Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

BassPump III problem

26 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 12 October 2008 - 14:41

Zlim
  • Zlim
  • LĂ€rjunge

• 266 inlĂ€gg
  • 0

Jag kapar den hÀr trÄden för att stÀlla en snabb frÄga till alla er som har köpt en basspump; hör ni ett skallrande ljud frÄn den nÀr ni anvÀnder den?
Jag gör nÀmligen det, först trodde jag den var dÄligt fastskruvad, men problemet var kvar nÀr jag skruvat loss den och testade den i handen.

Edit: sÄg att den hÀr trÄden lÄg i fel underforum, sÄ jag skapar en ny trÄd i subwooferdelen

Flyttar frÄgan till rÀtt forumdel; Àr det nÄgon som hör ett skallrande ljud frÄn basspumpen nÀr ni anvÀnder den?

Postad 12 October 2008 - 15:03

Frux
  • Frux
  • ForumrĂ€v

• 970 inlĂ€gg
  • 0
Skallrar gör inte mina iaf. DÀremot sÄ har de ju ett svagt surrande ljud nÀr de rör sig, vrrrr. Men det var mest nÀr jag testade dem i handen utan musik. VÀl monterade i soffan sÄ hörs de inget över annat ljud.

NÀr jag tÀnker efter sÄ skallrade det lite ibland i min förra soffa, dÀr jag bara kunde fÀsta Basspumpsen vettigt i tvÄ av de tre skruvarna. Dvs de glappade lite. Se till att de monteras pÄ ett stumt underlag med alla skruvarna.

Drar du pÄ för mycket volym kanske?

Redigerat av Frux, 12 October 2008 - 15:04.

Postad 12 October 2008 - 15:50

Zlim
  • Zlim
  • LĂ€rjunge

• 266 inlĂ€gg
  • 0
JAg tror inte att det Àr volymen som orsaker detta dÄ den skallrar runt 30-40 hz vid alla volymer.

Postad 14 October 2008 - 07:34

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlĂ€gg
  • 0
Jag har hör ett konstigt skallrande ljud frÄn mina basspumps. Jag trodde det var soffan men jag har testat att montera om dem utan att det gör nÄgon skillnad. Har inte testat dem "i handen" Ànnu men ska göra det snart. Om det visar sig att de lÄter dÄ ocksÄ Àr det ju bara att skicka tillbaka och fÄ nya, för mina gjorde inte det i början.

Postad 15 October 2008 - 21:24

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlĂ€gg
  • 0
Den gröna plasten som rör sig pÄ undersidan Àr vad som skallrar. Vissa delar av den rör sig mer Àn den ska. Trodde det var standard och sÀnkte bara volymen.. pröva att försöka lÄta bli att krÀma ur "ALLT" som finns i rumpskakarna.. nöj er med lagom :) Pröva att maxa era vanliga högtalare sÄ ska ni se att det inte lÄter sÄ bra heller :rolleyes:

/Christian

Postad 19 October 2008 - 20:10

toadilicious
  • toadilicious
  • Amatör

• 99 inlĂ€gg
  • 0
Hejsan, behöver lite hjÀlp :)

Har planerat att inhandla 2 st bass pump |||
Hade tĂ€nkt driva dom med en gammal mitsubishi reciever. LĂ€gger till en bild av baksidan pĂ„ den. Är mĂ€rkt med 190W sĂ„ det borde vĂ€l rĂ€cka? :P ( inte sĂ€rskilt kunnig pĂ„ sĂ„nt hĂ€r som ni kanske mĂ€rker )

Ifall jag delar signalen till min sub med en Y-split kabel, och kopplar in recievern till en av utgĂ„ngnarna, kommer det att funka dĂ„? Är det bara att koppla lĂ„gnivĂ„ kabeln till nĂ„gon av anslutningarna bak? Spelar det roll om det Ă€r + eller - man kopplar in lĂ„gnivĂ„n pĂ„?

VÄLDIGT tacksam för svar !

Bifogad fil(er)

Postad 20 October 2008 - 10:33

Frux
  • Frux
  • ForumrĂ€v

• 970 inlĂ€gg
  • 0
Det bÀsta borde vara att splitta signalen igen, sÄ att du fÄr tvÄ kontakter att koppla in, i exempelvis Input Aux. Detta ger insignal för höger och vÀnster kanal. Koppla sedan in den ena basspump pÄ Speaker R och den andra pÄ Speaker L.

Genom att koppla sÄ hÀr sÄ fÄr du i praktiken monoljud in i förstÀrkaren, men utnyttjar bÄda förstÀrkarens kanaler till att driva basspumpsen. Jag Àr ingen expert pÄ förstÀrkare men kÀnns som detta borde utnyttja förstÀrkaren mest effektivt. :)

Men det Àr mycket möjligt att det gÄr alldeles utmÀrkt att koppla in bÄda till ena kanalen, t.ex. R. DÄ behöver du inte splitta insignalen.

Postad 21 October 2008 - 18:35

toadilicious
  • toadilicious
  • Amatör

• 99 inlĂ€gg
  • 0

Det bÀsta borde vara att splitta signalen igen, sÄ att du fÄr tvÄ kontakter att koppla in, i exempelvis Input Aux. Detta ger insignal för höger och vÀnster kanal. Koppla sedan in den ena basspump pÄ Speaker R och den andra pÄ Speaker L.

Genom att koppla sÄ hÀr sÄ fÄr du i praktiken monoljud in i förstÀrkaren, men utnyttjar bÄda förstÀrkarens kanaler till att driva basspumpsen. Jag Àr ingen expert pÄ förstÀrkare men kÀnns som detta borde utnyttja förstÀrkaren mest effektivt. :)

Men det Àr mycket möjligt att det gÄr alldeles utmÀrkt att koppla in bÄda till ena kanalen, t.ex. R. DÄ behöver du inte splitta insignalen.

Tackar för hjÀlpen :(
Nu saknas bara 8 m lÄgnivÄ , 2 Y-split kablar och 2 bass pumps :)

Frux, vad driver du dina med?

Redigerat av toadilicious, 21 October 2008 - 18:36.

Postad 21 October 2008 - 22:50

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlĂ€gg
  • 0
En lite frÄga ... tÀnker jag rÀtt hÀr eller Àr jag ute och cyklar?

Drivning .. typ ett pa-steg pÄ ~ 1000 watt eller mer.

Bifogad fil  untitled.JPG   27.87K   9 Antal nerladdningar

Bifogad fil  untitled__.JPG   28.86K   5 Antal nerladdningar

Redigerat av Martin, 22 October 2008 - 18:15.

Postad 22 October 2008 - 17:38

Frux
  • Frux
  • ForumrĂ€v

• 970 inlĂ€gg
  • 0

Tackar för hjÀlpen ;)
Nu saknas bara 8 m lÄgnivÄ , 2 Y-split kablar och 2 bass pumps :D

Frux, vad driver du dina med?

Det Àr en gammal reciever som lÄg och dammade, Onkyo TX-850. Tror modellen Àr frÄn -88. ;) Ingen aning om hur bra den Àr men den Àr rÀtt tung och kÀnns vÀlbyggd. Funkar fint hur som helst.

Postad bild

Jag har sjÀlv kopplat kablarna sÄ som jag beskrev lÀngre upp.

Redigerat av Frux, 22 October 2008 - 17:41.

Postad 19 January 2009 - 18:20

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1453 inlĂ€gg
  • 0
Jag funderade lite bara över hur det kopplas. Men jag har vÀll tÀnkt rÀtt om jag sÀger att man kopplar frÄn pre out pÄ ens förstÀrkare dvs höger vÀnster och sedan in pÄ valfri sunk förstÀrkare och sedan ut frÄn denna via högnivÄ till bass pump?

Postad 23 March 2009 - 21:48

mega-x
  • mega-x
  • Beroende

• 1408 inlĂ€gg
  • 0
lÀste lite hÀr i trÀdarna omkring och sÄg dessa roliga manicker
https://www.prisjakt...kt.php?p=285336

hur skulle det fungera och driva dessa med min receiver
http://www.yamaha-hi...a...1&newsset=0

vart ska man koppla in dessa i? har 2 uttag extra i receivern som anvÀnds till front2 back eller vad det stÄr kommer inte ihÄg nu men finns 2 till uttag som anvÀnds till fronthögtalare som man ska stÀlla bak dessa anvÀnds visserligen inte vid film har aldrig den igÄng men om man kör igÄng den med nÀr man kollar film borde vÀl dom fungera som ett par fronthögtalare kan man dÄ koppla in dom dÀr och köra dom?

förstod ni vad jag mena lite svÄrt och beskriva men hör av er ska ska jag försöka ta kort eller nÄt annars

Postad 23 March 2009 - 21:55

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlĂ€gg
  • 0
Det finns en rĂ€tt hyffsad trĂ„d om Basspump HÄR

Varför inte ta frÄgorna dÀr? (Den borde bli klistrad eller vad det heter... officiell basspumpertrÄd)

/Christian

Postad 17 September 2009 - 20:58

mike_larsen
  • mike_larsen
  • Rookie

• 4 inlĂ€gg
  • 0
Hej!

Har precis installerat 2 st Basspump III 8ohm i min soffa ,

men har lite problem e inte helt nöjd med ljudet , dom sitter kopplade till en Proson SA-1200 Sub förstÀrkare , hemmabio receiver en vsx-d2011 , dom lÄter underbart i Master and Commander (strids scenen) , men fÄr knappt nÄgot bas ljud ur vissa andra filmer typ jurassic park , flags of our fathers osv , va en rejÀl besvikelse, lite underligt med tanke pÄ att dom nÀrmast klyver soffan i Master and Commander,
vad rekommenderar ni att jag kör för HZ i Sub stÀrkaren ? och ska jag köra pÄ 80 i crossover i D2011an eller lÀgre kanske ?

eller kan felet ligga nÄgon annanstans?, har en vanlig sub inkopplad oxÄ , inte sÄ stora frontar sÄ subbar fÄr gÀrna göra jobbet, suttit o fixat med detta nÄgra timmar nu , ont i huvet o slut pÄ ideer , tips mottages mer Àn gÀrna.

kopplat Y splitter ut frÄn Recevier rca till SUB och rca till Proson (Mono) pÄ LFE utgÄngen sÄ klart.

Mvh

Mike

Postad 17 September 2009 - 23:22

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlĂ€gg
  • 0
För det första sÄ kommer det inget ljud frÄn dem utan de vibrerar bara =) SÄ Àr du missnöjd med ljudet sÄ Àr det dina högtalare och inget annat.

Crossover i receiver ska helst vara 120hz (högsta frekvens enligt LFE spec), crossover pÄ Proson förstÀrkaren bör vara lite lÀgre, 80hz och nerÄt. Du fÄr prova dig fram. Om de inte vibrerar tillrÀckligt sÄ fÄr du helt enkelt höja volymen pÄ Proson förstÀrkaren. Hur har du monterat dem föresten? sitter de "mot varandra" ? Isf skall du fasvÀnda en av dem.

Postad 18 September 2009 - 13:42

mike_larsen
  • mike_larsen
  • Rookie

• 4 inlĂ€gg
  • 0
Hehe ne det kommer inget ljud ur dom bara vibrationer som det ska :-)

dom Àr fasvÀnda , men med tanke pÄ att dom inte sitter mot varandra fÄr jag nog Àndra det , tycker bara att vibrationerna skiljer sig sÄ fruktansvÀrt frÄn film till film , knappt nÄgot i vissa filmer till att soffan kÀnns som den ska klyvas i andra , spekulerar i om det Àr för att jag just tar ut det LFE vÀg helt o hÄllet , de flesta hÀr har ju kopplat utan substeg vad jag förstÄtt, kanske ska skita i att serie koppla dem med med tanke pÄ att jag har speaker A/B ut pÄ proson kanske köra en pÄ varje ?

Mvh

Mike

Postad 19 September 2009 - 16:02

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlĂ€gg
  • 0
Kopplar du dem pÄ A/B pÄ Proson stÀrkaren sÄ parallellkopplar du dem, och kan dÄ i teorin dubblera effektuttaget ur förstÀrkaren. Har du 8ohms basspumps bör du göra detta. Att helt och hÄllet ta ut signalen via LFE tycker jag Àr helt rÀtt, det Àr ju bara i de frekvenserna man vill ha extra stöd av vibrationer. Det Àr lite konstigt att det skiljer sig sÄ vÀldans mellan filmer.. det ska det inte göra. Visst har vissa filmer dÄligt med djupbasinformation men inte dem du nÀmner. Master & Commander Àr dock ett extrem fall gÀllande djupbas =)

Postad 24 September 2009 - 14:20

mike_larsen
  • mike_larsen
  • Rookie

• 4 inlĂ€gg
  • 0
Tack för svaren!

Tycker att det skakar helt ok nu , blev nog lite bortskÀmd med Master & Commander.
Strids Scenerna i Gods & Generals kan rekommenderas som testspÄr har man lagom med skak dÀr sÄ sÄ fungerar det bra i de flesta filmer , Master & Commander klyver dock soffan fortfarande hehe

Postad 24 September 2009 - 22:45

mike_larsen
  • mike_larsen
  • Rookie

• 4 inlĂ€gg
  • 0
Förresten nÀr du tÀnker paralell koppla bas pumparna, hur tycker du dÄ jag ska koppla dom? som vanliga högtalare 1st pÄ A + 1 st pÄ B , eller ?

Mvh

Mike

Postad 24 September 2009 - 22:49

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlĂ€gg
  • 0

Förresten nÀr du tÀnker paralell koppla bas pumparna, hur tycker du dÄ jag ska koppla dom? som vanliga högtalare 1st pÄ A + 1 st pÄ B , eller ?

Mvh

Mike

Spelar ingen roll om du sÀtter bÄda pÄ A eller bÄda pÄ B eller en pÄ varje, men för enkelhetens skull sÄ kör en pÄ A och en pÄ B.

Postad 18 February 2013 - 22:09

Unregisteredfb21bf93
  • Unregisteredfb21bf93
  • Wannabe

• 12 inlĂ€gg
  • 0
kan någon här försöka hjälpa mig, jag har två basspump när vi satt 3 i soffan försvann vibrationerna rejält gemfört när jag satt själv. kan någon veta vad det kan bero på ?

Postad 16 October 2013 - 14:18

mvj76
  • mvj76
  • Wannabe

• 16 inlĂ€gg
  • 0
Hej!
Jag är novis och i desperat behov av hjälp med mina basshakers!!

Problemet är att det kommer ljud ur basshakers, tal… samt att de inte reagerar särskilt distinkt vid explosioner.
Jag har fyra basshakers i soffan (stor soffa) kopplat till min gamla onkyo 506 receiver. Alla högtalare är ställda på large för att få med de låga frekvenserna. Jag har testat köra in 35hz och det funkar fint. 506:an får signal via subwoofer pre out från receivern, Onkyo 809. Mellan dem har jag satt ett aktivt phono-försteg , utan den får man maxa volymen på 506:an för att ens känna ngt.

Tidigare har det funkat helt suveränt, men då med 506:an som receiver och en gammal SeoUm stereoförstärkare som drivit bs. Även med stereoförstärkaren hade jag problem tills jag provade phonoingången, sedan räckte det med 10% på volymratten. Med denna uppställningen reagerade bs distinkt vid explosioner, inte som nu väldigt diffust. Tyvärr har stereoförstärkaren gett upp.
Någon som har en lösning eller idéer?

Mvh
Mikael Johansson

Postad 16 October 2013 - 14:42

Frux
  • Frux
  • ForumrĂ€v

• 970 inlĂ€gg
  • 0
Ok så du kör alltså

Onkyo 809 sub out ---> phonoförsteg ---> Onkyo 506 ---> basshakers

Men det ska inte behövas någon extra förstärkning av signalen om allt fungerar och är inställt rätt. Den sista förstärkaren i kedjan kan behöva skruvas upp ganska högt i volym men den ska inte behöva maxas. Du ska inte behöva använda phonoingång utan helt vanlig 2-kanalsingång t.ex. "CD".

- Har du ställt in att du har en subwoofer i 809:an så att signalen matas ut rätt på sub out? Volym?
- Har du kryssat av subwoofer i 506:an, så att basen inte filtreras ut till något som inte finns? Prova att låta den spela upp ren 2.0 typ "Pure Stereo" eller liknande.

Postad 16 October 2013 - 14:53

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlĂ€gg
  • 0
feltänkt av mig :)

Redigerat av gsson, 16 October 2013 - 14:55.

Postad 16 October 2013 - 14:55

mvj76
  • mvj76
  • Wannabe

• 16 inlĂ€gg
  • 0
Precis

Har en subwoofer inkopplad på sub pre out och använder den andra sub pre out till basshakers. Jag har kört en kalibrering (förutom då basshakers) på allt. Subwoofer är avbockad på 506:an. Får åka hem och testa pure stereo.

Tack för snabbt svar!

Postad 22 October 2013 - 09:35

Frux
  • Frux
  • ForumrĂ€v

• 970 inlĂ€gg
  • 0

Precis

Har en subwoofer inkopplad på sub pre out och använder den andra sub pre out till basshakers. Jag har kört en kalibrering (förutom då basshakers) på allt. Subwoofer är avbockad på 506:an. Får åka hem och testa pure stereo.

Tack för snabbt svar!

Hur gick det, löste det sig?

Postad 23 October 2013 - 19:50

mvj76
  • mvj76
  • Wannabe

• 16 inlĂ€gg
  • 0

Hur gick det, löste det sig?

Hej! Har tyvärr inte haft tid att prova på ett tag, förrän idag. Testade utan några förändringar och det funkade bättre än första gången, det kommer inget tal ur bs. Jag misstänker att kalibreringen jag gjorde i söndags fixade det. Har nog varit inne och pillat efter den tidigare kalibreringen :-). Men helt nöjd var jag inte. Jag provade med att ökade upp "Level Cal" till +12dB på 506:an för samtliga steg och tog bort phono försteget. Det är bättre.

0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.