Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhems pairing på eller av?

29 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 October 2008 - 16:31

NisseT1
  • NisseT1
  • Användare

• 209 inlägg
  • 0
Jag undrar om någon kan bekräfta om comhem har aktiverat sin pairing med korten igen.
Jag har kört utan box mycket länge ( har aldrig packat upp den) men idag verkar inte HD-kanalerna funka.
Kör Sony w4000.

Skittrist, om det är så att man måste ta fram boxen. Dåligt för miljön och fler fjärrkontroller behöver man liksom inte.

Någon som vet?

Postad 20 October 2008 - 16:58

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0
Jag kan inte bekräfta det men däremot fick jag tillbaka min box idag och enligt Comhem var man tvungen att få den servad senast den 20:e. Annars skulle man inte kunna se HD-kanalerna. Så antagligen är det just idag de har slagit på pairingen igen.

Postad 20 October 2008 - 17:18

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Pairingen är påslagen igen, sorligt men sant...

Postad 21 October 2008 - 10:42

saman
  • saman
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Det här är verkligen helt värdelöst, jag förstår inte hur man som företag resonerar när man först tar betalt för en tjänst och sedan tvingar ens kunder att använda deras utrustning också när det bevisligen fungerar väldigt bra utan. Nu är jag sur, kul att betala för C+Sport HD, C+Film HD och Viasat Sport HD men inte kunna använda kanalerna. Suck. :(

Postad 24 October 2008 - 11:01

mnygren
  • mnygren
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Fick det här svaret från ComHem idag:

"Anledningen till att du faktiskt har kunnat se Canal+Sport HD och Canal+Film HD har varit på grund av ett fel i våra system som nu har rättats till, vilket då innebär att allting är som det ska igen, för att kunna se dessa HD-kanaler kräver det att man har våran HD-box Humax CXHD1000-C som är den enda box vi kan göra pairing med, d.v.s. göra en unik koppling mellan programkortet och boxen.

Det innebär att du inte kommer att kunna se HD-sändningar på din Sony-TV med inbyggd box (bortsett från SVT HD)."

Som sagt, det känns ju mycket märkligt att ComHem ser det som ett fel när saker fungerar som kunden vill...

Postad 24 October 2008 - 11:05

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0
Vad hände med CI+? Skulle dom inte komma med uppdaterade DVB-C mottagare/CA-moduler för att klara pairing.

Postad 25 October 2008 - 00:13

grodis333
  • grodis333
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Man hatar verkligen Comhems beteende.

Kan vi inte ge igen, vi köper några travar ägg och går och slänger på deras kontor.

Postad 25 October 2008 - 14:05

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0

Man hatar verkligen Comhems beteende.

Kan vi inte ge igen, vi köper några travar ägg och går och slänger på deras kontor.

Är det inte bättre att rösta med plånboken? Skaffa inte Comhems digitaltv, skaffa Boxer istället.

Postad 27 October 2008 - 18:08

grodis333
  • grodis333
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Men boxer har ju inre ens HD-TV .... DOH! Viasat skulle väl varit ett giltigt alternativ gissar jag.

Postad 27 October 2008 - 22:58

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
viasats hd kanaler går inte heller att se på med annan box än deras egna....
canal digitals hd kanaler funkar i nuläget men dom kommer att pairas dom med...

Redigerat av Leatherface, 27 October 2008 - 22:59.

Postad 28 October 2008 - 12:15

Robelind
  • Robelind
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

men dom kommer att pairas dom med...

Källa på det?

Postad 28 October 2008 - 18:20

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Källa på det?

Bara spekulationer...

Postad 05 December 2008 - 13:30

bece
  • bece
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Jag trodde att anledningen till att pairingen fanns var att man inte skulle kunna spela in programmen, men nu så jag precis på ComHem's sida att dom släppt en inspelningsbar HD-box!

Har nån hört om dom kommer att släppa på pairingen, eller vill dom fortsätta jäklas med oss HTPC-användare?

Postad 05 December 2008 - 13:55

Neophasis
  • Neophasis
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Dom släpper inte gärna på pairingen, de vill inte ha massa kortdelningsboxar i deras nät.

Däremot är ju urvalet av boxar ruskigt dåligt, dom verkar ligga helt i säng med antingen Samsung eller Humax.

Postad 14 February 2009 - 19:09

spleendid
  • spleendid
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0
Här kommer en nyinitierads första funderingar kring det här med pairing:
Tack vare parningen måste man alltså fortfarande ha en extern box för att kunna ta del av deras HD-utbud?
Eller finns det någon färskare information som t.ex. säger att ComHem har godkänt avkodning via CI+?
Och hur vanligt är egentligen CI+ i dagens TV-apparater?

Vad innebär pairing rent teoretiskt? Vilken teknik är det som ligger bakom fenomenet, någon som orkar reda ut lite snabbt?

Grazie, dio.

Postad 14 February 2009 - 23:45

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Tror inte det finns nån TV apparat än som har CI+
pairingen comhem använder är conax cas7 chip pairing som innebär att kortet är låst till ett chip som finns i deras boxar och om inte det chipet kan ge svar till kortet så blir det ingen bild...

Redigerat av Leatherface, 14 February 2009 - 23:46.

Postad 15 February 2009 - 01:15

Unregisterede68df972
  • Unregisterede68df972
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Med hjälp av SmartWi borde man väl kunna komma runt cardpairing-problemet om man vill köra comhem:s HD-utbud i en HTPC? Jag säger det frågande, för jag är själv helt rudis på området.

Postad 15 February 2009 - 01:33

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
nope funkar inte eftersom HTPC saknar det chip som kortet är pairat till... du kan däremot se SD kanalerna i din HTPC och HD kanalerna i comhems HD box med smartwii... smartwii och liknande delar enbart ut själva koderna till kanalerna och det har inget med pairingen att göra...

Redigerat av Leatherface, 15 February 2009 - 02:11.

Postad 15 February 2009 - 09:35

Bobben_no
  • Bobben_no
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0

nope funkar inte eftersom HTPC saknar det chip som kortet är pairat till... du kan däremot se SD kanalerna i din HTPC och HD kanalerna i comhems HD box med smartwii... smartwii och liknande delar enbart ut själva koderna till kanalerna och det har inget med pairingen att göra...

Det finnes nå ConaxCAS7 CA moduler ( secure CAM's) som inneholder slik pairing chip. Dette tilbys til DVB-T i Norge slik at IDTV med støtte for DVB-T og MPEG4 kan benuttes.

Canal Digital har godkjent liknende moduler i Danmark for bruk i TV'er med integrert DVB-C eller DVB-S/S2. Det ville være veldig overraskende om dette ikke kommer i Sverige,Norge og Finland.
http://www.digitalt....?ArticleID=2639

Det er forventet at de første TV'ene og boksene med CI+ støtte vil dukke opp i løpet av første halvdel av 2009.
http://www.ci-plus.c...hp?page=faq_com
http://www.ci-plus.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/CI%2B

Det vil komme en "logo" som utstyr med CI+ støtte vil bli merket med.
http://www.ci-plus.c...x.php?page=logo

Med CI+ så kan CAM'en antagelig "paires" til en spesifikk TV. Transportstrøm ut av CAM er også kryptert i CI+ for å gjøre det vanskelig å få tappet descramblet video/audio. Litt av problemet her er vel at HD kanalene kan kreve at operatørene benytter HDCP kopibeskyttelse. HDCP kopibeskyttelsen har egentlig liten hensikt dersom det tilbys CAM'er som leverer ut descramblet video/audio siden det da blir MYE enklere å kopiere innholdet enn det hadde vært via HDMI uten HDCP beskyttelse....

Gamle mottagere og TV'er kan IKKE oppgraderes til å støtte CI+. Det er kun nye TV'er og bokser som kommer som potensielt kan få støtte for CI+ dersom produsenten vil. Det krever antagelig spesiell hardware i TV og boks.

Klippet fra /www.ci-plus.com:
I have a TV (STB) with a CI slot. Can I upgrade it to CI Plus? Back on top
* Generally speaking, such upgrade is not possible due to the process of encryption which is required by
CI Plus and which is not required by current CI.

På Danske SI-Online opplyses det også at Viasat/NDS jobber med CA modulløsning for IDTV så trenden er nok at CAM'er kommer tilbake for fullt.

Postad 15 February 2009 - 10:16

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Precis så i dagsläget funkar det inte och det kråver nya boxar/tv.... så alla som har tv idag med inbyggd mpeg4 är värdelösa pga pairingen...

Redigerat av Leatherface, 15 February 2009 - 10:16.

Postad 15 February 2009 - 14:29

spleendid
  • spleendid
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0
Jag har hursomhelst dragit iväg ett mail till comhem nu där de ombeds utreda framtidsutsikterna. Kan det vara värt att invänta en TV vars CAM är kompatibel med CI+, om så, någon speciell tillverkare?

Sans facon.

Postad 17 February 2009 - 13:37

spleendid
  • spleendid
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0

Jag har hursomhelst dragit iväg ett mail till comhem nu där de ombeds utreda framtidsutsikterna. Kan det vara värt att invänta en TV vars CAM är kompatibel med CI+, om så, någon speciell tillverkare?

Sans facon.

Fick mailsvaret idag:

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

För att se våra Hd-kanaler så måste du i dagsläget utöver en Hd-ready Tv även ha en HD-box. Vi har ingen information om att pairingen kommer att ändras inom en snar framtid. Den kommer antagligen finnas kvar men eventuellt utvecklas så att den fungerar med inbyggda boxar men det är som sagt ingenting som vi vet i nu.

Postad 17 February 2009 - 14:16

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Fick mailsvaret idag:

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

För att se våra Hd-kanaler så måste du i dagsläget utöver en Hd-ready Tv även ha en HD-box. Vi har ingen information om att pairingen kommer att ändras inom en snar framtid. Den kommer antagligen finnas kvar men eventuellt utvecklas så att den fungerar med inbyggda boxar men det är som sagt ingenting som vi vet i nu.

Just därför är det totalt meningslöst att köpa TV med inbyggda HDTV-mottagare. Detta gäller f.ö. även DVB-T om man inte nöjer sig med SVT HD och bor i Mälardalen/Stockholm eftersom framtida sändningar kommer att ske i DVB-T2 (som inte finns i några mottagare än). Snacka om vilseledande marknadsföring av HDTV-mottagare!!! Det hade ju varit något för Sverker att ta upp!

Postad 17 February 2009 - 17:35

Bobben_no
  • Bobben_no
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0

Just därför är det totalt meningslöst att köpa TV med inbyggda HDTV-mottagare. Detta gäller f.ö. även DVB-T om man inte nöjer sig med SVT HD och bor i Mälardalen/Stockholm eftersom framtida sändningar kommer att ske i DVB-T2 (som inte finns i några mottagare än). Snacka om vilseledande marknadsföring av HDTV-mottagare!!! Det hade ju varit något för Sverker att ta upp!

Det er vel egentlig kun via satellitt at andre generasjons DVB er tatt i bruk. Dvs. DVB-S2. Det har også begynt å komme TV'er med DVB-S2 tuner så det er muligens derfor Canal Digital har godkjent "paring" CAM's.

Det kommer både en DVB-T2 for marknett og DVB-C2 for kabelnett. DVB-T2 er nok høyaktuell siden et marknett har et stort problem med kapasitet. Kabelnett klarer seg antagelig helt fint med DVB-C og 256-QAM.

Postad 07 March 2009 - 00:32

Unregistered5c6c3d4a
  • Unregistered5c6c3d4a
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Skulle i dagsläget bara vilja ha TV4HD, tänker inte betala mer för för att få de andra. Hur mycket gick TV-licensen upp när man gick från svart-vit till färg i TV:n? Tänk om man var tigigt ute och köpte färgtv och fick beskedet, näe det är bara SVT:s Luxor som får ta emot färg.

Surt i alla fall när man satsade på MPEG4, mitt abb går ut i april och sjutton vet om man inte ska prova en annan variant av Comhem.

/Henke

Postad 07 March 2009 - 08:03

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0

Skulle i dagsläget bara vilja ha TV4HD, tänker inte betala mer för för att få de andra. Hur mycket gick TV-licensen upp när man gick från svart-vit till färg i TV:n? Tänk om man var tigigt ute och köpte färgtv och fick beskedet, näe det är bara SVT:s Luxor som får ta emot färg.

Surt i alla fall när man satsade på MPEG4, mitt abb går ut i april och sjutton vet om man inte ska prova en annan variant av Comhem.

/Henke

Ryktet säger att kortparningen är borttagen från TV4HD, då den kanalen numer ingår i Comhem Large. Kolla på comhems hemsida, kanske går det att få TV4HD som a-la-carte?

Postad 09 March 2009 - 13:24

mshjelm
  • mshjelm
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag fick följande svar från Comhem idag på min fråga om det gick att "paira" min digitalbox i TV:n(Philips 47PFL9603H) med deras kort:

Om så är fallet är det inga problem för dig att använda dig av den du nu köpt. Kolla med din återförsäljare för att få komplett information om detta. Med en CAmodul ska vi i så fall kunna skicka en funerande pairing till befintlig box, bara du skaffar en CA-modul av godkänd typ (något man införskaffar via behörig återförsäljare).

I annat fall är dessvärre det återstående alternativet att införskaffa en extern HDbox.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice

Så enligt deras egen kundtjänst bör jag kunna se alla HD-kanaler i Comhems utbud genom den inbyggda digitalmottagaren(om jag har deras HD-abonnemang).

Redigerat av mshjelm, 09 March 2009 - 13:27.

Postad 10 March 2009 - 00:53

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0

Ryktet säger att kortparningen är borttagen från TV4HD, då den kanalen numer ingår i Comhem Large. Kolla på comhems hemsida, kanske går det att få TV4HD som a-la-carte?

Det är inte helt säkert. Jag kan i alla fall inte ta emot TV4HD via mottagaren i min tv trots att jag har Large-paketet, utan bara SVT HD.

Postad 10 March 2009 - 07:53

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Finns en hel del som fått in TV4 HD iaf på andra mottagare än deras egen....
När det gäller CA modul i TV så måste TVn stöda CI+ och det finns inte många såna än...

Redigerat av Leatherface, 10 March 2009 - 07:54.

Postad 16 March 2009 - 14:37

reslfj
  • reslfj
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Det kommer både en DVB-T2 for marknett og DVB-C2 for kabelnett. DVB-T2 er nok høyaktuell siden et marknett har et stort problem med kapasitet. Kabelnett klarer seg antagelig helt fint med DVB-C og 256-QAM.

DVB-T2 er naturligvis højaktuel, men ....

Da mange kabelnet gerne vil frigøre kapacitet til Internet trafik, har flere store kabelleverandøre i Europa udtrykt stor støtte til DVB-C2 på den nylige DVB-World 2009 i Berlin bla 'Kabel Deutschland'

DVB World 2009 DVB-C2

Lars ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.