Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Jämförbara systemkameror

52 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 August 2008 - 13:35

ottoangel
  • ottoangel
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Skulle vara intressant med en uppspaltning av vilka olika systemkameror som är jämförbara med varandra. Alltså de modeller som enligt tillverkare, tester och användare är tänkta att vara jämförbara med varandra. Inte nödvändigtvis prismässigt för jag antar att de ändå kommer att hamna i ungefär samma prisklasser. Kanske även ska ha med tidpunkten den släpptes. Som det är nu finns det hur många som helst och vissa är gamla modeller som fortfarande är kvar vilket skapar lite kaos åtminstone för de som inte är så insatta. Vet inte om detta redan är gjort eller om man ska ha koll men det känns som många frågar om vilken kamera de ska köpa och folk radar upp en massa modeller om och om igen.

Vill man kan man ju ha med en sektion med objektiv med mera.

Något liknande detta:
Klass 1
AAAAA D1 - 2007
BBBBB D20 - 2008
CCCC 500D - 2008

Klass 2
osv osv

Postad 27 August 2008 - 18:07

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Enligt Bonniers Digital Foto som testat flera kameror i sista numret så ligger tex Sony A300 likvärdigt i bildkvalitet som Canon 40D. . Men för då ett pris lååååångt under Canonen... Nikon D80 med flera var med i testjämförelsen också..Hur dom hamnade vet jag inte.. Mer än att dom inte vann testen då..

Sonyn var vinnaren..Och då dom tog med priserna förutom rena testen så var Sonyn inget snack om saken den var den solklara vinnaren tydligen.. Även erfarna fotografer som varit med var tydligen impande..

Och jag tror dom då jag själv haft äran och glädjen att fått jämföra min Sony A300 med än dyrare Canon modell än 40D.. Så jämt med 40D låter rätt trovärdigt i mina ögon sett utan att veta eller läst testen själv ännu.....Såvida inte 40D skall vara en bättre kamera än en Eos 5D vilket jag starkt betvivlar iofs. Men jag kan ha fel. Det har hänt förr nån gång ju.. :) ..

Eos 5 D hade dessutom fin optik jag önskar jag haft också och inte bara vanlig kitoptik samt mitt Minolta 24-105..Jhans zoomobjektiv asså.. bara åsynen av det gör att man vill ha ha ha ha ..hehe.....Har till o med en liten bild på evenemangets vinnare här på vår kameratest i hemmiljö.... Samt vinnaren i fickkameraklassen vi också testade med fyra eller 5 olika småkameror syns där lite i bakgrunden....Hehe. Här görs saker ordentligt som sagt. Inga halvmesyrer inte.. Samt då även bild er av min Sony som kom hedervärt tvåa med liten marginal mot den feta Canonen i värsta tänkbara ljusförhållanden egentligen som först.... Jäkla skoj hade vi skall även sägas då vi satt och kröp runt inne i bilderna och kollade brus...Samt detajer osv.. Och detta gjorde mig oerhört glad trotts Sonyn blev hedervärd två. För jag visste efter detta jag har en mycket bra kamera...Värd att bygga vidare på dessutom utan vara orolig för kamerans kvaliteter..

Så har du lite jämföranden ifrån verkligheten också med vanliga "Hifityper" som testare.. :P

Bifogad fil(er)

Postad 27 August 2008 - 20:14

ottoangel
  • ottoangel
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
hmm okej låter vettigt men man blev inte mycket klokare ;-)
Om man säger så här då stoppa in de modeller som passar in från andra tillverkare ;-)

Klass 1
Canon EOS 5D
Nikon
Pentax
Sony
Olympus

Klass 2
Canon EOS 50D
Nikon
Pentax
Sony
Olympus

Klass 2 (förra generationen)
Canon EOS 40D
Nikon
Pentax
Sony
Olympus

Klass 3
Canon EOS 450D
Nikon
Pentax
Sony
Olympus

Klass 3 (förra generationen)
Canon EOS 400D
Nikon
Pentax
Sony
Olympus

Klass 4
Canon EOS 1000D
Nikon
Pentax
Sony
Olympus

Postad 27 August 2008 - 20:16

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Fin kamera du har där mayro. :) :P

Postad 27 August 2008 - 20:29

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0

Fin kamera du har där mayro. :) :D

Japp håller med, 5D'n är riktigt snygg..! :P

Sorry, men du bjöd på den.. :angry: ;)

Postad 27 August 2008 - 20:47

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0

hmm okej låter vettigt men man blev inte mycket klokare ;-)
Om man säger så här då stoppa in de modeller som passar in från andra tillverkare ;-)

Klass 1
Canon EOS 5D
Nikon
Pentax
Sony
Olympus

Klass 2
Canon EOS 50D
Nikon
Pentax
Sony
Olympus

Klass 2 (förra generationen)
Canon EOS 40D
Nikon
Pentax
Sony
Olympus

Klass 3
Canon EOS 450D
Nikon
Pentax
Sony
Olympus

Klass 3 (förra generationen)
Canon EOS 400D
Nikon
Pentax
Sony
Olympus

Klass 4
Canon EOS 1000D
Nikon
Pentax
Sony
Olympus

Nja, jag ser det mer som att tex typ alla Canon EOS xxxD hör till samma gäng och xxD till annat men att sätta dem mot andra märken kan kanske bli svårt, tex en viss kamera kanske hamnar i ett segment som är mitt emellan tex xxxD och xxD och vem ska bedömma det?

Postad 27 August 2008 - 21:52

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0
Systemkameror brukar väl oftast gruppindelas efter prisklass och jämföras därefter, eller har jag fel?
Dock så har ju många kameror vissa enskilda egenskaper som i ett slags utbrytningsförsök vill bli jämförda långt utöver alla prisgränser, men haltar då ofta totalt sett intrycksmässigt...tycker jag mig märka iaf. ;)
Det skiljer naturligtvis från person till person exakt vad som värdesätts högst, vilket gör en "defenitiv" gruppindelning mycket svår.

Redigerat av Velodynamic, 27 August 2008 - 21:55.

Postad 27 August 2008 - 22:01

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Produkterna riktar sig till en viss grupp direkt när de lanseras. De behöver inte nödvändigtvis vara likvärdiga på alla plan, men funktions- och prestandamässigt så är de inriktade till en viss typ av grupp.

--------------------------------------------
Basklass:
Canon EOS 1000D
Nikon D40/D40x/D60
Olypmus E-410/E-420
(Sony Alpha DSLR-A200/A300)

Amatör/mellanklass:
Canon EOS 400D/450D
Nikon D80/D90
Olympus E-510/E-520
Pentax K200D
Sony Alpha DSLR-A200/A300/A350

Semi-proklass:
Canon EOS 40D/50D
Nikon D300
Olympus E-3
Pentax K20D
Sony Alpha DSLR-A700

Proffsklass 1:
Canon EOS 5D
Nikon D700

Proffsklass 2:
Canon EOS 1Ds/1D Mark III
Nikon D3
--------------------------------------------

Hur jämförbara de är kommer det alltid finnas några som har åsikter om, men de här kamerorna riktar sig till ungefär samma målgrupp.

Redigerat av Joakim, 27 August 2008 - 22:07.

Postad 27 August 2008 - 23:14

ottoangel
  • ottoangel
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Perfekt Joakim. Det är så klart alltid svårt att kategorisera de olika kamerorna och som redan nämnts vem ska egentligen bestämma? Får vi dock bara fundera lite fram och tillbaka hittar vi nog en vettig plats till var och en. Tror att en sådan här lista är rätt så vettig för alla nybörjare. Vill man kan man efterhand komplettera med för och nackdelar och så vidare. Jag är medveten om att alla kameror redan finns med på prisjakt men om man t ex soreterar efter pris så blir det ju kaos i stort sett. Svårt att veta vad som är vad, finns ju så många modeller, både nya och gamla. Tycker att en sådan här lista borde vara klistrad, skulle själv uppskattat något liknande i början. Hade sluppit kolla igenom tusen kameror och funderat på vilka som är nya och vilka som är gamla med mera.

Postad 27 August 2008 - 23:30

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Värt att nämna är att Prisjakt anger när produkten lanserades. Den egenskapen bör vara ifylld för i stort sett samtliga systemkameror. Det är till och med möjligt att filtrera på den egenskapen om man expanderar sökkriteriesmenyn.

Personligen är jag osäker på nyttan i en sådan här lista när man står inför valet mellan olika kameror. Jag tycker hellre att man ska använda Prisjakt och filtrera på de egenskaper man värdesätter. Exempelvis maximalt pris, ej äldre än 1-2 år, etc. etc.

Postad 27 August 2008 - 23:50

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Håller nog med dig Joakim förutom att Sonysarna i startserien hänger där lite emellan även Mellanklassen uppåt delvis och går in även ett snäpp i semi...Så Sonykamrorna är lite svårplacerade mer exakt i klassera då dom är så breda flytande över flera gränser.. priser i startnivårnas nivå. medans det är den ända samhörigheten dom har med rena entrykamror . Placeringen är väl egentligen att bedöma såsom mallanklassare.. men med kapacitet/funktion upp delar av semi.. Inte helt. Men till delar..Den liknar mer en 2/3 semi än en startkamera..Så anser jag..

Medans 40D är liknande att den tillhör semi fast den går neråt i mellanklassen också och inte är en ren 100% semikamera ,, Utan med "drag" av mellanklass över sig.. En del av priset för den är vilket jag tror få säger emot kostnaden att den heter just Canon .. Märke kostar kr vilket man säkert sett då man handlar jeans för att ta en jämförelse......

Nikons hela startserie är mycket riktigt enligt mitt tycke endast rena Entrylevelkameror ...

Så i stora drag anser jag dig Joakim skriva ut listan din så nära två olika personer kan komma utan känna varandra eller ens talat med varandra i bedömningen om var dom olika kamerorna ligger varandras likar.. Det är enbart egentligen petimeterskillnader där.. Eller kalla det noteringar..

Så med mina noteringar här "köper jag " din lista såsom även min som helhet..Med begränsningen att jag inget kan om olympus alls egentligen tyvärr...

Och sedan hoppas man ju andra skall klara att börja ge lite fight även i toppen där två är alldeles för lite för sporra marknaden ge tillbaks rätt valuta per krona då dom i stort sett delat upp marknaden. Så hoppas fler gör entré i toppskickten..Sony tror jag kommer göra detta inom snar framtid.. Så med lite flyt ger det andra den hjälp som behövs för att bryta en marknad som ingen svag aktör troligen kan orka rucka på. Där krävs stora muskler för med ren power bara gasa rakt in med kraft.. Där behövs mer fight..Så kanske vi med mindre plånböcker kan en dag få en FF kamera också för rätt pengar..... Så mer konkurens vore kanonbra där i toppen ..För alla oavsett märke vi konsumenter sedan väljer tjanar på det...

Mvh
Tobbe.

Postad 27 August 2008 - 23:53

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0

Japp håller med, 5D'n är riktigt snygg..! ;)

Sorry, men du bjöd på den.. :D :)

;) :)

Postad 28 August 2008 - 00:16

ottoangel
  • ottoangel
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Förvisso kan man filtrera och hålla på men till slut kommer ändå folk att gå in på forumet och börja fråga om för och nackdelar. Skulle jag själv köpa en kamera hade jag inte bara litat på de tillverkaruppgifter som dyker upp i prisjakt utan hade själv kollat recensioner och forum. Då hade jag personligen tyckt det var smidigt med en redan färdig lista så man slapp fråga de enklaste frågorna som alla redan ställt.

Postad 28 August 2008 - 00:25

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0

Förvisso kan man filtrera och hålla på men till slut kommer ändå folk att gå in på forumet och börja fråga om för och nackdelar. Skulle jag själv köpa en kamera hade jag inte bara litat på de tillverkaruppgifter som dyker upp i prisjakt utan hade själv kollat recensioner och forum. Då hade jag personligen tyckt det var smidigt med en redan färdig lista så man slapp fråga de enklaste frågorna som alla redan ställt.

Då har vi ju inget att tjata om med varandra ju .. Så det är bra om folk startar frågor hela tiden ju.. Se det possetivt...

Dessutom har prisjakt gjort siten riktigt seriös så man nu kan söka på grundkriterier man absolut vill ha så kommer alternativ fram som har den rena tekniken man vill ha som bas.. Och undrar man sedan så.. Vips så kommer personen in med frågor och vi får igen ha lite skoj trevlig märkesboxning med små leenden och humor hängande där.. ;)

Postad 28 August 2008 - 05:41

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
;)

Hörru jag bjuder så gärna. Dessutom är Canon EOS 5D riktigt snygg även om jag kanske inte riktigt tänkte på den just då :D

Sedan tycker jag att Joakims lista verkar klart vettig även om jag inte har kollat in alla kameror sådär jättemycket. Ex Pentax är lite otrampad mark för mig. Jag har ägt tre Nikon samt en Minolta själv. Min far har en Canon och jag fingrade mycket på Olympus 510/520 eftersom den verkade ha det mesta av vad jag är ute efter. En sådan äger en av mina grannar också så jag har fått "provskjuta" den lite ;)

Fortfarande är det min ståndpunkt att alla dom kända märkena har bra kameror i varje prisklass och det handlar mycket om ergonomi, känsla och funktion när man väljer.

Redigerat av waconda, 28 August 2008 - 05:47.

Postad 28 August 2008 - 08:15

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
Håller med om Joakims indelning till 99%. Kanske ska Nikon D80/D90 upp ett halvt steg men det finns ju inget sånt.. ;)
Just Canon och Nikon verkar aldrig ligga helt i samma klass. Mera med halvklasser enl. 1000D < D60 < 450D < D80 < 40D < D300.

Postad 28 August 2008 - 08:58

ottoangel
  • ottoangel
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Jo det är ju just de där halva stegen som gör att det blir svårt att veta vilken kamera som är någorlunda jämförbar med en annan. Men visst prisjakt gör att man får fram en massa info med, kändes bara smidigt med en lista. Jag tycker redan nu att man får en bättre överblick med Joakims lista. Jag gillar listor ;-)

Även om ingen vill klistra den så kan ni ändå få fortsätta att fylla i denna lista ;-) Kanske någon har åsikter om vilka objektiv man bör skaffa i stället för kitobjektiven?

Postad 28 August 2008 - 10:39

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Fördelen med Joakims lista är att den innehåller inge Bias utan förhåller sig märkesneutral..Extremt snyggt jobbat Joakim!!

Att sedan några kameror går lite emellan grämserna är ju naturliga följder... Så exakt som fler nu skriver så är sådant noterbart samt sidoupplysande ..

En annan sak som Joakims lista påvisar är att proffs-testerna inte tar liknande ståndpungter vart kamerorna ligger som vi användare tydligen är rätt ense om... Där är en lustiger sak egentligen..

Samt förvånande nog då listan visas är att vi olika användare tydligen är rätt eniga för en gång skull med endast marginella skillnader.. För jag kan nog tex också dela uppfattningen att Nikon D80 är lite in på Semi men tillhör mellanklassen som huvudfåra..

Så detta var en rolig givande topic måste jag säga. Tills nu den bästa jag sett inom kamera snack någonstans...

Sådant här gillar jag starkt.. Informativt och äntligen aggerar vi som konsumenter tillsammans .......

Postad 28 August 2008 - 11:31

professorB
  • professorB
  • Beroende

• 1297 inlägg
  • 0
Det är klart att det finns olika prisklasser att ta hänsyn till me kanske det också skall tas hänsyn till vikten. Som jag ser det finns det fyra klasser. Jag tar Nikon bara för enkelhets skull:
lätta: D60 som man kan bära med sig alltid utan större besvär
mellantunga: D80/90 som med viss möda kan åka med för det mesta
tung: D300/D700 som man är tveksam till att ta med om man inte vet att man skall använda den
och
mycket tung (inbyggt vertikalgrepp): D3 som bara proffs använder

Sen är det ju så att dessa är insaxade mellan motsvarande Canon för att de alla skall ha en egen klass och därmed kännas unika och bästa köp. Supernaut77s lista lite expanderad ger
1000D<D60<450D<D90<50D<300D<5D<D700<?<D3<1Dsmrk3
och alltså tio-elva klasser. Inte lätt att få någon enkel grupptillhörighet för andra tillverkare med detta system. Smart av Canon/Nikon...

/ProfessorB

Postad 28 August 2008 - 16:33

ottoangel
  • ottoangel
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
mayro - kul att jag har skapat en sån fruktansvärt rolig tråd och enat oss alla ;-)
ProfessorB - det är som vanligt produkter som hamnar lite mitt emellan. Det är det som har gjort att det har blivit ännu svårare som konsument att veta vilken kamera som är jämförbar med de andra. Antagligen är det som du säger tillverkarna som har funderat ut att det är bäst att det är så.

Hur som helst tycker jag det har blivit lite klarare och det är kul att de flesta för en gångs skull håller med varandra ;-)

Postad 29 August 2008 - 15:02

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0
Jag håller med Proffessorn om att det finns 4 olika klasser av systemkameror, och där det är kamerornas egenskaper som avgör vilken klass de tillhör. Här är några av egenskapern i de olika klasserna som jag tycker är avgörande.

Proffs:
Högsta möjliga byggkvalitet och prestanda.
2 inmatningshjul/rattar
Visar 100% av bilden i optiska sökaren
Utbytbara sökarskivor
Spot-mätning
Många avancerade tillbehör i proffsklass
Batterigrepp oftast inbyggt
ISO, vitbalans, AF-läge, ljusmätning måste nås via direktknappar
Saknar oftast inbyggd blixt

Typisk kamera: Nikon D3

Semi-pro:
Lite lägre prestanda och byggkvalitet, men annars kan många egenskper vara snarlika de i proffsklassen
2 inmatningsrattar/hjul
Visar inte riktigt hela sökaren
Utbytbara sökarskivor ett plus
Motivprogram onödigt
Spot-mätning
ISO, vitbalans, AF-läge, ljusmätning måste nås via direktknappar
Manuellt uppfälld blixt ett måste

Typisk kamera: Nikon D300

Entusiast:
Prestanda och byggkvalitet inte avgörande
2 inmatningrattar/hjul nästan ett måste
Visar mindre av sökaren
Utbytbara sökarskivor inte avgörande
Motivprogram inte ett måste
Spot-mätning ett stort plus
ISO, vitbalans, AF-läge, ljusmätning nås oftast via direktknappar
Manuellt uppfälld blixt ett plus

Typisk kamera: Nikon D90

Amatör:
Prestanda ingen avgörande egenskap
Endast ett inmatninghjul/ratt
Motivprogram
Små sökare
ISO, vitbalans, AF-läge, ljusmätning nås oftast bara via meny
Automatiskt uppfälld blixt

Typisk kamera: Nikon D60

Nu har jag säkert glömt många egenskaper som bör räknas upp i de olika klasserna, men jag tror det är bättre att specifisera egenskaperna först för att sen fylla på med kameror och se vilka som platsar i vilka klasser.

Postad 30 August 2008 - 19:15

ottoangel
  • ottoangel
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Det känns som genomtänkta egenskaper för de olika klasserna. Nu rill den spännande frågan, kommer detta att p ånågot vis ändra Joakims lista?

Postad 30 August 2008 - 20:42

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Anser det blir fel med den typen av funktionslista... För om man på en Sony A300 vilket ju gäller även A200 trycker på en knapp med tummen ställer man slutaren på hjulet. Släpper man knappen med tummen så ställer man bländaren. Exakt lika lätthanterligt som två hjul att snurra på. Därmed faller den saken direkt som påvisande av en slags funktionsmetodklassifiering att det är två hjul....Detta utan menyval .. Ev samt Iso tillgången sker också via direktknapp på en Sony..... Så skulle man gå efter funktioner skulle verkligen man måste ha mellanlägen utan tvekan för inte direkt bättre kameror som Sony (och även andra tror jag) skulle få ett rasande avdrag mot dom rena entrylevelkameror som tex Nikon har i sin entryserie.. Samt.. Dessutom skulle detta medföra ytterligare problem då kameror ju bedömms utifrån Husen vad dom innehar som funktioner... Optiken är en annan sak.. Därmed skulle både Canon samt Nikon råka förbaskat illa ut då dom ej har stabilisering såsom stadard.. Utan det är tillval via optiken. Nikon har ju inte ens Af som standard i sina entrylameror dom säljer.. Listan skulle bli extremt svåröverblickad samt krånglig ..

Så den typen av lista skulle rent bli misskrediterande för Nikon som togs som exempelmärke för funktionslista i stället för en rakt av indelning mer generellt generöst sett som Joakim spaltade upp....... Där listan inte tar hänsyn dom viktiga funktioner som en del kameror saknar i husen.. Utan förutsäötter kamerorna har rätt utrusningsnivå då dom placeras in i listan mer generellt sett..

Jag håller Joakims mer genrella lista som fördömlig i sin enkelhet och ända informativ... Det mer finstilta får vi medlemmar ju något skoj att upplysa sedan dom undrande om..

Postad 31 August 2008 - 18:16

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Jag kan hålla med om att Nikon ofta har kameror som är 1,5-klassare. Så har det varit från start; Nikon har ofta fyllt tomrummen som Canon har lämnat och det ända sedan lanseringen av EOS 300D (och Nikon D70). Lite dyrare, lite mer kamera. Ser man tillbaka så har klassindelningen varit ungefär densamma. Canon släpper D60 (10D,20D,30D,40D,50D), Nikon släpper D100 (D200,D300). Canon släpper 300D (350D,400D,450D), Nikon släpper D70 (D70s,D80,D90). O.s.v. De må skilja sig på flera plan, men de är direkta konkurrerande modeller och riktade till ungefär samma målgrupp. Man kan ju nästan misstänka att de har gjort upp om att dela på marknaden där de både är aktiva :)

Jag tror att listan jag gjorde är så ungefärlig det går att vara utan att gå in på för mycket detaljer eller få för många klasser. Går man djupare så börjar det handla om smak, tycke och behov hos konsumenten och olika inriktingar som varje enskild tillverkare har valt.

En sån här lista tror jag mest att nya DSLR-användare har nytta av. Erfarna fotografer är i regel väldigt medvetna om vad de behöver i prestanda- och funktionsväg och de utgår från sina behov snarare än klassindelningen när de väljer en kamera. En ny användare är inte lika krävande på så sätt, och just därför tycker jag att en lista som denna inte behöver utgå från kamerornas specifika egenskaper.

Postad 31 August 2008 - 22:05

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0

Anser det blir fel med den typen av funktionslista... För om man på en Sony A300 vilket ju gäller även A200 trycker på en knapp med tummen ställer man slutaren på hjulet. Släpper man knappen med tummen så ställer man bländaren. Exakt lika lätthanterligt som två hjul att snurra på.

Så funkar det mig veterligen på alla systemkameror med endast ett hjul. Kan dock inte hålla med om att det fungerar lika bra som med två rattar eftersom det blir klart fler begränsningar i handhavandet med ett hjul.
Tex så kan inte kameror med ett hjul erbjuda lika flexibelt Program-läge. På Sony A300 tror jag man måste ner i meny för att kunna styra bländaren istället för slutartid i Program-läget. På Sony A700 kan du styra båda med hjälp av de två hjulen. Men det finns många andra funktioner i kameran som blir mycket smidigare att styra med två hjul.

Har man vant sig med två rattar så känns det väldigt primitivt att använda en kamera med bara en ratt.

Givetvis finns det vissa nivåskillnader i de olika klasserna, tex kan man säga att Sony A350 är en avancerad amatörkamera och Nikon D60 är en enkel amatörkamera. Men jag tycker ändå det är viktigt att man är restriktiv i hur klassar kamerorna för annars så kommer klassningen mer eller mindre sakna värde. Som Pentaxägare tycker jag inte att Pentax K20D kan klassas som semi-pro eftersom den saknar prestandan som semi-pro kameror bör ha utan bör istället klassas som entusiastkamera. Pentax K200D är en typisk amatörkamera om än mer funktionsfylld och gjord för att klara tuffare förhållanden än Nikon D60.

Postad 01 September 2008 - 20:24

ottoangel
  • ottoangel
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Som sagts innan, de som har koll på sina kameror har inget större behov av en lista men nybörjarna har nytta av den. Även om man inte köper en EOS 1D som nybörjare kanske det kan vara kul att se vilka kameror som hör hemma var.

Detaljer och olika funktioner är som sagt smaksaker. Kan hålla med om att två hjul är smidigt dock :-)

Postad 01 September 2008 - 21:04

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
just Nikon o Canons uppdelning av marknaden är deras akileshäl idag då andra tillverkar inte bryr sig om Canon/Nikongränserna utan gör egna race..

Postad 02 September 2008 - 21:56

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

• 1960 inlägg
  • 0

Som Pentaxägare tycker jag inte att Pentax K20D kan klassas som semi-pro eftersom den saknar prestandan som semi-pro kameror bör ha utan bör istället klassas som entusiastkamera.

Jag skulle vilja veta på vilka grunder du inte anser att Pentax/ Samsung är någon semi-pro(entusiast) modell?

Redigerat av Joakim, 03 September 2008 - 11:49.
Lade till citat

Postad 02 September 2008 - 23:02

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0
Det jag främst tycker Pentax/Samsungs kameror saknar för att platsa i semi-pro klassen är hastigheten, tex tycker jag minimikrav för en semi-pro idag ska vara kapacitet på 5 bps.

Men det är absolut inget fel på Pentax/Samsungs kameror, och själv är enormt nöjd över min K10D. men i mitt tycke tillhör de entusiastklassen.

Ang. isoknapp på K20D (och K10D vill jag minnas) så verkar inte många recencenter hitta den. Kanske för att det står OK på den?

Angående OK/ISO knappen så är det ett bevis på hur genomtänkta lösninga Pentax kommer med, varför lägga till en extra knapp när det redan finns en outnyttjad knapp som dessutom är centralt placerad på kameran?

Redigerat av Unregistered05a7d42c, 03 September 2008 - 11:46.
Lade till citat

Postad 03 September 2008 - 06:16

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

• 1960 inlägg
  • 0
Hmm..
entusiast och semi-pro är samma för mig eller så kanske man skall säga att de enda semi-pro kamerorna börjar vid EOS 5D och D700. d300, a700 k20D och Eos 40D/ 50D riktar sig ju till glada amatörer med foto som kanske sin främsta hobby, vilket de lägger ner mkt tid och pengar på.

Att haka upp sig på en sak som hastigheten i b/s är bara typiskt teknikbajseri och har enligt mig inget med att göra om kameran är i en viss klass eller inte det beror ju på vad du skall använda kameran till.
Självfallet är k20D en kamera som är i samma klass som a700, d300 och EOS 40D/ 50D och som spelar på samma marknad som dem, dock har den en svaghet och det är att den är inte lika snabb i b/s. Men att haka upp sig på just en sådan "svår" feature är som att säga att jag anser inte att kameror under 14megpixel är en semiproffskamera.

Redigerat av Drey123, 03 September 2008 - 06:43.

Postad 03 September 2008 - 06:43

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0
För mig är skillnaden mellan entusiast och semi-pro till stor del just prestandan, en entusiastkamera är något som är lämpad för avancerade amatörer som vill ha en riktigt avancerad kamera. Semi-pro kamerorna ska även kunna tillfredställan behoven hos pro fotografer för de gånger de inte behöver släpa med sig sin stora och klumpiga pro kamera, och ska då även vara tillräckligt snabb för sportfotografer. I mitt tycke är Canon 5D idag en entusiastkamera, men när den kom för 3 år sen kunde den räknas som en semi-pro kamera. Utvecklingen går fort och behoven ökas med tiden. Uppföljaren till 5D lär dock ha rejält ökad prestandan ökad att den kan räknas som semi-pro.

För mig har det ingen som helst betydelse vilket klass min kamera tillhör, det som har någon betydelse är att den täcker in mina behov, vilket Pentax K10D gör med råge.

Redigerat av Unregistered05a7d42c, 03 September 2008 - 06:45.

Postad 03 September 2008 - 06:47

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

• 1960 inlägg
  • 0
Jag förstår då inte varför inte k20D skulle uppfylla kraven för en proffsfotograf?
det beror ju helt på vad proffsfotografen tycker om att fota.
Det kanske inte är valet för en som just tycker om att foto sport, men kanske valet för en landskapsfotograf.

Jag skulle nog vilja säga att EOS 5D är en nybörjarkamera idag. t om 450 tar mer bilder i sek.

Redigerat av Drey123, 03 September 2008 - 06:50.

Postad 03 September 2008 - 07:26

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0

Jag förstår då inte varför inte k20D skulle uppfylla kraven för en proffsfotograf?
det beror ju helt på vad proffsfotografen tycker om att fota.

Det är ju det jag säger, till vilken klass kameran tillhör har ingen betydelse, det som har betydelse är att kameran täcker in dina behov. Fast det är ju inte alltid en proffsfotograf helt kan välja vad de ska fotografera, till skillnad från oss som har foto som hobby. Så därför behöver de oftast en kamera som kan täcka in alla typer av fotografering.

Postad 03 September 2008 - 07:51

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

• 1960 inlägg
  • 0
Fotografer som har det som yrke nischar sig ofta.

Postad 03 September 2008 - 08:59

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0
Finns väl en hel del som talar emot Pentax K20D som proffskamera. Den är ju inte i närheten av exempelvis Canon 5D när det gäller upplösning (fullformat jfm APS-C), ISO-prestanda m.m.

Jag tvivlar inte det minsta på att Pentax K20D kan leverera motsvarande bildkvalitet jfm Canon 5D vid låga ISO-tal och stora bländare. Men jämför inte fullformat mot APS-C. När det gäller reklamfoto, produktbilder m.m. så vill man ha bättre prylar. Annars duger ju en Nikon D60 minst lika bra som en Pentax K20D. Fotar man i studio, så är det trots allt manuella inställningar som gäller.

Postad 03 September 2008 - 10:09

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

• 1960 inlägg
  • 0
K20D är ingen proffskamera och har inte intentionerna till att vara det heller lika så är fallet för EOS 50D, D300 och A700 eller Olympus E-3, de vänder sig till avancerade glada amatörer som har foto som sin största hobby.

Postad 03 September 2008 - 11:09

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1697 inlägg
  • 0

K20D är ingen proffskamera och har inte intentionerna till att vara det heller lika så är fallet för EOS 50D, D300 och A700 eller Olympus E-3, de vänder sig till avancerade glada amatörer som har foto som sin största hobby.

Hmm er ikke sikker på kamera producenterne er enige med dig, fx Olympus:

E-3 är namnet på Olympus nya professionella digitala SLR-kamera. Den har världens snabbaste autofokus tack vare nya Supersonic Wave Drive. Kameran har dessutom allt övrigt som den professionella fotografen önskar sig: Live View på LCD monitorn, en högkvalitativ 10 Megapixel High Speed Live MOS-sensor, väderskyddat kamerahus, marknadens ledande dammskyddssystem - Supersonic Wave Filter och en 2.5’’ vinklingsbar HyperCrystal LCD. Lägg till marknadens mest effektiva inbyggda bildstabilisator som kompenserar hela 5 bländarsteg, och du får en professionell kamera som du kan lita på ger dig vad du vill ha - oavsett fotograferingssituation.

Samme med Nikon:

D700
En kompakt och robust professionell D-SLR-kamera i FX-format med en högkänslig CMOS-sensor på 12,1 megapixel, ISO-område 200–6400 (utökningsbart), bildbearbetningssystemet EXPEED och serietagning med 5 bps. Portabel och robust, och redo för oväntade fototillfällen.

D300
En ny klass med kompakta professionella SLR-kameror med 12,3 megapixel CMOS-sensor; 6 bps vid seriefotografering; utvidgningsbart ISO-intervall på mellan 200 och 3 200 och EXPEED bildbehandlingsmotor. Fantastiska prestanda för proffs som behöver hålla sig inom en budget.

Samme med Pentax:

Ny professionell kamera för fotoentusiasten Pentax K20D

* Ny CMOS sensor på 14,6 MP
* PENTAX unika skakreducering inbyggd i kamerahuset
* "Live View"-funktion
* "Dynanic Range expansion" ger bättre kontrastomfång
* Flera olika dammborttagningsfunktioner
* Extra tätad mot vatten
* 3 bilder/sek
* "Burst"-läge med 21 b/s (1,6 MP)
* 2.7 LCD skärm

PENTAX går nu ett steg vidare och lanserar K20D med 14,6 MP kombinerat med vår helt nyutvecklade CMOS sensor och som tillsammans med PRIME Imaging engine ger dig verklighetstrogna bilder med utomordentlig skärpa och balans.

Det flexibla exponeringssystemet ger dig möjlighet att antingen använda Hyper-funktionen (Program eller Manuell), Känslighetsautomatiken eller Tids / Bländarautomatiken. Detta ger dig möjlighet att fånga ditt motiv på ett säkrare, bättre och trognare sätt.

Pentaprisma i sökaren som ger dig en 95% bildvinkel. 11 punkts AF med det sofistikerade SAFOX VIII systemet.

Kraftfullt batteri som ger dig upp till 740 bilder vilket är mer än 50% mera än jämförbara konventionella batterier.

Titta närmare på denna mycket efterfrågade nyhet hos t ex våra PENTAX Premium centre's.

Dog modsiger den sig selv lidt med "Ny professionell kamera för fotoentusiasten". Sony og Canon's stod der ikke noget med professioniel på deres respektive sider.

Postad 03 September 2008 - 12:06

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0

Dog modsiger den sig selv lidt med "Ny professionell kamera för fotoentusiasten". Sony og Canon's stod der ikke noget med professioniel på deres respektive sider.

Det visar hur lite Pentax Sverige vet om sina produkter och det är kanske lika bra att de läggs ner.
De lyckades bättre i pressmeddelanden när K20D kom. http://www.pentax.se...&...se&news=545

Postad 03 September 2008 - 12:54

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Pentax K20D lanserades som en direkt konkurrent till 40D, D300, E-3 och A700, och de ligger alla i semi-pro-klassen. K20D är helt enkelt en semi-pro-kamera som saknar snabb sekvenstagning. Det är inget ovanligt att man lanserar en proffsig kamera som inriktar sig mer på bildkvalitet och mindre på hastighet, och K20D är uppenbarligen en sådan kamera med sin höga upplösning och dess försök till god ISO-prestanda.

Likadant var och är det med Canons 5D. När den lanserades var den inte snabbare än lägre prissatta modeller, den satsade helt och hållet på god bildkvalitet. En område den får godkänt på än idag (även om den trogligen ersätts av en ny välbehövlig modell nu i september). Det är och var en kompaktare variant av deras proffskamera, precis som Nikons D700 idag är en kompaktare variant av deras aktuella proffskamera. Semi-pro eller proffsklass kan man ju diskutera, det är det gapet den täcker egentligen, men definitivt någonstans där och inte lägre. 1Ds Mark II säljs än idag för 67'000 och får väl anses vara en proffskamera även fast den har en hastighet på bara 4 b/s. Ytterligare en modell som lägger krutet på bildkvalitet snarare än hastighet.

Summa summarum så tycker jag att det är fel att flytta ner vissa modeller i sin klassordning bara för att de inte passar alla/de flesta fotografer, någon sådan kamera finns inte.

Postad 03 September 2008 - 13:34

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

• 1960 inlägg
  • 0

Jag skulle nog vilja säga att EOS 5D är en nybörjarkamera idag. t om 450 tar mer bilder i sek.

Ironi på nätet funkar dåligt. Jag är ledsen om någon tog detta på allvar.
Jag håller med dig Joakim och har försökt förklara det i flera trådar nu.

Pentax Sverige har lagts ner.

Postad 03 September 2008 - 13:42

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Vet inte om du syftade på mig men jag uppfattade din ironi, mitt inlägg var främst en respons på Fogel70's inlägg.

Postad 03 September 2008 - 13:54

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0

1Ds Mark II säljs än idag för 67'000 och får väl anses vara en proffskamera även fast den har en hastighet på bara 4 b/s. Ytterligare en modell som lägger krutet på bildkvalitet snarare än hastighet.

Även om den finns att köpa så tror jag det är svårt att hitta köpare till den då den 3 år nyare eftertädarer finns att få tag på till ungefär samma pris och då med högre prestanda och bildkvalitet.

Är det någon som kan förklara vad det är som avgör att en kamera som K20D anses vara en semi-pro, men inte tex Nikon D90. Jag tycker åtninstone det är större skillbnad mellan övriga kameror som tillhör semi-pro och K20D än mellan den och Nikon D90.

Postad 03 September 2008 - 16:24

ottoangel
  • ottoangel
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Den här tråden blir ju bara mer och m er intressant. Tänkte väl att det inte skulle vara så lätt att få ihop en lista med så många olika viljor ;) Hur som helst kommer det fram mycket intressant.

Drey - du vet väl att om man ska vara ironisk eller skämtsam på nätet är det mer eller mindre krav att man använder sig av en smiley ;)

Postad 03 September 2008 - 18:20

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

• 1960 inlägg
  • 0
Stor sökare, bra bildkvallitet, bra byggkvallitet på huset och en oerhört massa inställningsmöjligheter.
Du kan verkligen skräddasy din k20D.

Den är inte snabb i seritagning det är det som talar emot den tycker jag med(gentemot sina konkurrenter) men den är fullt tillräckligt snabb.
Den är ju även släppt för att just semi-pro(avancerade användare som inte lever på fotograferingen, entusiaster kan man också kalla dem)-användare skall köpa den om de ratar den så har de ju helt missat vad de vill ha i sina kameror och då är det nog dags för pentax att släppa en ny kamera som ersätter k20D.

Jag hoppas att du fått ett bra svar varför jag tycker den skall klassas som semi-pro sen behöver du ju inte hålla med mig.

Postad 03 September 2008 - 18:48

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0

Även om den finns att köpa så tror jag det är svårt att hitta köpare till den då den 3 år nyare eftertädarer finns att få tag på till ungefär samma pris och då med högre prestanda och bildkvalitet.

Naturligtvis är det så, men det gör den inte till mindre proffskamera ändå och förändrar inte det faktum att den är utformad efter en proffsfotografs händer och behov. I det här fallet den typ av fotograf som inte behöver hastigheten. Det finns ju mängder av andra scenarion där hastighet är meningslöst. Och det är därför jag menar att om kameran så skulle sakna sekvenstagning så innebär det inte per automatik att kameran inte är en proffskamera för det.

Är det någon som kan förklara vad det är som avgör att en kamera som K20D anses vara en semi-pro, men inte tex Nikon D90. Jag tycker åtninstone det är större skillbnad mellan övriga kameror som tillhör semi-pro och K20D än mellan den och Nikon D90.

Nu är ju D90 en udda placering överhuvudtaget. Steget från D60 känns ovanligt långt, och steget till D300 känns kanske ovanligt kort. Men jämför man istället med övriga semi-pro-kameror som den släpptes som ett direkt svar på, 40D, D300, E-3 och A700, så har den ju mycket av det som kännetecknar dem och en semi-pro-kamera eller högre i allmänhet:

Hög upplösning, god ISO-prestanda, hyfsat dynamiskt omfång och funktion för ökat omfång, vädertätning, 11 fokuspunkter, konfigurerbara funktioner och direktknappar, justering av AF, färgkalibering av LCD-skärm, separat info-display, prismasökare, avsaknad av "onödiga" motivprogram, ergonomiskt grepp och god byggkvalitet, HDR-funktion, spegellåsning, PC-blixtanslutning, etc.

Redigerat av Joakim, 03 September 2008 - 19:07.

Postad 03 September 2008 - 20:21

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0
Nya vodka reklamen (vet inte om den kommit ännu) fotades med en K20D. Om det inte är proffs foto så vet jag inte.

Ser dår och då proffsfotografer som kommer in på pentaxforums.com och säger att de lägger sina 5D på hyllan pga att k20D levererar bättre bildkvalitet.
Sen kan man diskutera behovet av höga fps och hur snabbt det är i verkligheten, för att få dina 10 FPS från en mark III så behöver du bra ljusförhållanden och slutare ner till 1/1000 (enligt en fotograf som använde en sådan) och helst stillastående objekt så att den inte behöver focusera mellan varven.

Postad 03 September 2008 - 20:28

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0

Naturligtvis är det så, men det gör den inte till mindre proffskamera ändå och förändrar inte det faktum att den är utformad efter en proffsfotografs händer och behov. I det här fallet den typ av fotograf som inte behöver hastigheten. Det finns ju mängder av andra scenarion där hastighet är meningslöst. Och det är därför jag menar att om kameran så skulle sakna sekvenstagning så innebär det inte per automatik att kameran inte är en proffskamera för det.

Det jag menar är att kraven höjs hela tiden, det som fanns på proffskamerorna igår vill amatörerna ha (och får) imorgon, det som dög till proffsen igår räcker inte till imorgon. Det är inte så himla många år sen som proffsen satt med kameror på 2-4 MP och det fungerade, nu idag har 5 ggr så många pixlar. Att jämföra en äldre generations kamera med dagens fungerar inte i mitt tycke. Det är ju tex det man ser i jämförelsen mellan Nikon D200 och D90, förra generationens kamera i en klass har de flesta egenskaper gemensamt med nästa generations kamera i en lägre klass (speciellt mellan semi-pro och entusiast kamerorna för de är utformade på snarlikt sätt). Det lär man nog också se på efterföljaren till Canon 5D, den lär säkert få egenskaper som är snarlika de som 1Ds mk II, även om utformningen av dessa kameror kommer skilja en del.

Nu är ju D90 en udda placering överhuvudtaget. Steget från D60 känns ovanligt långt, och steget till D300 känns kanske ovanligt kort.

I mitt tycke är det större skillnad mellan D90 och D300, än det var mellan D80 och D200. Den stora skillnaden är att D60 inte förbättrats nämnvärt jämfört med sin(a) föregångare och därför växer gapet mellan amatör och entusiastklassen hos Nikon och ger skenet av att stegen till semi-pro blir mindre.

Men jämför man istället med övriga semi-pro-kameror som den släpptes som ett direkt svar på, 40D, D300, E-3 och A700, så har den ju mycket av det som kännetecknar dem och en semi-pro-kamera eller högre i allmänhet:

Hög upplösning, god ISO-prestanda, hyfsat dynamiskt omfång och funktion för ökat omfång, vädertätning, 11 fokuspunkter som är standard inom semi-pro-klassen, konfigurerbara funktioner och direktknappar, justering av AF, färgkalibering av LCD-skärm, separat info-display, prismasökare, avsaknad av "onödiga" motivprogram, ergonomiskt grepp och god byggkvalitet, HDR-funktion, spegellåsning, PC-blixtanslutning, etc.

Då låter det ju som om Canon 40D har svårt att uppfylla kraven, för den har ju "bara" 10MP, inte vädertätning, inte justering av AF, ingen färgkalibrering av skärmen, saknar inte motivprogram, "endast" 9 fokuspunkter. Nikon D90 tycks ju uppfylla minst lika många egenskaper som Canon 40D, men den kvalificerar sig ändå inte till semi-pro.

Jag kan förstå vad du menar, men jag tycker det känns som om vissa egenskaper är väldigt viktiga att de uppfylls, medans andra är betydelselösa. Hur stor del av egenskaperna kan man bortse från utan att en kamera blir nerflyttad till klassen under?
Om jag nu vill ha en semi-pro kamera som jag alltid kör på full automatik och fotograferar i RAW, varför ska jag då behöva en massa direktknappar som stör för att kunna ha en sån kamera. Har jag inte heller behov av prestanda, vädertätning och bara använder mittersta fokuspunkten så skulle ju Nikon D60 vara den perfekta semi-pro kameran för mig. ;)

Redigerat av Unregistered05a7d42c, 03 September 2008 - 20:30.

Postad 03 September 2008 - 20:52

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1697 inlägg
  • 0

Då låter det ju som om Canon 40D har svårt att uppfylla kraven, för den har ju "bara" 10MP, inte vädertätning, inte justering av AF, ingen färgkalibrering av skärmen, saknar inte motivprogram, "endast" 9 fokuspunkter. Nikon D90 tycks ju uppfylla minst lika många egenskaper som Canon 40D, men den kvalificerar sig ändå inte till semi-pro.

Hmm tror Canon bliver ked af du siger den ikke har weathersealing ;)

Skal i magnesiumlegering
Kamerans slitstarka skal är tillverkat i magnesiumlegering och har tätningar som skyddar kameran från alla prövningar vid tuff användning.

Postad 03 September 2008 - 21:00

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0

Nya vodka reklamen (vet inte om den kommit ännu) fotades med en K20D. Om det inte är proffs foto så vet jag inte.

Proffs bör givetvis vara så duktiga att de kan använda alla typer av kameror. Alla dagens systemkameror är väldigt bra, tror inte det skulle vara lätt att skilja resultatet av den här typen av fotografering mellan Sony A350, Canon Nikon D90, Pentax K20D eller Canon 1Ds mk II. Inom fotografering är det som i de flesta andra yrkeskårer, det är människan bakom utrustningen som är det stora begränsningen, inte utrustningen.

Visst är det kul att proffs använder Pentax utrustning,m men Pentax har sen 60-talet haft störst fokus på amatörfotografer som haft foto som hobby när det gäller deras småbildkameror. Pentax proffssatsning har varit i mellanformat. Fram till inte så länge sen så höll Pentax fortfarande på att utveckla en digital mellanformatskamera, men det projektet är nu vad jag vet nerlagt.

Postad 03 September 2008 - 21:04

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

det är människan bakom utrustningen som är det stora begränsningen, inte utrustningen.

Väl värt att hålla fram.
En duktig fotograf tar utan problem bättre kort med en instegskamera än vad jag tex skulle göra med en 1Ds MKIII

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.