Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ACE BASS 2 problem med skrapljud..

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 september 2008 - 20:23

sucram_
  • sucram_
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Har nu min ACE BASS 2 uppkopplad mot en VSX-1016 och har tidigare haft problem med att höra ett grymt obehagligt ljud som låter som om subben vore sprängd. I det skedet visade det sig att jag hade kopplat min subb-kabel (som för övrigt är från Belkin Silver Series) fel då jag satt den i line In istället för LFE-ingången och med den förändringen var mitt bekymmer ett minne blott...

Tills idag då jag skulle visa upp min subb för en kompis så hade jag samma problem utan att ha gjort någon förändring i min anläggning. Jag har läst här tidigare om brum som uppstår men detta är inget konstant ljud utan det är bara i de sekvenserna där subben måste arbeta.

Jag har för övrigt testat att vända stickkontakten, dra ut antennsladden och koppla om Line Out och Line In men inget verkar gå i rätt riktning.

Någon här inne som stöt på samma problem?

mvh Macke

#2

Postad 22 september 2008 - 19:29

sucram_
  • sucram_
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Kan det vara som så att LFE-ingången är i sönder?
Kan det i så fall räcka med att man köper en Y-link och köra över LINE IN istället???

väldigt tacksam för svar...

#3

Postad 04 oktober 2008 - 19:18

LFE_massage
  • LFE_massage
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
hej det låter nästan som talspolen är bränd i basen, alt en utsliten potentiometer

#4

Postad 06 oktober 2008 - 20:02

Unregistered54b89a21
  • Unregistered54b89a21
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0

hej det låter nästan som talspolen är bränd i basen, alt en utsliten potentiometer


Jag tror på utsliten pot. Hade precis samma problem med min "cheap charlie"-sub ifrån Audio Pro. De har stått i samma position i drygt två år. Det började "skrapa" i förra veckan, efter att ha pillat lite på inställingarna så försvann det...

#5

Postad 01 november 2008 - 13:44

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

  • 737 inlägg
  • 0
Har en Ace sub evidence och fick skrapljud. Lämnade in den till en auktoriserad hifi-verkstad och det visade sig att volym-ratten var glapp + några småkomponenter som fick bytas. Volymenratten fick lödas om.

Porblemet nu är att skrapet är borta men det kommer ingen bas överhuvudtaget från lådan B)
Har lämnat in lådan igen efter lite tjat så dom får titta på det igen . . . forts. följer :unsure:

#6

Postad 19 november 2008 - 10:44

sucram_
  • sucram_
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Jag lämnade in min för ca 2 månader sedan och de kan inte finna vart problemet kan finnas. Verkar i för sig inte vara de bästa man kan anlita då det tar långt tid och att man själv måste höra av sig för att få svar..

#7

Postad 19 november 2008 - 11:02

_green_
  • _green_
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 0
Testa att "motionera" volymkontrollen genom att vrida den ett antal gånger i följd fram och åter. Det skrapar bort oxider som bildats i potentiometern. Brukar ofta hjälpa. Om det nu inte är något annat fel som de andra gissat på.

(Glöm inte att notera i vilket läge den stod innan så att du kan få tillbaka din tidigare inställning.)

#8

Postad 19 november 2008 - 16:17

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
ska inte behöva bli oxider på det sättet...

men om det blivit det så är det riktigt dåligt faktiskt... :)

#9

Postad 19 november 2008 - 16:56

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

  • 737 inlägg
  • 0
Ja volymkontrollen ställer man ju en en gång och sen så rör man den inte mycket mer. Inte jag i alla fall. Så hur oxiden kunnat uppstå vetefanken.

Att subban inte lät något efter att de lagat den berodde på att jag stoppat i sladden i fel "hål" i förstärkaren ;)
*häpp* så var det löst :)

#10

Postad 20 november 2008 - 16:01

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
hehe ja det va enkelt. :P

#11

Postad 20 november 2008 - 20:15

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
alltid kul när det löser sig, oavsett vad felet egentligen va för något :)

#12

Postad 22 november 2008 - 15:41

sucram_
  • sucram_
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Testa att "motionera" volymkontrollen genom att vrida den ett antal gånger i följd fram och åter. Det skrapar bort oxider som bildats i potentiometern. Brukar ofta hjälpa. Om det nu inte är något annat fel som de andra gissat på.

(Glöm inte att notera i vilket läge den stod innan så att du kan få tillbaka din tidigare inställning.)


tack så mycket _green_
Problemet fanns just där så det löste sig :D

#13

Postad 19 mars 2011 - 16:45

sucram_
  • sucram_
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
väcker denna tråden återigen då jag varit lite off på detta forumet men velat ta tag i vad som egentligen är mitt problem med den här subwoofern.

Men i alla fall så har jag läst mig till att man kan rengöra med oxidrengöring och bli av med detta skrapljud. Men när potentiometrarna ser ut som de gör på bilden. Är det då möjligt?

Det blå plastskyddet verkar inte gå att få bort men hoppas att en mer hifi-kännare vet om det går eller ej.

Bifogad fil(er)



#14

Postad 21 juli 2013 - 23:29

Arsenalhifi
  • Arsenalhifi
  • Forumräv

  • 567 inlägg
  • 0
Hej!

Om man trycker lite lätt på ett element och det skrapar (subben är avstängd) och den inte ger samma motstånd som en av elementen som låter okej. Vad beror det på? Bara att byta element, eller bara och bara, 1000kr + frakt är inge roligt. :(

Är det möjligt att koppla ur ett element och köra på resterande? Eller kan det bli felbelastning då?

Mvh Oliver

#15

Postad 23 juli 2013 - 21:39

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Förmodligen har elementet pressats så hårt att det har bottnat och talspolen har krökts. Det är inte mycket mer att göra än att ersätta med ett nytt element. Det borde inte vara några större problem att under tiden koppla ur elementet och bara köra med ett. Men man får undersöka hurvida det är kopplat.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.