![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 19 oktober 2008 - 23:23
Postad 24 oktober 2008 - 22:02

återkommer då.
Postad 24 oktober 2008 - 22:49
Postad 25 oktober 2008 - 13:40
men jag tror att man måste ringa å beställa, går inte via deras hemsida (tror jag)
Postad 25 oktober 2008 - 14:45
Postad 25 oktober 2008 - 18:58
Postad 26 oktober 2008 - 10:26
Det är som sagt överpriser på boxar, om 160 och 250GB skiljer 1000 SEK, medans en 250GB hårddisk kostar 500, så är det fel priser.
Postad 26 oktober 2008 - 10:51
Rent teoretiskt borde det inte vara omöjligt, i praktiken vete tusan.Går det enkelt att byta hårddisk till en större?
Det är som sagt överpriser på boxar, om 160 och 250GB skiljer 1000 SEK, medans en 250GB hårddisk kostar 500, så är det fel priser.
Till att börja med rycker garantin all världens väg. Sedan måste man troligen initiera hårdisken i samma format som den som sitter i enheten. Om det vore en Dreambox eller liknande skulle jag kunna tro att det bara är att stoppa in en ny disk och den initieras automatiskt men vete tusan om Sagem ser till att det fungerar så. De vill ju inte att man ska kunna ta ur disken för att föra över material från den till sin dator så den är säkert skyddad på något vis.
Om de är riktigt jävliga har de sett till att det i BIOS hårdkodas vilken storlek på disk det ska vara, dvs man måste då in i en servicemeny, men den servicefjärrkontroll, för att ställa om storleken och godkänna bytet av disk.
Men, det är väl bara att prova men jag är tveksam.
/T
Redigerat av Monshi, 26 oktober 2008 - 10:53.
Postad 27 oktober 2008 - 09:47
Går det enkelt att byta hårddisk till en större?
Jo, precis... att betala över 1000 spänn för 90 GB känns ju inte rimligt... förhoppningsvis går priserna ner när fler tar in boxarna.
Känns lite skumt att det är så tyst... Knappt några inne på denna tråden, inga recensioner på webben. Man tycker att det skulle bli något av en folkstorm över en Boxer HD-box, eller?
Kan någon förresten förklara detta med Mpeg4 för mig (som inte är så tekniskt bevandrad). Kommer boxer börja sända alla sina sändningar i detta format (i februari? Har för mig jag hörde det ngnstans) eller ska det börja introduceras då... När kommer det vara nödvändigt att byta till en mpeg4 kapabel box? Skriv gärna lite eller länka till ngn bra artikel...
mvh
Andreas
Postad 27 oktober 2008 - 11:16
Kanske för att det bara finns en HD-kanal, med litet utbud och begränsad geografisk täckning. Och det blir inte mer.Känns lite skumt att det är så tyst... Knappt några inne på denna tråden, inga recensioner på webben. Man tycker att det skulle bli något av en folkstorm över en Boxer HD-box, eller?
Orkar inte gräva fram de gamla trådarna, men allt finns i detta forum om du söker. I korthet kan man nog säga att du behöver byta box när de kanaler du vill se byter teknik, nuvarande sändningstillstånd gäller tills 2014, men kanalerna har rätt att byta teknik innan dess. För de befintliga kanalerna finns (med enstaka undantag) inget officiellt årtal för när de måste byta teknik, däremot kommer de nya kanalerna som tillkommer i MUX6 att sända i MPEG4 (möjligen med något enstaka undantag). HD kommer antagligen inte förrän efter nästa teknikskifte.Kan någon förresten förklara detta med Mpeg4 för mig (som inte är så tekniskt bevandrad). Kommer boxer börja sända alla sina sändningar i detta format (i februari? Har för mig jag hörde det ngnstans) eller ska det börja introduceras då... När kommer det vara nödvändigt att byta till en mpeg4 kapabel box? Skriv gärna lite eller länka till ngn bra artikel...
Postad 27 oktober 2008 - 11:27
Dvs för de som undrar vad jag talar om, DVB-T är en form av packetering av signalerna som sänds över marknätet. DVB-T2 är ett effektivare paketformat, mindre behov av extra stoppning kring kanalerna, så mer kan sändas inom samma frekvensblock.
Postad 27 oktober 2008 - 11:51
Med 99% säkerhet inte. I nuläget finns mig veterligen inga mottagare på marknaden med stöd för det.MPEG4 i alla ära, när DVB-T2 kommer(?) kan denna box då hantera det?
Men med tanke på att det inte verkar dröja speciellt länge förrän utrustning för DVB-T2 finns framme så förefaller den nuvarande utbyggnaden lite kortsiktig. I samband med att de nya tillstånden delades ut och man avslog alla ansökningar om HD-sändningar så skrev Radio och TV-Verket att man borde göra en ny ansökningsrunda när (om) VHF-bandet blev ledigt, i synnerhet om DVB-T2 införs, så man håller ändå lite koll på saken. Summan blir väl att om man tvunget vill kunna ta in "allt" marksänt så kan man åka på ett boxbyte nu vid årsskiftet och sedan ett till om något år. Personligen konstaterade jag snabbt att utbudet på den nya MUXen inte intresserade mig det minsta, så det innebar inget incitament att springa ut och köpa ny box. Om man däremot skaffar ny box av annat skäl så kan det ju finnas anledning att se till så den klarar MPEG4.
Redigerat av alfista, 27 oktober 2008 - 11:51.
Postad 27 oktober 2008 - 11:59
Personligen konstaterade jag snabbt att utbudet på den nya MUXen inte intresserade mig det minsta.
Var hittar man den listan?
Postad 27 oktober 2008 - 18:18
• Transfer of the recordings on external hard disk
• Fully downloadable
Vad innebär detta? Går det att överföra inspelningar till en PC? Jag har inte lyckats hitta någon manual eller annan, mer djupgående, information på Sagems hemsida.
Postad 27 oktober 2008 - 19:40
Jag tror att det är så att man kan exportera och importera sina inspelningar, och det andra betyder nog att man kan uppgradera över luften.Såg detta på Sagems hemsida:
Vad innebär detta? Går det att överföra inspelningar till en PC? Jag har inte lyckats hitta någon manual eller annan, mer djupgående, information på Sagems hemsida.
Men detta är inte den svenska produkten specifikt, kolla sagem.se detta ser ut som den internationella sidan pga av att det olika krypterings standarderna fanns att välja bland. Så Boxer är dem som sätter specifikationerna och det är väl Viaccess i Boxer boxen.
Postad 28 oktober 2008 - 22:11
Postad 29 oktober 2008 - 17:34
MPEG4 i alla ära, när DVB-T2 kommer(?) kan denna box då hantera det?
Dvs för de som undrar vad jag talar om, DVB-T är en form av packetering av signalerna som sänds över marknätet. DVB-T2 är ett effektivare paketformat, mindre behov av extra stoppning kring kanalerna, så mer kan sändas inom samma frekvensblock.
Mux 6 kommer att sändas i MPEG4 och denna box klarar som sagt MPEG4.
Den skall enligt fyndbörsen klara de nya kanalerna.
Har även pratat med Boxer och den skall vara "framtidssäkrad"
Redigerat av looc, 31 oktober 2008 - 13:58.
Postad 31 oktober 2008 - 15:13
Det finns inget framtidssäkrat, inte i praktiken. Frågan gällde heller inte specifikt Mux 6 och de kanaler som redan fått sändningstillstånd på denna, utan nästa tekniksteg. Kommer DVB-T2 så berör det sannolikt i ett första skede en ny mux på VHF-bandet.Mux 6 kommer att sändas i MPEG4 och denna box klarar som sagt MPEG4.
Den skall enligt fyndbörsen klara de nya kanalerna.
Har även pratat med Boxer och den skall vara "framtidssäkrad"
Postad 01 november 2008 - 10:55
jag ringde till boxer idag å beställde en, kommer nästa vecka
återkommer då.
Har den kommit? Några första intryck?
Postad 01 november 2008 - 12:22
Är väl inte så jätteimponerad av den ännu. Men jag får testa lite mera.
Postad 01 november 2008 - 14:24
Postad 01 november 2008 - 17:16

Kan ju inte skaffa den för 1495 då J**la h*rboxer sålde in en bindningstid på mitt tvillingkort utan att informera om att jag även förlängde basabonnemanget med 24 månader = 12 månader kvar = fullprisbox...
Postad 02 november 2008 - 00:53
å ja inte fan vet vag om de e nå jätte skillnad om man jämför denna
mot nån annan dekoder i boxers ägor. den e snygg har hdmi å mpg4, 250 gb
bla bla men sen så
jaja funkar som min gamla. :/
Redigerat av MrKrill, 02 november 2008 - 00:55.
Postad 03 november 2008 - 11:56
jaja funkar som min gamla. :/
Om det är bra eller dåligt beror på hur bra din gamla funkade...
På min önskelista står det en box med MPEG4 + HDD + HDMI, men jag är lite tveksam till denna. Skall man döma av de långa listorna på klagomål i trådarna om CD:s HD-box och DVR-boxarna, har Sagem en hel del problem med programvaran i boxarna.
Det viktigaste egenskapen hos en HDD-box är att man kan lita på boxen. Att den inte missar inspelningar, never ever. Funkar inte det är den tämligen värdelös. Vore tacksam om ni djärva som köpt en box kunde svara på följande frågor:
Hur ofta hänger den sig?
Funkar parallella inspelningar? Om de överlappar? Om de startar samtidigt?
Ett av problemen med CD:s box är att om man titta på time-shift och det startar en timer-inspelningen tappar den bort timeshiften och helt plötsligt tittar man live igen. Funkar det som det ska?
Får man ljud via HDMI? (Borde vara en självklarhet i dag, men man vet ju aldrig.)
Har den CEC-signalering över HDMI? Dvs, kan den tala om för recievern att byta bildkälla när man slår på boxen?
Postad 03 november 2008 - 12:13
Ett av problemen med CD:s box är att om man titta på time-shift och det startar en timer-inspelningen tappar den bort timeshiften och helt plötsligt tittar man live igen. Funkar det som det ska?
Undrar jag också...
Postad 03 november 2008 - 15:12
Hur ofta hänger den sig?
Den har inte hängt sig en enda gång för mig ännu så där är det full pott än så länge. Dock snackar vi bara om 3 dagars användning.
Funkar parallella inspelningar? Om de överlappar? Om de startar samtidigt?
Det fungerar med inspelningar och boxen varnar om man lägger mer än 2 st samtida inspelningar, Vid ett tillfälle har den dock döpt de samtida inspelningarna till samma namn. Dock hade den spelat in rätt.
Jag har inte tappat bort någon timeshift session än så länge. Det jag reagerat på är att möjligheten att spola bakåt nollas vid kanalbyte.
Får man ljud via HDMI? (Borde vara en självklarhet i dag, men man vet ju aldrig.)
Kör den inte via hdmi för tillfället.
Har den CEC-signalering över HDMI? Dvs, kan den tala om för recievern att byta bildkälla när man slår på boxen?
Kan inte svara på detta heller. Men om det är avgörande karaktär så kan jag släpa ner den till hdmi tv:n
Något annat jag reagerat över är att disken låter onödigt mycket i den . Är van vid mina två gamla force boxar (530T) och de diskarna låter mindre än denna ... ... Kan ju vara ett måndags ex...
Postad 03 november 2008 - 15:33
Fast det är väl självklart, eller missförstår jag dig. Det vore ju tekniskt omöjligt att spela in samtliga kanaler i marknätet så att det finns en buffer att spola bakåt i oavsett vilken kanal du byter till.Jag har inte tappat bort någon timeshift session än så länge. Det jag reagerat på är att möjligheten att spola bakåt nollas vid kanalbyte.
Postad 03 november 2008 - 17:35
Postad 03 november 2008 - 17:45
Ehh, OK då tror jag att jag förstår vad du är ute efter. Tror i och för sig att den modell som Sagem använder är mer eller mindre standard bland boxar med denna funktion.Jag är van att htpcn spelar in det jag tittat på, med kanalbyten .. Ingen direkt jätteviktig funktion .....
Postad 03 november 2008 - 17:47
Tack, men jag tror jag väntar ett par dagar till innan jag slår till :-)Den har inte hängt sig en enda gång för mig ännu så där är det full pott än så länge. Dock snackar vi bara om 3 dagars användning.
Ok, ser bra ut än så länge.Det fungerar med inspelningar och boxen varnar om man lägger mer än 2 st samtida inspelningar, Vid ett tillfälle har den dock döpt de samtida inspelningarna till samma namn. Dock hade den spelat in rätt.
Kör den inte via hdmi för tillfället.
... om det är avgörande karaktär så kan jag släpa ner den till hdmi tv:n
Ljudet vore bra att få veta medan CEC vore mest bra om det funkade. Det kommer säkert någon annan som kan svara på det.
Något annat jag reagerat över är att disken låter onödigt mycket i den . Är van vid mina två gamla force boxar (530T) och de diskarna låter mindre än denna ... ... Kan ju vara ett måndags ex...
Det glömde jag att fråga om. Stänger disken av sig eller spinner den för jämnan?
Fast det är väl självklart, eller missförstår jag dig. Det vore ju tekniskt omöjligt att spela in samtliga kanaler i marknätet så att det finns en buffer att spola bakåt i oavsett vilken kanal du byter till.
Tja, med sex tuners (en för varje mux) och en massa disk skulle det inte vara någon teknisk omöjlighet att spela in alla kanaler hela tiden. Visade inte Sony någon liknande makapär på någon mässa för ett par år sedan? Tror den hade 2 TB disk. Priset borgade dock för att det inte skulle bli någon storsäljare...
Postad 03 november 2008 - 18:03
Postad 03 november 2008 - 19:48
Postad 03 november 2008 - 21:14
Redigerat av Leatherface, 03 november 2008 - 21:14.
Postad 03 november 2008 - 21:27
Postad 04 november 2008 - 10:08
Det problemet finns även på den här boxen.
Postad 04 november 2008 - 10:17
Jo, bilden går nog digitalt hela vägen i din TV också. Jag skulle tro att Leatherface:s kommentar handlade om att bilden från boxen skulle bli bättre om signalen skickades HDMI jämfört med om signalen gick via SCART (eller annan analog kabel).Det är väl lika digitalt hela vägen med inbyggd box i Samsung LCD-tv?
Om du vill jämföra bildkvaliten på den inbyggda digitalTV-mottagaren i din TV och en extern box handlar det om vilken makapär som skalar upp bilden bäst. Jag gissar på att du inte skulle märka någon markant skillnad. Å andra sidan kommer du få bild från MPEG4-sändningar från den externa boxen och hårddisken i boxen kommer förändra hur du ser på TV.
Postad 04 november 2008 - 10:21
Tack. Då blir det nog till att vänta på en mjukvaruuppdatering innan jag slår till...Det problemet finns även på den här boxen.
Postad 04 november 2008 - 19:08
Det problemet finns inte på denna box. Jag tittar i time shiftat läge och planerade inspelningar startat utan att jag tappar det time shiftade innehållet.Tack. Då blir det nog till att vänta på en mjukvaruuppdatering innan jag slår till...
Redigerat av haboso, 04 november 2008 - 19:10.
Postad 04 november 2008 - 23:30
Problemet yttrar sig bara om timerinspelningen som startar är på samma kanal som den man timeshiftat.Det problemet finns inte på denna box. Jag tittar i time shiftat läge och planerade inspelningar startat utan att jag tappar det time shiftade innehållet.
Postad 05 november 2008 - 16:08
Vad jag igentligen undrar är om det är till för rena backuper eller om det finns en möjlighet att sedan tex bränna ut det som en dvd från en dator.
Postad 05 november 2008 - 19:38
Det är för rena backuper.Är det någon av er som har boxen som har testat (eller har möjlighet att testa) överföring till en extern hårddisk?
Vad jag igentligen undrar är om det är till för rena backuper eller om det finns en möjlighet att sedan tex bränna ut det som en dvd från en dator.
Postad 06 november 2008 - 13:05
Om någon av er råkar köra SmartWi får ni gärna tala om hur det går.
Jag har själv ställt frågan (men inte testat) på SmartWi's forum. Svaret blev att den funkar hur bra som helst.
/G
Postad 06 november 2008 - 22:35
Vad menas med det? I vilket format sparas innehållet?Det är för rena backuper.
Postad 07 november 2008 - 09:10
Det är TS format men krypterat.Vad menas med det? I vilket format sparas innehållet?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar