Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

EPSON EMP-TW100 för 34K - värt att satsa på?

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 oktober 2002 - 16:03

Unregistered4347e6fd
  • Unregistered4347e6fd
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Hej! Jag har fått en erbjudande om att köpa denna projektor för 34000 - begagnad med rest.garanti,kvitto och 2 timmar på lampan. Inga pixelfel. Är det vär att satsa 34 lakan på en sån projektor eller ska man vänta tills SONY HS10 kommer ut på marknaden?

#2

Postad 30 oktober 2002 - 16:11

Unregisterede3f8bcb4
  • Unregisterede3f8bcb4
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Absolut värt att satsa på Epson:en enligt min mening. HS10:an har ju bl.a. annat ingen inbyggd bildhantering som Epson:en har. Epson:en har ju ett Faroudja chip som är kanon.

#3

Postad 30 oktober 2002 - 16:32

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
TVEKA INTE !!!!!! Slå till innan nån annan gör det !

Hmmm ... kom just på en sak. Det där med lampan skall man ju ta med en nypa salt. Man kan ju nollställa räkneverket, och så kör man den i två timmar ... fast sånt gör man väl inte, eller ... ??

Hur väl känner du säljaren ? Och hur gammal är projektorn ? Om kvittot säger att den t.ex. är köpt i början av året, kan man nog inte lita på lamptimmarna. Och om man fifflar med en sak kanske det finns någon ytterligare orsak till att man vill bli av med den ?

Men nu spekulerar jag bara. Så om allt verkar OK tycker jag att du skall slå till.

Mycket-nöjd-ägare-till-en-TW100

#4

Postad 30 oktober 2002 - 16:36

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Kan vara en riktigt bra deal. Antar att den inte alls är använd eller har den redan fått lampan utbytt? Undrar varför någon säljer den redan? Priset är ju runt 19000:- lägre än utpriset för en ny.

#5

Postad 30 oktober 2002 - 16:56

Unregistered4347e6fd
  • Unregistered4347e6fd
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Kan man verkligen nollställa lamp räkneverket på en modern Epson projektor? [?][:0]

#6

Postad 30 oktober 2002 - 16:58

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

  • 2 129 inlägg
  • 0
Det stämmer att det går att nolla lampans räkneverk men bara i den vanliga menyn.
Men kolla i service menyn ( håll ner HELP-knappen mer är 5 sek ) där kan du se den faktiska
lamp tiden m.m.

#7

Postad 30 oktober 2002 - 17:08

Unregistered4347e6fd
  • Unregistered4347e6fd
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Säljaren befinner sig i Tyskland. Tack för tipset PennyLane och ljudnisse - jag ska ta kontakt med säljaren och be han att han tar en titt i service menyn.

#8

Postad 30 oktober 2002 - 17:10

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Sibfox, ja det går att nollställa lampans räkneverk men jag tror att projektorn håller reda på hur många gånger det är gjort och hur många gånger lampan plockats ur projektorn!

Slå på projektorn och gå in i "About" menyn så ser du lamptiden för aktuell lamapa. Håll ned "Help"-knappen i 3 sekunder så kommer du in i service-menyn, där tror jag du hittar ytterligare information om lampbyten med mera (jag kan kolla nästa gång jag slår på min TW100).

Om du ändå tänkt lägga dryga 30k (i närtid) på en projektor så tycker jag att du skall slå till. TW100 är inte perfekt men den är otroligt allsidig och bekväm. Om du leter efter den perfekta projektorn så kommer du kunna leta i all oändlighet för den finns inte (änne eller för rimliga pengar i alla fall). Även om HS10 skulle prestera bättre än TW100 (vilket jag starkt betvivlar om du inte använder den med en progressiv DVD-spelare, extern bildprocessor eller HTPC) så måste TW100 anses som ett klipp för dryga 30k. Jag betalade 50k och jag anser fortfarande att det var "prisvärt" i förhållande till de alternativ som erbjuds. Glöm inte bort att TW100 finns här och nu med kända brister och styrkor. HS10 är som tomten, finns han, vad får jag och var håller han till före jul? [:)]

#9

Postad 30 oktober 2002 - 17:12

Unregistered4347e6fd
  • Unregistered4347e6fd
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
EmuMannen, tackar för informationen!!! Jag undrar - vilka fel/brister har TW-100 egentligen?

#10

Postad 30 oktober 2002 - 19:20

Unregisteredb401a7ad
  • Unregisteredb401a7ad
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Hej Sibfox!

Ber att få instämma med övriga talare; det låter som en mycket bra deal!

Är själv på väg att köpa en TW-100 (för >50 000 dock...) - har bestämt mig till 99 procent. Den enda brist/nackdel jag har upptäckt är svärtan i bilden. Jämfört med t ex en CRT-projektor, typ Barco, är den riktigt dålig, men den jämförelsen är å andra sidan kanske inte så rättvis; och har du inget att jämföra med (en annan bild precis bredvid) är det garanterat inget som stör!

För övrigt verkar det vara en fantastiskt trevlig maskin, vilket inte minst EmuMannen och Penny Lane har berättat om i en annan tråd i detta forum! [:)]

En stor fördel bildmässigt och kostnadsmässigt är att du slipper lägga pengar på progressive scan i DVD-spelaren - den funktionen får du nämligen på köpet via den inbygga linjedubblaren i projektorn!

/Martin

#11

Postad 30 oktober 2002 - 20:07

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Sibfox
EmuMannen, tackar för informationen!!! Jag undrar - vilka fel/brister har TW-100 egentligen?

Svärtan är bra men inte perfekt, ljudnivån är låg men inte knäpp tyst, linjedubblingen är otroligt bra med min DVD men det finns tillfällen då den missar för visst video-material, den är inte ljudlös i stand by, det är oklart om och hur den fungerar med RGBs...

Som du ser så handlar det om detaljer och liknande problem kommer du att hitta på alla projektorer. Om det är en CRT så är det låg ljusstyrka, konvergenskallibrering, stor, tung och ful... Är den en DLP så är det problem med regnbågar och förgåtergivning eller vita segment i färghjulet etc...

Av alla de projektorer jag sett så är TW100 den bästa kompromiss jag hittat. Den är hyfsat duktig på det mesta och otroligt mångsidig och bekväm. Det är bara att plugga in det mesta från interlaced komposit till RGB via DVI och allt ser riktigt bra ut. Flera av de detaljer jag irriterar mig på hoppas jag kommer åtgärdas med framtida uppgradering av firmware...

För det priset ser jag inte hur du skulle kunna hitta en bättre projektor, för tillfället. Med dagens utveckling så kan jag väl använda min TW100 som bokstöd nästa år! [:)]

#12

Postad 30 oktober 2002 - 20:12

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by MartinE
En stor fördel bildmässigt och kostnadsmässigt är att du slipper lägga pengar på progressive scan i DVD-spelaren - den funktionen får du nämligen på köpet via den inbygga linjedubblaren i projektorn!
Inte bara dvd-spelaren, allt interlaced blir progressivt, analog-tv, digital-tv, vhs, laserdisk, digitalkameran, dv-kameran, tv-spel etc. Tänk dig själv, progressiv, linjedubblad Super NES i 100"! [:)]

#13

Postad 31 oktober 2002 - 10:44

Unregisteredb401a7ad
  • Unregisteredb401a7ad
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by EmuMannen
quote:Originally posted by MartinE
En stor fördel bildmässigt och kostnadsmässigt är att du slipper lägga pengar på progressive scan i DVD-spelaren - den funktionen får du nämligen på köpet via den inbygga linjedubblaren i projektorn!
Inte bara dvd-spelaren, allt interlaced blir progressivt, analog-tv, digital-tv, vhs, laserdisk, digitalkameran, dv-kameran, tv-spel etc. Tänk dig själv, progressiv, linjedubblad Super NES i 100"! [B)]


Där har du en viktig poäng som jag faktiskt inte tänkt på! Himla trevligt!! [:)]

/Martin

#14

Postad 01 november 2002 - 09:01

Unregistered4347e6fd
  • Unregistered4347e6fd
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Jag har också fått ett annat erbjudande - köpa en Marantz VP12-S1 för cirka 50 papp. VILL HA!

#15

Postad 01 november 2002 - 09:10

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Då fattas det bara en Barco Cine 9 för cirka 70 papp då! [;)]

#16

Postad 01 november 2002 - 09:32

Unregistered4347e6fd
  • Unregistered4347e6fd
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Jepp, har man alla tre så är man "set for life"! Jag har redan besämt mig för att köpa Epson Tw-100 (och skickat pengar till säljaren), men Marantz projektorn ser onekligen lockande ut!

#17

Postad 01 november 2002 - 11:49

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Lite nyfiken är man ju trots allt !!

Hur kan man "bli erbjuden att köpa en TW100 för 34.000" ? Och från Tyskland !? Antar att du själv varit ute och snokat på nätet ?

Du kan väl avslöja lite mer ? Vem säljer till det priset ? Och finns det fler exemplar ?

Hoppas i alla fall att allt går bra, och att du får en felfri, fungerande projektor. Precis som EmuMannen konstaterat i en annan tråd, så är det här med storbild oerhört beroendeframkallande. Faktum är att det blivit väldigt lite tittande på "vanlig TV", sedan jag fick min nerfällningsbara (25 sekunder !!) MDF på plats. Kan ju bli någon nyhetssnutt - annars är det storbild som gäller !

#18

Postad 01 november 2002 - 14:40

preacher
  • preacher
  • Ont Geni

  • 1 238 inlägg
  • 0
Flyttad till vårt nya forum - [url="http://"https://www.minhembio.com/forum/forum.asp?FORUM_ID=24"]Projektorer[/url]!

#19

Postad 01 november 2002 - 15:10

Unregistered4347e6fd
  • Unregistered4347e6fd
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Tyvärr, det finns inga fler exemplar :-( Blev tipsat av en bekant som bor i Tyskland, som i sin tur kände en kille som skulle sälja sin Epson TW-100.
Just nu äger jag en Sony HS1 SVGA projektor - tycker att den är helt Ok, men har alltid velat ha en 16:9 projektor. .. Hmm,tror ni att 50000 är ett bra pris för en VP12-S1?

#20

Postad 01 november 2002 - 16:38

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Köp inte en DLP osedd ( Marantzen )!!
Du måste kolla så att du själv får se hur du upplever regnbågseffekterna!

Naturligtvis bör man ju inte köpa nånting osett men med LCD vet jag ialla fall att det inte finns nån risk att jag blir illamående efter 15 minuter. [;)]

Mattias.

#21

Postad 01 november 2002 - 16:54

Unregisteredba9a5baf
  • Unregisteredba9a5baf
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Sibfox, jag tycker att bägge alternativen låter mycket bra. Jag har iofs bara sett Marantzen och den är den bästa digitala projector jag någonsin sett (om än långt ifrån en bra CRT). Jag tolkar det som att priset 50k är för en begagnad?

När du bestämmt dig så är jag intresserad av "den andra" projektorn oavsett vilken av de två det är, maila mig på [email protected]

/Mvh Niklas

#22

Postad 08 februari 2003 - 18:10

Unregistered7beba3c7
  • Unregistered7beba3c7
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
tveka inte..



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.