Postad 16 September 2008 - 09:58
Jag har frågat RTVV och de säger bara att "de följer utvecklingen". De sitter också med i DVB-forumet. Problemet är att de vill starta med MPEG-4 över DVB-T senast 1/1 2009 och en del SDTV-kanaler i marknätet har även det som krav för att få börja sända. Konsekvensen blir att det blir boxbyte ytterligare en gång när man vill ta in HDTV eftersom det i praktiken kräver DVB-T2 av kapacitetsskäl. Taskig tajming med andra ord, vilket jag också talade om för RTVV. Kanske de har fattat det nu...broadbandnews
hur långt efter blir teracom/svt/boxer?
Postad 17 September 2008 - 07:39
Jag tror att det dröjer innan nät 1 (SVT) går över till T2, SVT har ju ett ansvar att nå ut till så många tittare som möjligt och därför kommer nät 1 ligga kvar i mpeg2 "dvb-t1" ganska länge.
Mpeg-4 är ju på gång nästa år i nät 6, men jag tror att Teracom och Boxer avvaktar en total övergång från mpeg-2 till mpeg-4 till dess att de kan göra det samtidigt med införandet av dvb-t2. Folk skulle nog bli skogstokiga om de om ett år måste köpa en ny box för mpeg-4 och sedan bara ett år senare behöva köpa en ny igen pga dvb-t2.
Ska bli intressant vilken strategi Teracom/Boxer (men även SVT) väljer.
Kanske att extranätet över Mälardalen där SVT HD och TV Finland sänder blir ett testnät för dvb-t2.
Mpeg-4 är ju på gång nästa år i nät 6, men jag tror att Teracom och Boxer avvaktar en total övergång från mpeg-2 till mpeg-4 till dess att de kan göra det samtidigt med införandet av dvb-t2. Folk skulle nog bli skogstokiga om de om ett år måste köpa en ny box för mpeg-4 och sedan bara ett år senare behöva köpa en ny igen pga dvb-t2.
Ska bli intressant vilken strategi Teracom/Boxer (men även SVT) väljer.
Kanske att extranätet över Mälardalen där SVT HD och TV Finland sänder blir ett testnät för dvb-t2.
Postad 17 September 2008 - 20:30
tydligen är det ett tiotal tillverkare som redan har dvb-t2 chip klara, borde kunna få se svenska tester redan i vår.
Sverige kommer få en dvb-t2 mux i vhf (mux 0) bandet för 3-4 kanaler (troligen SVTHD + Två reklam) Mux M (6) blir Mpeg4 som man sa förr då dessa muxar är redan på plats i DVB-T masterna. skulle helst sett att man väntat med mux 6 men iq fiskmås.
TV finland kommer tryckas in i den mux där det redan finns en lokal kanal vad jag förstår.
Finns endel teknik där man kunde synka muxar att sända på samma frekvens i DVB-t2 men vet inget om hur det blev med det i final version. vore ju rätt bra med 1 frekvens och 100 kanaler istället för flera olika då kan existerande muxar va kvar medans betal tv går till DVB-t2
Sverige kommer få en dvb-t2 mux i vhf (mux 0) bandet för 3-4 kanaler (troligen SVTHD + Två reklam) Mux M (6) blir Mpeg4 som man sa förr då dessa muxar är redan på plats i DVB-T masterna. skulle helst sett att man väntat med mux 6 men iq fiskmås.
TV finland kommer tryckas in i den mux där det redan finns en lokal kanal vad jag förstår.
Finns endel teknik där man kunde synka muxar att sända på samma frekvens i DVB-t2 men vet inget om hur det blev med det i final version. vore ju rätt bra med 1 frekvens och 100 kanaler istället för flera olika då kan existerande muxar va kvar medans betal tv går till DVB-t2
Redigerat av Scrapanatchi, 17 September 2008 - 20:30.
Postad 17 September 2008 - 20:50
Detta är ju också ett besynnerligt beslut av Regeringen. Varför skall man använda VHF-bandet för digital-tv? Många har ju varit tvungna att köpa nya antenner i samband med digital-tv-övergången och de klarar bara UHF-bandet...suck.Sverige kommer få en dvb-t2 mux i vhf (mux 0) bandet för 3-4 kanaler (troligen SVTHD + Två reklam) ...
Postad 17 September 2008 - 21:10
För att det är fullt i UHF bandetDetta är ju också ett besynnerligt beslut av Regeringen. Varför skall man använda VHF-bandet för digital-tv? Många har ju varit tvungna att köpa nya antenner i samband med digital-tv-övergången och de klarar bara UHF-bandet...suck.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2 bilder
44 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?