Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tyst CPU-kylare

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 July 2008 - 07:53

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

• 804 inlägg
  • 0
Jag har en e4300 med boxad Intelkylare chassit NSK1300, och med fläkten i normallläget som hörs den knappt, men när CPUn börjar bli varm så varvar fläkten upp och låter väldigt mycket.

Jag är på jakt efter en tyst kylare som inte är högre än den boxade och som passar i denna låda.

Några tips?

Postad bild

Postad 17 July 2008 - 21:41

didjital
  • didjital
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
Kolla mitt galleri. Jag har samma chassi som du och kör med en Zalman CNPS8000 Slim, det är nog svårt att få dit något större.

Postad 18 July 2008 - 10:02

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

• 804 inlägg
  • 0

Kolla mitt galleri. Jag har samma chassi som du och kör med en Zalman CNPS8000 Slim, det är nog svårt att få dit något större.

Tack för tipset! Hur upplever du ljudnivån på den då?

Postad 18 July 2008 - 11:14

didjital
  • didjital
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
Jag tycker den är "rätt" så tyst, psu-fläkten låter mer.. Det är nog så tyst som det går att få i den lådan. Akta dig för värmen bara, du lär behöva använda en extrafläkt eller två för att få ut luften.

Postad 18 July 2008 - 11:20

ingosen
  • ingosen
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Lånar denna tråd lite.

är grymt sugen på en NSK-1380
hur upplever ni som använder den chassit?
Har tänkt ha den som en server, lite ftp och webserver främst.

Främsta aspekten är dess ljudnivå och kylnings möjligheter...

Hur har ni byggt upp kylningen?
antal diskar?
övriga komponenter...

Postad 18 July 2008 - 11:22

EFG
  • EFG
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
kan ju oxå kolla på scythe ninja mini som oxå borde få plats ^^ vet inte riktigt prisläget på dom två olika kylarna men mini kostar inte särskilt mkt

Postad 18 July 2008 - 11:40

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Det beror också på vilket moderkort man har, jag fick en lite olycklig kombination med chassit och en Zalman-kylare som annars ska passa kom emot i sidled istället. Så kolla allt.

Postad 20 July 2008 - 08:16

didjital
  • didjital
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

kan ju oxå kolla på scythe ninja mini som oxå borde få plats ^^ vet inte riktigt prisläget på dom två olika kylarna men mini kostar inte särskilt mkt

Glöm det, det finns inte en chans att den passar. Det saknas flera centimeter. Enda sättet att få dit den är att trampa på den först. :(

Postad 20 July 2008 - 08:28

didjital
  • didjital
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

Lånar denna tråd lite.

är grymt sugen på en NSK-1380
hur upplever ni som använder den chassit?
Har tänkt ha den som en server, lite ftp och webserver främst.

Främsta aspekten är dess ljudnivå och kylnings möjligheter...

Hur har ni byggt upp kylningen?
antal diskar?
övriga komponenter...

Eftersom det enda som verkar skilja 1380 och 1300 åt är PSU så känner jag att jag kan svara. Lådan blir varm, varm, varm! Framförallt om man kör ett separat passivt grafikkort. Jag var tvungen att gå loss med sågen och montera två extra utblås samt luftintag. Nu däremot är det en grym burk, väldigt sval och iofs inte ljudlös men ställer jag ner fläkthastigheten så hörs bara ett svagt sus. Jag har en hårddisk, funderade på två men det ställer nog till lite för mycket problem med luftflödet i lådan så jag väntar tills jag ska byta chassi.
Å andra sidan så är det ett riktigt litet och smidigt chassi och lätt att placera var man känner för det, så det har ju sina fördelar.. =)

Postad 20 July 2008 - 12:20

ingosen
  • ingosen
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
tack för reflektionerna.

Har tänk använda grafikkort från moderkortet för att hålla ner antal komponenter, viket kort det nu blir i slutänden vet jag ej.
Bara det står ASUS på det....

Din fläktlösning ser nice ut, kanske inte går att ha två fläktar om man kör med fullt antal hdd´s i chassit?
Matar du fläktarna direkt från moderkortet eller från PSU´n

Jag har säkert fler frågor vad det lider.

Postad 20 July 2008 - 22:39

didjital
  • didjital
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
Jag matar fläktarna från PSU. Det finns ju plats för 3 st hdd i chassiet, med min lösning så får jag plats med två. Skulle jag behöva en tredje disk i så skulle jag få sätta fläktarna på utsidan istället. Däremot skulle jag nog låta bli att slänga i för mycket grejer i ett sånt här chassi, det blir helt enkelt för trångt och varmt.. Släng i tre diskar och ett grafikkort och skit i extra kylning så ska du se vad som händer.. härdsmälta gissar jag på. :rolleyes:
När du skaffar komponenter så försök få tag i så svala grejer som möjligt så ska det nog ge sig. Iom att du inte ska köra med ett separat graffakort så slipper du nog en hel del värmeutveckling där med och då kan du nog lätt ha två diskar iaf, kanske tom. tre om du ser till att få ut den varma luften.

Lådan är rätt så perforerad på alla möjliga ställen vilket i och för sig är bra, men det finns ju nackdelar med det också. Man vill ju att luften ska strömma så mycket som möjligt på rätt ställen; dvs. mot cpukylaren samt disk/arna så det gäller att placera disken där den får bäst kylning och kanske också tvinga luften att strömma riktigt. Jag löste det genom att tejpa för vissa öppningar som inte fyllde någon större funktion och att prova mig fram med disken. Det skilde 4-5 grader att ha den placerad på sidan mot att ha den hängande under den optiska enheten för mig. Nu ligger den på stabila 35 grader och det är jag mycket nöjd med. =)

Postad 18 August 2008 - 04:24

cezar
  • cezar
  • Forumräv

• 660 inlägg
  • 0
Tror ni det fungerar med en 2,5" disk för att sedan browsa och spela upp film på den? Blir kanske för trögt om den bara snurrar 5400rpm?
Speciellt HD format kanske.
Annars hade det varit bra för ljudnivån och man skulle iså fall kunna lösa det med någon form av gummiupphängning.

Postad 18 August 2008 - 06:56

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1618 inlägg
  • 0

Tror ni det fungerar med en 2,5" disk för att sedan browsa och spela upp film på den? Blir kanske för trögt om den bara snurrar 5400rpm?
Annars hade det varit bra för ljudnivån och man skulle iså fall kunna lösa det med någon form av gummiupphängning.

Det är absolut inga problem att använda en 5400rpm disk för HD. Betänk att det fungerar över 100 Mbits nätverk som kanske ger max 10 Mbyte/s effektiv överföringshastighet. En 2,5" hårddisk ligger på över 20 Mbyte/s utan problem.

Postad 18 August 2008 - 20:48

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0

Har inte märkt av några problem ännu med hastigheten, skulle vara att det tar några sekunder längre tid att starta datorn och kopiera över stora filer till den, men den är helt tyst istället.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.