Så när jag ändå hade vägarna förbi så tänkte jag att det kunde vara värt ett stop.
Jag försäkrade mig om att de skulle ha öppet när jag kom genom att ringa och kolla först, den som svarade var
Jörgen Nilsson som efter jag hade berättat att jag var på genom resa och skulle titta in i deras butik,
undrade var jag var intresserad av för utrustining.
Jag är först och främst intresserad av ny högtalare i den högre klassen tex. Dynaudio,Jm lab och M&k.
Han beklagade att han tyvärr inte hade några Dynaudio högtalare inne för tillfället men han försäkrade att
jag skulle nog ändå hitta något som intresserade.
Och något som förvånade var att han avslutade samtalet med var att säga "kör försiktigt jag hörde på radion att det var halt på vägarna"
det har jag aldrig hört en försäljare säga innan, inte på telefon iaf.
Nåväl jag påbörjade min resa mot Linköping med stop i Vimmerby, det är ju en "lagom" sträcka ifrån Karlskrona.
Då var vi äntligen frame efter ca:3 timmar, bara att stäcka på benen och knalla in i butiken, jag går fram till disken och berättar att
mitt namn var Johan och att jag tidigare har de ringt och sagt att jag skulle titta in.
Jag får får prata med mannen jag talade med i telefon och han skatar hand och välkomnar mig till Ultimate sounds.
Något som överaskade mig var att han omedelbart började att ställa frågor och anteckna ner min nuvarande anlägging,
projektor eller tv, min hembio yta, takhöjd, vägg material, antal dörrar och förhållande läng och bredd.
Så sa han nu har jag en aning om hur det låter hemma hos dig och det jag tror att du saknar är detaljerna och ljud spridningen, och det du inte saknar är dynamiken.
Jag kunde inte sagt det bättre själv, denna killen är bra tänkte jag för mig själv men tänkte inte låta mig imponeras så lätt.
Nu till och börja med vill jag veta vilken pris klass vi vill lägga mig i och om vilka högtalare vi vill ha runt om,
golvare eller stativ fram,golvare,stativare eller diploer bak och om du vill ha stor eller liten center.
Jag berättade att jag ville ha golvare fram,dipoler bak och stor center, och att jag kunde stäcka mig till 70000:- för ett komplett system.
Isf kan jag nästan bara rekomendera ett system och det är Jm labs elektra serie, vi gick in i bio rummet och han lät mig sitta mer i soffan medan har satte i blade 2 i spelaren,
vilket var en TAG McLaren Audio DVD32R, detta tilsammans med en Pioneer ax10.
Systemet jag lysnade på var
front:Electra 936
center:Electra CC 901
Surround:Electra SR 900
Sub:Electra SW 900
Ok tänkte jag,nu ska jag verkligen försöka att vara objektiv i min bedömning, jag satt och väntade på att bli chocka,attakerad eller förstummad av alla effekter.
Men det kom aldrig, till och med under de rörigaste scenerna i fimen tex. på discot så var alla ljud prefect samlade,
aldrig överdrivna eller röriga bara naturligt. Och när han berättade att de höll på att möblrera om i rummet och man kunde få ut näsan 30% mer av systemet när det var rätt inställt och kaliberarat,
så kan jag bara drömma om var det kan låta som.
Nu innan du går ska du få höra var du kan få dessa högtalarna att låta sa han oh tog mig med ner till higt-end rummet.
Där stog det ett par Electra 936 som var kopplade till 2 st AudioNet AMP II G2 mono block,med AudioNet PRE G2 som försteg, och med AudioNet VIP som cd-spelare.
Och han satte på en cd jag har med mig, och jag satte mig ner i soffan och kopplade av.
Och att jag inte ramlade av soffan är ett miraken, denna upplösing, klarhet och dynamik och detta var utan sub [:0]
Jag hörde saker i låtar jag aldrigt hört förut trots att jag hört dom tusentals gånger, ljudet kom på något sätt närmare mig, det kändes som om jag stäckte fram
handen så skulle jag kunnat ta tag i musiken. Och det var bred ljudbild. Här var allt korrekt inställt och ett tag så trodde jag att det var JM Lab Mezzo Utopia som stog brevid
som spelade.
När jag senade gick till baka till disken och diskuterade pris osv så sa han att om jag var intresserad så kunde jag komma tillbaka så kunde vi åka hem till honom.
han hade ett likadant system som jag var intresserad av, och lyssna där var allt inställt till 100%, bara en sån sak att bjuda hem kunderna hem till sig bara för att kunna demonstrera vad systemet klarar.
Så var det dags för priset, ett komplett electra syetem "se ovan" skulle med frakt och installation kosta 64000:- oavsätt om man tycker detta är billigt eller dyrt så får man otroligt mycket välljud för pengarna.
Ska man upp ett snäpp i ljudkvalite så får man nog spräcka 100000:- gränsen. Och det som är bra är att man inte behöver några värsting grejer för att få det att låta bra,det räcker med min nuvarande utrusting.
Om man sedan byter så kommer man bara att flytta sig ännu ett snäpp mot Nirvana. Varje litet kabel byte varje centimeter i förflytting av högtalarna kommer att vara som en lavett i ansiktet av skillnad.
När jag senare var dags att lämna butiken så var det bara att titta i sin tomma plånbok och drömma sig bort.
Men det som förvånade mig mest var att de var vänliga och hade tålamod med mig trots min ringa ålder på 21, har ju hört att vissa butiker inte ens titta åt personer som är under 30,
så i detta avsendet var de verkligen ett föredömme.
Nu vet jag äntligen var hembio handlar om, den bästa utrustningen är den som inte märks.
Kom gärna med komentarer Mvh Johan Svensson
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3 bilder
52 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?