Antar att man får försöka ändå då det verkligen inte finns ngn annan lösning, bortsett från att låta ett proffs komma hem, vilket kostar 3000 kr. På tok för dyrt i sammanhanget om man fråga mig.
G
Postad 01 oktober 2008 - 14:25
DanielSchenström
-
DanielSchenström
-
Beroende
-
-
1 102 inlägg
Han skriver neutral, inte naturlig, för visst var det stycket om Brightness, eller svartnivå du tänkte på?
Han nämner detta i relation till de olika bildlägena, de är dessa som kallas Dynamic, Living Room, Theatre Black 1 osv. Om du växlar mellan dem så ser du att gråskalan verkar skifta lite i färg. Vana ögon har lite lättare för att se vilken ton det är, eller åtminstone förstå att de är varma eller kalla, bildkonstnärer och tv-kalibrerare exempelvis.
Om du tittar på skalorna och kan ana svaga nyanser av andra färger, grönt, gult, rött exempelvis så är de inte neutrala.
När man följer instruktionerna så är det ofta att man inte är helt klar efter varje steg utan man får fippla fram och tillbaks till man hittar den bästa kompromissen.
Tänk på när ni testar andra personers kalibrerade värden att om inte ljusförhållanden och färgförhållanden är väldigt lika deras så kommer det inte bli så bra som det blivit för dem. Man måste kalibrera efter sina egna förhållanden (kanske flera olika, stor skillnad på säg mitt på dagen med ljus genom draperier och mitt i natten när det är kolsvart) och sina egna källor.
Redigerat av DanielSchenström, 01 oktober 2008 - 14:29.
Postad 05 oktober 2008 - 18:51
azguz
-
azguz
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Ställ brightness, contrast och color saturation med AVIA...(de andra kan du prova rakt av och ställer in innan du kör avia.) Inställningarna blev totalt så här; theater black 1 Brightness -3, contrast 3 color saturation -14, Tint 0 Sharpness 19/7 Color temp 6500K, skin tone 0 Gamma 2.4 (för theater black 1, för natural 2.2.. Dessa på 2.0 ger inte helt svart där det ska va svart) De nedan är såhär för mig för att jag ska få ut BTB och WTW på skärmen för min dator;Auto iris On epson white off (on försvinner BTB) output scale larger DVI-video expanded (det här är ett måste, annars försvinner X-et(och BTB strecket i DVE) och knapparna på den vita skjortan) Detta ovanstående är för datorn via DVI-HDMI.. När det är mörkt för theater black 1, för natural på dagen är det lika utom gamman och brightness/kontrast har kalibrerats på dagen. När jag kör DVD:n via komponent så blir det helt andr värden på brightness å kontrast!! Men de andra kan provas rakt av.. Stå ställ de andra, sen kalibrera broghtness/kontrast, color saturation
Postad 05 oktober 2008 - 20:54
Bratwurst
-
Bratwurst
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Hej.
Har kalibrerat om projektorn med hjälp av DVE men får inte riktigt till det med färgerna. Det blå fältet ser bra ut genom "plastbiten". Dom andra ser också ok ut.
Det blir en smula grönstick i huden på människor i filmer. Kan man dra ned det gröna lite utan att sabba dom andra färgerna?
Upplever att problemet uppstod när jag hade kalibrerat allt annat (brightness, kontrast o skärpa) korrekt, innan dess såg jag inte någe grönstick, kan jag ha pillat på någe annat reglage jag inte borde.
Inställningar:
dvd till projje, hdmi YCbCr
Epson super white on
Färg temp, 7000K
Skintone 3
Gamma 2.2
Theatre Black 1 läget på projje.
Color saturation 2
Tint 2
Duken är Kingpin med 1.0 i gain, 92"
Rummet är vitt med inga lysen på under kalibrering, så det är nästan mörkt.
/Bratwurst
Postad 06 oktober 2008 - 08:45
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2 077 inlägg
Nej, det går inte att endast dra ner grönt då TW700 inte har en CMS (Color Management System).
mvh
/Pär
Postad 06 oktober 2008 - 16:31
Unregistered895166df
-
Unregistered895166df
-
Beroende
-
-
1 200 inlägg
Ställ brightness, contrast och color saturation med AVIA...(de andra kan du prova rakt av och ställer in innan du kör avia.)
Citera Inställningarna blev totalt så här; theater black 1 Brightness -3, contrast 3 color saturation -14, Tint 0 Sharpness 19/7 Color temp 6500K, skin tone 0 Gamma 2.4 (för theater black 1, för natural 2.2.. Dessa på 2.0 ger inte helt svart där det ska va svart)
De nedan är såhär för mig för att jag ska få ut BTB och WTW på skärmen för min dator;
Citera Auto iris On epson white off (on försvinner BTB) output scale larger DVI-video expanded (det här är ett måste, annars försvinner X-et(och BTB strecket i DVE) och knapparna på den vita skjortan)
Några frågor om ovanstående: 1, AVIA. vad är det för ngt? 2, Utifrån mina förutsättningar: Jag kollar på film endast kvällstid efter kl 21:00. Jag har ingen mörkläggning, men rummet är ändå kolsvart när jag kollar på film. 3, Kan jag köra enligt ovanstånde rekommendationer utifrån mina förutsättningar? 4, Eco mode? Finns det ngn sådan funktion på tw700? Vad kallas den för i sådant fall? Big Screen recommderar att man kör på antingen "Natural" eller "Living room", men de förespråkar det första valet. Själv tycker jag att "theatre black" blir lite väl mörkt, men då har jag inte justerat ngt i inställningarna. Är det ngn som kan ge mig en liten hint sett till mina förutsättningar, dvs ej total mörkläggning, men ändå väldigt mörkt. Jag upplever att det är väldigt mkt färg samt att det blåa tar överhand i fabriskinställningarna. Mvh G
Postad 06 oktober 2008 - 17:52
azguz
-
azguz
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Avia är ISF egna kalibreringsskiva för den vanliga svensson.. För mig är 3000 spänn ett bevis på att systemet inte är lämpat för svenssons hembio än. Utan mer för företagen. Då storbild blir allt vanligare då 40" fullHD fås för under 10 000 så borde man kunna gå ner..
Eco mode är theater black 1.. några av förvalen är eco mode, varvid ett annat mode med full effekt lämpar på dagen. T ex natural.. Däremot har du nästan dubbla lamptimmarna på ecomode.. Då blir inte valet så svårt tycker jag.
kör på theater black 1 när det är mörkt och sen ställer du ungefär sådär.. Förutom brightness/contrast/color saturation, som du använder någon form av kalibreringsdisk för att ställa enligt ditt rums/omgivnings förhållanden. Gamma 2.2 för Teather black 1 var viktigt för mig.. en kalibrering av brightness/kontrast efter det gav bra svärta tycker jag..
Ovanstående blev för mig bästa jag fått hittills.. Du har flera memorylägen så prova.. Bara att byta tillbaka annars
Postad 06 oktober 2008 - 17:59
azguz
-
azguz
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Dock är det där för min uppsättning. Grejjen är att det än dras beroende på din duk/omgivning(tapetfärger)/filmspelaren etc..
När jag kör på DVD:n via komponentkabel så är brightness/kontrast helt annorlunda.. 2/-6, men de andra är desamma för mig iallafall.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|