Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Omstrukturering av digitalkameraforumet?

47 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 september 2008 - 19:47

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Vi har från er medlemmar fått några önskemål om att strukturera upp detta forum en aning. Jag kan själv också känna att det är väldigt hög aktivitet och att vissa trådar helt enkelt försvinner bland mängden. Jag kommer lista några alternativa underkategorier och min spontana åsikt kring dem här nedan.

Forumet huvuddel
Huvuddelen i forumet fortsätter att behandla trådar om allt som inte platsar i underkategorierna eller sådant som platsar i flera underkategorier.

Underkategori: Systemkameror & optik
Det här känns som det vettigaste alternativet, och jag skulle kunna tänka mig att ha detta som den enda underkategorin och låta övriga ämnen hamna i forumets huvuddel. Underkategorin skulle inkludera diskussioner om systemkameror, objektiv och tillbehör specifika för systemkameror. Det skulle dock exkludera tillbehör med relevans till kompakt- och/eller videokameror, samt jämförelser mellan exempelvis kompaktkameror och systemkameror. Dessa ämnen skulle hamna i forumets huvuddel.

Underkategori: Kompaktkameror
En underkategori som jag tycker är tänkbar, men inte nödvändigtvis självklar. Ett förslag är att börja med ovannämnda underkategori och gå vidare med denna vid behov.

Underkategori: Videokameror
Spontant så tycker jag inte att detta är ett bra alternativ för närvarande eftersom att mängden trådämnen om videokameror är för få. Se förklaring här nedan.

Den erfarenhet vi som driver forumet har är följande: för många underkategorier gör forumet svåröverskådligt och medlemmarna upplever svårigheter i att välja rätt underkategori för sitt trådämne. En annan sak som vi har upplevt är att om man skapar en underkategori för ett ämne som redan har låg aktivitet i forumet, så riskerar man att sänka den aktiviteten ytterligare vilket med tiden gör att utvecklingen av ämnet nästan självdör eller blir bristfällig på många sätt. Direkt översatt så gör det helt enkelt att det inte är kul att diskutera ämnet och man tappar livligheten och flödet. För mycket livlighet och flöde å andra sidan gör att vissa trådar kommer i skymundan, och det är anledningen till den här tråden.

Åsikter kring mitt resonemang samt ovan listade förslag på underkategorier, och övriga förslag på underkategorier och idéer från er medlemmar, är välkomna!

Postad 01 september 2008 - 19:56

Arvan
  • Arvan
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Tycker det ser bra ut faktiskt.

Ang videokameror så är det ju inte så svårt att välja rätt när det handlar om video.. Å andra sidan så klarar ju även dslr kameror att fånga video nu för tiden, likaså kompakt. Men då kan man posta det i video tråden? allt video relaterat tycker jag platsar där.

Jag skulle tycka det vore ypperligt med en lite mer specifik struktur som denna. Kör på är mitt svar!

Postad 01 september 2008 - 20:04

Unregisteredf0eacfec
  • Unregisteredf0eacfec
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Håller med att det kan behövas en uppdelning och anser att de förslag som du anger är bra. Dock ser jag ingen större anledning till att dela upp kompakt- och systemkameror.

Det föreligger en viss risk att tex videodelen dör ut pga låg aktivitet, men å andra sidan får just dessa ämnen mer publicitet och förhoppningsvis bättre genomströmning/intresse.

Nu är det visserligen ett hemmabioforum och inte ett foto/video, men möjligtvis kan även mjukvaror/programvaror ligga som egen avdelning. Gränsen mellan just rörlig och fast bild håller på att suddas ut och en del programvaror använder båda.

Tack för en bra insats för ett intressant och levande forum.

Postad 01 september 2008 - 21:34

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Tackar för synpunkterna. Det ni beskriver låter dock som en indelning på användningsnivå snarare än produkttypsnivå. Underkategorier utformade efter användningnivå skulle kunna vara: Videofilmning, Fotografering.

De förslag jag lagt fram baserar sig på produkttypsnivå och lägger större vikt på vilken typ av produkt det är istället för vad den ska användas till. Exempelvis så skulle ett trådämne om en systemkamera placeras i underforumet "Systemkameror" och inte "Videokameror" även om frågan gällde systemkamerans eventuella videofunktion.

På så sätt tror att det är lättare att strukturera forumtrådarna och jag tror att man som medlem tycker att det är lättare att avgöra var tråden ska postas någonstans. Då undviker man svårigheten i att placera ett trådämne som sträcker sig över flera användningsområden, just för att gränsen mellan dem är på väg att suddas ut som föregående författare nämnde.

Vad gäller en eventuell videodel och hurvida det skulle öka aktiviten: det har visat sig att i vissa fall har medlemmar svårt att hitta till underkategorierna. Detta gäller i synnerhet ämnen med ett lägre flöde. Jag tror därför mer på att ta det ämnet som har det största flödet och flytta över det till en egen underkategori. Det ger kvarvarande ämnen ett större utrymme att utvecklas; blir de tillräckligt stora så kan de med tiden flyttas över till en egen underkategori.

Postad 01 september 2008 - 22:29

halmstaden
  • halmstaden
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0
Vi ponerar att vi har en DSLR-del, ev tillsammans med kompakterna, och en videodel. Men om man har en kompakt som man har lite div frågor om och också frågor kring videoformat/upplösning/etc, ska man då göra två trådar i två subkategorier..? (Ännu värre: nu som man kan filma med D90..) Då kanske man istället kan skriva i huvuddelen? Vilken är då nyttan med subkategorier? Färre trådar att bläddra bland, ja.
Det blir ju dock lite jobbigt att klicka sig mellan olika subkategorier, speciellt som vissa trådar kommer gå över gränserna mellan subkategorierna. Det är ju ingen vidare ruljans i videotrådarna nu direkt..
Eller alla DSLR-trådar till en subkategori endast? Resten i huvuddelen.
Nja, tycker det är rätt bra som det är, det är inte så mycket att bläddra mellan som det är nu. Det känns också mer "segregerat" om man skulle dela på DSLR, kompakt, video på något sätt, trevligt att kunna samsas i samma tråd tycker jag personligen. Även fast jag är rätt ointresserad av videokameror. Det känns mer rätt att ha allt i ett.
Är inte så övertygad om en split, ska jag säga. Röstar i förändringens tid för Ingen ändring.
Men några motargument kanske kan ändra mig.. De hittills har det inte.

/merzo

Postad 01 september 2008 - 22:37

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0
jag vet hur detta löser sig.. jag slutar skriva så blir det lugnare... :)

:)

Postad 01 september 2008 - 22:44

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0

Vi ponerar att vi har en DSLR-del, ev tillsammans med kompakterna, och en videodel. Men om man har en kompakt som man har lite div frågor om och också frågor kring videoformat/upplösning/etc, ska man då göra två trådar i två subkategorier..? (Ännu värre: nu som man kan filma med D90..) Då kanske man istället kan skriva i huvuddelen? Vilken är då nyttan med subkategorier? Färre trådar att bläddra bland, ja.
Det blir ju dock lite jobbigt att klicka sig mellan olika subkategorier, speciellt som vissa trådar kommer gå över gränserna mellan subkategorierna. Det är ju ingen vidare ruljans i videotrådarna nu direkt..
Eller alla DSLR-trådar till en subkategori endast? Resten i huvuddelen.
Nja, tycker det är rätt bra som det är, det är inte så mycket att bläddra mellan som det är nu. Det känns också mer "segregerat" om man skulle dela på DSLR, kompakt, video på något sätt, trevligt att kunna samsas i samma tråd tycker jag personligen. Även fast jag är rätt ointresserad av videokameror. Det känns mer rätt att ha allt i ett.
Är inte så övertygad om en split, ska jag säga. Röstar i förändringens tid för Ingen ändring.
Men några motargument kanske kan ändra mig.. De hittills har det inte.

Du blandar ihop en uppdelning på användningsnivå resp. produkttypsnivå. På din första fråga blir svaret: Kompaktkameror. Även om den kan filma så är det ju produktmässigt ingen videokamera, och således platsar den inte i underkategorin "Videokameror". Sträcker sig frågan över flera produkttyper så skapar man tråden i huvuddelen. Exempel på en sådan frågeställning: "Mina behov är si och så; passar en DSLR, videokamera eller kompaktkamera mig bäst?". Har man frågor om videoformat/upplösning eller något annat som inte är specifik för en viss produkttyp så placeras den frågeställningen också i huvuddelen. Gäller det en specifik produkt(typ) så placeras tråden i motsvarande underkategori om sådan finns.

De senaste sju dagarna har ca 60 st trådar varit aktiva. Några av dem har bara några få svar, andra inga alls. Några har nästan för många inlägg för att vara överskådliga. Det är detta problem som en eventuell uppdelning är tänkt att lösa. Det tillåter en mer detaljerad indelning av de mest aktiva trådämnena, samtidigt som ämnen som kommer i skymundan i dag får ett större utrymme att växa.

Redigerat av Joakim, 01 september 2008 - 22:48.

Postad 01 september 2008 - 22:54

kinjon
  • kinjon
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0
Intressant ämne med omstrukturering. Jag håller med fullständigt, tycker det är rätt rörigt i detta forum, men jag är lite fundersam över kategorierna.

Vad sägs om att istället för att dela in forumet i produkttyper, dela in de i trådtyper? Till exempel en underkategori med frågor om olika produkter, en underkategori med foton och kanske en "vilken kamera ska jag köpa"- kategori. I annat fall tror jag att systemkamera delen skulle se ut ungefär som hela forumet ser ut idag men en uppsjö av trådar kring vilken kamera jag ska köpa från USA blandat med vilket objektiv som verkligen är bäst.

Jag är i det här forumet mest för att bevaka "dagens foto"-tråden och jag antar att man skulle kunna lägga upp många fler trådar med endast foton och kommentarer till dessa. Kanske användarna kan skapa sina egna fototrådar där de kan publicera sina bilder? Skulle vara kul att ha en tråd dedikerad för en användars bilder och kunna ge kritik på dessa.

Jag kanske är ute och trippar men detta är ett förslag.

Postad 01 september 2008 - 23:14

Arvan
  • Arvan
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Det jag tycker är jobbigast just nu i forumsdelen är nog alla "vilken kamera" och "vilket objektiv". Dessa frågor är ofta besvarade både 1 och 3 gånger..Men folk frågar eftersom dom inte hittar ordentligt eller kanske känner att dom har en fråga som inte till 100% är besvarad och skriver då en ny tråd = många trådar.

med tex en "kamera köp" del eller "objektiv" del skulle det bli lättare för folk att hitta. Jag tycker inte det behöver vara superuppdelat med tex "casio" "nikon" delar osv men lite mer strutktur. Om folk dessutom tänker en smula längre och specificerar sina poster lite bättre så tor jag det klarnar det nog upp inom kort.

Postad 01 september 2008 - 23:44

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Intressanta tankar och förslag.

Jag kan hålla med er om att det ibland blir väldigt mycket av "vilken kamera ska jag köpa"-trådarna. Jag tror dock att dessa är oundvikliga. Oftast har varje person och tillhörande frågeställning unika behov och önskemål som man behöver utgå från. Samtidigt lanseras det ständigt nya modeller att välja mellan.
Jag ser dock nackdelar med att sortera bort den typen av frågeställningar till en separat underkategori. Jag misstänker att det är en kategori som kommer bli attraktiv för alla som har den typen av frågeställning, men inte särskilt lockande för de som faktiskt har svar och konkreta tips att tillföra. Ibland blir vissa av dessa trådar väldigt informationsrika, och jag tror att sådan info blir svår att hitta om man letar efter information om en specifik produkt när trådarna ligger i en underkategori av den typen. Hänger ni med i mitt resonemang?

Jag tror däremot mer på att uppmana till mer genomtänkta frågeställningar. Man skulle exempelvis kunna skapa en klistrad tråd med riktlinjer för vad man bör tänka på och ta reda på innan man skapar denna typiska frågeställning. Det är t.ex. en fördel om man uppger saker såsom pristak, specifika funktioner man önskar, krav på design eller egenskaper, och så är det bra om man gör en sökning på Prisjakt och om möjligt väljer ut några potentiella alternativ innan man skapar tråden.

Ett större utrymme för bildtrådar och bildkritik tycker jag låter intressant. Jag skulle kunna tänka mig en särskild forumdel för det om man hittar en balans som är bra.

Postad 02 september 2008 - 09:16

Unregisterede2a9c094
  • Unregisterede2a9c094
  • Forumräv

• 507 inlägg
  • 0

Tycker det ser bra ut faktiskt.

Ang videokameror så är det ju inte så svårt att välja rätt när det handlar om video.. Å andra sidan så klarar ju även dslr kameror att fånga video nu för tiden, likaså kompakt. Men då kan man posta det i video tråden? allt video relaterat tycker jag platsar där.

Jag skulle tycka det vore ypperligt med en lite mer specifik struktur som denna. Kör på är mitt svar!

Inte svårt att välja videokamera?
Upplever att utvecklingen har varit lika stark som på LCD-(TV)sidan och där är det många faktorer att ta ställning till.
Är på väg att köpa en, så det var första gången jag besökte denna del av forumet och jag tyckte nog att det var ganska rörigt.
Tycker att man skall dela på kameror och videokameror.
Söker man efter det ena så tror jag inte man är intresserad av det andra och viceversa.

Postad 02 september 2008 - 09:47

Unregisterede2a9c094
  • Unregisterede2a9c094
  • Forumräv

• 507 inlägg
  • 0
Tänkte även på att det förmodligen är två typer av människor som anväder forumet, de som skall köpa nytt och besöker det ett fåtal gånger inom en begränsad period och de som har det som hobby och besöker det regelbundet.
Det handlar väl om att göra det enkelt och attraktivt för båda grupperna.
Genom att kanske skapa vissa avdelningar eller trådar för de två grupperna.
Hittade Voodoo Film forum, går kanske att låna något därifrån.

Postad 03 september 2008 - 07:31

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Ser gärna att man delar upp forumet i produkttyper, tycker att det är en tillräckligt stor skillnad mellan system, kompakt och film så att det ger är en naturlig delning. I alla fall större än uppdelning mellan LCD och Plasma som varit uppe i TV forumet.

I foto så blir inte kanske inte trådarna så stora, men ofta ser man trådar på 100 sidor eller mer. En produkt har oftast en 3-4-5 faser, först så börjar man 6 månader den släpps att gissa när den släpps på marknaden och hur bra den är, vilket tar 20 sidor, sedan kommer det en 10-20 sidor inlägg att nu har jag lagt en beställning samt jag har fått min, därefter så börjar det droppa in frågor och svar om hur man använder olika funktioner sedan kommer synpunkter på produkten bra och dåliga, samt problemlösningar. Jag hade gärna sett att det för varje tråd fanns undergrupper, som var uppdelat i dessa, så om man är intresserad att kafka har lagt en beställning på en Canon 80, så kan man gå till den fliken, och vill man veta om hur medlemmarna upplever produkten så går man till den fliken (inom samma tråd)

Postad 03 september 2008 - 13:38

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Vad gäller specifika indelningar av trådar så är det ett bra förslag och något som vi bakom MHB också har funderat på. Jag tror att vi gjorde ett test i någon tråd förut. Jag ska kolla upp hur det gick med det och om det fortfarande är aktuellt i dag.

Postad 03 september 2008 - 15:55

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Vad gäller specifika indelningar av trådar så är det ett bra förslag och något som vi bakom MHB också har funderat på. Jag tror att vi gjorde ett test i någon tråd förut. Jag ska kolla upp hur det gick med det och om det fortfarande är aktuellt i dag.

Vet inte om det du tänker på var det gjordes för TV, tror det var en ny Panasonic plasma där det skapades kanske 5 olika trådar från starten med olika inriktningar. Jag tyckte inte att detta fungerade, det blev så att några trådar försvann ganska fort från 1-2:sídan i forumet, så då blev det ingen som skrev i dessa även om det var där man skulle skriva, utan man tod den som var hetast. Om detta ska fungera så måste trådarna "hållas ihop" så man ser de olika inriktningna när man ska göra ett inlägg, jag tror att detta enbart kommer att fungera om man har en huvudtråd med underflikar (men då måste forumet uppdateras). En annan möjlighet är att varje inlägg klassas, dvs att alla inlägg för en produkt läggs in i en följd som idag, men man sätter en flagga för varje inlägg. Man ska sedan kunna sortera tråden efter dessa flaggor så vill man bara veta vad användare tycker om produkten så ska man kunna söka på detta och bar få dessa inlägg i en följd

Postad 03 september 2008 - 16:05

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1 026 inlägg
  • 0
Jag tycker att förslaget att ha underkategorier är bra men innebär inte det en massa merjobb för er admins??

Det kan ju hända att ni får sitta och flytta trådar hela tiden ;)

Annars tycker jag att Joakims kategoriförslag är bra. Systemare för sig ochkompaktkameror för sig och så videokameror för sig. Allmänna fototips är ju också bra. ;)

Postad 03 september 2008 - 16:26

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1 697 inlägg
  • 0
Jo kategori indeling lyder som den bedste ide så man evt har:
DSLR
Kompakt
Video

Og så evt et område for dagens foto/billedbehandling etc.

Postad 03 september 2008 - 18:01

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0

Vet inte om det du tänker på var det gjordes för TV, tror det var en ny Panasonic plasma där det skapades kanske 5 olika trådar från starten med olika inriktningar. Jag tyckte inte att detta fungerade, det blev så att några trådar försvann ganska fort från 1-2:sídan i forumet, så då blev det ingen som skrev i dessa även om det var där man skulle skriva, utan man tod den som var hetast. Om detta ska fungera så måste trådarna "hållas ihop" så man ser de olika inriktningna när man ska göra ett inlägg, jag tror att detta enbart kommer att fungera om man har en huvudtråd med underflikar (men då måste forumet uppdateras). En annan möjlighet är att varje inlägg klassas, dvs att alla inlägg för en produkt läggs in i en följd som idag, men man sätter en flagga för varje inlägg. Man ska sedan kunna sortera tråden efter dessa flaggor så vill man bara veta vad användare tycker om produkten så ska man kunna söka på detta och bar få dessa inlägg i en följd

Du har helt rätt, om ett sådan typ en trådstruktur ska införas så måste det till en bättre teknisk lösning än den vi använde för att testa upplägget.

Jag tycker att förslaget att ha underkategorier är bra men innebär inte det en massa merjobb för er admins??

Det kan ju hända att ni får sitta och flytta trådar hela tiden ;)

Annars tycker jag att Joakims kategoriförslag är bra. Systemare för sig ochkompaktkameror för sig och så videokameror för sig. Allmänna fototips är ju också bra. ;)

Det innebär inte nödvändigtvis mer jobb för oss, men i regel så innebär tillförsel av underkategorier någon mer trådflytt ibland, dock bara marginellt. Ett bra och tydligt upplägg minskar risken för merarbete.

Tanken är att ta det mest omtalade ämnet, uppenbarligen systemkameror, och göra en underkategori av det till att börja med. Vi undersöker hur väl det fungerar och skapar vid behov fler underkategorier längre fram.

Postad 11 november 2008 - 11:34

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2 525 inlägg
  • 0

Jisses vad det var stendött här .. Tycker forumet segade ihop totalt med den nya uppdelningen det har nu..

Dessutom blev det jobbigt att hoppa mellan avdelningarna.. man orkar snudd inte hoppa runt för läsa här o var längre... Jag tycker då så i alla fall.. och ser man livet på forumet så ser det ut som fler tröttnar på söka runt...

kanske ser jag fel... Men jag tycker denna nya uppdelning vart rent skit för att vara rakt på sak... :)

Tycker med det har blivit lite dött efter uppdateringen :)

Redigerat av Joakim, 12 november 2008 - 00:39.
Lade till citat

Postad 11 november 2008 - 13:04

Unregisteredc3622102
  • Unregisteredc3622102
  • Forumräv

• 758 inlägg
  • 0
Håller med om att upplägget på något sätt "dödade" alla diskussioner...

/Jordan

Postad 11 november 2008 - 13:08

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Så är det alltid med förändringar, man tenderar för det mesta att vara emot dem tills man har vant sig. Det har definitivt inte lett till mindre besökare i forumdelarna iallafall, det är snarare fler besökare nu än tidigare. Varför medlemmarna väljer att inte skriva i trådarna kan jag inte svara på, men det brukar krävas en övergångsperiod innan tempot återgår till det normala.

Så komplicerat är väl ändå inte upplägget, det är bara två sidor man behöver "hålla reda" på? Det är snarare så att det är enklare för er som diskuterar systemkameror att hitta trådar som rör det ämnet.

Det uppdelningen ska främja är dock andra ämnen som kommit i skymundan bland mängden med trådar som rör systemkameror och objektiv, men det betyder för den delen inte att systemkameror får mindre plats. Nu har det en helt egen hörna.

Kom med argument om varför upplägget inte är bra, jag lyssnar gärna.

Postad 11 november 2008 - 13:32

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4 148 inlägg
  • 0
Jag håller inte med. Upplägget känns klart bättre med mer fokus på de olika delarna istället för en röra med kamerafrågor :)
Eller menar Ponisch att denna tråd tappat lite fart?

Postad 11 november 2008 - 16:01

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Jag inser att den här tråden inte är optimal för att diskutera detta, men vi spinner vidare och löser det praktiska senare.

Min teori är att forumet har blivit övermättat på senaste. För om man analyserar den inaktivitet som naturligtvis även jag märkt av så verkar det som att det mest är de typiska nybörjarfrågorna som lyser med sin frånvaro. Frågor som "vilken systemkamera är bäst". Det har varit en period med väldigt många sådana frågeställningarna, och om någon ställer en sådan fråga i dag så hänvisas denne till befintliga trådar - vilket givetvis är korrekt i sig. Detta kombinerat med att vi inte har sett så många nylanserade instegskameror på senaste gör att det forummaterial som redan finns räcker till i de flesta fall, och i och med det så ser vi en svacka i aktiviteten. Och samtidigt så är det som sagt alltid en liten övergångsperiod när forumupplägget förändras och utvecklas.

Postad 11 november 2008 - 16:10

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0
Just för man inte kan enkelt hoppa runt och läsa här o var numera som förr... Man får gå ur en avdelning och gå till nästa.. Eller ha flera sidor öppna.. Därför...

Vore bättre att laggt det minst samtalade om i en egen avdelning så det alltid var uppe på sidan då man gick in där och inte ramlat bort bakom annat som talas om mer frekvent...

DVS ha det som det var från start här och skapat avdelningar där mindre frekveta saker snackas om som undergrupp i huvudforumet som jag anser var öppet och bra från start.....

Nu kan man ju säga att det är så det gjorts som jag föreslår.. Men ändå är det inte riktigt så som jag menar det blev.. Nu vart det ett rackarns hoppande..

Postad 11 november 2008 - 16:32

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Jag förstår tanken, men det är inget specifikt ämne som hamnar i skymundan utan det gjorde allt som inte hade med systemkameror och objektiv att göra. Dessutom fungerar det inte att ta ett haltande ämne och lägga det åt sidan, då kommer det dö ut fullständigt. Då är det bättre att ta ett självdrivande ämne och ge det en egen plats att utvecklas i.

De där klicken/hoppen extra som krävs ser jag inte som något stort problem, men vi utvärderar efter ett tag och hör efter hur tongångarna går då. Det här är inte första gången vi bryter ut ett ämne, det finns alltid några nackdelar med det men fördelarna brukar i regel väga tyngre.

Postad 11 november 2008 - 16:54

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0
jag menar inte vissa ämnen skall läggas åt sidan då dom inte är frekventa i samtal.... Utan att huvudforumet skulle vara som det var.... Sedan att en del saker som har mindre frekvent diskuterande skulle läggas som subforum i stället.. Fast monterat då.. Så allt med kameror skulle stannat som det var.....

Då flyttas ju inte döende topics..Eller besvarade undringar.. Utan sjunker bara undan.....

jag menar alvarligt att denna förändring är inte bra i mina ögon... Själva översikten blev ju supersvår att se utan blippa sig runt...

Så stort är inte min hemmabio på långa vägar inom kamera så denna uppdelning tillför.. Det är först då forumet har betydande mera ämnen levande med massa aktörer som sådana uppdelningar ens behövs..

Det är ingen kritik jag framför mot ert arbete.. Utan endast åsikten att detta var för styltigt upplagt för forumet skall vara så kul levande som det var innan...även om det lite blev ibland lite "dynamiskt" i samtalen... :) ...

Postad 11 november 2008 - 17:09

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Jag förstår vad du menar mayro och jag hävdar att det inte fungerar så. Lägger man in ämnen med låg aktivitet i ett subforum så tar man kol på dem fullständigt. Man tar de största och mest självklara ämnena och lägger in dem i ett subforum. Då riskerar de inte att dö eftersom att besökarna hittar dit ändå när de märker att alla trådar om systemkameror inte är där de brukade vara.

Hur översikten kan vara supersvår har jag liten förståelse för. Det finns bara två ställen att kika på. Och håller man sig i huvudforumet så ser man ju om det har hänt någonting i subforumet. Det här är ingenting i jämförelse med t.ex. Fotosidan :)

Varför den här uppdelning har gjorts beror på den ökade aktiviteten som inte ser ut att avstanna inom den närmaste tiden. När man måste börja bläddra sidor i huvudforumet för att se trådar som är 2-3 dagar "gamla" så har man nått en gräns som betyder några saker. 1. sämre översikt, 2. undanskymda trådar och 3. utdöende ämnen. Det är det man försöker undvika när man bryter ut vissa ämnen och ger dem en egen plats.

Postad 11 november 2008 - 18:06

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0
Joakim.. Tänkt till nu.. ;)

Ni har ju lagt kameror som är forumdelens huvudaktiva ämne som subforum i avdelningen som just heter
"Digitalkameror & Videokameror".....

Gör hellre då så att en forumsdel heter rakt av "Digitalkameror".. och en som heter "Videokameror"... Om något behövs eller känns nödvändigt att ändras för ändrandets skull..

separera dom ifrån varandra i stället och låt sedan allt möjligt snack rusa runt på samma spelplan så att aktiviteten fortskrider... För forumet är inte så stort så det behövs delas... lååångt ifrån..

men igen.. Ni styr här.. jag kan enbart säga att jag anser detta som det blev sänkte mitt intresse att hålla på att fippla runt bara för ni fick ideen att ni måste göra något...Jag anser detta vart rent dåligt utan snack...

Supernaut anser tvärt om att det va bra.. Andra kan säkert anse detsamma.. men inte jag..

Ett forum bör inte delas sönder för mycket.. Det tappar den inneboende självalstrande livskraften då topics blandas i en mer röra av aktivitet... Alla forum jag varit på lider detta syndrom.. Dela upp.. gör egna avdelningar ""för allt""..

Så.. varför ens från start dra igång detta delande då det gav noll mer än ytterligare hoppande..

Skall det delas så dela video från kamror och gör dom två till egna avdelningar.. Thats it enligt mitt synsätt... B)

men jag har sagt detta nu.. Jag ser er som ansvariga här.. Och följer det ni anser samt bestämmer.. men jag kan enkelt säga jag lessnar undan för undan på detta hoppande som jag personligen anser var totalt onödigt att ens skapa från start....

Sedan så finns andra som gillar läget.. men jag gör det absolut inte som det nu är.. Det är bara massa totalt onödigt trassel för ingenting ...

Så..... Nu har det sagt allt om jag har att säga.. Nu åter till kameror mm för min del... Så länge jag pallar sitta med detta onödiga hoppande.. ;)

Postad 11 november 2008 - 19:25

Unregisteredc3622102
  • Unregisteredc3622102
  • Forumräv

• 758 inlägg
  • 0
Jag måste hålla med Mayro. Jag tycker också ett eget subforum för videokameror vore bra. För min del är både kompaktkameror och systemkameror inressanta även om mitt fokus ligger på systemkameror. Som det funkar idag blir det väldigt lite tittande på kompaktkamerorna. För min del tror jag det blir samma sak för de med kompaktkameror som fokus. De tittat aldrig eller mycket sällan på systemkamerorna. För min del blir konskevensen en klart lägre aktivitet i forumet över huvudtaget.

Ett systemkamera subforum vore mer befogat om nivån på disukssionerna vore mer i stil me de som finns på dpreview eller dyxum, men här tror jag att det motverkar de spontana inläggen vilket i sin tur gör att aktiviteten minskar.

Jag såg faktiskt inga problem med den tidigare lösningen. För min del är dock videokameror inte särskilt intressanta så de topiks som handlade om dessa ignorerade jag.

/Jordan

Postad 11 november 2008 - 20:39

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Jag är förvånad över att ni upplever det så bökigt och svårt att ha två (2) sidor att hålla reda på, men om medlemmar i allmänhet upplever det på det sättet så får vi kanske tänka om. Vi utvärderar om några veckor.

Postad 11 november 2008 - 20:44

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1 345 inlägg
  • 0
Jag tycker det nya upplägget är ett klart lyft mot tidigare och ännu bättre bör det blir när det är genomfört till fullo.

Redigerat av Unregistered05a7d42c, 11 november 2008 - 20:44.

Postad 11 november 2008 - 20:57

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0

Jag är förvånad över att ni upplever det så bökigt och svårt att ha två (2) sidor att hålla reda på, men om medlemmar i allmänhet upplever det på det sättet så får vi kanske tänka om. Vi utvärderar om några veckor.

"Problemet "är väl att det finns inga skäl att ens ha det som det är nu Joakim.. Skillnad vore väl om där fanns skäl till det.. Men ändringen skapar ju inget possetivt alls. Samt införs utan ens det finns skäl (som jag sett i alla fall).. Utan trasslar till det endast med onödigt hoppande...

Som sagt.. Skillnad vore om det tillförde eller gjorde något enklare/bättre.. Vilket det ju inte gör alls..

Jag personligen håller helt på att lessna på forumet med detta hoppande.... Inte för forumet är dåligt.. jag har ansett hela tiden detta forum vara det roligaste att delta på då medlemarna mixats som skett med ideliga inhoppanden här o var.... Så jag lessnar inte PGA medlemmarna eller forumet som sådant... Utan för jag absolut inte förstår varför detta extra strulande skall finnas alls.....

Forumet behöver inte två veckor till av prövotid.. Det behöver återgå snabbast möjligt till att vara ett forum för kameror där kameror är forumet och inte ett subforum... Jag finner det extremt underligt ställningstagande att göra ett forum som heter "Digitalkameror & Videokameror" till att ha kameror som subforum då detta är forumets största grej..

Videokameror är mer att anse som i så fall subforumaspiranter...

nej Joakim.. Ta er en diskution snarast i stället via ert moddarforum om att återgå som det var snarast .... Och möjligen om det känns som behov av ändring av nått slag ta ur videodelen och gör en egen gren av den delen. . Och låt Digitalkameror oavsett typ surras om hullerombuller... Det var klart roligare samt gav mer dynamik...

Och obs- jag skriver inte ni gör ett dåligt jobb.. Absolut inte. Men denna ändring var nog en aning förhastad samt ett uns ogenomtänkt kan jag nog tycka... ;)

Postad 11 november 2008 - 21:19

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1 345 inlägg
  • 0
Mayro, jag tror du har missuppfattat hur forumet ska fungera när ändringen är klar, avdelningen för systemkameror och avdelningen för videokameror blir underavdelningen till den mer allmänna kamera-avdelningen.

Anledningen till att man skapat underavdelningar till systemkameror och videokameror är för att trådarna i gällande dessa ämnen ofta drunknar i alla andra allmäna "vilken kompaktkamera..." trådar som skapas och lätt dör ut när de hamnar på sidan 2 i forumet.

När ändringen är fullt genomförd så tror jag överskådligheten kommer bli betydligt bättre och det blir lättar att hålla reda på trådarna. Tidigare kunde man ju behöva bläddra både 3 eller 4 sidor bakåt för att hitta tråden där senaste inlägget var gjort 2-3 dagar tidigare. Så som avdelningen är organiserad nu så tror jag att trådarna kommer hållas vid liv längre.

Postad 12 november 2008 - 00:34

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Det är tydligt att våra åsikter går isär helt och hållet mayro. Du förespråkar att trådarna ska vara huller om buller, och att de enda trådarna som ska finnas över ytan är de dagsfärska och ofta redan stora trådarna. Jag förespråkar något mer struktur och vill ge mindre trådar som det kanske inte skrivs så ofta i en chans att utvecklas. Varför har jag angett argument för i tidigare inlägg.

Anledningen till att vi sett en dipp i aktiviteten beror dels på övergångsperioden, och dels på att forumet är övermättat av vissa typer av ämnen.

Postad 12 november 2008 - 01:39

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0

Det är tydligt att våra åsikter går isär helt och hållet mayro. Du förespråkar att trådarna ska vara huller om buller, och att de enda trådarna som ska finnas över ytan är de dagsfärska och ofta redan stora trådarna. Jag förespråkar något mer struktur och vill ge mindre trådar som det kanske inte skrivs så ofta i en chans att utvecklas. Varför har jag angett argument för i tidigare inlägg.

Anledningen till att vi sett en dipp i aktiviteten beror dels på övergångsperioden, och dels på att forumet är övermättat av vissa typer av ämnen.

igen så tror jag du inte läser VAD jag skriver utan läser vad du tror jag skriver...

Så här skrev jag. samt strök under så det inte feltolkas igen trotts det torde vara svårt...

nej Joakim.. Ta er en diskution snarast i stället via ert moddarforum om att återgå som det var snarast .... Och möjligen om det känns som behov av ändring av nått slag ta ur videodelen och gör en egen gren av den delen. . Och låt Digitalkameror oavsett typ surras om hullerombuller... Det var klart roligare samt gav mer dynamik...

Som du ser så påtalar jag att det "gav mer dynamik".. inte var hullerombuller själva huvudbudskapet inte... Dessutom var det "hullerombuller" med kameror på samma avd.. Och videosar osv på sin egen avd om det fanns skäl att synliggöra trådar som snabbt försvann.. Detta nämns tidigare i "samtalet"...

Alla behöver ju inte vara ense.. Det räcker ju att den stora gruppen är ense..

Jag tillhör inte den ev stora gruppen .. Jag tycker inte detta forum har den storlek eller aktivitet eller medlemsansamling som deltar aktivt så det behöver massa undergrupper osv.. Utan .. Som jag sagt tidigare säger jag igen.. Dela av videodelen och låt den byggas på med videokamerafolk och utveckla den... Det är en subgrupp.. Inte digitalkamragruppen.. Det är ju huvudspelaren här... inte subgruppspelaren...

men..Gör som ni vill.. Det blir nog bra... Jag har enbart sagt min mening.. och .. Den är ju inte bestämmande..Eller ens kanske rätt.. Utan just enbart min åsikt jag lagt fram..

mvh
Tobbe..

Postad 12 november 2008 - 02:25

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Måhända ha varit en misstolkning från min sida, men oavsett vad så är det ju så det blir i praktiken om man fortsätter samla en växande mängd blandande ämnen på samma begränsade plats: huller om buller. Det är svårt att förklara för någon som inte ser den ursprunliga problematiken och grunden till förändringen. Och kanske är det så att den är otydlig för många. Orsaken är naturlig - den skara som intresserar sig för de frekventa forumtrådarna är stor, och de ser antagligen inte de små trådarna här och där som kommer i skymundan och aldrig ens får något svar. Det är DE trådarna som behöver lyftas fram och synliggöras, det är de trådarna som ska finnas på den plats som ger bäst exponering: huvudforumet.

Digitalkameror och systemkameror är fortfarande huvudspelarna, och därför har systemkameror & optik en alldeles egen plan att spela på. Det är ett ämne som nått nästa nivå, som spelar i en annan liga, och huvudforumet har nu plats för knattarna att utvecklas tillsammans med andra medelspelare.

Postad 12 november 2008 - 09:10

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1 697 inlägg
  • 0
Forstår ikke problemerne folk har med den nye opdeling, vil hellere have et subforum for DSLR da videokameraer og compacts ikke interesserer mig.
Desuden er det jo ikke svært lige at ctrl+venstreklikke på subforummet og åbne det i en ny tab i ens browser (de fleste burde idag kører Opera, IE7+, Firefox, Chrome etc) ;)

Glæder mig desuden til fototeknik delen kommer op og køre :)

Mht at det gav større dynamik, så synes jeg ikke det. Det var efter min mening irreterende at skulle 2-3-4 sider tilbage for at finde en tråd og virkede meget rodet før.

Postad 12 november 2008 - 09:15

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

• 1 025 inlägg
  • 0

Hur översikten kan vara supersvår har jag liten förståelse för. Det finns bara två ställen att kika på. Och håller man sig i huvudforumet så ser man ju om det har hänt någonting i subforumet.

Dock tycker jag inte ikonen är tydlig nog om det har hänt nåt i underforumet... Den borde nyanseras på ett tydligare sätt.

/Z!

Postad 12 november 2008 - 09:28

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4 148 inlägg
  • 0
En lösning som kanske alla kunde uppskatta är om man har de rubriker som nu initierats (och också införts för just systemkamerorna/optik )också visar t.ex de 5 första trådarna i varje underrubrik. Alltså,istället för att bara visa det senaste inlägget listas de 5 senaste. Man får då koll på vad som hänt i de olika trådarna utan att klicka en extra gång på underrubriken (vilket verkar vara jobbigt ;) ).
Jag inser att detta ligger lite djupare i "motorn" för forumsidan men bara en tanke.

Generellt uppskattar jag dock ordning som det var tänkt från admin här. De för mig intressanta trådarna försvinner inte snabbt hela vägen till sida 2 over natten och folk som inte orkar söka efter trådar som liknar "vilken kompakt under 2000" och "a300 eller a350" hittar dem genom att bara flytta blicken lite.

Om det är en mindre aktivitet här beror den nog på att upprepade trådar har minskat rejält på sistone :) Positivt i mina ögon, kanske ett tecken på att forumet har dött i andras. Jag ser inte att det utvecklar forumet att man svarar på samma frågeställningar varje vecka...

Postad 12 november 2008 - 11:52

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0

Om det är en mindre aktivitet här beror den nog på att upprepade trådar har minskat rejält på sistone Positivt i mina ögon, kanske ett tecken på att forumet har dött i andras. Jag ser inte att det utvecklar forumet att man svarar på samma frågeställningar varje vecka...

jaha.. Det är possetivt i dina ögon.. Ja jag har sett flera anser så.. Du är därmed inte ensam om denna åsikt.. tyvärr..

Vem tror du är den "nya medlemmen" som kommer sitta med andra här o bygga upp kameradelen ytterligare??

Tror du det blir Trettio femtio erfarna av elitfotograferna på FS kanske som kommer hoppa över hit och delta med andra som kan allt... Därför här slipper man dom dumma nybörjarfrågorna..

Postad 12 november 2008 - 12:32

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4 148 inlägg
  • 0

Därför här slipper man dom dumma nybörjarfrågorna..

Det enda dumma på forumet tycker jag är frågor som uppenbart finns förklarade i all oändlighet i lätt hittade/sökta trådar. Har man försök hitta lite bakgrund och ändå inte förstår tycker jag aldrig någonsin en fråga kan bli för dum. :) Dessutom beror ju det ju aldrig på dumhet från forummedlemmarna utan snarare av lathet när man vill ha allt serverat. ;)
Vi har ju dessutom en klistrad tråd med länkar och förklaring av inledande begrepp som är en bra utgångspunkt som nybörjare.

Att svara på samma fråga om och om igen bygger inte nåt forum som du skriver utan ökar bara på antalet poster. Imo alltså, vi tänker ju lite olika ser jag ;) Jag tycker mig redan ha sett allt färre poster från några av våra "tyngre" namn (ingen nämnd, ingen glömd) som bidragit med mkt kunskap tidigare.

Postad 12 november 2008 - 13:29

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0
Så "dom tyngre" uteblir pga det återkommer nya som inte orkar av lathet söka??

Jag anser det förmodligen lika trist som du och andra att se en fråga "vilken kamera osv osv" där en topic ner samma text står.. Men.. Det är väl inte det som var skälet att det delades upp så man numera för att se digitalkameror måste hoppa runt på olika sidor?.. Eller att för ha överblick över det som handlar om foto måste ha flera sidor öppna samtidigt för ha "överblick"...

Iofs.. Det spelar inte så stor roll egentligen för min del.. Det är ju bara att skippa att "ha överblick" eller göra nått annat än sitta här... Så det är ju inte livsviktigt... Men jag trivdes finfint här.. Samt tyckte det va skoj att delta här då det var dynamiskt trotts ibland lite väl tjat om samma fråga igen trotts den redan stog flera ggr på samma sida..

Det som gör mig lite "irriterad" däremot är att inte "man" verkar vilja ens se det jag och faktiskt även andra anser som lite "rätt" också.. Och faktiskt försöka göra så alla blir nöjdare då det faktiskt går att göra så det blir så.. Dessutom utan att ni som tycker detta nya upplägg är så bra blir ledsna.. För självklart så förväntar man sig att då man ger sin åsikt.. Samt ser faktiskt fler än bara en utala sig att dom också tycker det inte blivit så jättebra att då detta respekteras samt resoneras om så det kan ev förbättras...

men i stället försvaras ändringarna till max och det blir obehagligt att man ens "vågade" säga sin åsikt.. Jag kommer aldrig någonsin igen på detta forum säga min åsikt garanterat efter detta..

För ändringen som gjorts har inte en enda sak som blivit bättre.. Endast struligare...

men om jag utläser mina egna ord om vad som "irriterar" nig lite så inser jag att allt man skriver är totalt onödigt att spilla tid att skriva då ändå dom ändringar som gjorts försvaras stenhårt.. Och absolut noll verkar det ens finnas en enda feeling av att kanske ligger det i alla fall en aning sanning i att uppdelningen inte riktigt är så rätt utförd på alla sätt o vis.. och att den kan göras aningen mer så att det inte skall behövas hoppas runt för ha översikt på ämnet DIGITALKAMEROR...

fast igen.. Det är ingen livsavgörande fråga för min del... Så jag hoppar detta ämne nu totalt.. Finns roligare saker att göra inom foto även om forumet känns struligare att manövrera i.. Så som sagt.. Det går att leva med även denna nya look forumet har...

med tiden kanske detta blir bra även det som Fogel skrev... Huvudsaken är ju att den stora gruppen trivs.. Alla kan ju inte alltid bli 100% nöjda..

Postad 12 november 2008 - 13:53

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Mayro, det du önskar är att gå tillbaka till det gamla vanliga. Det önskemålet utgår från en helt annan utgångspunkt än jag och andra utgår från när vi argumenterar för att uppdelningen är av godo. Du verkar inte se det ursprungliga problemet, och då har jag förståelse för att du tycker att förändringen är av ondo. Men det är det ursprungliga problemet som är grunden till förändringen, och det problemet måste man ta hänsyn till om vi ska kunna diskutera detta på samma nivå och ha förståelse för varandras åsikter.

Jag har uppenbart bestämda åsikter om detta, men det betyder inte att jag inte tar med dina (och andras) önskemål med i beräkning. Det jag har sagt är att vi ska testa detta i några veckor och sedan utvärdera och se hur det har fungerat. Vad som har blivit bättre, vad som har blivit sämre, och hur medlemmarna upplever förändringen. Inget är hugget i sten, men du måste väl medge att det är rimligt att åtminstone försöka utveckla någonting och inte strikt hålla fast vid det gamla.

Till de andra önskemålen som uttryckts. Jag håller med om att ikonen kan förstärkas, det är ett problem jag upplevt tidigare också. Det bör vara möjligt att ordna, jag ska kolla upp det. Att lista de fem senaste trådarna är också ett förslag jag gillar, men som sagt så ligger det djupare i forumkoden och det är nog inte lika enkelt att ändra. Jag ska dock hålla utkik!

Postad 12 november 2008 - 14:28

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0
Har jag sagt "gå tillbaka till det gamla?

Tror inte jag sagt det faktiskt Joakim... Eller. Rättare sagt har jag aldrig sagt det gamla skall tillbaks. Utan delvis det gamla har jag sagt bör återgå.. DVS att Digitalkamera är huvudforumet... Och Videokamera om det bör ligga under samma forum får bli subforum.. Det är vad jag sagt och inget annat..

Så lägg av att omformulera eller omtolka det man säger är du snäll... och återge hädanefter det jag sagt om du skall ta upp det jag sagt i dina inlägg.. Det blir oerhört frustrerande att behöva sitta och skriva saker som detta för inte andra skall se dina texter och tro man sitter som en stolle här och skriver.... För med dina ord så förkorkar du mig till en dumskalle som inte hajar ett smack...

Du tog inte ens "in" det som står i inlägget ovanför ditt ..... stryker under noga nu så du inser samt förstår VAD jag säger i stället för att du skall sitta med totalt omtolkande.....

men om jag utläser mina egna ord om vad som "irriterar" nig lite så inser jag att allt man skriver är totalt onödigt att spilla tid att skriva då ändå dom ändringar som gjorts försvaras stenhårt.. Och absolut noll verkar det ens finnas en enda feeling av att kanske ligger det i alla fall en aning sanning i att uppdelningen inte riktigt är så rätt utförd på alla sätt o vis.. och att den kan göras aningen mer så att det inte skall behövas hoppas runt för ha översikt på ämnet DIGITALKAMEROR...

och. jag ber nu ödmjukt men bestämt att alla utelämnar mig samt alla mina tidigare inlägg för komentarer eller citeringar.. Jag vill inte delta i topicen mera.. Utan rent ut.. jag skiter i hurvida forumet ser ut som det gör eller inte.. Detta är inte för mig så viktig fråga så jag tänker sitta med fler rättelser eller förklaringar där folk misstolkar eller medvetet omtolkar.. För jag utalade mig för bibringa ev en tanke till förbättring enbart.. Inte sjutton sa jag nått för hamna i en debatt inte där det man säger ändå inte ens kan återges som det sägs eller menas i sin helhet....

Så För slippa mer tramsande ifråga om forumets utseende samt funktion.. Utelämna mig hädanefter helt är ni snälla..

Mvh
Tobbe..

Redigerat av mayro, 12 november 2008 - 14:29.

Postad 12 november 2008 - 14:52

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Med all respekt Mayro. Du har i inlägg efter inlägg skrivit att du vill att vi återgår till det som var tidigare eftersom att ändringarna hittills varit helt onödiga. Och om, OM, det ska ske några förändringar "för ändrandets skull" så kan du tänka dig att vi separerar videokameror från huvudforumet. Men allra helst vill du att vi återgår till det gamla vanliga, som det var innan, eftersom att du inte tycker att det finns skäl till de ändringar som hittills gjorts. Eller hur? Det är exakt det du har skrivit, och det var precis så jag återgav det. Har du ändrat åsikt så kan ju knappast jag beskyllas för det.

Postad 12 november 2008 - 18:45

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

• 1 960 inlägg
  • 0
jag tycker de nya delarna är toppen, sitter och väntar förfullt att fototeknik delen skall börja att fungera nu.

hmm.. sitter och suger på att köpa en Diana+ eller en Hoga, sugen som fan.

Postad 17 november 2008 - 08:23

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0
Hej, jag skall skaffa mig en videokamera och vet inte vad jag skall ha eller vilka teknker som är bäst. För sådana som mig är det jobbigt att hitta rätt tråd bland alla andra trådar som inte innehåller videokameror. Så jag är för att videokameror får ett eget underforum, även om det inte blir så många inlägg.

Redigerat av Huddingebo, 17 november 2008 - 08:55.

Postad 17 november 2008 - 15:32

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Det är på ingång. När jag gick igenom de 70 senaste sidorna med inlägg (alla inlägg upp till ett år gamla) så såg jag att det fanns ganska många trådar om videokameror - tillräckligt material för att fylla ett subforum. En sak i taget dock, jag vill inte genomföra samtliga förändringar på en gång utan jag tar dem en i taget för att lindra övergången till det nya upplägget. Det börjar bli dags för nästa ändring snart.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.