NAS-server till PS3
35 svar till detta ämne
Postad 01 September 2008 - 09:33
Wilgot
-
Wilgot
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
Hallå.
Tänkte i dagarna köpa mej en NAS-server till hemmet och undrar lite vilken NAS-server som är lämplig för PS3.
Ni som använder det, vad kör ni?
Har tittat på märken som Qnap, Dlink, WD Mybook osv.
Tänkte mej en i de lägre prisklasserna som hanterar 0.5-1 TB.
Den skall vara så tyst som möjligt och gärna stå på dagarna i enda.
Tänkte mej oxå funktioner som ftp, RAID, USB hantering och möjligen torrentklient.
Vad rekommenderar ni? Skulle bli glad om ni kunde dela med er av erfarenheter.
Frågor som t.ex. problem med filsystem? åtkomst? streamning?
Intressenter:
/W
Redigerat av Wilgot, 01 September 2008 - 09:36.
Postad 01 September 2008 - 09:48
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
Denna skulle jag välja, iofs för dyr för din budget men kanske värt att spara lite. UPnP etc är ju viktigt för enkel kommunikation.
Se trådEdit: Om man skall ha RAID av lite högre grad så behöver man väl iaf 2 hårddiskar. Edit igen: D-linken har väl inte ens hårddiskar med i priset?
Redigerat av Unregistered8c00bd99, 01 September 2008 - 09:51.
Postad 01 September 2008 - 09:58
Butcher_swe
-
Butcher_swe
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Mybook har jag, så den kan du glömma, vilket skräp....
dlinken har fått bra kritik men bäst är nog qnap ts-109 kolla på www.hifimagasinet.com och sök i annonserna där såg en för ett tag sedan för 1500:-
Mvh Magnus
Postad 01 September 2008 - 10:06
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
Jag kör med Qnap TS-109. Den funkar kanonbra. Den har ju DNLA (Twonkyvision), Torrent-klient, Webbserver, FTP-server, MySQL etc. inbyggt.
Dessutom är den öppen, så det går att installera nya applikationer själv på den, både Linux och php/MySQL.
Postad 01 September 2008 - 11:42
Zece
-
Zece
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Jag har en QNAP TS-209. TwonkyVision som finns på den funkar helt ok för att streama musik, men video har åtminstone inte jag lyckast streama laggfritt. Annars är jag mycket nöjd med den för övrigt, med webb- och ftp-servrar etc...
Postad 01 September 2008 - 11:44
Almis
-
Almis
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Jag har också en Qnap TS 109 Pro II. Jag är mycket nöjd med den hårdvarumässigt; den är liten, tyst och drar nästan ingen energi. Mjukvarumässigt finns dock mer att önska och det sker ju en viss utveckling med nya firmwares. Det jag framförallt saknar nu är möjlighet att spela upp filmer i MJPG. PS3 klarar det men inte Qnap. Mediaservergränsnittet är lite segt när man ska flytta filer från datorn. Det är mycket effektivare att använda ftp, men det är inte speciellt användarvänligt. Jag gillar inte backup programmet som var med. Jag har inte förstått hur det funkar än. Jag har visserligen inte försökt så länge, men jag är övertygad om att det finns betydligt bättre program för backup. Gränssnittet mot mediservern på PS3 ser ut och fungerar i stort sett som om filerna hade legat på PS3ans hårddisk, alltså mycket snabbt och lättnavigerat. Om det bara hade klarat av MJPG också så hade det varit perfekt.
Postad 01 September 2008 - 11:50
SirIdot
-
SirIdot
-
Beroende
-
-
1272 inlägg
Jag har också en Qnap ts-109. Frågan för dock man man verkligen behöver de extra-features som 109:an har jämfört med 101:an.
Fördelen med Qnap är att linux installeras på hårddisken. Det gör att man kan installera mer linux-program på den om man vill och är lite linux-händig. Dessutom innebär det att man kan editera konfig-filer för t.ex. Twonkyvision som den använder för DLNA. Det gjorde att man kan fixa problemen med streaming som uppkom i PS3 firmware 2.40 (ett problem som jag dock inte drabbades av av nån anledning). Det går inte med andra nas:ar där det ligger i firmware:t.
Redigerat av SirIdot, 01 September 2008 - 11:50.
Postad 01 September 2008 - 13:59
Wilgot
-
Wilgot
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
Tack alla för era hjälpsamma o snabba svar. Om man skall ha RAID av lite högre grad så behöver man väl iaf 2 hårddiskar. D-linken har väl inte ens hårddiskar med i priset?
Tack för tipset men lite över min prisklass. För mej räcker 1 disk egentligen. ang. RAIDen tänkte jag tex. via USB(intern och extern). Läste någonstans att detta kunde va möjligt. Mybook har jag, så den kan du glömma, vilket skräp.... dlinken har fått bra kritik men bäst är nog qnap ts-109 kolla på www.hifimagasinet.com och sök i annonserna där såg en för ett tag sedan för 1500:-
OK. har läst mycket negativt om den. Har kollat annonsen och de verkar intressant. Tack för tipset. Frågan för dock man man verkligen behöver de extra-features som 109:an har jämfört med 101:an.
Ja, behöver man detta? Vad skiljer förutom Prestanda? funktioner? Det skall tilläggas att jag inte behöver en allt för avancerad sak. Är inte jätte hemma på detta ännu. Är det lätthanterliga grejer? /W
Postad 01 September 2008 - 14:13
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
Det jag framförallt saknar nu är möjlighet att spela upp filmer i MJPG. PS3 klarar det men inte Qnap.
Har du prövat att ge denna feedback på Qnaps egna forum? De brukar vara hjälpsamma där, de kanske kan fixa det till kommande SW-releaser.
Postad 01 September 2008 - 14:31
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
Har läst lite om QNAPen å det verkar lite bökigt med ftp-filöverföring, portforwarding etc. Men det skall nog funka.
Du missade inte att D-linken endast är ett kabinett, du måste köpa diskar oxå.
Postad 01 September 2008 - 15:05
Wilgot
-
Wilgot
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
Har läst lite om QNAPen å det verkar lite bökigt med ftp-filöverföring, portforwarding etc. Men det skall nog funka.
Du missade inte att D-linken endast är ett kabinett, du måste köpa diskar oxå.
Nope. missade inte det. Anser att diskar är så pass billiga idag så det inte utgör så stort pris. Man vill ju iförsej har en tyst dock. Någon som vet den avsevärda skillnaden mellan Qnap 101 och 109 förutom RAM, processor? /W
Redigerat av Wilgot, 01 September 2008 - 15:22.
Postad 01 September 2008 - 20:48
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
Någon som vet den avsevärda skillnaden mellan Qnap 101 och 109 förutom RAM, processor?
Du har en jämförelsetabell härSedan tycker jag mig ha sett att TS-X09 serien prioriteras framför TS-X01 vid firmwaresupport. TS-101 brukar få vänta lite på firmware-releaser. Det är möjligt att TS-101 kommer fasas ut så småningom (bara spekulationer).
Postad 01 September 2008 - 21:31
LanceUppercut
-
LanceUppercut
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Jag äger en TS-101 och kan definitivt hålla med pakarlss om att den inte prioriteras vid firmwareuppdateringar. Tex kom uppdateringen till Twonky 4.4.4 (divX stöd) till TS-109 i januari medan samma uppdatering till TS-101 kom i juli. Har även för mig att jag läst på QNap-forumen att TS-101 ska fasas ut.
Annars kan jag säga att jag är nöjd med TS-101. Eftersom den inte har någon fläkt är den relativt tyst, vilket är viktigt för mig då jag har den i vardagsrummet. Jag använder den främst till att streama musik till PS3an vilket fungerar bra. Då och då händer det att det tar långt tid att starta uppspelning av låtar, men detta löses lätt genom att köra rescan på Twonky och starta om NASen.
Jag använder även backupverktyget, som fungerar bra. När man första gången valt vilka foldrar man ska köra backup på är det sedan bara att öppna programmet och klicka start. Har för mig att någon tyckte det var svårförstått, men kan inte hålla med. Gränssnittet ser dock ut att vara framtaget på tidigt 90-tal...
Sammanfattningsvis kan jag rekommendera QNap. Jag är nöjd med TS-101, men om snabba firmwareuppdateringar är viktigt för dig kanske du bör fundera på TS-109.
Postad 05 September 2008 - 11:07
Wilgot
-
Wilgot
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
Mybook har jag, så den kan du glömma, vilket skräp.... dlinken har fått bra kritik men bäst är nog qnap ts-109 kolla på www.hifimagasinet.com och sök i annonserna där såg en för ett tag sedan för 1500:-
Mvh Magnus
Tack för tipset återigen. Det blev den Qnap TS-109 som du nämnde.
Hittills är jag jätte nöjd med den. Har inte fått upp allt än men det är på väg. Dock är jag lite besviken på överföringshastigheten men det beror på min router antagligen. Någon som har ett måste tips eller liknande som jag kan ha användning för t.ex. twonky, ftp, backup eller liknande? /W
Redigerat av Wilgot, 05 September 2008 - 11:09.
Postad 05 September 2008 - 12:24
Unregistered32f0b602
-
Unregistered32f0b602
-
Mästare
-
-
3086 inlägg
Någon som vet om det funkar att installera slimserver och köra Qnap TS-109 /101 mot en squeezebox utan att behöva ha datorn igång?
Postad 05 September 2008 - 12:36
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
Någon som vet om det funkar att installera slimserver och köra Qnap TS-109 /101 mot en squeezebox utan att behöva ha datorn igång?
Ja, det går. http://www.qnap.com/...on.asp?ap_id=71
Postad 05 September 2008 - 13:23
Unregistered32f0b602
-
Unregistered32f0b602
-
Mästare
-
-
3086 inlägg
Perfekt....fast det verkar bara funka med 109:an vad jag kan se i länken. Nästa dumma fråga är om priset på 1900 är inklusive disk eller om man måste köpa till disk. Vad landar i så fall billigaste lösningen på??
Postad 05 September 2008 - 14:47
SirIdot
-
SirIdot
-
Beroende
-
-
1272 inlägg
Nästa dumma fråga är om priset på 1900 är inklusive disk eller om man måste köpa till disk.
Alla Qnap kommer utan disk(ar).
Postad 05 September 2008 - 15:08
Unregistered32f0b602
-
Unregistered32f0b602
-
Mästare
-
-
3086 inlägg
Då blir det nog en netgear duo istället för min del ......där är ju programvaran redan förinstallerad.
Postad 09 November 2008 - 23:55
hence776
-
hence776
-
Användare
-
-
113 inlägg
Lånar den här tråden eftersom min fråga rör NAS och PS3:
Någon som har erfarenhet av följande NAS och att använda dom tillsammans med PS3 för att streama MP3, film (xvid, mp4, vob) och bilder? Att streaming fungerar snabbt och problemfritt är det viktigaste för mig!
De NAS jag funderar på är:
1. Zyxel nsa-220
2. Netgear ReadyNas Duo (den här ligger väl bäst till i mitt huvud just nu)
3. D-link DNS-323
Anledningar till att jag tittar på dessa är att jag förutom mediastreaming även vill kunna använda mig av RAID för säker lagring, sedan vill jag ha något som är någorlunda tyst och inte drar mycket ström. Något som samtliga verkar uppfylla - så det enda jag är osäker på är hur bra dom lirar tillsammans med PS3:an. Därav frågan ovan...
Mycket tacksam för svar!
Postad 10 November 2008 - 17:30
Wilgot
-
Wilgot
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
Allt jag kan säga är att jag varmt rekommenderar QNAP. Motsvarar garanterat dina krav.
Om det nu är till någon hjälp  .
/W
Postad 10 November 2008 - 17:46
Unregisteredd0bf9efb
-
Unregisteredd0bf9efb
-
Användare
-
-
196 inlägg
Om man skall ha RAID av lite högre grad så behöver man väl iaf 2 hårddiskar.
LOL. RAID = Redundant Array of In[expensive|dependent] Disks. D.v.s minimum två diskar för att över huvud taget vara RAID. Ber om ursäkt för necro-reply
Postad 10 November 2008 - 19:50
SirIdot
-
SirIdot
-
Beroende
-
-
1272 inlägg
Allt jag kan säga är att jag varmt rekommenderar QNAP. Motsvarar garanterat dina krav. Om det nu är till någon hjälp .
Håller helt med föregående talare, men QNAP är lite dyrare än de andra.
Postad 10 November 2008 - 20:29
hence776
-
hence776
-
Användare
-
-
113 inlägg
Allt jag kan säga är att jag varmt rekommenderar QNAP. Motsvarar garanterat dina krav. Om det nu är till någon hjälp .
/W
Tack! Men vilken QNAP är det du rekommenderar? TS 201, TS 209 eller någon annan? Som någon skriver här så verkar dom tyvärr bli minst en tusenlapp dyrare än de jag anger ovan (om jag lägger på HDDs)?
Postad 10 November 2008 - 21:12
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1310 inlägg
En noob-fråga om NASar: Är man begränsad till något specifikt filsystem på diskarna? Eller rättare sagt, finns det någon begränsning på filstorlek?
Jag är ute efter att skaffa mig något i NAS-stil, men tror snarare jag behöver en server för det jag är ute efter.
Det jag vill med burken är att kunna köra någon form av Windows (typ Windows Home Server)så att jag kan köra DC++ på den och även mkv2vob, TVersity för att föra över m2ts-filer osv. Jag vill kunna styra den genom typ VNC eller annan form av virtuellt gränssnitt som jag styr från min laptop eller den stationära. Så kan jag sätta servern/NASen i arbete över natten medan jag stänger av laptopen/PCn.
Servern/NASen har jag tänkt sätta vid PS3an (med tråd från mitt adsl-modem/switch till en switch vid PS3/NAS/Server/Dreambox så att alla dessa blir trådade. Så den behöver alltså vara tyst och relativt tålig mot värme.
Finns ingen NAS "från hyllan" så att säga där detta är möjligt eller? Är snarare inne på att bygga mig en liten server.
Någon rekommendation/synpunkt?
Redigerat av Unregistered7c5139ba, 10 November 2008 - 21:28.
Postad 10 November 2008 - 21:56
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
De mer avancerade NAS-enheterna kör oftast Linux, men det är inte alla som är "öppna". Windows har jag aldrig sett (det skulle ju dessutom kräva en Windows-licens).
Stora filer brukar inte ge några problem. Qnap kör t.ex. ext3, vilket stödjer upp till 16 TB...
Qnap har ett öppet Linux baserat på en ARM-processor. Det betyder att du kan installera egna Linux-applikationer. Exempelvis unrar, xmail mailserver, vlc etc. De flesta finns förkompilerade för ARM.
Däremot finns inte TVersity, men du har ju TwonkyMedia Mediaserver inkluderad i Qnap (klarar dock inte transcoding).
DC++ vet jag inte om det finns till Linux, men torrentklient är inbyggd.
Kort sagt kan du göra en hel del om du har lite Linux-kunskaper.
Vill du absolut köra Windows får du nog bygga ihop något själv.
Postad 10 November 2008 - 22:06
Wilgot
-
Wilgot
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
En noob-fråga om NASar: Är man begränsad till något specifikt filsystem på diskarna? Eller rättare sagt, finns det någon begränsning på filstorlek?
Jag vet att vissa diskar krånglar med sina egna filsystem men har endast erfarenheten av QNAPen där de inte är några problem. Den kör iaf NTFS om jag inte minns fel, eller liknande. LOL. RAID = Redundant Array of In[expensive|dependent] Disks.
D.v.s minimum två diskar för att över huvud taget vara RAID.
Ber om ursäkt för necro-reply
Hallå Headshot Det jag menade va att det går att köra RAID med en extern disk. Vilket kallas RAID 1. Men skönt å se att du hittat wikipedia iaf. Tack! Men vilken QNAP är det du rekommenderar? TS 201, TS 209 eller någon annan? Som någon skriver här så verkar dom tyvärr bli minst en tusenlapp dyrare än de jag anger ovan (om jag lägger på HDDs)?
Jag rekommenderade TS 109. Förutsätter att 209 har samma uppbyggnad då jag antar att du vill köra 2 diskar. Ja den e tyvärr lite dyr. Kolla om du hittar begnagnad annars. Det gjorde jag. Tror inte du kommer bli besviken iaf. Den har ett bra stöd för webbaserat gränssnitt, stödjer mySQL, Torrentklient, FTP, Mediaserver, one touch backup osv. PMa om du vill veta nått mer specifikt angående min. /W
Postad 10 November 2008 - 22:55
Unregisteredd0bf9efb
-
Unregisteredd0bf9efb
-
Användare
-
-
196 inlägg
Hallå Headshot Det jag menade va att det går att köra RAID med en extern disk. Vilket kallas RAID 1. Men skönt å se att du hittat wikipedia iaf.
Vad du menade och vad du skrev är ju dock två helt olika saker. Gällande Wikipedia så är det ju väldigt kul när folk antar saker. Jag har meckat flertalet 24/48 diskars RAID5, RAID10 setups, och är helt övertygad om att raid är förlegat. De flesta verkar tror att man använder raid i backupsyften, men det är så långt ifrån sanningen man kan komma. Lägger du ner pengar på raid men inte på backups så har du mer eller mindre kastat bort pengarna. Ge mig hellre ZFS, eller ZFS-on-a-chip om det nu måste vara hårdvaruaccelererat. Diskussion kring detta är dock onödigt i den här tråden, så jag kniper.
Postad 11 November 2008 - 08:51
SirIdot
-
SirIdot
-
Beroende
-
-
1272 inlägg
Tack! Men vilken QNAP är det du rekommenderar? TS 201, TS 209 eller någon annan? Som någon skriver här så verkar dom tyvärr bli minst en tusenlapp dyrare än de jag anger ovan (om jag lägger på HDDs)?
TS-201 eller TS-209 om du vill ha 2 diskar, inledande siffran talar om hur många diskar den har plats för. 209:an har lite fler funktioner, men frågan för om du behöver dem, det är mest sådana saker som att att 9:an klarar fler samtidiga användare etc.
Postad 11 November 2008 - 09:17
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
Vill du absolut köra Windows får du nog bygga ihop något själv.
Nja, HP Mediasmart Server EX475 kör ju Windows Home Server. Se separat tråd om den. Helt klart köpvärd.
Postad 11 November 2008 - 09:29
what17ever
-
what17ever
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Nja,
HP Mediasmart Server EX475 kör ju Windows Home Server. Se separat tråd om den. Helt klart köpvärd.
Hear,hear ! Kolla på Windows Home Server funkar klockrent, automatiska backupper, data redundancy, du är inte begränsad till ett fåtal diskar,´tryck bara i alla diskar du har över (själv har jag 5 diskar av varierande storlek just nu), strömmar till Squeezebox duett och PS3.
Postad 11 November 2008 - 11:01
hence776
-
hence776
-
Användare
-
-
113 inlägg
TS-201 eller TS-209 om du vill ha 2 diskar, inledande siffran talar om hur många diskar den har plats för. 209:an har lite fler funktioner, men frågan för om du behöver dem, det är mest sådana saker som att att 9:an klarar fler samtidiga användare etc.
Njae, jag kommer nog inte ha så värst avancerad användning så 201 borde isåfall duga bra. Anledning till att jag vill ha två diskar är att jag tänker mig ha igång denna 24/7 och vill inte ha strul med hårdisk-krascher och förlora en massa data. Däremot räknar jag förstås med att köra backup. Efter inläggen ovan kanske jag ändå ska kolla upp TS-109 - förutsatt att den är tillräckligt stabil. Och tack för alla svar - riktigt bra och trevligt forum det här...
Postad 11 November 2008 - 12:02
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
HP Mediasmart Server EX475 kör ju Windows Home Server. Se separat tråd om den. Helt klart köpvärd.
Den hade jag missat!
Postad 11 November 2008 - 22:48
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1310 inlägg
Hear,hear ! Kolla på Windows Home Server funkar klockrent, automatiska backupper, data redundancy, du är inte begränsad till ett fåtal diskar,´tryck bara i alla diskar du har över (själv har jag 5 diskar av varierande storlek just nu), strömmar till Squeezebox duett och PS3.
Har spenderat större delen av dagen att läsa den tråden och tråden om WHS. Håller med, det verkar klockrent! Hur kör du mot PS3? Tversity? Det kör jag idag från min stationära och vill gärna fortsätta med det. (Fast från NASen istället) Någon som testat typ mkv2vob, gotsent eller annan "processortung" app? Utökar man minnet till 2 GB så verkar HPn riktigt bra och extremt prisvärd!
Redigerat av Unregistered7c5139ba, 12 November 2008 - 11:59.
Postad 18 November 2008 - 10:29
kaahbonk
-
kaahbonk
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Hade varit kul att veta hur bra mkv2vob fungerar direkt på en HP Mediasmart Server. Någon som har erfarenhet?
Postad 18 November 2008 - 10:36
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
Har du frågat i HP Mediasmart tråden?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
→
Playstation
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|